نوا 3e

نقد و بررسی گوشی هوآوی نوا 3e

بعد از این که نمایشگر های کم حاشیه با نسبت تصویر جدید، در سال 2017 به ترند بازار تبیدل شدند؛ به نظر می رسد که اکنون نوبت بریدگی یا ناچ می باشد که در اکثر گوشی های امروزی بکار گرفته شود. هوآوی در جدیدترین سری محصولات خود از این زبان طراحی استفاده کرده است که مقرون به صرفه ترین آن ها، نوا 3e می باشد. این میان رده در واقع نسخه مقرون به صرفه پی 20 می باشد که با نام پی 20 لایت نیز در سایر مناطق شناخته می شود؛ اما از آنجایی که برند نوا در برخی مناطق از جمله ایران، محبوب می باشد، هوآوی محصول جدید خود را با نام نوا 3e در کشورمان عرضه کرده است. در ادامه با نقد و بررسی میان رده جذاب هواوی با سایمان دیجیتال همراه باشید.

ویدئوی جعبه گشایی از هوآوی نوا 3e

 

طراحی

سال 2017 یکی از بهترین سال ها برای گوشی های هوشمند بود. در این سال اسمارتفون های زیادی با نمایشگرهای جدید رونمایی شدند که در نهایت باعث شد شکل و شمایل گوشی ها از روند تکراری خود، فاصله زیادی بگیرد. استفاده از نمایشگر های جدید به چند شیوه در بین شرکت های مختلف انجام گرفت؛ شرکت هایی مانند سامسونگ و ال جی سعی در کوچک کردن حاشیه، بدون به هم خوردن تقارن داشتند و از طرف دیگر، شرکت های مانند اپل و اسنشال، بریدگی بالای نمایشگر را ترجیح دادند.

هوآوی با تولید سری میت 10 در نیمه دوم 2017 و با معرفی سری پی 20 و البته نوا 3e در اوایل 2018، جزو معدود شرکت هایی به شمار می آید که از هر دو زبان طراحی استفاده کرده است. لقب های زیادی مانند میان رده مدرن، میان رده جذاب و … می توان به گوشی جدید هوآوی عنوان کرد؛ اما یکی دیگر از لقب های آن، می تواند iphone X ارزان قیمت هوآوی باشد. دلیل این موضوع طبیعتا شباهت های ظاهری است که نوا 3e با پرچمدار اپل دارد. البته این موضوع در بازار امروزی، ایرادی محسوب نمی شود و تمام شرکت ها، به نوعی از یکدیگر یاد می گیرند.

اما گذشته از این موارد، نوا 3e واقعا میان رده خوش ساخت و زیبایی است. نمایشگر جدید آن حدود 80 درصد مساحت قسمت جلو را به خود اختصاص داده است که برای محصولی در این رنج قیمت، رقم بسیار خوبی به شمار می آید. هوآوی نسل جدید نمایشگر های کم حاشیه خود را full visin 2.0 نام گذاری کرده است که در قسمت بالایی دارای بریدگی است. هوآوی تاکید دارد که اندازه بریدگی بالای نمایشگر این محصول، نصف اندازه بریدگی آیفون 10 می باشد که البته کاملا طبیعی است؛ چرا که تعداد سنسور های قرار گرفته در این قسمت بین دو محصول، کاملا متفاوت است. در قسمت بریدگی نوا 3e اسپیکر مکالمه، دوربین سلفی، سنسور های مجاورتی و نور و چراغ اعلان قرار گرفته است؛ در حالی که بریدگی آیفون 10 مملو از سنسور های مختلف می باشد.

نوا 3e

به غیر از این موارد، قطعات دیگری در قسمت جلوی نوا 3e به چشم نمی خورد و هوآوی برخلاف پی 20 و پی 20 پرو، سنسور اثر انگشت این محصول را به قسمت پشتی انتقال داده است که به یکپارچه شدن طراحی قسمت جلو، کمک کرده است. پنل پشتی هم مطابق انتظار از جنس شیشه می باشد که در رنگ آبی این محصول، همانند آنر 9، جلوه های نوری بسیار زیبایی ایجاد می کند. در پنل پشتی ، دوربین دوگانه با چینشی عمودی قرار دارد که نا خود آگاه یاد آور آیفون 10 می باشد. گذشته از دوربین دوگانه، فلاش LED و سنور اثر انگشت نیز در این پنل قرار دارند و هوآوی در تصمیمی جالب، تمام نوشته ها را در راستای دوربین قرار داده است که به زیباتر شدن محصول، کمک کرده است. سنسور اثر انگشت نوا 3e در قسمت میانی پنل پشتی قرار دارد که دسترسی به آن، بسیار اسان می باشد. این سنسور ظاهر ماتی دارد که تضاد جالبی با جلوه براق شیشه پشتی ایجاد کرده و از عملکرد سریع و دقیقی برخوردار است.

فریم فلزی محصول هم ظاهر ماتی دارد که تمامی کلید ها در سمت راست آن قرار گرفته است. در سمت چپ آن نیز درگاه سیمکارت و کارت حافظه قرار دارد. قسمت پائینی فریم فلزی، میزبان حضور جک 3.5 میلی متری هدفون، درگاه USB Type-C و اسپیکر تک کاناله میکروفون است و قسمت بالایی که آرام ترین ظاهر را دارد، محل قرار گیری میکروفون حذف نویز می باشد. در مجموع هوآوی نوا 3e با نمایشگر کم حاشیه، ضخامت 7.4 میلی متری و وزن مناسب باعث شده است که با محصول زیبا و خوش دستی رو به رو باشیم که کیفیت ساخت آن در سطح خوبی قرار دارد.

 

نمایشگر

قطعا، نمایشگر متفاوت ترین و خاص ترین ویژگی نوا 3e به شمار می آید. همانطور که گفتیم، هوآوی نمایشگر های جدید خود را که در قسمت بالا دارای بریدگی است، Full vision 2 نام گذاری کرده است. نوا 3e از پنل IPS LCD با اندازه 5.84 اینچی استفاده می کند که نسبت تصویر آن، 19:9 می باشد. رزولوشن نمایشگر، 2280×1080 می باشد که برای یک محصول میان رده، کاملا کافی می باشد. هوآوی امکان تغییر رزولوشن را در میان رده جدید خود قرار داده و کاربران می توانند در صورت نیاز به ذخیره انرژی، وضوح تصویر را به اچ دی پلاس، کاهش دهند.

نوا 3e

کیفیت نمایشگر این محصول، در سطح بسیار خوبی قرار دارد و رنگ ها از شادابی مناسبی برخوردارند. حداکثر روشنایی محصول نیز بسیار مطلوب بوده و حتی بهتر از برخی پرچمداران می باشد. این موضوع باعث شده است که استفاده از این گوشی در زیر نور آفتاب، بدون مشکل خاص میسر باشد. زاویه دید هم قابل قبول است و تغییر آزار دهنده ای در رنگ ها و کنتراست نمایشگر در زوایای مختلف ایجاد نمی شود. رنگ مشکی نیز با توجه به LCD بودن پنل، از دقت خوبی برخوردار است، اما عمق آن هرگز به خوبی پنل های اولد نمی باشد. حداقل نور نمایشگر نیز میزان خوبی دارد و با روشن کردن حالت EYE comfort که فیلتر کننده نور آبی است، می توان به راحتی از این گوشی در محیط های کم نور استفاده کرد.

تنها نکته ای که نمایشگر نوا 3e دارد، بریدگی یا ناچ می باشد که طرفداران و مخالفان خاص خود را دارد. به نظر می رسد که اکثر برند ها در حال رفتن به سراغ استفاده از این نوع نمایشگر ها هستند و کاربران چاره ای جز عادت کردن به آن ندارند. خوشبختانه هوآوی حالتی نرم افزاری در نوا 3e قرار داده است که می توان بریدگی نمایشگر نوا 3e را پنهان کرد. این گزینه در واقع با مشکی کردن دو سمت بریدگی، سعی در متقارن نشان دادن ظاهر قسمت جلو دارد؛ اما از آنجایی که رنگ مشکی این نمایشگر چندان عمیق نیست، بریدگی نمایشگر این گوشی چندان هم پنهان نخواهد شد. اما با این حال وجود این ویژگی برای کسانی که مخالف بریدگی هستند، بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.

 

دوربین

هوآوی را می توان تنها شرکتی دانست که بیشتر از بقیه، از دوربین دوگانه در محصولات خود استفاده کرده است. گوشی نوا 3e نیز از این قاعده مستثنی نیست و همانند بیشتر گوشی های میان رده این شرکت، از دوربین دوگانه استفاده می کند. دوربین دوگانه این گوشی از دو سنسور 16 و 2 مگاپیکسلی شکل گرفته است که برخلاف پرچمداران هوآوی، توسط لایکا بهینه سازی نشده است. سنسور 16 مگاپیکسلی این گوشی از پیکسل های 1 میکرونی شکل گرفته و گشودگی دهانه دیافراگم لنز آن، f/2.0 می باشد. دوربین دوم 2 مگاپیکسلی هم که وظیفه سنجش عمق را بر عهده دارد، دارای گشودگی دیافراگم f/2.4 است.

نوا 3e

رابط کاربری دوربین، مشابه گوشی های اخیر هوآوی بوده و همچنان شاهد منوی سه صفحه هستیم. باکشیدن انگشت به سمت راست در اپلیکیشن دوربین، می توان به حالت های مختلف عکاسی از جمله حالت حرفه ای یا پرو، پاناروما؛ HDR و … دسترسی یافت. با تکرار همین عمل به سمت چپ هم می توان به تنظیمات اصلی دوربین از جمله تغییر رزولوشن، تغییر تایمر، فعال کردن خطوط راهنما و … دست پیدا کرد. ویژگی جدید که در اینجا به چشم می خورد، AR lens می باشد که برای افزودن افکت های واقعیت افزوده روی چهره می باشد.

 

دوربین این گوشی در محیط های روشن، عکس های باکیفیتی ثبت می کند. به لطف استفاده از سنسور 16 مگاپیکسلی، جزئیات زیادی در تصاویر هستند اما نبود لرزشگیر اوپتیکال باعث شده است که وضوح آن ها به خوبی گوشی های پرچمدار نباشد که البته امری کاملا طبیعی است. رنگ های ثبت شده در عکس ها، از شادابی خوبی برخوردارند و میزان نویز تصاویر با توجه رنج قیمتی محصول، قابل قبول ارزیابی می شود. تنها نکته ای که می توان به آن اشاره داشت، گستره محدوده دینامیکی می باشد که در نوا 3e چندان وسیع نیست. همین موضوع باعث شده است که قسمت های سایه در تصاویر، با جزئیات بسیار کمتری به ثبت برسند. در محیط های کم نور هم مطابق انتظار، جزئیات کاهش یافته و رنگ ها، طراوت خود را از دست می دهند؛ اما میزان نویز آن ها آزاردهنده نمی باشد. به لطف استفاده از دوربین دوم، این گوشی قادر به ثبت عکس های پرتره می باشد. عملکرد این ویژگی در هنگام عکاسی از سوژه های انسانی، راضی کننده است، اما تشخیص لبه های در سوژه های شلوغ، به خوبی انجام نمی گیرد.

نوا 3e

دوربین سلفی به سنسور 16 مگاپیکسلی مجهز شده است که برای یک محصول میان رده اقتصادی، بسیار خوب می باشد. این دوربین هم در مجموع عکس های با کیفیت و با جزئیات بالا ثبت می کند که گستره دینامیکی آن، تعریف چندانی ندارد. دوربین سلفی نوا 3e قادر به ثبت تصاویر پرتره می باشد که در بیشتر مواقع، عملکرد راضی کننده ای از خود به نمایش می گذارد. حالت Perfect Selfie هم می تواند برای ایجاد تغییراتی مانند، تغییر اندازه چشم، تغییر اندازه صورت، تغییر رنگ پوست و … کاربردی باشد. در مجموع می توان گفت که نوا 3e با توجه به رده قیمتی خود، عملکرد کاملا راضی کننده ای در زمینه دوربین دارد.

سخت افزار و صدا

ترکیب سخت افزاری Nova 3e همانی است که اخیرا بارها در گوشی های میان رده هوآوی و آنر، شاهد آن بوده ایم. در زمینه قدرت، نوا 3e به پردازنده 8 هسته ای Kirin 659 مجهز شده است که 4 هسته قدرتمند آن در فرکانس 2.36 و چهار هسته کم مصرف نیز در فرکانس 1.7 گیگاهرتزی تنظیم شده اند. پردازنده گرافیکی هم از نوع Mali T830 می باشد. این گوشی با حافظه داخلی 64 گیگابایتی و حافظه رم 4 گیگابایتی همراه می باشد که حافظه داخلی آن از طریق کارت حافظه خارجی، قابل ارتقا می باشد.

اعداد ارقام به دست آمده از بنچمارک ها، نشان می دهد که نوا 3e عملکردی مشابه، پی اسمارت، آنر 7x ومیت 10 لایت دارد. بنابراین می توان نتیجه گرفته که این ترکیب سخت افزاری، برای استفاده معمولی و انجام کارهای روزانه، مناسب و کافی می باشد. با این ترکیب سخت افزاری می توان بازی های زیادی را اجرا کرد، اما باید از قید بازی های گرافیکی سنگین گذشت. در سایر امور مانند گشت و گذار در رابط کاربری، اجرای برنامه های معمولی و … این گوشی عملکرد خوبی از خود به نمایش می گذارد.

 

در لبه پایینی دستگاه، اسپیکر تک گانه ای قرار گرفته است که حجم و کیفیت صدای آن در سطح معمولی قرار می گیرد. خوشبختانه این گوشی از جک هدفون پشتیبانی می کند؛ اما هدفون های داخل جعبه نوا 3e ، تعریف زیادی ندارند و بهتر است از هدفون جداگانه ای استفاده نمایید.

نرم افزار

در قسمت نرم افزای تغییرات ظاهری چندانی صورت نگرفته تغییرات اعمال شده، مربوط به بهبود عملکرد و تکامل رابط کاربری می باشد. هواوی برای همگام شدن با نسخه‌ی اندروید، مستقیما EMUI 8.0 را معرفی کرده است. درست است که تغییر در شماره ی نسخه 3 شماره می باشد، اما تغییرات ایجاد شده در رابط کاربری چندان زیاد نیستند و تفاوت زیادی با EMUI 5.1 ایجاد نشده است. این گوشی به اندروید 8 اوریو مجهز شده است که خبر بسیار خوبی برای یک محصول میان رده می باشد؛ چرا که در حال حاضر بسیاری از گوشی های پرچمدار وجود دارند که در انتظار دریافت اندروید 8 می باشند.

ظاهر صفحه ی قفل نسبت به گذشته تغییری نکرده و با سوایپ کردن به سمت بالا می توان به میانبرهای متنوعی دسترسی داشت. صفحه ی هوم نیز بدون تغییر مانده و می توان از بخش تنظیمات، دو حالت اصلی برای آن در نظر گرفت. یکی از ویژگی های جدید نرم افزاری نوا 3e ، قابلیت تشخیص چهره می باشد که به گفته هوآوی، از طریق اسکن 1000 نقطه از چهره افراد، امنیت بالایی را در اختیار می گذارد. عملکرد این ویژگی در محیط های روشن، بسیار خوب است و تشخیص چهره با سرعت خوبی انجام می گیرد، اما در محیط های کم نور، عملکرد این ویژگی با مشکل مواجه شده و سرعت آن کاهش می یابد. ویژگی تشخیص چهره نوا 3e، به باز یا بسته بودن چشم، اهمیت می دهد و همچنین با تصویر اشخاص، فریب نمی خورد.

نوا 3e

به طور کلی باید گفت EMUI جدید با حفظ ویژگی‌های نسخه‌ی پیشین و همچنین اضافه کردن قابلیت‌های اندروید اوریو، کامل‌ترین نسخه‌ی این رابط کاربری تا به امروز است؛ اما طراحی آن همچنان مابین اندروید و ios گرفتار است و ظاهر یکپارچه و زیبایی ندارد که مطمئنا مورد پسند عموم کاربران نخواهد بود.

باتری

نوا 3e به باتری 3000 میلی آمپر ساعتی مجهز شده است که برای محصولی با نمایشگر 5.8 اینچی، رقم چندان بزرگی به شمار نمی آید. عوامل زیادی مانند نرم افزار، سخت افزار، نمایشگر و … در شارژدهی یک محصول دخیل هستند و شارژدهی یک محصول، بین افراد مختلف متفاوت خواهد بود. در استفاده ای که ما از این گوشی داشتیم، نوا 3e نشان داد که در استفاده معمولی شامل وبگردی، استفاده از شبکه اجتماعی، عکاسی و … می تواند 1 روز کامل را دوام بیاورد. خوشبختانه این گوشی از شارژ سریع پشتیبانی می کند که به گفته هوآوی، درعرض نیم ساعت می تواند تا 43 درصد گوشی را شارژ کند.

نوا 3e

نقاط مثبت

  • نمایشگر با کیفیت
  • طراحی زیبا و مدرن
  • دوربین خوب
  • پشتیبانی از شارژ سریع

نقاط منفی

  • اسپیکر نه چندان خوب
  • نبود فیلمبرداری 4K
  • ویژگی های کاملا مشابه با میان رده های اخیر هوآوی

نظر شما در مورد گوشی هوآوی نوا 3e چیست؟

خرید گوشی nova 3e

تعداد سیم کارت دوسیم کارت
ابعاد ۱۴۸٫۶x۷۱٫۲x۷٫۴ میلی‌متر
وزن ۱۴۵ گرم
ساختار بدنه
تراشه HiSilicon Kirin 659
پردازنده ‌ی مرکزی هشت هسته‌ای (4×2.36 گیگا‌هرتز Cortex-A53 & 4×1.7 گیگا‌هرتز Cortex-A53)
پردازنده ‌ی گرافیکی Mali-T830 MP2
نوع صفحه نمایش LTPS IPS LCD capacitive touchscreen, 16M colors
اندازه صفحه نمایش ۵٫۸۴ اینچ
رزولوشن صفحه نمایش ۱۰۸۰x۲۲۸۰ پیکسل
تراکم پیکسلی صفحه نمایش ۴۳۲ پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش ۱۶ میلیون رنگ
محافظت صفحه نمایش
سایر قابلیت‌ها صفحه نمایش
حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت
مقدار RAM ۴ گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه جانبی حافظه جانبی میکرو اس‌دی، تا 256 گیگابایت (استفاده از جایگاه سیم کارت دوم)
شبکه های ارتباطی 2G / 3G / 4G
شبکه 2G GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 – SIM 1 & SIM 2 (dual-SIM model only)
شبکه 3G HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100 & CDMA; TD-SCDMA
شبکه 4G LTE
فن‌آوری‌های ارتباطی GPRS,EDGE,Wi-Fi,Bluetooth,Radio,NFC
WLAN Wi-Fi 802.11 a/b/g/n, WiFi Direct, hotspot
bluetooth 4.2, A2DP, LE, EDR, aptX
GPS Yes, with A-GPS, GLONASS, BDS
Radio FM radio
درگاه ارتباطی 2.0, Type-C 1.0 reversible connector
دوربین دوربین دوگانه 16+2 مگاپیکسل
قابلیت ثبت موقعیت جغرافیایی عکس‌ها و فیلم‌ها (Geo-Tagging)
قابلیت فوکوس با اشاره روی سوژه (Touch Focus)
قابلیت تشخیص چهره (Face Detection)
قابلیت عکاسی پانوراما (Panorama)
قابلیت عکاسی HDR
فلش LED
فیلمبرداری رزولوشن 1080 × 1920 و سرعت 30 فریم بر ثانیه (1080p@30FPS)
دوربین سلفی دارای سنسور با رزولوشن 16 مگاپیکسل
رزولوشن 1080 × 1920 و سرعت 30 فریم بر ثانیه (1080p@30FPS)
صدا Alert types: Vibration; MP3, WAV ringtones
بلندگو: دارد
جک 3.5 میلی متری: دارد
سیستم عامل اندروید ۸٫۰ (Oreo)
قابلیت‌های نرم‌افزاری MMS، ایمیل، مرورگر HTML5، قابلیت نمایش اسناد مایکروسافت آفیس، قابلیت نمایش فایل‌های متنی PDF، برنامه ویرایش عکس، سرویس‌های گوگل شامل Google Search, Google Maps, Gmail و YouTube، قابلیت استفاده از سرویس شبکه‌های اجتماعی
حس‌گرها Fingerprint (rear-mounted)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ (except LX2)، مجاورت، قطب‌نما
مشخصات باتری باتری لیتیوم پلیمر با ظرفیت 3000 میلی‌آمپرساعت
رنگ مشکی, آبی

۲ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با سلام.
ممنون از تیم خوب سایمان دیجیتال.
برای استفاده از شبکه های اجتماعی، ارسال فایل ها، پخش موسیقی و چند تا عکس گرفتن ساده کدوم رو شما پیشنهاد میدید بین 4 گزینه زیر من خیلی گیج شدم.
nova3i یا nova3e یا هواوی p smart 2019 یا سامسونگ a30.???
با تشکر از سایمان دیجیتال

سایــمان دیــجیتال
۹ مهر ۱۳۹۸ در ۰۹:۴۸

درود خدمت شما
دوست عزیز گوشی گلکسی A30 در مجموع گزینه بهتری می باشد.
با تشکر

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰