بررسی آیپد پرو 2018

آیپد های اپل همیشه جزو پر فروش ترین تبلت های بازار بوده اند و حتی می توان گفت که فروش آیپد ها در مقایسه با فروش لپ تاپ برخی از کمپانی ها بیشتر بوده است. اما جدیدترین تبلت اپل، یعنی آیپد پرو 2018 آمار و ارقام شگفت انگیزی از خود بر جای گذاشته است که بیش از پیش جایگاه لپ تاپ ها در معرض خطر قرار می دهد. آیپد پرو 2018 به تراشه 12 هسته A12X مجهز شده است که قدرت پرازشی آن، از بیشتر کامپیوتر های قابل حمل بالاتر می باشد. همچنین پردازنده گرافیکی این محصول، بهبود های بسیاری به خود دیده و قدرتی برابر با کنسول بازی Xbox One S را در اختیار می گذارد. گذشته از این موارد، آیپد جدید بالاخره وابستگی خود به پورت لایتینینگ را از دست داده و به پورت USB Type-C مجهز شده است که خبر بسیار خوبی برای طرفداران آیپد، به شمار می آید. اما سوال اینجاست که آیا آیپد پرو 2018 با این قدرت پردازشی و مشخصات، می تواند جایگزینی برای کامپیوتر های قابل حمل باشد؟ در ادامه با جعبه گشایی و بررسی آیپد پرو 2018 همراه سایمان دیجیتال باشید.

طراحی

باریک، سبک و ساده


بی شک آیپد پرو 2018 زیباترین آیپدی است که تاکنون توسط اپل ساخته شده است. این تبلت کاملا از طراحی جدیدی برخوردار بوده و در دو اندازه 12.9 و 11 اینچی روانه بازار شده است. بدنه آیپد جدید برخلاف نسل قبلی که دارای لبه های خمیده بود، کاملا صاف و مسطح می باشد که در کنار ضخامت بسیار کم و وزن سبک، ارگونومی بسیار خوبی به آن بخشیده است. با وجود استفاده از نمایشگر 11 اینچی (نسخه مورد بررسی سایمان دیجیتال) ابعاد بدنه دستگاه، 247.6 × 178.5 × 5.9 میلی متر می باشد که نشان می دهد با تبلت جمع و جوری رو به هستیم. همچنین وزن دستگاه به 468 گرم می رسد که تنها حدود 30 گرم بیشتر از iPad Air 2 بوده و حمل و نقل آن، آسان می باشد.

آیپد پرو 2018

همانطور که گفتیم، یکی از اصلی ترین تغییرات ایجاد شده در آیپد پرو 2018، مربوط به جایگزینی پورت لایتینینگ با USB Type-C می باشد که امکان اتصال دستگاه های مختلف از جمله دوربین و … را به آیپد، فراهم خواهد کرد. پورت USB Type-C امکان اتصال تجهیزاتی چون نمایشگر ثانویه با کابل HDMI، اتصال میکروفون ها، اتصال کیبورد، دوربین، SD Card و … را به دنبال داشته است؛ اما اتصال اصلی ترین موارد مانند هارد های اکسترنال و فلش های USB برای انتقال فایل ها، توسط این پورت، امکان پذیر نمی باشد. مورد دیگری که در زمینه پورت ها باید به آن اشاره داشت، نبود جک هدفون می باشد که کاربران را مجبور به استفاده از هدفون های بی سیم و یا تبدیل تایپ سی به جک هدفون خواهد کرد و متاسفانه اپل همانند آنچه که در پرچمداران امسال این شرکت دیده بودیم، کابل تبدیل را در داخل جعبه قرار نداده است.

تغییر بزرگ دیگر مربوط به حذف شدن دکمه هوم و به دنبال آن، حذف شدن سنسور اثر انگشت می باشد. با توجه به روند دنیای امروزی در کاهش حاشیه های اطراف نمایشگر در وسیله های مختلف از جمله تلوزیون ها، مانیتور ها، اسمارتفون ها و … آیپد پرو 2018 نیز از نمایشگری با حاشیه های به مراتب باریک تر از نسل قبلی برخوردار است. این موضوع باعث حذف شدن سنسور اثر انگشت و جایگزینی آن با سنسور های تشخیص چهره شده است که پیشرفته ترین نسخه بین تمام دستگاه اپل بوده و چهره کاربر را از هر زاویه ای شناسایی می کند. محل قرار گیری کلید های پاور و تنظیم صدا نسبت به نسل قبلی بدون تغییر مانده و لبه سمت راست دستگاه (اگر آیپد را به طور عمودی در دست داشته باشیم) یک نوار مشکی رنگ به چشم می خورد که محل اتصال قلم جدید اپل می باشد. کانکتور های کیبورد اپل هم تغییر محل داده و از لبه دستگاه به پشت آن منتقل شده است.

در مجموع می توان گفت که iPad Pro 2018 یکی از زیباترین تبلت های موجود در بازار می باشد که از کیفیت ساخت فوق العاده ای برخوردار است و ارگونومی مناسبی را هم در اختیار می گذارد.

آیپد پرو 2018

نمایشگر

120 هرتز!


هر دو نسخه آیپد پرو 2018 به نمایشگر IPS LCD با نسبت تصویر 4:3 مجهز شده اند که نسخه 11 اینچی آن دارای رزولوشن 1668 × 2388 بوده و تراکم پیکسلی 265 پیکسل در هر اینچ را در اختیار می گذارد. همانطور که گفتیم، حاشیه های اطراف نمایشگر، همانند چیزی که در گلکسی تب اس 4 دیده بودیم، کاهش یافته و به همین دلیل، حدود 83 درصد مساحت قسمت جلو را نمایشگر به خود اختصاص داده است. البته میزان این حاشیه در حدی هست که در دست گرفتن دستگاه با مشکل رو به رو نباشد و خوشبختانه هیچگونه بریدگی (ناچ) در طراحی آن به چشم نمی خورد.

نمایشگر جدیدترین آیپد، همانند نسل قبلی از نرخ بازسازی 120 هرتزی پشتیبانی می کند که به شدت در تجربه کاربری، تاثیر مثبتی می گذارد. این ویژگی در کنار رابط کاربری بهینه شده ios باعث می شود که دستورات لمسی با کمترین تاخیر ممکن منتقل شوند و همچنین انیمیشن های مختلف رابط کاربری، اپلیکیشن ها و برخی از گیم ها نیز به صورت نرم و روان تری به نمایش در می آیند. البته ناگفته نماند که به گفته اپل، این ویژگی در انتقال دستورات مربوط به قلم نیز بسیار موثر خواهد بود.

آیپد پرو 2018

ویژگی دیگر این نمایشگر، Truetone نام دارد که با استفاده از سنسور نور 6 کاناله و با توجه به نور محیط، دمای رنگ ها را تنظیم می کند تا استفاده از نمایشگر در تمامی شرایط، آسان باشد. به عنوان مثال زمانی که در محیط های تاریک قرار دارید، رنگ ها به صورت گرمتری به نمایش گذاشته خواهند شد تا فشار کمتری روی چشم ها وارد شود.

به گفته اپل حداکثر روشنایی پنل این تبلت، به 600 نیت می رسد که برای استفاده در فضاهای باز، کاملا مناسب می باشد. حداقل روشنایی هم حدود 3 نیت می باشد که در کنار ویژگی فیلتر نور آبی، استفاده آسان در محیط های تاریک را به ارمغان خواهد آورد. رنگ های به نمایش گذاشته در این نمایشگر از شادابی و دقت بسیار خوبی برخوردار هستند و کنتراست و زاویه دید نمایشگر نیز با توجه به LCD بود پنل، در سطح بسیار خوبی قرار می گیرد. با این حال استفاده از پنل OLED در کنار تمام این ویژگی ها می توانست نتیجه نهایی را عالی تر کند و ویژگی هایی چون پشتیبانی از HDR، کنتراست بی نهایت و مشکی عمیق را به نمایشگر آیپد پرو 2018 بیفزاید.

نا گفته نماند که اپل همانند چیزی که در نمایشگر iPhone XR دیده بودیم، از تکنولوژی آنتی آلیاژ و ترفند های نرم افزاری برای گرد کردن گوشه های نمایشگر استفاده کرده است که بهترین نمونه در بین تمام پنل های LCD با گوشه های گرد به شمار می آید.

اسپیکر

صدای فراگیر با کیفیت عالی


همانند نسلی قبلی، آیپد پرو 2018 نیز به 4 اسپیکر مجهز شده است. هر یک از این اسپیکر ها دارای فضای داخلی بزرگی هستند که منجر به عمق بسیار خوب بیس خواهد شد. همچنین گفته شده است که چرخش صدا در این فضا، تجربه بی نظیری از صدا را در اختیار خواهد گذاشت. جالب است بدانید که سیستم عامل ios با توجه به نحوه قرارگیری آیپد در دست افراد، صدای خروجی را تنظیم خواهد کرد؛ به طوری که فرکانس های بالا، از اسپیکرهای بالایی خارج شوند.

آیپد پرو 2018

اسپیکر های چهارگانه iPad Pro 2018، تجربه صوتی فوق العاده ای را در اختیار می گذارند. صدای خروجی از این اسپیکر ها، دارای حجم، کیفیت و شفافیت بسیار بالایی است که از عمق بسیار خوبی هم برخوردار می باشد و به طوری کلی می توان گفت که اسپیکرهای آیپد پرو 2018 ، بهترین نمونه بین تمام اسمارتفون ها و تبلت های حال حاضر است که حتی کیفیتی بهتر از برخی لپ تاپ ها را نیز در اختیار می گذارد.

دوربین

با کیفیت برای یک تبلت


iPad Pro 2018 به همانند نسل قبلی به دوربین 12 مگاپیکسلی مجهز شده است. سنسور بکار رفته در این دوربین از نوع سونی IMX315 می باشد که دارای پیکسل هایی با اندازه نه چندان بزرگ 1.22 میکرونی می باشد. طراحی باریک تر آیپد جدید؛ نه تنها باعث بیرون آمدگی دوربین شده است، بلکه اپل را مجبور به حذف لررزشگیر اوپتیکال و استفاده از لنز باریک تر کرده است. با این حال، اپل مدعی است که پردازش سیگنالی تصویر جدید در تراشه A12X تاخیر و لگ شاتر را به صفر خواهد رساند و ویژگی Smart HDR نیز با ثبت و ترکیب چند فریم که دارای نوردهی های مختلف هستند، موجب بهبود محدوده پویایی (رنج داینامیکی) خواهد شد.

اما جالب است بدانید که با وجود استفاده از پردازشگر سیگنالی جدید، دوربین پشتی آیپد پرو، همانند چیزی که در آیفون XR (بررسی) دیده بودیم، قادر به ثبت تصاویر پرتره نمی باشد. دوربین سلفی اما از سنسور 7 مگاپیکسسلی استفاده می کند که با توجه به استفاده از سنسور های Face ID ، توانایی ثبت تصاویر پرتره را دارد. نا گفته نماند که آیپد جدید قادر به ظبط صدای استریو می باشد و رابط کاربری دوربین آن، تغییری در مقایسه با نسل های قبلی نداشته است.

آیپد پرو 2018

کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین آیپد پرو 2018 با توجه به این که با یک تبلت سر و کار داریم، در سطح بسیار خوبی قرار می گیرد. این تصاویر دارای جزئیات بالایی بوده و محدوده داینامیکی آن ها، گسترده می باشد. رنگ های بازتولید شده نیز طبیعی به نظر می رسند و کنتراست تصاویر به خوبی تنظیم می شود. با این وجود، عملکرد دوربین آیپد پرو 2018 در زمینه کاهش نویز پایین تر از حد انتظار می باشد.

دوربین سلفی مشابه با نمونه بکار رفته در iPhone XS می باشد که از سنسور 7 مگاپیکسلی با لنزی به گشودگی دهانه دیافراگم f/2.2 بهره می برد. همانند چیزی که در گوشی های اپل دیده ایم، نمایشگر آیپد پرو 2018 نیز به عنوان فلش عمل خواهد کرد که موجب ثبت رنگ پوستِ طبیعی تر خواهد شد. تصاویر ثبت شده با این دوربین، دارای جزئیات خوب، رنگ های طبیعی و کنتراست مناسب می باشند و عملکرد حالت پرتره آن نیز در سطح بسیار خوبی قرار می گیرد.

سخت افزار و عملکرد

شاهکار اپل!


آخرین نسل آیپد پروی اپل از نسخه تقویت شده اولین پردازنده 7 نانومتری این شرکت استفاده می کند. این تراشه A12X نام دارد که برای تامین بهتر نیاز های آیپد، هم در زمینه پردازنده مرکزی CPU و هم در زمینه پردازنده گرافیکی GPU بهبود های قابل توجهی به خود دیده است. A12X در مقایسه با A12 که در آیفون های جدید بکار رفته بود، از پردازنده مرکزی هشت هسته ای استفاده می کند که نشان از افزایش تعداد هسته ها است. چهار هسته قدرتمند این پردازنده با نام Vortex در فرکانس 2.6 گیگاهرتز به فعالیت می پردازند و 4 هسته کم مصرف دیگر با نام Tempest، در فرکانس کاری 1.6 گیگاهرتزی هستند.

آیپد پرو 2018

A12X در زمینه گرافیکی هم عملکرد فوق العاده از خود به نمایش می گذارد. پردازنده گرافیکی اپل در مقایسه با نسل قبلی از 3 هسته بیشتر، برخوردار است که نشان می دهد این پردازنده در مجموع از 7 هسته پردازشی استفاده می کند و عملکرد آن تا 75 درصد، بهتر شده است. پردازنده عصبی 8 هسته ای اما در مقایسه با A12 تغییری نداشته و همچنان قادر به انجام 5 تریلیون عملیات در 1 ثانیه است که در مقایسه با 600 میلیون عملیات A11، پیشرفت چشمگیری داشته و یادگیری ماشینی پیشرفته ای را در اختیار می گذارد. ناگفته نماند که حافظه رم نسخه های 64، 256 و 512 گیگابایتی آیپد پرو 2018 ، 4 گیگ بوده و نسخه 1 ترابایتی آن دارای 6 گیگ حافظه رم می باشد.

بنچمارک های گرفته شده از این محصول، نشان می دهند که ترکیب سخت افزاری آیپد پرو 2018 ، قدرتمند ترین نسخه بین تمام اسمارتفون ها و تبلت ها می باشد که به راحتی از پس اجرای سنگین ترین بازی ها، ویرایش حرفه ای فیلم و عکس، نرم افزار های واقعیت افزوده و … بر می آید. بد نیست بدانید که اپل، بدنه فلزی را بهترین روش برای مقابله با حرارت می داند و بدنه یکپارچه آلومینیومی آیپد پرو 2018 باعث شده است که تراشه A12X حتی در پردازش های سنگین حرارت آزاردهنده ای تولید نکند.

نمودار مقایسه بنچمارک آنتوتو:

[sd_chart labels=”iPad Pro 2018,Iphone XR,Xiaomi mi 8,Galaxy Note9,Oneplus 6T” data=”550221,304626,267794,240969,297620″ width=”500″ height=”500″ title=”بنچمارک آنتوتو” showtitle=”no” ]

نرم افزار

محدودیت برای سخت افزار!


آیپد پروی جدید به سیستم عامل ios 12 مجهز شده است که تفاوت کمی با نسخه بکار رفته در گوشی های آیفون دارد. با این حال، آیپد های جدید اولین تبلت های اپل به شمار می آیند که از ژست های حرکتی جایگزین دکمه هوم استفاده می کنند. با کشیدن انگشت از قسمت پایین صفحه قفل به سمت بالا، به منوی اصلی وارد خواهید شد که اپلیکیشن ها در آن جا چیده شده اند. با سوایپ به سمت راست نیز منویی از اخبار، فعالیت ها، آب و هوا و … را در اختیار خواهید داشت. سوایپ از قسمت بالا اما به دو قسمت کلی تقسیم بندی شده است اگر این کار را از سمت چپ قسمت بالا انجام دهید، منوی نوتیفیکیشن ها در اختیار قرار خواهد گرفت و اگر همین عمل را از سمت راست تکرار نمایید، منوی میانبرها را خواهید یافت.

همانطور که گفتیم، کنترل کردن رابط کاربری نیز همانند آنچه که در آیفون 10 دیده بودیم، با ژست های حرکتی انجام می گیرد. به عنوان مثال کشیدن انگشت از قسمت پایین به سمت بالا، نقش یک بار فشار دادن کلید هوم را ایفا خواهد کرد و کشیدن انگشت و نگه داشتن آن، اپلیکیشن های در حال اجرا را به نمایش می گذارد.

آیپد پرو 2018

مولتی تسکینگ جزو مواردی است که در نسخه جدید سیستم عامل ios بهبود چشمگیری داشته و ویژگی هایی چون Drag and Drop را نیز در اختیار می گذارد؛ با این حال این ویژگی می تواند با گذشت زمان پیشرفته تر نیز باشد. همانطور که می دانید ios 12 بر پایه پایداری و پاسخگویی بهتر توسعه داده شده است؛ بنابراین در کنار سخت افزار فوق العاده آیپد پرو 2018، این تبلت قادر به اجرای نسخه کامل فوتوشاپ خواهد بود که شرکت Adobe سال آینده آن را منتشر خواهد کرد.

ویژگی جدید دیگر این سیستم عامل، screen time نام دارد؛ این ویژگی به پنل تنظیمات اضافه شده و طراحی شده است تا میزان و نحوه استفاده شما از دستگاه را نشان دهد. به وسیله این ویژگی می توانید بفهمید که از هر اپلیکیشن، به چه میزان استفاده کرده اید و حتی می توانید برای آن ها محدودیت در نظر بگیرید. به عنوان مثال می توانید انتخاب کنید که استفاده از برنامه اینستاگرام، روزانه فقط 30 دقیقه باشد؛ در این صورت اگر استفاده شما از نیم ساعت عبور کند، دسترسی شما به اپلیکیشن، قطع خواهد شد. ویژگی دیگر اما انیموجی می باشد که به لطف سنسور های تشخیص چهره، برای اولین بار در آیپد دیده می شود. این اموجی های واقعیت افزوده، با تشخیص دقیق حرکات صورت، تبدیل به ویژگی اعتیاد آور آیفون ها و آیپد های جدید شده اند که البته در حال حاضر هم فقط در iMessage کاربرد دارند.

آیپد پرو 2018

اما آیا ios 12 می تواند پلتفرمی کارآمد برای آیپد پرو 2018 به شمار بیاید؟ جواب این سوال در حال حاضر خیر است! ios همچنان محیطی محدود برای مصرف کننده ها و توسعه دهنده ها می باشد که اپلیکیشن های آن تعامل پیشرفته با سایر دستگاه ها ندارند. بنابراین با وجود این که آیپد پرو 2018 از پتانسیل سخت افزاری فوق العاده ای برای تبدیل شدن به ابزار حرفه ای برخوردار است؛ اما سیستم عامل ios آن را به یک محصول چند رسانه ای عالی، محدود کرده است.

آیپد پرو 2018

باتری


آیپد پرو 2018 باریک ترین آیپد ساخته شده توسط اپل می باشد؛ اما این موضوع تاثیری در شارژدهی محصول نداشته است. نسخه 11 اینچی این محصول، به باتری نسبتا بزرگ 7812 میلی آمپر ساعتی مجهز شده است که در تست پخش ویدئو، تقریبا تا 11 ساعت دوام می آورد که نسان می دهد در استفاده نیمه سنگین شامل وبگردی، پخش ویدئو و موسیقی، ویرایش عکس و … می تواند تا یک روز کاربر را هممراهی کند. البته همانطور که گفته ایم، شارژدهی محصول، با توجه به نوع استفاده افراد مختلف، متفاوت خواهد بود. خوشبختانه اپل شارژر سریع 18 واتی را در داخل جعبه قرار داده است که به وسیله آن شارژ کامل دستگاه در زمان تقریبی 3 ساعت انجام می گیرد که در مقایسه با نسل قبلی، بهبود داشته است.

نقاط قوت

  • طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالا
  • نمایشگر عالی 120 هرتزی
  • شارژدهی بسیار خوب باتری
  • استفاده از قدرتمندترین تراشه در میان اسمارتفون ها و تبلت ها
  • اسپیکر های توانمند
  • عملکرد خوب در زمینه دوربین

نقاط ضعف

  • قیمت بالا
  • عرضه جداگانه لوازم جانبی و قیمت بالای آن ها
  • محدودیت های ios
  • نبود جک هدفون
آیپد پرو 2018

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰