نقد و بررسی هوآوی P smart

نقد و بررسی هوآوی P smart

یکی از بزرگترین ترند های مدرن گوشی های هوشمند، استفاده از نمایشگر های کشیده با حاشیه های کوچک می باشد. در حال حاضر تعداد زیادی از گوشی های هوشمند وجود دارند که از نمایشگر های 18 به 9 استفاده می کنند و به طور کلی این نمایشگر ها در مقایسه با نمایشگر های قدیمی 16:9 تجربه بهتری در زمینه رسانه در اختیار می گذارند. اخیرا علاوه بر گوشی های پرچمدار، تعداد زیادی از گوشی های میان رده نیز به سمت استفاده از صفحه نمایش جدید رفته اند. در این بین، بیشترین میان رده با چنین نمایشگری، متعلق به برند هوآوی و زیر مجموعه آن یعنی آنر می باشد. اولین گوشی هوآوی با نسبت تصویر 18:9 را می توان میت 10 پرو دانست که در اوخر سال 2017 معرفی شد. پس از آن گوشی های بیشتری با چنین نمایشگری از سوی هوآوی عرضه شد که یکی از مقرون به صرفه ترین آن ها، P smart می باشد. در ادامه با بررسی این گوشی با سایمان دیجیتال همراه باشید.

طراحی

طراحی گوشی P smart بسیار آشنا است؛ چرا که هوآوی اخیرا گوشی های زیادی با این شکل و شمایل روانه بازار کرده است. یکی از گوشی هایی که بسیار مشابه پی اسمارت می باشد، آنر 7 ایکس است. البته شاید از نظر حجمی P smart کمی کوچک تر از آنر 7 ایکس می باشد که استفاده با یک دست را کمی آسان تر می کند. البته هر دو گوشی ویژگی های نرم افزاری در اختیار خواهند گذاشت تا استفاده با یک دست، آسان تر باشد.

P smart

صفحه نمایش بیشتر مساحت قسمت جلو را به خود اختصاص داده است. حاشیه های اطراف گوشی کوچک هستند و همین موضوع ظاهر خوبی به جلوی دستگاه بخشیده است. هر چند که ظاهر کاملا تکراری و یکنواخت می باشد. در حاشیه بالایی نمایشگر، دوربین سلفی و اسپیکر مکالمه قرار دارد و حاشیه پایین میزبان لوگوی هوآوی می باشد. قسمت پشتی دستگاه از جنس آلومینیوم ساخته شده است که کیفیت مناسبی دارد. در قسمت بالا و پایین، دو نوار نقره ای رنگ قرار دارد که از نظر برخی کاربران، طراحی پشت محصول را تحت تاثیر قرار داده و یکنواختی را از بین برده است.

این خطوط نقره ای رنگ در واقع جدا کننده قسمت های پلاستیکی می باشند که هوآوی برای آنتن دهی در بالا و پایین قسمت پشتی قرار داده است. دوربین دوگانه و فلاس ال ای دی در قسمت پلاستیکی بالایی قرار دارد و سنسور اثر انگشت نیز در قسمت فلزی قرار گرفته است. این سنسور محل مناسبی دارد و دسترسی به آن آسان می باشد. عملکرد سنسور هم با توجه به قیمت محصول و میان رده بودن، مناسب می باشد.

به طور کلی باید گفت که P smart طراحی انقلابی و جدیدی ندارد و ظاهر آن بسیار مشابه محصولات اخیر هوآوی و آنر می باشد اما در مجموع طراحی آن را می توان قابل قبول ارزیابی کرد.

صفحه نمایش

پنل IPS این گوشی که حاشیه های کوچکی دارد، 5.65 اینچی بوده و از نسبت تصویر 18:9 برخوردار است. رزولوشن این نمایشگر 2160×1080 یا Full HD+ می باشد. اگر به دنبال نمایشگری با چگالی پیکسلی بالا و وضوح زیاد هستید، مطمئنا این گوشی برای شما مناسب نخواهد بود. اما رزولوشن فول اچ دی پلاس برای استفاده کاربران معمولی کاملا کافی خواهد بود و تفاوتی بین این رزولوشن و QHD+ دیده نخواهد شد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که با محصولی میان رده و مقرون به صرفه رو به رو هستیم.

تمام برنامه هایی که در نسبت تصویر 16:9 اجرا می شدند، مشکلی در نمایشگر 18:9 P smart نخواهد داشت و هواوی حالت نمایش تمام صفحه را در نظر گرفته است تا اپلیکیشن ها با نسبت تصویر جدید، سازگار شوند. نمایشگر IPS LCD این گوشی برای استفاده روزانه کیفیت مناسبی دارد و حداکثر روشنایی آن قابل قبول است. دقت رنگ های نمایشگر هم با در نظر رنج قیمتی، در سطح خوبی قرار دارد.

اما کنتراست نمایشگر هرگز در حد و اندازه های پنل های اولد نبوده و رنگ مشکی از عمق مناسبی برخوردار نمی باشد. هواوی تنظیمات متعددی برای نمایشگر این محصول در نظر گرفته است که از میان آن ها می توان به تغییر دمای رنگ ها، تغییر رزولوشن و ویژگی eye comfort اشاره کرد. ویژگی eye comfort در واقع فیلتر کننده ی نور آبی می باشد تا در هنگام استفاده از گوشی در محیط های تاریک، چشم کاربران اذیت نشود. در حالت کلی می توان گفت که این نمایشگر برای استفاده غیر حرفه ای و معمولی کاملا مناسب است و بیشتر کاربران را راضی خواهد کرد.

دوربین

برای همه روشن است که تلفن های میان رده و مقرون به صرفه در زمینه دوربین در حد و اندازه های یک پرچمدار عمل نمی کنند. از طرف دیگر اما هوآوی سعی کرده است که با قرار دادن دوربین دوگانه در پشت دستگاه، به نوعی روند گوشی های پرچمدار را طی کرده باشد. P smart در پشت خود مجهز به دوربین دوگانه می باشد که البته مشخصات آن در حد و اندازه های گوشی های پرچمدار نیست. دوربین دوگانه این گوشی از دو سنسور 13 و 2 مگاپیکسلی تشکیل شده است که سنسور 2 مگاپیکسلی به عنوان لنز کمکی برای تشخیص عمق و ثبت عکس های پرتره قرار داده شده است. این سیستم دوربین بسیار مشابه گوشی های اخیر هوآوی و آنر می باشد.

P smart

در قسمت جلوی دستگاه هم دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی قرار دارد که فاقد فلاش LED جداگانه می باشد؛ اما برای عکاسی در نور کم، گزینه فلاش صفحه نمایش وجود دارد. رابط کاربری دوربین هم مشابه گوشی های اخیر هوآوی بوده و امکاناتی چون عکاسی پرتره، روتوش چهره و … را در اختیار می گذارد. باکشیدن انگشت به سمت راست در اپلیکیشن دوربین، می توان به حالت های مختلف عکاسی از جمله حالت حرفه ای یا پرو، پاناروما؛ HDR و … دسترسی یافت. با تکرار همین عمل به سمت چپ هم می توان به تنظیمات اصلی دوربین از جمله تغییر رزولوشن، تغییر تایمر، فعال کردن خطوط راهنما و … دست پیدا کرد.

اگر چه P smart به آخرین نسخه رابط کاربری هوآوی مجهز شده است، اما همانند میت 10، دوربین آن هوشمند نبوده و قادر به تشخیص سوژه های عکاسی نمی باشد. با این حال، حالت خودکار دوربین عملکرد مناسبی دارد و از پس تنظیم رنگ ها و نور بر می آید. متاسفانه حالت خودکاری برای HDR در نظر گرفته نشده و این حالت به صورت دستی فعال می شود. بیشتر عکس های ثبت شده با دوربین این گوشی، دارای جزئیات خوبی بوده و رنگ ها از شادابی مناسبی برخوردار هستند. اما محدوده پویایی به هیچ وجه قابل مقایسه با گوشی های گران قیمت نمی باشد. این محیط های کم نور است که P smart را به چالش می کشد؛ چرا که در این محیط عکس های ثبت شده جزئیات خود را از دست می دهند و رنگ ها از دقت مناسب برخوردار نمی باشند.

همانطور که گفتیم، این گوشی قادر به ثبت تصاویر پرتره با افکت بوکه می باشد. افکت بوکه به این معنی است که پس زمینه حالت تار به خود می گیرد تا سوژه اصلی جلوه بهتری داشته باشد. این افکت زمانی که عملکرد دقیقی داشته باشد، واقعا زیباست اما  P smart در برخی موارد، عملکرد دقیقی ندارد و لبه های سوژه گاها به درستی تشخیص داده نمی شود. با این حال، وجود این ویژگی برای دستگاهی با این قیمت، نکته جالبی است که احتمالا در آپدیت های بعدی می تواند عملکرد بهتری از خود به نمایش بگذارد.

 

دوربین سلفی این گوشی هم در مجموع عکس های زیبایی می گیرد اما برای محیط های تاریک نباید چندان روی آن حساب باز کرد. همچنین این دوربین از حالت پرتره هم پشتیبانی می کند که برای علاقه مندان به عکس های سلفی، خبر خوشحال کننده ای به شمار می آید.

سخت افزار

در زمینه قدرت، P smart به پردازنده 8 هسته ای Kirin 659 مجهز شده است که 4 هسته قدرتمند آن در فرکانس 2.36 و چهار هسته کم مصرف نیز در فرکانس 1.7 گیگاهرتزی تنظیم شده اند. پردازنده گرافیکی هم از نوع Mali T830 می باشد. این گوشی در دو نسخه متفاوت با حافظه داخلی 32 و 64 روانه بازار شده است که حافظه رم آن ها به ترتیب 3 و 4 گیگابایت می باشد. P smart دارای درگاه کارت حافظه خارجی می باشد و کاربران می توانند تا 256 گیگابایت افزایش حافظه داشته باشند. این مشخصات سخت افزاری به هیچ وجه قابل مقایسه با پرچمداران نمی باشد اما برای استفاده معمولی، مناسب است. با این ترکیب سخت افزاری می توان بازی های زیادی را اجرا کرد، اما باید از قید بازی های گرافیکی سنگین بگذرید؛ البته به یاد داشته باشید که با محصول میان رده و مقرون به صرفه ای رو به رو هستیم. در سایر امور مانند گشت و گذار در رابط کاربری، اجرای برنامه های معمولی و … این گوشی عملکرد خوبی از خود به نمایش می گذارد.

نرم افزار

در حالی که همگان منتظر رونمایی از نسخه‌ی ششم رابط کاربری EMUI بودند، هواوی برای همگام شدن با نسخه‌ی اندروید، مستقیما EMUI 8.0 را معرفی کرد. درست است که تغییر در شماره ی نسخه 3 شماره می باشد، اما تغییرات ایجاد شده در رابط کاربری چندان زیاد نیستند و تفاوت زیادی با EMUI 5.1 ایجاد نشده است. این گوشی به اندروید 8 اوریو مجهز شده است که خبر بسیار خوبی برای یک محصول میان رده می باشد؛ چرا که در حال حاضر بسیاری از گوشی های پرچمدار وجود دارند که در انتظار دریافت اندروید 8 می باشند.

 

ظاهر صفحه ی قفل نسبت به گذشته تغییری نکرده و با سوایپ کردن به سمت بالا می توان به میانبرهای متنوعی دسترسی داشت. صفحه ی هوم نیز بدون تغییر مانده و می توان از بخش تنظیمات، دو حالت اصلی برای آن در نظر گرفت. به طور کلی باید گفت EMUI جدید با حفظ ویژگی‌های نسخه‌ی پیشین و همچنین اضافه کردن قابلیت‌های اندروید اوریو، کامل‌ترین نسخه‌ی این رابط کاربری تا به امروز است؛ اما طراحی آن همچنان مابین اندروید و ios گرفتار است و ظاهر یکپارچه و زیبایی ندارد که مطمئنا مورد پسند عموم کاربران نخواهد بود.

باتری

پی اسمارت به یک باتری 3000 میلی آمپری مجهز شده است که از طریق درگاه میکرو یو اس بی، تغذیه می شود. به لطف استفاده از سخت افزار کم مصرف و بهینه، P smart عملکرد موفقی در زمینه شارژدهی از خود به نمایش می گذارد. این گوشی در استفاده نیمه سنگین شامل تماشای ویدئو، استفاده از دوربین، آپلود پیام و … قادر است 1 روز را همراهی کند. البته این مقدار می تواند با توجه به نوع استفاده کاربران، کمتر یا بیشتر نیز باشد.

 

نقاط مثبت

قیمت مناسب

نمایشگر 18:9 با حاشیه های کوچک

ویژگی های خوب دوربین

شارژ دهی مناسب باتری

سیستم عامل و رابط کاربری بروز

نقاط منفی

دوربین متوسط

عملکرد نه چندان دقیق حالت پرتره

نبود USB Type-C

مشخصات و ظاهر تکراری

 

 

تعداد سیم کارت دوسیم کارت
ابعاد ۱۵۰٫۱x۷۲٫۱x۷٫۵ میلی‌متر
وزن ۱۶۵ گرم
ساختار بدنه بدنه آلومینیومی
تراشه HiSilicon Kirin 659
پردازنده ‌ی مرکزی هشت هسته‌ای (4×2.36 گیگا‌هرتز Cortex-A53 & 4×1.7 گیگا‌هرتز Cortex-A53)
پردازنده ‌ی گرافیکی Mali-T830 MP2
نوع صفحه نمایش IPS LCD capacitive touchscreen, 16M colors
اندازه صفحه نمایش ۵٫۶۵ اینچ
رزولوشن صفحه نمایش ۱۰۸۰x۲۱۶۰ پیکسل
تراکم پیکسلی صفحه نمایش 427 پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش ۱۶ میلیون رنگ
محافظت صفحه نمایش
سایر قابلیت‌ها صفحه نمایش
حافظه داخلی 32 گیگابایت
مقدار RAM 3 گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه جانبی حافظه جانبی میکرو اس‌دی، تا 256 گیگابایت (استفاده از جایگاه سیم کارت دوم)
شبکه های ارتباطی 2G / 3G / 4G
شبکه 2G GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 – SIM 1 & SIM 2
شبکه 3G HSDPA
شبکه 4G LTE
فن‌آوری‌های ارتباطی GPRS,EDGE,Wi-Fi,Bluetooth
WLAN Wi-Fi 802.11 b/g/n, WiFi Direct, hotspot
bluetooth 4.2, A2DP, LE
GPS Yes, with A-GPS, GLONASS, BDS
Radio No
درگاه ارتباطی Yes
دوربین دوربین دوگانه 13MP + 2 MP
قابلیت ثبت موقعیت جغرافیایی عکس‌ها و فیلم‌ها (Geo-Tagging)قابلیت فوکوس با اشاره روی سوژه (Touch Focus )قابلیت تشخیص چهره ( Face Detection )قابلیت عکاسی پانوراما ( Panorama )قابلیت عکاسی HDR
فلش LED flash
فیلمبرداری رزولوشن 1080 × 1920 و سرعت 30 فریم بر ثانیه (1080p@30FPS)
دوربین سلفی 8 مگاپیکسل
صدا Alert types: Vibration; MP3, WAV ringtones
Loudspeaker: دارد
3.5mm jack: دارد
سیستم عامل اندروید ۸٫۰ (Oreo)
قابلیت‌های نرم‌افزاری – Fast battery charging
– MP4/H.264 player
– MP3/eAAC+/WAV/Flac player
– Photo/video editor
– Document editor
حس‌گرها حسگر اثر انگشت(در قسمت پشت گوشی)، شتاب‌سنج، مجاورت، قطب‌نما
مشخصات باتری – Fast battery charging
– MP4/H.264 player
– MP3/eAAC+/WAV/Flac player
– Photo/video editor
– Document editor
Non-removable Li-Po 3000 mAh battery
رنگ مشکی

نظر شما در مورد گوشی P smart چیست؟

خرید هوآوی پی اسمارت

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

فست شارژ چیست؟ معرفی استانداردها و تجهیزات لازم برای فست شارژ

همین سه چهار سال گذشته بود که باتری‌های کم ظرفیت گوشی‌های هوشمند با سرعت کمی شارژ شده و صد در...

پویا علیمی time-alt ۲۰ فروردین ۱۴۰۱