بررسی گلکسی A9 نسخه 2018

کمپانی سامسونگ، شاید در حال حاضر به عنوان بزرگترین شرکت تولید کننده گوشی هوشمند شناخته شود، اما تا کنون راهی برای مقابله با گوشی های پرچمدار ارزان قیمتی که توسط شرکت هایی چون وان پلاس، آنر، شیائومی و … ساخته می شود پیدا نکرده است. با این حال به نظر می رسد که گوشی گلکسی A9 مدل 2018، با رده قیمتی مشابه و یا کمتر از پرچمداران ارزان قیمت، پاسخی از سوی سامسونگ به این کمپانی ها می باشد که راهکار جذابیت آن، نه 2 دوربین و نه 3 دوربین بلکه استفاده از 4 دوربین در قسمت پشتی است. علاوه بر دوربین، کیفیت نمایشگر گلکسی A9 توسط امولد سامسونگ تضمین می شود و باتری بزرگ و رنگ های جذاب آن می تواند از سایر مواردی باشد که در فروش آن تاثیر خواهد گذاشت. در ادامه به بررسی گلکسی A9 نسخه 2018 خواهیم پرداخت و پیش از هر چیز شما را به تماشای ویدئوی جعبه گشایی از رنگ گرادیانی محصول، دعوت می نماییم.

طراحی

گلکسی A9 نسخه 2018 از طراحی کاملا جدیدی حداقل بین گوشی های سری A بهره می برد. بدنه دستگاه از ترکیب فلز و شیشه ساخته شده و شیشه پشتی با لبه هاِی خمیده و همچنین ضخامت کم بدنه، باعث شده است که گلکسی A9 دستگاه خوش دستی به شمار بیاید. سامسونگ برای اولین بار در این گوشی، بعد از شرکت هایی چون هوآوی، آنر،اوپو و وان پلاس، از ترند رنگ گرادیانی بهره برده است و همانطور که در رنگ آبی لیمونادی این گوشی مشاهده می کنید، قسمت پایین پنل پشتی دارای رنگ آبی می باشد که رفته رفته در قسمت بالا تبدیل به رنگ سبز می شود که هماهنگی بسیار خوبی با یکدیگر دارند. البته این گوشی در رنگ مشکی کلاسیک و گرادیان صورتی هم به بازار عرضه شده است که می تواند طرفداران خاص خود را داشته باشد.

در قسمت پشتی این گوشی، یکی از اصلی ترین ویژگی های آن، یعنی دوربین چهارگانه جای خوش کرده است که در کنار آن، سنسور اثر انگشت به چشم می خورد. این سنسور، با توجه به اندازه دستگاه، از محل قرار گیریِ بسیار خوبی برخوردار بوده و استفاده از آن آسان می باشد. گذشته از محل قرارگیری، مراحل شناسایی اثر انگشت نیز بسیار آسان بوده و این سنسور، از دقت و سرعت بسیار خوبی برخوردار می باشد.

گلکسی A9

گلکسی A9 با ابعاد 162.5×77×7.8 میلی متر و نمایشگر 6.3 اینچی، در دسته فبلت ها قرار می گیرد که کمی عریض تر و بلند تر از گلکسی نوت 9 می باشد. اما نکته بسیار خوب در مورد وزن 183 گرمی آن می باشد که با توجه به اندازه گوشی و باتری نسبتا بزرگ آن، رقم بسیار خوبی به شمار می آید. 

کلید های تنظیم صدا و پاور این گوشی، در لبه سمت راست فریم فلزی قرار گرفته اند. شاید برای شما هم جای سوال باشد که چرا همانند همیشه، کلید های تنظیم صدا در سمت چپ قرار ندارد؟ دلیل آن، استفاده از دکمه بیکسبی در لبه سمت چپ می باشد که به تنهایی در آن قسمت قرار گرفته تا دفعات اشتباهی فشار دادن آن، به مراتب کاهش یابد و همانطور که می دانید، یکبار فشار دادن این دکمه، بیکسبی هوم و نگه داشتن آن نیز دستیار صوتی بیکسبی را در اختیار خواهد گذاشت. اما یک خبر خوب برای خریداران گلکسی A9 وجود دارد که آن هم وجود جک 3.5 میلی متری در لبه پایینی می باشد که در کنار پورت یو اس بی Type-C و اسپیکر تک گانه قرار گرفته است. در مجموع می توان گفت که گلکسی A9 از طراحی بسیار زیبایی بهره می برد و کیفیت ساخت آن در درجه بالاتری از Galaxy A7 2018 قرار می گیرد.

نمایشگر

گلکسی A9  به نمایشگر 6.3 اینچی با رزولوشن فول اچ دی پلاس (2220×1080) مجهز شده است که از نوع سوپر امولد می باشد. این نمایشگر واقعا زیباست و همانند تمام گوشی های اخیر سامسونگ، در حالت Adaptive قرار گرفته است که رنگ ها را به صورت زنده به نمایش می گذارد و بر اساس محتوا، نوع نمایش رنگ ها را تنظیم می نماید.

پنل این گوشی دارای چگالی پیکسلی 392 پیکسل در هر اینچ می باشد که برای نمایش هر نوع محتوا، از جمله محتوای متنی، کافی به نظر می رسد و حداکثر روشنایی آن برای استفاده در فضاهای باز، مناسب ارزیابی می شود. البته به غیر از حالت Adaptive حالت های دیگری همچون حالت استاندارد نیز وجود دارند که در آن ها، از شادابی رنگ ها، کاسته می شود.

گلکسی A9

گلکسی A9 از نمایشگر سری اینفینیتی بهره می برد که به معنی حاشیه های باریک و البته نبود بردیگی در آن می باشد. نمایشگر اینفینیتی قرار گرفته در این گوشی، هیچ شباهتی به نمایشگر های خمیده قرار گرفته در پرچمداران سامسونگ ندارد؛ اما حدود 81 درصد مساحت قسمت جلو را به خود اختصاص داده است که رقم مناسبی به شمار می آید. همانطور که گفتیم این گوشی از نمایشگر امولد استفاده می کند و همانطور که می دانید، این نوع از نمایشگرها در هنگام نمایش رنگ مشکی، پیکسل ها را به حالت خاموش در می آورند؛ بنابراین سامسونگ بدون نگرانی از مصرف باتری، ویژگی Always On Display را برای گلکسی A9 در نظر گرفته است که اطلاعاتی از جمله ساعت، تاریخ و اعلانات از دست رفته را در اختیار می گذارد. این ویژگی در جای خود، بسیار مفید و کاربردی به نظر می رسد که علاوه بر نمایش اطلاعات مفید، از روشن و خاموش شدن بیش از حد نمایشگر، جلوگیری می کند که منجر به افزایش عمر آن می شود.

دوربین گلکسی A9 مدل 2018

همانطور که می دانید، گلکسی A9 به عنوان اولین گوشی دنیا شناخته می شود که در قسمت پشتی آن از 4 دوربین استفاده شده است. از این 4 دوربین، فقط 3 مورد به طور مستقل قابل استفاده می باشد؛ چرا که آخرین دوربین 5 مگاپیکسلی با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.2 تنها برای سنجش عمق و به عنوان کمکی برای ویژگی Live Focus (حالت پرتره) می باشد.

دوربین اصلی این گوشی، از سنسور 24 مگاپیکسلی استفاده می کند که دارای روشن ترین دیافراگم (f/1.7) بین تمامی دوربین های این گوشی است. در قسمت بالایی دوربین اصلی، دوربین 10 مگاپیکسلی با لنز تله فوتو قرار دارد که زوم اوپتیکال 2 برابر را در اختیار خواهد گذاشت و در پایان، نوبت به دوربین 8 مگاپیکسلی با زاویه دید فوق عریض 120 درجه ای می رسد که در بالاترین قسمت قرار گرفته و از لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.4 بهره می برد.

گلکسی A9

رابط کاربری دوربین، مشابه تمام گوشی های اخیر سامسونگ می باشد که در قسمت بالایی دکمه شاتر آن، دکمه های سویچ کردن بین سه دوربین قرار داده شده است. علامت یک درخت، به معنی استفاده از دوربین تله فوتو، علامت دو درخت به معنی استفاده از دوربین اصلی و علامت سه دوربین به معنی استفاده از دوربین عریض می باشد. در نوار بالایی رابط کاربری هم، حالت های مختلف از جمله پرتره، تشخیص صحنه، پاناروما و … چیده شده اند که با سایپ کردن می توان بین آن ها جا به جا شد. سوایپ به سمت بالا و پایین هم امکان سویچ بین دوربین سلفی و دوربین اصلی را در اختیار می گذارد.

دوربین اصلی 24 مگاپیکسلی، تصاویری با کیفیت و جزئیات بالا به ثبت می رساند که به لطف HDR خودکار، دامنه پویایی آن ها در سطح قابل قبولی قرار می گیرد. اما به نظر می رسد که به دلیل الگوریتم های کاهش نویز با توجه به استفاده از سنسوری بارزولوشن بالا، جزئیات موجود، آنطور که باید و شاید، شارپ نیستند. رنگ های ثبت شده در حالت معمولی هم، کمی بی جان به نظر می رسند که البته با روشن کردن حالت تشخیص صحنه، این موضوع تا حدود زیادی برطرف می شود. به لطف استفاده از دیافراگم روشن f/1.7، این دوربین در هنگام شب نیز از توانایی خوبی برخوردار است و تصاویری با کیفیت مناسب به ثبت می رساند؛ اما الگوریتم های کاهش نویز در این مواقع نیز باعث کاهش جزئیات می شود. مشکلی که در هنگام بررسی به آن برخوردیم، عدم عملکرد صحیح فوکوس خودکار در برخی موارد بود که مجبور به فوکوس دستی می شدیم و به نظر می رسد که دوربین این گوشی با دریافت یک بروزرسانی نرم افزاری و رفع مشکلات موجود، می تواند عملکرد بسیار بهتری را از خود به نمایش بگذارد.

گلکسی A9

اما برسیم به دو دوربین دیگر که واقعا کاربردی هستند و با زاویه دید های متفاوتی که در اختیار می گذارند؛ می توانند گلکسی A9 به یکی از پرامکانات ترین میان رده های موجود در زمینه دوربین، تبدیل کنند. کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین تله فوتو و دوربین عریض، در محیط های روشن، قابل قبول است که البته میزان جزئیات آن ها را نمی توان به خوبی دوربین اصلی دانست؛ با این حال این تصایر برای استفاده در شبکه های اجتماعی، بسیار جذاب خواهند بود.

نکته ای که جالب به نظر می رسد، تفاوت دمای رنگ ها بین تصاویر ثبت شده با سه دوربین از یک محیط می باشد که دلیل آن، هم می تواند مشکل نرم افزاری باشد و هم می تواند به دلیل وجود اجزای متفاوت در هر زاویه دید، طبیعی به نظر برسد. بد نیست بدانید که دو دوربین تله فوتو و عریض، به دلیل برخورداری از دیافراگم تاریک تر، به هیچ عنوان توانایی دوربین اصلی در زمینه عکاسی در محیط های کم نور را ندارند. دوربین چهارم 5 مگاپیکسلی نیز که برای سنجش عمق کاربرد دارد، در هنگام ثبت تصاویر پرتره، به کمک دوربین اصلی می آید گوشی گلکسی A9 در زمینه تشخیص لبه سوژه های انسانی و غیر انسانی، عملکرد مناسبی از خود به نمایش می گذارد.

دوربین سلفی نیز همانند دوربین اصلی از سنسوری 24 مگاپیکسلی با لنزی به گشودگی دهانه دیافراگم f/2.0 بهره می برد که البته نوع سنسور آن، با دوربین اصلی متفاوت است. تصاویر ثبت شده با این دوربین، دارای جزئیات بالا و رنگ های طبیعی هستند، اما به دلیل ثابت و دور بودن نقطه فوکوس، از شارپ بودن تصاویر کاسته می شود.

سخت افزار و عملکرد

گلکسی A9 مدل 2018، همانند گلکسی A8 استار از تراشه اسنپدراگون 660 استفاده می کند که از قدرت بیشتری در مقایسه با تراشه اگزینوس 7885 بکار رفته در A8 پلاس برخوردار است و به طور کلی می توان گفت که اسنپدراگون 660 یکی از سریعترین پردازنده های موجود در بازار میان رده ها می باشد. اسنپدراگون 660 به تراشه گرافیکی آدرنو 512 مجهز بوده و پردازنده مرکزی آن، 20 درصد سریع تر از نسل قبل می باشد. همچنین مودم LTE آن سریع تر بوده و این تراشه عملکرد بهتری در کارهای مربوط به هوش مصنوعی دارد. این تراشه با بهیود هایی که به خود دیده است، نتایج قابل قبولی را در بنچمارک ها به ثبت می رساند که می توان قدرت آن را مشابه پردازنده هایی چون اسنپدراگون 820 و اگزینوس 8890 دانست.

گلکسی A9

اسنپدراگون 660 در کنار 6 گیگابایت حافظه رم، مشخصات خوبی به شمار می آید؛ اما چیزی که واقعا اهمیت دارد، این است که عملکرد آن در دنیای واقعی چگونه خواهد بود؟ خوشبختانه با بهبود ها و سبک سازی هایی که سامسونگ در رابط کاربری خود ایجاد کرده، گلکسی A9 تبدیل به یک گوشی سریع شده است. سخت افزار این گوشی به راحتی از پس از انجام کارهایی مانند گشت و گذار در اینترنت و شبکه های مجازی، استریم موسیقی و ویدئو، ویرایش عکس و … بر می آید و حتی بازی های سنگینی چون آسفالت 9 به خوبی در آن اجرا می شوند؛ با این حال نباید انتظار فریم ریت بالا در حد گوشی های پرچمدار را از آن داشته باشیم و نکته ای که گفتن آن در این قسمت خالی از لطف نمی باشد، این است که رقبای هم رده قیمتی زیادی با گلکسی A9 وجود دارند که از سخت افزار قدرتمند تری بهره می برند و انتظار می رفت که سامسونگ از تراشه جدید تری همچون اسنپدراگون 710 در آن استفاده نماید.

نرم افزار

گلکسی A9 نسخه 2018 سامسونگ همانند تمام گوشی های اخیر سامسونگ از رابط کاربری جدید این شرکت استفاده می کند که همزمان با معرفی گلکسی اس 8، رونمایی شد. این محصول به نسخه جدید اندروید یعنی اندروید 8.0 مجهز شده و رابط کاربری samsung experience 9 روی آن نصب شده است که پیش از این در گلکسی اس 9  و نوت 9 شاهد آن بوده ایم. رابط کاربری گلکسی A9 طبیعتا امکانات کمتری در مقایسه با گلکسی اس 9 دارد؛ اما با این حال برخی ویژگی های مفید مانند حالت استفاده با یک دست، ژست های سنسور اثر انگشت برای باز کردن پنل نوتیفیکیشن، Secure Folder و برنامه سلامتی samsung health در آن به چشم می خورد.
رابط کاربری جدید سامسونگ، طراحی بسیار خوبی دارد و علاوه بر آن، اگر این طراحی خوشایند شما نباشد، می توانید به راحتی از طریق قسمت تم، پوسته های مختلفی برای ظاهر رابط کاربری در نظر بگیرید و آن را با سلیقه خود، شخصی سازی کنید. سامسونگ برای گوشی میان رده خود بیکسبی هوم و بیکسبی Voice را هم در نظر گرفته است که از این نظر مشابه گوشی های پرچمدار این شرکت می باشد.

گلکسی A9

رابط کاربری سامسونگ همیشه به داشتن امکانات متنوع، معروف بوده و این شرکت در نسخه جدید با حفظ امکانات مفید سعی در بهینه سازی هر چه بیشتر رابط کاربری خود داشته است و همانطور که گفتیم این گوشی در بیشتر مواقع عملکرد بدون لگ و تاخیری را از خود به نمایش می گذارد.  با استفاده Secure folder می توان فایل ها و برنامه های شخصی را در فضایی جداگانه و کاملا امن نگهداری کرد. اپلیکیشن مفید دیگر، S Health می باشد که برای مدیرت خواب، برنامه غذایی و برنامه های ورزشی بسیار مفید خواهد بود.

باتری

گلکسی A9 نسخه 2018 به باتری نسبتا بزرگ 3800 میلی آمپر ساعتی مجهز شده است که در کنار نمایشگر اولد فول اچ دی و پردازنده کم مصرف، می تواند در استفاده نیمه سنگین، به راحتی یک روز را دوام بیاورد و به طور کلی عملکرد آن بالاتر از حد متوسط ارزیابی می شود. این گوشی از شارژ سریعی تطبیقی سامسونگ پشتیانی می کند که باعث می شود شارژ کامل آن در زمانی کمتر از 2 ساعت انجام گیرد. ناگفته نماند که تجهیزات مربوط به شارژ سریع، در داخل جعبه قرار دارد و این محصول از شارژ بی سیم پشتیبانی نمی کند.

نقاط قوت

  • طراحی زیبا و رنگ های جذاب
  • نمایشگر باکیفیت
  • شارژدهی خوب باتری و پشتیبانی از شارژ سریع
  • دوربین با امکانات گسترده
  • پشتیبانی همزمان از دوسیمکارت و کارت حافظه جانبی

نقاط ضعف

  • قیمت نسبتا بالا در مقایسه با رقبا
  • پردازنده ضعیف تر از برخی رقبا
  • نبود ویژگی مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار

۱۲ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

عالی…فست شارژش خوبه…باتریش هم خوب نگه میداره …کیفیت دوربینش عالی …

سلام وقت بخیر بین این گوشی و نوا3وa70کودومش روپیشنهادمیکنید ازلحاظ دوربین، سخت افزار

سایــمان دیــجیتال
۲ مرداد ۱۳۹۸ در ۰۹:۳۴

با سلام
دوست عزیز گوشی گلکسی A70 در مجموع گزینه بهتری می باشد.
با تشکر

اخه دوربینa70درمقایسه باa9ضعیفتره بعدپلاستیکم هست. چجوری بهتره؟

سایــمان دیــجیتال
۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۰۹:۴۷

دوست عزیز دوربین گلکسی A70 عملکرد بهتری دارد و از نظر تراشه، باتری و نمایشگر، عملکرد بهتری در اختیار می گذارد.
با تشکر

سلام شما بااین قیمت a9دیگه چه گوشی بهتر ازاین رو پیشنهاد میکنید؟

درود
دوست عزیز mi 9se و گلکسی A70 گزینه های مناسبی می باشند.باتشکر

سلام شما بین این دستگاه و a70 برای استفاده روزمره کدوما پیشنهاد میدید?

درود
دوست عزیز در صورتی که کیفیت و تنوع دوربین برای شما مهم باشد، گلکسی A9 گزینه مناسبی خواهد بود. در غیر اینصورت گلکسی A70 می تواند یکی از انتخاب های شما برای خرید باشد. با تشکر

این گوشی خیلی عالیه من خودم یکی دارم فقط نکته ای که باید به مطلب اضافه کنید این است که این گوشی در چهار مدل مختلف ساخته شده که یک مدل با رم ۶ و دیگری با رم ۸ و هر دو مدل های رم یک حالت تک سیمکارته و یک حالت دو سیمکارته دارد و مال من مدل رم ۸ دو سیم‌کارت هستش که کمیاب ولی عالی است

سهام الدین گودرزی
۱۱ فروردین ۱۳۹۸ در ۰۳:۰۱

بسیار عالی من عاشق A9 شدم واقعا کاش وسعم می رسید داشته باشمش

با سلام و احترام
بسیار عالی و کامل بود
از سایمان دیجیتال برای ارائه این مطلب متشکرم.

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

25 مورد از بهترین گوشی های سامسونگ بازار (دی۱۴۰۱)

خوشبختانه بازار تلفن‌های همراه هیچ‌وقت انحصاری نبوده و همواره شاهد حضور و قدرت‌نمایی برندهای...

معین کریمی time-alt ۷ فروردین ۱۴۰۱