نقد و بررسی جامع گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس

سامسونگ سال گذشته با معرفی گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس، کهکشانی های سری اس خود را متحول کرد. این دو گوشی نه تنها با نمایشگری جدید و بدون حاشیه همراه شدند، بلکه سامسونگ تغییراتی هم در نرم افزار آن ها به وجود آورد تا کارایی دو دستگاه، بیش از پیش افزایش یابد. این تغییراتی که سامسونگ به وجود آورد، با استقبال بسیار خوبی مواجه شد به همین دلیل این شرکت در گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس، دست به تغییراتی انقلابی نزده و با حفظ ویژگی های خوب، سعی در بهتر کردن هرچه بیشتر عملکرد دو دستگاه داشته است.

گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس همچنان از طراحی بسیار زیبایی برخوردار هستند و سخت افزار آن ها نسبت به نسل گذشته بهبود چشمگیری به خود دیده است. اما شاید اصلی ترین تغییر ایجاد شده در این دو گوشی، مربوط به دوربین آن ها می باشد که این موضوع حتی از شعار تبلیغاتی سامسونگ ( از نو ببین ) کاملا مشهود است. در هر صورت قبل از پرداختن به بررسی قسمت های مختلف گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس، شما را به تماشای ویدئوی جعبه گشایی این دو محصول، دعوت می کنیم. در ادامه با سایمان دیجیتال همراه باشید.

ویدئوی جعبه گشایی +Galaxy S9

 

ویدئوی جعبه گشایی گلکسی اس 9

 

 

طراحی

بدیهی است که وقتی طراحی محصولی در زمان خودش به بلوغ کافی رسیده باشد، تغییرات گسترده ای در آن به وجود نیاید. از همین رو گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس ظاهری مشابه نسخه های پیشین خود دارند و شاید تفکیک آن ها از قسمت جلو، کار آسانی نبوده و نیازمند دقت باشد. به گفته سامسونگ، حاشیه های بالا و پایین نمایشگر در اس 9 و اس 9 پلاس، کوچکتر از قبل شده است؛ اما شاید این موضوع در نگاه اول برای کاربران ملموس نباشد، با این حال با کمی دقت می توان به این موضوع پی برد.

بدنه S9 و +S9 همانند نسل قبل از جنس شیشه و فلز می باشد که همچنان در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم است(استاندارد IP68). با این حال تغییری در ظاهر فریم فلزی این دو گوشی به وجود آمده است. فریم گلکسی اس 9 و گلسی اس 9 پلاس برخلاف نسل قبل، براق نبوده و ظاهری مات تر دارد. البته فریم جدید نه کاملا مات است و نه کاملا براق و در حقیقت چیزی بین اس 8 و اس 7 می باشد. فریم جدید ظاهر جالبی دارد؛ چرا که هم می تواند طرفداران جلوه براق را راضی کند و هم طرفداران جلوه مات.

 

 

 

در مورد طراحی گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس، 3 مورد مهم وجود دارد که نسبت به نسل گذشته تغییر داشته است. اولین و شاید مهمترین تغییر مربوط به تغییر محل سنسور اثر انگشت می باشد؛ سامسونگ بعد از اعتراضات فراوانی که به محل قرار گیری سنسور اثر انشگت در گلکسی اس 8 شد، محل آن را در نسخه های جدید به زیر دوربین تغییر داده است که دسترسی به آن را به مراتب آسان تر از گذشته کرده است؛ با این حال هنوز هم احتمال کثیف شدن دوربین وجود دارد هر چند که درصد آن کاهش داشته است.

 

دومین تغییر مربوط به ضخامت دو دستگاه می باشد که نسبت به اس 8 افزایش داشته است. به گفته سامسونگ این افزایش ضخامت به دلیل ضخیم تر شدن شیشه محافظ نمایشگر می باشد که مقاومت آن را افزایش داده است تا احتمال شکسته شدن کاهش یابد. (تست سقوط) تغییر سوم هم مربوط به رنگ بندی Galaxy S9 و S9 Plus می باشد. رنگ نقره ای از سری جدید حذف شده و جای خود را به خاکستری تیره داده است و از طرف دیگر رنگ جدید دیگری به نام بنفش یاسی اضافه شده است که به نوعی می توان آن را جانشین رنگ طلایی دانست.

 

 

 

تغییر دیگری که در پایان بخش طراحی می توان به آن اشاره کرد، مربوط به حاشیه بالایی نمایشگر می باشد. با تغییراتی که سامسونگ در این قسمت به وجود آورده، سنسور های موجود در بالای صفحه، بیش از پیش مخفی شده اند تا ظاهر جلوی دستگاه یکپارچه تر باشد. سایر موارد مربوط به طراحی از جمله محل قرار گیری کلید ها، پورت ها اسپیکر و جک هدفون تفاوتی نسبت به گذشته نداشته است.

 

نمایشگر

سال هاست که گوشی های سامسونگ، بهترین نمایشگر های بازار را در اختیار داشته اند و گلکسی اس 9 نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. پنل بکار رفته در هر دو گوشی از نوع سوپر امولد می باشد که مشکی عمیق، رنگ های شاداب، زاویه دید وسیع و روشنایی بالا را در اختیار می گذارد. فرقی نمی کند که به فیلم تماشا کنید، بازی های گرافیکی انجام دهید، به وبگردی بپردازید یا … در هر صورت استفاده از نمایشگر گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس لذت بخش خواهد بود.

نمایشگر سری بی نهایت سامسونگ که حاشیه های ناچیزی داشته و لبه های خمیده ای دارد، این روز ها، به ویژگی تکراری پرچمداران این شرکت تبدیل شده است. اما Infinity Display در گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس تغییرات کوچک و مثبتی را به خود دیده است که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

علاوه بر اینکه حاشیه های بالا و پایین نمایشگر کوچکتر از نسل قبل شده، خمیدگی لبه ها نیز کاهش یافته است. کاهش خمیدگی لبه ها در ظاهر چندان مشهود نیست اما باعث شده است که در دست گرفتن دو گوشی ساده تر از قبل شده و تعداد لمس های تصادفی کاهش یابد. حداکثر میزان روشنایی کهکشانی های جدید سامسونگ در مقایسه با گلکسی اس 8، 15 درصد افزایش یافته است که استفاده از آن ها در محیط های بیرونی را بیش از پیش راحت می کند. حداقل روشنایی نیز بهتر از گذشته شده و با روشن کردن ویژگی فیلتر نور آبی، می توان به راحتی از این دو گوشی در محیط های تاریک استفاده کرد.

گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس به ترتیب به صفحه نمایش 5.8 و 6.2 اینچی مجهز شده اند که نسبت تصویر آن 18:5:9 می باشد. حداکثر رزولوشن این دو نمایشگر، 2960×1440 (+QHD) می باشد، با این حال سامسونگ به طور پیش فرض رزولوشن را روی + Full HD قرار داده و کاربران می توانند حتی برای ذخیره بیشتر باتری و مصرف بهینه تر، رزولوشن را به + HD کاهش دهند.

از ویژگی های دیگر صفحه نمایش این دو گوشی می توان به Always On Display اشاره کرد. این ویژگی برای اولین بار با گلکسی اس 7 معرفی شد و رفته رفته در تعداد بیشتری از گوشی های سامسونگ جا افتاد. نمایشگر همیشه روشن علاوه براین که اطلاعات مفیدی در اختیار می گذارد، باعث می شود که تعداد دفعات روشن و خاموش شدن صفحه نمایش کمتر شده و در نتیجه عمر کلی پنل افزایش یابد. در تنظیمات مربوط به نمایشگر هم مواردی چون نوع نمایش رنگ ها، امکان تنظیم میزان سردی و گرمی رنگ ها، تغییر رزولوشن و فیلتر نور آبی به چشم می خورند.

دوربین

حتما مطلع هستید که یکی از تفاوت های اصلی دو گوشی گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس ، به دوربین آن ها بر می گردد. در واقع دوربین اصلی هر دو گوشی مشخصاتی کاملا یکسان دارند و تنها تفاوت نسخه پلاس، داشتن دوربین دوم با لنز تله فوتو برای زوم 2 برابر و ثبت عکس های پرتره می باشد. سنسور اصلی هر دو گوشی 12 مگاپیکسلی با پیکسل های بزرگ 1.4 میکرومتری می باشد. سامسونگ در دوربین این دو گوشی از سنسور ISOCELL fast ساخت خود استفاده کرده است که دارای D-RAM می باشد و سرعت بسیار بالایی دارد. اما جذاب ترین و جدید ترین ویژگی دوربین، دیافراگم متغیر آن می باشد که یاد آور دوربین های حرفه ای DSLR است. دیافراگم دوربین اصلی می تواند در دو عدد ثابت f/1.5 و f/2.4 قرار گیرد و عددی بین این دو وجود نخواهد داشت. تکنولوژی Dual-Pixel نیز برای تشخیص فاز و فوکوس خودکار سریع همچنان به قوت خود باقیست.

دوربین دوم بکار گرفته شده در نسخه پلاس، سنسوری 12 مگاپیکسلی دارد که البته اندازه پیکسل های آن کوچکتر بوده و 1.0 میکرومتری می باشد. دیافراگم این دوربین در عدد f/2.4 ثابت است و همانطور که گفتیم برای زوم 2 برابر و  تشخیص عمق میدان کاربرد دارد. برای محیط های بسیار تاریک، سامسونگ فلاش ال ای دی تک گانه را برای هر دو گوشی در نظر گرفته و مدت هاست که این شرکت از فلاش های دوگانه در گوشی های خود استفاده نمی کند.

دوربین گلکسی اس 9

دوربین گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس از تکنولوژی مولتی فریم استفاده می کنند که برای نخستین بار در گلکسی اس 8 معرفی شد. این تکنولوژی در واقع به این صورت عمل می کند که دوربین، 4 عکس مختلف از یک صحنه می گیرد و نتیجه نهایی از ترکیب این 4 عکس به دست می آید که عملکرد موثری در کاهش نویز دارد. این ویژگی در کنار دیافراگم روشن f/1.5 باعث شده است که این دو گوشی در محیط های کم نور، عکس هایی روشن با جزئیات بالا و نویز بسیار کم ثبت کنند.

رابط کاربری دوربین نسبت به آن چیزی که در نوت 8 دیده بودیم، دچار تغییر شده و اکنون مشابه رابط کاربری گوشی های آیفون می باشد. حالت های مختلف عکاسی و فیلم برداری اکنون در صفحه ای جداگانه قرار ندارند و با سوایپ کردن در محیط اصلی رابط کاربری می توان بین حالت های مختلف سویچ کرد. رابط کاربری دوربین دو گوشی مشابه یکدیگر هستند با این تفاوت که در نسخه پلاس، گزینه زوم 2 برابر و لایو فوکوس وجود دارد. لایو فوکوس امکان عکاسی پرتره را فراهم می کند و ویژگی متمایز آن، این است که می توان قبل و بعد از ثبت عکس، می توان میزان تار شدن پس زمینه را به دلخواه تغییر داد. البته نا گفته نماند که گزینه ای به نام selective focus در گلکسی اس 9 وجود دارد که ثبت عکس های پرتره به صورت نرم افزاری را در اختیار می گذارد؛ با این حال نباید انتظار داشت که دقت آن در حد و اندازه های نسخه پلاس باشد.

 

کاربرد دیافراگم متغیر چیست؟

این سوالی است که شاید در ذهن هزاران مخاطب وجود داشته باشد. در حقیقت این ویژگی را می توان به نوعی تقابل دیافراگم روشن (f/1.5) و دیافراگم تاریک (f/2.4) دانست. اما تنها تفاوت آن ها به میزان جذب نور بر نمی گردد. عمق میدان نیز با تغییر دیافراگم تغییر می کند؛ موردی که ما در عکاسی با موبایل، چندان به آن اهمیت نمی دهیم. داشتن دیافراگم متغیر، ویژگی های جدیدی را در اختیار می گذارد که به آن ها اشاره ای خواهیم داشت.

دیافراگم روشن تا به امروز در دنیای دوربین های تلفن همراه، به معنای عکس های بهتر در محیط های کم نور با جزئیات بیشتر و نویز کمتر بوده است. اما دیافراگم بسیار باز f/1.5 در گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس، در صورتی که سرعت شاتر بالا نباشد، می تواند باعث ثبت شدن عکس های بسیار روشن در محیط هایی با نور کافی شود. در این موقع است که دیافراگم f/2.4 بسیار کاربردی خواهد بود.

عمق میدان مورد دیگری است که با دیافراگم تغییر می کند. می توان گفت که تلفن های هوشمند تقریبا به سنسور های بزرگی مجهر شده اند و با روشن ترین دیافراگمی که گلکسی اس 9 در اختیار دارد باعث می شود که عمق میدان کاهش یابد. در هنگام استفاده از دیافراگم روشن ممکن است تمام سوژه در فوکوس قرار نگیرد و این مورد دیگری است که دیافراگم f/2.4 را کاربردی می کند. هنگام استفاده از دیافراگم تاریک (f/2.4) تمام سوژه در فوکوس قرار می گیرد اما دیافراگم روشن می توان قسمت هایی از سوژه را تار کند. (سوژه های نزدیک)

و سومین مورد این که دیافراگم های روشن تمایل دارند جزئیات را به صورت نرم تری به نمایش بگذارند و در طرف دیگر دیافراگم تاریک جزئیات را با وضوح بیشتری نشان خواهد داد. پس در نهایت می توان نتیجه گرفت که گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس با دیافراگم روشن (f/1.5) عکس هایی روشن، با جزئیات بالا و نویز کم در محیط های کم نور و با دیافراگم تاریک (f/2.4) عکس هایی با جزئیات بیشتر و عمق میدانی بیشتر در محیط های روشن ثبت خواهند کرد. بنابراین می توان انتظار داشت که دوربین این دو گوشی در بیشتر شرایط، عملکردی عالی از خود نشان دهند.

کیفیت تصاویر

(لازم به ذکر است که کیفیت تصاویر بعد از بروزرسانی که برای هر دو گوشی در زمینه دوربین ارائه شده بود، مورد بحث قرار می گیرد.) در محیط های روشن، گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس، عکس های بسیار خوب با جزئیات زیاد ثبت می کند که عملا می توان آن ها را بدون نویز دانست. میزان وضوح تصاویر در این سری به تعادل خوبی با جزئیات رسیده و عملکردی بهتر از گلکسی نوت 8 شاهد هستیم. محدوده داینامیکی (پویایی) نیز بسیار خوب و وسیع می باشد که به لطف حالت خودکار HDR که در اکثر مواقع روشن است، به دست می آید.

البته تنظیمات HDR به صورت دستی نیز وجود دارد و می توان آن را غیر فعال کرد. اغلب در محیط های روشن، دیافراگم دوربین به صورت خودکار در عدد f/2.4 قرار می گیرد که البته به صورت دستی می توان آن را تغییر داد. اغلب این موارد برای دوربین دوم گلکسی اس 9 پلاس نیز صادق است جایی که می توان بدون افت کیفیت، عکس هایی با زوم 2 برابر ثبت کرد. اما تغییر خاصی بین دوربین دوم گلکسی اس 9 پلاس و گلکسی نوت 8 مشاهده نمی شود و عملکرد آن ها تقریبا مشابه یکدیگر است.

دوربین گلکسی اس 9

در محیط های کم نور، این دیافراگم f/1.5 است که ارزش خود را نشان می دهد. این دیافراگم با جذب نور بیشتری که برای سنسور به ارمغان می آورد، باعث می شود که عکس ها با ISO و در نتیجه نویز کمتر به ثبت برسند. البته نمی توان از نقش لرزشگیر اوپتیکال و تکنولوژی مولتی فریم نیز در کاهش نویز، به سادگی عبور کرد. به گفته سامسونگ با تغییراتی که شرکت کره ای در دیافراگم و الگوریتم های پردازشی دوربین این دو گوشی نسبت به نسل قبل به وجود آورده، تا 28 درصد نور بیشتری جذب سنسور می شود و همچنین سطح نویز تصاویر تا 30 درصد کاهش داشته است.

حالت پرتره در گلکسی اس 9 پلاس، در بحث تشخیص لبه های سوژه، همانند نوت 8 در بیشتر مواقع عملکرد دقیقی دارد و تفاوتی که گلکسی اس 9 پلاس با نوت 8 دارد، به رنگ پوست افراد بر می گردد که در اس 9 پلاس حالت طبیعی تری دارد. بد نیست بدانید که دوربین دوگانه اس 9 پلاس بر خلاف برخی رقبا مانند آیفون 10، در تشخیص لبه های سوژه های غیر انسانی نیز عملکرد بسیار خوبی از خود بر جای می گذارد که نکته مثبتی برای آن تلقی می شود.

نمونه تصاویر

 

ویژگی جذاب دیگری که به دوربین این دو گوشی اضافه شده است، امکان فیلم برداری فوق آهسته پیشرفته می باشد. سامسونگ با قرار دادن حافظه D-RAM در داخل سنسور دوربین و تکنولوژی Dual-pixel امکان فیلمبرداری صحنه آهسته با 960 فریم در ثانیه با رزولوشن 720P را در گلکسی S9 و S9 پلاس فراهم آورده است. این نرخ فریم به این معنی است که هر 0.2 ثانیه به 6 ثانیه تبدیل می شود. دوربین، حالت خودکار هوشمندی دارد که می تواند زمان آهسته شدن صحنه را تشخیص دهد، البته تنظیم دستی هم وجود دارد.

با ویدئو های صحنه آهسته ظبط شده می توان کار های متنوعی انجام داد؛ امکان ارسال آن ها به صورت معمولی، امکان تبدیل آن ها به گیف، امکان قرار دادن آن ها برای تصویر زمینه صفحه قفل، امکان برعکس کردن آن ها و … از نمونه کارهایی است که برای ویدئوهای صحنه آهسته در نظر گرفته شده است. ویژگی جدید دیگری که به فیلمبرداری گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس اضافه شده، امکان فیلم برداری 4K با 60 فریم در ثانیه است.

AR Emoji

دوربین گلکسی S9 و S9 پلاس با AR Emoji وارد حوزه واقعیت افزوده شده است که پاسخی به Animoji اپل می باشد. AR emoiji عملکردی متفاوت با انیموجی دارد، گلکسی S9 و S9 پلاس برای اسکن از تجهیزات سه بعدی استفاده نمی کنند و اسکن چهره افراد به سادگی از طریق دوربین جلو صورت می گیرد. پس از ثبت عکس، دستگاه آواتاری سه بعدی با چهره کاربران می سازد و کاربران می توانند چهره و لباس های خود را شخصی سازی کنند. کاربران دو گوشی گلکسی S9 و S9 پلاس می توانند با چهره خود استیکر ها و گیف های متفاوتی ساخته و از آن ها در انواع پیام رسان ها استفاده کنند

همچنین با شخصیت های دیگر هم می توان اموجی 3 بعدی تهیه کرد و با قراردادی که اخیرا بین سامسونگ و دیزنی به ثبت رسیده است، امکان استفاده از برخی شخصیت های دیزنی از جمله میکی موس وجود دارد. از آنجایی که AR emoiji از سنسور سه بعدی استفاده نمی کند، تشخیص حرکات صورت در گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس به خوبی آیفون 10 نمی باشد و در مجموع می توان گفت که این ویژگی نیازمند توسعه بیشتری است تا چهره افراد را به واقعیت نزدیک تر کند.

دوربین سلفی گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس نسبت به نوت 8 و اس 8 تغییری نداشته و از همان سنسور 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7 استفاده می کند که از فوکوس خودکار پشتیبانی می کند. این دوربین تصاویر بسیار خوبی را در محیط های روشن تولید می کند و همچنین می توان با ویژگی Selective focus عکس های پرتره نیز ثبت کرد.

سخت افزار و عملکرد

سامسونگ به نوعی راه و روش اپل ار در عرضه کردن دو نسخه از یک مدل را بکار گرفته و برای نسخه بزرگتر، مزیت های سخت افزاری نیز در نظر گرفته است. نسخه پایه گلکسی اس 9 از 4 گیگابایت حافظه رم استفاده می کند در حالی که نسخه پلاس به رم 6 گیگابایتی مجهز شده است. هر دو گوشی اس 9 و اس 9 پلاس در دو نسخه با تراشه های اسنپدراگون 845 و اگزینوس 9810 به بازار عرضه شده اند که بسته به محل عرضه، دسترسی به آن ها متفاوت می باشد. نسخه اسنپدراگون مخصوص بازار ایالات متحده و چین می باشد و نسخه جهانی این دو گوشی به تراشه ساخت سامسونگ، یعنی اگزینوس 9810 مجهز شده اند.

هر دو پردازنده با نسل دوم لیتوگرافی 10 نانومتری ساخته شده اند که به گفته سامسونگ تا 15 درصد مصرف بهینه تر را به همراه خواهد داشت. همچنین هر دو پردازنده از معماری 64 بیتی استفاده می کنند و به 8 هسته پردازشی مجهز می باشند. سامسونگ در مورد تراشه خود مدعی است که تغییرات ایجاد شده در مقایسه با نسل قبل، منجر به بهبود ۲۰۰ درصدی عملکرد تک هسته‌ای و بهبود ۴۰ درصدی عملکرد چند هسته‌ای واحد پردازشی در تراشه‌ی جدید این شرکت شده است.

بزگترین تفاوت چیپست اسنپدراگون و اگزینوس به نوع پردازنده گرافیکی آن ها بر می گردد. اسنپدراگون 845 از پردازنده جدید گرافیکی Adreno 630 استفاده می کند که نسبت به نسخه موجود در اسنپدراگون 835، 30 درصد سریع تر است. اگزینوس 9810 هم از پردازنده گرافیکی 18 هسته ای Mali-G72 استفاده می کند که نسبت به نسخه گذشته، 20 درصد قدرتمند تر شده است.جالب است بدانید که نسخه اگزینوس از فیلمبرداری 4K با 120 فریم در ثانیه نیز پشتیبانی می کند اما چون نسخه اسنپدراگون فاقد این ویژگی است، سامسونگ به کلی آن را از پرچمداران جدید خود کنار گذاشته است.

پرچمداران 2018 سامسونگ در نسخه پایه به حافظه داخلی 64 گیگابایتی مجهز شده اند و در نسخه های دیگر با حافظه های داخلی 128 و 256 گیگ نیز به بازار عرضه خواهد شد. گلکسی S9 و S9 پلاس دارای درگاه کارت حافظه خارجی بوده و می توان تا 400 گیگابایت افزایش حافظه داشت. یکی دیگر از ویژگی های جدیدی که تراشه جدید به همراه داشته است، مودم LTE cat.18 می باشد که حداکثر سرعت دانلود فوق العاده 1.2Gbps را در اختیار خواهد گذاشت. بدون توضیحات بیشتر باید بگوییم که گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس در حال حاضر یکی از قدرتمند ترین گوشی های موجود در بازار بوده و به راحتی از پس انجام هر کاری از جمله اجرای سنگین ترین بازی ها، بر می آید.

 

نرم افزار

رابط کاربری گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس نسبت به اس 8 تغییر چندانی نکرده و فقط بهبود هایی به خود دیده و اکنون روی سیستم عامل اندروید 8 اوریو اجرا می شود. یکی از اصلی ترین ویژگی های این دو گوشی، پشتیبانی از پروژه Treble گوگل می باشد که نوید آپدیت های نرم افزاری سریع تر را می دهد. موردی که نسبت به گذشته، بدون تغییر مانده، اپلیکیشن های دوگانه است. به دلایلی، شرکت کره ای با وجود این که برنامه های گوگل برای همه قابل قبول هستند، برنامه های خود را نیز به طور پیش فرض روش گوشی نصب کرده است. برای مثال دو برنامه سامسونگ گالری و گوگل فوتوز برای دسته بندی عکس ها و فیلم ها وجود دارد. شاید دلیل سامسونگ، ویژگی های بیشتری است که برنامه هایش در اختیار می گذارد و برنامه های گوگل از آن ها بی بهره اند. برای مثال از طریق گالری سامسونگ می توان قسمت های دلخواه فیلم را به گیف تبدیل کرد و به آسانی به اشتراک گذاشت.

علاوه بر تغییر در ظاهر برخی از آیکون ها، یکی از تغییرات کوچکی که رابط کاربری به خود دیده، امکان استفاده از آن در حالت افقی می باشد. دستیار صوتی بیکسبی نیز با برخی از قابلیت های واقعیت افزوده یکپارچه شده و ویژگی های جدیدی مانند ترجمه زنده و اطلاعات مربوط به غذاها و آب و هوا را تنها با باز کردن دوربین و قرار دادن روی سوژه، در اختیار می گذارد. برای آشنایی بیشتر با دستیار صوتی بیکسبی به این لینک مراجعه فرمایید. یکی از ویژگی های جدید دیگری که جدیدا به گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس راه یافته، App Pair می باشد. با استفاده از این قابلیت، می‌توان 2 برنامه‌ی دلخواه را که از multi-window پشتیبانی می‌کنند را به هم چسباند تا در هنگام کلیک روی آیکون مخصوص آن‌ها، دو برنامه به‌طور هم‌زمان اجرا شوند. ویژگی جدید دیگر، Dual Messenger می باشد که امکان استفاده از پیام رسان ها با دو حساب متفاوت را در اختیار می گذارد.

ویژگی جدید دیگری که برای اولین بار در گلکسی اس 9 معرفی شده، امکان اندازه گیری فشار خون با سنسور قرار گرفته در کنار دوربین می باشد. این امکان توسط نرم افزاری به نام My BP Blood انجام خواهد شد که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا توسعه داده شده است. امکان استفاده از این ویژگی در حال حاضر فقط برای کاربران بالای 18 سال آمریکایی وجود دارد و پس از آزمون خطا در سایر مناطق نیز در دسترس خواهد بود.

از امکانات دیگر این رابط کاربری می‌توان به قفل‌گشایی از طریق تشخیص چهره و اسکنر عنبیه اشاره کرد. به گفته‌ی سامسونگ، اسکنر عنبیه بهترین گزینه برای احراز هویت می‌باشد؛ چراکه امنیت آن، هزار برابر بیشتر از سنسور اثرانگشت است. سرعت اسکنر عنبیه بسیار خوب می‌باشد؛ اما کمی زمان می‌برد تا با نحوه‌ی قرار دادن گوشی در مقابل صورت آشنا شد و پس‌ازآن، استفاده از این سنسور بسیار آسان‌تر خواهد بود. به گفته‌ی سامسونگ، برای استفاده از این سنسور نباید از عینک استفاده کرد، اما در تجربه‌ی شخصی ما، این سنسور حتی با عینک هم عملکرد مناسبی از خود به نمایش گذاشت.

 

تشخیص چهره نیز یکی دیگر از گزینه‌های احراز هویت می‌باشد که سرعت بسیار بالایی دارد، اما به گفته‌ی سامسونگ، امنیت آن در سطح پایین‌تری نسبت به اثرانگشت و اسکنر عنبیه قرار می‌گیرد. اسکن هوشمند ویژگی جدید دیگری است که با گلکسی اس 9 معرفی شد. اسکن هوشمند در واقع ترکیب تشخیص چهره با اسکنر عنبیه می باشد. سامسونگ با این کار سعی در بهبود عملکرد احراز هویت دستگاه خود داشته است؛ به گونه ای که در محیط هایی با نور کافی، قفل دستگاه به سرعت با تشخیص چهره باز خواهد شد و در محیط های کم نور که امکان استفاده از الگوریتم های تشخیص چهره وجود ندارد، مادون قرمز و اسکن عنبیه وارد عمل خواهد شد. پوشه ایمن یا Secure foolder ویژگی دیگر بسیار مفیدی است که می توان از طریق آن، موارد شخصی مانند انواع فایل ها و برنامه ها را در محیطی کاملا امن و شخصی، نگهداری کرد.

سنسور اثر انگشت گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس هم که اکنون در محل مناسبی قرار دارد، از دقت و سرعت بسیار بالایی برخوردار بوده و مراحل شناساندن انگشت بسیار ساده تر از گذشته شده است. در نهایت می توان گفت که رابط کاربری سامسونگ یکی از زیباترین و غنی ترین رابط های کاربری اندروید به شمار می آید که شمردن تک تک ویژگی های آن از حوصله این مطلب خارج می باشد اما مطمئنا دارندگان گوشی های سامسونگ با آن ها آشنا هستند.

اسپیکر و هدفون

حتما شما هم از شنیدن این موضوع که سامسونگ بالاخره از اسپیکر استریو در پرچمدار خود استفاده کرده است، شگفت زده خواهید شد؛ با این حال این خبر خوبی برای طرفداران سامسونگ می باشد. همانند اکثر پرچمداران امروزی، سامسونگ نیز یکی از اسپیکر ها را در لبه پایینی و دیگری را در محل اسپیکر مکالمه قرار داده است. اسپیکر های دوگانه جدید گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس، توسط AKG توسعه داده شده و اکنون 1.4 برابر قدرتمند تر از نسل گذشته می باشد و به راحتی می تواند با رقبایی چون آیفون 10 و اچ تی سی یو 11 رقابت کند. مطمئنا با وجود این اسپیکر ها، گوش دادن به موسیقی، اجرای بازی ها و تماشای فیلم لذت بخش تر خواهد شد. فعال کردن ویژگی Dolby Atmos نیز صدای غنی تر و با حجم بیشتر را در اختیار می گذارد.

هدفون هایی هم که با این دو گوشی در داخل جعبه عرضه شده اند، مشابه گلکسی نوت 8 و گلکسی اس 8 بوده و توسط AKG ساخته شده است که یکی از با کیفیت ترین نمونه هایی است که کمپانی ها به همراه محصول خود عرضه می کنند.

باتری

از آنجایی که سامسونگ طراحی گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس را نسبت به نسخه گذشته، متحول نکرده و ابعاد هر دو دستگاه مشابه گذشته است، شاهد بکار گیری باتری هایی با ظرفیت بیشتر در این دو گوشی نیستیم و گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس به همان باتری های 3000 و 3500 میلی آمپر ساعتی مجهز شده اند. درست است که پردازنده های جدید، بهینه تر می باشند اما از طرف دیگر قدرت پردازشی آن ها افزایش داشته و همین موضوع باعث شده است که شارژدهی گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس نسبت به نسخه های گذشته، تغییر محسوسی نداشته باشد. بنابراین در استفاده نیمه سنگین شامل اجرای بازی، تماشای فیلم، وبگردی و … این دو گوشی شارژردهی یک روزه را در اختیار خواهند گذاشت. هر دو گوشی از شارژ سریع انطباقی سامسونگ استفاده می کنند که در مدت تقریبی 1.5 ساعت می توان هر دو گوشی را به طور کامل شارژ کرد. (بدیهی است که زمان شارژ شدن گلکسی اس 9 کمتر از گلکسی اس 9 پلاس خواهد بود.) نا گفته نماند که هر دو گوشی از شارژ سریع بی سیم نیز پشتیبانی می کنند.

 

نقاط مثبت

نمایشگر عالی

طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالا

دوربین عالی در همه شرایط

اسپیکر های توانمند و جک هدفون

سخت افزار قدرتمند و عملکرد سریع و روان

رابط کاربری غنی با قابلیت شخصی سازی بالا

نقاط منفی

× شارژدهی مشابه نسل قبل

× AR EMOJI نیازمند توسعه بیشتری است

 

نظر شما در مورد گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس چیست؟

 

مشخصات گلکسی اس 9 پلاس

تعداد سیم کارت Dual SIM
ابعاد 8.5 × 73.8 × 158.1 میلی‌متر
وزن 189 گرم
ساختار بدنه فلز و شیشه (محافظ گوریلا گلس 5 روی قاب پشتی + فریم آلومینیومی)
دارای گواهینامه IP68 مقاوم در برابر گرد و غبار و آب تا عمق 1.5 متر و به مدت 30 دقیقه
کاربرد شیار دوم برای سیم‌کارت یا کارت حافظه‌ی جانبی
تراشه Exynos 9810
پردازنده ‌ی مرکزی Quad-core Mongoose M3 + Quad-core Cortex-A55 CPU
پردازنده ‌ی گرافیکی Mali-G72 MP18
نوع صفحه نمایش Super AMOLED capacitive touchscreen, 16M colors
اندازه صفحه نمایش ۶٫۲ اینچ
رزولوشن صفحه نمایش 1440 × 2960, +QHD
تراکم پیکسلی صفحه نمایش 531 پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش ۱۶ میلیون رنگ
محافظت صفحه نمایش گوریلا گلس ۵
سایر قابلیت‌ها صفحه نمایش مجهز به نمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)
مجهز به فناوری 3D Touch (فقط برای دکمه Home)
قابلیت دریافت تا 10 لمس همزمان
حافظه داخلی 64 گیگابایت
مقدار RAM 6 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه جانبی حافظه جانبی میکرو اس‌دی، تا 400 گیگابایت (استفاده از جایگاه سیم کارت دوم) – dual SIM model only
شبکه های ارتباطی 2G / 3G / 4G
شبکه 2G GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 – SIM 1 & SIM 2 (dual-SIM model only)
شبکه 3G HSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100
HSPA 42.2/5.76 Mbps
شبکه 4G LTE
LTE-A (6CA) Cat18 1200/200 Mbps
فن‌آوری‌های ارتباطی GPRS,EDGE,Wi-Fi,Bluetooth,NFC
WLAN Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, hotspot
bluetooth 5.0, A2DP, LE, aptX
GPS Yes, with A-GPS, GLONASS, BDS, GALILEO
Radio No
درگاه ارتباطی 3.1, Type-C 1.0 reversible connector
دوربین دارای دو دوربین در پشت گوشی, دو دوربین 12.0 مگاپیکسل+ 12.0 مگاپیکسل (Dual Camera) قابلیت ثبت موقعیت جغرافیایی عکس‌ها و فیلم‌ها (Geo-Tagging)
قابلیت فوکوس با اشاره روی سوژه (Touch Focus)
قابلیت تشخیص چهره (Face Detection)
قابلیت عکاسی پانوراما (Panorama)
دوربین اول با دریچه‌ی دیافراگم f/1.5-2.4 فاصله کانونی لنز 26 میلی‌متر (Focus Length 26 mm) سایز سنسور 1/2.55 اینچ (”Sensor Size 1/2.55)
ثبت تصاویر با پیکسل‎هایی به سایز 1.4 میکرومتر (1.4µm Pixel Size) مجهز به فناوری فوکوس اتوماتیک از نوع Dual Pixel PDAF
دوربین دوم با دریچه‌ی دیافراگم f/2.4 فاصله کانونی لنز 52 میلی‌متر (Focus Length 52 mm) سایز سنسور 1/3.6 اینچ (”Sensor Size 1/3.6)
ثبت تصاویر با پیکسل‎هایی به سایز 1.0 میکرومتر (1.0µm Pixel Size) مجهز به فناوری فوکوس اتوماتیک
مجهز به لرزشگیر اپتیکال تصویر (Optical Image Stabilization)
مجهز به زوم اپتیکال تا 2 برابر (2x Optical Zoom)
قابلیت عکاسی و فیلمبرداری همزمان (Simultaneous 4K video and 9MP image recording) قابلیت عکاسی HDR به صورت خودکار
فلش LED flash
فیلمبرداری رزولوشن 2160 × 3840 و سرعت 60 فریم بر ثانیه (2160p@60FPS)
رزولوشن 1080 × 1920 و سرعت 60 فریم بر ثانیه (1080p@60FPS)
رزولوشن 720 × 1280 و سرعت 960 فریم بر ثانیه (720p@960FPS)
قابلیت فیلمبرداری HDR
قابلیت فیلمبردارای هم‌زمان با هر دو دوربین (Dual-video Recording)
دوربین سلفی دارای سنسور با رزولوشن 8 مگاپیکسل
دارای دریچه‌ی دیافراگم f/1.7
مجهز به فناوری فوکوس اتوماتیک (Autofocus)
قابلیت عکاسی HDR اتوماتیک
قابلیت فیلمبردارای هم‌زمان با هر دو دوربین (Dual-video Recording)
قابلیت عکاسی HDR
اتوماتیک قابلیت استفاده از هر دو دوربین در هنگام مکالمه تصویری (Dual Video Call)
صدا خروجی صدا با کیفیت 32بیت/ 384کیلوهرتز
اسپیکر: دارد
جک 3.5 میلی متری: دارد
سیستم عامل اندروید ۸٫۰ (Oreo)
قابلیت‌های نرم‌افزاری MMS، ایمیل، مرورگر HTML5، قابلیت نمایش اسناد مایکروسافت آفیس، قابلیت نمایش فایل‌های متنی PDF، برنامه ویرایش عکس، سرویس‌های گوگل شامل Google Search, Google Maps, Gmail و YouTube، قابلیت استفاده از سرویس شبکه‌های اجتماعی
حس‌گرها قطب‌نما (Compass)، شتاب‌سنج (Accelerometer)، مجاورت (Proximity)، فشارسنج (Barometer)، شمارنده ضربان قلب (Heart Rate)، سنجش اکسیژن خون (SPO2)، ژیروسکوپ (Gyro)، عنبیه چشم (Iris Scanner)، اثرانگشت روی قاب پشتی (FingerPrint, Rear-Mounted)
مشخصات باتری باتری لیتیوم یون با ظرفیت 3500 میلی‌آمپرساعت
سایر قابلیت ها قابلیت شارژ سریع نسخه 2 (60 درصد شارژ در 30 دقیقه) (Quick Charge 2.0)
مجهز به شارژ بی‌سیم Qi پ
شتیبانی از شبکه‌ی بی‌سیم +ANT
مجهز به دستیار صوتی سامسونگ (Bixby)
فناوری سامسونگ برای انجام امور در دسکتاپ (Samsung Dex)
رنگ مشکی, خاکستری, یاسی

 

مشخصات گلکسی اس 9

تعداد سیم کارت دوسیم کارت
ابعاد ۱۴۷٫۶x۶۸٫۷x۸٫۴ میلی‌متر
وزن 163 گرم
ساختار بدنه قسمت پشت و جلو از جنس شیشه با فریم فلزی
تراشه Exynos 9810 Octa
پردازنده ‌ی مرکزی Octa-core (4×2.8 GHz Mongoose M3 & 4×1.7 GHz Cortex-A55
پردازنده ‌ی گرافیکی Mali-G72 MP18
نوع صفحه نمایش Super AMOLED capacitive touchscreen, 16M colors
اندازه صفحه نمایش ۵٫۸ اینچ
رزولوشن صفحه نمایش ۱۴۴۰x۲۹۶۰ پیکسل
تراکم پیکسلی صفحه نمایش 570 پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش ۱۶ میلیون رنگ
محافظت صفحه نمایش گوریلا گلس ۵
سایر قابلیت‌ها صفحه نمایش لمس سه بعدی(فقط کلید هوم)
حالت همیشه روشن
حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت
مقدار RAM 4 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه جانبی حافظه جانبی میکرو اس‌دی، تا 400 گیگابایت (استفاده از جایگاه سیم کارت دوم)
شبکه های ارتباطی 2G / 3G / 4G
شبکه 2G GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 – SIM 1 & SIM 2 (dual-SIM model only)
شبکه 3G HSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100
HSPA 42.2/5.76 Mbps
شبکه 4G LTE
Cat18 1200/200 Mbps
فن‌آوری‌های ارتباطی GPRS,EDGE,Wi-Fi,Bluetooth,NFC
WLAN Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, hotspot
bluetooth 5.0, A2DP, LE, aptX
GPS Yes, with A-GPS, GLONASS, BDS, GALILEO
Radio ندارد
درگاه ارتباطی 3.1, Type-C 1.0 reversible connector
دوربین 12 MP
قابلیت ثبت موقعیت جغرافیایی عکس‌ها و فیلم‌ها (Geo-Tagging)
قابلیت فوکوس با اشاره روی سوژه (Touch Focus)
قابلیت تشخیص چهره (Face Detection)
قابلیت عکاسی پانوراما (Panorama)
قابلیت عکاسی HDR به صورت خودکار
مجهز به لرزشگیر اپتیکال تصویر (Optical Image Stabilization)
دارای دریچه‌ی دیافراگم f/1.5-2.4 سایز سنسور 1/2.55 اینچ (”Sensor Size 1/2.55)
فاصله کانونی لنز 26 میلی‌متر (Focal Length 26 mm)
ثبت تصاویر با پیکسل‎هایی به سایز 1.4 میکرومتر (1.4µm Pixel Size)
مجهز به فناوری فوکوس اتوماتیک از نوع Dual Pixel PDAF
فلش , LED flash
فیلمبرداری رزولوشن 2160 × 3840 و سرعت 60 فریم بر ثانیه (2160p@60FPS)
رزولوشن 1080 × 1920 و سرعت 60 فریم بر ثانیه (1080p@60FPS)
رزولوشن 720 × 1280 و سرعت 960 فریم بر ثانیه (720p@960FPS)
قابلیت فیلمبرداری HDR
فیلمبردارای هم‌زمان با هر دو دوربین
دوربین سلفی دارای سنسور با رزولوشن 8 مگاپیکسل
دارای دریچه‌ی دیافراگم f/1.7
مجهز به فناوری فوکوس اتوماتیک (Autofocus)
قابلیت عکاسی HDR اتوماتیک
قابلیت فیلمبردارای هم‌زمان با هر دو دوربین (Dual-video Recording)
صدا خروجی صدا با کیفیت 32بیت/ 384کیلوهرتز
اسپیکر: دارد
جک 3.5میلی متر: دارد
سیستم عامل اندروید ۸٫۰ (Oreo)
قابلیت‌های نرم‌افزاری MMS، ایمیل، مرورگر HTML5، قابلیت نمایش اسناد مایکروسافت آفیس، قابلیت نمایش فایل‌های متنی PDF، برنامه ویرایش عکس، سرویس‌های گوگل شامل Google Search, Google Maps, Gmail و YouTube، قابلیت استفاده از سرویس شبکه‌های اجتماعی
حس‌گرها قطب‌نما (Compass)، شتاب‌سنج (Accelerometer)، مجاورت (Proximity)، فشارسنج (Barometer)، شمارنده ضربان قلب (Heart Rate)، سنجش اکسیژن خون (SPO2)، ژیروسکوپ (Gyro)، عنبیه چشم (Iris Scanner)، اثرانگشت روی قاب پشتی (FingerPrint, Rear-Mounted)
مشخصات باتری باتری لیتیوم یون با ظرفیت 3000 میلی‌آمپرساعت
سایر قابلیت ها به همراه هدایای Wireless charger و 128GB microSD و 20 گیگابایت اینترنت نوترینو همراه اول
قابلیت شارژ سریع نسخه 2 (60 درصد شارژ در 30 دقیقه) (Quick Charge 2.0)
مجهز به شارژ بی‌سیم Qi
پشتیبانی از شبکه‌ی بی‌سیم +ANT
مجهز به دستیار صوتی سامسونگ (Bixby)
فناوری سامسونگ برای انجام امور در دسکتاپ (Samsung Dex)
رنگ مشکی, بنفش یاسی, خاکستری

 

۲ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سلام ببخشید قیمت گوشی اس۹ پلاس چنده نوش میشه پیدا کرد
ایکاش گوشی های جدید سامسونگ آداپتور دوشاخه یا هنزفری داشت دفترچه راهنما تمام فارسی

جرا این اتقدر انکانات داره واقعا ارزش پولی ک میدی رو داره حیف پ.ل ک ادم جای ایغون بده

مطالب بیشتر

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

25 مورد از بهترین گوشی های سامسونگ بازار (دی۱۴۰۱)

خوشبختانه بازار تلفن‌های همراه هیچ‌وقت انحصاری نبوده و همواره شاهد حضور و قدرت‌نمایی برندهای...

معین کریمی time-alt ۷ فروردین ۱۴۰۱

بررسی گلکسی M52 5G سامسونگ + [ویدئو]

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی M52 فایوجی را در ادامه‌ی این مطلب، از نظر طراحی، نمایشگر، اسپیکر،...

مهدی حیدری time-alt ۲ دی ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی واچ سری۴؛ آیا بالاخره رقیب اندرویدی اپل واچ از راه رسیده است؟

در بررسی گلکسی واچ ۴ و گلکسی واچ 4 کلاسیک به‌وضوح می‌توان دید که یک رقیب جدی برای اپل واچ پیدا...

مهدی حیدری time-alt ۲۹ مهر ۱۴۰۰

در رویداد اپل ۲۰۲۱ چه گذشت؟ معرفی آیفون ۱۳، اپل واچ سری ۷ و آیپدها

امروز، سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰، رأس ساعت ۲۱:۳۰ اپل مهم‌ترین رویداد سال ۲۰۲۱ خود را با نام...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۴ شهریور ۱۴۰۰

اسپیکر JBL Flip 6 معرفی شد؛ جدیدترین اسپیکر قابل‌حمل JBL با صدایی فراگیر و قدرتمند

JBL Flip 6 از نوآوری‌هایی در طراحی ظاهری و چینش داخلی بهره می‌برد، درحالی‌که همچنان به‌خوبی...

مهدی حیدری time-alt ۱۳ شهریور ۱۴۰۰

سامسونگ پای دوربین 200 مگاپیکسلی را به گوشی‌ها باز کرد؛ معرفی دو سنسور دوربین جدید ایزوسل HP1 و GN5

دوربین 200 مگاپیکسلی سامسونگ سرانجام رونمایی شد. این سنسور ایزوسل HP1 اولین سنسور 200...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ شهریور ۱۴۰۰

اپل، آیفون ۱۳ را اواسط شهریور معرفی خواهد کرد؛ وجود نسخه 1 ترابایتی در مدل‌های پرو و لایدار برای همه مدل‌ها

ظاهراً اپل قصد دارد پرچمداران جدیدش، سری آیفون 13 را در هفته سوم سپتامبر، یعنی اواسط تا اواخر...

مهدی حیدری time-alt ۳۰ مرداد ۱۴۰۰

مشخصات گلکسی A52s فاش شدند؛ مشخصات کامل به همراه رندر و رنگ‌بندی

ماه گذشته طبق گزارشی، افشا شد که سامسونگ در حال کار بر روی نسخه‌ی جدیدی از گلکسی A52 5G است که...

مهدی حیدری time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۰