بررسی هواوی میت 20 پرو

هیچ یک از گوشی های هوشمندی که تاکنون ساخته و روانه بازار شده اند، به معنای واقعی کلمه عالی یا کامل نیستند؛ اما به جرأت می توان گفت که گوشی هواوی میت 20 پرو یکی از بهترین پرچمداران سال 2018 به شمار می آید که از دوربین سه گانه با کیفیت عالی و ویژگی های مورد انتظار از یک پرچمدار تمام عیار، همچون سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر، تشخیص چهره سه بعدی، پشتیبانی از شارژ بی سیم، بدنه ضدآب، باتری بزرگ و … برخوردار است. تمامی این موارد از گوشی میت 20 پرو هواوی یک پرچمدار گران قیمت ساخته است؛ اما آیا این محصول ارزش هزینه کردن دارد؟ عملکرد آن در دنیای واقعی چگونه است؟ در ادامه با بررسی میت 20 پرو سعی خواهیم کرد تا پاسخ این سوالات را در یابیم و پیش از هر چیز شما را به تماشای ویدئو جعبه گشایی محصول دعوت می نماییم.

جعبه گشایی از هواوی میت 20 پرو

نگاه نزدیک به هواوی میت 20 پرو

طراحی

برخلاف رابط کاربری هواوی که از نظر طراحی حرفی برای گفتن نداشته است، گوشی های هوشمند این کمپانی در سال های اخیر جزو زیباترین های بازار به شمار رفته اند و گوشی میت 20 پرو نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. قسمت جلویی دستگاه به زبان ساده ترکیبی از پرچمدار اپل و سامسونگ است؛ به این معنی که هواوی در این قسمت از نمایشگر 6.4 اینچی با لبه های خمیده استفاده کرده است که در قسمت بالای آن، بریدگی یا ناچ به چشم می خورد. قسمت پشتی دستگاه اما طراحی کاملا منحصر به فردی دارد و جزو زیباترین قسمت های طراحی این محصول به حساب می آید.

میت 20 پرو

هواوی با استفاده از این ترفند (نمایشگر خمیده با حاشیه های باریک) موفق شده است تا دستگاهی 6.4 اینچی را در اندازه ای کوچکتر از آن چیزی که باید باشد، طراحی و تولید کند و همین موضوع در کنار لبه های خمیده پنل پشتی باعث شده است که میت 20 پرو با وجود داشتن نمایشگر بزرگ، از ارگونومی بهتری در مقایسه با گلکسی نوت 9 (بررسی) یا آیفون 10 اس مکس برخوردار باشد.

هواوی پرچمدار 2018 خود را در رنگ بندی متنوعی هم روانه بازار کرده است که عبارت است رنگ گرادیانی توایلایت، رنگ مشکی، رنگ طلایی و دو رنگ آبی نیمه شب و سبز زمردی (نسخه مورد بررسی سایمان دیجیتال) که شیشه پشتی آن ها با فناوری Hyper optical ساخته شده است. به لطف استفاده از این فناوری، شیشه پشتی نه تنها حس و حال متفاوتی را منتقل می کند، بلکه احتمال لغزش آن نیز کاهش یافته و به صورت کمتری جاذب لکه اثر انگشت می باشد.

میت 20 پرو

تمامی کلید های فیزیکی این گوشی (کلید پاور و کلید تنظیم حجم صدا) روی لبه سمت راست قرار گرفته اند که جنس آن ها همانند فریم گوشی از فلز آلومینیوم می باشد و هواوی در اقدامی جالب، کلید پاور را به رنگ قرمز در آورده که در کنتراست زیبایی با سایر اجزای دستگاه است. روی لبه بالایی دستگاه هم فرستنده اینفرارد (IR) به چشم می خورد که به وسیله آن، میت 20 پرو می تواند به عنوان ریموت برای تلوزیون، گیرنده ها و … در نظر گرفته شود.

طبق روال امروزی بازار، جک 3.5 میلی متری هدفون از Mate 20 pro هم حذف شده است، آما خوشبختانه هوآوی تبدیل USB Type-C به جک هدفون را در داخل جعبه قرار داده است که تا حدودی جلوی هزینه های اضافی را خواهد گرفت. گذشته از این موارد، میت 20 پرو از اسپیکر دوگانه استفاده می کند که یکی از آن ها در قسمت بریدگی قرار گرفته و دیگری در اقدامی هوشمندانه در داخل پورت Type-C تعبیه شده است. البته با کمی تامل می توان دریفت که این اقدام چندان هم هوشمندانه نبوده است؛ چرا که هنگام متصل کردن کابل گوشی، صدای اسپیکر پایینی ضعییف تر شده و در نتیجه افکت استریو به خوبی اعمال نمی شود. ناگفته نماند که هوآوی میت 20 پرو همانند بیشتر پرچمداران امروزی از استاندارد IP68 بهره می برد که به معنای مقاومت نیم ساعتی آن در عمق 1.5 متری می باشد.

نمایشگر

هواوی میت 20 پرو از نمایشگر خمیده 6.39 اینچی آمولد استفاده می کند که در قسمت بالای آن، بریدگی عریضی قرار گرفته است. نمایشگر این گوشی از نسبت تصویر 19:5:9 استفاده می کند که یکی از کشیده ترین نسبت های تصویر بازار بوده و رزولوشن پنل آن، 3120×1140 است که تراکم پیکسلی بسیار خوب 538 پیکسل در هر اینچ را در اختیار می گذارد.

تامین کننده اصلی پنل آمولد بکار رفته در گوشی میت 20 پرو، شرکت BOE می باشد و هواوی از بکار بردن پنل های سامسونگ خودداری کرده و شرکت ال جی نیز به عنوان کمپانی پشتیبان برای تولید پنل های میت 20 پرو در نظر گرفته شده است. بنابراین به احتمال زیاد، بیشتر نسخه های این گوشی همانند نسخه مورد بررسی سایمان دیجیتال، از پنل شرکت چینی BOE استفاده می کنند و تعداد کمی از آن ها به پنل ساخت ال جی مجهز شده اند.

میت 20 پرو

یکی از اصلی ترین تفاوت های پنل های اولد ساخت سامسونگ با پنل های BOE به نحوه چینش پیکسل های بر می گردد. همانطور که قبلا گفته ایم، تمام پنل های اولد سامسونگ از چینش پیکسلی الماسی استفاده می کنند، این در حالی است که نمایشگر میت 20 پرو از چینش مثلثی با دو پیکسل سبز استفاده می کند به چینش RGB-Delta نیز معروف است و پیش از این در نمایشگر های محبوب CRT نیز بکار گرفته می شد.

نمایشگر بکار رفته در Mate 20 Pro از محتوای HDR10 پشتیبانی می کند و همانند تمام گوشی های هواوی و البته آنر، دو حالت برای نمایش رنگ ها در نظر گرفته شده است که عبارت اند از Vivid و Normal. در حالت پیش فرض حالت نمایشگر روی Vivid قرار دارد که رنگ ها را به صورت اشباع شده تری به نمایش می گذارد و با قرار دادن حالت نمایشگر در گزینه نرمال، دقت رنگ ها تا حدودی بهبود پیدا می کند؛ با این حال در مجموع دقت رنگ های به نمایش گذاشته شده در میت 20 پرو را نمی توان به خوبی گلکسی نوت 9 یا سری اس 9 دانست و رنگ ها کمی متمایل به دمای سرد به نظر می رسند.

میت 20 پرو

البته هواوی در قسمت تنظیمات نمایشگر امکان تنظیم دستی رنگ ها را قرار داده و یک گزینه Natural Tone نیز وجود دارد که با توجه به نور محیط، دمای رنگ ها را به صورت خودکار تنظیم می کند. ناگفته نماند که حداکثر روشنایی نمایشگر میت 20 پرو در حالت دستی به 500 نیت می رسد که در حالت خودکار تا 650 نیت قابل افزایش بوده و همین موضوع گواهی بر استفاده آسان از آن در فضاهای روشن است. از سایر قابلیت های نمایشگر نیز می توان به امکان تغییر رزولوشن، ویژگی فیلتر نور آبی برای راحتی استفاده از گوشی در محیط های تاریک و ویژگی Always on اشاره کرد که برای نمایش برخی اطلاعات همچون زمان و نوتیفیکیشن ها کاربرد دارد.

اسپیکر

میت 20 پرو همانند چیزی که در پی 20 پرو و میت 10 پرو دیده بودیم از اسپیکر دوگانه استفاده می کند که یکی از آن ها در واقع همان اسپیکر مکالمه بوده و دیگری در لبه پایینی قرار گرفته است. اما همانطور که در قسمت طراحی نیز به آن اشاره کردیم، اسپیکر پایینی در داخل پورت یو اس بی تعبیه شده است که باعث می شود هنگام اتصال کابل، حجم صدای خروجی آن به طرز چشمگیری کاهش یابد. گذشته از این مورد، قدرت و کیفیت اسپیکر مکالمه نیز به خوبی اسپیکر اصلی نمی باشد که باعث می شود افک استریو به خوبی اعمال نشود و در مجموع عملکرد میت 20 پرو در زمینه اسپیکر را باید بسیار خوب (نه عالی) ارزیابی کرد.

سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر

هواوی میت 20 پرو جزو اولین گوشی هایی می باشد که از نوع جدید سنسور های اثر انگشت استفاده می کند و در تعداد انبوه تری نسبت به سایرین، تولید می شود. سنسور اثر انگشت قرار گرفته در زیر نمایشگر این گوشی مشابه نمونه ای که در وان پلاس 6T دیده بودیم، از نوع اوپتیکال بوده و خبری از تکنولوژی اولتراسونیک کوالکام در کار نمی باشد. این نوع از سنسور ها به وسیله روشنایی نمایشگر اقدام به شناسایی اثر انگشت می کنند که پیش از این در بررسی وان پلاس 6T به طور مفصل به شرح آن پرداخته ایم.

میت 20 پرو

به نظر می رسد که ساز و کار این سنسور از نسخه بکار رفته در گوشی میت RS پورشه دیزاین بهبود یافته تر شده و در مجموع عملکرد بهتری را در اختیار می گذارد. با این حال همچنان عملکرد چنین سنسور هایی را نمی توان به خوبی سنسورهای معمولی دانست. مراحل شناسایی اثر انگشت در این نوع سنسور ها طولانی تر بوده و سرعت شناسایی آن به خوبی سنسور های معمولی نمی باشد. این سنسور اثر انگشت حدود یک و نیم اینچ بالاتر از حاشیه پایینی نمایشگر قرار گرفته است که پس از گذشت مدتی، استفاده از آن به مراتب آسان تر خواهد بود و در مجموع می توان گفت که با کمی فشار دادن انگشت، عملکرد آن نزدیک به سنسور های معمولی ارزیابی می شود.

دوربین

هواوی میت 20 پرو همانند mate 20 از دوربین سه گانه استفاده می کند که فلاش LED دوگانه آن را همراهی می کند. این مجموعه 4 تایی درون مربعی در قسمت پشتی دستگاه قرار گرفته اند که به نوعی امضای طراحی دو گوشی میت 20 و میت 20 پرو می باشد.

بعد از توسعه تراشه های جدید که قادر به استفاده از ثبت چند فریم و ترکیب آن ها برای دستیابی به تصویر روشن تر و با نویز کمتر هستند، هواوی دوربین مونوکروم را از سیستم دوربین چندگانه خود حذف و آن را با دوربین فوق عریض جایگزین ساخته است که تصمیم کاملا درستی به نظر می آید. علاوه بر این، میت 20 پرو همچنان از لنزهای ساخت لایکا بهره می برد و رابط کاربری دوربین آن نیز توسط لایکا طراحی شده است که فیلترهای اختصاصی را در اختیار می گذارد.

میت 20 پرو

دوربین اصلی این گوشی مشابه چیزی که در پی 20 پرو دیده بودیم، از سنسور بزرگ 40 مگاپیکسلی استفاده می کند که در پس لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این سنسور در حالت پیش فرض و با ترکیب 4 پیکسل با یکدیگر، تصاویری با اندازه 10 مگاپیکسل به ثبت می رساند که البته از قسمت تنظیمات می توان رزولوشن آن را روی 40 مگاپیکسل نیز قرار داد.

دوربین تله فوتو اما از سنسور 8 مگاپیکسلی استفاده می کند که در پس لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم F/2.4 قرار گرفته و از لرزشگیر اوپتیکال نیز بهره می برد. این دوربین برخلاف دوربین های تله فوتو سایر پرچمداران، زوم 3 برابر را در اختیار می گذارد و هوآوی زوم 5 برابر هیبریدی را نیز برای آن در نظر گرفته است.

در نهایت نوبت به دوربین 20 مگاپیکسلی با زاویه دید فوق عریض می رسد که در پس لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم F/2.2 قرار گرفته و به گفته هواوی قادر به ثبت تصاویر ماکرو از فاصله 2.5 سانتی متری است.

میت 20 پرو

رابط کاربری دوربین به خودی خود تغییری در مقایسه با چیزی که در پی 20 دیده بودیم نداشته است. این رابط کاربری از نسخه جدید هوش مصنوعی هواوی استفاده می کند که قادر به تشخیص 1500 صحنه می باشد و ایراداتی چون اشباع شدگی بیش از حد رنگ ها در صحنه هایی چون آسمان و گیاه، در آن برطرف شده است. همانند گذشته، حالت های مختلف از جمله حالت پرتره، فیلمبرداری و … در نواری که بالای دکمه شاتر است چیده شده اند و از قسمت بالای نیز می توان به تنظیمات دوربین دسترسی داشت. حالت دستی یا Pro هم می تواند کنترل مناسبی روی مواردی چون ایزو، فوکوس، سرعت شاتر، نور و … را در اختیار قرار دهد. در زمینه فیلمبرداری هم این گوشی پیشرفت های خوبی به خود دیده و قادر به فیلمرداری فوق آهسته با 960 فریم در ثانیه است؛ اما همچنان خبری از فیلمبرداری 4K با 60 fps در کار نبوده و حالت خودکاری هم برای HDR در نظر گرفته نشده است.

کیفیت تصاویر

تصاویر ثبت شده با دوربین 40 مگاپیکسلی میت 20 پرو در محیط هایی با نور کافی، به معناوی واقعی در حد و اندازه یک پرچمدار است. این تصاویر دارای جزئیات بالا، رنگ های زنده و دقیق، رنج داینامیکی گسترده و کنتراست بسیار خوبی هستند که نویز آن ها به خوبی کنترل می شود.

دوربین فوق عریض نیز در بیشتر موارد، عملکردی مشابه با دوربین اصلی در اختیار می گذارد و تصاویر ثبت شده با آن دارای جزئیات زیاد، رنگ های طبیعی، کنتراست خوب، داینامیک رنج وسیع و نویز پایین می باشد. البته جزئیات قسمت های گوشه تصویر کمی نرم تر از قسمت های میانی به نظر می رسد که احتمالا به دلیل زاویه دید متفاوت این دوربین می باشد.

دوربین 8 مگاپیکسلی تله فوتو اما مشابه چیزی که در میت 20 دیده بودیم تصاویری با خروجی 10 مگاپیکسلی در اختیار می گذارد. تصاویر ثبت شده با این دوربین نیز در بیشتر موارد مشابه دوربین اصلی دارای جزئیات بالا و واضح با رنگ های شاداب و داینامیک رنج گسترده می باشد که البته میزان نویز آن ها بیشتر از تصاویر ثبت شده با دو دوربین دیگر است. یگ گزینه زوم 5 برابری ترکیبی نیز وجود دارد که در واقع ترکیبی از زوم دیجیتال و زوم اپتیکال می باشد. هواوی با استفاده از ترکیب اطلاعات ثبت شده با دو دوربین سعی داشته تا کیفیت تصاویر ثبت شده در حالت زوم 5 برابری را افزایش دهد که می توان گفت تا حدودی موفق هم بوده است.

عکاسی در محیط های کم نور اما جایی است که هواوی میت 20 پرو حرف های زیادی در آن برای گفتن خواهد داشت. این گوشی مشابه چیزی که در پی 20 پرو دیده بودیم، از ویژگی night mode برای عکاسی در محیط های کم نور بهره می برد و همانطور که قبلا نیز گفته ایم، این ویژگی در واقع با افزایش زمان نوردهی به سنسور، ثبت چند فریم با تنظیم نور های متفاوت و ادغام این فریم ها، باعث ثبت تصاویری با جزئیات به مراتب بیشتر از حالت معمولی می شود. جالب است بدانید که با افزایش زمان نوردهی (کاهش سرعت شاتر) ثابت نگه داشتن گوشی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود؛ بنابراین عدم اسفاده از پایه نگه دارنده می تواند باعث ثبت تصاویر تار شود؛ اما هواوی با استفاده از هوش مصنوعی، این مشکل را حل کرده و نیازی به استفاده از پایه های مختلف نگه دارنده موبایل نمی باشد و با کمی حوصله می توان تصاویر بسیار خوبی در محیط های کم نور به ثبت رساند.

میت 20 پرو

دوربین اصلی این گوشی با ترکیب پیکسل ها و خروجی 10 مگاپیکسلی و همچنین به لطف استفاده از لنزی با دهانه دیافراگم f/1.8 تصاویر بسیار خوبی در محیط های کم نور به ثبت می رساند. البته این دوربین همانند چیزی که در میت 20 دیده بودیم، فاقد لرزشگیر اوپتیکال می باشد که با توجه به سرعت بالای شاتر، نباید در مورد ثبت تصاویر تار، نگرانی داشته باشیم.

عکس های ثبت شده با این دوربین در محیط هایی با شرایط نوری کم، همان چیزی هستند که از یک پرچمدار انتظار داریم. این تصاویر دارای جزئیات زیاد، تنظیم نور و کنتراست بسیار خوب و رنگ هایی با دقت مناسب هستند که در هنگام روشن بودن ویژگی Night Mode نور و جزئیات آن ها در حد محسوسی افزایش پیدا می کند. دو دوربین دیگر اما به دلیل استفاده از سنسورهایی با پیکسل های کوچکتر و همپنین لنزهایی با دهانه دیافراگم باریک تر، در محیط های کم نور عملکردی به خوبی دوربین اصلی از خود به نمایش نمی گذارند، با این حال استفاده از ویژگی night mode برای تولید تصاویر بهتر، موثر خواهد بود.

ثبت تصاویر پرتره یکی از ویژگی های دیگر میت 20 پرو می باشد که با توجه به استفاده از 3 دوربین، یکی از پیش پا افتاده ترین امکانات آن می باشد. این گوشی در زمینه شناسایی لبه های سوژه عملکرد بسیار خوبی را در اختیار می گذارد. برخلاف گوشی هایی چون گلکسی نوت 9 و پرچمدار اپل، امکان تعیین میزان تار بودن پس زمینه وجود ندارد؛ با این حال می توان افکت های مختلفی برای بلور شدن پس زمینه در نظر گرقت.

در نهایت نوبت به دوربین سلفی میت می رسد که از سنسوری با رزولوشن 24 مگاپیکسل استفاده می کند که دارای فوکوس ثابت بوده و خبری از فوکوس خودکار در آن نمی باشد. این دوربین عکس هایی با جزئیات بسیار خوب ثبت می کند و رنگ های آن طبیعی به نظر می رسند. با این حال میزان جزئیات در حد مورد انتظار از سنسور 24 مگاپیکسلی نمی باشد. به لطف ویژگی AI HDR نیز جزئیات محیط های روشن و سایه به خوبی حفظ می شود؛ اما در مجموع عملکرد دوربین سلفی این گوشی را نمی توان به خوبی گوشی هایی چون پیکسل 3 یا گلکسی نوت 9 دانست.

سخت افزار و عملکرد

گوشی میت 20 پرو همانند میت 20 از تراشه کیرین 980 ساخت هواوی استفاده می کند که به گفته این کمپانی، اولین پردازنده 7 نانومتری جهان به شمار می آید. تولید تراشه کیرین 980 با لیتوگرافی 7 نانومتری، نه تنها قدرت پردازشی را افزایش داده، بلکه تاثیر بسیار مثبتی در مصرف بهینه باتری و تولید حرارت در مقایسه با پردازنده های 10 نانومتری همچون اسنپدراگون 845 داشته است. kirin 980 به پردازنده مرکزی 8 هسته ای مجهز شده است که از 2 هسته قدرتمند cortex-A76 با فرکانس کاری 2.6 گیگاهرتز، دو هسته بزرگ cortex-A76 با حداکثر فرکانس 1.92 گیگاهرتز و 4 هسته کم مصرف cortex-A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز تشکیل شده است.

این پردازده مرکزی از معماری DynamlQ کمپانی ARM استفاده می کند که در واقع نسخه تکامل یافته معماری Big.Little می باشد. این معماری، انعطاف پذیری بالایی به پردازنده بخشیده است که توسط آن، مجموعه هسته های پردازشی می توانند بر اساس سنگینی وظیفه، وارد عمل شوند. به گفته هواوی این موضوع علاوه بر این که تاثیر به سزایی در مصرف بهینه پردازنده خواهد داشت، در افزایش عملکرد آن نیز موثر خواهد بود، به طوری که عملکرد پردازنده حدود 75 درصد و مصرف باتری آن نیز حدود 58 درصد در مقایسه با نسل قبلی بهبود داشته است.

میت 20 پرو

کیرین 980 در زمینه پردازنده گرافیکی هم پیشرفت های بسیار خوبی به خود دیده است. این تراشه به پردازنده گرافیکی 10 هسته ای Mali-G76 MP10 مجهز شده است که در مقایسه با نسخه بکار رفته در نسل قبلی، حدود 46 درصد در زمینه عملکرد و 178 درصد در زمینه مصرف باتری، بهبود داشته است. علاوه براین، گوشی میت 20 پرو از نسخه دوم تکنولوژی GPU turbo استفاده می کند که اجرای روان و پایدار تر بازی ها با 60 فریم را در اختیار می گذارد. با این حال، این ویژگی در حال حاضر تنها با 6 مورد از بازی های اندرویدی سازگار می باشد و هواوی در تلاش برای همکاری با سایر سازندگان بازی برای توسعه هر چه بیشتر این ویژگی می باشد.

اما لیتوگرافی 7 نانومتری تنها ادعای کیرین 980 نیست. این تراشه به عنوان اولین چیپستی یاد می شود که از حافظه رم 2133 مگاهرتزی LDDR4X پشتیبانی می کند و به پردازنده عصبی دو هسته ای هواوی مجهز شده است که قادر به تشخیص 4500 تصویر در دقیقه بوده و 120 درصد در مقایسه با نسل قبلی، بهبود داشته است.

در نهایت نوبت به پردازنده دیجیتالی تصویر می رسد که در تراشه جدید هواوی کاملا بروز شده و به گفته این کمپانی باعث خواهد شد که جزئیات تصاویر تا 46 درصد افزایش یابد. همچنین این پردازنده تصویر، پشتیبانی بهتری از سیستم دوربین های چندگانه دارد و عملکرد آن در زمینه ثبت تصاویر HDR و کاهش نویز (بدون کاهش جزئیات) نیز بهبود چشمگیری داشته است.

بنچمارک های گرفته شده از این گوشی نشان می دهند که عملکرد پردازنده مرکزی هواوی پیشرفت های بزرگی در مقایسه با نسل قبلی داشته است؛ اما پردازنده گرافیکی آن قدرتی مشابه با پردازنده گرافیکی تراشه هایی چون اسنپدراگون 845 را در اختیار می گذارد و در مجموع می توان گفت که تراشه کایرین 980 یکی از پیشرفته ترین تراشه های بکار رفته در بین پرچمداران اندرویدی سال 2018 می باشد و این اولین باری است که تراشه ساخت هواوی یک نکته منفی برای پرچمدارانش به شمار نمی آید!

تشخیص چهره

یک روش دیگر برای احراز هویت در میت 20 پرو در نظر گرفته شده است که تشخیص چهره پیشرفته سه بعدی می باشد. این سیستم دقیقا یک کپی از سیستم تشخیص چهره اپل می باشد که در iphone X شاهد آن بودیم و از قطعاتی چون پروژکتور نقطه ای، دوربین اینفرارد و … بهره می برد.

میت 20 پرو

از این رو مطابق انتظار می توان گفت که عملکرد تشخیص چهره سه بعدی در میت 20 پرو، در سطح بسیار خوبی قرار می گیرد. نحوه شناسایی چهره دقیقا مشابه با آیفون بوده و بسیار ساده می باشد. بعد از یک بار شناسایی، میت 20 پرو در تمامی شرایط از جمله مکان های تاریک و پر نور، در هنگام استفاده از عینک و کلاه، بدون مشکل اقدام به شناسایی کاربر می کند و سرعت آن مشابه با نسخه بکار رفته در پرچمداران اپل می باشد. علاوه بر این ها، امکان فریب تشخیص چهره این گوشی با عکس دو بعدی غیر ممکن می باشد و یک مزیتی که میت 20 پرو در مقایسه با پرچمدارن اپل در اختیار می گذارد، این است که می توان نوع صفحه قفل را به نوعی تنظیم کرد که هنگام شناسایی چهره به طور مستقیم وارد رابط کاربری شود و نیاری به کشیدن انگشت نداشته باشد.

نرم افزار

گوشی هواوی میت 20 پرو با اندروید ورژن 9.0 روانه بازار شده است که آخرین نسخه رابط کاربری هواوی یعنی EMUI 9 روی آن نصب می باشد. این نسخه از رابط کاربری هواوی در مقایسه با نسل قبلی، بهبود های خوبی به خود دیده و به گفته هواوی، سرعت باز شدن اپلیکیشن ها در آن تا 51 درصد و همچنین پاسخگویی سیستمی آن نیز تا 42 درصد بهبود داشته است. منوی تنظیمات نیز با گزینه های کمتر و البته چینش منطقی تر، باز طراحی شده است. همچنین یک سیستم جدید دیجیتال بالانس به این رابط کاربری افزوده شده است که در واقع ژست های گوناگون برای کنترل رابط کاربری را در اختیار می گذارد.

مشابه چیزی که در ios اپل دیده ایم، با کشیدن انگشت به سمت بالا، منوی هوم در اختیار قرار می گیرد، کشیدن به بالا و نگه داشتن انگشت، اپلیکیشن های در حال اجرا را در اختیار می گذارد و کشیدن انگشت از طرفین هم عمل بازگشت را انجام می دهد. این ژست های حرکتی، عملکردی بهتر از نمونه های بکار رفته در گوشی هایی چون وان پلاس 6T دارند و کاربران را برای استفاده از کلید های ناوبری اندروید، بی نیاز خواهند کرد.

میت 20 پرو

اما این تنها مورد اشتاراکات رابط کاربری هواوی با ios نمی باشد و طراحی این رابط کاربری همچنان تحت تاثیر رابط کاربری گوشی های اپل می باشد و این موضوع باعث عدم هماهنگی بخش های مختلف رابط کاربری شده است. به عنوان مثال اپلیکیشن هایی چون messages از الگوریتم های طراحی گوگل استفاده می کنند؛ در حالی که آیکون ها، منوی تنظیمات، قسمت آب و هوا، اپلیکیشن سلامتی هواوی و … به کلی الهام گرفته از ios می باشند و جالب تر این که اپلیکیشن دوربین در فضایی کاملا متفاوت از نظر طراحی به سر می برد که حتی فونت استفاده شده در آن نیز با سایر بخش های رابط کابری متفاوت است!!!

بنابراین در نهایت باید گفت که شاید آخرین نسخه رابط کاربری هواوی، کامل ترین و کم ایراد ترین (از نظر عملکرد) نسخه به شمار بیاید؛ اما طراحی آن نیاز به تغییر و تحول اساسی دارد و گذشته از این موارد، سرعت بروزرسانی گوشی های پرچمدار هواوی نیز تعریف چندانی ندارند.

میت 20 پرو

باتری

میت 20 پرو از باتری بزرگ 4200 میلی آمپر ساعتی بهره می برد که در مقایسه با نسل قبلی، 200 میلی آمپر ساعت افزایش ظرفیت داشته و از شارژ فوق سریع هواوی با توان 40 وات پشتیبانی می کند. این شارژ سریع هواوی در مقایسه با نسل قبلی، از ولتاژ بالاتری استفاده می کند که می تواند باعث افزایش دما شود، اما به گفته هواوی، این گوشی موفق به دریافت استاندارد های TUV شده است که جای نگرانی باقی نخواهد گذاشت. این گوشی در هنگام پخش ویدئو به طور مداوم، تا 15 ساعت دوام میاورد که نشان از شارژدهی بسیار خوب آن می باشد و در عرض نیم ساعت می توان حدود 75 درصد باتری را شارژ کرد. این در حالی است که شارژ کامل این گوشی حدود 1 ساعت زمان نیاز خواهد داشت. نا گفته نماند که میت 20 پرو از شارژ بی سیم و شارژ بی سیم معکوس نیز پشتیبانی می کند که البته سرعت شارژ معکوس آن، بسیار آهسته می باشد.

نقاط قوت

  • طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالا
  • اندازه مناسب و خوش دست بودن
  • تشخیص چهره سه بعدی با عملکرد سریع
  • شارژدهی خوب باتری و پشتیبانی از شارژ سریع 40 واتی
  • نمایشگر با کیفیت
  • مجهز به یکی از بهترین دوربین های بازار

نقاط ضعف

  • عملکرد ضعیف تر دوربین سلفی در مقایسه با برخی رقبا
  • اسپیکر های ضعیف تر از برخی رقبا
  • نبود کارت های حافظه nano SD به صورت گسترده
  • فقدان جک هدفون

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰