نقد و بررسی هواوی میت بوک D15

شاید شرکت هواوی را با گوشی‌ها و تجهیزات مخابراتی آن بشناسیم؛ اما این شرکت از سال 2016 فعالیت خود را در زمینه لپ‌تاپ نیز آغاز کرده و هر ساله با بهبود آن‌ها، نسخه جدید‌تری را روانه بازار می‌کند. لپ‌تاپ میت بوک D15 آخرین لپ‌تاپ میان‌رده این کمپانی برای سال 2020 می‌باشد که در دو اندازه 14 و 15.6 اینچ روانه بازار شده است. علاوه بر این، MateBook D15 در دو نسخه با پردازنده‌های اینتل و AMD روانه بازار شده است که در این مقاله، نسخه AMD را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ابعاد۳۵۷.۸ در ۲۲۹.۹ در ۱۶.۹
وزن۱.۶۲ گرم
پردازنده مرکزیAMD Rayzen 5 3500U Processor
فرکانس کاری پردازنده1.60GHz up to 4.20GHz
حافظه‌ی کش6MB
پردازنده‌ی گرافیکRadeon Vega 8 Graphics
حافظه‌ی اختصاصی پردازنده‌ی گرافیکی۲ گیگابایت
حافظه‌ی رم۸ گیگابایت
اندازه صفحه‌نمایش۱۵.۶ اینچ
رزولوشنFull HD|1920×1080
نوع پنلIPS
شبکه‌ی بی‌سیمIEEE 802.11a/b/g/n/ac
پورت شبکه
HDMI۱
VGA
DVI
بلوتوثبلوتوث نسخه 5.0
تعداد درگاه USB 3.0 Type A و بالاتر1
درگاه USB Type C1
جک هدفون/میکروفنبله
اسپیکردوگانه
درایو نوری
وبکمبله
کیبورد با نور پس‌زمینه
کارت‌خوان
حجم باتریباتری با ظرفیت ۴۲ وات ساعت | شارژر 65 وات
درگاه قفل امنیتی
نوع حافظه رمDDR4
حافظه‌ی داخلیظرفیت هارددیسک : ۱ ترابایت ظرفیت حافظه SSD: ۲۵۶گیگابایت
نوع حافظه‌ی داخلیحافظه هیبریدی
تعداد درگاه USB 2.0 Type A۲
حسگراثر انگشت (FingerPrint)، شتاب سنج (Gravity Sensor)، اثر هال برای سنجش ورود و خروج ولتاژ (Hall Sensor)
بررسی هواوی میت بوک D15

طراحی

از جنس بدنه و رنگ خاکستری آن گرفته تا صفحه کلید و نمایشگر محصول باعث شده تا هواوی طراحی میت بوک D15 را مدیون مک‌بوک‌های اپل باشد. البته این شباهت در طراحی لزوما نکته‌ی منفی برای محصولی در این رنج قیمتی نبوده و باعث شده تا لپ‌تاپ میان‌رده هواوی ظاهر و حس‌وحالی نزدیک به لپ‌تاپ‌های پرچمدار داشته باشد.

MateBook D15 دارای بدنه یکپارچه آلومینیومی است که کیفیت ساخت بسیار خوبی دارد. در این محصول خوش‌ساخت، شیار پورت‌ها با دقت بالایی برش داده شده و ضخامت بدنه در حدی هست که اگر از قسمت‌های مختلف آن فشار دهید، شاهد فرو رفتن نباشید.

بررسی هواوی میت بوک D15

بدنه میت بوک D15 دارای ابعاد ۳۵۷.۸ در ۲۲۹.۹ در ۱۶.۹ میلی‌متر می‌باشد که نشان می‌دهد کمی بزرگ‌تر از مک‌بوک پرو 2019 است. این لپ‌تاپ در نسخه‌ای که از حافظه هیبریدی (SSD+HDD) استفاده می‌کند، دارای وزن 1.62 کیلوگرمی می‌باشد که در نسخه بدون HDD وزن آن چیزی در حدود 100 گرم سبک‌تر است. از این رو میت بوک D15 جزو لپ‌تاپ‌های خوش اندازه 15 اینچی بازار محسوب می‌شود که حمل و نقل آن حتی با یک دست آسان بوده و برای مدت طولانی‌تری می‌توان آن را در کوله‌پشتی و یا هر‌گونه کیف دیگری حمل کرد.

یکی از مهم‌ترین دلایل خوش اندازه بودن میت بوک D15 ، نمایشگر کم حاشیه آن می‌باشد. هواوی همانند چیزی که در لپ‌تاپ‌های پرچمدار این شرکت دیده‌ایم؛ دوربین وبکم را از بالای نمایشگر حذف کرده و به طرز خلاقانه‌ای آن را در داخل کیبورد قرار داده است. در واقع وبکم این محصول کلیدی بین F6 و F7 می‌باشد که با فشار دادن باز می‌شود. این موضوع علاوه بر کاهش حاشیه‌های نمایشگر، باعث شده تا میت بوک D15 از نظر حریم شخصی نیز یک پله بالاتر از سایر مدل‌ها قرار داشته باشد.

بررسی هواوی میت بوک D15

هواوی روی شاسی Matebook D15 سنسور اثر انگشت خازنی قرار داده است که با دکمه پاور یکپارچه بوده و برای بازگشایی قفل دستگاه از طریق Windows Hello مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفتنی است که این سنسور عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش می‌گذارد و در کسری از ثانیه احراز هویت را انجام می‌دهد.

هواوی میت بوک D15 در زمینه پورت‌ها تقریبا شما را راضی خواهد کرد، با این حال هواوی نیز همانند سایر کمپانی‌ها، برخی از پورت‌ها را فدای ضخامت کم‌تر کرده است. در سمت راست این لپ‌تاپ، دو درگاه USB Type-A به همراه جک 3.5 میلی‌متری قرار دارد که متاسفانه هر دوی این یواس‌بی‌ها از نوع USB 2.0 هستند که برای سال 2020 کمی قدیمی به نظر می‌رسد. در سمت مقابل اما پورت USB Type-C به همراه پورت USB A 3.0 و HDMI قرار گرفته است که پورت USB C در آن برای شارژ لپ‌تاپ نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

روش ارتباطی بی‌سیم با لپ‌تاپ هواوی از طریق WiFi ، بلوتوث و NFC انجام می‌گیرد. برای میت بوک D15 کارت شبکه 8822CE شرکت Realtek در نظر گرفته شده است که استاندارد WiFi 5 و بلوتوث 5 را در اختیار می‌گذارد. اما قابلیت جذاب این لپ‌تاپ، برچسب NFC آن می‌باشد که در قسمت پایین کیبورد مشاهده می‌شود. با استفاده از این برچسب می‌توان گوشی هوشمند را تنها با نزدیک کردن به لپ‌تاپ، به آن متصل کرده و فایل‌های مختلف را جابه‌جا کرد. البته باید در نظر داشته باشید که این قابلیت تنها با برخی از گوشی‌های پرچمدار هواوی و آنر سازگار می‌باشد که کاربردی بودن آن را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بررسی هواوی میت بوک D15

از سایر اجزای بخش طراحی میت بوک D15 باید به لولای آن اشاره کنیم که در واقع نمایشگر را به بدنه متصل می‌کند. این لولا جزو لولاهای باکیفیت بکار رفته در لپ‌تاپ‌های میان‌رده می‌باشد؛ به طوری که به وسیله آن می‌توان نمایشگر را در زوایای دلخواهی تنظیم کرد و همچنین این لولا به قدری سفت نیست که باز کردن لپ‌تاپ با یک دست کار دشواری باشد.

در نهایت باید به قسمت زیرین لپ‌تاپ اشاره کنیم که میزبان مجرای هوا و اسپیکر دوگانه است. هواوی در این قسمت، شیار پلاستیکی برآمده‌ای قرار داده است که باعث می‌شود هنگام استفاده روی سطوح صاف، لپ‌تاپ فاصله مناسبی برای جریان هوا و سیستم خنک‌کننده داشته باشد و همچنین فضای مناسبی برای پخش صدا ایجاد شود.

بررسی هواوی میت بوک D15

تعامل با کیبورد و پد لمسی

زمانی که لپ‌تاپی با نمایشگر بزرگ و بدنه باریک و کوچک تولید می‌کنید؛ به اجبار برخی از کلید‌های کیبورد آن حذف خواهد شد. میت بوک D15 نیز از این قاعده مستثنی نیست و از کیبورد جزیره‌ای استفاده می‌کند که بخش شماره‌های ماشین حساب در آن وجود ندارد. علاوه بر این، کلید‌های Home و End نیز از این کیبورد حذف شده‌ و کلید‌های بالا و پایین اندازه کوچکی دارند. این دو موضوع در کنار نبود نام‌پد بسته به نوع کاربری شما می‌تواند میزان آزاردهندگی خود را داشته باشد. به عنوان مثال اگر جزو افرادی هستید که زیاد تایپ می‌کنید، این موارد برای شما آزار دهنده قطعا آزار دهنده خواهد بود.

مورد بعدی که در لپ‌تاپ‌های باریک با آن مواجه می‌شویم، عمق کم برای حرکت کلید‌های کیبورد است. میت بوک D15 هم با ضخامت 16 میلی‌متری، کیبوردی با عمق بسیار کم برای فشار دادن دارد که البته عمق حرکتی آن تا حدودی بیشتر از مک‌بوک‌های اپل با کیبورد پروانه‌ای است. بنابراین اگر جزو افرادی هستید که تا کنون از کیبورد‌های شخص ثالث رومیزی استفاده کرده‌اید، کیبورد MateBook D15 حس خوشایندی برای شما نخواهد داشت. گذشته از این موارد، کلید‌های کیبورد این محصول اندازه بزرگ و استانداردی دارند که دسترسی به آن‌ها عموما آسان است.

بررسی هواوی میت بوک D15

در قسمت پایین کیبورد، پد لمسی یا تاچ‌پد بزرگی قرار گرفته است که اندازه آن کمی کوچک‌تر از نمونه بکار رفته در مک‌ بوک‌های اپل بوده و بزرگ‌تر از اغلب لپ‌تاپ‌های ویندوزی است. این پد لمسی سطح صاف و صیقلی دارد که انگشت کاربر به راحتی روی آن جا‌به جا می‌شود. کلید راست و چپ نیز به صورت یک‌پارچه در بدنه آن قرار داده شده و دستورات لمسی به خوبی توسط این تاچ‌پد اجرا می‌شوند.

نمایشگر و اسپیکر میت بوک D15

میت بوک D15 به نمایشگر 15.6 اینچی از نوع IPS مجهز شده است که رزولوشن فول اچ‌دی را در نسبت تصویر مرسوم 16:9 در اختیار می‌گذارد. این نمایشگر که حدود 87% مساحت قسمت جلو را به خود اختصاص داده است،برخلاف نمونه‌های بکار رفته در لپ‌تاپ‌های پرچمدار هواوی، از نوع لمسی نمی‌باشد.

حداکثر روشنایی این نمایشگر، حدود 220 نیت می‌باشد که برای استفاده در محیط‌های داخلی رقم مناسبی به نظر می‌رسد. در فضاهای باز هم استفاده از پوشش مات تا حدودی به خوانایی نمایشگر کمک می‌کند. با این حال در زمینه روشنایی و زاویه دید نباید انتظار زیادی از نمایشگر میت بوک D15 داشته باشید. در زمینه نشت نور از لبه‌ها، این نمایشگر مشکل آزاردهنده‌ای ایجاد نمی‌کند و حداقل نور 4 نیتی آن در کنار قابلیت فیلتر نور آبی، استفاده آسان در محیط‌های تاریک را در پی دارد.

بررسی هواوی میت بوک D15

در بخش کنتراست و پوشش رنگ نیز نمایشگر این لپ‌تاپ با بهترین‌های بازار فاصله دارد و نباید انتظار زیادی از آن داشته باشیم. نسبت کنتراست نمایشگر این لپ‌تاپ، 800:1 می‌باشد که عمق رنگ مشکی معمولی را در اختیار می‌گذارد. همچنین پنل 6 بیتی میت بوک D15 حدود 65% از فضای رنگی sRGB، حدود 49% از فضای رنگی aRGB و 48% از فضای رنگی DCI P3 را پوشش می‌دهد که محدوده چندان بزرگی به شمار نمی‌آید؛ اما دقت رنگی آن راضی کننده است و این پنل از محتوای HDR نیز پشتیبانی می‌کند.

همانطور که در قسمت طراحی اشاره کردیم، MateBook D15 از اسپیکر دوگانه استفاده می‌کند که در زیر لپ‌تاپ قرار دارند. صرف نظر از اینکه محل مناسبی برای اسپیکر‌ها در نظر گرفته نشده است، عملکرد آن‌ها هم چنگی به دل نمی‌زند و میت بوک D15 در این زمینه مشابه بیشتر لپ‌تاپ‌های میان‌رده عمل می‌کند. به طور کلی حجم صدای خروجی از این اسپیکر‌ها چندان زیاد نیست و حتی می‌توان گفت که از برخی اسمارتفون‌های پرچمدار، حجم صدای آن‌ها کم‌تر است. در زمینه شفافیت و وضوح نیز این اسپیکر‌ها عملکرد معمولی دارند؛ اما در حجم حداکثری شاهد اعوجاج آزاردهنده‌ای در آن‌ها نبودیم.

بررسی هواوی میت بوک D15

سخت‌افزار و عملکرد میت بوک D15

هواوی لپ‌تاپ میت بوک D15 را در دو نسخه با پردازنده اینتل و AMD روانه بازار کرده است که مطابق انتظار نسخه اینتل قیمت بالاتری دارد. البته بد نیست بدانید که خود نسخه AMD در دو نسخه با پردازنده Ryzen 5 3500U یا Ryzen 7 3700U عرضه می‌شود که در این مقاله فرصت بررسی نسخه Ryzen 5 با 8 گیگابایت حافظه رم و 256 گیگابایت حافظه SSD برای سایمان دیجیتال فراهم شده است.

پردازنده AMD Ryzen 5 3500U یک SoC موبایلی است که در سال 2019 معرفی شد. این تراشه از پردازنده مرکزی 4 هسته‌ای (2 ترد برای هر هسته) استفاده می‌کند که هسته‌های آن از نوع زن پلاس بوده و فرکانس پردازشی آن بین 2.2 گیگاهرتز و 3.8 گیگاهرتز متغیر است. این پردازنده مرکزی را در Ryzen 5، پردازنده گرافیکی یکپارچه با نام Radeon RX Vega 8 همراهی می‌کند که دارای 8 Cu بوده و حداکثر سرعت پردازشی آن به 1200 مگاهرتز می‌رسد. علاوه بر این، توان طراحی دمایی (TDP) این تراشه 15 وات اعلام شده است که نشان می‌دهد برای لپ‌تاپ‌های باریک و میان‌رده طراحی شده است.

بررسی هواوی میت بوک D15
نام پردازندهAMD Ryzen 5 3500U
خانواده پردازنده مرکزیAMD Ryzen “Picasso”
تعداد هسته‌هاQuad-core / 2 computing threads per core
فرکانس پردازنده2.1 GHz – 3.7 GHz
حافظه کش6MB
پشتیبانی از حافظه رمDDR4 (2400 MHz max. speed)
پردازنده گرافیکی یکپارچهAMD Radeon Vega 8
مصرف برق15W
لیتوگرافی (فرآیند ساخت)12 نانومتر
استفاده معمولMainstream laptops & 2-in-1 PCs
سایر تکنولوژی‌هاAMD FreeSync anti-stuttering and anti-tearing video technology

AMD SenseMI performance management and boosting

Virtualization (allows the processor to run multiple virtual platforms)
زمان عرضه2019 ژانویه
مشخصات پردازنده میت بوک D15 نسخه AMD

به گفته اِی‌اِم‌دی، SoC پیکاسو از ریز معماری +Zen استفاده می‌کند که با توجه به بهبود‌های خود، می‌تواند تا 3 درصد پیشرفت در PPC یا Performance Per Clock را به همراه داشته باشد. علاوه بر این، فرآیند تولید 12 نانومتری باعث می‌شود که این پردازنده سرعت بالاتری را در توان مصرفی مشابه داشته باشد. همچنین این پردازنده دارای کنترل‌کننده حافظه دو کاناله به صورت یکپارچه می‌باشد که از حافظه رم LDDR4-2400 پشتیبانی می‌کند.

AMD معتقد است که APUهای پیکاسو حدود 8% سریع‌تر از نسل قبلی هستند که باعث می‌شود Ryzen 5 3500U سریع‌تر از Ryzen 5 2500U بوده و عملکردی تقریبا مشابه با Ryzen 7 2700U داشته باشد. با این حال زمانی که تصمیم به خرید میت بوک D15 گرفتید، باید در نظر داشته باشید که قدرت پردازشی تراشه آن با پردازنده نسل 8 اینتل Core i5 8265U قابل مقایسه است و آنطور که AMD گفته است، در سری Ryzen 4000 شاهد پیشرفت بزرگی خواهیم بود.

بررسی هواوی میت بوک D15

لپ‌تاپ میت بوک D15 در حد انتظار خودش، عملکرد بسیار خوبی به نمایش می‌گذارد و مشکلی در استفاده روزمره از خود نشان نمی‌دهد. سیستم خنک‌کننده این محصول هم علاوه بر عملکرد بسیار خوبی که در کنترل حرارت دارد، در زمینه تولید صدا نیز بسیار مناسب عمل می‌کند. اما اگر به دنبال اجرای بازی‌های سنگین و یا کارهای گرافیکی سنگین هستید، مطمئنا باید به دنبال محصولات قدرتمند‌تری باشید و MateBook D15 مناسب شما نخواهد بود.

بنچمارکامتیاز
3DMark night Raid8499
3DMark time spy838
Geekbench 5 Open Cl9267
Geekbench 5 Vulkan9505
Geekbench Single core879
Geekbench multi core3175
PcMark3848
GFX manhatan6198
GFX T-Rex11817
بنچمارک‌های MateBook D15 در بررسی سایمان دیجیتال

باتری میت بوک D15

هواوی برای میت بوک D15 باتری 42 وات ساعتی در نظر گرفته است که عملکرد معمولی به نمایش می‌گذارد. این باتری در آزمایش پخش ویدئو با نور 80 درصد، حدود 6 ساعت و در تست PCMark 8 که کارهای روزمره را شبیه سازی می‌کند، حدود 5 ساعت و 24 دقیقه دوام می‌آورد. از این رو باتری این لپ‌تاپ به سختی می‌تواند یک‌روزکاری مثل وبگردی، ویرایش سبک عکس، استفاده از برنامه‌های اسناد، تماشای ویدئو و … دوام بیاورد و نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید.

در طرف دیگر هواوی برای شارژ این لپ‌تاپ، شارژر 65 واتی در نظر گرفته است که به وسیله پورت Type-C در عرض 1 ساعت و 30 دقیقه لپ‌تاپ را به طور کامل شارژ می‌کند و این موضوع می‌تواند تا حدود شارژدهی نه چندان خوب باتری را پوشش دهد.

بررسی هواوی میت بوک D15
7.8
میت بوک D15 در یک نگاه

میت بوک D15 برخلاف باطن میان‌رده خود، ظاهر و متریالی شبیه به لپ‌تاپ‌های پرچمدار دارد. علاوه بر این، MateBook D15 ابعاد با ظرافت و وزن مناسبی دارد که آن را برای حمل و نقل طولانی مدت مناسب می‌کند. با این حال این لپ‌تاپ برای پردازش‌های سنگین مناسب نیست و از نمایشگر، باتری و کیبورد کم عمق آن نیز نباید انتظار زیادی داشته باشید. با این حال اگر برچسب قیمتی میت بوک D15 را مشاهده کنید، احتمالا آن را در بالای لیست احتمالی خرید خود قرار دهید.

طراحی
9
نمایشگر
7.5
سخت افزار
7.5
کیبورد و تاچ پد
7.5
باتری
7.5
ارزش خرید
7.8
مزایا
  • طراحی زیبا
  • ابعاد و وزن مناسب
  • تنوع مناسب پورت‌ها
  • قابلیت‌ای جالب مثل NFC و وبکم دخل کیبورد
  • شارژ سریع
معایب
  • روشنایی کم نمایشگر
  • شارژدهی نه چندان خوب باتری
  • اسپیکر ضعیف
11
2
3
1
0

یک دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دمتون گرم خیلی دنبال برسی نسخه ای ام دیش گشتم

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰