بررسی شیائومی می 8 لایت

شیائومی به عنوان سومین شرکت بزرگ سازنده گوشی های هوشمند، به تازگی دو گوشی  از خانواده می 8 را معرفی کرده است که دستگاه های جدیدی برای خانواده گوشی های سری mi به شمار می آیند. اولین گوشی، می 8 پرو می باشد که به عنوان پرچمدار شناخته می شود و تفاوتی که با می 8 معمولی دارد به مواردی چون رنگ های متنوع و سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر، بر می گردد. دومین گوشی، می 8 لایت است که دستگاهی میان رده با تمرکز بر طراحی و دوربین می باشد. البته این گوشی از مشخصات خوبی هم بهره می برد که در ادامه نگاه مفصل به تمام بخش های آن خواهیم داشت و پیش از هر چیز شما را به تماشای ویدئوی جعبه گشایی محصول دعوت می نماییم.

طراحی

شاید گوشی می 8 لایت به عنوان ارزان ترین نسخه میان گوشی های سری می 8 شناخته شود، اما از نظر طراحی و کیفیت ساخت، چیزی کمتر از می 8، می 8 پرو و می 8 اس ای ندارد. همانند تمام اعضای خانواده می 8، این گوشی نیز دارای بدنه ای با ساختار شیشه و فلز می باشد. شیشه پشتی منعکس کننده نور می باشد که باعث می شود دستگاه در زوایای مختلف، جلوه های متفاوت و زیبایی به خود بگیرد. می 8 لایت در سه رنگ خاکستری، گرادیان آبی و بنفش و گرادیان صورتی و نارنجی تولید شده است که در هر سه نسخه، فریم فلزی ظاهر براقی دارد که باعث افزایش هماهنگی هر چه بیشتر اجزا شده است. ضخامت 7.5 میلی متری، گوشه های گرد و همچنین وزن 165 گرمی نیز باعث شده است که می 8 لایت، دارای ارگونومی مناسبی باشد.

می 8 لایت

دوربین دوگانه در می 8 لایت، بر خلاف سایر گوشی های می 8، از چینشی افقی بهره می برد که برآمده از بدنه می باشد؛ با این حال مقدار بر آمدگی در حد آزار دهنده ای نیست. کمی پایین تر از دوربین دوگانه، سنسور اثر انگشت قرار گرفته است که محل جایگیری آن بسیار مناسب بوده و دسترسی به آن، آسان می باشد. همچنین این سنسور از دقت و سرعت بسیار بالایی نیز برخوردار می باشد که بازگشایی قفل گشایی دستگاه در کسری از ثانیه را امکان پذیر می کند.

در قسمت جلو، نمایشگر 6.26 اینچی قرار دارد که حدود 83 درصد قسمت جلو را به خود اختصاص داده داده است. در قسمت بالای این نمایشگر، بریدگی نسبتا کوچکی به چشم می خورد که محل قرار گیری اسپیکر مکالمه و دوربین سلفی می باشد. کلید های پاور و تنظیم حجم صدا، در سمت راست قرار گرفته اند و درگاه سیمکارت نیز در سمت مقابل به چشم می خورد. متاسفانه شیائومی در این گوشی نیز همانند تمام گوشی های سری می 8، جک هدفون را حذف کرده است. در لبه پایینی هم شاهد قرار گیری پورت USB Type-C، اسپیکر و میکروفون هستیم و در مجموع می توان گفت که می 8 لایت یکی از زیاترین گوشی های میان رده ای به شمار می آید که توسط شیائومی ساخته شده است.

نمایشگر

همانطور که گفتیم، می 8 لایت به نمایشگر 6.26 اینچی مجهز شده است که باعث می شود این گوشی نیز همانند سایر اعضای می 8، اندازه بزرگی داشته باشد. شیائومی برای کاهش هزینه های نهایی، برخلاف می 8 پرو، در می 8 لایت از پنل IPS lCD بهره برده است که البته از نمونه های خوب بازار به شمار می آید. رزولوشن این پنل هم 2280×1080 می باشد که تراکم پیکسلی بسیار خوب 403 پیکسل در هر اینچ را در اختیار می گذارد.

می 8 لایت

نمایشگر گوشی mi 8 lite، تصاویر را در نسبت تصویر 19:9 به نمایش می گذارد و از حاشیه های باریکی برخوردار است که باعث می شود 82.5 درصد قسمت جلو را به خود اختصاص دهد. در زمینه کیفیت باید گفت که صفحه نمایش این گوشی رنگ های زنده و شادابی را به نمایش می گذارد و از زاویه دید مناسبی نیز برخوردار می باشد. حداکثر روشنایی نمایشگر نیز برای استفاده در محیط های روشن، کافی به نظر می رسد، اما کنتراست و عمق رنگ مشکی قابل مقایسه با پنل های اولد نیست. شیائومی امکانات شخصی سازی خوبی هم برای این نمایشگر در نظر گرفته است و از قسمت تنظیمات، می توان نوع نمایش رنگ ها بر اساس دما و سه حالت مختلف برای کنتراست در نظر گرفت.

دوربین

مشابه تمام گوشی های سری می 8، می 8 لایت نیز در قسمت پشتی خود دارای دوربین دوگانه می باشد. دوربین اصلی این گوشی از سنسور 12 مگاپیکسلی مرغوبی استفاده می کند که اندازه پیکسل های آن به 1.4 میکرون می رسد و از لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/1.9 بهره می برد. دوربین دوم اما به سنسور 5 مگاپیکسلی مجهز شده است که در پس لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.0 قرار دارد و صرفا برای سنجش عمق جهت ثبت تصاویر پرتره کاربرد خواهد داشت. دوربین اصلی می 8 لایت، از فوکوس سریع و خودکار تشخیص فازی پشتیبانی می کند و شاهد بکارگیری از لرزشگیر اوپتیکال در آن نیستیم.

می 8 لایت

رابط کاربری دوربین می 8 لایت ظاهر ساده ای دارد که البته بی شباهت به رابط کاربری دوربین گوشی های آیفون نمی باشد. همانند رابط کاربری دوربین در گوشی های اپل، در این گوشی نیز با سوایپ کردن روی صفحه می توان بین حالت های مختلف از جمله فیلمبرداری، ویدئوی کوتاه، حالت پرتره، پاناروما و … سویچ کرد. از نوار بالای محیط دوربین نیز می‌توان تغییراتی مانند فعال‌/غیرفعال‌سازی HDR، فیلترهای مختلف، فعال/غیر فعال سازی هوش مصنوعی  اعمال کرد و به تنظیمات دوربین دسترسی داشت.

دوربین این گوشی، قادر به ثبت تصاویر بسیار خوبی در محیط های روشن می باشد. تصاویر ثبت شده با دوربین می 8 لایت، در چنین محیط هایی دارای جزئیات بالا و رنگ های بسیار طبیعی می باشد؛ اما میزان شارپ بودن تصاویر به خوبی تصاویر ثبت شده با گوشی هایی جون گلکسی اس 9 نمی باشد که البته امری کاملا طبیعی به شمار می آید. این گوشی در زمینه تنظیم نور سفید هم عملکردخوبی دارد و به لطف حالت خودکار HDR ، داینامیک رنج تصاویر نیز قابل قبول ارزیابی می شود. می 8 لایت از هوش مصنوعی برای تشخیص صحنه ها و اعمال تنظیمات مربوط به هر صحنه، پشتیبانی می کند که عملکرد آن، در زمینه تشخیص صحنه و اعمال تغییرات، در سطح بهتری از گوشی های میان رده هوآوی قرار می گیرد. ناگفته نماند که می 8 لایت همانند گوشی های پرچمدار، در هر دو رزولوشن full HD و 4K از لرزشگیر دیجیتال پشتیبانی می کند. همچنین میان رده جدید شیائومی به لطف استفاده از دوربین دوگانه، قادر به ثبت تصاویر پرتره می باشد که عملکرد آن با توجه به رده قیمتی اش، بسیار خوب ارزیابی می شود.

دوربین سلفی می 8 لایت، از سنسور 24 مگاپیکسلی ساخت سونی استفاده می کند که تصاویری با رنگ های طبیعی و جزئیات خوب به ثبت می رساند؛ اما میزان جزئیات در حد قابل انتظار از سنسور 24 مگاپیکسلی نمی باشد که دلیل آن هم افکت های زیبایی است که نرم افزار دوربین، اعمال می نماید. ناگفته نماند که این دوربین نیز از هوش مصنوعی پشتیبانی می کند و در محیط های کم نور، 4 پیکسل با یکدیگر ترکیب شده و یک پیکسل بزرگ 1.8 میکرونی تشکیل خواهند داد که  باعث افزایش جذب نور خواهد شد.

 سخت افزار و صدا

می 8 لایت به پردازنده اسنپدراگون 660 مجهز شده است که شاید در نگاه اول ضعیف ترین نسخه در بین اعضای می 8 باشد؛ اما یکی از قدرتمند ترین پردازنده های موجود در بازار میان رده ها به شمار می آید. اسنپدراگون 660، در میانه های سال 2017 معرفی شده و پردازنده مرکزی آن از هشت هسته پردازشی شکل گرفته است که با معماری 64 بیتی طراحی شده اند و 4 هسته قدرتمند آن در فرکانس 2.2 گیگاهرتز به پردازش امور می پردازند. 4 هسته کم مصرف دیگر، در فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز تنظیم شده اند و هر هشت هسته نیز می توانند به طور همزمان به کار گرفته شوند. این تراشه با لیتوگرافی 14 نانومتری ساخته شده است که نشان از مصرف بهینه آن دارد و پردازنده گرافیکی آن از نوع آدرنو 512 می باشد که در مقایسه با پردازنده نسل قبلی کوالکام، تا 20 درصد سریع تر شده است.

می 8 لایت

به گفته شیائومی، می 8 لایت از توان بالایی در اجرای بازی ها برخوردار است و در واقعیت نیز این موضوع کاملا مشهود می باشد. بازی های سنگین چون آسفالت 9 و PUBG با نرخ فریم قابل قبولی به اجرا در می آیند و اجرای برنامه های روزمره و گشت و گذار در رابط کاربری نیز با سرعت خوبی انجام می گیرد. البته اگر تنظیمات بازی های ذکر شده در قسمت بالا را در حالت حداکثری قرار دهید، دمای دستگاه بالا رفته و باعث افت فریم در برخی مواقع خواهد شد که البته برای دستگاهی میان رده، امری کاملا طبیعی است. نا گفته نماند که این گوشی در دو نسخه با حافظه های داخلی 64 و 128 گیگابایتی روانه بازار شده است که حافظه رم آن ها به ترتیب 4 و 6 گیگابایت می باشد.

در مورد ویژگی های صوتی می 8 لایت هم باید گفت که اسپیکر تک کاناله قرار گرفته در لبه پایینی آن، از حجم صدای بالایی برخوردار است و شفافیت و عمق بیس آن نیز، بسیار خوب تلقی می شود. اما نکته منفی، فقدان جک هدفون می باشد که برای برخی کاربران، خبر بدی محسوب می شود؛ البته شیائومی در تصمیمی درست و برخلاف شرکت هایی چون اپل، دانگل تبدیل USB Type-C به جک هدفون را در داخل جعبه قرار داده است.

نرم افزار

مطابق انتظار، شیائومی می 8 لایت به رابط کاربری MIUI مجهز شده است. از نظر برخی افراد، با این که این رابط کاربری فاصله زیادی با اندروید خالص دارد، اما ویژگی های زیاد آن موجب شده است که رابط کاربری یکی از نقاط قوت شیائومی به شمار بیاید. بنابراین جای تعجبی وجود ندارد که شیائومی بیکار ننشسته و در طی سال های اخیر، به افزایش کارایی و بهبود رابط کاربری خود پرداخته است. می 8 لایت نیز به نسخه MIUI 9.6 مجهز شده است که هر چند از نظر ظاهری تفاوتی با رابط کاربری به کار رفته در گوشی های می 6 و می میکس ندارد، اما شرکت چینی سعی در سبک سازی و عملکرد روان آن داشته است.

MIUI 9.6 همچنان دارای ویژگی های متعددی است. یکی از این ویژگی ها Dual Apps می باشد. با استفاده از این ویژگی می توان دو نسخه متفاوت از یک اپلیکیشن را داشت. به عنوان مثال می توان به طور همزمان دو برنامه تلگرام در گوشی نصب کرد و از دو حساب متفاوت استفاده کرد. با ویژگی Second Space هم می توان حساب کاربری دیگری در همان رابط کاربری داشت.

می 8 لایت

یکی از ویژگی های جدید در MIUI 9.6 اضافه شدن ژست های حرکتی برای جابه جایی در منو ها می باشد. این قابلیت در حال حاضر به اندازه قابیلت های موجود در آیفون 10، بهینه و روان نیست. برای بازگشت به صفحه‌ی اصلی باید یک‌ بار از پایین نمایشگر به سمت بالا سوایپ کنید. سوایپ به سمت بالا و نگاه داشتن انگشت اپلیکیشن‌های درحال اجرا را نمایش خواهد داد و سوایپ از لبه‌های چپ یا راست نمایشگر به سمت داخل نقش کلید بازگشت را ایفا می‌کند. ویژگی دیگری که می توانیم به آن اشاره کنیم، تشخیص چهره می باشد که از سرعت بالایی برخوردار است اما همانطور که خود شیائومی نیز اعلام می کند، امنیت آن را نمی توان چندان بالا دانست. رابط کاربری این گوشی در مجموع عملکرد نرم و روانی دارد و در استفاده روزمره لگ و تاخیر آزار دهنده ای در آن به چشم نمی خورد.

باتری

می 8 لایت به باتری 3350 میلی آمپر ساعتی مجهز شده است که بزرگتر از نسخه بکار رفته در پرچمدار می 8 پرو می باشد. این اندازه شاید برای دستگاهی با نمایشگر 6.2 اینچی، بزرگ نباشد، اما با توجه به ضخامت و وزن گوشی، رقم معقولی به نظر می رسد. شارژدهی دستگاه هم در حد معمولی قرار داد و در استفاده نیمه سنگین، می تواند تا یک روز کاربر را همراهی نماید. این گوشی از شارژ سریع پشتیبانی می کند؛ اما شیائومی ابزار شارژ سریع را در داخل جعبه قرار نداده است که باعث می شود شارژ کامل گوشی در زمان تقریبی 2 ساعت و 15 دقیقه انجام گیرد.

نقاط قوت

  • طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالا
  • عملکرد خوب در زمینه دوربین
  • نمایشگر بسیار خوب
  • قدرت سخت افزاری مناسب

نقاط ضعف

  • عدم عرضه شدن با اندروید 9 یا MIUI 10
  • نبود شارژر سریع در داخل جعبه
  • نبود NFC

نظر شما در مورد گوشی می 8 لایت چیست؟

۱۷ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آیا این نوع گوشی سطل زباله دارد؟

سلام این گوشی ب تلویزیونهای هوشمند متصل نمیشه؟؟!!!!

سلام ببخشید میخاستم بدون این موبایل با کدوم یکی از گوشی های سامسونگ رقابت میکنه و در حد چه گوشی از سامسونگ هست؟؟؟

سایــمان دیــجیتال
۱۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۴:۲۰

با سلام
دوست عزیز گوشی A50 از اصلی ترین رقبای این محصول به شمار می آید.
با تشکر

سلام.از نظر دوربین بین نوت 7 و می 8 لایت کدام بهترن در جمع بندی کلی پش و جلو.و ساختار کدام بهتر است از نظر کیفیت دستگاه

سایــمان دیــجیتال
۶ مرداد ۱۳۹۸ در ۰۹:۱۳

با سلام
دوست عزیز گوشی می 8 لایت با توجه به اولویت های شما، گزینه بهتری می باشد.
با تشکر

سلام ببخشید هندزفیری چطور وصل میشه به این گوشی ؟ وقتی جک نداره باید چیکار کرد آیا ؟

هادی غنی زادگان
۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۳۶

با سلام
دوست عزیز اتصال هدفون ها از طریق تبدیل USB Type-C به جک 3.5 میلی متری هدفون انجام می گیرد که در داخل جعبه گوشی قرار داده شده است.
با تشکر

بین هونور8xو شیامی 8 لایت کدوم رو ترجیح می دین

درود
دوست عزیز برای دریافت راهنمایی در این زمینه، این مطلب را مطالعه نمایید. با تشکر

امکانش هست تو توضییات هر گوشی موارد مربوط به سنسور ها ، داشتن یا نداشتن چراغ های علایم هشدار دهنده و نوتفکیش ها قید بشه.الان mi 8 lite داره یا نداره؟……………ممنون

درود
“تصاویر ثبت شده با گوشی هایی جون گلکسی اس 9 نمی باشد که البته امری کاملا طبیعی به شمار می آید.”
لطفا دیوایسی که برسی میکنید با همه رده های خود مقایسه کنید نه پرچم دار ها با تشکر در مورد حرارت تولید شده زیر بار پردازشی هم برسی بیشتری بکنید
که بسیار اهمیت داره.
با تشکر از برسی خوبتون

کارشناااااس عزیززز.
اگه برندی مثل سامسونگ که آشغالترین و بی روحترین گوشیها رو میسازه و روی گوشیاش اسم پرچمدار هم میذاره چرا نباید تکنولوژیهای به روز دنیا که در گوشیهای قدرتمند و زیبای شیائومی برای اولین بار تبلور پیدا کرده اند با این برند مقایسه نشوند؟
تکنولوژیهایی که قبل از آیفون در شیائومی بکار رفته شد و سامسونگ هنوز موفق به کپی کاری نشده!

عالی بود این بررسی.

ممنون از بررسیتون

برسی دقیق ومفید درود بر شما

سامان جلیلوند
۲۴ آبان ۱۳۹۷ در ۲۰:۵۴

سلام
گوشی خیلی خوبیه . به نظرم نسبت به قیمت خیلی خوبه .
بررسی تون عالی بود

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱