بررسی پوکو اف ۲ پرو: قاتل پرچمداران باز می‌گردد

شیائومی در سال ۲۰۱۸ با تولید گوشی پوکو اف ۱ توانست توجهات زیادی را معطوف خود کند، زیرا دستگاهی روانه‌ی بازار کرده بود که امکانات و قدرت پرچمداران را در کنار قیمت میان رده ها ارائه می‌کرد و جذابیت زیادی برای کاربران داشت و لقب قاتل پرچمداران (flagship killer) را یدک می‌کشید. امسال شیائومی گوشی پوکو اف ۲ پرو را با قیمت بیشتری نسبت به پوکو اف ۱ تولید کرده است و باید دید که تا چه حد این گوشی می‌تواند موفقیت نسل قبلی خود را تکرار کند. در این مطلب قصد داریم به بررسی پوکو اف ۲ پرو پرداخته و با ویژگی های آن بیشتر آشنا شویم و ببینیم این دستگاه تا چه حد ارزش خرید دارد.

همچنین ویدئوی جعبه گشایی این محصول را می‌توانید از سایمان دیجیتال تماشا کنید.

طراحی

شیائومی در ساخت پوکو اف ۲ پرو از ترکیب شیشه و فلز استفاده کرده است، لبه‌های دستگاه فلزی بوده و پشت آن جنس شیشه‌ای دارد که خوشبختانه با گوریلاگلس ۵ محافظت می‌شود.

بدنه‌ی شیشه‌ای و طراحی زیبا

این گوشی وزن ۲۱۹ گرمی و ضخامت ۸.۹ میلی متری دارد که نشان می‌دهد با دستگاهی ضخیم و سنگین روبرو هستیم ولی به لطف بهره بردن از نسبت ۲۰:۹ به خوبی در دست جا گرفته و حس مرغوبیت را منتقل می‌کند.

قاب جلویی پوکو اف ۲ پرو

اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر به این دستگاه بیندازیم قسمت پشتی شامل قاب دایره شکل دوربین ها، فلش و لوگوی Poco و قسمت جلویی میزبان صفحه نمایش بزرگ و بدون بریدگی ۶.۶۷ اینچی است که ۸۷.۲٪ پنل جلویی را به خود اختصاص داده و با گوریلاگلس ۵ محافظت می‌شود.

قاب پشتی پوکو اف ۲ پرو

لبه‌ی سمت راست گوشی میزبان کلید قرمز رنگ پاور و کلید کم و زیاد کردن صدا، لبه‌ی پایینی میزبان اسپیکر تکی، میکروفون اصلی، usb type c و درگاه سیم کارت ها و لبه‌ی بالایی میزبان میکروفون دوم، دوربین سلفی پاپ آپ و جک ۳.۵ میلیمتری هدفون می‌باشد.

این گوشی از حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند و همچنین گواهی مقاومت در برابر نفوذ مایعات نیز ندارد. چراغ نوتیفیکیشن هم به روی دوربین سلفی پاپ آپ منتقل شده است که شاید خیلی مکان مناسبی برای دیده شدن نباشد. در مورد کیفیت ساخت دوربین پا آپ نیز باید گفت از کیفیت بالایی برخوردار بوده و به شکلی سریع و روان عمل می‌کند.

بررسی پوکو اف ۲ پرو
دوربین پاپ آپ

این دستگاه در ۴ رنگ آبی، سفید، بنفش و خاکستری موجود بوده و قابل خرید می‌باشد.درنهایت می‌توان گفت این گوشی با داشتن طراحی زیبا و کیفیت ساخت بسیار خوب در کنار جک ۳.۵ میلی متری هدفون، به نوعی دنیای پرچمداران را به دنیای میان رده ها پیوند زده و از ویژگی‌های مثبت هر دو دسته بهره می‌برد.

صفحه نمایش

از زمان به وجود آمدن بریدگی (Notch) در نمایشگر تلفن های هوشمند این موضوع مخالفان و موافقان زیادی داشته است، چون از این منظر که حجم بیشتری از قاب جلویی را به صفحه نمایش اختصاص می‌دهد خوب است ولی از طرفی بریدگی غیر جذابی در آن ایجاد می‌کند که باب میل دسته‌ای از کاربران نیست.

شیائومی برای حل این مشکل در پوکو اف ۲ پرو دوربین سلفی را از قاب جلویی به لبه‌ی بالایی منتقل کرده است و نمایشگری جذاب و کم حاشیه را به وجود آورده که از نگاه کردن به آن لذت خواهید برد. این صفحه نمایش از نوع امولد بوده و رزولوشن ۱۰۸۰×۲۴۰۰ یا همان Full Hd+ دارد و تراکم ۳۹۵ پیکسل بر هر اینچ را ارائه می‌کند.

بررسی پوکو اف ۲ پرو
نمایشگر پوکو اف ۲ پرو

نمایشگر کیفیت بسیار خوبی داشته و رنگ ها کاملا دقیق، شفاف و زنده به نمایش درمی‌آیند و مطابق انتظار عمق رنگ مشکی درآن بسیار زیاد است.

نمایشگر پوکو اف ۲ پرو از HDR10+ هم پشتیبانی می‌کند ولی متاسفانه نرخ نوسازی صفحه نمایش ۶۰ هرتزی بوده و خبری از ۹۰ یا ۱۲۰ هرتز نیست که البته با توجه به برچسب قیمتی محصول شاید امری منطقی بنظر برسد. نور صفحه نمایش این گوشی هم در حد بسیار مطلوبی قرار داشته و مشکلی از بابت تماشای محتوا در محیط باز نخواهید داشت.

بررسی پوکو اف ۲ پرو
نور مناسب نمایشگر در محیط‌های باز

در آخر باید گفت صفحه نمایش این دستگاه با داشتن کیفیت و نور بالا و همچنین عدم وجود بریدگی در آن یکی از نقات قوت پوکو اف ۲ پرو به حساب می‌آید.

عملکرد نرم‌افزاری و امنیت

پوکو اف ۲ پرو با سیستم عامل اندروید نسخه ۱۰ و رابط کاربری miui 12 روانه‌ی بازار شده است که عملکرد سریع و روانی داشته و قابلیت شخصی سازی زیادی برای کاربران فراهم می‌کند.

طراحی جدید کنترل سنتر miui 12

در این رابط کاربری شما می‌توانید همه چیز را تغییر دهید، از شکل و شمایل آیکون ها و نحوه جابجایی بین صفحات اصلی گرفته تا رنگ دوربین پاپ آپ و شکل حسگر درون صفحه و خیلی بخش های دیگر. به صورت پیش فرض لانچر پوکو روی این گوشی نصب شده است که از ابتدا دارای منو (App drawer) می‌باشد و شما می‌توانید آن را بر حسب اسم، رنگ و ویژگی های مشترک دسته‌بندی کنید.

Miui 12 امکانات بسیار زیاد و کاربردی ارائه می‌دهد که از جمله‌ی آن ها می‌توان به پنجره شناور، دونیم کردن صفحه، سوپر والپیپر، قابلیت همیشه روشن(Always on) با شخصی سازی بالا، برنامه دوتایی، ژست های حرکتی و … اشاره کرد.

این گوشی به لطف استفاده از صفحه نمایش امولد از حسگر اثرانگشت اپتیکال زیر نمایشگر بهره‌مند است که سرعت و دقت خیلی خوبی داشته و می‌توانید روی آن حساب باز کنید. اما روش تشخیص چهره به کار رفته در این گوشی با توجه به پاپ آپ بودن دوربین سلفی عملکرد خیلی سریعی نداشته و نمی‌توان به عنوان روش اصلی باز کردن قفل صفحه از آن استفاده کرد.

سخت‌افزار و صدا

بهترین ویژگی این گوشی را قطعا می‌توان قدرت سخت افزاری آن به حساب آورد، جایی که پوکو اف ۲ پرو از چیپست اسنپدراگون ۸۶۵ به همراه هشت هسته پردازشی (۱×۲.۸۴، ۳×۲.۴۲، ۴×۱.۸) و ادرنو ۶۵۰ استفاده می‌کند. مشخصات بیان شده در بالا قوی‌ترین ترکیب سخت افزاری موجود بروی گوشی های اندرویدی است و از این حیث با تمام پرچمدارهای امسال برابری می‌کند.

این محصول در دو نسخه ۱۲۸ رم ۶ و ۲۵۶ رم ۸ ساخه شده و همه‌ی بازی ها و برنامه های موجود با نهایت کیفیت و به روان ترین شکل ممکن بروی آن اجرا می‌شود. شایان ذکر است که هنگام بازی کردن به مدت طولانی هم گرمای زیادی توسط این گوشی ایجاد نمی‌شود که نکته بسیار مثبتی به حساب می‌آید.

این گوشی از یک اسپیکر تکی در لبه‌ی پایینی استفاده می‌کند و متاسفانه خبری از صدای استریو در آن نیست، اما همین اسپیکر تکی استفاده شده هم کیفیت و بلندی بسیار خوبی دارد و می‌تواند کاملا شما را راضی کند.

دوربین

دوربین‌های چهارگانه این گوشی درون قاب دایره‌ای پشت دستگاه قرار گرفته‌ و چیدمانی شبیه به حرف X دارند و همچنین فلش تکی دوگانه در زیر این قاب دایره‌ای قرار گرفته است.

چیدمان لنز‌های دوربین

دوربین اصلی سنسور ۶۴ مگاپیکسلی و دیافراگم f/1.9 داشته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز هم برخوردار است، ولی به خاطره بهره بردن از قابلیت Quad bayer به صورت پیش فرض روی ۱۶ مگاپیکسل تنظیم شده است. این گوشی به لطف استفاده از اسنپدراگون ۸۶۵ از قابلیت فیلم برداری 8k 30fps پشتیبانی می‌کند.

دوربین فوق عریض این دستگاه هم سنسور ۱۳ مگاپیکسلی و دیافراگم f/2.4 داشته و از قابلیت فیلم برداری 4k بهره‌مند است. این لنز قادر به ثبت تصاویر با میدان دید ۱۲۳ درجه‌ای می‌باشد.

دوربین ماکرو پوکو اف ۲ پرو برخلاف اکثر لنز های ۲ مگاپیکسلی ماکرو، سنسور ۵ مگاپیکسلی داشته و از دیافراگم f/2.2 و فوکوس خودکار برخوردار است. این لنز توانایی فیلم برداری 1080p را داراست ولی بخاطر عدم استفاده از stabilization کار کردن با آن ساده نیست.

دوربین چهارم هم عمق میدان است و سنسور ۲ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 دارد که برای ثبت تصاویر پرتره به کمک دوربین اصلی می‌آید.دوربین آخر هم دوربین سلفی پاپ آپ است که سنسور ۲۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 داشته و از فیلم برداری 1080p 30fps برخوردار است.

برنامه دوربین هم محیطی کاملا ساده دارد و با سوایپ کردن به چپ و راست می‌توانید بین حالت های مختلف دوربین جابجا شوید و همچنین از منوی بالای دوربین قابلیت های مختلف را روشن یا خاموش کنید.

برنامه دوربین

کیفیت تصاویر و ویدئوها

در این بخش به سراغ کیفیت نهایی تصاویر و ویدئوهای ثبت شده با دوربین های این گوشی می‌رویم تا ببینم که چه عملکردی را از خود نشان می‌دهند.

بررسی پوکو اف ۲ پرو
عکس برداری با پوکو اف ۲ پرو
دوربین اصلی

عکس های گرفته شده با دوربین اصلی در نور روز کیفیت خوبی داشته و رنگ ها دقیق ثبت می‌شود، رنج دینامیکی و شارپنس هم مطلوب ارزیابی شده و جزئیات به خوبی در تصاویر قابل مشاهده است، ولی در بعضی از عکس های گرفته شده به طرز عجیبی جزئیات پایین آمده و نویز تصاویر افزایش می‌باید و عکس حالت آبرنگی به خود می‌گیرد، هرچند احتمالا این مشکل نرم افزاری بوده و در آپدیت های آینده برطرف می‌شود.

عکس های گرفته شده با دوربین اصلی در نور کم اما عملکرد خیلی مطلوبی نداشته و نویز زیادی در آنها وجود دارد، تصاویر حالت آبرنگی پیدا کرده و سایه ها بسیار تاریک ثبت می‌شود. خوشبختانه برای دوربین اصلی قابلیت night mode در نظر گرفته شده است و با روشن کردن این قابلیت اکثر مشکلات بیان شده در بالا از بین رفته و جزئیات و شارپنس تصاویر تا حد خوبی افزایش می‌یابد و پیشنهاد می‌کنیم برای عکاسی با این دستگاه در شب حتما از این قابلیت استفاده کنید.

فیلم های ضبط شده با دوربین اصلی در حالت 8k جزئیات فوق العاده زیادی داشته و عملا در آن ها نویز دیده نمی‌شود، رنج دینامیکی بسیار مطلوب بوده و رنگ ها به شکل دقیقی به ثبت می‌رسند، از طرفی این ویدئو ها حجم بسیار زیادی دارند و همچنین با توجه به کم بودن صفحه نمایش های 8k شاید استفاده از این کیفیت خیلی منطقی نباشد.

فیلم های ضبط شده در حالت 4k هم کیفیتی مشابه با حالت قبل دارد ولی به مقدار کمی جزئیات کاهش پیدا می‌کند. خوشبختانه قابلیت Steady Video هم در نظر گرفته شده است که باعث می‌شود لرزش ها هنگام فیلم برداری تاثیر خیلی زیادی روی فیلم نداشته باشد.

دوربین فوق عریض

دومین دوربینی که به بررسی آن می‌پردازیم فوق عریض است، جایی که تصاویر ثبت شده با این لنز در قسمت نور، رنگ و کنتراست مشابه دوربین اصلی عمل کرده و در قسمت جزئیات و رنج دینامیکنی عملکرد ضعیف‌تری دارد. نکته‌ی بسیار مثبت عکس های فوق عریض این است که هیچ بهم‌ریختگی در لبه‌های تصویر دیده نمی‌شود.

فیلم های 4k ضبط شده با این دوربین هم عملکرد قابل قبولی داشته و می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید. عکس های گرفته شده با این لنز در نور کم اما عملکرد خوبی نداشته و جزئیات در آن‌ها کم و نویز تصاویر زیاد است و متاسفانه خبری هم از night mode برای بهبود شرایط نیست.

عکس‌های پرتره

پرتره‌ های گرفته شده با این گوشی کیفیت خیلی خوبی داشته و از جزئیات، رنج دینامیکی، دقت رنگ و شارپی مناسبی برخوردار می‌باشد، برش سوژه از پس زمینه هم به خوبی انجام شده و پس زمینه به اندازه کافی تار می‌شود که در نهایت به تحویل عکس هایی مطلوب می‌انجامد.

دوربین ماکرو

دوربین ماکرو ۵ مگاپیکسلی این گوشی واقعا خوب است و برعکس تمام دوربین های ماکرو ۲ مگاپیکسلی در این بازه قیمتی می‌توانید روی عکس های گرفته شده با آن حساب باز کنید. این دوربین از فوکوس خودکار و زوم دوبرابری پشتیبانی کرده و تصاویر ثبت شده با آن از شارپنس، دقت رنگ و جزئیات رضایت بخشی بهره‌ می‌برند.

اگر فرد خلاقی باشید قطعا با این دستگاه قادر خواهید بود عکس‌های ماکرو جذابی ثبت کنید. فیلم های ضبط شده با این لنز اما خیلی تعریفی نیستند چون بخاطر عدم وجود stabilization ویدئوها لرزش زیادی داشته و کیفیت آن‌ها کاهش می‌یابد.

دوربین سلفی

در آخر هم سراغ دوربین سلفی این محصول می‌رویم، جایی که تصاویر ثبت شده جزئیات بالا و دقت رنگ خوبی دارند ولی نور تصاویر گاهی اوقات بهم می‌ریزد و قسمت‌هایی از عکس را خراب می‌کند. ویدئو‌های ضبط شده هم همین مشکل نور را داشته و در مواقع تغییر میزان روشنایی عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهد. درنهایت این دوربین قابل قبول ارزیابی شده و شما را راضی می‌کند ولی با توجه به پاپ آپ بودن آن می‌توانست کیفیت بهتری داشته باشد.

باتری

شیائومی در پوکو اف ۲ پرو از یک باتری با ظرفیت ۴۷۰۰ میلی آمپر ساعت استفاده کرده که عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد.این باتری در استفاده عادی می‌تواند شما را تا ۲ روز کامل و در استفاده سنگین‌تر تا ۱.۵ روز همراهی کند که با توجه به قدرت سخت افزاری بسیار بالا و صفحه نمایش بزرگ این محصول عملکردی کاملا رضایت بخش ارزیابی می‌شود.

عملکرد بسیار خوب باتری

سرعت شارژ شدن باتری هم به همین اندازه خوب است و با پشتیبانی از شارژ سریع ۳۰ واتی می‌تواند این گوشی در نیم ساعت تا ۶۰ درصد شارژ کرده و در ۶۵ دقیقه به شارژ کامل برساند.

جمع بندی

شرکت شیائومی توانسته است محصولی با مشخصات و امکانات بسیار جذاب را در کنار برچسب قیمتی مناسب تولید کند که آن را مستحق نام “قاتل پرچمداران” می‌کند.

اگر به دنبال گوشی با صفحه نمایش بزرگ، با کیفیت و بدون بریدگی هستید که قدرتی دراندازه پرچمداران داشته باشد و همچنین از عملکرد خوب باتری و دوربین هم برخوردار باشد قطعا این گوشی می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد و تمام نیازهای شما را به نحو احسن برآورده کند.

نگاه کلی به پوکو اف ۲ پرو

پوکو اف ۲ پرو با داشتن مشخصات و امکاناتی در حد و اندازه های پرچمداران و قیمتی در حد میان رده ها گزینه‌ی بسیار خوبی برای خرید در بازه‌ی قیمتی خود به حساب می‌آید. این گوشی قدرت سخت افزاری فوق العاده را درکنار باتری بسیار خوب و صفحه نمایش با کیفیت به شما ارائه می‌کند و کیفیت ساخت آن هم کاملا مرغوب است.

9
طراحی
8.7
نمایشگر
9
سخت افزار
9.5
نرم افزار
8.5
باتری
9.6
دوربین
8.7
اررش خرید
9
مزایا
  • طراحی و کیفیت ساخت بالا
  • نمایشگر باکیفیت و پر نور امولد
  • قدرت سخت افزاری فوق العاده
  • باتری با شارژدهی بسیار خوب
  • پشتیبانی از شارژ سریع ۳۰ واتی
  • کیفیت خوب دوربین اصلی و ماکرو
  • جک ۳.۵ میلی متری هدفون
معایب
  • وزن و ضخامت زیاد
  • نرخ نوسازی صفحه می‌توانست بالاتر باشد
  • نبود اسپیکر استریو
  • عملکرد ضعیف دوربین‌ها در شب (به جز دوربین اصلی)
39
17
4
2
2

۲ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سلام قیمتش چنده حدودا…

کیفیت دوربین ها در مقایسه با می نوت 10 چطورن؟

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱