اکسپریا XZ1

نقد و بررسی اکسپریا XZ1

شرکت سونی همواره روندی منطقی را در ساخت پرچمداران خود دنبال کرده و کمتر دیده شده است که دست به تغییرات انقلابی بزند. در سال 2017 نیز این روند ادامه یافته و گوشی های این شرکت در قالبی استاندارد و پیشرفت های کلی صورت گرفته، تولید شده است. سونی معمولا به طراحی گوشی های خود اطمینان دارد و هرساله تغییرات اندکی در آن ها به وجود می آورد، اما همواره شاهد تلاش این شرکت برای ساخت گوشی هوشمندی با سخت افزار و دوربین قوی هستیم. در نیمه ی دوم امسال، سونی دو گوشی اکسپریا xz1 کامپکت و اکسپریا XZ1 را به بازار معرفی کرد. اکسپریا XZ1 کامپکت برای کسانی که هنوز هم به گوشی با سایز کوچک علاقه مند هستند و علاوه بر این، خواهان سخت افزار قدرتمند نیز می باشند طراحی و ساخته شده است و اکسپریا XZ1 نیز برای رقابت باشکوه میان پرچمدران با سایز معمولی آماده می باشد. اکسپریا XZ1 به نوعی همان اکسپریا XZ پریمیوم می باشد که فاقد نمایشگر 4K است و البته تعدادی قابلیت جدید در اختیار می گذارد و در حقیقت جایگزین اصلی اکسپریا XZ می باشد. در ادامه با بررسی این محصول از سایمان دیجیتال همراه باشید.

طراحی:

بزرگترین تغییر در طراحی XZ1 را می توان به تغییر جنس بدنه از شیشه به فلز نسبت داد. همانند XZ پریمیوم، این گوشی نیز در پشت و جلو دارای خمیدگی های اندکی است که در دست گرفتن آن حس خوبی به کاربران القا می کند. علاوه بر این، ظاهر فلزی و مستطیلی مانند این گوشی، در نگاه اول شما را متوجه مرغوب بودن و کیفیت ساخت بالایش می کند. حاشیه های کناری نمایشگر اندکی کوچکتر شده اما همچنان حاشیه های بالا و پائین بزرگ هستند و سونی ترجیح داده تا از اسپیکر های استریوی باکیفیت در بخش جلو استفاده کند و در حال حاضر اعتقادی به نمایشگر های بدون حاشیه ندارد و نسبت تصویر استاندارد را معقول می داند. برخلاف گذشته که فریم بغل گوشی از جنس پلاستیک بود، در اکسپریا XZ1 فریم دور گوشی به طور کامل از جنس فلز می باشد تا ظاهر گوشی یکپارچه تر باشد و اکنون شاهد حضور خطوط آنتن دهی در روی این فریم می باشیم که طراحی قابل قبولی دارد؛ اما افراد مختلف نظرات متفاوتی در این رابطه دارند و ممکن است با سلایق برخی از افراد منطبق نباشد. قسمت بالا و پایین دستگاه نیز دیگر به طور کامل تخت نیست و اکنون دارای خمیدگی اندکی می باشد.

در سمت راست شاهد حضور دکمه ی معروف شاتر دوربین هستیم که بین کاربران سونی از محبوبیت بالایی برخوردار است. کمی بالاتر از آن کلید پاور قرار دارد که با سنسور اثر انگشت یکپارچه شده است. محل قرار گیری این سنسور بسیار ایده آل در نظر گرفته شده و انگشت به راحتی روی آن قرار می گیرد. ناگفته نماند که این سنسور از دقت و سرعت بالایی برخوردار است و از گزینه های اول برای باز کردن قفل گوشی محسوب می شود. کمی بالا تر از کلید پاور، دکمه های تنظیم صدا قرار دارند که دسترسی به آن ها نیز آسان می باشد.

در قسمت چپ اما شاهد ظاهری خلوت تر هستیم و فقط درگاه سیم کارت و کارت حافظه ی خارجی به چشم می خورد. درقسمت بالا نیز جک 3.5 میلی متری هدفون و میکروفون حذف نویز قرار دارد و در قسمت پایین درگاه یو اس بی 3 از نوع تایپ سی به همراه میکروفون به چشم می خورد.

ناگفته نماند که بدنه ی اکسپریا XZ1 گواهی نماهی IP86 دارد و در 4 رنگ آبی، صورتی، نقراه ای و مشکی موجود می باشد.

نمایشگر:

اکسپریا XZ1 به نمایشگر 5.2 اینچی از نوع IPS LCD مجهز شده است که رزولوشن آن 1920 × 1080 می باشد و تراکم پیکسلی 424 پیکسل در هر اینچ دارد. همانطور که در بخش طراحی نیز اشاره کردیم، حاشیه های بالا و پایین نمایشگر زیاد می باشد؛ بنابراین در صد مساحتی که نمایشگر از قسمت جلو به خود اختصاص داده است، حدود 68 درصد می باشد. محافظ نمایشگر هم نسل پنجم شیشه های معروف گوریلا گلس می باشد که مقاومت بالایی در برابر خط و خش و ضربه دارد. همانطور که از نمایشگر های موبایل سونی انتظار می رود، نمایشگر اکسپریا XZ1 نیز از فناوری های اختصاصی سونی چون triluminos و X-Reality برخوردار است که پیش از این شاهد استفاده از این تکنولوژی ها در تلوزیون های سونی بوده ایم. حداکثر نور نمایشگر به 575 نیت می رسد که برای استفاده در محیط های پرنور کافی می باشد. ویژگی جدید این پنل، پشتیبانی از محتوای HDR می باشد که به مرور زمان اکثر شرکت ها از آن در پرچمداران خود استفاده می کنند.

کیفیت نمایشگر بسیار خوب می باشد و رنگ ها در آن زنده و طبیعی به نظر می رسند؛ اما همانند سایر نمایشگر های LCD، نمایشگر این محصول نیز کنتراست کمتری نسبت به نمایشگر های آمولد دارد و رنگ مشکی به صورت دقیق به نمایش گذاشته نمی شود. رزولوشن فول اچ دی که سونی برای این محصول در نظر گرفته است، در اکثر میان رده های سال قبل نیز وجود داشت و انتظار می رفت سونی رزولوشن QHD برای نمایشگر این محصول در نظر بگیرد تا تراکم پیکسلی بیشتری در اختیار بگذارد. چینش پیکسل ها در این نمایشگر به گونه ای است که تفکیک آن ها از یکدیگر کار دشواری نمی باشد و در صفحات روشن به راحتی قابل مشاهده می باشد. حداقل نور نمایشگر هم در حدود 5 نیت می باشد که نسبت به سایر رقبا عملکرد ضعیف تری دارد و در ضمن فیلتر نور آبی نیز برای آن در نظر گرفته نشده است.

در کل نمایشگر اکسپریا XZ1 نسبت به گذشته شامل بهبود هایی شده است اما هنوز عملکرد ضعیف تری در مقابل رقبایی با نمایشگر LED و تراکم پیکسلی بالاتر دارد.

دوربین:

شرکت سونی یکی از بزرگترین تولید کنندگان لنز دوربین در دنیا می باشد؛ بنابراین پرچم داران این شرکت، همیشه به آخرین و پیشرفته ترین دوربین مجهز می شوند. اکسپریا XZ1 نیز از این قاعده پیرروی می کند و دوربین استفاده شده در آن همان دوربین 19 مگاپیکسلی motion EYE بکار رفته در اکسپریا XZ پریمیوم و اکسپریا XZs می باشد که با بهبود های جزئی همراه شده است. سنسور IMX400 بکار رفته در این محصول دارای حافظه ی DRAM می باشد که به لطف آن، سرعت پردازش اطلاعات بسیار افزایش یافته است و امکان فیلم برداری فوق آهسته با 960 فریم در ثانیه فراهم شده است. تنها مشکل اساسی گوشی های سونی در زمینه دوربین، عدم وجود نرم افزار مناسب بود که بتوان خروجی مناسب از آن در یافت کرد؛ ولی با گذشت زمان، نرم افزار دوربین سونی نیز بهبود یافته و پیشرفت های قابل توجهی به خود دیده دیده است که در اکسپریا XZ1 شاهد آن هستیم.

از ویژگی های دیگر این دوربین می توان به فیلم برداری 4K با 30 فریم در ثانیه، حالت HDR، پاناروما، حالت تنظیم دستی و فیلم برداری فوق آهسته اشاره کرد. نکته ی جالب در مورد دوربین این محصول، عدم استفاده از لرزشگیر اوپتیکال می باشد. در حالی که اکثر شرکت ها از لرزشگیر اوپتیکال در پرچمداران خود استفاده می کنند، شرکت سونی برای پرچمدار خود لرزشگیر دیجیتال در نظر گرفته است که عملکرد آن قابل قبول می باشد.

رابط کاربری دوربین همانی است که در XZ پریمیوم دیده بودیم، با این تفاوت که محل فیلمبرداری 4K تغییر کرده و اکنون به محل تغییر رزولوشن نقل مکان کرده است. حالت اتوماتیک این دوربین هوشمند بوده و براساس محیط و سوژه ی عکاسی، تنظیمات مربوطه را اعمال می کند. در کل رابط کاربری دوربین بسیار ساده بوده و دسترسی به ویژگی های آن آسان می باشد.

کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین این محصول، بهبود یافته و در سطح بالاتری از XZ پریمیوم قرار می گیرد. جزئیات ثبت شده در محیط هایی با نور کافی، به لطف استفاده از رزولوشن 19 مگاپیکسلی در سطح بسیار بالایی قرار دارد. الگوریتم های پردازشی تصویر نسبت یه گذشته تغییر زیادی نکرده و همچنان رنگ های ثبت شده در عکس طبیعی به نظر می رسند؛ با این حال نویز تصاویر در سطح پایین تری نسبت به گذشته قرار دارد. کنتراست تصاویر بسیار بالا بوده و گستره ی دامنه ی پویایی نیز بسیار وسیع می باشد. حالت خودکار نیز بهبود یافته و در مواقع مورد نیاز، HDR به صورت خودکار فعال می شود. در محیط های کم نور، عدم وجود لرزشگیر اوپتیکال، باعث ثبت تصاویر با جزئیات از دست رفته و نویز زیاد می شود که عملکرد پرچمدار سونی در این زمینه در مقایسه با سایر پرچمداران از جمله گلکسی نوت 8 و اچ تی سی یو 11، ضعیف تلقی می شود.

دوربین سلفی نیز با رزولوشن 13 مگاپیکسلی و گشودگی دیافراگم f/2.0، عکس هایی با جزئیات بالا و داینامیک رنج (دامنه ی پویایی) وسیع ثبت می کند که برای علاقه مندان به شبکه های اجتماعی، بسیار ایده آل می باشد.

نکته آخری که باید به آن اشاره کنیم، نرم افزار جدید 3D creator می باشد که با استفاده از دوربین، اجسام و چهره ی اشخاص را به صورت سه بعدی اسکن می کند و نمونه ی شماتیک آن را در اختیار می گذارد. نا گفته نماند که این نرم افزار به گفته ی سونی، از تمام چاپگر های سه بعدی پشتیبانی می کند.

سخت افزار:

وقتی صحبت از محصول پرچمدار می شود، انتظار می رود محصول نام برده به آخرین و قدرتمندترین سخت افزار موجود مجهز شده باشد. اکسپریا XZ1 نیز همانند اکثر پرچمداران سال 2017، به پردازنده ی 8 هسته ای اسنپدراگون 835 مجهز شده است که 4 هسته ی قدرتمند آن با حداکثر فرکانس 2.35 گیگاهرتز و چهار هسته ی کم مصرف با حداکثر فرکانس 1.9 گیگاهرتز، مسئولیت پردازش امور مختلف را بر عهده دارند. پردازنده گرافیکی نیز ADRENO 540 می باشد که به راحتی از عهده ی اجرای سنگین ترین بازی ها بر می آید. با این که برخی از پرچمداران سال 2017 به استفاده از حافظه ی رم 6 گیگابایتی روی آورده اند، سونی همچنان از رم 4 گیگابایتی استفاده کرده است که کافی می باشد و به خوبی پاسخگوی انجام وظایفی چون اجرای همزمان چند برنامه خواهد بود. حافظه ی داخلی این محصول نیز 64 گیگ و از نوع UFS 2.1 می باشد که برای کسانی که خواهان حافظه ی ذخیره سازی بیشتر هستند، درگاه کارت حافظه ی خارجی در نظر گرفته شده است که می توان تا 256 گیگ افزایش حافظه داشت.

همانطور که در تصاویر مربوط به بنچمارک مشاهده می کنید، قدرت سخت افزاری این محصول مشابه سایر پرچمدران اندرویدی سال 2017 می باشد و به لطف رابط کاربری سبک سونی و اندروید اوریو، عملکرد دستگاه در این زمینه بسیار خوب بوده و جا به جایی بین بخش های مختلف گوشی بدون هیچ لگ و تاخیری صورت می گیرد.

نرم افزار:

اندروید 8 یا اوریو، یکی از شخص ترین ویژگی های اکسپریا XZ1 می باشد که آن را از سایر پرچمداران سال 2017 متمایز می کند. جالب است بدانید که پرچمدار سونی اولین اسمارتفونی می باشد که با اندروید 8 به بازار عرضه شده است. همانند گذشته، رابط کاربری سونی دچار تغییرات زیادی نشده و به بهبود های جزئی اکتفا کرده است. خوشبختانه رابط کربری سونی بسیار نرم و سبک بوده و مشابه اندروید خام می باشد؛ ولی متاسفانه مانند رابط کاربری برخی از شرکت ها، امکانات بیشتری در اختیار نمی گذارد.

از ویژگی های این رابط کاربری می توان به حالت stamina و ultra stamina  اشاره کرد که برای ذخیره ی انرژی باتری به کار می رود. ویژگی دیگری که می توان به آن اشاره کرد، SMART cleaner می باشد که حفظه رم و حافظه ی کش را به صورت هوشمند پاکسازی می کند. سایر ویژگی های این رابط کاربری همانند گذشته است و تغییرات چندانی در ظاهر و صفحه ی اصلی ایجاد نشده است. ویژگی جالب جدید دیگر 3D creator می باشد که در بخش دوربین به آن اشاره کردیم.

اسپیکر:

یکی از دلایل حاشیه های زیاد اطراف نمایشگر اکسپریا XZ1، استفاده از اسپیکر استریو در جلو می باشد. سونی تمرکز زیادی روی اسپیکر های این محصول داشته و صدای خروجی این محصول بسیار شفاف و واضح می باشد. حجم صدای خروجی نیز در سصح بالایی قرار دارد اما از رقبایی چون اچ تی سی یو 11 ضعیف تر می باشد. سونی به علاقه مندان استفاده از هدفون نیز توجه ویژه ای داشته است و استفاده از هدفون، همراه با این گوشی بسیار لذت بخش خواهد بود.

باتری:

شاید عجیب به نظر برسد که پرچمدار سونی با وجود بدنه ی نسبتا بزرگ، به باتری 2700 میلی آمپر ساعتی مجهز شده است. اما با وجود پردازنده بهینه ی اسنپدراگون 835 و جدید ترین ورژن اندروید و البته استفاده از نمایشگر فول اچ دی، عمر باتری اکسپریا XZ1 در سطح مطلوبی قرار دارد و در استفاده ی ترکیبی، 1 تا دور روز را دوام می آورد. ناگفته نماند که سونی برای باتری محصولات جدید خود، از تکنولوژی های جدیدی چون battery care استفاده می کند که باعث افزایش طول عمر باتری در کدت زمان طولانی می شود.

نقاط مثبت

  • طراحی شیک و زیبا
  • کیفیت ساخت بالا
  • پخش صدای توانمند
  • اندروید 8
  • باتری با عملکرد مناسب
  • فیلم برداری فوق آهسته

نقاط منفی

  • باقی ماندن اثر انگشت روی بدنه
  • حاشیه ی زیاد اطراف نمایشگر
  • رابط کاربری تکراری

جمع بندی:

اکسپریا XZ1 محصولی با طراحی زیبا و شیک می باشد که در کنار ظاهر زیبای خود از سخت افزار قدرتمندی نیز برخوردار است. پرچمدار سونی تنها محصول موجود در بازار می باشد که با اندروید 8 عرضه شده است و رابط کاربری آن مثل همیشه ساده و نزدیک به اندروید خام می باشد. دوربین این محصول امکانات جذابی چون فیلم برداری فوق آهسته و اسکن سه بعدی در اختیار می گذارد و کیفیت عکس های ثبت شده با آن نسبت به گذشته بهبود هایی به خود دیده است و اکنون تصاویر بسیار خوبی ثبت می کند. باتری این محصول نیز از دوام خوبی برخوردار است و در استفاده ی نیمه سنگین 1.5 تا 2 روز را دوام خواهد آورد. نا گفته نماند که تجربه ی صوتی این گوشی نیز بسیار لذت بخش بوده و گزینه ی بسیار مناسبی برای علاقه مندان به موسیقی می باشد.

لینک خرید اکسپریا XZ1

نظر شما در مورد این محصول چیست؟

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰