حریم خصوصی اپل

اپل کدام اطلاعات شما را رصد می‌کند

از ماه دسامبر (آذر ماه)، اپل توسعه دهندگان برنامه‌های شخص ثالث را در App Store مجبور کرده‌ است که با ذکر لیست هر برنامه، یک برچسب حفظ حریم خصوصی نیز اعمال کنند. برنامه‌های موجود نیز پس از به روزرسانی باید حاوی برچسب حریم خصوصی باشند. این برچسب‌ها را می توان در زیربخش رتبه‌بندی و بررسی لیست برنامه مشاهده کرد.

برنامه YouTube را به عنوان مثال در نظر بگیرید. از اطلاعات قرارداد کاربر و سایر شناسه‌ها می‌توان برای ردیابی کاربر در میان برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها استفاده کرد. داده‌های خرید، اطلاعات تماس، محتوای کاربر، تاریخچه مرورگر، مقدار داده‌های استفاده شده، موقعیت مکانی، مخاطبین، سابقه جستجو، شناسه‌ها، عیب‌یابی و سایر داده‌ها را می‌توان جمع‌آوری کرد و به هویت کاربر پیوند داد.

شاید به یاد بیاورید که گوگل تا همین اواخر از بروزرسانی بسیاری از برنامه‌های iOS خود خودداری کرده‌ بود. در حالی‌که گوگل آن را انکار می‌کند، اما گمانه زنی‌ها این بود که این شرکت مانع از به روزرسانی این برنامه‌ها شده‌است تا مجبور نشود برچسب‌های حریم خصوصی برنامه‌های خود را اضافه کند. گزارش شده که، گوگل نمی‌خواست به دلیل داشتن برچسب‌های حریم خصوصی بسیار طولانی متصل به برنامه‌هایش، متهم شود.

امنیت برنامه‌های داخلی اپل

اما در مورد برنامه‌های خود اپل چطور؟ اگر اپل می‌تواند برنامه‌های شخص ثالث را مجبور به ارسال برچسب حریم خصوصی کند. در مورد انتشار همین اطلاعات برای برنامه‌های داخلی اپل چطور؟ با کلیک روی وب سایت حریم خصوصی اپل می توانید این اطلاعات را پیدا کنید.

در آنجا خواهید فهمید که کدام یک از برنامه‌های داخلی اپل با استفاده از داده‌هایی که جمع آوری می‌کنند، می‌توانند شما را ردیابی کنند. اساسا برخی در محافظت از حریم خصوصی شما مهارت دارند. به عنوان مثال Apple Maps را در نظر بگیرید. این برنامه سلامت و تناسب اندام، موقعیت مکانی، سابقه‌ی جستجو، میزان مصرف داده‌ها و موارد تشخیصی کاربر را جمع‌آوری می‌کند. با این حال، اپل ادعا می‌کند که این اطلاعات با هویت کاربر ارتباط ندارد.

اپل قبلاً این نوع اطلاعات مربوط به برنامه‌های داخلی خود را در صفحات پشتیبانی هرکدام منتشر می‌کرد. اما اکنون، یک وب‌سایت دارد که در آن کاربران می توانند برنامه‌های خود اپل را از ابتدا تا انتها بررسی کنند و اطلاعات مشابهی را که درباره برنامه‌های شخص ثالث در App Store ارسال می‌شود را مشاهده کنند.

امنیت در آپدیت جدید iOS 14.5

فراموش نکنید که وقتی iOS 14.5 عرضه شود، ویژگی شفافیت رهگیری برنامه (ATT) اپل برای پیگیری توسط برنامه‌های شخص ثالث نیاز به انتخاب و اجازه کاربران iOS دارد. کسانی که نخواهند، مجاز به ردیابی نیستند و دیگر (به لحاظ تئوری) تبلیغات آنلاین مربوط به موردی را که به صورت آنلاین جستجو می کردند را نمی‌بینند.

ظاهرا این موضوع باعث خشم فیسبوک شد. این شرکت به اپل شکایت کرده که، این کار منجر به مرگ مشاغل کوچک خواهد شد. فیس‌بوک همچنین شکایت داشت که ممکن است بخشی از درآمد سالانه خود را که مبتنی بر ارائه تبلیغات آنلاین است را، از دست بدهد. گفته می‌شود فیس‌بوک ایده دادخواست اپل به دادگاه را به دلیل ویژگی ATT اپل در ذهن داشته است.

این شرکت هزینه‌ای معادل دوصفحه کامل آگهی در روزنامه را برای اقدام علیه این تصمیم اپل پرداخت کرده‌است. بدون شک اکثر کاربران iOS تصمیم خواهند گرفت که برای ردیابی انتخاب نشوند. برخی از آنها بدشان نمی‌آید و دریافت تبلیغات آنلاین متناسب با محصولاتی که جستجو کرده‌اند را مناسب می‌بینند.

اپل قبلا نسخه‌ی بتا iOS 14.5 را منتشر کرده است. طبق انتظارات نسخه نهایی و عمومی آن باید بهار امسال منتشر شود. لازم به ذکر است که اپل اطمینان حاصل می‌کند که توسعه‌دهندگان به فکر تلافی از کسانی که دسترسی اطلاعات را نداده‌اند، نباشند. حریم خصوصی همیشه چیزی بوده که اپل به شدت نسبت به آن حساسیت داشته است.

سال 2010 در کنفرانس «همه چیز دیجیتال»، مرحوم استیو جابز، مدیر عامل وقت اپل، گفت: “من معتقدم مردم باهوش هستند و برخی از مردم می‌خواهند داده‌های بیشتری نسبت به دیگران به اشتراک بگذارند. از آنها بخواهید. هر بار از آنها بپرسید. آنها را مجبور کنید به شما بگویند که اگر از پرسیدن شما خسته شده‌اند، دیگر از آنها سوال نکنید. به آنها اجازه دهید بدانند که شما با داده‌های آنها دقیقاً چه کاری انجام می‌دهید. “

منبع: PhoneArena

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱

چرا ساعت هوشمند Watch GT3 هوآوی را بخریم؟

ساعت‌های هوشمند روز به روز در حال تکامل و پیشرفت چشم‌گیری هستند و در هر مدل جدیدی که معرفی...

ثنا جهاندار time-alt ۸ اسفند ۱۴۰۰

بررسی گلکسی M52 5G سامسونگ + [ویدئو]

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی M52 فایوجی را در ادامه‌ی این مطلب، از نظر طراحی، نمایشگر، اسپیکر،...

مهدی حیدری time-alt ۲ دی ۱۴۰۰

نقد و بررسی شیائومی 11 تی + [ویدئو]

در نقد و بررسی گوشی شیائومی 11 تی به جوانب مختلف این گوشی خواهیم پرداخت و مشخصات جذاب روی کاغذ...

مهدی حیدری time-alt ۲۱ آذر ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی واچ سری۴؛ آیا بالاخره رقیب اندرویدی اپل واچ از راه رسیده است؟

در بررسی گلکسی واچ ۴ و گلکسی واچ 4 کلاسیک به‌وضوح می‌توان دید که یک رقیب جدی برای اپل واچ پیدا...

مهدی حیدری time-alt ۲۹ مهر ۱۴۰۰

تست مقاومت آیفون ۱۳ پرو مکس

آیفون ۱۳ پرو مکس جدیدترین و قوی‌ترین گوشی کوپرتینویی‌ها به شمار می‌آید که حدوداً سه هفته پیش...

صدرا علی‌پور time-alt ۱۶ مهر ۱۴۰۰

مقایسه iOS 15 با iOS 14؛ به iOS 15 سوییچ کنیم یا نه؟

آیا حتماً باید گوشی خود را به آی او اس 15 به‌روزرسانی کنیم؟ اگر همچنان از آی او اس 14 استفاده...

مهدی حیدری time-alt ۷ مهر ۱۴۰۰

کدام اپل واچ را بخریم: توصیه‌هایی برای خرید اپل واچ در سال ۲۰۲۱

بین ساعت‌های هوشمند بسیار متنوع بازار، یکی از محصولاتی که همواره علاقه کاربران را به خود جلب...

فرهاد سعادت time-alt ۲۵ شهریور ۱۴۰۰

بررسی ویدئویی Mi 11 Ultra؛ آیا ادعاهای شیائومی در مورد بهترین گوشی هوشمندش درست است؟

می ۱۱ اولترا قوی‌ترین پرچمدار شیائومی در سال 2021 است که در این ویدئو به‌طور اختصاصی به بررسی...

مهدی حیدری time-alt ۱۸ شهریور ۱۴۰۰