بررسی پوکو M3

بررسی پوکو M3: پوکو و باز هم ارزش خرید!

پوکو یکی از زیربرندهای شرکت شیائومی است که به تازگی مستقل شده و باید از آن به نام شرکت پوکو یاد کنیم. این سازنده همیشه تلاش می‌کند که ویژگی‌ها و امکانات بسیار جذابی را با قیمت پایین به کاربران ارائه دهد و تا حد بسیار زیادی هم در دستیابی به این مهم موفق عمل کرده است.

در این مطلب نیز قصد داریم به بررسی پوکو M3 یکی از محصولات اقتصادی و در عین حال توانای بازار گوشی‌های هوشمند بپردازیم و این دستگاه را از جنبه‌های مختلف زیر ذره‌بین قرار دهیم تا ارزش خرید و همچنین نکات مثبت و منفی آن مشخص شود.

پیشنهاد مطالعه: بررسی کامل گوشی پوکو ایکس 3

طراحی

پوکو M3 تقریبا مانند همه‌ی گوشی‌های اقتصادی تماما از جنس پلاستیک ساخته شده و همین باعث شده تا وزنی 198 گرمی داشته باشد. قاب پشتی این محصول طراحی خاص و منحصر به فردی دارد، چرا که فریم مستطیلی دوربین‌ها درون یک مستطیل بزرگ قرار گرفته که طراحی براق دارد و در پایین آن لوگوی Poco به بزرگی مشاهده می‌شود.

بررسی پوکو M3

خود قاب پشتی اما طراحی مات و شبیه به چرم دارد و این باعث می‌شود که کثیفی اثرانگشت را بازتاب ندهد و مهم‌تر این که در دست اصطکاک داشته باشد و سر نخورد. این بافت چرم مانند زمانی که به لبه‌های گوشی نزدیک شویم از بین می‌رود و فریم با طراحی ساده و مات را مشاهده می‌کنیم.

بررسی پوکو M3
بررسی پوکو M3

فریم اطراف پوکو M3 در سمت راست میزبان دکمه پاور یکپارچه با دکمه پاور و کلید‌های ولوم، در بالا میزبان مادون قرمز، اسپیکر دوم، میکروفون دوم و جک 3.5 میلی متری صدا، در سمت چپ میزبان درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی و در لبه‌ی پایینی میزبان اسپیکر اصلی، درگاه type C و میکروفون اصلی می‌باشد.

صفحه نمایش در مطلب بررسی پوکو M3
صفحه نمایش در مطلب بررسی پوکو M3

در قاب جلویی این دستگاه نیز یک صفحه نمایش 6.53 اینچی دیده می‌شود که حدود 83 درصد از این فضا را به خود اختصاص داده و پوکو برای محافظت از آن به سراغ گوریلاگلس نسخه 3 رفته است. بالای این صفحه نمایش ناچ قطره‌ای برای قرارگیری دوربین سلفی تعبیه شده و بالای آن و چسبیده به انتهای بالایی اسپیکر مکالمه قرار دارد. به طور کلی حاشیه‌های نمایشگر خیلی کم نیستند، اما در این بازه قیمتی قطعا نمی‌توان از آن ایراد خاصی گرفت.

در نهایت امر باید گفت که پوکو M3 طراحی خاص و منحصر به فردی دارد و همچنین بافت چرم مانند آن به هنگام در دست گرفتن حس اطمینان و عدم لغزش را منتقل می‌کند.

نمایشگر

حقیقتا از نمایشگر یک گوشی اقتصادی نمی‌توان انتظارات خیلی زیادی داشت و شاید تنها مشاهده‌ی رزولوشن FHD بتواند امری خوشحال کننده باشد که خوشبختانه در این محصول شاهد یک صفحه نمایش 6.53 اینچی IPS با رزولوشن FHD+ و تراکم پیکسلی 395 ppi هستیم.

صفحه نمایش در مطلب بررسی پوکو M3

کیفیت این صفحه نمایش به نسبت بازه قیمتی که در آن قرار دارد، مناسب ارزیابی می‌شود. درواقع کیفیت آن نه در حدی خوب است که شما را به وجد بیاورد و نه قدری بد که با آن مشکلی پیدا کنید یا از لذت گشتن در شبکه‌های اجتماعی و مشاهده محتوای مختلف بکاهد.

صفحه نمایش در مطلب بررسی پوکو M3

از نظر روشنایی نیز حداکثر 400 نیت برای پوکو M3 درنظر گرفته شده است که عددی کاملا متوسط بوده و شاید زیر نور مستقیم خورشید شما را برای مطالعه‌ی محتوا کمی به زحمت بیندازد. در کل اما باید گفت صفحه نمایش این دستگاه باتوجه به اقتصادی بودن آن نمره قابل قبولی کسب می‌کند.

اسپیکر: محصول اقتصادی و صدای استریو؟

اسپیکر همیشه یکی از بخش‌هایی است که نه تنها در گوشی‌های اقتصادی بلکه در اکثر میانرده‌ها و حتی میانرده‌های مرغوب هم عملکرد خوبی ندارد و شرکت‌های سازنده آن‌ را برای خالی نبودن عریضه به کار می‌برند. اما در پوکو M3 شاهد اسپیکر دوگانه با توان تولید صدای استریو هستیم که حقیقتا نکته بسیار مثبتی به حساب می‌آید.

اسپیکر استریو در پوکو M3

اسپیکر اصلی این دستگاه در لبه‌ی پایینی و اسپیکر دوم آن در لبه‌ی بالایی قرار گرفته است. صدای تولید شده توسط این دو اسپیکر بلندی و کیفیت بسیار رضایت بخشی دارد و به واقع با توجه به قیمت محصول شما را شگفت زده خواهد کرد. تفکیک صدا و شفافیت آن حتی در ولوم‌های بالا هم تا حد خوبی حفظ می‌شود و قطعا می‌‌توان بخش اسپیکر را یکی از نقاط مثبت اصلی این محصول اقتصادی به شمار آورد.

دوربین

در قاب پشتی پوکو M3 سه دوربین شامل دوربین اصلی، ماکرو و عمق میدان مشاهده می‌شود، اما به بیان ساده‌تر و بهتر باید گفت که این گوشی تنها یک دوربین دارد و پوکو تلاش کرده تا این مجموعه دوربین‌ها را در سطح خیلی معمولی نگه دارد. البته این به معنای بد بودن کیفیت دوربین این دستگاه نیست و در ادامه به عکس‌های گرفته شده با آن در شرایط نوری مختلف می‌پردازیم.

چیدمان دوربین‌های پوکو M3
چیدمان دوربین‌های پوکو M3

دوربین اصلی

دوربین اصلی این محصول سنسوری 48 مگاپیکسلی با اندازه پیکسل 0.8 میکرونی دارد و دیافراگم f/1.8، فوکوس خودکار تشخیص فاز و پشتیبانی از حالت شب از دیگر مشخصات آن هستند. این دوربین‌ به دلیل برخورداری از قابلیت Quad-Bayer به صورت پیش فرض عکس‌هایی 12 مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.

کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی در نور روز برای این بازه قیمتی کاملا خوب ارزیابی می‌شود، چرا که جزئیات و شارپنس در حد مطلوبی قرار گرفته و کنتراست بالایی را شاهد هستیم. از نظر رنج دینامیکی اما تصاویر عالی نیستند و در سطح قابل قبولی قرار می‌گیرند. در آخر هم باید گفت که رنگ‌ها کمی گرم‌تر از واقعیت به ثبت می‌رسند و نمی‌توان گفت دقت بالایی در ثبت رنگ را شاهد هستیم.

عکس‌ها در کناره‌ها کمی نرم ثبت می‌شوند ولی در نهایت حقیقتا دوربین اصلی این گوشی از بازه‌ی قیمتی خود عملکرد به مراتب بهتری دارد و می‌توان در شرایط نوری مناسب عکس‌های خوبی با آن گرفت (توجه داشته باشید که این بدان معنا نیست که این دوربین می‌‌تواند تصاویری در حد و اندازه‌های گوشی‌های بالارده ثبت کند، بلکه این یعنی با محصول ناتوانی در گرفتن عکس‌های در نور مناسب مواجه نیستیم).

این گفته‌ها در مورد تصاویر گرفته شده در شب صدق نمی‌کند، چرا که در عکس‌های گرفته شده در شب نویز تا حد بسیار زیادی افزایش یافته و کنتراست تا حد زیادی کاهش می‌یابد. رنج دینامیکی و دقت رنگ هم در سطح خیلی مناسبی قرار نمی‌گیرند و در نهایت عملکرد خوبی را شاهد نیستیم. این دوربین‌ از نایت مود هم پشتیبانی می‌کند که با روشن کردن آن شرایط کمی بهبود پیدا می‌کند و نویز تا حد خوبی کاهش پیدا کرده و رنج دینامیکی وسیع‌تر می‌شود.

دوربین ماکرو

پوکو M3 از یک دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو بهره می‌برد که خیلی نمی‌توان بودن آن را مفید تلقی کرد، زیرا برای آن فوکوس ثابت در نظر گرفته شده و به دشواری و با چندین تلاش می‌‌توان تصویری با فوکوس مناسب به ثبت رساند. در نهایت هم کیفیت این عکس‌ها خیلی حرفی برای گفتن ندارند و شاید بتوان از آن صرفا برای سرگرمی استفاده کرد و خیلی بعید است که بتوانید تصاویر ماکرو خوبی با آن بگیرید.

دوربین سلفی

برای این دستگاه یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی در نظر گرفته شده که در ناچ قطره‌ای بالای نمایشگر جا خوش کرده است. تصاویر گرفته شده با دوربین سلفی از جزئیات و رنج دینامیکی متوسط، دقت رنگ معمولی و کنتراست نسبتا خوب بهره می‌برند. زمانی که در محیط داخل و بسته به ثبت سلفی اقدام کنید معمولا این دوربین با جذب نور مشکل پیدا می‌کند و نمی‌تواند عکس خیلی خوبی به ثبت برساند.

سلفی‌های پرتره نیز دقت خیلی خوبی در برش سوژه از پس‌زمینه ندارند و از نظر کیفیت هم مانند سلفی‌های معمول هستند و نمی‌توان آن را خوب و یا بد نام‌گذاری کرد و باید گفت با دوربین سلفی معمولی مواجه هستیم.

پرتره

برای ثبت تصاویر پرتره، پوکو M3 یک دوربین سنجش عمق میدان 2 مگاپیکسلی دارد که به کمک دوربین اصلی می‌آید. تصاویر پرتره بر خلاف انتظار عملکرد کاملا مناسبی برای این بازه‌ی قیمتی دارند، چرا که برش سوژه از پس‌زمینه با دقت خوبی انجام می‌شود و همچنین پس‌زمینه به حالت طبیعی مات شده و درنهایت پرتره قابل قبول و خوبی را دریافت می‌کنید و بعید است از عکس‌های پرتره این گوشی ناراضی بشوید.

سخت افزار

پوکو برای این گوشی به سراغ اسنپدراگون 662 رفته است، تراشه‌ای 11 نانومتری که از هشت هسته پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی آدرنو 610 میزبانی می‌کند. مجموعه سخت افزاری این دستگاه را 4 گیگابایت حافظه رم همراهی می‌کند تا پوکو M3 قدرت کافی برای اجرای برنامه‌ها و انجام کارهای روزمره داشته باشد و بتواند بدون مشکل از پس آن‌ها بربیاید.

قدرت سخت افزاری پوکو M3
قدرت سخت افزاری پوکو M3

در اجرای بازی‌های سنگینی چون کال آف دیوتی موبایل هم با دستگاه خیلی ناتوانی مواجه نیستیم، چرا که این محصول می‌تواند این بازی را در کیفیت متوسط با عملکرد قابل قبولی اجرا کند. البته توجه داشته باشید که اگر عملکرد روان‌تری از بازی انتظار دارید باید تنظیمات را به روی کیفیت پایین قرار دهید. در کل که قطعا این گوشی برای بازی ساخته نشده و مناسب این کار هم نیست ولی در هر صورت امکان اجرای بازی‌های سنگین در کیفیت پایین برای آن وجود دارد.

نرم افزار و امنیت

این محصول به صورت پیش فرض از Miui 12 بر پایه‌ی اندروید 10 استفاده می‌کند. اگر قبلا از گوشی‌های شیائومی استفاده کرده باشید، قطعا به طور کامل با این رابط کاربری آشنا هستید، اما در غیر این صورت باید گفت که Miui در طی چند سال اخیر پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته و به نوعی در حال حاضر به بلوغ رسیده است. برای آشنایی بیشتر با امکانات و ویژگی‌های این نسخه از رابط کاربری شیائومی می‌توانید مطلب می یو آی ۱۲ ؛ امکانات و ویژگی های جالب رابط کاربری جدید شیائومی را مطالعه کنید.

در بخش امنیت پوکو M3 از دور مرسوم امنیتی یعنی تشخیص چهره دو بعدی به کمک دوربین سلفی و حسگر اثرانگشت بهره می‌برد. تشخیص چهره سرعت و دقت قابل قبولی دارد، اما از نظر امنیت و همچنین کارایی در محیط‌های تاریک خیلی نمی‌توان روی عملکرد آن حساب باز کرد.

حسگر اثرانگشت این گوشی نیز با دکمه پاور تلفیق شده و عملکرد مناسبی دارد و می‌توانید برای باز کردن قفل صفحه به روی آن حساب کنید. محل قرارگیری این حسگر نیز کاملا مناسب ارزیابی می‌شود و به راحتی می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

باتری: قدرت نمایی مطلق!

پوکو یکی از سوپرایزهای خود برای این گوشی را در این بخش رو می‌کند‌، جایی که شاهد یک باتری 6000 میلی آمپر ساعتی به روی این محصول اقتصادی هستیم. این باتری پر ظرفیت قطعا نویدبخش شارژدهی بسیار خوب پوکو M3 خواهد بود و در عمل هم همین اتفاق رخ می‌دهد.

با استفاده سنگین از این دستگاه می‌تونید به روی شارژدهی دو روزه‌ی آن حساب باز کنید و اگر مدت کمتری از گوشی استفاده کنید این عدد می‌‌تواند تا سه روز کامل افزایش پیدا کند. حقیقتا این عملکرد برای یک گوشی اقتصادی تحسین برانگیز می‌باشد و می‌‌تواند یکی از دلایل اصلی خرید کاربران به حساب بیاید.

شارژدهی بسیار خوب پوکو M3

پوکو برای این گوشی شارژ سریع 18 واتی نیز در نظر گرفته و نکته‌ی جالب‌تر این که آداپتور داخل جعبه 22.5 وات می‌باشد، یعنی برعکس دیگر شرکت‌ها که آداپتوری با توان کمتر از ظرفیت گوشی درون جعبه قرار می‌دهند، پوکو دست و دل بازی زیادی به خرج داده و آداپتوری با توان بیشتر در جعبه قرار داده است.

برای شارژ کردن 25 درصد این باتری پرظرفیت به زمانی در حدود 30 دقیقه احتیاج دارید و در زمان یک ساعت این گوشی حدود 46 درصد شارژ می‌شود و در نهایت فول شارژ شدن آن چیزی در حدود 3 ساعت زمان لازم دارد. با توجه به ظرفیت بسیار زیاد باتری و همچنین شارژدهی بسیار خوب آن خیلی نمی‌توان ایرادی به این بخش وارد کرد.

جمع بندی: بخریم؟

قطعا پوکو M3 ارزش خرید بسیار بالایی دارد، چرا که همان طور که در طول بررسی هم مطالعه کردید، در برخی جنبه‌ها این محصول از بازه‌‌ی قیمتی خود عملا فاصله گرفته و خود را با گوشی‌های گران قیمت نزدیک کرده است. اگر به دنبال خرید گوشی اقتصادی هستید که طراحی خاص، صفحه نمایش بزرگ با کیفیت مناسب، باتری تحسین برانگیز، اسپیکر استریو، دوربین اصلی مناسب و قدرت سخت افزاری مناسب داشته باشید، باید نگاهی جدی به این محصول بیندازید.

نگاه کلی به پوکو M3

پوکو M3 محصول اقتصادی از شرکت پوکو است که با داشتن ویژگی‌های جذاب و خوب به نسبت قیمت خود، می‌تواند ارزش خرید بسیار بالایی داشته باشد. این دستگاه به اسپیکر استریو مجهز شده و همچنین از باتری 6000 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد و صفحه نمایش Full Hd و تراشه‌ی اسنپدراگون 662 و طراحی جذاب از دیگر مشخصات کلیدی آن هستند.

8
طراحی
8
صفحه نمایش
8
ارزش خرید
8.8
باتری
9
دوربین
7
سخت افزار
7.5
نرم افزار
7.5
مزایا
  • نمایشگر بزرگ با کیفیت مناسب
  • طراحی خاص و زیبا
  • شارژدهی تحسین برانگیز باتری
  • اسپیکر استریو با عملکرد کاملا مناسب
  • دوربین اصلی مناسب
  • تراشه‌‌ی اسنپدراگون 662 و عملکرد رضایت بخش
  • قیمت مناسب
معایب
  • نبود دوربین فوق عریض
  • سرعت شارژ شدن باتری
  • دوربین ماکرو نه چندان مناسب
  • کیفیت فیلمبرداری
  • کیفیت نه چندان خوب دوربین سلفی
34
11
5
3
0

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰