نقد و بررسی ردمی ۱۰ شیائومی؛ خوش‌قیمتِ پُرامکاناتِ ردمی

در نقد و بررسی گوشی ردمی ۱۰ شیائومی، به نکاتی اشاره خواهیم کرد که می‌تواند در تصمیم‌گیری برای خرید Redmi 10  راه‌گشای کاربران عزیز باشد؛ همچنین بررسی این میانرده جدید شیائومی با نمونه عکس‌های دوربین و نقاط مثبت و منفی ردمی 10 همراه خواهد بود. ادامه‌ی این مطلب را با نقد و بررسی ردمی شیائومی همراه سایمان دیجیتال باشید.

ردمی که اخیراً گوشی‌های میانرده‌‌ای عرضه کرده که در قسمت بالایی میانرده‌ها قرار می‌گیرند و حتی وارد وادی بالارده‌ها و گاهاً قاتلین پرچمدار نیز می‌شوند؛ اما هرگز هسته‌ی اصلی و تمرکز فعالیت‌های خود که گوشی‌های پایه‌ی ردمی هستند را ترک نکرده است و حتی با قدرت بیشتری پا در این میدان رقابت گذاشته است. ردمی ۹ که یکی از گوشی‌های موفق سال گذشته‌ی این شرکت بوده است، حالا با اضفه شدن چند ویژگی دیگر و با نام ردمی ۱۰ پا به عرصه‌ی رقابت گذاشته است.

Redmi 10 در کنار جعبه‌ی این گوشی

رده‌ی قیمتی حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان، جایی است که کمتر گوشی هوشمندی را با مشخصاتی مانند، نمایشگر ۹۰ هرتز، دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی و اسپیکرهای استریو می‌توان دید که همراه این امکانات، ویژگی‌های کاربرپسندی مانند جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون، درگاه اختصاصی کارت حافظه‌ی جانبی و فرستنده اینفرارد را داشته باشد؛ اما شیائومی با عرضه‌ی ردمی ۱۰، آمده است تا حداقل انتظارات کاربران را از گوشی‌های پایین‌رده، جابه‌جا کند، کاری که پیش‌تر در رده‌ی گوشی‌های گیمینگ با رونمایی از سری گوشی‌های پوکو اف ۳، ایکس ۳ پرو و ایکس ۳ جی تی انجام داده است.

مشخصات ردمی ۱۰

مشخصات فیزیکی
ابعاد162×75.5×8.9 میلی‌متر
وزن181 گرم
تعداد سیم کارتدو سیم‌کارته (نانو-سیم، همزمان یکی فعال (dual stand-by))
شبکه
شبکه های ارتباطیGSM / HSPA / LTE
شبکه 2GGSM 850 / 900 / 1800 / 1900 – SIM 1 & SIM 2
شبکه 3GHSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100
شبکه 4G1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 20, 28, 38, 40, 41
پلتفرم
تراشهMediaTek Helio G88 (دوازده نانومتری)
پردازنده ‌ی مرکزی8 هسته‌ای
فرکانس پردازنده ‌ی مرکزیدو هسته 2.0 گیگاهرتز Cortex-A75 و شش هسته‌ی 1.8 گیگاهرتز Cortex-A55
پردازنده ‌ی گرافیکیMali-G52 MC2
صفحه نمایش
نوع صفحه نمایشIPS LCD
اندازه صفحه نمایش6.5 اینچ (~83.4% نسبت نمایشگر به بدنه)
رزولوشن صفحه نمایش1080 در 2400 پیکسل، 20:9 (~405 پیکسل در اینچ تراکم پیکسلی)
سایر قابلیت‌ها صفحه نمایشنرخ نوسازی تصویر 90 هرتز
محافظت صفحه نمایشکورنینگ گوریلا گلس 3
دوربین
دوربین اصلی50 مگاپیکسل (لنز واید، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، f/1.8)8 مگاپیکسل (لنز اولتراواید با پوشش 120 درجه، f/2.2)، 2 مگاپیکسل (لنز ماکرو، f/2.4)2 مگاپیکسل (سنسور تشخیص عمق تصویر، f/2.4)
سایر قابلیت‌های دوربینفلاش LED، پانوراما، HDR
فیلمبرداری1080p@30fps
دوربین سلفی8 مگاپیکسل (لنز واید، f/2.0)
فیلم‌برداری سلفی1080p@30fps
حافظه
حافظه داخلی128 گیگابایت
نوع حافظهeMMC 5.1
مقدار RAM4 گیگابایت
درگاه حافظهmicroSDXC (درگاه اختصاصی)
ارتباطات
WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac، دو بانده، Wi-Fi Direct، هات‌اسپات
بلوتوث5.1، A2DP، LE
GPSبله، با A-GPS، GLONASS، GALILEO، BDS
رادیورادیو اف‌ام
USBUSB Type-C
باتری
مشخصات باتریباتری غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت
صدا
اسپیکربله، اسپیکر استریو
جک ۳.۵ میلی‌متریبله
سایر مشخصات
حسگرهاحسگر اثرانگشت (کنار گوشی)، شتاب‌سنج، سنسور مجاورت، قطب‌نما

حالا بیایید تا ببینیم این مشخصات به همان خوبی هستند که روی کاغذ نشان می‌دهند؛ پس با نقد و بررسی ردمی ۱۰ شیائومی همراه ما باشید.

طراحی ردمی ۱۰

در مورد ظاهر کلی ردمی 10 می‌توان گفت که طراحی جاافتاده‌تر از نسل پیشین خود شده است و حالا می‌بینیم که شیائومی کمی در طراحی ثبات پیدا کرده است. مواد به کار رفته در ساخت این گوشی هوشمند اکثراً از پلاستیک است. درواقع به‌جز نمایشگر در قاب جلویی ردمی ۱۰، قاب پشتی و فریم این دستگاه تماماً از پلاستیک ساخته شده است؛ البته قاب پشتی ظاهری شبیه به شیشه دارد؛ ولی خیالتان از بابت پلاستیکی بودن آن راحت باشد. روی این قاب پشتی نوشته‌ی «Redmi» را به همراه نوشته‌های ریزی در مورد کشور سازنده و توضیحات دیگر می‌توان دید. بالا قاب پشتی نیز محفظه‌ی دوربین‌ها دیده می‌شود که دوربین ۵۰ مگاپیکسلی اصلی را به همراه سه دوربین دیگر و یک فلش LED درون خود جای داده است.

طراحی قاب پشتی Redmi 10

فریم بالایی دستگاه میزبان یک میکرفون، درگاه اینفرارد، اسپیکر و جک ۳.۵ میلی‌متری صدا است، فریم پایینی هم میکروفون اصلی، درگاه تایپ C 2.0 و اسپیکر  دوم را به روی خود می‌بیند. سمت راست،کلید پاور و کم‌وزیاد کردن صدا را داریم که حسگر تشخیص اثر انگشت روی دکمه‌ی پاور ادغام شده است، سمت دیگر هم فقط محل قرارگیری سیم‌کارت‌ها و کارت حافظه‌ی جانبی را روی خود دارد.

فریم‌ها از چهار گوشه‌ی خود طراحی خمیده‌ای دارند که ظاهری جذاب به آن‌ها داده است و در کنار ظاهر کلی گوشی، طراحی آن‌را دوست‌داشتنی می‌کند؛ همچنین وزن ۱۸۱ گرمی این گوشی و ابعاد ۸.۹ × ۷۵.۵ × ۱۶۲ میلی‌متری آن، هنگام کار با گوشی حس در دست گرفتن خوبی را به کاربر می‌دهد.

ردمی ۱۰ با ۱۸۱ گرم وزن، ۱۸ گرم سبک‌تر از ردمی ۹ است؛ همچنین ظاهری مدرن‌تر دارد که حس اولیه‌ی بهتری را به کاربران القا می‌کند

این گوشی در رنگ‌های خاکستری کربنی، آبی اقیانوسی و سفید صدفی در اختیار کاربران خواهد بود.

نمایشگر ردمی ۱۰؛ ۹۰ هرتز روی یک نمایشگر اقتصادی

نمایشگر درواقع همانی است که در ردمی ۹ نیز دیده بودیم؛ با این تفاوت که کمی روشنایی آن زیادتر شده است و همچنین به‌لطف پردازنده‌ی بهینه، حالا این صفحه‌ی نمایش از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز نیز پشتیبانی می‌کند. اندازه نمایشگر ۶.۵ اینچ است که از پنل LCD با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز بهره می‌برد. رزولوشن ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل است که تراکم پیکسلی ۴۰۵ پیکسل‌براینچ را ایجاد م‌کند. نسبت تصویر در این نمایشگر ۲۰ به ۹ است و نسبت نمایشگر به بدنه در قاب جلویی نیز حدود ۸۳٪ است.  وظیفه‌ی حفاظت از صفحه‌ی نمایش ردمی 10 بر عهده‌ی کورنینگ گوریلا گلس ۳ است.

نمایشگر ردمی 10 حاشیه‌های نسبتاً کمی دارد که حاشیه‌های پایین نمایشگر بیشتر از قسمت بالایی آن است؛ اما در داخل حاشیه‌ی بالای آن اسپیکر مکالمه را می‌توان دید. در پایین این اسپیکر و در مرکز و بالای نمایشگر یک دوربین ۸ مگاپیکسلی درون پانچ هول ریزی به عنوان دوربین سلفی جای گرفته است.

ردمی ۱۰ در این رده‌ی قیمتی، یک نمایشگر بسیار خوب با پنل IPS LCD در اختیار کاربران قرار می‌دهد که از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز پشتیبانی می‌کند

اسپیکر

ردمی 10 مجموعاً سه اسپیکر دارد که یکی به عنوان اسپیکر مکالمه و دوتای دیگر به عنوان اسپیکرهای استریو انجام وظیفه می‌کنند. وجود این تعداد اسپیکر در گوشی هوشمندی با این رده‌ی قیمتی اتفاق خوبی است که شیائومی آن‌را رقم زده است.

کیفیت و بلندی صدای اسپیکرها در حد قابل قبولی است. البته این اسپیکرها بیشتر به درد تماشای فیلم می‌خورند تا پخش موسیقی؛ چراکه صدای صحبت کردن شخصیت‌های فیلم بسیار خوب و عالی به گوشی شما می‌رسد و از طرف دیگر بیس، بلندی و تفکیک صدا در حد متوسطی قرار می‌گیرد.

اسپیکرهای استریو ردمی ۱۰ در این رده‌ی قیمتی، جذاب هستند؛ اما کیفیتی معمولی دارند

دوربین

بخش دوربین، عموماً پاشنه‌ی آشیل اکثر گوشی‌های میان‌رده است؛ اما در مورد ردمی ۱۰ این اتفاق نمی‌افتد، لااقل در مورد دوربین اصلی می‌توان با اطمینان این مورد را عنوان کرد.

دوربین اصلی ردمی ۱۰ از یک از جدیدترین سنسورهای ایزوسل سامسونگ؛ یعنی سنسور ۵۰ مگاپیکسلی JN1 ایزوسل استفاده شده است که در رده‌ی خود، یکی از بهترین‌هاست. اندازه‌ی این سنسور  ½.76 اینچ است که هر پیکسل آن 0.64 میکرون بزرگی دارد و از برای تجمیع پیکسل‌ها از فناوری ISOCELL 2.0 استفاده می‌شود. به‌لطف تجمیع پیکسل‌ها با ترکیب ۴ به ۱ آن‌ها اندازه‌ی مؤثر هر پیکسل به ۱.۲۸ میکرون می‌رسد که عدد قابل توجهی برای دوربین یک میانرده محسوب می‌شود؛ همچنین خروجی عکس‌های این سنسور، ۱۲.۵ مگاپیکسلی خواهند بود. از دیگر ویژگی‌های دوربین اصلی این گوشی می‌توان به فوکوس خودکار سوپر دوگانه با قابلیت تشخیص فاز و HDR خودکار است و لنز استفاده شده در این دوربین از نوع واید و با دیافراگم f/1.8 است.

قاب دوربین‌های Redmi 10

این دوربین اصلی با یک دوربین اولتراواید ۸ مگاپیکسلی رایج بین گوشی‌های شیائومی، تکمیل می‌شود. دوربین فوق عریض از لنزی با دیافراگم f/2.2 استفاده می‌کند که زاویه‌ی دید ۱۲۰ درجه‌ای را می‌تواند ثبت کند.

دوربین ماکرو به‌طور عجیبی شاهد یک عقب‌گرد است و از سنسور ۵ مگاپیکسلی در ردمی ۹ به سنسور ۲ مگاپیکسلی در ردمی ۱۰ رسیده است که در عمل نیز این پس‌رفت مشاهده می‌شود.

دوربین ۲ مگاپیکسلی دیگر نیز تنها برای تشخیص عمق و جداسازی سوژه از پس‌زمینه کاربرد دارد.

دوربین سلفی Redmi 10

دوربین ۸ مگاپیکسلی در قاب جلویی این گوشی نیز وظیه عکاسی و فیلم‌برداری سلفی را عهده‌دار است که روی کاغذ تفاوتی با نسل پیشین خود ندارد.

نرم‌افزار دوربین گوشی ردمی ۱۰

نرم‌افزاری که شیا‌ئومی به‌صورت پیش‌فرض برای کاربری دوربین این گوشی در نظر گرفته است، مانند دیگر گوشی‌ها شیاسومی است و گزینه‌هایی مانند عکس، ویدئو، پرتره، حالت پیشرفته و گزینه‌ها بیشتر را در همان ابتدا پیش‌روی کاربر قرار می‌دهد. در حالت ویدئو و عکس شما به دوربین‌های مختلف این گوشی دسترسی دارید و می‌توانید با تنظیمات خودکار عکس و فیلم تهیه کنید.پرتره، همان‌طور که از نامش مشخص است، برای گرفتن عکس‌های پرتره با دوربین اصلی و دوربین سلفی کاربرد دارد؛ همچنین حالت پرو یا پیشرفته نیز، دسترسی به تنظیمات سرعت شاتر، دمای رنگی عکس، حساسیت نوری یا ISO و فوکوس دستی را در اختیار کاربر قرا می‌دهد که در این منو با هر سه دوربین می‌توانید تنظیمات دستی داشته باشید که بسیار گزینه‌ی خوب و مثبتی به شمار می‌رود.

فیلترهای مختلف روی عکس، حالت HDR، تنظیمات فلش و دیگر تنظیمات در منوی دوربین در اختیار کاربران قرار دارد؛ همچنین از دسترسی‌های مهم دیگر می‌توان به دوربین ماکرو و حالت ۵۰ مگاپکسیلی دوربین اصلی اشاره کرد.

دوربین اصلی ردمی 10

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، دوربین اصلی ردمی ۱۰ رزولوشنی ۵۰ میلیون پیکسلی دارد. در مورد کیفیت عکس‌های این دوربین در طول روز و شرایط نوری مناسب، می‌توان گفت که انتظار بیشتری از سنسور جدید JN1 داشتیم؛ البته نمی‌توان منکر کیفیت پایین دوربین‌های یک گوشی اقتصادی شد. این گوشی هم مانند دیگر گوشی‌های این رده‌ی قیمتی، در نمونه عکس‌های دوربین اصلی رنگ‌هایی دور از واقعیت و کنتراست و داینامیک رنج ضعیفی را شاهد هستیم؛ گرچه دوربین اصلی ردمی 10 از دیگر گوشی‌های هم‌رده‌ی خود همچنان بهتر عمل می‌کند.

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در طول روز

حالت ۵۰ مگاپیکسلی هم عملاً هیچ سودی ندارد و تغییر مثبتی را در نمونه عکس‌ها نمی‌بینیم؛ البته جزئیات کمی بهتر می‌شوند و در طرف دیگر نویز بیشتر شده و شارپنس نیز کاهی می‌یابد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در حالت ۵۰ مگاپیکسلی، HDR پشتیبانی نمی‌شود؛ ازاین‌رو داینامیک رنج عکس‌ها به‌وضوح کاهش می‌یابد.

دوربین اولترا واید یا فوق عریض ردمی 10

با در نظر گرفتن کیفیت دوربین اصلی ردمی ۱۰، نمی‌توان انتظار زیادی از دوربین فوق عریض این گوشی نیز داشت؛ البته نقطه‌ی ضعف تقریباً تمام گوشی‌های میان‌رده و حتی گاهی بالارده، کیفیت بد دوربین فوق عریض آن‌هاست؛ ولی دوربین اولترا واید ردمی 10 آنچنان ما را ناامید نمی‌کند.

در نگاه اول تفاوت رنگی زیاد دوربین اصلی با دوربین فوق عریض توجه ما را جلب می‌کند که می‌تواند نتیجه‌ی مشکل نرم‌افزاری و همچنین تشخیص غیر صحیح دمای محیط از سوی پردازنده‌ی گرافیکی باشد.

روشنایی عکس‌های فوق عریض از دوربین اصلی کمتر است، جزئیات و شفافیت نمونه عکس‌ها نیز در سطح نسبتاً خوبی قرار می‌گیرد. اعوجاج کناره‌های عکس که معمولاً در دوربین‌های فوق عریض دیده می‌شود، در ردمی ۱۰ خوب کنترل می‌شود و به کمک الگوریتم، خطاهای اعوجاج در نمونه عکس‌ها گرفته می‌شود.

نکته‌ی قابل توجه در دوربین اولترا واید ردمی ۱۰، قرار گرفتن این دوربین در جایگاهی بالاتر از بازه‌ی قیمتی این گوشی است و حتی دستگاه‌های دیگری که از سخت‌افزار مشترکی در دوربین فوق عریض خود استفاده می‌کنند، عملکردی ضعیف‌تر از این گوشی در عکس‌های اولتراواید از خود به نمایش می‌گذارند.

بزرگ‌نمایی دو برابری دیجیتال دوربین اصلی ردمی ۱۰

با اینکه یک نشانگر مخصوص برای رفته به حالت زوم ۲ برابری در منوی دوربین وجود دارد؛ اما این عکس‌ها در واقع برشی از دوربین اصلی هستند که کیفیت خوبی ندارند و جزئیات و رنگ‌ها در این نمونه عکس‌ها چندان چنگی به دل نمی‌زند.

دوربین ماکرو ردمی 10

با این داشتن فوکوس خودکار و لرزش‌گیر اپتیکال روی ددوربین ماکرو انتظار بسیار زیادی در این رده‌ی قیمتی است؛ اما این دوربین با داشتن فوکوس خودکار عملکردی بسیار بهتر را ارائه می‌دهد و در  غیر این‌صورت، دوربین ۲ مگاپیکلسی ماکروی ردمی 10، خیلی کاربردی نخواهد بود و فقط جنبه‌ی سرگرمی می‌تواند داشته باشد.

پیشنهادی که می‌توان برای بهتر کردن کیفیت عکس‌های ماکرو داشت، این است که تا می‌توانید عکس‌های ماکرو را در شرایط نوری بسیار خوب ثبت کنید؛ چراکه این سنسور کوچک ۲ مگاپیکسلی حتی در شرایط نوری مناسب نیز دچار مشکل می‌شود.

عملکرد دوربین‌های ردمی ۱۰ در شب

در بخش عکس شب باید انتظارات معقولی نسبت به رده‌ای که گوشی در آن قرار دارد داشته باشیم؛ اما دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی این گوشی کمی انتظارات ما را بالاتر برده است و توقع داریم که حداقل نسبت به دوربین ۱۳ مگاپیکسلی نسل پیشین عملکرد به‌مراتب بهتری داشته باشد.

عملکرد دوربین اصلی در شب نشان می‌دهد که انتظارات ما پُر‌بی‌راه نیست و می‌توان برخی از عکس‌های شب دوربین اصلی این گوشی را به عنوان یک نمونه‌ی خوب در نظر گرفت، چیزی که در این رنج قیمتی نمی‌توان تقریباً از هیچ گوشی هوشمندی توقع داشت.

عکس‌های دوربین اصلی در شب بدون روشن بودن حالت شب، داینامیک رنج خوبی ندارند و گاهی نقاط پرنور، جزئیات خود را از دست می‌دهند؛ البته جزئیات نقاط تاریک تا حدودی مشخص است و همچنین رنگ‌ها غلظت خوبی دارند و می‌توان گفت تصاویر، بد نیستند.

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در شب بدون روشن بودن حالت شب

خوش‌بختانه دوربین اصلی ردمی ۱۰ برخلاف نسل پیشین خود؛ یعنی ردمی ۹ از حالت شب بهره می‌برد که امتیاز مثبت و پیشرفت خوبی در این زمینه محسوب می‌شود؛ حالت شب باعث می‌شود تا این توانایی رقابت با دوربین گوشی‌هایی از رده‌ی بالاتر را داشته باشد و بسیار ویژگی خوبی برای ردمی 10 محسوب می‌شود.

نمونه عکس‌های دوربین اصلی با روشن بودن حالت شب

دوربین اصلی ردمی ۱۰ از حالت شب (Night Mode) بهره می‌برد، ویژگی‌ای که با اضافه شدن در این نسل باعث شده تا در رقابت با گوشی‌های هم‌رده و حتی رده‌ی کمی بالاتر از خود، حرفی برای گفتن داشته باشد

همچنین حالت شب برای بزرگ‌نمایی دوباربری هم در دسترس است که در اینجا چندان خوب عمل نمی‌کند و عملاً تفاوتی با روشن نبودن حالت شب ایجاد نمی‌شود.

دوربین فوق عریض در شب

دوربین اولتراواید ردمی ۱۰ از حالت شب پشتیبانی نمی‌کند و به همین خاطر انتظار نمی‌رود تا بتوان، عکس‌های خوبی با این دوربین حداقل در شب به ثبت رساند؛ اما این دوربین چندان مارا ناامید نکرد و می‌توان در صورتی که داخل شهر باشید و منابع نوری خوبی کنار شما باشد، عکس‌های به‌دردبخوری را با دوربین فوق‌عریض این گوشی گرفت.

جزئیات قابل قبول، حتی در نقاط تاریک و کنتراست خوب در نمونه عکس‌های شب این دوربین مشخص هستند؛ در کل این دوربین ۸ مگاپیکسلی مانند عملکردش در طول روز،‌در شب هم از میانگین دوربین گوشی‌های این رده‌ی قیمتی بالاتر می‌ایستد.

پرتره

عکس‌های پرتره با دوربین اصلی گرفته می‌شوند و نکته این عکس‌ها در اینجاست که پردازش‌های نرم‌افزاری برای بهبود نرم‌ازفاری کیفیت عکس، هنگام گرفتن عکس پرتره، کم‌تر از حالت عادی است و گاهی در شرایط برابر عکس‌های پرتره تاریک‌تر از عکس‌های حالت عادی ثبت می‌شوند؛ به نظر می‌رسد بیشتر قدرت پردازشی GPU صرف جداسازی سوژه از پس‌زمینه می‌شود و بهبود کیفیت نرم‌افزاری عکس کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

درکل عکس‌های پرتره در این رده‌ی قیمتی رضایت‌بخش هستند و می‌توان روی این ویژگی ردمی 10 حساب کرد.

دوربین سلفی

دوربین سلفی جایی است که نسبت به ردمی ۹، شاهد پیشرفت هستیم؛ البته گاهی جزئیات از دست می‌روند و رنگ پوست نیز کمی از حالت طبیعی فاصله می‌گیرد که زیاد اذیت‌کننده نیست؛ همچنین با دوربین سلفی می‌توان عکس‌های پرتره نیز ثبت کرد که در نوع خوب هستند.

ویدئو

رزولوشن ضبط ویدئو در این گوشی محدود به 1080p در فریم ریت ۳۰ خواهد بود. لرزش‌گیری به صورت الکترونیکی انجام می‌شود؛ اما چندان تأثیرگذار نیست و لرزش‌ها همچنان در ویدئو دیده می‌شوند. جزئیات، روشنایی، کنتراست، داینامیک رنج و رنگ‌ها در سطح قابل قبول تا متوسط قرار می‌گیرند.

در ویدئو دوربین سلفی نیز  اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و لرزش‌گیری همچنان دچار مشکل است و همه‌ی قابلیت‌های دوربین‌ها در ویدئو متناسب با رده‌ی قیمتی این گوشی است و نباید انتظارات زیادی در بخش ویدئو از ردمی ۱۰ داشته باشید.

نرم‌افزار

MIUI 12.5 شیائومی برپایه‌ی اندروید ۱۱ گوگل، اجرای بخش نرم‌افزاری ردمی ۱۰ را عهده‌دار است. این رابط کاربری شیائومی شباهتی به پایه و اساس خود ندارد و سعی در تقلید اصلی‌ترین رقیب اندروید؛ یعنی iOS دارد که ازقضا برخی کاربران این موضوع را دوست دارند و MIUI را به رابط کاربری دیگر گوشی‌های اندرویدی، مانند One UI سامسونگ ترجیح می‌دهند.

MIUI 12.5 در گوشی Redmi 10

با توجه به اندرویدی که این گوشی با آن عرضه شده است، احتمال دریافت اندروید ۱۲ در این گوشی بسیار بالاست؛ همچنین بروزرسانی MIUI نیز ممکن است تا ۳ نسخه‌ی دیگر در اختیار ردمی ۱۰ شیائومی قرار بگیرد.

قابلیت‌های شخصی‌سازی بسیار بالا از خصیصه‌ها معروف این رابط کاربری است که می‌توانید از طریق برنامه‌ی Themes،طبق سلیقه‌ی خود، همه چیز را از جمله‌ی آیکون‌ها، نوار وضعیت، فونت و لوگوی خوش‌آمد‌گویی گوشی را تغییر دهید؛ همچنین دسترسی به هزاران پوسته‌ی رایگان به‌صورت آنلاین، بسیار هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسد.

یک از ویژگی‌هایی که به نسخه‌ی ۱۲ رابط کاربری شیائومی اضافه شده است، جدا شدن بخش نوتیفیکیشن‌ها (اعلانات) از بخش کنترل سنتر است. یعنی اگر از بخش تنظیمات «New Control Center» را فعال کنید؛ سپس می‌توانید با کشیدن انگشت خود از بالا به پایین در سمت راست نمایشگر وارد «کنترل سنتر» شوید و اگر همین کار را در قسمت چپ نمایشگر انجام دهید، به بخش «نوتیفیکیشن‌ها» دسترسی خواهید داشت.

شیائومی که قول بهبودهای بیشتر را در MIUI 13 داده است، در نسخه‌ی ۱۲.۵ آن نیز پیشرفت‌های خوبی کرده؛ مثلاً این سیستم عامل به نسبت نسخه‌ی پیشین، ۲۵٪ باتری کمتری مصرف می‌کند و ۳۵٪ نیز کمتر رم را در پس‌زمینه درگیر خواهد کرد.

قابلیت Memory Extension در رابط کاربری Redmi 10

ویژگی بسیار خوب دیگری که برای دستگاه‌های میان‌رده کارآمد است، امکان اضافه کردن رم مجازی است که به‌صورت پیش‌فرض روی تنظیمات رابط کاربری ردمی 10 فعال است. این ویژگی که «Memory Extension» نام دارد، به کاربران اجازه می‌دهد تا ۱ گیگ حافظه‌ی رم به ۴ گیگ رم دستگاه خود از طریق استفاده از حافظه‌ی داخلی اضافه کنند.

ردمی ۱۰ با اینکه یک میان‌رده‌ی ابتدایی است؛ اما از ویژگی‌های MIUI 12.5  به‌صورت کامل بهره می‌برد؛ همچنین لگ و باگ بسیار کمی هنگام کارکردن با این رابط کاربری مشاهده می‌کنید که بهتر از رده‌ی قیمتی خود ارزیابی می‌شود. نرم‌افزار این گوشی برای استفاده‌های روزمره به‌خوبی کاربر را همراهی خواهد کرد.

ردمی 10 شیائومی از رابط کاربری MIUI 12.5 به همراه تمام ویژگی‌های آن بهره می‌برد و یک همراه خوب برای کاربری‌های روزمره محسوب می‌شود

سخت‌افزار

هلیو G88 که به‌عنوان پردازنده‌ی مرکزی ردمی ۱۰ عمل می‌کند، به نظر تراشه‌ی کاملاً جدیدی می‌آید؛ اما باید بگوییم که جی ۸۸ هلیو درواقع همان جی ۸۵ با چند ویژگی جدید است.

مشخصات سخت‌افزاری Redmi 10

اضافه شدن پشتیبانی از نرخ نوسازی ۹۰ هرتز روی نمایشگر فول اچ‌دی پلاس و دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی به جای ۴۸ مگاپیکسلی، دو تغییر عمده‌ی این تراشه نسبت به جی ۸۵ هستند که به لطف بازنگری‌های سازنده ممکن شده‌اند. باقی مشخصات این تراشه تغییری نکرده و طبق انتظارات است.

این پردازنده‌ی هشت هسته‌ای از دو هسته‌ی Cortex-A75 با فرکانس کاری ۲.۰ گیگاهرتز و شش هسته‌ی کم‌مصرف Cortex-A55 تنظیم شده روی فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز  تشکیل شده است. واحد پردازش گرافیکی نیز از پردازنده گرافیکی Mali G52 MC2 با فرکانس ۱ گیگاهرتز بهره می‌برد.

ردمی ۱۰ در ظرفیت‌های ۴ گیگ رم و ۶۴ گیگ حافظه، ۴ گیگ رم و ۱۲۸ گیگ حافظه و همچنین ۶ گیگ رم و ۱۲۸ گیگ حافظه‌ در دسترس کاربران است؛ همچنین امکان اضافه کردن حافظه از  طریق کارت حافظه‌ی جانبی میکرو SD ممکن خواهد بود. حافظه‌ی داخلی نیز از نوع UFS نیست واز چیپ‌های eMMC 5.1 بهره خواهد برد.

تست بنچمارک‌های مختلف و عملکرد سخت‌افزاری ردمی ۱۰، نشان می‌دهد که این گوشی فاصله‌ی چندانی با عملکرد خوب ردمی ۹ در این رده‌ی قیمتی ندارد و با بهبودهای جزئی، می‌تواند جانشین خوبی برای نسل پیشین خود باشد.

هرچند که Redmi 10 یک گوشی گیمینگ نیست؛ اما از پس اجرای بازی‌های نیمه سنگین با تنظیمات متوسط و خوب بر خواهد آمد و حین اجرای بازی‌ها، داغی بیش از حد و اذیت‌کننده‌ای مشاهده نمی‌شود.

باتری ردمی ۱۰

همواره داشتن یک گوشی با تراشه‌ی میانرده که انرژی زیادی از باتری نمی‌گیرد، در کنار باتری حجیمی مانند ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت، می‌تواند منجر به عمر باتری طولانی مدت شود؛ البته خبر بد اینکه به دلیل نرخ نوسازی بالاتر نمایشگر این گوشی نسبت به ردمی ۹، باتری ردمی ۱۰ کمی کمتر از باتری ردمی ۹ دوام می‌آورد؛ همچنین باتری این گوشی در مقایسه با رقبایی مانند پوکو ام ۳ و ردمی ۹ تی که باتری بزرگ‌تری دارند، حرفی برای گفتن ندارد.

حالت‌های “Power”, “Balanced” و “Performance” در تنظیمات باتری Redmi 10

این باتری با استفاده از آداپتور شارژ  ۱۸ وات، قطعاً زمان زیادی را برای شارژ شدن نیاز دارد و لازم به ذکر است که در مدت زمان ۳۰ دقیقه، باتری این گوشی توسط این آداپتور، تنها حدود ۲۶٪ شارژ خواهد شد که در مقایسه با رقبای دیگری با باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعت و آداپتور یکسان، عملکرد خوبی به حساب نمی‌آید؛ همچنین برای شارژ کامل ردمی نیاز به زمانی در حدود ۲ ساعت و ربع خواهید داشت.

اگر نرخ نوسازی را روی ۶۰ هرتز تنظیم کنید باتری این گوشی می‌تواند مدت زمان بیشتری شما را همراهی کند و در کل باتری ردمی ۱۰ عملکردی معمولی رو به خوب دارد و می‌تواند یک روز کامل را در استفاده‌های معمولی، دوام آورد.

جمع‌بندی؛ رقبا، نقاط مثبت و منفی ردمی ۱۰

هنگامی که مشخصات و امکانات ردمی ۱۰ را کنار هم قرار می‌دهیم، قطعاً پیدا کردن رقیبی که توانایی رقابت پایاپای با این گوشی را داشته باشد، کمی دشوار است؛ همچنین دو رقیب این گوشی در این رنج قیمتی نیز ساخت ردمی و پوکو هستند از خانواده‌ی بزرگ شیائومی محسوب می‌شوند.

ردمی ۹تی و پوکو ام ۳ دو رقیب هم‌وطن این گوشی هستند که اگر می‌توانید قید نمایشگر خوب ۹۰ هرتزی ردمی ۱۰ را بزنید و طول عمر بیشتر باتری برای شما اهمیت دارد، ‌می‌توانید سراغ یکی از این دو گوشی بروید؛ همچنین گلکسی A22 و گلکسی A21s سامسونگ نیز در بازه‌ی قیمتی مشابهی قرار دارند؛ اما نمایشگر این دو گوشی HD است و از وضوح کمتری استفاده می‌کند. دوربین اصلی A22 به‌لطف بهره‌مندی از لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، عکس‌های بهتری را ثبت می‌کند؛ نمایشگر این گوشی هم پنل سوپر AMOLED دارد و از نظر رنگ و شفافیت در رده‌ی بالاتری قرار می‌گیرد.

Redmi 10 شیائومی

بدون شک Redmi 10 گوشی اقتصادی توانمندی است و می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای گوشی پرفروشی مانند ردمی ۹ باشد؛ همچنین خرید این گوشی یا یکی از رقیبان آن، بستگی به نیازهای شما دارد. امکانات این گوشی در رده‌ی قیمتی حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان بسیار خوب تلقی می‌شوند، امکاناتی که مانند آن‌ها در گوشی‌های گران‌تر از این رد‌ه‌ی قیمتی می‌توان پیدا کرد. نمایشگر فول اچ‌دی ۹۰ هرتز، عمر باتری خوب، یک جفت اسپیکر استریو، عملکرد خوب دوربین‌ها در کنار امکانات محبوبی مانند داشتن جک ۳.۵ میلی‌متری صدا، فرستنده مادون قرمز (IR Blaster)، جایگاه اختصاصی کارت حافظه و شارژ سیمی معکوس، از ویژگی‌های خوب این میانرده‌ ردمی هستند.

نقاط مثبت

  • طراحی زیبا
  • نمایشگر روشن ۹۰ هرتزی IPS
  • عملکرد خوب سخت افزاری در این رده‌ی قیمتی
  • کیفیت دوربین اصلی و فوق‌عریض بالاتر رقبا
  • شارژدهی خوب باتری
  • وجود جک ۳.۵ میلی‌متری صدا و جایگاه احتصاصی کارت حافظه‌ی جانبی میکرو SD

نقاط منفی

  • استفاده از پنل IPS
  • لرزش‌گیری ضعیف در ویدئوها
  • سرعت شارژ کم
ردمی ۱۰ در یک پاراگراف

گوشی ردمی ۱۰ شیائومی با ظاهری زیبا و مدرن، نمایشگر روشن ۹۰ هرتزی IPS، اسپیکرهای استریو، دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، پردازنده با عملکرد خوب نسبت به رقبا، نرم‌افزار به‌روز و باتری حجیم ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت در رده‌ی قیمتی حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان ارزش خرید خوبی دارد؛ همچنین ویژگی‌های کاربرپسندی مانند جک ۳.۵ میلی‌متری صدا، جایگاه اختصاصی کارت حافظه‌ی جانبی میکرو SD و اینفرارد در این گوشی قرار داده شده تا یک میانرده‌ی پُر امکانات از ردمی را شاهد باشیم.

8.1
طراحی و کیفیت ساخت
7.9
نمایشگر
7.5
اسپیکر
8.5
دوربین
8.1
نرم‌افزار
8.3
سخت‌افزار
8.1
باتری
8.2
ارزش خرید
8.5
13
2
0
0
0

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰