معرفی بهترین بازی های انحصاری PS5 همراه با تاریخ انتشار
هر موقع صحبت از کنسولهای پلی استیشن سونی میشود اولین چیزی که به ذهنمان خطور میکند، عناوین انحصاری است. طی چند نسل گذشته بارها و بارها دیدهایم که این شرکت ژاپنی توانایی خود در ساخت انحصاریهای موفق را نشان داده است.
بازی های PS5 نه تنها از این قاعده مستثنی نیستند بلکه به گفتهی خود آقای جیم رایان (رئیس بخش گیمینگ سونی)، بزرگترین و جاه طلبانهترین فهرست بازیهای تاریخ پلی استیشن را رقم میزنند. با معرفی بهترین بازیهای PS5 از اسپایدرمن گرفته تا گاد آف وار، هورایزن و لست آف آس ۲ همراه ما باشید.
The Last of Us Part 2
وضعیت انتشار | منتشر شده در ٣٠ خرداد ١٣٩٩ |
پلتفرمها | پلی استیشن ۵ و پلی استیشن ۴ |
استودیو سازنده | ناتی داگ (Naughty Dog) |
لست آف آس 2 بدون شک یکی از معروفترین بازی های PS5 و PS4 است. گیمرهای پلی استیشن و حتی پلتفرمهای دیگر به حدی از نسخه اول لذت بردند که بلافاصله به فکر نسخه بعدی افتادند. The Last of Us 2 از همه منتقدان رسانههای مختلف نمره کامل گرفت و تنها در هفته اول به فروش ۴ میلیون نسخه رسید.
قبل از هر چیز لازم است به این نکته اشاره کنیم که The Last of Us 2 برای مخاطبین +۱۸ ساخته شده است. خشونت بسیار بالایی دارد به حدی که شاید حالتان بهم بخورد و ناراحتی پیش آید. علاوه بر آن المانهای دیگری دارد که در کل برای نوجوانان و کودکان مناسب نیست.
داستانی غنی از انتقام و بخشش
داستان لست آف آس 2 خیلی سر و صدا کرد و برای عدهای رضایت بخش واقع نشد در حالی که برخی دیگر آن را شاهکار تلقی میکنند. همه جا هم کسانی پیدا میشود که از آن انتقاد میکنند و هم کسانی که تمجید میکنند.
دلیل این میزان از اختلاف نظر را سلیقه یا هر چیز دیگری که بنامید، لست آف آس 2 ارزش حداقل یک بار تجربه را دارد. داستان بازی شاید مورد پسندتان واقع شود شاید هم نشود اما در هر صورت گیم پلی اعتیاد آور و جزئیات گرافیکی خارق العاده آن هر کسی را مجذوب خواهد کرد.
داستان بازی ۵ سال بعد از نسخه قبل جریان دارد. جوئل در کنار برادرش تامی و الی در شهری ساکن شده است و همگی در آرامش زندگی میکنند. تا اینکه اتفاقی ناراحت کننده پیش میآید و بازیکن در نقش الی ۱۹ ساله به دنبال انتقام میرود. برای پرهیز از اسپویل داستان، بیش از این چیزی نمیگوییم.
گرافیکی فراتر از زمان خود
و بار دیگر استودیو ناتی داگ آمده تا با حرکات چهره و جزئیات بالای انیمیشنها، چشمان مخاطب را نوازش کند. به ندرت میبینیم که یک اثر نسل هشتمی چنین گرافیکی داشته باشد. در تک تک کاتسینها و حین گیم پلی شخصیتها با صورت خود کارهایی انجام میدهند که باید دقت بالایی داشته باشید تا از دستتان نرود. زمانی که کاراکترهای قابل بازی خود را درمان میکنند میتوان درد را به وضوح در صورتشان دید و احساس کرد.
خبر خوش اینکه در آینده آپدیتی برای بازی منتشر خواهد شد که گرافیک آن را حتی بهتر و از تواناییهای پلی استیشن 5 برخوردار میکند. بزودی شاهد بهبوداتی مثل ری تریسینگ، 4K، نرخ ۶۰ یا ۱۲۰ فریم بر ثانیه و بافتهای باکیفیتتر خواهیم بود.
گیم پلی آشنا
گیم پلی لست آف آس 2 در مقایسه با نسخه قبل کمی پیشرفت کرده است اما تفاوت چندانی ندارد. انواع اسلحه در دستان خود گرفته و در دنیایی ترسناک و پر از زامبی مبارزه کنید. از آجر گرفته تا کلت، شاتگان و آتش انداز، لست آف آس 2 دست بازیکن را باز میگذارد. اگر مخفی کاری دوست دارید پس مخفیانه پیش روید.
اگر برای بکش بکش بازی میکند، پس یک نارنجک میان چندین دشمن انداخته و پروازشان را تماشا کنید. طراحی مراحل به خوبی انجام شده است و به راههای مختلف میتوان آنها را رد کرد هرچند که نسبت به سطح هوش مصنوعی انتقادات بسیاری هست. Naughty Dog بخاطر صداگذاری عالی که مخاطب را به لرزش در میآورد شایسته تحسین فراوان است.
اگر تجربه بازیهایی مثل نسخه اول لست آف آس، The Evil Within و The Evil Within 2 را داشته باشید، گیم پلی لست آف آس 2 برایتان آشنا خواهد بود؛ هیجان انگیز و اعتیاد آور.
همچنین بروزرسانی نسل نهمی بازی به زودی منتشر میشود تا از ویژگیهای خوب دسته پلی استیشن 5 استفاده کند. مثلا به لطف ماشههای انطباقی وقتی که تیر را در کمان گذاشته و آن را میکشید، مقاومت و لرزشی در دکمه R2 حس میکنید تا تجربه واقع گرایانه از کشش کمان داشته باشید.
God of War: Ragnarok
وضعیت انتشار | بازه نامعلومی از سال ۲۰۲۱ |
پلتفرمها | پلی استیشن ۵ و احتمالا پلی استیشن ۴ |
استودیو سازنده | سانتا مونیکا (Santa Monica) |
دنبالهی فرنچایز خدای جنگ را میتوان به راحتی صدرنشین مورد انتظارترین بازی های PS5 حساب کرد. رونمایی از این بازی در رویداد ماه سپتامبر توانست تنها با یک تریلر چند ثانیهای سر و صدای بلندی به پا کند. این بازی سبک اکشن و ماجراجویی، برای چند روز یکی از جنجالیترین موضوعات سراسر اینترنت به خصوص یوتیوب بود و گیمرها، خصوصاً طرفداران پلیاستیشن و کسانی که با این فرانچایز محبوب خاطرات زیادی دارند، مشتاقانه انتظار آن را میکشند.
ماجراهای کریتوس کی ادامه خواهند یافت؟
در اولین و تنها تریلر پخش شده از بازی دیدیم که تاریخ انتشار آن ۲۰۲۱ ذکر شد. اما اپیدمی کرونا و تغییر شیوه کار بازیسازان از کار در استودیو به کار در خانه، بارها و بارها موجب تاخیر بازیها شده است. این مسئله چالشهایی از جمله هزینه بیشتر بر دوش شرکت ناشر و سختیهای جسمی و روانی برای اعضای تیم سازنده در پی داشتته است.
حتی بدون دخالت کرونا، تاخیر بازیها بسیار رایج بود. بنابراین چشم به انتظار تجربه بازی در سال جاری میلادی نباشید. حتی بدون گاد آف وار رگناروک، شمار بازی های PS5 که بتوانند شما را ساعتها میخکوب کنند، بسیار است.
پلتفرمها:
میتوان بدون ذرهای شک انتظار عرضه بازی برای پلی استیشن ۵ را داشت؛ بلاخره هر چه باشد آن را در فهرست «بهترین بازی های PS5» لحاظ کرده ایم. اما مسئلهای که ذهن بسیاری از کاربران را مشغول کرده است، احتمال عرضه برای کنسول پلی استیشن 4 است.
گزارشها حاکی از موفقیت بالای کنسول PS4 در فروش بیش از ۱۱۴ میلیون دستگاه تا نوامبر سال ۲۰۲۰ مصادف با آبان تا آذر ۱۳۹۹ (شش سال زمان) هستند. پس سونی میتواند از تعداد بازیکنان بسیار زیاد پلتفرم (مخصوصا در مقایسه با پلی استیشن ۵) درآمد چشمگیری کسب کند. در عین حال، انحصاری کردن آن برای پلی استیشن ۵ میتواند به جذب مشتری برای کنسول کمک کند.
گیم پلی:
متاسفانه تا کنون فقط یک تریلر چند ثانیهای دیده ایم و اطلاعات رسمی بسیار کمی از بازی در دسترس است اما یکسری احتمالات مهم وجود دارد که به آنها خواهیم پرداخت.
ممکن است استودیوی Santa Monica در نسخه بعدی گاد آف وار، شخصیت Atreus را به عنوان شخصیتی قابل بازی قرار دهد. یعنی چه در قسمتهایی از بخش داستانی بازی یا چه در بستههای الحاقی احتمالی، بازیکن بتواند در نقش وی بازی کند.
برای نسخه قبلی God of War دیدیم که سانتا مونیکا بروز رسانیهای خوبی برای بازی منتشر کرد. محتوای این آپدیتها چند اسلحه جدید و حالت New Game+ بود. البته فرنچایز گاد آف وار سابقهی میزبانی بستههای الحاقی داستانی و بزرگ را ندارد پس انتظار آن را نداشته باشید. همچنین جالب است بدانید برخی حدس و گمانها حاکی از آغاز مسیر توسعه بازی در سال ۲۰۱۹ هستند.
سری بازیهای God of War سابقه قسمت چند نفره داشته است مانند نسخه Ascension که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. اما انتظار نمیرود شاهد امکان تجربهی گاد آف وار رگناروک با بازیکنان دیگر، چه به صورت رقابتی چه به صورت کمکی باشیم. که البته این خبر خوبی برای طرفداران بازیهای تک نفره و داستانی است.
موفقیت عظیم گاد آف وار قبلی را میتواند تا حدودی ناشی از تمرکز استودیو بر جنبه تک نفره بازی دانست. معمولا توجه همزمان سازنده به چند جنبه مختلف موجب کاهش کیفیت اثر نهایی میشود پس بهتر است یک تک نفره فوقالعاده داشته باشیم تا یک تک نفره و چند نفرهی متوسط؛ مگر نه؟
Horizon Forbidden West
وضعیت انتشار | بهار یا زمستان سال ۲۰۲۱ |
پلتفرمها | پلی استیشن ۵ و پلی استیشن ۴ |
استودیو سازنده | گوریلا گیمز (Guerilla Games) |
۳ سال پیش نسخه قبلی با نام Horizon Zero Dawn منتشر شد و آغاز کار یک فرنچایز دوست داشتنی را رقم زد. اتمسفر کلی بازی تجربهای خاص و غیر منتظره بود. از شخصیتهای به یاد ماندنی از جمله Aloy گرفته تا موسیقی متن، گیم پلی، گرافیک و کم و بیش همه جنبههای بازی دست به دست هم داده بودند تا بازی را به یکی از برترین انحصاریهای تاریخ پلی استیشن ۴ تبدیل کنند. حال استودیو گوریلا گیمز تصمیم دارد با یک بودجه بزرگ و فن بیس مشتاق، در لیست بهترین و جاه طلبانهترین بازی های PS5 (و PS4) جا خوش کند.
تنها منبع برای اطلاعات این بازی، تریلر رسمیای بود که چندی پیش نمایش داده شد. با تلاش در راستای پرهیز از لو دادن داستان نسخه قبلی، اگر یادتان باشد پایان بازی خیلی باز یا به اصطلاح cliffhanger بود پس دست سازنده در توسعه محتوا باز است. گویا این دفعه اِلوی در سرزمین جدیدی قدم میگذارد تا با موجودات خطرناک جدیدی دست و پنجه نرم کند.
بر اساس تریلر، به نظر میرسد داستان بازی در سان فرانسیسکو (شهری در کالیفرنیا) با تم مدرن جریان داشته باشد. همچنین بازه زمانی آن پس از زیرو داون است و حیات وحش بازی بار دیگر با خطر انقراض مواجه شده است.
گفته میشود هورایزن فوربیدن وست بسیار بزرگتر از زیرو داون خواهد بود. در مپ بازی کوه و دشتهای چشم نواز و متنوع که امروزه روح و جان آثار جهان باز شده اند را میبینیم اما علاوه بر آن، به نظر میرسد بر محیطها و مبارزات زیر آبی تاکید بسیار شده است. برای مثال بازیکن با رباتهایی تمساح مانند که اگر به خاطر داشته باشید در هورایزن زیرو داون نیز حضور داشتند، زیر آب مبارزه میکند.
جمع بندی کلی: گوریلا گیمز با بازی هورایزن زیرو داون از همه لحاظ موفق شد و توانست انتظارات کاربران را در سطح بالایی قرار دهد. با توجه به هنر استودیو، بودجه زیاد و اینکه توسعه Horizon Forbidden West مدت کوتاهی بعد از نسخه قبلی آغاز شد (نزدیک به ۴ سال فرصت)، میتوان امیدوار بود که یکی از بهترین بازی های PS5 شود.
Marvel’s Spider-Man: Miles Morales
وضعیت انتشار | منتشر شده در ۲۲ آبان ۱۳۹۹ |
پلتفرمها | پلی استیشن ۵ و پلی استیشن ۴ |
استودیو سازنده | اینسومنیاک گیمز (Insomniac Games) |
اسپایدرمن مایلز مورالز ساختهی استودیو اینسومنیاک گیمز، دنبالهی اسپایدرمن سال ٢٠١٨ ساختهی همین استودیو است که درست مانند نسخه قبلی بسیار موفق واقع شد. این بازی از روز اول عرضه کنسول پلی استیشن ۵ در دسترس قرار گرفت و توانست به سرعت به یکی از بهترین بازی های PS5 تبدیل شود. چرا که گرافیک بسیار چشم نواز (به خصوص روی پلی استیشن ۵) و گیم پلی روان مبارزات بازی تجربهای رقم میزند که بازیکنان PS4 و PS5 تا مدتها فراموش نخواهند کرد.
برای پرهیز از لو دادن یا به اصطلاح اسپویل داستان بازی، در ادامه تنها به کلیات اشاره خواهیم کرد. داستان بازی یک سال پس از اتفاقات The City That Never Sleeps، بسته الحاقی نسخه قبلی اسپایدرمن جریان دارد. مایلز مورالز همانطور که به یاد دارید، در نسخه قبلی قدرتهای فراطبیعی و عنکبوتی خود را بدست آورد.
حال در این نسخه او قصد دارد همراه با تعیم و آموزشهای استاد خود یعنی پیتر پارکر (Peter Parker)، جدید ترین مرد عنکبوتی شهر نیویورک شود و با افراد منفور مبارزه کند تا برای مردم شهر عدالت بر قرار شود.
گیم پلی مایلز مورالز کم و بیش همان گیم پلی نسخه قبلی است ولی با این تفاوت که کمی روانتر شده و مبارزات را دلنشینتر کرده است. شاید روی کاغذ به نظر مهم نرسد ولی این تفاوت هنگام بازی تاثیرگذار واقع میشود. صدا گذاری نیز بهتر شده و ضربات مشت و لگد کاراکترها را به خوبی میتوان حس کرد. هوش مصنوعی هوشمندانهتر رفتار میکند و گاهی میبینید که دشمنان به روش بازی بازیکن واکنش نشان میدهند. مثلا اگر مدام حرکتی تکراری انجام بدهید، بلاخره ضد حمله میخورید و بازی شما را وادار به خلاقیت میکند.
گرافیک بازی روی پلی استیشن ۴ به دلیل محدودیت سخت افزاری کنسولهای نسل قبل، چندان تعریفی ندارد اما روی پلیاستیشن ۵ واقعا خیره کننده است. نور پردازی عالی سازنده سه حالت مختلف برای اجرای بازی در نظر گرفته است. یک حالت از تکنولوژی ray tracing پشتیبانی میکند اما نرخ ٣٠ فریم بر ثانیه ارائه میدهد.
یک حالت ری تریسینگ ندارد اما تجربهی روان ۶٠ فریم بر ثانیه ارائه میدهد. و حالت آخر، هم ری تریسینگ و هم ۶٠ فریم بر ثانیه اما در عوض از گرافیک کلی کم میکند یعنی شاهد کاهش رزولوشن صفحه، تراکم جمعیت شهر و چند تغییر دیگر خواهید بود. انتخاب حالت مورد نظر کاملا سلیقهای است و هر کدام که دوست داشته باشید میتوانید انتخاب کنید.
Gran Turismo 7
وضعیت انتشار | سال ۲۰۲۲ |
پلتفرمها | فقط پلی استیشن ۵ |
استودیو سازنده | پولی فونی دیجیتال (Polyphony Digital) |
سال گذشته طی رویداد رسمی سونی شاهد رونمایی از Gran Turismo 7 بودیم. این بازی هشتمین نسخه اصلی سری بازیهای ماشین سواری و ریسینگ بسیار پر فروش گرن توریزمو است. جالب است بدانید که طبق آخرین گزارشها، این فرنچایز تا سال ۲۰۱۹ بیش از ۸۰ میلیون نسخه فروخته است و تا سال ۲۰۱۷ بیش از ۴ میلیارد دلار برای کمپانی سونی پول حاصل کرده است. بنابراین گرن توریزمو در جایگاه پر فروشترین فرنچایز تاریخ PlayStation قرار دارد.
متاسفانه اطلاعات رسمی ناچیزی از این بازی مورد انتظار منتشر شده است. شاید سونی سورپرایزهای بزرگی در نظر گرفته است یا شاید توسعه بازی به جایی نرسیده است که چیز زیادی برای نمایش وجود داشته باشد. چیزی که میتوان با قاطعیت گفت این است که سازنده قصد دارد از سخت افزار پلی استیشن ۵ تا حداکثر توان آن استفاده کند و به چالش بکشد. در هر صورت، در ادامه تمام اطلاعات موجود را بررسی خواهیم کرد.
پشتیبانی از ورژن دوم واقعیت مجازی پلی استیشن ۵ یا همان “PSVR 2.0”
واقعیت مجازی یکی از قابلیتهای عالی پلی استیشن ۴ و ۵ است و هر چند که در داخل ایران رایج نیست اما در خارج از کشور جز برترین ویژگیهای یک بازی یا دستگاه بازی حساب میشود.
طراح و کارگردان ارشد گرن توریزمو ۷ در رابطه با PSVR 2 با هیجان بسیاری صحبت کرده است و علاوه بر تعریف و تمجید فراوان، گفته مشتاقانه منتظر است بازیکنان از تجربهی واقعیت مجازی این بازی ریسینگ لذت ببرند. او از پیشرفتهای وسیع فنی در پلی استیشن ۵ صحبت کرده و گفته است که این بازی به خوبی از آن بهره میبرد. از لحن صحبت حیرت آور وی میتوان حدس زد که شخصا تجربه کار با تکنولوژی واقعیت مجازی پلی استیشن ۵ را دارد.
احتمال عجیب پشتیبانی از رزولوشن 8K
رزولوشن 8K همانطور که از اسمش پیداست، دو برابر 4K تراکم پیکسلی دارد یا به عبارت دیگر، جزئیات یک تصویر 8K شانزده برابر تصویر فول اچدی است. چنین چیزی را باید حتما از نزدیک تجربه کرد تا متوجه میزان تفاوت شد چرا که روی کاغذ گنگ و مبهم است.
بنابراین این چیزی نیست که بتوان به راحتی از پس آن برآمد حتی برای یک کنسول بازی نسل جدید. تا آنجا که میدانیم، پلی استیشن ۵ یا کلا از 8K پشتیبانی نمیکند یا تنها در تعداد بسیار کمی از بازیها شاهد آن خواهیم بود. چه برای پلی استیشن ۵ و چه برای اکسباکس سری اکس، 4K کیفیت تصویر رایج و پر سروصدا است.
اما از طرفی سونی برای به نمایش گذاشتن کیفیت تلویزیونهای 8K خود، یک دموی 8K از بازی گرن توریزمو ۷ را نشان داد. پس از آن اتفاق برای بسیاری از طرفداران این سوال پیش آمد که آیا آن دمو روی ابزار توسعه PS5 در حال اجرا بوده یا به عبارت دیگر همان نسخهای است که منتشر خواهد شد، یا صرفا نمایشی عادی برای تبلیغ تلویزیونهای جدید کمپانی بوده است. به هر حال این انتخاب سونی بحث برانگیز است و هواداران را همچنان چشم به انتظار اخبار جدید نگه داشته است.
Ratchet and Clank: Rift Apart
وضعیت انتشار | بازه نامعلومی از سال ۲۰۲۱ |
پلتفرمها | فقط پلی استیشن ۵ |
استودیو سازنده | اینسومنیاک گیمز (Insomniac Games) |
رچت و کلنک بلاخره بعد از 5 سال انتظار بازگشته اند! ماجرای این شخصیتهای دوست داشتنی این دفعه بهتر از همیشه در یکی از بزرگترین بازی های PS5 ادامه پیدا میکند. ویژگی کلیدی این بازی شوتر سوم شخص ماجراجویی، سفر میان ابعاد مختلف معرفی شده است که تنها به لطف SSD پرسرعت پلی استیشن 5 امکان پذیر است بنابراین روی کنسول نسل هشتم سونی منتشر نخواهد شد.
این اثر داستان Ratchet and Clank: Into the Nexus سال 2016 را دنبال میکند. اینسومنیاک گیمز این بازی را به این شکل معرفی میکند که هم برای طرفداران پروپاقرص فرنچایز و هم برای کسانی که تازه مایل به شروع هستند گزینه خوبی است. بسیاری از شخصیتها و سیارههای قدیمی و محبوب طرفداران در این بازی حضور خواهند داشت.
به گفته استودیو اینسومنیاک گیمز، Ratchet and Clank: Rift Apart دارای چند حالت گرافیکی مختلف خواهد بود. یکی از آنها، از قدرت سخت افزاری PS5 برای ارائه نرخ 60 فریم بر ثانیه استفاده میکند. حالات دیگر کیفیت گرافیک را به عملکرد ترجیح میدهند و احتمالا مربوط به ری تریسینگ، 4K و بهبودات گرافیکی مشابه هستند.
تنظیمات این چنینی مدتی است که توسط بازیسازان مخصوصا استودیوهای سونی استفاده میشوند و بارها در بازی های PS5 و PS4 دیده ایم. اعمال آنها کمک میکند هر کس هر طور که دوست دارد بازی کند. یعنی به انتخاب بازیکن، عملکرد فدای گرافیک شود یا برعکس.
Demon’s Souls
وضعیت انتشار | منتشر شده در ۲۲ آبان ۱۳۹۹ |
پلتفرمها | فقط پلی استیشن ۵ |
استودیو سازنده | بلوپوینت گیمز (Bluepoint Games) |
بازی Demon’s Souls از اولین بازی های PS5 بود و با اختلاف اولین تجربهی کامل نسل نهمی را به گیمرها ارائه داد. دیمنز سولز اوریجینال در سال ٢٠٠٩ به صورت انحصاری برای پلی استیشن ٣ منتشر و با واکنش خوبی از سمت گیمرها و منتقدین مواجه شد. حال کمپانی سونی با همکاری استودیو Bluepoint اقدام به ریمیک یا بازسازی آن کرده است و بار دیگر شاهد موفقیت این بازی اکشن و نقش آفرینی هستیم. راستی را بخواهید با توجه به سابقه درخشان بلوپوینت در ریمیک و ریمستر عناوین مختلف، انتظار دیگری نمیشد داشت.
نسخه اصلی و قدیمی دیمنز سولز در سال ٢٠٠٩ بنیان گذار سری بازیهایی شد که عموما به اسم سولزبورن (Soulsborne) یا سولزلایک (Souls-like) شناخته شده اند.
میتوان حتی آن را زیر شاخه جدیدی از ژانر اکشن و نقش آفرینی نامید چرا که گیم پلی چالش برانگیز به همراه داستان و گرافیک تاریک آنها، الهام بخش تعدادی آیپی معروف مانند Sekiro شد. نسخه ریمیک دیمنز سولز نه تنها از این قاعده مستثنی نیست بلکه در همه جنبهها با پیشرفت چشمگیر در مقایسه با تقریبا ۲۱ سال قبل بازگشته است. از همین رو بدون شک یکی از برترین بازی های PS5 تلقی میشود.
گرافیک و صدا گذاری باورنکردنی نسل نهمی
دیمنز سولز در کنار اسپایدرمن مایلز مورالز، Sackboy و Astro’s Playroom از اولین بازی های PS5 بود و همزمان با کنسولهای نسل نهم منتشر شد. استودیو بلوپوینت گیمز به حدی خوب کار کرده است که توسط خیلیها اولین بازی (گرافیک) واقعا نسل نهمی تلقی میشود؛ و این در حالیست که به طور کلی گرافیک برای اثری سولز لایک، معیار به شمار نمیرود.
دیمنز سولز به خوبی نشان میدهد که میتوانیم چه انتظاراتی از PS5 داشته باشیم. نور پردازی آن به سرعت حیرت زدهتان میکند چرا که هر محیط همانطور که باید، نمایش داده میشود. جزئیات ظاهری دشمنان نیز خیلی خوب کار شده است تا مخاطب ترس را به خوبی حس کند.
گیم پلی؛ سخت همانطور که انتظار دارید
گیم پلی دیمنز سولز به جز تعدادی تغییرات ریز، دقیقاً همان چیزی است که به خاطر دارید. بازی از ریشه همچنان هنوز حس و حال سابق را دارد. همان باس فایتها و نقاط ضعف و قدرتشان، همان محیطها و اسلحهها و آیتمهای دیگر را میبینید. اما در عین حفظ هویت بازی، بلوپوینت گیمز موفق شده است که آن را بر اساس استانداردهای امروزی گسترش دهد. این دفعه
ولی چیزی که تغییر کرده است و در تجربه گیم پلی بازیکن بسیار تاثیر میگذارد، لودینگهای کوتاهتر و نرخ فریم بیشتر است. بارگزاری اطلاعات نیازمند قریب به تنها ۵ ثانیه است که اگر روی نسل قبل اجرا میشد حدودا یک دقیقه به طول میانجامید. همین باعث میشود نگرش و تجربه بازیکن به طور کامل عوض شود.
مثلا پیش از این، ارزش نداشت که صرفا برای انجام یک کار کوچک به محیط دیگری بروید چون باید یکی دو دقیقه صبر میکردید اما الان کاملا راحت و سریع شده است. همچنین مرگ دیگر تنبیه بزرگی نیست که همین پیشرفت برای یک بازی با این سبک (سولزلایک) از اهمیت بالایی برخوردار است.
جالب است فرق بین دیمنز سولز با دارک سولز را بدانید. در اولین نگاه درست مثل دارک سولز و بازیهای مشابه به نظر میرسد و تا حدود زیادی به هم شبیه هستند اما طرفداران سرسخت این ژانر، بزرگترین تفاوت میان این دو را گیم پلی باس فایتها (غولها) میدانند.
در دیمنز سولز اطلاعات بازیکن به چالش کشیده میشود یعنی هر باس نقطه ضعف و قوتی دارد که اگر نسبت به آنها آگاه باشید، کارتان با اختلاف راحتتر خواهد بود. مثلا Old Hero نام غولی است که به راحتی نابودتان میکند اما کاملا نابینا است و فقط وقتی سر و صدا کنید متوجه موقعیت شما میشود. پس ار همین استراتژی میتوان برای شکست نه چندان دشوار او استفاده کرد.
از طرف دیگر، دارک سولز توانایی کلی بازیکن را به چالش میکشد یعنی حتی اگر همه چیز بازی را بدانید، باز هم باید قادر به انجام دقیق حرکات باشید. باید بتوانید دقیق جاخالی داده و موقعیت ایجاد کنید. دیمنز سولز اولین تجربه استودیو فرام سافتور در ساخت یک بازی سولزلایک بود و برای توسعه Dark Souls 1 از هر آنچه آموخته بودند استفاده کردند. هر جنبه منفی را دور ریختند و روی جنبههای مثبت کار کردند.
Returnal
وضعیت انتشار | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ |
پلتفرمها | فقط پلی استیشن ۵ |
استودیو سازنده | Housemarque |
ریتِرنال یک اثر شوتر اول شخص علمی تخیلی با المانهایی از وحشت روانشناختی است که در سال جاری میلادی به صورت انحصاری برای پلی استیشن ۵ عرضه خواهد شد. در نقش یک خلبان که در سیارهای ناشناخته گیر افتاده و با موجودات فضایی دست و پنجه نرم میکند، یکی از بهترین بازی های PS5 را تجربه میکنید.
روایت داستان Selene، خلبانی اسیر شده در یک حلقه زمانی
هر دفعه که Selene (شخصیت اصلی) بمیرد و زنده شود، سیاره تغییر میکند، آیتمهای موجود در محیط عوض میشوند و هر تجهیزات و پیشرفتی که حاصل کرده بودید از بین میرود. بنابراین باید تا زمان رسیدن به هدف اصلی یعنی فرار، زنده بمانید وگرنه (تقریبا) همه پیشرفتتان از اول میشود. سلین در این سفر کاملا تنها است و باید همزمان با صدها موجود فضایی مبارزه کند
گیم پلی Roguelike و مبارزات اعتیاد آور
با هر بار مرگ تمام تجهیزات خود را از دست میدهید و به جهان دیگری میروید که تجهیزات متفاوتی در آن پیدا میشود. پس بازی مجبورتان میکند خلاق باشید و ایدههای مختلف را آزمایش کنید. اینطوری برای هر مبارزه باید استراتژی مخصوص به کار برده و در غیر این صورت، با تنبیه پیشرو مواجه شوید.
استودیو Housemarque وعده تنوع بالای اسلحه داده است. اکثرا تفنگهای فضایی و عجیب غریب هستند پس طرفداران تم علمی تخیلی بسیار خوشنود خواهند بود. به طور کلی در Returnal در هر منطقه با تعداد بسیاری دشمن مبارزه میکنید تا در نهایت به مرحله آخر برسید اما آنطور که به نظر میرسد، ساده نیست. دشمنان به مرور قویتر میشوند و برای رقابت با آنها ارتقاهای فراوانی میتوان انجام داد. بعد از هر شکست مقداری منابع بدست میآورید تا کاراکتر خود را برای دفعه بعدی قویتر کنید
درست مثل اکثر بازی های PS5، ریترنال از تکنولوژیهای صدای سه بعدی، بازخورد لمسی، تریگرهای انطباقی و صد البته سرعت SSD استفاده میکند تا گیمرها نسل جدید و خارق العاده را تجربه کنند.
صدای سه بعدی باعث میشود جنبه وحشت بازی به خوبی القاء شود چرا که صدای ترسناک هیولاها را از همه جهات حس میکنید.
به لطف بازخورد لمسی دوال سنس، هر جایی که راه میروید، هر گلوله که شلیک میشود و هر ضربهای که میخورید، همه را به خوبی حس خواهید کرد. دسته بازی پلی استیشن ۵ تجربهای میسازد که با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست.
تریگرهای انطباقی بدین شکل مفید واقع میشوند که برای مثال اگر دکمه L2 را تا نیمه فشار دهید، نشانه گیری میکند ولی اگر کامل فشار دهید، حالت شلیک اسلحه تغییر میکند. کمی نیاز به تطبیق دارد و ممکن است در اول کار سخت باشد اما وقتی قلقش دستتان بیاید، گیم پلی روانتری تجربه خواهید کرد.
Returnal مانند تعدادی دیگر از بازی های PS5 تاکید بر جهانهای مختلف دارد و این کار تنها با سرعت بالای کنسول سونی امکان پذیر است. بعد از هر دفعه مرگ فقط چند ثانیه طول میکشد تا دوباره به میدان نبرد برگردید.
Sackboy: A Big Adventure
وضعیت انتشار | منتشر شده در ۲۲ آبان ۱۳۹۹ |
پلتفرمها | پلی استیشن ۵ و پلی استیشن ۴ |
استودیو سازنده | سومو دیجیتال (Sumo Digital) |
شاید نسبت به بقیه بازی های PS5 این فهرست، کم اهمیتترین به نظر برسد اما Sackboy: A Big Adventure یک پلتفرمر واقعا دوست داشتنی است. سازندگان غالبا موقع ساخت یک بازی که مخاطبان کم سن و سالتر را هدف قرار میدهد، به همین بهانه کم کاری میکنند ولی خوشبختانه سکبوی از این قاعده مستثنی است. را میتوان هم به صورت تک نفره و هم چند نفرهی کوآپبا حداکثر 4 نفر تجربه کرد پس برای دورهمی دوستان و خانواده کاملا مناسب است.
این عنوان یک اسپین آف از سری بازیهای LittleBigPlanet هست که با 7 سال اختلاف زمانی نسبت به نسخه قبلی (LittleBigPlanet 3 در سال 2014 منتشر شده است. A Big Adventure تجربهای سه بعدی ارائه میکنند بر خلاف نسخههای قبلی که 2.5 بعدی بودند. همچنین این فرنچایز بخاطر ویژگی «create mode» شناخته شده اما در این نسخه به طور کامل حذف شده است.
این حالت به بازیکنان اجازه میداد که با قوه تخیل خود مرحله بسازند و آن را در اختیار دیگران قرار دهند. البته این بدین معنا نیست بازی که محتوای کمی دارد؛ سازنده برای جبران این مسئله، محتوای رسمی بسیاری تولید کرده است که بازیکنان به خوبی حدود ۱۰ الی ۱۵ ساعت سرگرم گیم پلی عالی آن شوند.
Astro’s Playroom
وضعیت انتشار | منتشر شده در ۲۲ آبان ۱۳۹۹ |
پلتفرمها | فقط پلی استیشن ۵ |
استودیو سازنده | تیم آسوبی (Asobi Team) |
هر دستگاه پلی استیشن ۵ به صورت پیش فرض بازی Astro’s Playroom را نصب شده دارد. هدف اصلی از توسعه این بازی، ارائه فرصتی برای تست و آشنایی با تمامی قابلیتهای انقلابی Dual Sense، دسته بازی منحصر به فرد PS5 است. با این حال، تیم آسوبی یک قلم جلوتر حرکت کرد و یک بازی دلنشین و میخکوب کننده هرچند کوتاه درست کرد که از آن فراتر از صرفا وسیلهای برای تست تکنولوژی دوال سنس یاد میشود. کافی است نگاهی به نظرات مردمی منابع مختلف بیاندازید تا متوجه انبوهی از نظرات رضایت بخش شوید.
یکی از بامزهترین ویژگیهای این پلتفرمر سه بعدی، کامئوهای فراوان آن است. در طول ۶ ساعت گیم پلی بازی دهها بار به تاریخ پلی استیشن از جمله عناوین قبلی و کنسولهای نسلهای پیشین برند اشاره میکند که برای هر طرفدار پلی استیشن جالب و دوست داشتنی خواهد بود. از آنجایی که به صورت پیش فرض روی کنسول نصب است، تجربهی آن رایگان و بسیار راحت خواهد بود.
Destruction AllStars
وضعیت انتشار | منتشر شده در ١۴ بهمن ۱۳۹۹ |
پلتفرمها | فقط پلی استیشن ۵ |
استودیو سازنده | لوسید گیمز (Lucid Games) |
بازی چنده نفرهی Destruction AllStars یک بازی اکشن و ماشین سواری خاص و دلنشین است. گیم پلی کلی بازی اینگونه است که بازیکن باید با استفاده از انواع شخصیت و وسایل نقلیه، در انواع حالتها با بازیکنان دیگر رقابت کند. خوشبختانه دست بازیکن در دنبال کردن اهداف باز گذاشته شده است تا خلاقیت خود را شکوفا کند. مثلا اجازه میدهد که از ماشین پیاده شوید و ماشین دیگران را حتی زمانی که سوار هستند، مال خود کنید. توجه داشته باشید که هیچ گونه مولتی پلیر لوکال ندارد و فقط به صورت آنلاین قادر به بازی با دوستان هستید.
گرافیک شیک و کارتونی
گرافیک Destruction AllStars کارتونی و بامزه است و از افکتهای متنوعی برای القاء حس انفجار ماشینها استفاده میکند. گرافیک آن چیزی نیست که بتوان پرچمدار تلقی کرد و سخت افزار پلی استیشن ۵ را به چالش بکشد اما در هر صورت بسیار چشم نواز است و کیفیت کلی بازی آن را یکی از بهترین بازی های PS5 (در حال حاضر) میکند.
حداکثر رزولوشن (وضوح تصویر) خالص پشتیبانی شده ۳۲۶۴*۱۸۳۶ است که در رابط کاربری یا همان منوی بازی به 4K میرسد. همچنین ثبات بالایی در نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه دارد که تجربهای روان به ارمغان میآورد. البته هر از گاهی به ۴۰ الی ۵۰ افت میکند اما این اتفاق به ندرت پیش میآید.
حجم کلی دیستراکشن آلستارز چیزی قریب به ۲۸ گیگابایت است که پس از نصب ۱۷ گیگابایت امکان دسترسی به بخش آموزشی مهیا میشود.
گیم پلی هیجان انگیز ماشین سواری
در زمان نگارش این مطلب دیتسراکشن آلستارز ۱۶ کاراکتر قابل بازی منحصر به فرد دارد و سازنده وعده پشتیبانی طولانی مدت را داده است. هر شخصیت قدرتی منحصر به فرد دارد که هم به صورت پیاده و هم موقع رانندگی به کار میآید.
مثلا یکی از شخصیتها با فعال کردن قدرتش، به مدت محدود هر مسیری که طی کند را آتش میزند تا مانعی برای حریف ایجاد کند. کرکرترهای بازی به دو دسته کلی تهاجمی و تدافعی تقسیم میشوند اما در عمل تنوع بالایی دارند و یادگیری تک تک آنها برای موفقیت حیاتی است.
از گیم مُدهای موجود میتوان به حالتی مشابه مُد محبوب Domination اشاره کرد که در بسیاری بازیها از جمله سری Call of Duty دیده میشود. در این مد سه دایرهی A و B و C سرتاسر مپ قرار گرفته است و هر دایره به تیمی که آن را تصاحب کرده باشد، به مرور امتیاز میدهد. طبیعتاً رقابت میان تیمها، بر سر تصاحب این نقاط است. برنده نهایی آن تیمی است که به حداکثر امتیاز ممکن دست یابد یا در زمان اتمام راند، امتیاز بیشتری نسبت به حریف کسب کرده باشد.
حالت دیگری هم هست که هر بازیکن تنها یک جان دارد و برنده کسی است که تا آخر زنده بماند و حذف نشود. برای افزایش هیجان و چالش بازی، به مرور قسمتهایی از محیط به صورت رندوم حذف میشود و اگر بازیکنی به لایهی زیرین و آتشین سقوط کند، برای او باخت حساب میشود.
این بازی رده بندی سنی پایینی دارد و میتوانید هیجان رقابتهای PvP (بازیکن علیه بازیکن) را در کنار اعضای خانواده تجربه کنید. Destruction AllStars یکی از بهترین بازی های PS5 است و تجربه آن به تمام کاربران پلی استیشن ۵ پیشنهاد میشود مخصوصا با توجه به اینکه بازی در لیست بازیهای ماه فوریه سرویس پلی استیشن پلاس حضور دارد.
به عبارت دیگر، مشترکان PlayStation Plus از همین الان میتوانند بازی را به مدت محدود (دو ماه) به اکانت خود اضافه کنند تا برای همیشه از آن استفاده کنند البته تا زمانی که اشتراک فعال پلی استیشن پلاس داشته باشند. قیمت پایه بازی ۷۰ دلار است.
Deathloop
وضعیت انتشار | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ |
پلتفرمها | پلی استیشن ۵ و پیسی |
استودیو سازنده | آرکین استودیوز (Arkane Studios) |
شرکت ناشر | بتسدا (Bethesda) |
بازی دثلوپ (به معنی حلقه مرگ) جدیدترین پروژه استودیو آرکین، سازنده سری بازیهای Dishonored است که در تاریخ ۳۱ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ برای پلی استیشن ۵ و پیسی منتشر خواهد شد. این عنوان به مدت یک سال انحصاری زمانی پلی استیشن ۵ خواهد بود. به عبارت دیگر نسخه کنسولهای اکس باکس یک سال پس از انتشار نسخههای دیگر عرضه خواهد شد. به نظر میرسد این قرارداد سونی با بتسدا هوشمندانه بوده باشد چرا که تعداد زیادی از گیمرها مشتاق آثار بتسدا هستند و Deathloop را جز بهترین بازی های PS5 و دلیلی محکم برای خرید پلی استیشن ۵ حساب میکنند.
داستان منحصر به فرد Deathloop
داستان بازی رقابت تنگاتنگ دو شخصیت اصلی Colt و Juliana را دنبال میکند. در جزیرهای به نام Blackreef یک چرخهی پایان ناپذیر زمانی وجود دارد که شخصیتهای مهم بازی در آن گیر افتاده اند.
کُلت میخواهد این چرخه را از بین ببرد و به زندگی عادی خود برگردد درحالی که خواستهی جولیانا دقیقا برعکس است. از همین رو، این دو کاراکتر که توسط بازیکن کنترل میشوند به مبارزه با یکدیگر میپردازند. دثلوپ مانند حاصل ترکیب پازلهای سری بازیهای هیتمن با گیم پلی مبارزات دیسانرد است
گیم پلی تک نفره و چند نفره (۲ نفره)
در این جزیره ۸ نفر شخصیت منفور هستند که به نام گروه Visionaries شناخته شده اند. ماموریت قاتل دوست داشتنی ما یعنی Colt، خروج از این چرخه زمانی است و برای اینکه موفق شود باید همه اعضای این گروه ۸ نفره را به قتل برساند چرا که ستون چرخه هستند و بدون آنها از بین میرود.
اما نکته جالب اینجاست که برای انجام اینکار فقط ۲۴ ساعت فرصت دارد! اگر کلت خودش کشته شود یا نتواند طی این مدت زمان به هدف خود برسد، شکست میخورد و چرخه از ابتدا آغاز میشود. کلت در سراسر این ماموریت چالش برانگیز دسترسی به نه تنها تنوع بسیار اسلحههای سرد و گرم دارد بلکه میتواند خود را مجهز به قدرتهایی ماوراء الطبیعی کند. برای نمونههایی از این قدرتهای میتوان به تلپورت کوتاه برد، معلق ساختن دشمنان و تغییر ظاهر کلت اشاره کرد.
از طرف دیگر، Juliana نمیخواهد چرخه زمانی به پایان برسد بنابراین تنها دشمن او، کلت است. جولیانا جنبهی بخش مولتی پلیر بازی را دارد. بدین معنا که بازیکنان قادر هستند به دنیای بازیکنان دیگر در قالب این شخصیت حمله کنند. اگر از طرفداران سری بازیهای دارک سولز و در کل ژانر سولز لایک باشید، این قسمت برایتان آشنا به نظر میرسد. هنوز صحبتی از قدرتها و تجهیزات جولیانا زده نشده است.
البته بازی امکان غیر فعال کردن بخش مولتی پلیر را به بازیکنان میدهد. در صورتی که در حالت تمام تک نفره به تجربه Deathloop بپردازید، جولیانا به جای اینکه توسط یک بازیکن دیگر کنترل شود توسط هوش مصنوعی کنترل خواهد شد و همچنان هر از گاهی شاهد تهاجم او خواهید بود.
علاوه بر دو حالت مذکور، حالت سومی نیز هست که ترکیبی از هوش مصنوعی و بازیکنان رسمی است. بدین طریق جولیانا بیش از پیش رفتار هوشمندانه و غیر قابل پیشبینی از خود نشان میدهد که باعث می شود بازیکن همیشه حواس جمع باشد.
کیفیت نسل نهمی؛ گرافیک هنری استودیو آرکین بهتر از همیشه بهعلاوه استفاده از قابلیتهای انقلابی دستهی پلی استیشن ۵
عناوین استودیو Arkane علاوه بر گیم پلی و داستان گیرا، بخاطر گرافیک هنری و دلنشین منحصر به فرد شهرت دارند. گرافیک Deathloop نیز حالت کلی بازیهایی مثل نسخه اول و دوم Dishonored را دارد. با این تفاوت که بتسدا گفته است از سخت افزار قدرتمند پلی استیشن ۵ استفاده خواهند کرد تا از انتظارات پا فرا گذارند و گیمرها را به سطح جدیدی از تجربهی گیمینگ ببرند. بدون شک سرعت بالای SSD پلی استیشن ۵ نیز در غرق شدن پلیرهای بازی تاثیر گذار خواهد بود.
علاوه بر سخت افزار خود کنسول، دثلوپ از فناوریهای دوال سنس (کنترلر پلی استیشن ۵) برای القاء تجربهای بهتر استفاده میکند. هر اسلحه حس خاص خود را موقع شلیک و خشاب گذاری دارد. حتی حرکت در انواع محیط نیز بازخورد منحصر به فردی دارد. بتسدا رسما در بلاگ پلی استیشن نمونههای نام برده است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
برای مثال وقتی یک مین دشمن در اطراف شما باشد، صدایی از اسپیکرهای دوال سنس پخش میشود تا نسبت به حضورش هشدار دهد. ممکن است پس از مدتی شلیک متداوم، ماشه تفنگ گیر کند و تا مدتی کوتاه قادر به شلیک نباشد. در این حالت که شخصیت شما تلاش در تعمیر اسلحه دارد، دکمه شلیک دسته تا نیمه قفل میشود (تریگرهای انطباقی*). این امر حتی از انیمیشنهای بازی زودتر اتفاق میافتد.حتی هر حرکت از جمله راه رفتن روی سقف ساختمانها، افتادن در برف، دویدن و مخفی کاری نیز با واکنشی ویژه از طرف دسته مواجه میشود. همهی اینها برای القاء حس واقع گرایانهتر به بازیکن ساخته شده اند.
* تریگر به دکمههای L2 و R2 گفته میشود. در بازیهای شوتر، به صورت پیش فرض دکمه R2 شلیک میکند و L2 برای هدف گیری است. تریگر انطباقی یکی از ویژگیهای نوین DualSense است که نسبت به اتفاقات درون بازی واکنش نشان میدهد تا تجربه بازیکن را بهبود دهد.
چندی پیش کمپانی مادر بتسدا یعنی Zenimax توسط مایکروسافت خریداری شد اما رسما در بیانیهای گفته شد که همچنان طبق قرارداد انحصار سازی یک ساله بازی برای PS5، پیش خواهند رفت. بنابراین با یک سال تاخیر برای کنسولهای مایکروسافت منتشر خواهد شد. دثلوپ و گوست وایر توکیو دو تا از جالبترین بازی های PS5 هستند که توسط بتسدا، زیر مجموعه جدید مایکروسافت به صورت انحصاری منتشر میشوند.
Ghostwire: Tokyo
وضعیت انتشار | اکتبر ۲۰۲۱ مصادف با مهر تا آبان ۱۴۰۰ |
پلتفرمها | پلی استیشن ۵ و پیسی |
استودیو سازنده | تانگو گیم ورکز (Tango Gameworks) |
شرکت ناشر | بتسدا (Bethesda) |
بازی گوست وایر توکیو جدیدترین پروژه خالقان بازیهای The Evil Within 1 & 2 یعنی تانگو گیم ورکز است. این بازی اکشن ماجراجویی برای عرضه در نیمهی دوم سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی شده است. در مراسم E3 سال ۲۰۱۹ و همچنین ۲۰۲۰ دو تریلر از بازی دیدیم که فضای ماوراء الطبیعی و مرموز بازی را به نمایش گذاشتند. کارگردان این عنوان کسی نیست جز شینجی میکامی افسانهای که به خوبی برای هنرش در ساخت آثار ترسناک شناخته شده است. به گفته میکامی گوست وایر توکیو یک بازی کاملا منحصر به فرد است که توسعه آن از چند سال قبل آغاز شده است.
داستان عجیب و غریب ناپدید شدن مردم توکیو
داستان از این قرار است که قریب به ۹۹٪ مردم پایتخت ژاپن به طرز عجیب و غریبی ناپدید شده اند و حالا ماموریت بازیکن این است که دریابد چرا! و در حین جست و جو برای پاسخ به اتفاقات مرموز اخیر با موجوداتی جادویی و تاریک دست و پنجه نرم میکنید. بتسدا اطلاعات بیشتری در رابطه با داستان بیان نکرده ولی با توجه به حضور شینجی میکامی، انتظارات بسیار بالا است.
گیم پلی جادویی و خاص
طبق گفته کارگردان خلاق بازی (خانم Ikumi Nakamura) این بازی مثل آثار قبلی ژانر ترس و بقا که این استودیو برایشان شهرت دارد نیست. “این اولین ورود استودیو به ژانر اکشن و ماجراجویی است”.
گیم پلی مبارزات بازی مثل ترکیبی از کاراته با جادو است. اغلب در بازیها مخصوصا ژانر RPG، جادوگران به عنوان کسانی دیده میشوند که قدرت فیزیکی پایینی دارند و نمیتوانند به خوبی از خود دفاع کنند. اما در گوست وایر توکیا این چنین نیست. در یکی از تریلرهای بازی میبینیم که شخصیت اصلی به تیر و کمان و حملات جادویی آب و آتش مجهز میشود و با مودجوداتی ترسناک مثل کودکان بدون سر مبارزه میکند.
به گفته بتسدا آنها از حرکات دست Kuji-kiri برای سیستم مبارزه بازی الهام گرفته اند. این حرکات دست را مانند سیستم جادوی بازی اسکایریم در نظر بگیرید با این تفاوت که پیشرفتهتر و عمیقتر است. بدین ترتیب علاوه بر انواع سلاح سرد مانند تیر و کمان، قادر به استفاده از حملات جادویی مختلف مثل رعد و برق هستید. بازی در زمینه شیوه برخورد با دشمنان آزادی عمل میدهد؛ چه بخواهید از فاصله نزدیک حمله کنید چه از فاصله دور، گزینههایی پیشرو میگذارد.
از نظر گرافیکی اطلاعات زیادی به اشتراک گذاشته نشده است. از تریلرها به نظر میرسد گرافیک بازی تاریک و فانتزی خواهد بود. در هر صورت گوست وایر توکیو یک عنوان نسل نهمی است و از لودینگهای کوتاه آن لذت خواهیم برد. تا به این لحظه بسیاری از بازی های PS5 از سرعت حیرت انگیز SSD کنسول استفاده کرده اند تا قدرت واقعی کنسولهای نسل نهم را به نمایش بگذارند.
در پایان
نسل نهم کنسولهای بازی چه پلی استیشن و چه اکس باکس نوید دهنده تحولی نوین در تعریفمان از گیمینگ است. با وجود این همه پیشرفت تکنولوژی، اوقات خوشی برای طرفداران بازیهای ویدیویی رقم خواهد خورد. از گرافیک باورنکردنی عناوین این دوره گرفته که به دنیای واقعی تشبیه میشود، تا لودینگهای بسیار کوتاهتر که موجب میشوند زمان بیشتری را صرف خود بازی کنید و کمتر معطل باشید.
تازه این شروع راه است و طی ماهها و سالهای آینده میزبان بازیهای خیلی بیشتری خواهیم بود.
۲ دیدگاه
۲۱ دی ۱۴۰۱ در ۰۸:۴۱
ممنون از این مطلب کاربردی
۸ شهریور ۱۴۰۰ در ۱۵:۳۸
اره بازی لست او اس خیلی بازی خوبیه شکی توش ندارم ولی بهتره کسی که سن کمی داره اصلا اینو بازی نکنه خودتونم بهتر می دونین ک بعضی از تصویر ها و ویدیو ها دروم بازی مناسب بچه ها نیست