تفاوت ترازو خانگی هوشمند با ترازوهای معمولی

احتمالا لفظ ترازو خانگی هوشمند به گوش‌تان خورده است. در واقع در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که الفاظی مانند کفش هوشمند و حتی بطری آب هوشمند بسیار شنیده می‌شوند. در این شرایط، خوب است بدانیم محصولات روزمره‌مان ارزش هوشمند شدن را دارند یا نه؛ و این‌که دقیقا با چه مزایا و معایب جدیدی روبه‌رو هستیم.

ترازوهای هوشمند چه ویژگی‌هایی دارند؟

شاید این سوال را به این صورت بتوان بیان کرد که دقیقاً چه چیز‌هایی این ترازوها را هوشمند می‌سازند؟ جواب: بستگی دارد. مانند هر محصول دیگری، تنوع زیادی در ترازو خانگی وجود دارد. فرقی نمی‌کند هوشمند باشد یا نه، اگر قصد خرید داشته باشید با نمونه‌های متعددی مواجه می‌شوید که قیمت‌های متفاوتی هم دارند. ترازوهای هوشمند در تعداد معیارهایی که اندازه گیری می‌کنند، ایمن بودن برای بانوان باردار و افرادی که ایمپلنت پزشکی دارند، توانایی اتصال به وای فای و موارد دیگری تفاوت دارند.

اما چیزی که میان همه ترازو‌های هوشمند مشترک است و باعث می‌شود آن‌ها را هوشمند بنامیم، قابلیت ردگیری اطلاعات و ثبت آنها روی سرور است. سروری که از طریق یک وب سایت یا نرم افزار روی گوشی خود، به آن دسترسی پیدا خواهید کرد.

آیا استفاده از ترازو خانگی هوشمند پیچیده است؟

خیر. بر خلاف اکثر فناوری‌های امروزی به خصوص دستگاه‌های هوشمند، ترازوهای هوشمند تقریبا هیچ چیزی برای یادگیری ندارند. استفاده از آنها خیلی راحت است. روی ترازو بایستید تا اطلاعات مختلفی از جمله وزن و میزان آب و پروتئین شما را محاسبه و به سرور آپلود کند. سپس به راحتی می‌توانید سلامت بدن خود را دنبال کنید و نیاز به سر و کله زدن با هیچ عملیات پیچیده‌ای نیست.

یک ترازو خانگی هوشمند برای چه کسانی ارزش خرید دارد؟

غالبا کاربران ترازوهای هوشمند، بدنسازان حرفه‌ای یا کسانی هستند که نسبت به سلامت خود حساسیت بالایی نشان می‌دهند و علاقه دارند اطلاعات دقیقی داشته باشند. برای چنین افرادی، ترازوی معمولی واقعا نمی‌تواند مفید واقع شود. در حالی که یک ترازو هوشمند با ارائه اطلاعات مفید می‌تواند در زمینه حفظ سلامتی انگیزه ایجاد کند.

تصور کنید که برای چند هفته متوالی هر روز صبح تمرین کششی انجام دهید و بعد روی ترازو بروید. یک ترازوی معمولی فقط وزن از دست رفته را اعلام می‌کند ولی یک ترازوی هوشمند اطلاعات دقیق‌تر و کلیدی‌تری مثل BMI و درصد چربی و عضله را به شما می‌گوید. بنابراین بابت پیشرفت حاصل شده حس خوب و انگیزه‌ای برای ادامه خواهید داشت.

ترازو خانگی
محاسبه BMI: شاخص توده بدنی

یک ترازو خانگی هوشمند چه معیارهایی را می‌تواند اندازه گیری کند؟

بسته به مدل دستگاه، تعداد معیارهای اندازه گیری متفاوت است. ولی چهار معیار مهم داریم که به عنوان پایه و وجه مشترک اکثر ترازوهای هوشمند شناخته شده اند. در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم:

ترازو خانگی
نمونه‌هایی از مقایس‌های مختلفی که یک ترازو هوشمند می‌تواند اندازه‌گیری کند
  • شاخص توده بدنی (BMI)

شاخص توده بدنی یک معیار ساده ولی معتبر برای تعیین سلامت جسمی به شمار می‌رود. این معیار در حقیقت نرخ وزن به قد هر شخص می‌باشد. فرمول محاسبه دستی BMI، جرم (به کیلوگرم) تقسیم بر قد (به متر مربع) است.

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، شاخص توده بدنی زیر ۱۸.۵ کمبود وزن محسوب می‌شود. بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ حالت ایده عالی و سالم است. بیش از ۲۵ اضافه وزن حساب می‌شود و درجه‌های مختلفی دارد. بالاترین سطح BMI بالای ۴۰ است که آمار بسیار خطرناکی می‌باشد.

شاخص توده بدنی به ما اطلاعات کلی و مفید در مورد سلامتی جسمی‌مان می‌دهد اما بهتر است همیشه روی آن تکیه نکنیم چرا که معایب خاص خود را دارد. برای مثال کسانی که هیکلی عضله‌ای دارند، در دسته بندی اضافه وزن قرار می‌گیرند در حالی که این درست نیست و فرد در حقیقت از سلامت خوبی برخوردار است.

  • درصد چربی بدن (Body Fat Percentage)

معیار احتساب این که چه میزان از وزن کلی بدن شما متشکل از چربی است. درست مثل BMI، بهترین حالت درصد چربی بدن سطحی متوسط است؛ نه خیلی زیاد و نه خیلی کم. هر چه عدد آن کمتر باشد، ظاهری لاغرتر دارید.

طبق تحقیقات صورت گرفته، اکثر مردان عادی در بازه ۱۸ تا ۲۵ درصد قرار دارند در حالی که اکثر زنان عادی بین ۲۵ و ۳۱ درصد به سر می‌برند. درصد چربی بدن برای مردان نباید زیر ۶ درصد و برای زنان نباید زیر ۱۱ درصد برود. چرا که بدن برای فعالیت نرمال نیازمند مقداری حداقل از چربی است.

  • جرم عضله (Muscle Mass)

جرم عضله را می‌توان قرینه‌ی درصد چربی حساب کرد. این معیار نشان می‌دهد که چه میزان از وزن کلی بدن شما را عضله تشکیل داده است. برای کسانی که قصد عضله سازی دارند خیلی مفید واقع می‌شود چرا که جوابی سریع، ساده و دقیق (کم و بیش) تحویل می‌دهد.

  • وزن خالی از چربی بدن (Fat Free Body Weight)

این معیار که همچنین به عنوان وزن لاغریِ بدن (lean body mass) شناخته شده است، وزن کلی بدن منهای وزن چربی را نشان می‌دهد. شاید در ابتدا خیلی شبیه به جرم عضله به نظر برسد ولی این معیار چیز‌هایی مثل وزن استخوان و آب بدن را نیز می‌شمارد.

ترازو خانگی هوشمند چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار این نوع از ترازوهای خانگی با ترازوهای سنتی تفاوت دارد. اگر پیش‌تر با یک مکانیزم ساده برای سنجش جرم طرف بودیم، اکنون محاسبات پیچیده‌تری به روش‌های پیچیده‌تری صورت می‌گیرند. در اینجا از روشی مرسوم به BIA یا آنالیز امپدانس بیوالکتریک استفاده می‌شود. این به بیان ساده یعنی یک ترازو هوشمند حساب می‌کند که بدن ما تا چه حد می‌تواند در برابر یک ضربان الکتریکی مقاومت کند. برای انجام این کار، ترازو یک سیگنال الکتریکی خفیف به بدن می‌فرستد و سرعت حرکت آن را می‌سنجد.

جریان الکتریسیته در آب، استخوان و ماهیچه در مقایسه با چربی سریع‌تر حرکت می‌کند. همانطور که می‌دانیم آب رسانای خوبی برای جریان الکتریسیته است. بنابراین هر چه بدن ما آب بیشتری داشته باشد، جریان الکتریسیته سریع‌تر حرکت می‌کند. البته نواحی مختلف بدن حاوی سطح مختلفی از آب هستند.

ترازوهای هوشمند ۲ یا ۴ عدد الکترود دارند که روی آنها می‌ایستید. این الکترودها جریان الکتریکی را می‌فرستند، نتیجه را تجزیه و تحلیل می‌کنند. بسته به سرعت حرکت جریان، ترازو از معادلات مختلف برای تخمین جرم استخوان، عضله و چربی بدن و مقایس‌های دیگر استفاده می‌کند.

پس از انجام همه مراحل بالا، در نهایت اطلاعات به صورت خودکار به نرم افزار مورد استفاده به جهت ذخیره سازی و ردیابی ارسال می‌شود. بسته به نرم افزاری که استفاده می‌کنید، ابزارهای مختلفی در اختیار شما قرار می‌گیرد. برای مثال شاید بتوانید برای خود هدف تعیین کنید و طی آن هدف پیش بروید تا به شرایط ایده عال خود برسید. یا مثلا به شما هشدار دهد وقتی که دارید اشتباه پیش می‌روید.

ترازوهای مختلف با نرم افزارهای مختلف سازگاری دارند. برخی ترازوها از نرم افزارهای ترد پارتی و غیر رسمی استفاده می‌کنند در حالی که برخی دیگر، نرم افزار رسمی و مخصوص خود را دارند. این اپلیکیشن‌ها اکثرا رایگان هستند اما موقع خرید یک ترازو خانگی هوشمند خوب است به اپلیکیشن‌های پشتیبانی شده‌ی دستگاه توجه داشته باشید.

ترازوهایی که ۴ الکترود دارند معمولاً از دقت بالاتری برخوردار هستند. همچنین روش BIA با وجود ایمن بودن، توسط کسانی که ایمپلنت پزشکی (مانند باتری قلب) دارند نباید استفاده شود. دسته‌ای از این ترازو‌ها برای بانوان باردار نیز پیشنهاد نمی‌شود در حالی که دسته‌ای دیگر برای آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

ترازو هوشمند چقدر دقیق است؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، یک ترازو خانگی هوشمند اطلاعات بدن شما را بر اساس چند معیار معتبر و آزمایش شده، صرفا تخمین می‌زند. فاکتورهایی وجود دارند که می‌توانند روی نتیجه نهایی این دسته از ترازوها تاثیر منفی بگذارند و از دقت آن بکاهند. پس بهتر است تا حد ممکن از شرایط زیر پرهیز کنید.

  • هیدراسیون

پایه و اساس کار ترازو هوشمند، مقدار آب بدن است. بنابراین اگر دچار کم‌آبی باشید، جریان الکتریسیته با سرعت کمتری در بدن حرکت می‌کند و همین باعث می‌شود که ترازو به اشتباه چربی بدن شما را بیشتر از آنچه که هست، نشان دهد. به عبارت دیگر، درصد وزن چربی را بیشتر و درصد وزن لاغری را کمتر نشان می‌دهد که موجب گمراهی کاربر می‌شود. البته عکس قضیه نیز درست است.

  • غذا خوردن

از طرف دیگر اگر بلافاصله پس از صرف وعده غذایی روی ترازو بایستید، وزنتان را کمتر نشان خواهد دهد! احتمالاً دلیل آن افزایش مایعات بدن است.

  • ورزش کردن

اگر بلافاصله پس از ورزش روی ترازو بایستید نیز وزن شما را کمتر از آنچه که هست جواب می‌دهد. به این خاطر که بدن پس از ورزش، رسانای بهتری برای الکتریسیته است و هر چه ورزش سنگین‌تری انجام داده باشید، تاثیر آن بیشتر خواهد بود.

چرا ترازو خانگی هوشمند استفاده کنیم؟

پس اگر ترازوهای هوشمند دقت بالایی ندارند و قطعاً دقت کمتری نسبت به ترازوهای معمولی دارند، چرا سراغ آن‌ها برویم؟ سوال خوبی‌ست.

بهتر است از این دسته ترازوها نه برای اندازه گرفتن خود و بلکه برای دنبال کردن پیشرفت خود استفاده کنید. اگر همانطور که گفتیم طبق برنامه خود را وزن کنید، می‌توان امیدوار بود که خطاها مشابه باشد و درصد تغییرات دقیق شود.

مزیت اصلی این دسته ترازوها در همین امکان دنبال کردن وزن و تغییرات آن در بازه‌های مختلف است. ویژگی که می‌تواند به شما انگیزه ادامه ورزش دهد، یا شما را متوجه ایراد برنامه ورزشیتان کند. و هر زمان که بخواهید در اپلیکیشن ترازو به این اطلاعات دسترسی خواهید داشت.

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

بهترین گوشی ها با عمر بالای باتری و شارژدهی طولانی – دی ۱۴۰۱

گوشی‌های هوشمند هم مثل دیگر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل از باتری نیروی خود را دریافت...

محمد ملکان time-alt ۵ مهر ۱۴۰۱

راهنمای خرید اسپیکر ارزان قیمت تا ۱ میلیون تومان (دی 1401)

از گذشته گوش دادن به موسیقی یکی از کارهای مورد علاقه انسان‌ها بوده که برای پر کردن اوقات فراغت...

محمد ملکان time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

بهترین گوشی های اقتصادی تا ۵ میلیون تومان (دی ۱۴۰۱)

بهترین گوشی های اقتصادی بازار تا ۵ میلیون تومان از شرکت‌های نوکیا، سامسونگ و شیائومی در این...

پویا علیمی time-alt ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین هدفون و هندزفری‌ بازار در تمام رده‌های قیمتی

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین هدفون و هندزفری‌ها را در بازی قیمتی 100 هزار تومان تا 10...

محمد ملکان time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین گوشی میان رده از ۵ تا ۱۰ میلیون (دی ۱۴۰۱)

میانرده های جدید شهریور ۱۴۰۱ (بهترین گوشی های ۵ تا ۱۰ میلیون) در این مطلب معرفی شده‌اند و نقاط...

محمد ملکان time-alt ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین هدفون‌های زیر یک میلیون (دی 1401)

انواع هدفون و هندزفری همیشه جزو محبوب‌ترین لوازم جانبی بازار بوده‌اند؛ همچنین این‌روزها که...

پویا علیمی time-alt ۲۹ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه شیائومی Redmi Note 11S با سامسونگ گلکسی A23 / کدام را بخریم؟

با توجه به عرضه محصولات متنوع اقتصادی توسط دو کمپانی سامسونگ و شیائومی، رقابت در این بخش از...

معین کریمی time-alt ۴ خرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس با S22 اولترا سامسونگ / نبرد گلادیاتورها

امسال جنگ بزرگی در دنیای اندرویدی و آیفون ها بین دو گوشی اس ۲۲ اولترا سامسونگ و آیفون ۱۳ پرو...

معین کریمی time-alt ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱