امنیت کلاب‌هاوس

آیا کلاب هاوس به میزان کافی امن هست؟

به احتمال بسیار زیاد اسم کلاب هاوس به گوش‌تان خورده است و حداقل هیاهویی که این برنامه در چند وقت اخیر به پا کرده است را شنیده‌اید. در این نرم افزار افراد می‌توانند در یک Room دور هم جمع شوند و با یکدیگر صحبت کنند. کلاب هاوس در حال حاضر فقط برای سیستم عامل ios وجود دارد و این شرکت اعلام کرده که در حال گسترش برنامه‌ای برای سیستم عامل اندروید می‌باشد (نسخه غیر رسمی اندروید آن در حال حاضر وجود دارد که در انتهای مطلب به آن می‌پردازیم).

هر نفر تنها با داشتن دعوت نامه می‌تواند به این برنامه اضافه شود و در صورت اضافه شدن هم تنها می‌تواند دو نفر دیگر را به برنامه دعوت کند. کلاب‌هاوس حالا به سرعت در حال محبوب شدن می‌باشد و با استقبال بسیار زیاد کاربران در تمام جهان روبرو شده است و به همین دلیل در مدت زمان کم و با داشتن محدودیت دعوت نامه برای ثبت نام توانسته به 2 میلیون کاربر و ارزش 1 میلیارد دلار برسد.

در این مطلب اما قصد نداریم در مورد این برنامه، کاربرد آن و … صحبت کنیم، بلکه در این مطلب می‌خواهیم به این بپردازیم که آیا این برنامه که به سرعت در حال محبوب شدن است، امنیت کافی دارد و می‌توان با خیال آسوده از ان استفاده کرد؟ در این نوشته به این پرسش پاسخ خواهیم داد.

مشکل جمع آوری اطلاعات

یکی از مشکلات اساسی کلاب‌هاوس این است که هر کسی در Room می‌تواند کل گفته‌های انجام شده را ضبط کند و آن را در هر جای دیگری به اشتراک بگذارد. مدتی قبل بود که مشخص شد فردی ویدئوهایی از چندین Room کلاب‌هاوس ضبط کرده و آن‌ها را در یک سایت به اشتراک می‌گذارد که کلاب‌هاوس این User را بن کرد و همچنین اعلام کرد که با اضافه کردن ویژگی تحت نام “safeguards” این مشکل را حل کرده است تا بار دیگر این موضوع تکرار نشود.

امنیت کلاب‌هاوس
امنیت کلاب هاوس

مدتی بعد مشخص شد که این ادعای کلاب‌هاوس خیلی درست نیست و نه تنها این مشکل حل نشده بلکه برخی از کاربران اطلاعات دیگر کاربران شامل ID number و همچنین chatroom ID را ذخیر سازی کرده و آن را به اشتراک می‌گذارند. یکی از نگرانی‌های دیگر این است که شرکت چینی Agora بخش back end این برنامه را انجام داده و حالا ممکن این اطلاعات را در اختیار دولت چین بدهد.

یکی از موضوعات دیگر هم این است که شرکت Agora صداهای ضبط شده از میکروفون هر شخص را ترکیب نمی‌کند تا به عنوان یک Room کلی آن را ذخیره کند، بلکه هر صدا را به شخصی که در حال صحبت کردن است اختصاص داده و این اطلاعات را به شماره و نام کاربری همان شخص ذخیره می‌کند که این نکته باعث می‌شود حریم شخصی و امنیت افراد در این برنامه کاهش پیدا کند.

مشکل کنترل افراد و امنیت کلاب ‌هاوس

یکی از مشکلات اصلی و اساسی این برنامه این است که نمی‌توان افراد را کنترل کرد و هرکس می‌تواند یک Room تشکیل دهد و به راحتی گفته‌های خود را بیان کند که این موضوع می‌تواند باعث استفاده در زمینه تروریستی شود و این برنامه هم به هیچ وجه نمی‌توان امنیت افراد را تضمین کند.

البته اگر تعداد زیادی از کاربران یک Room یا یک شخص را ریپورت کنند به گفته‌ی کلاب‌هاوس سریعا به این موضوع رسیدگی می‌شود، اما به هر صورت ممکن است دسته‌ی زیادی قبل از حذف گفته‌های فرد مذکور را شنیده باشند.

نکته‌ی بعدی این است که کلاب‌هاس مدعی است به زودی الگوریتم‌هایی راه اندازی می‌کند که برنامه به صورت خودکار به برخی حرف‌ها واکنش نشان دهد و نگذارد که هر گفته‌ای در این برنامه انتشار پیدا کند، اما مشکل بزرگی که برای انجام این مهم وجود دارد این است که کاربران با زبان‌های بسیار زیادی در کلاب‌هاس حضور دارند و این برنامه باید برای تک تک آن‌ها الگوریتم‌های مخصوص به خود بنویسد که این موضوع می‌تواند بسیار زمان‌بر باشد.

موضوع دیگری که به آن اشاره شده است به این برمی‌گردد که اگر میکروفون خود را میوت نکرده باشید و حتی از این برنامه خارج شوید به برنامه‌ی دیگری بروید، کلاب‌هاوس همچنان صداهای پخش شده را در دیتابیس خود ذخیر می‌کند که این نکته می‌تواند کمی مشکل ساز باشد و حریم شخصی افراد را به خطر بیندازد.

دسترسی به مخاطبین

یکی از نکته‌های دیگری که امنیت کلاب هاوس را زیر سوال می‌برد این است که اگر به عنوان مثال شما بخواهید دوست خود را به برنامه دعوت کنید حتما باید به کلاب‌هاوس اجازه بدهید که به لیست تمام مخاطبین شما دسترسی پیدا کند.

وقتی شما در این برنامه ثبت نام کنید از شما شماره موبایل خواسته می‌شود و پس از آن زمانی که بخواهید دو نفری که می‌توانید دعوت کنید را به کلاب‌هاوس دعوت کنید، مجبور هستید که لیست مخاطبین خود را به این برنامه تقدیم کنید و از آن جالب‌تر این که اگر این اجازه را صادر نکنید چندین بار در طول استفاده از برنامه این نکته به شما یادآوری می‌شود و از شما خواسته می‌شود تا این اجازه را صادر کنید.

کلاب‌هاوس ادعا کرده که این لیست را از شما می‌خواهد تا بتواند متوجه بشود که چه تعداد از دوستان شما در این برنامه حضور دارند و مدعی شده است که شما مجاز هستید که این اجازه را صادر نکنید در حالی که در صورت انجام این کار چندین بار دیگر از شما سوال می‌شود.

درنهایت باید گفت که به نظر می‌رسد که درحال حاضر امنیت کلاب هاوس کامل نیست و گذشته از آن حریم شخصی خیلی مطمئنی هم نمی تواند به شما ارائه دهد و اطلاعات شما شاید خیلی امن نباشند. این که تا چه حد از این برنامه استفاده می‌کنید کاملا به خودتان برمی‌گردد ولی شاید کمی زمان ببرد تا کلاب‌هاوس به امنیت خیلی خوبی برسد.

کلاب‌هاوس اندروید

همان طور که در ابتدای مطلب هم گفته شد کلاب‌هاوس هنوز نسخه رسمی اندروید ندارد و برای دانلود و استفاده از نسخه‌ی رسمی باید مدتی دیگر صبر کنید. اما در حال حاضر یک نسخه غیر رسمی از آن برای اندروید وجود دارد که توسط میلاد نوری توسعه داده شده و امکان دانلود آن در اکانت گیت‌هاب وی وجود دارد.

کلاب‌هاوس اندروید
امنیت کلاب هاوس اندروید

در نظر داشته باشید که این نسخه غیر رسمی است و قطعا نمی‌توان مانند نسخه رسمی به روی امنیت آن حساب باز کرد و اگر قصد نصب آن را دارید، باید تماما مسئولیت این موضوع را بپذیرید.

در آخر نکته دیگر این است که اگر این نسخه غیر رسمی را نصب کردید این احتمال وجود دارد که زمانی که نسخه رسمی عرضه شده برنامه دیگر این شماره که با آن در کلاب‌هاوس غیر رسمی ثبت نام کرده‌اید را نپذیرد.

همچنین شایان ذکر است که از مدتی قبل زمزمه‌هایی از فیلتر شدن کلاب‌هاوس به گوش می‌رسد که تا این لحظه تایید تا تکذیب نشده و باید منتظر بمانیم تا مشخص شود که آیا سرنوشت توییتر و تلگرام در انتظار این برنامه است یا اتفاق دیگری رخ می‌دهد.

منبع: wired.co.uk

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

هدفون گیمینگ چیست و بهترین هدست های گیمینگ بازار کدامند؟

لوازم جانبی اهمیت زیادی برای گیمرها دارد. این لوازم به بازیکن کمک می‌کنند تجربه گیمینگ بهتری...

معین کریمی time-alt ۱۶ اسفند ۱۴۰۰

بهترین بازی های فوتبالی 2021

اگر به خاطر داشته باشید، در ابتدا که خبری از گوشی‌های هوشمند یا حتی کامپیوتر و کنسول‌های پلی...

پارسا جهانبانی time-alt ۲۸ خرداد ۱۴۰۰

بهترین بازی های رایگان 2021

از جهان‌های فانتزی و به یادماندنی Genshin Impact, Dota 2 و League of Legends گرفته تا گیم پلی...

پارسا جهانبانی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۰

معرفی و راهنمای استفاده از اپلیکیشن سلامتی adidas Training

با پاندمی کرونا، بسیاری به اپلیکیشن‌های ورزشی و سلامتی روی آوردند. یکی از این اپلیکیشن‌ها که...

پارسا جهانبانی time-alt ۶ خرداد ۱۴۰۰

۹ مورد از برترین اپ های انحصاری آیفون

اپل همواره از توسعه‌دهندگان پلتفرم‌های خود بهترین را می‌خواهد و همین باعث شده است که گاهی اپ...

پارسا جهانبانی time-alt ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

معرفی بهترین بازی های رانندگی اندروید و iOS

بازی های سبک رانندگی و ماشین سواری از محبوب‌ترین بازی‌های پلتفرم موبایل هستند. این بازی‌ها با...

پارسا جهانبانی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

معرفی اپلیکیشن های پرورش و مراقبت از گل و گیاه

پرورش و نگهداری از گیاهان برای بسیاری از مردم آرامش بخش است، اما شاید آن‌طور که به نظر می‌رسد،...

پارسا جهانبانی time-alt ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰

معرفی اپ های کنترل کننده میزان استفاده از گوشی

وابستگی شدیدی به گوشی هوشمند خود دارید؟ شاید استفاده از یک اپلیکیشن برای کنترل زمان استفاده از...

پارسا جهانبانی time-alt ۲۷ فروردین ۱۴۰۰

معرفی بهترین بازی های انحصاری PS5 همراه با تاریخ انتشار

هر موقع صحبت از کنسول‌های پلی استیشن سونی می‌شود اولین چیزی که به ذهنمان خطور می‌کند، عناوین...

پارسا جهانبانی time-alt ۲۶ بهمن ۱۳۹۹

بهترین بازی های اکشن برای گوشی های هوشمند اندروید و iOS

روز به روز بازی‌های ویدیویی موبایل جای بیشتری در دنیای سرگرمی ما به خود اختصاص می‌دهند....

پارسا جهانبانی time-alt ۲ بهمن ۱۳۹۹