بررسی گلکسی اس 10 ای

روند گوشی های هوشمند ساخته شده در چند سال اخیر به گونه ای بوده که رفته رفته اندازه آن ها بزرگتر شده و قیمت آن ها در حد قابل توجهی افزایش داشته است. کمپانی سامسونگ جزو اولین شرکت هایی بود که با تولید گلکسی نوت، گوشی هایی با اندازه بزرگ را محبوب کرد و اکنون بیشتر پرچمداران امروزی نمایشگری بزرگتر از 6 اینچ و قیمتی در حدود 1000 دلار را دارند. بنابراین با ادامه این روند، فاصله قیمتی بین گوشی های میان رده و پرچمدار تا حد زیادی افزایش پیدا خواهد کرد؛ اما گوشی هایی چون Galaxy S10e می توانند این فاصله را حداقل برای گوشی های سامسونگ پوشش دهند. Galaxy S10 و +S10 مطابق روند امروزی در مقایسه با نسل قبلی از نمایشگر بزرگتری استفاده می کنند و قیمت آن ها نیز افزایش داشته است؛ اما گلکسی اس 10 ای یک دستگاه کاملا جدید به شمار می آید که از اندازه کوچکتری برخوردار است و با قیمت 750 دلاری، نه تنها رقیب جدی iphone XR می باشد؛ بلکه پاسخی به گوشی های پرچمدار ارزان قیمت چون می میکس 3 و وان پلاس 6T نیز می باشد. این گوشی تقریبا تمام ویژگی های گلکسی اس 10 و اس 10 پلاس را در مقیاسی کوچکتر در اختیار می گذارد و احتمالا بهترین گزینه از پرچمداران 2019 سامسونگ برای بیشتر کاربران خواهد بود. در هر صورت، در ادامه با بررسی گلکسی اس 10 ای همراه سایمان دیجیتال باشید تا به طور مفصل تری با قسمت های مختلف این گوشی آشنا شویم.

جعبه گشایی از Galaxy S10e

طراحی

تمام گوشی های سری گلکسی اس 10 از زبان طراحی مشترکی بهره می برند؛ با این وجود می توان گفت که گلکسی اس 10 ای متفاوت ترین آن ها از نظر شکل و شمایل می باشد. این گوشی شاید از نظر بیشتر کاربران، به زیبایی دو برادر بزرگتر خود نباشد؛ اما زیباتر نبودن به معنای زشت بودن نیست و این گوشی همچنان یکی از زیباترین های بازار به شمار می آید.

اولین چیزی که بعد از در دست گرفتن گلکسی اس 10 ای سراغ ذهن شما خواهد آمد، اندازه بسیار مناسب و راحتی استفاده از آن خواهد بود. Galaxy S10e برخلاف دو برادر دیگر خود، از نمایشگر بزرگ و خمیده استفاده نمی کند که همین موضوع باعث بهبود ارگونومی آن شده است. گذشته از این موارد، استفاده از نمایشگر تخت علاوه بر اینکه لمس های تصادفی لبه های نمایشگر را از بین برده، اجازه استفاده از فریم فلزی ضخیم تر را فراهم کرده است که در کنار پنل پشتی خمیده و وزن بسیار پایین (150گرم)، گلکسی S10e را به یکی از خوش دست ترین گوشی های حال حاضر بازار تبدیل کرده است.

Galaxy S10e

گفتنی است که این گوشی همانند دو برادر دیگر خود، از بدنه شیشه و فلزی مقاوم در برابر نفوذ آب‌ و‌ گرد و غبار بهره می برد، با این تفاوت که شیشه بکار رفته در آن، از نوع گوریلا گلس 5 (گلکسی اس 10 و اس 10 پلاس از گوریلا گلس 6 بهره می برند) می باشد.

قسمت جلوی دستگاه به لطف استفاده از نمایشگر 5.8 اینچی با حاشیه های بسیار باریک، جلوه بسیارجذابی دارد و Galaxy S10e همانند دو نسخه دیگر از سوارخ نمایشگر برای قرار گیری دوربین سلفی استفاده کرده است که به گفته بیشتر کاربران، طراحی به مراتب بهتر از ناچ را در اختیار می گذارد. قسمت پشتی هم با توجه به استفاده از گوشه های گرد، لبه های خمیده و شیشه براق، ظاهر بسیار زیبایی دارد؛ با این وجود، ماژول دوربین نیز به رنگ پنل پشتی می باشد که به نظر می رسد انتخاب رنگ مشکی همانند دو برادر دیگر، در مجموع می توانست جلوه بهتری به آن ببخشد.

گلکسی اس 10 ای

در قسمت راست گوشی دکمه پاور نسبتا پهنی به چشم می خورد که البته به عنوان سنسور اثرانگشت نیز کاربرد خواهد داشت و همین موضوع یکی دیگر از تفاوت های اصلی گلکسی اس 10 ای با دو گوشی دیگر می باشد. شاید سنسور اثر انشگت خازنی قرار گرفته روی لبه این گوشی به پیشرفتگی سنسور اثر انگشت اولتراسونیک قرار گرفته در داخل نمایشگر اس 10 و اس 10 پلاس نباشد؛ اما استفاده از این سنسور، بسیار آسان می باشد و به جرئت یکی از سریعترین حسگرهای حال حاضر بازار به شمار می آید. گذشته از این موارد، Galaxy S10e از قابلیت تشخیص چهره با دوربین سلفی نیز پشتیبانی می کند با وجود داشتن سرعت بالا، از امنیت به مراتب پایین تری برخوردار است.

ناگفته نماند که گلکسی اس 10 ای همچنان جک 3.5 میلی متری هدفون را حفظ کرده است که به همراه اسپیکر و پورت USB Type-C روی لبه پایینی قرار دارند. دکمه های بیکسبی و کنترل حجم صدا نیز مطابق معمول روی لبه چپ قرار دارند و این گوشی در رنگبندی متنوعی همچون زرد، صورتی، سبز، آبی، مشکی و سفید، روانه بازار شده است.

نمایشگر گلکسی اس 10 ای

تقریبا برای همه واضح است که نمایشگرهای سامسونگ در چندسال اخیر همیشه حرف اول را زده اند و نمایشگر Galaxy S10e نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. این گوشی به نمایشگر 5.8 اینچی از نوع infinity-O مجهز شده است که پنل بکار رفته در آن، از نوع جدید داینامیک آمولد بوده و کیفیت تصویر فوق العاده ای را در اختیار می گذارد.

پنل بکار رفته در این گوشی بر خلاف پنل بکار رفته در دو نسخه بزرگتر که از رزولوشن 3K بهره می برند، از وضوح تصویر فول اچ دی پلاس در نسبت تصویر 19:9 استفاده می کند که چگالی پیکسلی بسیار خوب 438ppi را در اختیار می گذارد و جالب است بدانید که سامسونگ امکان تغییر رزولوشن را برای آن در نظر نگرفته است!

گلکسی اس 10 ای

نمایشگر گلکسی اس 10 ای، تمامی چیزی هایی که برای عالی بودن نیازمند است را در اخیتار می گذارد و خود این نمایشگر به تنهایی می تواند یکی از دلایل خرید Galaxy S10e به شمار بیاید. رنگ های به نمایش گذاشته شده در این پنل، بسیار غنی و در عین حال شاداب بوده و با قرار دادن حالت نمایشگر روی natural، دقت رنگ ها در حد قابل توجهی افزایش پیدا می کند. مشابه گذشته، نسبت کنتراست این نمایشگر نیز بی نهایت بوده و رنگ مشکی به صورت عمیقی در آن به نمایش گذاشته می شود.

در محیط هایی با روشنایی بالا و یا تابش مستقیم نور خورشید، مشکلی از بابت خوانایی این نمایشگر وجود نخواهد داشت، چراکه حداکثر نور این پنل، تا حدود 800 نیت قابل افزایش است و استفاده آسان و بدون دردسر را در چنین محیط هایی به دنبال خواهد داشت.

Galaxy S10e

گذشته از این موارد، سامسونگ در روز معرفی پرجمداران خود اعلام کرد که در نمایشگر جدید آن ها، میزان نور آبی مضر (بدون تغییر در بالانس رنگی نمایشگر) تا 42 درصد کاهش داشته و این موضوع توسط TUV Rheiland نیز تایید شده است. بنابراین پرچمداران جدید سامسونگ، رفتار دوستانه تری با چشم کاربران خواهند داشت و کاهش نور آبی مضر، تاثیرات بد روی الگوی خواب افراد را نیز کاهش خواهد داد.

اما ویژگی دیگری که نمایشگر جدید سامسونگ را یک پله بالاتر از نسخه های قبلی قرار می دهد، استاندارد جدید +HDR10 می باشد که کاملا قابل توسعه (open-source) بوده و می تواند محتواهای به خصوصی را با رنج داینامیکی بسیار وسیع به نمایش بگذارد.

گلکسی اس 10 ای

سایر ویژگی های نمایشگر اما مشابه پرچمداران قبلی سامسونگ بوده و صفحه نمایش گلکسی اس 10 ای امکاناتی چون Always On Display برای اطلاع از اعلانات، هنگام قفل بودن گوشی و همچنین فیلتر نور آبی برای استفاده آسان تر در محیط های کم نور را در اختیار می گذارد. نا گفته نماند که قرارگیری دوربین سلفی در زیر نمایشگر، باعث ضخیم شدن نوار نوتیفیکیشن های قسمت بالایی شده که البته تاثیر بدی روی تجربه کاربری نخواهد داشت و در حال حاضر بیشتر اپلیکیشن های اکوسیستم اندروید، با نمایشگر جدید سامسونگ سازگار می باشند.

اسپیکر

Galaxy S10e همانند دو برادر بزرگتر خود، از اسپیکر های استریو استفاده می کند که یکی از آن ها در لبه پایینی کنار پورت Type-C قرار گرفته و دیگری همان اسپیکر مکالمه می باشد و این اسپیکر ها مشابه گذشته، توسط AKG توسعه داده شده اند. حجم صدای خروجی از این اسپیکر ها، بسیار بالا می باشد و در استفاده اول می توان فهمید که حجم خروجی آن ها حتی در مقایسه با نسل قبلی نیز افزایش داشته است. کیفیت صدای خروجی از این اسپیکر ها نیز در سطح عالی قرار می گیرد و این صدای خروجی بسیار غنی، شفاف و با بیس عمیق می باشد و به طور کلی می توان گفت که اسپیکر های بکار رفته در پرچمداران جدید سامسونگ، بهترین نمونه ساخته شده توسط آن ها است.

galaxy S10e

دوربین گلکسی اس 10 ای

دوربین اصلی Galaxy S10e مشابه پرچمداران سابق سامسونگ، یعنی گلکسی اس 9 و گلکسی نوت 9، از سنسور 12 مگاپیکسلی با پیکسل های بزرگ 1.4 میکرونی استفاده می کند که دهانه دیافراگم لنز آن، بین دو عدد f/2.4 و f/.15 متغیر است. بنابراین هنگامی که در شرایط نوری کم به تصویربرداری می پردازید، دیافراگم دوربین در حالت بسیار وسیع f/1.5 قرار خواهد گرفت تا تاثیر مثبتی روی جذب نور توسط پیکسل های بزرگ سنسور داشته باشد و از طرف دیگر زمانی که شرایط نوری مناسب باشد، دیافراگم دوربین روی f/2.4 قرار خواهد گرفت که تصاویر به مراتب شارپ تری از f/1.5 در اختیار خواهد گذاشت. ناگقته نماند که سنسور اصلی گلکسی اس 10 ای همانند دو برادر دیگر به لرزشگر اوپتیکال مجهز شده است.

گلکسی اس 10 ای

دوربین دوم این گوشی نیز از سنسور 16 مگاپیکسلی بهره می برد که مشابه دو نسخه دیگر بوده و از لنزی با زاویه دید فوق عریض استفاده می کند. لنز بکار رفته روی این دوربین، دارای دیافراگم f/2.2 بوده و این دوربین از فوکوس ثابت (غیر خودکار) استفاده خواهد کرد. اما همانطور که گفتیم، S10e نسبت به دو نسخه دیگر، از قیمت پایین تری برخوردار است که یکی از دلایل دیگر آن، مربوط به حذف شدن دوربین سوم با لنز تله می باشد. با این حال به نظر می رسد که سامسونگ انتخاب بهتری برای این گوشی داشته و استفاده از دوربین فوق عریض به جای دوربین تله فوتو، کاربردی تر به نظر می رسد.

دوربین سلفی اما در هر سه نسخه مشابه است و از سنسور جدید 10 مگاپیکسلی با لنزی به دهانه دیافراگم f/1.9 استفاده می کند و جالب تر اینکه، این دوربین از فوکوس پیشرفته Dual-Pixel با تشخیص فاز پشتیبانی می کند که خیال کاربر را از بابت فاصله نگه داری گوشی برای فوکوس بهتر، راحت خواهد کرد. (در هر فاصله ای، سوژه در فوکوس دوربین خواهد بود)

galaxy s10e

رابط کاربری دوربین در One Ui سامسونگ، تغییرات اساسی از نظر طراحی به خود دیده است، با این حال روش های استفاده از آن، تقریبا مشابه گذشته می باشد. همچنان با سوایپ کردن به سمت راست و چپ، می توان بین حالت های مختلف جابه جا شد و در رابط کاربری جدید، حالت فیلم برداری نیز به عنوان حالتی جداگانه روی نوار بالایی دکمه شاتر قرار داده شده است. سوایپ به سمت بالا و پایین نیز جا به جایی بین دوربین سلفی و دوربین پشتی را در اختیار می گذارد و همانند گذشته، عکاسی پرتره با نام لایو فوکوس در این گوشی شناخته می شود که امکان تغییر میزان بلور شدن پس زمینه را قبل و بعد از ثبت تصویر در اختیار می گذارد. از دیگر حالت های دوربین هم می توان به سوپر اسلوموشن، غذا، هایپر لپس و … اشاره کرد.

گفتنی است که دوربین گلکسی اس 10 ای مشابه چیزی که در گلکسی نوت 9 دیده بودیم از هوش مصنوعی برای تشخیص صحنه ها و اعمال بهترین تنظیمات استفاده می کند و در تست هایی که توسط سایمان دیجیتال انجام گرفت، دوربین Galaxy S10e به لطف استفاده از تراشه جدید، در زمینه سرعت و دقت تشخیص صحنه، عملکردی به مراتب بهتر از گلکسی نوت 9 را به نمایش می گذارد.

Galaxy S10e

shot suggestions یکی دیگر از ویژگی های جدید رابط کاربری جدید دوربین می باشد که در واقع به لطف چیپ هوش مصنوعی در گلکسی اس 10 ای به، این گوشی افزوده شده و با در نظر گرفتن نسبت های عکاسی، بهترین زاویه ثبت تصویر را به کاربر پیشنهاد می دهد؛ با این وجود نمی توان عملکرد آن را در تمامی موارد عالی دانست. ویژگی دیگر، فیلمبرداری +HDR10 می باشد که رنج داینامیکی بسیار وسیع در فیلمبرداری را در اختیار می گذارد؛ با این حال محتوای تولید شده در این حالت، فقط در نمایشگر های مخصوص، همچون نمایشگر Galaxy S10e قابل رویت می باشد. یکی دیگر از ویژگی های جدید و جذابی هم که سامسونگ برای دوربین پرچمداران خود در نظر گرفته است، super steady می باشد که لرزش های موجود در ویدئو را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

در نهایت می توان گفت که رابط کاربری جدید دوربین از طراحی بسیار خوبی بهره می برد که استفاده از آن برای عموم کاربران، آسان خواهد بود و از نکات منفی آن نیز می توان به حذف شدن فیلمبرداری با تنظیمات دستی و نبود حالت مجزا برای عکاسی در شب اشاره کرد.

کیفیت تصاویر

در محیط هایی با نور کافی، گلکسی اس 10 ای تصاویری با کیفیت عالی و جزئیات بسیار بالا به ثبت می رساند. الگوریتم های کاهش نویز سامسونگ نیز که با ثبت 4 تصویر و ترکیب آن ها با یکدیگر عمل می کند، باعث می شود که عکس های ثبت شده در محیط های روشن، عملا بدون نویز باشند. به لطف حالت خودکار HDR، محدوده پویایی تصاویر نیز در سطح عالی قرار می گیرد و رنگ های ثبت شده با S10e از دقت مناسبی برخوردار می باشد.

دوربین دوم فوق عریض هم در محیط های با شرایط نور کافی، تصاویری با جزئیات خوب، رنگ های شاداب، رنج داینانیکی گسترده و نویز بسیار کم به ثبت می رساند؛ با این حال وجود فوکوس خودکار و همچنین امکان عکاسی ماکرو با این دوربین، می توانست تجربه کامل تری را در اختیار بگذارد.

در محیط های کم نور، دوربین اصلی به لطف استفاده از دیافراگم متغیر، تصاویر عالی، با جزئیات بالا، اطلاعات رنگی بسیار خوب، رنج داینامیکی وسیع و نویز بسیار کم به ثبت می رساند و حالت شب این گوشی تنها در محیط هایی با نور بسیار کم کاربرد خواهد داشت که توسط هوش مصنوعی فعال می شود و از طریق ثبت چند فریم با نوردهی های مختلف، نتیجه بهتری را در اختیار خواهد می گذارد.

دوربین دوم فوق عریض اما به دلیل نداشتن لرزشگیر اوپتیکال و فوکوس خودکار، در زمینه جزئیات، عملکردی به خوبی دوربین اصلی از خود به نمایش نمی گذارد، با این حال، تصاویر ثبت شده با این دوربین نیز دارای اطلاعات رنگی مناسب، نویز پایین و رنج داینامیکی گسترده می باشد.

Galaxy S10e برای ثبت تصاویر پرتره، از دوربین اصلی استفاده می کند و دوربین واید برای سنجش عمق کاربرد خواهد داشت. استفاده از سنسور اصلی باعث شده است که تصاویر پرتره ثبت شده با این گوشی نسبت به پرچمداران قبلی سامسونگ، از جزئیات بیشتر، و رنج داینامیکی وسیع تری برخوردار باشد و گفتنی است که این گوشی در زمینه تشخیص لبه های سوژه های انسانی و غیر انسانی عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش می گذارد که با توجه به نسبت پیچیده شدن سوژه و نوع پس زمینه، دقت آن می تواند افزایش یا کاهش یابد.

در نهایت نوبت به دوربین سلفی جدید می رسد که در محیط هایی با شرایط نوری کافی، تصاویری با جزئیات زیاد و محدوده پویایی وسیع به ثبت می رساند؛ با این حال، میزان جزئیات در محیط های کم نور کاهش می یابد که امری طبیعی به شمار می آید. نا گفته نماند که دوربین سلفی این گوشی قادر به ثبت تصاویر پرتره می باشد؛ با این حال آزمایش های انجام گرفته نشان می دهد که دقت تشخیص لبه های سوژه در آن را نمی توان به خوبی گلکسی اس 10 پلاس دانست.

سخت افزار

هر سه نسخه گلکسی اس 10 از تراشه های مشابهی بهره می برند که مشابه گذشته، بازار های چین و آمریکا از نسخه اسنپدراگون (855) و سایر بازار ها از جمله بازار ایران، از نسخه اگزینوس این پرچمداران استفاده خواهد کرد. گلکسی اس 10 ای مورد بررسی سایمان دیجیتال هم مطابق انتظار از تراشه جدید سامسونگ، یعنی اگزینوس 9820 بهره می برد و تنها تفاوت سخت افزاری S10e با دو پرچدار دیگر، به میزان حافظه رم آن ها بر می گردد. (گلکسی اس 10 ای در نسخه پایه از حافظه رم 6 گیگابایتی و حافظه داخلی 128 گیگابایتی استفاده می کند.)

به گفته سامسونگ، تراشه اگزینوس 9820 برای به حداکثر رساندن قابلیت های هوش مصنوعی، طراحی و توسعه داده شده است. از چیپ اختصاصی پردازش عصبی (NPU) گرفته تا پردازنده مرکزی جدید 3 خوشه ای باعث خواهد شد که اگزینوس 9820 تعریف جدیدی از تراشه موبایل به شمار بیاید.

اگزینوس 9820 در واقع اولین تراشه ساخت سامسونگ محسوب می شود که از چیپ پردازش عصبی جدگانه استفاده می کند و همین موضوع باعث شده است که انجام عملیات های مربوط به هوش مصنوعی در این تراشه، تا 7 برابر سریع تر از نسل قبلی انجام گیرد. از بهبود تصاویر گرفته تا عملیات پیشرفته واقعیت افزوده، همگی با سرعت بیشتری در این تراشه انجام خواهد گرفت و یادگیری ماشینی نیز عملکرد بهتری از خود به نمایش خواهد گذاشت.

پردازنده مرکزی CPU از موارد دیگری است که در این تراشه تغییرات اساسی به خود دیده است. نسل جدید پردازنده مرکزی سامسونگ با معماری جدید 3 خوشه ای شامل 2 هسته 2.73 گیگاهرتزی mongoose M4 سامسونگ با بیشتری توان پردازشی، 2 هسته cortex-A75 با فرکانس 2.31 گیگاهرتز برای عملکرد بهینه و 4 هسته cortex-A55 با فرکانس 1.95 گیگاهرتز برای مصرف بهینه می باشد که در مقایسه با اگزینوس 9810، تا 15 درصد در عملکرد چند هسته ای، 20 درصد در عملکرد تک هسته ای و 40 درصد در زمینه مصرف باتری، بهینه تر شده است.

گلکسی اس 10 ای

مودم LTE بکار رفته در این تراشه نیز پیشرفت های زیادی به خود دیده و پشتیبانی از cat.20، سرعت دانلود تا 2 گیگابیت بر ثانیه (256 مگابایت بر ثانیه) و سرعت آپلود تا 316 مگابیت (40 مگابایت) را در اختیار می گذارد. گذشته از این موارد، استفاده از تکنولوژی های eLAA و MIMO (ورودی و خروجی چندگانه) باعث افزایش پایداری و سرعت این مودم خواهد شد.

تجربه گیمینگ نیز به لطف پردازنده 12 هسته ای گرافیکی ARM Mali-G76 MP12 لذت بخش تر از گذشه خواهد بود. این پردازنده گرافیکی دارای موتور های اجرایی گسترده تر با تعداد خطوط 2 برابر نسبت به نسل قبلی می باشد که نتیجه آن 35 درصد عملکرد بهتر در کنار 40 درصد مصرف کمتر برای پردازش های سنگین گرافیکی می باشد.

از موارد دیگری که در این تراشه ارتقا داشته است، مربوط به پردازشگر دیجیتالی تصاویر ISP بر می گردد که پشتیبانی از 5 سنسور دوربین و سنسور IR در کنار فوکوس سریع تر را به همراه داشته است و پردازش های تصویر در کنار هوش مصنوعی، کیفیت و تجربه بهتری از عکاسی را در اختیار خواهد گذاشت. گفتنی است که این پردازنده توانایی فیلمبرداری 8K با اطلاعات رنگی 10 بیت در 30فریم بر ثانیه دارد؛ با این حال به دلیل نبود این ویژگی در نسخه اسنپدراگون، شاهد حذف آن از تمامی نسخه های اس 10 هستیم.

Galaxy S10e

نا گفته نماند که تراشه جدید از حافظه های داخلی UFS 2.1 و UFS 3 پشتیبانی می کند و این تراشه با لیتوگرافی 8 نانومتری تحت فرایند (Low Power Plus) ساخته شده است که به گفته سامسونگ، 10 درصد مصرف انرژی بهتر در مقایسه با نسل قبلی را در اختیار خواهد گذاشت.

نتایج کسب شده از بنچمارک های مختلف هم مهر تاییدی بر گفته های سامسونگ می باشند و این بنچمارک ها نشان می دهند که اگزینوس 9820 در زمینه پردازنده گرافیکی پیشرفت قابل توجهی داشته و در حال حاضر نزدیک ترین تراشه به A12 bionic اپل از لحاظ پردازش تک هسته ای می باشد. با این اوصاف باید گفت که سنگین ترین بازی های اندروید به نحو احسن در گلکسی اس 10 ای قابل اجرا می باشند و گشت و گذار در رابط کاربری در کنار انجام کارهای مختلف از جمله ویرایش ویدئو و عکس، وبگردی، استفاده از شبکه های اجتماعی، بدون لگ و با سرعت بسیار بالا، در این گوشی قابل انجام است.

حافظه رم 6 گیگابایتی هم باعث شده است که Galaxy S10e توانایی بالایی در زمینه مولتی تسکینگ یا چند وظیفگی از خود به نمایش بگذارد. تنها موردی که اشاره به آن خالی از لطف نمی باشد، افزایش محسوس دما در فریم فلزی هنگام انجام پردازش های بسیار سنگین است که با توجه به استفاده از سیستم خنک کننده بزرگ تر، کمی عجیب به نظر می رسد.

نرم افزار

در طی سال های اخیر، کمپانی سامسونگ به طور مداوم در حال توسعه رابط کاربری خود بوده و طی چند این چند سال، شاهد نام هایی چون تاچ ویز، Grace و سامسونگ اکسپرینس برای آن بوده ایم. اما خانواده گلکسی اس 10 از جدید ترین رابط کاربری سامسونگ با نام One Ui استفاده می کنند که بر پایه اندروید 9 توسعه داده شده و از نظر بیشتر منتقدان، در حال حاضر بهترین رابط کاربری اندروید و نزدیک ترین رقیب به اندروید خالص می باشد. به گفته سامسونگ، رابط کاربری جدید، باعث تعامل بهتر کاربر با گوشی خواهد شد و به وسیله آن، استفاده از گوشی با یک دست، آسان تر خواهد بود. One Ui از نظر طراحی هم، تغییرات اساسی به خود دیده و تمام المان های آن به صورت گرد می باشد که برای هماهنگی بیشتر با گوشه های گرد نمایشگر گوشی های امروزی می باشد و گذشته از این موارد، در رابط جدید، کلیدها و گزینه‌های مختلف به نیمه‌ی پایین نمایشگر نزدیک‌ تر شده‌ اند تا بدین‌ ترتیب، راحت‌ تر بتوان به آن‌ها دسترسی داشت.

با این حال، One Ui شاید قدم های بزرگی در راه استفاده آسان با یک دست برداشته باشد؛ اما این مسیر در حال حاضر به طور کال پیموده نشده است؛ چرا که برخی از قسمت های رابط کاربری مانند فولدر ها از قانون استفاده با یک دست پشتیبانی نمی کنند و همچنان چینش بزرگی دارند.

آیکون های رابط کاربری جدید سامسونگ، کاملا از نو طراحی شده اند و کمی گرد تر از گذشته می باشند، با این حال ممکن است ظاهر آن خوشایند برخی افراد نباشد که البته از قسمت Galaxy Themes می توان شکل و شمایل دلخواه دیگری را برای آن ها در نظر گرفت. گذشته از این مورد، این رابط کاربری، همچنان بسیار قابل شخصی سازی بوده و از نوع ساعت صفحه قفل گرفته تا نوع فونت و … را می توان در آن تغییر داد.

گلکسی اس 10 ای

موردی که در رابط کاربری Galaxy S10e عجیب به نظر می رسد، این است که با وجود اینکه این گوشی فاقد نمایشگری با لبه های خمیده است، اما ویژگی Edge panel برای آن در نظر گرفته شده است که از طرریق آن می توان به میانبرها، اپلیکیشن ها، مخاطب ها و … دسترسی داشت. گفتنی است که این ویژگی نیز کاملا قابل شخصی سازی بوده و حتی می توان به طور کامل آن را غیر فعال کرد. بخش Always On نیز بهبود هایی به خود دیده و اکنون می توان میزان روشنایی آن را به هر دو صورت دستی و خودکار تنظیم کرد و همچنین می توان تعیین کرد که این ویژگی با ضربه زدن روی نمایشگر، فعال شود و به طور مداوم فعال نباشد. این تغییرات شاید در ابتدا کوچک به نظر بیایند؛ اما مطمئنا تاثیر مثبتی در مصرف بهینه تر باتری خواهند داشت.

همانند سایر کمپانی های سازنده گوشی اندرویدی، سامسونگ نیز به سراغ استفاده از ژست های حرکتی به عنوان جایگزین کلید های ناوبری رفته است که البته نوع آن متفاوت تر است. سامسونگ در واقع تصیم گرفته تا فقط اقدام به عدم نمایش کلید های ناوبری کند و محل استفاده از آن ها تغییری نخواهد داشت؛ به طوری که اگر قسمت پایین نمایشگر را به سه قسمت تنظیم کنیم، کشیدن انگشت از سمت راست عمل کلید بازگشت، کشیدن انشگت از قسمت میانی عمل کلید هوم و کشیدن انگشت از سمت چپ نیز اپلیکیشن های در حال اجرا را در اختیار خواهد گذاشت.

منوی تنظیمات هم کاملا بازطراحی شده و شاهد تب های منظم تر و البته کمتری در آن هستیم. به عنوان مثال، تنظیمات مربوط به باتری و حافظه ذخیره سازی، تب های جداگانه ای در تنظیمات نیستند و در داخل تب Device Care قرار گرفته اند. منوی بیکسبی هم باز طراحی شده و این دستیار صوتی هوشمند تر از گذشته می باشد. از طریق Bixby Routines هم می توان دستورات مختلفی را بر اساس زمان و یا مکان، تنظیم کرد؛ به عنوان مثال می توان تعیین کرد که هنگام ورود به محل کار، تلفن کاربر در حالت بی صدا قرار گیرد و یا در ساعت خاصی از شب، حالت Night Mode و فیلتر نور آبی فعال شود. خود ویژگی Nigt Mode هم یکی دیگر از موارد جدید One Ui است که تمام قسمت های رابط کاربری را به حالت تیره در می آورد که با در نظر گرفتن نمایشگر OLED گلکسی اس 10 ای، مطمئنا تاثر مثبتی در کاهش مصرف باتری خواهد داشت.

گلکسی اس 10 ای

ویژگی AR Emoji روی Galaxy S10e نیز جزو موارد دیگری است که بهبود یافته است و اکنون علاوه‌بر آنکه امکان ردگیری حرکت کل بدن را دارد، حرکات چهره نیز در آن بهتر از قبل ردگیری می‌شود. به‌عنوان مثال، حرکاتی همچون چشمک‌زدن یا حرکت زبان یا ابروها با دقت مناسبی رهگیری می‌شود؛ اما همچنان عملکرد کلی آن را نمی توان به خوبی Animoji اپل دانست. Digital wellbeing هم از امکانات جدید گوگل در اندروید 9 می باشد که در رابط کاربری سامسونگ نیز گنجانده شده و به وسیله آن می توان با نوع استفاده از گوشی (تعداد دفعات باز کردن قفل، ساعات استفاده از برنامه های مختلف و …) آشنا شد.

اما از تمامی این موارد که بگذریم، نوبت به بهینه سازی های عمیق صورت گرفته در One Ui می رسد که تاثیر قابل توجه در عملکرد سریع، روان و بدون لگ Galaxy S10e در کنار تراشه اگزینوس 9820 داشته و این دو مورد در کنار یکدیگر باعث شده است که این گوشی یکی از سریع ترین های موجود در بازار به شمار بیاید.

باتری گلکسی اس 10 ای

گلکسی اس 10 ای کوچکترین عضو از پرچمداران جدید سامسونگ می باشد؛ بنابراین طبیعی است که دارای باتری کوچکتر 3100 میلی آمپر ساعتی باشد؛ اما جالب است بدانید که این باتری در مقایسه با Galaxy S9، صد میلی آمپر ساعت، افزایش داشته است. Galaxy S10e همانند پرچمدار های قبلی سامسونگ، از شارژ سریع تطبیقی با توان 15 وات پشتیبانی می کند که برای سال 2019، کمی نا امید کننده به نظر می رسد، با این حال شارژ کامل این گوشی در زمان تقریبی 90 دقیقه انجام می گیرد که رقم مناسبی به نظر می رسد. از طرف دیگر، این گوشی از شارژ بی سیم و شارژ بی سیم بر عکس نیز پشتیبانی می کند که شاید برای شارژ کردن گوشی های دیگر، چندان کاربردی نباشد، اما برای شارژ لوازم جانبی همچون، گلکسی واچ و گلکسی بادز، بسیار کاربردی خواهد بود. گفتنی است که باتری اس 10 ای در تست پخش مداوم ویدئو، حدود 15 ساعت و در تست ترکیبی PCmark نیز حدود 11 ساعت دوام می آورد که نشان از شارژدهی رضایت بخش آن داشته و به احتمال زیاد، بیشتر کاربران در استفاده نیمه سنگین، قادر به استفاده از این گوشی در یک روز کامل خواهند بود.

8.6
گلکسی اس 10 ای در یک نگاه

همتنطور که گفتیم، گلکسی اس 10 ای به احتمال زیاد بهترین گزینه از پرچمدارن جدید سامسونگ برای بیشتر کاربران خواهد بود؛ چرا که ویژگی های اصلی گلکسی اس 10 در این گوشی گنجانده شده و S10e بیشتر این ویژگی ها را در اندازه کوچکتر و البته قیمت پایین تر در اختیار خواهد گذاشت. نمایشگر این گوشی بدون شک یکی از بهترین های بازار می باشد و گلکسی اس 10 ای از سخت افزار قدرتمندی هم استفاده می کند که در کنار رابط کاربری جدید، عملکرد بسیار سریع و بدون لگی را به همراه خواهد داشت. دوربین دوگانه و سلفی این گوشی هم در بیشتر مواقع، عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش می گذارد؛ با این حال جای خالی حالت شب جداگانه برای آن در سال 2019، کاملا احساس می شود. در مورد باتری 3100 میلی آمپر ساعتی هم باید گفت که عملکرد آن در زمینه شارژدهی، قابل قبول ارزیابی می شود؛ اما استفاده از فناوری شارژ سریع جدید تر، می توانست بهتر باشد.

طراحی
8
دوربین
8.5
نمایشگر
9
سخت افزار
9
نرم افزار
8.5
باتری
8
ارزش خرید
9
مزایا
  • ارگونومی بسیار عالی (خوش دست بودن)
  • کیفیت ساخت بالا
  • نمایشگر عالی
  • اسپیکر های توانمند
  • قدرت سخت افزاری بالا و عملکرد سریع
  • رابط کاربری جدید و بهبود یافته
  • سنسور اثر انگشت فوق العاده سریع
  • عملکرد بسیار خوب دوربین
معایب
  • طراحی ناخوشایند ماژول دوربین پشتی
  • نبود حالت شب جداگانه برای دوربین
  • نبود فوکوس خودکار در دوربین فوق عریض
  • استفاده از فناوری قدیمی تر شارژ سریع
84
23
3
2
5

۲۱ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سلام خسته نباشید! من آیفون ۷+ دارم در حال حاضر اماّ قصد تعویضشو دارم. به نظرتون با این گوشی تعویض کنم خوبه یا نه؟ شما چی پیشنهاد میکنید؟

اما من گوشیو تازه گرفتم فک نمیکنم نیازی به ریست باشه ازش استفاده ای نکردم روش دیگه ا ی نیس؟

سایمان دیجیتال لطفا مشکلمو بر طرف کن

سایمان دیجیتال7
۱۰ اسفند ۱۳۹۸ در ۱۶:۴۵

درود
دوست عزیز، توصیه می شود از اطلاعات مورد نظر خود در گوشی بک آپ گرفته و یکبار عمل فکتوری ریست انجام فرمائید.
سپاس از شما

چرا جواب نمیدین اخه کار دارم

ببخشید کد*140*11#رواجرا میکنه ولی بقیه کد هارو نه

سلام لطفا زود جوابمو بدین من گوشی ای ده اس دارم هر کاری میکنم کدmmiرو اجرانمیکنه چکار کنم

سلام میشه بگین بین گوشی های جی سیکس و ای ده اس و شیائومی ردمی8 کدوم بهتره بخرم خواهش میکنم بگین

سلام میشه بگید بین گوشی های جی سیکس ای ده اس وشیائومی ردمی 8 کدوم بهتره بخرم خواهش میکنم بگین

سلام.
این گوشی بازی‌هایی مثل پابجی و فورتنایت رو با کیفیت بالا اجرا میکند؟

سایــمان دیــجیتال
۱۹ آبان ۱۳۹۸ در ۰۹:۳۳

با سلام
بله دوست عزیز این محول قادر به اجرای بازی های سنگین در کیفیت بالا می باشد.
با تشکر

سلام میشه لطفا به سوال من جواب بدید شاید یه مقدار بی ربط باشه ولی میشه بگید توی عکسای گوشی که گذاشتید اسم والپیپر رنگی که دایره و مثلث و اینا داره چیه؟

سایــمان دیــجیتال
۱ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۱۶

درود خدمت شما
دوست عزیز برای استفاده از این والپیپر می توانبد اپلیکیشن Backdrops را دانلود نمایید.
با تشکر

سلام وقت بخیر بین این گوشی و s9 plus شما کدوم را پیشنهاد میدید . دوربین برام مهمه.با تشکر از زحماتتان

سایــمان دیــجیتال
۲۰ مرداد ۱۳۹۸ در ۰۹:۵۷

درود خدمت شما
دوست عزیز تفاوت فاحشی بین دوربین این دو گوشی دیده نمی شود و تفاوت اصلی آن ها به دوربین تله فوتو در اس 9 پلاس و دوربین فوق عریض در S10e بر می گردد.
با تشکر

سلام ببخشید بین این گوشی و p20 pro کدوم عکس بهتری دارند ?

سایــمان دیــجیتال
۱۹ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۳:۴۵

درود خدمت شما
دوست عزیز گوشی گلکسی اس ۱۰ ای در مجموع گزینه بهتری می باشد.
با تشکر

سلام من میخواستم بین گوشی های جدید سامسونگ یک گوشی بخرم که واقعا کارکرد خوب داشته باشه و کیفیت دوربینش هم خوب باشه اما هر چی تو نت میگردم و راچب گوشی ها تحقیق میکنم بالخره یه معایبی از توش پیدا میشه میشه لطفا یه گوشی خوب و جدید با دوربین خوب تا سطح قیمت7 تومن معرفی کنید؟

سایــمان دیــجیتال
۶ تیر ۱۳۹۸ در ۰۹:۵۵

درود خدمت شما
دوست عزیز گوشی گلکسی اس 9 پلاس گزینه مناسبی می باشد.
سپاس از شما

سلام.در یه قسمت دوربین گفتید که دوربین دوم تله فوتو در حالی که این گوشی اصلا لنز تله فوتو نداره

هادی غنی زادگان
۸ فروردین ۱۳۹۸ در ۱۰:۲۶

سلام
ضمن تشکر، اصلاح شد دوست عزیز

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰