مشخصات هندزفری خوب

مشخصات هندزفری خوب چه چیزهایی هستند؟

شاید نخستین باری که هندزفری‌ها اختراع شدند را هیچ کدام از ما به خاطر نداشته باشیم، اما این محصولات، با ورود به بازار، جزء جدانشدنی زندگی فردی شدند. نخستین بار در سال ۱۹۱۰ یکی از دانشجویان دانشگاه استنفورد بریج انگلستان، هندزفری‌ها را به جهانیان معرفی کرد و پس از مشخص‌شدن کارایی این محصولات، به طور گسترده، توسط شرکت‌های مختلف و مردم دنیا مورد استفاده قرار گرفتند. امروزه، شرایط مانند مثل قبل نیست و هندزفری‌ها در مدل‌های متنوع و گسترده در اختیار مردم قرار دارند. از این رو، انتخاب بهترین هندزفری مستلزم آگاهی از ویژگی‌ها و مشخصات آن است. در این متن، سعی داریم مشخصات هندزفری خوب را بیان کنیم، تا با در نظر داشتن آن‌ها، بهترین انتخاب را برای خود داشته باشید.

در ابتدای متن و قبل از بررسی مشخصات هندزفری خوب ، بهتر است انواع مختلف این محصولات را مورد بررسی قرار دهیم. یک دیدگاه برای دسته‌بندی هندزفری، این تجهیزات را با داشتن یا نداشتن سیم، تقسیم‌بندی می‌کند. به عبارت دیگر، هندزفری‌ها به دو نوع سیمی و بی‌سیم تقسیم می‌شوند.

هندزفری‌های سیمی

هندزفری‌های سیمی
هندزفری‌های سیمی

همانطور که از اسم این هندزفری‌ها مشخص است، بارزترین ویژگی محصولات قرار گرفته در این دسته‌بندی، دارابودن سیم است. به عبارت دیگر، هر چقدر سیم این نوع هندزفری‌ها باکیفیت‌تر باشد، تجربه کاربری بهتری نسیب کاربران می‌شود.

نوع سیم

نوع سیم هدفون
نوع سیم هدفون

اگر به هندزفری‌های سیمی بازار دقت کنید، خواهید دید که این محصولات با دو نوع سیم متفاوت به بازار عرضه شده‌اند. نوع اول، هندزفری با سیم مسطح است. این نوع هندزفری‌ها معمولا دیرتر از نوع دیگر هندزفری‌های سیمی گره می‌خورند. بنابراین، اگر علاقمند هستید فاصله بین درآوردن هندزفری از کیف‌تان و استفاده از آن کم باشد، بهتر است سراغ این محصولات بروید.

در سمت دیگر، هندزفری با سیم‌های معمولی در بازار قابل خرید هستند. خود این هندزفری‌ها به دو شکل در بازار موجود هستند. نوع اول، هندزفری دارای سیم‌های عادی است و نوع دیگر، هندزفری با سیم‌های بافته‌شده است. نوع اول شاید معمول‌ترین نوع هندزفری‌های سیمی باشد که بیشتر از سایر هندزفریها در دسترس کاربران قرار دارد. به عنوان مثال، می‌توانیم به هندزفری تعبیه‌شده در بسته‌بندی گوشی‌های موبایل اشاره کنیم. این نوع هندزفری‌ها معمولا مقاومتی در برابر گره خوردن ندارند و حتی با سلیقه‌ترین افراد نیز، با مشکل گره خوردن آن‌ها دست و پنجه نرم خواهند کرد.

نوع دیگر هندزفری‌های سیمی معمولی، هندزفری‌های دارای سیم بافته‌شده هستند. این هندزفری‌ها طول عمر بالاتری دارند و به راحتی دچار بریدگی نمی‌شوند. این هندزفری‌ها به طور معمول در کاربردهای گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرند تا طول عمر بالاتری را در اختیار کاربران قرار دهند. به طور کلی، اگر به دنبال طول عمر بالاتر هندزفری هستید، بهتر است سراغ هندزفری‌های باسیم بافته‌شده بروید.

به عنوان نکته آخر در مورد مشخصات هندزفری خوب ، باید بگوییم که هر چقدر ضخامت سیم کم باشد، امکان گره خوردن بیشتری دارد. بر خلاف سیم‌های کم ضخامت، سیم‌های پارچه‌ای یا بافته‌شده با ضخامت زیاد، کمتر گره می‌خورند.

طول سیم

ویژگی دیگری از سیم هندزفری که می‌تواند در کیفیت صدای ارائه‌شده با هندزفری تاثیرگذار باشد، طول سیم هندزفری است. معمولا اگر هندزفری کیفیت مناسبی نداشته باشد، طول بالای سیم، باعث کاهش کیفیت صدا می‌شود. برای افزایش ضریب اطمینان از کیفیت هندزفری با سیم طولانی، بهتر است سراغ برندهای باکیفیت بروید تا از بهینه‌بودن کیفیت ساخت آن‌ها مطمئن شوید.

لازم به ذکر است که هندزفری‌های باسیم در طول‌های متنوع مانند نیم متر و یک متر در بازار موجود هستند.

نوع پورت

پورت هندزفری
پورت هندزفری

یکی از مشخصات هندزفری خوب ، نوع پورت آن است. به عبارت دیگر، هندزفری‌ها از سه طریق USB-C، جک هدفون و پورت لایتینگ که مخصوص محصولات اپل است، به دستگاه مورد نظر وصل می‌شوند و صدای موسیقی یا هر صدای دیگری را به گوشی کاربران می‌رسانند.

اگر چند سال پیش این نوع دسته‌بندی را شنیده بودید، شاید برایتان اهمیت چندانی نداشت، چرا که همه گوشی‌ها و حتی لپ‌تاپ‌ها با جک ۳.۵ میلیمتری هدفون، با هندزفری‌ها ارتباط برقرار می‌کردند؛ اما امروزه، تلفن‌های همراه جدید به‌دلیل دارابودن پورت USB-C هم از این طریق و هم از طریق جک ۳.۵ میلیمتری می‌توانند با هدفون ارتباط برقرار کنند.

البته ذکر این نکته نیز مهم است که بیشتر گوشی‌های پرچ‌دار امروزی، فاقد جک هدفون هستند. بنابراین، حین خرید هدفون، باید به نوع استفاده‌تان از هدفون نیز دقت داشته باشید. اگر تصمیم دارید در تلفن همراهی که فاقد جک هدفون است از هندزفری‌تان استفاده کنید، باید هندزفری را انتخاب کنید که بی‌سیم باشد تا بتواند با گوشی‌تان ارتباط برقرار کند. در چنین شرایطی، هدفون‌های دارای سیم‌های USB-C نیز می‌توانند کارایی داشته باشند.

هندزفری‌های بی‌سیم

هدفون‌های بی‌سیم
هدفون‌های بی‌سیم

هندزفری‌های بی‌سیم برای راحتی بیشتر کاربران به بازار عرضه شدند. این هندفری‌ها به طور عمده از طریق بلوتوث به دستگاه‌های مقصد متصل می‌شوند. از جمله مشخصات هندزفری خوب بی‌سیم باید به نسخه بلوتوث پشتیبانی‌شده توسط آن اشاره کنیم.

چندی پیش بهترین هندزفری‌های بلوتوثی و بی‌سیم از نسخه ۴.۲ بلوتوث برای اتصال به گوشی و لپ‌تاپ استفاده می‌کردند، اما با به روی کار آمدن نسخه ۵ بلوتوث، این نسخه در هندزفری‌های بلوتوثی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

اگر تصمیم دارید یک هندزفری تهیه کنید و طور همزمان به دو یا چند دستگاه متصل کنید، باید حتما روی هندزفری‌های بلوتوثی تمرکز کنید که با بلوتوث نسخه ۵ یا بالاتر کار می‌کنند. این ویژگی در هدفون‌های بلوتوثی دارای نسخه بلوتوث کمتر از ۵ پشتیانی نمی‌شود.

علاوه بر آن، نسخه بلوتوث، کارایی هدفون را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به عنوان مثال، فاصله بین هدفون بی‌سیم بلوتوثی و دستگاه مقصد، در صورت استفاده از بلوتوث ۵ به مراتب بیشتر از بلوتوث ۴.۲ است. در هر صورت، با گذر زمان و ارائه نسخه‌های جدیدتر تکنولوژی‌های مختلف، بهتر است به سراغ نسخه‌های جدیدتر بروید. نسخه ۵ بلوتوث نیز در مقایسه با نسخه ۴.۲ از همین قانون پیروی می‌کند.

نسخه بلوتوث علاوه بر پوشش فاصله بیشتر و قابلیت اتصال به چندین دستگاه به طور همزمان، باعث افزایش کیفیت اتصال و کاهش قطع و وصل‌شدن نیز می‌شود. برای همه ما پیش آمده است که حین استفاده از هدفون‌های بلوتوثی برای گوش دادن به موسیقی، تکه‌هایی از موسیقی را به دلیل قطع‌شدن اتصال هدفون به تلفن همراه از دست داده باشیم. این قطع‌شدن‌ها با بالاتر رفتن نسخه بلوتوث پشتیبانی‌شده توسط هدفون، کمینه می‌شود.

از مشخصات هندزفری خوب بی‌سیم بلوتوثی، باید به باتری آن‌ها نیز اشاره کنیم. هر چقدر باتری این محصولات حجم بیشتری داشته باشد، نیاز کمتری به شارژشدن خواهد داشت و از این رو، تجربه کاربری بهتری را برای کاربران به همراه خواهد آورد. اگر شما هم از آن دسته از کاربران هستید که صبح زود، هدفون خود را روی گوش خود قرار می‌دهید و شب هنگام، از استفاده آن، دست برمی‌دارید، بهتر است نگاه ویژه‌ای روی باتری هدفون داشته باشید.

درباره باتری این هدفون‌ها، باید روی مدت زمان شارژشدن آن‌ها نیز دقت کنید. زمان کمتر شارژشدن این هدفون‌ها، به عنوان نقطه قوت آن‌ها محسوب می‌شود. در سمت دیگر، اگر تصمیم دارید از این هدفون‌ها برای مدت طولانی‌تری استفاده کنید، بهتر است سراغ محصولی بروید که در مدت زمان بیشتری شارژ می‌شود؛ چراکه شارژ سریع، باعث کاهش طول عمر باتری محصول می‌شود.

دارابودن میکروفون

یکی از مشخصات هندزفری خوب ، توانایی کاربران برای برقراری مکالمه با هدفون است. برخی از هدفون‌ها به دلیل دارابودن میکروفون، کاربران را به برقراری تماس ممکن می‌کنند. طبیعتا اگر میکروفون در این تجهیزات وجود نداشته باشد، توانایی برقراری تماس نیز، از کاربران سلب خواهد شد.

بنابراین اگر تصمیم به صحبت‌کردن با هدفون را دارید، بهتر است سراغ هدفون‌های بروید که میکروفون را در ساختار خود جای داده‌اند.

در نقطه مقابل، اگر تصمیم به گوش‌دادن به موسیقی دارید، می‌توانید روی هدفون‌های ارزان‌قیمت‌تر (به نسبت هدفون‌های دارای میکروفون) متمرکز شوید.

تکنولوژی حذف نویز

تکنولوژی حذف نویز که تکنولوژی جدیدی محسوب می‌شود، چند سالی می‌شود که در هدفون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این تکنولوژی به طور عمده برای برقراری تماس مفید است، اما حین گوش دادن به موسیقی نیز می‌تواند نویز‌های صوتی محیطی را به میزان زیادی کاهش دهد.

تکنولوژی حذف نویز در اغلب هدفون‌های خوب مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در برخی از هدفون‌ها، نوع بهینه‌تر این تکنولوژی، باعث لذت‌بخش‌تر شدن تجربه کاربری کاربران می‌شود. به عنوان نمونه، ایر پاد پرو از نسخه بسیار بهینه این تکنولوژی استفاده می‌کند و باعث می‌شود صدای پخش‌شده از هدفون، بدون تقریبا هیچ نویزی به گوش کاربر برسد.

بد نیست بدانید که تکنولوژی حذف نویز، هزینه نسبتا زیادی دارد که همین موضوع باعث می‌شود هزینه نهایی هدفون های نویز کنسلینگ بیشتر از سایر موارد باشد.

برند هدفون، کیفیت محصول

برندهای مختلف هدفون
برندهای مختلف هدفون

همانطور که در ابتدای متن نیز اشاره کردیم، برند هدفون می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت صدا و کیفیت کلی هدفون باشد. از جمله بهترین برندهای تولیدکننده هدفون باید به سونی، اپل، سامسونگ، انکر، JBL، Sennheiser و بیتس اشاره کنیم.

نوع قرارگیری هدفون در گوش

نوع قرارگیری هدفون در گوش
نوع قرارگیری هدفون در گوش

شاید حین خرید تلفن همراه و استفاده از هدفون‌های موجود در بسته‌بندی آن‌ها، به نوع متفاوت قرارگیری هدفون‌ها در گوشتان دقت کرده باشید. در این زمینه، هدفون‌ها به سه دسته اساسی تقسیم می‌شوند: هدفون‌های روگوشی(On-Ear) ، هدفون‌های داخل گوشی (In-Ear) و هدفون‌های دورگوشی (Over-Ear).

هدفون‌هایی که در بسته‌بندی تلفن‌های همراه با آن‌ها مواجه می شوید، از جمله هدفون‌های داخل گوشی هستند.

خود این هدفون‌ها نیز به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند: هدفون‌های داخل گوشی که فاقد پلاستیک رویی هستند و و به دیواره گوش نمی‌چسبند و هدفون‌های داخل گوشی که داخل سوراخ گوشی قرار می‌گیرند و دارای پلاستیک (ایرتیپ) روی بلندگوهای خود هستند.

هر کدام از این هدفون‌ها برای استفاده‌های متفاوتی مفید هستند. به عنوان مثال، هدفون‌های داخل گوشی دارای ایرتیپ و هدفون‌های روگوشی، نویز محیط را به میزان کمتری به نسبت سایر هدفون‌ها به داخل گوش کاربر منتقل می‌کنند.

در سمت دیگر، در مقایسه بین دو نوع هدفون‌های داخل گوشی، اگر علاقمند هستید حین استفاده از هدفون، از صدای بیرون نیز به مقداری آگاهی داشته باشید و در حالت کلی، راحت‌تر باشید، بهتر است به سراغ هدفون‌های داخل گوشی فاقد ایرتیپ بروید. هدفون‌های داخل گوشی دارای ایرتیپ نیز نویز کنسلینگ بهینه‌تری دارند و می‌توانند بیشترین میزان صدا را به گوش کاربر منتقل کنند.

هدفون‌های دور گوشی نیز بیشتر برای افراد تنظیم‌کننده موسیقی و گیمرها متناسب هستند و می‌توانند در دراز مدت تجربه لذت‌بخشی از صدا را برای استفاده‌کننده به همراه بیاورند. در این نوع هدفون‌ها نیز باید به نوع مواد استفاده‌شده در دور بلندگوهای هدفون‌ها دقت کنید. برخی از این نوع هدفون‌ها از چرم مصنوعی استفاده می‌کنند که شاید در دراز مدت هم برای گوش‌هایتان حس ناراحتی به همراه داشته باشد و هم به مرور زمان خود چرم مصنوعی دچار آسیب شود و طول عمر کمتری داشته باشد.

اما برخی دیگر از پلاستیک باکیفیت استفاده می‌کنند. جنس این پوشش، یکی از عناصر اصلی برای راحتی استفاده از هدفون‌های دور گوشی محسوب می‌شود. بنابراین، می‌توانید با دقت روی جنس این پوشش، از گرم‌شدن گوش‌تان در درازمدت خودداری کنید. در هر صورت، با توجه به نوع کاربری خود، می‌توانید بهترین محصول را برای خود انتخاب نمایید.

علاوه بر جنس پوشش روی بلندگو، وزن هدفون نیز نقش اساسی روی راحتی استفاده از هدفون دور گوشی دارد. داشتن وزن زیاد، نه تنها به عنوان نقطه قوت این هدفون‌ها مطرح نیست، بلکه می‌تواند در درازمدت، تجربه کاربری نامناسبی را به کاربران القا کند.

در نهایت، باید به راحت‌بودن هدفون‌های دور گوشی روی سر اشاره کنیم. برخی از محصولات، به دلیل عدم راحتی استفاده، کاربران را مجاب می‌کنند پس از چندین وقت استفاده از این هدفون‌ها، به گوش خود استراحت دهند. در حالی که، اگر این هدفون‌ها کیفیت مناسبی داشته باشند، طول مدت راحت‌بودن استفاده از هدفون روی سر، بیشتر و بیشتر می‌شود و تجربه کاربری بهتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

اگر شما نیز برای مشخصات هندزفری خوب ویژگی خاصی را حین خرید مدنظر قرار می‌دهید، در بخش نظرات با ما درمیان بگذارید. 

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

راهنمای خرید هولدر موبایل برای ماشین در تمامی رده‌های قیمتی (دی 1401)

"از هر چهار تصادف رانندگی یکی از آن‌ها به دلیل استفاده از گوشی هوشمند توسط راننده است." این...

پویا علیمی time-alt ۳۰ آذر ۱۴۰۱

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

بهترین گوشی ها با عمر بالای باتری و شارژدهی طولانی – دی ۱۴۰۱

گوشی‌های هوشمند هم مثل دیگر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل از باتری نیروی خود را دریافت...

محمد ملکان time-alt ۵ مهر ۱۴۰۱

راهنمای خرید اسپیکر ارزان قیمت تا ۱ میلیون تومان (دی 1401)

از گذشته گوش دادن به موسیقی یکی از کارهای مورد علاقه انسان‌ها بوده که برای پر کردن اوقات فراغت...

محمد ملکان time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

بهترین گوشی های اقتصادی تا ۵ میلیون تومان (دی ۱۴۰۱)

بهترین گوشی های اقتصادی بازار تا ۵ میلیون تومان از شرکت‌های نوکیا، سامسونگ و شیائومی در این...

پویا علیمی time-alt ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین هدفون و هندزفری‌ بازار در تمام رده‌های قیمتی

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین هدفون و هندزفری‌ها را در بازی قیمتی 100 هزار تومان تا 10...

محمد ملکان time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین گوشی میان رده از ۵ تا ۱۰ میلیون (دی ۱۴۰۱)

میانرده های جدید شهریور ۱۴۰۱ (بهترین گوشی های ۵ تا ۱۰ میلیون) در این مطلب معرفی شده‌اند و نقاط...

محمد ملکان time-alt ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱