آینده دوربین گوشی ها

آیا تابه‌حال درباره آینده دوربین گوشی ها فکر کرده‌اید؟

با سرعت خارق‌العاده‌ای که تکنولوژی در حرکت است، انتظار هرگونه پیشرفتی قابل انتظار است. خصوصا در گوشی‌های تلفن که روز به روز متفاوت‌تر از قبل می‌شوند. اگر نگاهی به عکس‌های چند سال پیش خود بیندازید، متوجه تغییرات گسترده‌ای که در این حوزه شکل گرفته است، می‌شوید. اما آیا این پیشرفت هم‌چنان ادامه خواهد داشت و ما با گذشت زمان کارکرد اصلی گوشی‌ها را فراموش کرده و از آن‌ها انتظاری مشابه با دوربین‌های حرفه‌ای خواهیم داشت؟

تاریخچه دوربین موبایل

در سال ۱۹۹۹، نخستین تلفن همراهی که از دوربین برای ثبت تصاویر و فیلم استفاده کرد، کیوسرا (Kyocera) بود. دوربین استفاده‌شده در این تلفن همراه کره‌ای، دوربینی ساده بود و می‌توانست تصاویر ساده‌ای و با کیفیت نه چندان بالا ثبت نماید. رفته‌رفته و با پیشرفت تلفن‌های همراه، دوربین آن‌ها نیز پیشرفت کرد. گوشی موبایل نوکیا ان ۹۰ به بازار آمد. دوربین این موبایل، که در آن زمان جزو پرچم‌داران نوکیا بود، دوربینی ۲ مگاپیکسلی بود و می‌توانست تصاویر قابل قبولی را در زمان خودش ثبت کند.

تاریخچه دوربین موبایل

همه این محصولات، با گذر زمان به تاریخ پیوستند و گوشی‌هایی با دوربین چندگانه وارد بازار شدند که کارایی متفاوت با دوربین گوشی‌های قدیمی داشتند. این دوربین‌های چندگانه دارای لنزهای مختلفی برای گرفتن تصاویر خاص بودند.

آینده دوربین گوشی ها

علاوه بر تعدد دوربین‌ها، نحوه عملکرد دوربین‌ها نیز دچار تغییرات فراوانی شد. به عنوان مثال، دوربین گوشی‌ها در تلفن‌های همراه قدیمی، برای گرفتن یک عکس، باید مدت زمان زیادی در دست نگه ‌داشته می‌شدند تا می‌توانستند عکسی ثبت کنند؛ اما دوربین تلفن‌های همراه امروزی، در کسری از ثانیه می‌توانند منظره یا چهره مقابل دوربین را ثبت و ضبط کنند.

یکی دیگر از تغییرات مهم در دوربین گوشی‌ها قابلیت Steady Shot موجود در دوربین اسمارت فون‌های جدید است. با در نظر گرفتن این قابلیت، حتی با وجود لرزش دست نیز می‌توان همچنان تصاویر جذابی را در گالری ثبت و مشاهده کرد. در نقطه مقابل، دوربین تلفن‌های همراه قدیمی، چنین قابلیتی نداشتند و اگر هم داشتند، به عنوان قابلیت بسیار چشمگیری در بین مردم شناخته می‌شدند.

آینده دوربین گوشی ها

با در نظر گرفتن این تغییرات اساسی، می‌توان به این نتیجه رسید که در آینده‌ای نه چندان دور، دوربین‌های گوشی‌های امروزی نیز دچار تغییر خواهند شد و دنیای موبایل‌ها را عوض خواهند کرد. به عبارت دیگر، در آینده دوربین گوشی‌ها هر اتفاقی قابل رخ‌دادن است.

اما سوال اصلی اینجاست که آیا گوشی‌ها جای دوربین‌های حرفه‌ای را خواهند گرفت؟

جنگ مگاپیکسلی

مگاپیکسل‌ها نشان‌دهنده‌ی توانایی دوربین‌ها برای ثبت تصاویر باکیفیت حین بزرگنمایی آن‌ها هستند. امروزه گوشی‌هایی موجود هستند که دارای مگاپیکسلی برابر با ۱۰۸ هستند. چنین دوربین گوشی، طبیعتا از لحاظ مگاپیکسل و بزرگنمایی به مراتب بهتر از دوربین‌های حرفه‌ای عمل می‌کند. با در نظر گرفتن جنگ مگاپیکسل‌ها، شاید آینده دوربین گوشی‌ها، باعث کمرنگ‌شدن علاقه مردم به استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای می‌شود.

کنترل کامل روی قابلیت‌های دوربین گوشی

چند وقت پیش، نهایت کنترلی که کاربر می‌توانست روی دوربین تلفن همراهش داشته باشد، تغییر ایزو دوربین یا در نهایت روشن و خاموش کردن حالت HDR بود، اما امروزه، گوشی‌ها کاربران را قادر به کنترل صددرصدی قابلیت‌های دوربین می‌کنند. در نقطه مقابل، دوربین‌های حرفه‌ای را در نظر بگیرید. تغییر عناصر تعیین‌کننده تصویر در این محصولات کاری سخت و نیازمند به دانش است. با در نظر گرفتن پیشرفت‌های موبایلی، می‌توان نتیجه گرفت که آینده دوربین گوشی ها به شکلی خواهد بود که کنترل دوربین گوشی از چیزی که در زمان حال است هم راحت‌تر باشد. بنابراین قابل قبول است که افراد بیشتری رو به سوی استفاده از دوربین تلفن همراه به جای دوربین‌های حرفه‌ای بیاورند.

لوازم جانبی با تنوع بالا

یکی دیگر از دلایلی که امروزه اغلب عکاسان علاقمند به استفاده از دوربین موبایل شده‌اند، لوازم جانبی متنوع برای دوربین موبایل است، دقیقا همان چیزی که برای دوربین‌های حرفه‌ای کم‌تنوع‌تر است. با استفاده از این ابزارآلات، کیفیت تصویر چند برابر بهتر شده و تجربه کاربری حین استفاده از دوربین بهبود می‌یابد.

قیمت، دیدگاه اصلی

گاهی اوقات پیش می‌آید که حین خرید اسمارت فون، از قیمت بالای آن شکایت می‌کنیم، اما به این موضوع می‌توان از جنبه دیگری نیز نگاه کرد. اگر بخواهیم به جای این تلفن همراه، یک دوربین تهیه کنیم، نهایتا بتوانیم یک دوربین نیمه‌حرفه‌ای تهیه کنیم. درحالی‌که اگر این هزینه را صرف خرید اسمارت فون کنیم، علاوه بر دوربین قابل قبول و تقریبا هم‌رده با دوربین حرفه‌ای هم‌قیمت با گوشی، به گوشی دست می‌یابیم که توانایی انجام کارهای ما را نیز دارد.

البته هر کدام از این ابزارها کاربرد مخصوص به خود را دارند و برای افرادی که به صورت حرفه‌ای به دنبال عکاسی هستند، طبیعتا گوشی جایگزین خوبی برای دوربین حرفه‌ای نخواهد بود. اما برای کاربری عادی می‌توان به جای دوربین از همین گوشی‌های حرفه‌ای خود استفاده کنیم.

استفاده از هوش مصنوعی

در آینده‌ای نه چندان دور شاهد استفاده‌ی هر چه بیشتر هوش مصنوعی در دوربین‌ها خواهیم بود که کورسوی کوچکی از آن را هم‌اکنون نیز شاهد هستیم.

چند وقت پیش شرکت سونی از دو لنز جدید خود رونمایی و اعلام کرد که با استفاده از آن‌‌ها، دنیای دوربین‌های موبایل دچار تغییرات گسترده‌ای خواهد شد. این لنز‌ها، به گفته سونی، دارای پردازنده کوچکی برای کارهای مرتبط با هوش‌مصنوعی بودند.

سنسورهای معرفی‌شده توسط سونی، در ابتدای کار، کاری به کار تلفن‌های همراه هوشمند نخواهند داشت و بیشتر برای مصارف صنعتی کاربرد خواهند داشت، اما پیش‌بینی می‌شود که پس از مدت نه چندان طولانی، این لنزها در اسمارت فون‌ها نیز استفاده شوند و تصاویر متفاوتی را به کاربر ارائه دهند.

لنز دوربین گوشی‌ها، با استفاده از نور واردشده از محیط به آن، پردازش اطلاعات و در نهایت با لمس‌شدن دکمه شاتر، تصویر را ثبت می‌کند. این‌جاست که توانایی هوش مصنوعی می‌تواند نمایش داده شود. نوری که از بیرون به داخل لنز نفوذ می‌کند، در قالب داده‌ها و اطلاعات پردازش می‌شود. این هوش مصنوعی است که می‌تواند با در نظر گرفتن شرایط، بهترین حالت پردازش را برای این اطلاعات در نظر بگیرد و مناسب‌ترین تصویر را خلق کند. 

فرض کنید در شرایطی هستید که نور مناسبی برای عکاسی وجود ندارد. با استفاده از لنزهای دارای پردازنده هوش مصنوعی سونی، می‌توان عکس‌ها را به نحوی ثبت کرد که گویی نور مناسب حین تصویربرداری وجود داشت. به عبارت ساده‌تر، شرایط نامتعادل را با ویژگی‌های نرم‌افزاری و هوش مصنوعی، تا حدی (نه کاملا) می‌توان مناسب تصویربرداری و فیلم‌برداری کرد.

آیا گوشی‌ها به قدری پیشرفت خواهند کرد که با دوربین‌ها خداحافظی کنیم؟

هر کدام از این‌ وسیله‌ها کاربردهای مختلفی دارند، تلفن همراه در درجه‌ی اول به دنبال برقراری تماس و ارتباط است، در کنار این خدمات تلفن‌های همراه تلاش می‌کنند تا کاربران را سرگرم کرده و ارزش‌های بیشتر به وی منتقل کنند. اما در اصل نمی‌خواهند به یک وسیله کاملا ضروری برای عکاسی تبدیل شوند.

برندها همواره به دنبال این هستند که در کنار اضافه کردن نوآوری‌های گوناگون، تلفن‌های همراه را ظریف‌تر و کوچک‌تر طراحی کنند. اما دوربین‌ها این محدودیت را ندارند و می‌توانند به هر طریق ممکن پیشرفت کنند.

از طرف دیگر، به پیشرفت‌های دوربین‌های گوشی‌ها در حال حاضر انتقادات بسیاری مطرح است. این‌که هر شخصی در دست خود وسیله‌ای دارد که به راحتی می‌تواند با آن حریم خصوصی دیگران را نقض کند.

به همین دلیل، نمی‌توان راجع به این موضوع نظر قطعی داد. پیشرفت گوشی‌ها از لحاظ دوربین فراتر از تصور ما خواهد بود، اما دوربین‌های حرفه‌ای نیز همگام با آن‌ها پیشرفت خواهند کرد و بعید به نظر می‌رسد که گوشی‌ها به طور کامل جایگزین دوربین‌های حرفه‌ای شوند.

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

راهنمای خرید هولدر موبایل برای ماشین در تمامی رده‌های قیمتی (دی 1401)

"از هر چهار تصادف رانندگی یکی از آن‌ها به دلیل استفاده از گوشی هوشمند توسط راننده است." این...

پویا علیمی time-alt ۳۰ آذر ۱۴۰۱

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

بهترین گوشی ها با عمر بالای باتری و شارژدهی طولانی – دی ۱۴۰۱

گوشی‌های هوشمند هم مثل دیگر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل از باتری نیروی خود را دریافت...

محمد ملکان time-alt ۵ مهر ۱۴۰۱

راهنمای خرید اسپیکر ارزان قیمت تا ۱ میلیون تومان (دی 1401)

از گذشته گوش دادن به موسیقی یکی از کارهای مورد علاقه انسان‌ها بوده که برای پر کردن اوقات فراغت...

محمد ملکان time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

بهترین گوشی های اقتصادی تا ۵ میلیون تومان (دی ۱۴۰۱)

بهترین گوشی های اقتصادی بازار تا ۵ میلیون تومان از شرکت‌های نوکیا، سامسونگ و شیائومی در این...

پویا علیمی time-alt ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین هدفون و هندزفری‌ بازار در تمام رده‌های قیمتی

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین هدفون و هندزفری‌ها را در بازی قیمتی 100 هزار تومان تا 10...

محمد ملکان time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین گوشی میان رده از ۵ تا ۱۰ میلیون (دی ۱۴۰۱)

میانرده های جدید شهریور ۱۴۰۱ (بهترین گوشی های ۵ تا ۱۰ میلیون) در این مطلب معرفی شده‌اند و نقاط...

محمد ملکان time-alt ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱