بررسی گلکسی زد فلیپ

به نظر می‌رسد که پیشرفت سخت‌افزاری، افزایش تعداد دوربین‌ها، استفاده از روش‌های مختلف برای حذف حاشیه‌های نمایشگر و … مواردی نیستند که همه علاقه‌مندان به گوشی‌های هوشمند را برای خرید محصول جدید مجذوب کنند و برخی از این کاربران به دنبال یک اتفاق خاص در این زمینه هستند. گوشی‌های تاشو با نمایشگرها منعطف، یکی از این اتفاق‌های خاص می‌باشد که جذابیت را به دنیای اسمارتفون ها بازگردانده است. گلکسی زد فلیپ به‌عنوان دومین محصول سامسونگ با نمایشگر منعطف، یکی از زیباترین محصولات موجود در بازار می‌باشد که شاید بتوانیم آن را کم نقض ترین محصول تاشوی بازار نیز بدانیم.

دو مشکل اساسی گوشی‌های تاشو، نمایشگر و لولای آن‌ها بوده است که سازندگان مختلف در تلاش برای رفع این مشکلات هستند. سامسونگ در Galaxy Z Flip نسبت به گلکسی فولد، از لولای بهبودیافته بهره برده و به گفته آن‌ها، محافظ نمایشگر برای اولین باز از ساختار شیشه بسیار نازک می‌باشد که روی آن یک محافظ پلاستیکی قرار گرفته است. گذشته از این موارد، ایده طراحی گلکسی زد فلیپ کاملاً متفاوت‌تر از چیزی است که در گلکسی فولد دیده بودیم. به‌طوری کلی ایده گلکسی فولد برای داشتن تجربه هم‌زمان تبلت و گوشی هوشمند در یک دستگاه، بسیار کامل‌تر از ایده گلکسی زد فلیپ می‌باشد. بااین‌حال به نظر می‌رسد که سامسونگ با پایین آوردن قیمت این محصول، سعی کرده تا به روش امروزی و مطابق آخرین نیازها، گوشی‌های تاشوی قدیمی را بازطراحی کند.

در ادامه این مقاله به بررسی Galaxy Z Flip خواهیم پرداخت؛ اما پیش از هر چیز شما را به تماشای ویدئوی جعبه گشایی این محصول زیبا و بسیار جذاب، دعوت می‌کنیم تا با اجزای داخل جعبه و کلیت طراحی آن آشنا شوید.

جعبه گشایی از گلکسی زد فلیپ

مشخصات فنیگلکسی زد فلیپ / Galaxy Z Flip
تعداد سیم کارتتک سیم‌کارت
ابعاد۱۶۷٫۹x۷۳٫۶x۷٫۲ میلی‌متر
وزن۱۸۳ گرم
ساختار بدنهشیشه و فلز
تراشهQualcomm SM8150 Snapdragon 855+ (7 nm)
پردازنده ‌ی مرکزی8 هسته‌ای (یک هسته‌ی 2.96 گیگاهرتز Kryo 485 و سه هسته‌ی 2.42 گیگاهرتز Kryo 485 و چهار هسته‌ی 1.7 گیگاهرتز Kryo 485)
پردازنده ‌ی گرافیکیAdreno 640 (700 MHz)
نوع صفحه نمایشFoldable Dynamic AMOLED capacitive touchscreen, 16M colors
اندازه صفحه نمایش۶٫۷ اینچ
رزولوشن صفحه نمایش۱۰۸۰x۲۶۳۶ پیکسل
تراکم پیکسلی صفحه نمایش۴۲۵ پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش۱۶ میلیون رنگ
سایر قابلیت‌ها صفحه نمایشنمایشگر دوم 1.1 اینچی Super AMOLED با رزولوشن 112 × 300 (کورنینگ گوریلا گلس 6)
حافظه داخلی۲۵۶گیگابایت
مقدار RAM۸گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه جانبیNo
شبکه های ارتباطی2G / 3G / 4G
شبکه 2GGSM 850 / 900 / 1800 / 1900
شبکه 3GHSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100
شبکه 4GLTE band 1(2100), 2(1900), 3(1800), 4(1700/2100), 5(850), 7(2600), 8(900), 12(700), 13(700), 14(700), 17(700), 18(800), 19(800), 20(800), 25(1900), 26(850), 28(700), 29(700), 30(2300), 34(2000), 38(2600), 39(1900), 40(2300), 41(2500), 46(5200), 66(1700/2100), 71(600)
فن‌آوری‌های ارتباطیWi-Fi,Bluetooth,GPS
WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/ax, dual-band, Wi-Fi Direct, hotspot
bluetooth5.0, A2DP, LE
GPSYes, with A-GPS, GLONASS, GALILEO, BDS
درگاه ارتباطی3.1, Type-C 1.0 reversible connector
دوربین12 مگاپیکسل (1.4 میکرومتر سایز پیکسل، 1/2.55 اینچ سایز سنسور، لنز واید 27 میلی‌متری، f/1.8، فوکوس خودکار دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر)
12 مگاپیکسل (لنز فوق‌عریض 12 میلی‌متری، f/2.2)
فیلمبرداری4K UHD video recording at 60 fps (3840×2160)
1080p FHD video recording at 60 fps (1920×1080)
720p HD video recording at 30 fps (1280×720)
Super Slow-mo 720p video support at 960 fps
Slow motion 1080p video support at 240 fps
دوربین سلفی10 مگاپیکسل (1.22 میکرومتر سایز پیکسل، لنز واید 26 میلی‌متری، f/2.4، )
صداAlert types:
Loudspeaker:
3.5mm jack:ندارد
سیستم عاملاندروید ۱۰٫۰; One UI ۲
حس‌گرهاحسگر اثرانگشت (کنار گوشی)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما، فشارسنج
مشخصات باتریباتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 3300 میلی آمپر ساعت
شارژ سریع باتری 15 وات
شارژ بی‌سیم
رنگبنفش, طلایی و مشکی

طراحی گلکسی زد فلیپ

بدون شک مهم ترین عامل فروش گلکسی زد فلیپ ، طراحی منحصر به فرد آن می باشد. ساختار این گوشی، مجموعه ای از پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین مهندسی هایی است که در یک گوشی هوشمند بکار رفته و همین موضوع باعث شده تا هزینه ساخت آن، به مراتب بیشتر از سایر اسمارتفون‌ها باشد. اما از این موارد که بگذریم، این گوشی محصولی است که در دست داشتن آن، چشم های زیادی را به سمت شما منحرف خواهد کرد و طراحی آن حال هوای کاملا متفاوت و جدیدی دارد که تماشای آن برای ساعت‌ها لذت بخش خواهد بود.

بررسی گلکسی زد فلیپ / Galaxy Z Flip

به گفته یکی از مدیران سامسونگ، هرچیزی که به اندازه کافی نازک شود، قابلیت خم شدن خواهد داشت و با استفاده از همین اصل، آن ها برای اولین بار در دنیا، محافظ شیشه ای بسیار نازک برای نمایشگر گلکسی Z Flip در نظر گرفته اند که قابلیت انعطاف دارد.

ضخامت شیشه قرار گرفته روی نمایشگر این گوشی، تنها 0.03 میلی‌متر می‌باشد که شاید قابلیت انعطاف به آن بخشیده باشد؛ اما ریسک بالایی برای استفاده در محصولی که روزانه بارها باز و بسته خواهد شد، به همراه داشته است.

 از این رو سامسونگ تصمیم گرفته است تا برای افزایش مقاومت آن، یک لایه محافظ پلاستیکی که پیش از این نمونه آن را در گلکسی فولد دیده بودیم، روی محافظ شیشه ای قرار دهد. این لایه پلاستیکی برخلاف چیزی که در نسل اول گلکسی فولد دیده بودیم، تا زیر فریم پلاستیکی کشیده شده است که احتمال کنده شدن اشتباهی آن را به صفر می رساند.

با این حال، ساختار این لایه پلاستیکی و همچنین ضخامت پایین آن، باعث می شود که مقاومت پایینی در برار خط و خش داشته باشد و نگهاداری از آن، مراقبت های ویژه ای را بطلبد. به عنوان مثال هنگام بستن گلکسی زد فلیپ، باید حواستان باشد که گرد و خاک بین دو سطح مقطع آن قرار نگیرد و همچنین باید در نظر داشته باشید که ناخن های بلند می توانند حکم تیغ را برای این نماشگر داشته باشند.

بررسی گلکسی زد فلیپ / Galaxy Z Flip

با این اوصاف، شاید شما هم این سؤال را از خودتان بپرسید که استفاده از شیشه نازک برای محافظت این گوشی، چه مزیتی نسبت به نمونه پلاستیکی بکار رفته در گلکسی فولد داشته است؟ در حقیقت، استفاده از این لایه شیشه‌ای باعث شده است که نمایشگر Galaxy Z Flip حالت فلت تر یا تخت‌تری داشته باشد و در قسمت‌های مختلف آن هنگام تابش نور، شاهد سطح غیریکنواخت نباشیم.

همچنین استفاده از این شیشه، باعث شده تا حس و حال نمایشگر منعطف، به گوشی‌های عادی نزدیک‌تر شود. بااین‌حال باید در نظر داشته باشید که همچنان در قسمت لولا هنگام تابش نور، شیار فرورفته‌ای به چشم می‌خورد که البته به‌مرور زمان می‌توان به آن عادت کرد و به نظر می‌رسد که با توجه به چالش‌های پیش رو، باید حضور این شیارها را در محصولات منعطف، بپذیریم.

بعد از شیشه محافظ جدید در گلکسی زد فلیپ، نوبت به لولای بهبود یافته آن می رسد. بعد از درسهایی که سامسونگ از نسخه اول گلکسی فولد به دست آورد، شاهد لولای جدیدی در Z Flip  هستیم. این لولا با دقت مهندسی بالا و با الهام از ساعت های مکانیکی طراحی شده است که حرکت یک نواخت، نرم و در عین حال سفتی را در اختیار می گذارد.

این سفتی در واقع باعث شده است که باز کردن گلکسی زد فلیپ با یک دست، کار آسانی نباشد و باز کردن آن به این روش، احتمال آسیب نمایشگر توسط ناخن را افزایش می دهد. بنابراین برای باز کردن این محصول، احتمالا در تمامی موارد نیاز به دو دست خواهید داشت؛ مگر اینکه خط و خش نمایشگر برایتان مهم نباشد.

اما نکته مثبتی که این سفتی به همراه داشته است، حالت Flex Mode می‌باشد. این حالت در واقع به نمایشگر اجازه می دهد تا در هر زاویه دلخواهی بین بازه حدودی 45-135 درجه، بتوان از گلکسی Z Flip استفاده کرد. برای این حالت، اپلیکیشن های محدودی در نظر گرفته شده است که با تشخیص Flex Mode، محتوای اصلی را به قسمت بالای نمایشگر منتقل کرده و به نوعی تعامل با گوشی را برای انجام برخی کار ها مانند مشاهده عکس و یا برقرای تماس زنده، آسان تر می کند.

بررسی گلکسی زد فلیپ / Galaxy Z Flip

تغییر دیگری که در لولا ایجادشده است، مربوط به برس های داخل آن می‌باشد که به گفته سامسونگ، اجازه ورود گردوغبار به داخل دستگاه را نسبت به نسل قبلی، به‌مراتب کاهش داده و همین موضوع، عمر لولا را نیز افزایش داده است.

سامسونگ برای بسته نگه‌داشتن گلکسی زد فلیپ، از دو آهنربای نئودیومی استفاده می‌کند که داخل لبه‌های بالا و پایین داده‌شده است و این دو آهن‌ربا، پس از استفاده طولانی‌مدت، خاصیتی مشابه با روز اول خواهند داشت. همچنین این آهن‌رباها از قدرت بالایی برخوردار هستند که از باز شدن اتفاقی Z Flip، جلوگیری می‌کنند و هنگام باز و بسته کردن این محصول، یک‌ صدای کلیک مانندی به گوشی که، حس رضایت‌بخشی دارد.

بررسی گلکسی زد فلیپ / Galaxy Z Flip

مشابه سایر گوشی‌های پرچم‌دار امروزی، ساختار بدنه گلکسی زد فلیپ نیز از جنس گوریلا گلس 6 و فریم آلومینیوم می‌باشد. وزن این گوشی، حدود 183 گرم می‌باشد که وزن نرمالی برای دستگاهی با نمایشگر 6.7 اینچی به شمار می‌آید و ضخامت آن در حالت باز، حدود 7.2 میلی‌متر می‌باشد که یکی از باریک‌ترین‌های بازار به شمار می‌آید. اما بد نیست در نظر داشته باشید که هنگام بسته بودن گلکسی زد فلیپ، ضخامت در قسمت لولا، حدود 17.3 میلی‌متر خواهد بود.

در قسمت شیشه‌ای پایین لولا، شاهد قرارگیری اجزایی نیستم و در زیر این شیشه، سیم‌پیچ‌های مخصوصی قرار داده‌شده است که فناوری شارژ بی‌سیم را به ارمغان می‌آورد. اما در قسمت شیشه‌ای بالا، شاهد قرارگیری دوربین دوگانه با چینش افقی هستیم که در کنار آن، یک نمایشگر کوچک با اندازه 1.1 اینچ به چشم می‌خورد. این نمایشگر توسط گوریلا گلس 6 محافظت می‌شود و محل قرارگیری و طراحی آن به گونه است که هماهنگی بالایی با سایر اجزای گوشی دارد.

بررسی گلکسی زد فلیپ / Galaxy Z Flip

درنهایت بد نیست نگاهی به فریم آلومینیومی گلکسی زد فلیپ داشته باشیم. این فریم ظاهر کاملاً براق و صیقلی دارد که در قسمت پایینی آن، اسپیکر به همراه پورت Type-C و میکروفون مکالمه حضور دارد. روی لبه سمت راست اما کلیدهای پاور و تنظیم حجم صدا به چشم می‌خورند که دکمه پاور با حس‌گر اثرانگشت ادغام شده است. لازم به ذکر است که محل قرارگیری این حس‌گر، مناسب ارزیابی می‌شود و سرعت شناسایی آن، در سطح عالی قرار می‌گیرد.

روی لبه سمت چپ اما فقط درگاه سیم‌کارت به چشم می‌خورد و روی قسمت بالایی فریم نیز میکروفون حذف نویز قرار گرفته است.

بررسی گلکسی زد فلیپ / Galaxy Z Flip

نمایشگر

نمایشگر یکی از نقش‌های اصلی را در گلکسی زد فلیپ بازی می‌کند. این گوشی به اولین نمایشگر منعطف با سوراخ دوربین مجهز شده است که سامسونگ نام اینفینیتی فلکس را برای آن در نظر گرفته است. پنل Z Flip از نوع داینامیک آمولد می‌باشد که با اندازه 6.7 اینچی، رزولوشن 1080×2635 را در نسبت تصویر 21:5:9 در اختیار می‌گذارد.

به دلیل نسبت تصویر بسیار کشیده، اندازه 6.7 اینچی نمایشگر گلکسی زد فلیپ هنگام در دست گرفتن چندان بزرگ نیست. درواقع بزرگی این نمایشگر در طول آن می‌باشد و عرض آن مشابه گوشی‌های 6 اینچی مثل گلکسی اس 10 می‌باشد که در دست گرفتن آن را آسان‌تر می‌کند.

حاشیه‌های اطراف نمایشگر گلکسی زد فلیپ، در حد گوشی‌های پرچم‌دار امروزی نیست و دلیل این موضوع به ساختار ویژه آن و نحوه طراحی بازمی‌گردد. اما مزیت حاشیه‌های اطراف نمایشگر این محصول، این است که از هر چهار طرف اندازه آن‌ها یکسان بوده و این موضوع جلوه بصری را بهبود بخشیده است.

بررسی گلکسی زد فلیپ / Galaxy Z Flip

درزمینهٔ کیفیت اما با یک نمایشگر بسیار خوب روبه‌رو هستیم. حداکثر روشنایی این نمایشگر در حالت خودکار به حدود 600 نیت می‌رسد که استفاده بدون مشکل در زیر نور آفتاب را در پی دارد. در حالت دستی نیز حداکثر روشنایی حدود 380 نیت می‌باشد که تقریباً مشابه با سایر اسمارتفون های امروزی می‌باشد. حداقل نور این نمایشگر هم به 1.8 نیت می‌رسد که در کنار فیلتر نور آبی، استفاده آسان در محیط‌های کم‌نور را در پی خواهد داشت. همچنین بد نیست بدانید که در این نمایشگر، مشابه چیزی که در پرچم‌دارهای اخیر سامسونگ دیده بودیم، میزان نور آبی مضر تا 40 درصد کاهش‌یافته است که نشان می‌دهد این پنل، رفتار دوستانه‌تری با چشم کاربران خواهد داشت و کاهش نور آبی مضر، تأثیرات بد روی الگوی خواب افراد را نیز کاهش خواهد داد.

به‌صورت پیش‌فرض، حالت نمایشگر روی Vivid قرار دارد. در این حالت، نمایشگر گلکسی زد فلیپ فضای رنگی DCI-P3 را پوشش می‌دهد که در آن رنگ‌ها به‌صورت اشباع‌شده‌ای به نمایش گذاشته می‌شوند و دقت آن‌ها تعریف چندانی ندارد. همچنین در این حالت رنگ سفید کمی متمایل به آبی نشان داده می‌شود که با متمایل کردن دمای رنگی به سمت گرم، می‌توان دقت آن را بهبود بخشید. ما اگر به دنبال رنگ‌های دقیق‌تر هستید، کافی است حالت نمایشگر را به Natural تغییر دهید تا دقت آن‌ها در فضای رنگی s-RGB به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند.

بررسی گلکسی زد فلیپ / Galaxy Z Flip

درنهایت بد نیست اشاره‌ای به نمایشگر بیرونی داشته باشیم که بیشترین کاربرد آن برای نمایش اعلانات و یا ویوفایندر اضافی هنگام ثبت تصاویر می‌باشد. این نمایشگر از نوع سوپر آمولد می‌باشد که اندازه‌ای 1.1 اینچی داشته و رزولوشن آن، 300×112 پیکسل می‌باشد. میزان روشنایی این نمایشگر از قسمت تنظیمات قابل می‌باشد، اما امکان تنظیم خودکار روشنایی برای آن در نظر گرفته نشده است.

صدا

گلکسی زد فلیپ برخلاف پرچم‌داران امروزی، از اسپیکر دوگانه استفاده نمی‌کند و به نظر می‌رسد که دلیل این موضوع، نبود فضای کافی بوده است. اسپیکر تک گانه این محصول روی لبه پایینی قرار گرفته است ک صدایی متعادل، شفاف و با حجم نسبتاً زیاد در اختیار می‌گذارد؛ اما این اسپیکر به‌تنهایی نمی‌تواند تجربه صدای استریو در سایر گوشی‌ها را در اختیار بگذارد. ازاین‌رو انتظار می‌رود که در نسل‌های بعدی و با اصلاحات انجام‌شده در قطعات، بتوانیم شاهد اسپیکر‌های دوگانه در گوشی‌های منعطف سامسونگ باشیم.

بررسی گلکسی زد فلیپ / Galaxy Z Flip

Galaxy Z Flip همانند سایر پرچم‌داران امسال سامسونگ، فاقد جک هدفون می‌باشد و سامسونگ در داخل جعبه آن، هدفون Type-C با برند AKG قرار داده است که کیفیت صدای خروجی آن‌ها واقعاً خوب است.

دوربین گلکسی زد فلیپ

گلکسی زد فلیپ با دوربین دوگانه در قسمت پشتی، ادعایی برای رقابت با سایر پرچم‌داران امروزی ندارد و دوربین نمی‌تواند از عوامل اصلی فروش آن به شمار بیاید. اما با توجه به رده قیمتی محصول، این دوربین دوگانه باید کیفیت خوبی را در اختیار بگذارند.

به نظر می‌رسد که به دلایل محدودیت فضا، سامسونگ نتوانسته از حس‌گرهای جدید و بزرگی که در پرچم‌داران سری S20 بکار رفته، در این گوشی نیز استفاده کند و ساختمان دوربین این گوشی بیشتر شبیه به سری اس 10 می‌باشد.

درواقع اندازه پیکسل‌های حس‌گر اصلی، مشابه چیزی است که در حس‌گر اصلی سری اس 10 دیده بودیم، با این تفاوت که خبری از دیافراگم متغیر در کار نمی‌باشد.

بررسی گلکسی زد فلیپ / Galaxy Z Flip

برای گلکسی Z Flip دوربین دوگانه با حس‌گرهای 12 مگاپیکسلی در نظر گرفته شده است. حس‌گر اصلی دارای لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/1.8 و پیکسل‌هایی با اندازه 1.4 میکرون می‌باشد که از فوکوس خودکار Dual-Pixel و لرزش گیر اوپتیکال پشتیبانی می‌کند.

حس‌گر دوم اما به یک لنز با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.2 مجهز شده است که زاویه دید 123 درجه‌ای را در اختیار می‌گذارد و اندازه پیکسل‌های این حس‌گر، 1.12 میکرون اعلام شده است.

بررسی گلکسی زد فلیپ / Galaxy Z Flip

در کنار این دوربین دوگانه، فلاش LED تک‌گانه به چشم می‌خورد و نمایشگر کوچک 1.1 اینچی در این قسمت می‌تواند برای ثبت تصاویر سلفی با دوربین اصلی نیز بکار گرفته شود. دوربین سلفی اما مشابه چیزی که در سری اس 10 و نوت 10 دیده بودیم، از حس‌گر 10 مگاپیکسلی بهره می‌برد که در پس لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.4 قرار گرفته است.

نرم‌افزار دوربین

رابط کاربری دوربین در One Ui 2.1 تغییرات ظاهری کوچکی به خود دیده و اساساً نحوه استفاده از آن، مشابه نسل قبلی می‌باشد. دکمه شاتر اکنون تغییر کوچکی به خود دیده و با نگه‌داشتن آن می‌توان حالت فیلم‌برداری را فعال کرد.حالت‌های مختلف دوربین که روی نواری در بالای دکمه شاتر چیده شده بودند، اکنون حال و هوایی ساده‌تر و کاربردی‌تر پیداکرده‌اند. درواقع 3 حالت مهم و پرکاربرد عکاسی، فیلم‌برداری، پرتره به همراه قابلیت جدید Single take روی این نوار به چشم می‌خورند که با سوایپ کردن می‌توان بین آن‌ها جابه‌جا شد و حالت‌های دیگر مانند پرو، صحنه آهسته، شب و … در داخل منو More قرارگرفته‌اند.

بررسی گلکسی زد فلیپ / Galaxy Z Flip

سوایپ به سمت بالا و پایین نیز جابه‌جایی بین دوربین سلفی و دوربین پشتی را در اختیار می‌گذارد و همانند گذشته، عکاسی پرتره بانام لایه فوکوس در این گوشی شناخته می‌شود که امکان تغییر میزان بلور شدن پس‌زمینه را قبل و بعد از ثبت تصویر در اختیار می‌گذارد.

یکی از ویژگی‌های جدید اضافه‌شده به قسمت دوربین، Single Take نام دارد. این قابلیت جذاب، درواقع با استفاده از تمام دوربین‌ها شروع به تصویربرداری از سوژه می‌کند که شامل عکس‌هایی از زوایای مختلف و ویدئوها می‌باشد. درنهایت هوش مصنوعی یک گالری از بهترین تصاویر مربوط به سوژه، کیف‌ها و ویدئوهای کوتاه از آن را در اختیار می‌گذارد که در نوع خود بسیار جالب هستند و این قابلیت برای تصویربرداری از سوژه‌هایی مثل کودک و حیوانات خانگی، بسیار کاربردی به نظر می‌رسد.

بررسی گلکسی زد فلیپ / Galaxy Z Flip

ویژگی جدید دیگر حالت فیلم‌برداری Pro می‌باشد که البته پیش‌ازاین در گوشی‌های سامسونگ دیده بودیم، اما این شرکت در رابط کاربری One Ui اقدام به حذف آن کرده بود. اکنون در آخرین نسخه این رابط کاربری، فیلم‌برداری پرو بازگشته است که امکان تنظیم دستی مواردی چون دیافراگم، فوکوس، وایت بالانس، ایزو و … را در اختیار می‌گذارد.

قابلیت‌های دیگر رابط کاربری دوربین در گلکسی زد فلیپ توسط حالت فلکس در اختیار قرار می‌گیرد. درواقع با استفاده از این حالت، ویو فایندر دوربین به نیمه بالایی نمایشگر منتقل شده و سایر گزینه‌ها در قسمت پایین قرار می‌گیرند. ازاین‌رو Galaxy Z Flip می‌تواند دوربین سلفی را در زاویه مناسب‌تری نسبت به‌ صورت شما قرار دهد. همچنین به‌وسیله فلکس مود، دیگری نیازی به سه‌پایه یا نگهدارنده مخصوص نخواهد بود و با قرار دادن زد فلیپ در ارتفاع‌های مختلف مانند میز و …، می‌توان تصاویر سلفی و یا ویدئوهای شخصی ضبط کرد. علاوه بر این، حالت فلکس (Flex Mode) برای فیلم‌برداری هایپرلپس نیز بسیار کاربردی می‌باشد و کاربران را برای استفاده از سه‌پایه مخصوص، بی‌نیاز می‌کند.

بررسی گلکسی زد فلیپ / Galaxy Z Flip

کیفیت تصاویر

شاید ساختمان دوربین اصلی گلکسی زد فلیپ قدیمی باشد؛ اما پردازش‌های تصویر سامسونگ باگذشت زمان بالغ‌تر شده است که می‌تواند تصاویر باکیفیت‌تری در اختیار بگذارد. این موضوع در تصاویر ثبت‌شده با دوربین اصلی کاملاً مشهود است. این تصاویر دارای جزئیات زیادی بوده و رنج دینامیکی آن‌ها بسیار گسترده می‌باشد. همچنین رنگ‌های شادابی در آن‌ها بازتولید می‌شود و نویز آن‌ها در اغلب موارد به‌خوبی کنترل می‌شود؛ بااین‌حال اگر در محیط‌های بسته عکاسی کنید، کمی نویز در تصاویر مشاهده خواهید کرد.

دوربین فوق عریض نیز در زمینهٔ های رنگ، وایت بالانس و روشنایی مشابه دوربین اصلی عمل می‌کند، اما به دلیل حس‌گر کوچک‌تر، جزئیات کمتری در آن به چشم می‌خورد.

برای سنجش عمق تصاویر هنگام عکاسی پرتره، هیچ دوربین اضافی و یا سنسوری در گلکسی زد فلیپ در نظر گرفته نشده و این عمل کاملاً به‌صورت نرم‌افزاری انجام می‌گیرد. بااین‌حال دقت شناسایی لبه‌های سوژه در سطح قابل قبولی قرار داشته و امکان عکاسی از سوژه‌های انسانی و غیر انسانی در آن وجود دارد.

محیط‌های کم‌نور اما جایی است که شاید گلکسی زد فلیپ نتواند پا به‌پای رقبا حرکت کند؛ چراکه پرچم‌داران اخیر از حس‌گرهای بزرگ‌تری استفاده می‌کنند که قدرت جذب نور آن‌ها به‌مراتب بیشتر است. بااین‌حال کیفیت تصاویر خروجی همچنان راضی‌کننده است و به‌عنوان دستگاهی با محدودیت‌های سخت‌افزاری، شاهد عملکرد مناسب دوربین اصلی در چنین شرایطی هستیم.

تصاویر ثبت‌شده با این دوربین هنگام روشن بودن قابلیت تشخیص صحنه، دارای جزئیات قابل‌قبول، نویز کنترل‌شده، رنگ‌های زنده و رنج دینامیکی وسیع هستند که با روشن کردن حالت شب، می‌توان به تصاویر روشن‌تری دست پیدا کرد.

دوربین فوق عریض هم مشابه چیزی که در قسمت عکاسی روز اشاره کردیم، درزمینهٔ رنگ و وایت بالانس مشابه دوربین اصلی عمل می‌کند؛ اما به دلیل دیافراگم تاریک‌تر و حس‌گر کوچک‌تر، روشنایی این تصاویر تا حدودی کمتر بوده و جزئیات کمتری در آن‌ها مشاهده می‌شود. خوشبختانه امکان استفاده از حالت شب در این دوربین نیز وجود دارد که برای تولید تصاویر بهتر، بسیار مؤثر می‌باشد.

در زمینهٔ کیفیت دوربین سلفی نیز باید گفت که تصاویر ثبت‌شده با آن، دارای جزئیات خوب و رنج داینامیکی گسترده می‌باشد و رنگ پوست افراد نیز در اغلب موارد با دقت بالایی در آن به ثبت می‌رسد. عملکرد این دوربین در بخش عکس‌های پرتره هم قابل‌قبول ارزیابی می‌شود، اما با بهترین فاصله دارد.

به لطف نمایشگر ثانویه در گلکسی زد فلیپ، امکان عکاسی سلفی با دوربین اصلی در آن تعبیه شده است. برای استفاده از این ویژگی کافی است هنگام بسته بودن Z Flip، دکمه پاور را دو بار فشار دهید. سلفی‌های ثبت‌شده با دوربین اصلی به‌مراتب کیفیت بهتری در مقایسه با نمونه‌های ثبت‌شده توسط دوربین داخلی دارند و درزمینهٔ جزئیات، رنگ و رنج داینامیکی شاهد عملکرد بهتری هستیم.

سخت افزار گلکسی زد فلیپ

برخلاف سایر پرچم‌داران سامسونگ که در دو نسخه با تراشه‌های اگزینوس و اسنپدراگون به بازار عرضه می‌شوند، گلکسی زد فلیپ تنها در یک نسخه با تراشه اسنپدراگون 855 پلاس، حافظه داخلی 256 گیگ از نوع UFS 3.0 و حافظه رم 8 گیگ روانه بازار شده است. شاید این تراشه آخرین نسخه اسنپدراگون در بازار نباشد؛ اما از قدت کاملاً کافی برخوردار بوده و تمام نیازهای کاربران را به نحو احسن، برطرف خواهد کرد.

تراشه اسنپدراگون 855 پلاس درواقع نسخه بهبودیافته اسنپدراگون 855 می‌باشد که در آن فرکانس پردازنده مرکزی و پردازنده گرافیکی افزایش پیدا کره است. پردازنده مرکزی (CPU) این تراشه همانند تراشه‌های بالا رده امروزی از 8 هسته پردازشی در 3 کلاستر مختلف استفاده می‌کند. قدرتمند‌ترین کلاستر پردازشی درواقع از تک هسته Cortex-A76 بهره می‌برد که حداکثر فرکانس کاری آن، از 2.84 گیگاهرتز به 2.96 گیگاهرتز رسیده است.

بررسی گلکسی زد فلیپ / Galaxy Z Flip

دومین کلاستر قدرتمند نیز از سه هسته مشابه با کلاستر اول استفاده می‌کند، با این تفاوت که حداکثر فرکانس کاری آن‌ها، 2.42 گیگاهرتز می‌باشد. درنهایت نوبت به کلاستر سوم می‌رسد که از 4 هسته پردازشی Cortex-A55 با حداکثر فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز استفاده می‌کند و مصرف بهینه‌تر را به همراه خواهد داشت.

بعد از پردازنده مرکزی، نوبت به پردازنده گرافیکی آدرنو 640 می‌رسد که از Vulkan 1.1 و گیمینگ HDR پشتیبانی می‌کند و در اسنپدراگون +855 ، فرکانس کاری آن به 700 مگاهرتز ارتقا پیدا کرده است.

بمنچمارک های گرفته‌شده از این گوشی، نشان می‌دهند که گلکسی زد فلیپ با بهترین گوشی‌های سال 2019 برابری می‌کند و اختلاف کمی با پرچم‌داران 2020 دارد. این گوشی در استفاده روزمره، تجربه بسیار سریع و بدون لگی را در اختیار می‌گذارد و اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها در آن با بالاترین کیفیت انجام می‌گیرد.

نرم افزار

گلکسی زد فلیپ به آخرین نسخه رابط کاربری سامسونگ یعنی One Ui 2.1 مجهز شده است که روی سیستم‌عامل اندروید 10 نصب می‌باشد. این رابط کاربری مشابه چیزی است که در سایر گوشی‌های اخیر سامسونگ دیده‌ایم و اصلی‌ترین تفاوت نرم‌افزار گلکسی Z Flip به حالت فلکس و منوی مولتی ویندوی آن برمی‌گردد. در حقیقت نسبت تصویر بسیار کشیده این گوشی باعث شده تا اجرای هم‌زمان دو برنامه در آن به‌صورت بهتری انجام بگیرد و سامسونگ با توجه به این موضوع، یک منوی سریع برای اجرای هم‌زمان دو برنامه در نظر گرفته است.

باتوجه به این‌که که پیش‌ازاین به معرفی کامل رابط کاربری سامسونگ One Ui 2 پرداخته‌ایم در این مقاله به شرح آن نخواهیم پرداخت و همچنین برای آشنایی با رابط کاربری One Ui 2.1 می‌توانید به بررسی گلکسی اس 20 اولترا مراجعه کنید.

بررسی گلکسی زد فلیپ / Galaxy Z Flip

باتری گلکسی زد فلیپ

گلکسی زد فلیپ از باتری 3300 میلی‌آمپر ساعتی استفاده می‌کند که با توجه به نمایشگر 6.7 اینچی، اندازه چندان بزرگی به شمار نمی‌آید. در حقیقت به دلیل اینکه بخش زیادی از فضای این گوشی توسط لولا تصرف شده است، سامسونگ نتوانسته همانند سایر پرچم‌دارانش، باتری حجیمی داخل Z Flip قرار دهد.

اما جالب است بدانید که ظرفیت 3300 میلی‌آمپر ساعتی درواقع مجموع ظرفیت دو باتری می‌باشد. سامسونگ در قسمت بالایی زد فلیپ، باتری 930 میلی‌آمپر ساعتی قرار داده و در قسمت پایینی، باتری 2370 میلی‌آمپر ساعتی وجود دارد. این موضوع استفاده حداکثری از فضا را نشان می‌دهد و گذشته از این موارد، باعث شده است که وزن دستگاه به‌صورت متعادلی بین قسمت بالا و پایین پخش شود.

در زمینه شارژ دهی، برخلاف انتظارات گلکسی زد فلیپ عملکرد خوبی از خود به نمایش می‌گذارد. این گوشی در آزمون پخش مداوم ویدئو حدود 14 ساعت دوام می‌آورد که رکورد مناسبی محسوب می‌شود و در استفاده نیمه سنگین، می‌توان تا 1 روز روی باتری گلکسی زد فلیپ حساب باز کرد. البته همان‌طور که بارها اشاره‌کرده‌ایم، نحوه استفاده افراد مختلف از گوشی متفاوت بوده و نسبت به این موضوع، شارژ دهی محصول نیز متفاوت خواهد بود.

بررسی گلکسی زد فلیپ / Galaxy Z Flip

Galaxy Z Flip از شارژ سریع با توان 15 وات پشتیبانی می‌کند که در این زمینه یک پله پایین‌تر از پرچم‌داران جدید سامسونگ با شارژ سریع 25 واتی قرار می‌گیرد. بااین‌حال به نظر می‌رسد که به دلیل اندازه متوسط باتری، سامسونگ شارژ 15 واتی را کافی دانسته است. گذشته از این موارد، این گوشی از شارژ سریع بی‌سیم و شارژ بی‌سیم معکوس نیز پشتیبانی می‌کند و با تجهیزات داخل جعبه آن می‌توان در عرض 30 دقیقه حدود 37 درصد از باتری را شارژ کرد.

نظر شما در مورد گوشی گلکسی زد فلیپ / Galaxy Z Flip چیست؟

8.5
گلکسی زد فلیپ در یک نگاه

گلکسی زد فلیپ گوشی هوشمندی با نمایشگر باکیفیت، شارژ دهی مناسب، دوربین بسیار خوب، سخت‌افزار قدرتمند و عملکرد سریع و روان می‌باشد؛ اما مطمئناً هیچ‌یک از این ویژگی‌ها دلیل خرید آن نخواهد بود؛ چراکه در رنج قیمتی این محصول، می‌توان پرچم‌دار سری اس 20 را تهیه کرد که شاید حتی در برخی زمینه‌ها بهتر از گلکسیZ Flip هستند. اما دلیل خرید گلکسی زد فلیپ چه چیزهایی است؟ شما گلکسی زد فلیپ را می‌خرید چراکه جدید است، متفاوت است، جزو زیباترین‌ها است و حس و حالی کاملاً متفاوت‌تر از سایر اسمارتفون های بازار دارد و گذشته از این موارد، گلکسی زد فلیپ قطعاً در حال حاضر به‌عنوان بهترین گوشی با نمایشگر منعطف شناخته می‌شود. بااین‌حال هنگام خرید باید دقت داشته باشید که این محصول متفاوت سامسونگ، بسیار نازک‌نارنجی بوده و نیاز به مراقبت‌های ویژه‌تری دارد.

طراحی
9.5
نمایشگر
8.5
دوربین
8
سخت افزار
8.5
نرم افزار
9
باتری
8.2
ارزش خرید
7.5
مزایا
  • طراحی بسیار زیبا و جذاب
  • کیفیت ساخت فوق العاده
  • عملکرد سخت افزاری عالی
  • نمایشگر باکیفیت
  • ویژگی Flex Mode
  • حس و حال متفاوت
معایب
  • خش پذیری نمایشگر به دلیل محدودیت های فعلی
  • نبود اسپیکر دوگانه
  • نبود دوربین تله فوتو
  • شارژ آهسته تر از سایر پرچمداران سامسونگ
  • قیمت بالا
14
5
8
5
2

یک دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سلام خدمت شما تهیه کنده و نویسنده این مطالب وباقی دوستان

بنطرشما خرید فولد توجیح بیشتری داره یا این گوشی؟

ممنو میشم به سوالم پاسخ بدید

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

25 مورد از بهترین گوشی های سامسونگ بازار (دی۱۴۰۱)

خوشبختانه بازار تلفن‌های همراه هیچ‌وقت انحصاری نبوده و همواره شاهد حضور و قدرت‌نمایی برندهای...

معین کریمی time-alt ۷ فروردین ۱۴۰۱