شارژ سریع

صفر تا صد معایب شارژ سریع: آیا شارژ سریع، عمر باتری را کاهش می‌دهد؟

بنا به آمار به دست آمده درباره‌ی میزان مصرف افراد از تلفن‌های همراه هوشمند، ۲۶ درصد افراد، روزانه بیشتر از ۷ ساعت از تلفن همراه خود استفاده می‌کنند.

با در نظر گرفتن این میزان مصرف، نیاز به شارژ باتری گوشی بیش از پیش احساس می‌شود.

از همین رو، راه‌های گوناگونی برای بهره‌وری بیشتر باتری گوشی‌ها مطرح شده است که یکی از آن‌ها، استفاده از تکنولوژی شارژ سریع است. اما باید در نظر داشته باشید که این تکنولوژیِ نسبتا جدید معایب منحصربه‌فرد خود را دارد.

شارژ سریع چیست و چگونه کار می‌کند؟

معایب شارژ سریع: انواع گوشی‌ها

قبل از بررسی معایب شارژ سریع، بهتر است راجع به تکنولوژی شارژ سریع اطلاعاتی کسب کنیم. هر اسمارت فونی، دارای باتری است. وظیفه‌ی باتری هم، انتقال انرژی به مقصد مورد نیاز است. باتری، از دو الکترود منفی و مثبت تشکیل شده است. حین فرآیند شارژ، یون‌ها به سمت الکترود منفی حرکت کرده و باعث پر شدن باتری می‌شوند. در باتری‌های تلفن‌های همراه که قابل شارژ هستند، پر و خالی شدن باتری‌ها به دفعات زیاد انجام پذیر است. اما در سایر موارد که قابل شارژ نیستند، این اتفاق فقط یک بار اتفاق افتاده و باتری را پر می‌کند.

فرآیند شارژ باتری با استفاده از جریان عادی برق، نیاز به مقدار خاصی زمان دارد. اما اگر این فرآیند را با ولتاژ بالاتری از برق انجام دهیم، طبعا زمان کمتری برای پر شدن باتری نیاز خواهد بود. کنترل کننده‌ی شارژ یا IC برای محافظت از باتری در مقابل جریانات غیر عادی برق طراحی و ساخته شده است و اجازه نمی‌دهد بیش از توان باتری، جریان برق به آن وارد شود.

اما در حالت کلی، مقدار آمپر برقی که اجازه‌ی ورود به باتری را دارد، توسط نرم‌افزار موبایل تعریف می‌شود.

تکنولوژی شارژ سریع، در واقع به منظور اجازه‌ی ورود انرژی برق با شدت جریان بیشتر به اسمارت‌فون‌ها طراحی شده است. از جمله شرکت‌های مطرح طراحی کننده‌ی تکنولوژی شارژ سریع، می‌توان به کوالکام، برای طراحی شارژ سریع تلفن‌های همراه هوشمند سامسونگ و موتورولا اشاره کرد. لازم به ذکر است که فناوری شارژ سریع، برای اولین بار، توسط شرکت کوالکام ارائه و به بازار عرضه شد.

معایب شارژ سریع

شارژ سریع با این‌که مزایایی مثل افزایش سرعت و کارایی را به همراه دارد، دارای معایبی نیز هست که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱) کاهنده‌ی طول عمر باتری‌های لیتیومی یونی

از جمله مهم‌ترین معایب و محدودیت‌های تکنولوژی شارژ سریع، کوتاه کردن طول عمر باتری است. در نظر داشته باشید که باتری‌های تلفن‌های همراه هوشمند، توانایی شارژ شدن و خالی شدن را برای دفعات محدودی دارند. زمانی‌که دفعات شارژ و خالی شدن برای باتری یک تلفن همراه به میزان حداکثر رسید، باتری شروع به تخریب و از بین رفتن می‌کند.

کاربر وقتی از شارژ سریع استفاده می‌کند، خالی شدن باتری برایش بی‌اهمیت می‌شود. چرا که در مدت زمان کمتری می‌تواند دوباره باتری را به اندازه‌ی ۱۰۰ درصد شارژ کند. انجام این کار، باعث می‌شود که حداکثر دفعات شارژ شدن و خالی شدن باتری تلفن همراه سریع‌تر به اتمام برسد و باتری سریع‌تر شروع به از بین رفتن کند.

۲) افزاینده‌ی احتمال افزایش دمای اسمارت فون

تکنولوژی شارژ سریع، به دو صورت افزایش ولتاژ یا افزایش شدت جریان برق ورودی به باتری انجام می‌شود. به طبع آن، شدت جریان یا ولتاژ بالاتر از حالت عادی، باعث تولید گرمای داخلی درون باتری می‌شود. این اتفاق، دقیقا دلیل گرم شدن غیر عادی موبایل‌ها یا تبلت‌های استفاده کننده از شارژ سریع است. برخی از افراد، در مقابل گرم شدن غیر عادی سخت افزارشان نگرانی ندارند و آن را طبیعی قلم‌داد می‌کنند. در حالی‌که، این افراد به این نکته دقت ندارند که گرم شدن باتری و دستگاه، ارتباط مستقیمی با کاهش طول عمر باتری دارد. هر چقدر دمای باتری و دستگاه بالا باشد، طول عمر باتری در دراز مدت کاهش پیدا می‌کند.

گرما نه تنها باعث کاهش طول عمر باتری می‌شود، بلکه کارایی و سرعت تلفن همراه هوشمند را هم کاهش می‌دهد. البته، راه حل‌ها و مکانیزم‌هایی هم وجود دارند که باعث کاهش آسیب شارژ سریع به باتری می‌شوند. اما آن‌ها نیز به اندازه‌ی کافی کارساز نیستند.

۳) وابستگی به سازگاری سخت افزاری

تکنولوژی شارژ سریع برای مواقعی که نیاز به صرفه‌جویی در زمان دارید، تکنولوژی کارآمدی است، اما باید به خاطر داشته باشید که هر شرکت و تقریبا هر موبایل و سخت افزاری، پروتکل و استاندارد شارژ سریع مخصوص به خود را دارد. به عبارتی دیگر، احتمال شارژ شدن یک تلفن همراه با فناوری شارژ سریع تلفن همراهی دیگر خیلی کم است. برخی از فناوری‌های شارژ سریع، تنها با استفاده از کابل‌های مخصوص یا آداپتور‌های برق مخصوص قابلیت استفاده دارند.

اگر بخواهیم مثال قابل لمس‌تری برای این مقوله ارائه دهیم، باید به فناوری شارژ سریع سامسونگ و اپل اشاره کنیم. شارژری از سامسونگ که قابلیت شارژ سریع را دارد، بی شک توانایی شارژ کردن یک آیفون از شرکت اپل به شکل سریع را نخواهد داشت.

۴) وابستگی به شارژر خاص

علاوه بر معایب ذکر شده برای شارژ سریع، در صورتی که می‌خواهید از شارژ سریع گوشی یا تبلت‌تان استفاده کنید، باید همیشه شارژ مخصوص به سخت افزارتان را همراه داشته باشید. باید به خاطر داشته باشید که شارژ سریع، تنها با آداپتور برقی خاص آن گوشی ممکن است.

نتیجه گیری

صرفه جویی در زمان، ایده‌ی اصلی برای طراحی فناوری شارژ سریع بود. اما حین استفاده از این تکنولوژی باید به کاهش عمر باتری هم دقت داشته باشید. همان طور که اشاره کردیم، با استفاده از شارژ سریع، فرآیند کاهش عمر باتری موبایل‌تان سریع‌تر از حالت عادی طی می‌شود. البته در بعضی از مواقع هم، شارژ سریع کمک چشمگیری به پیشبرد اهداف انسان‌ها می‌کند. در حالت کلی، برای استفاده از شارژ سریع، باید شرایط کلی را در نظر گرفته و سپس تصمیم بگیرید. اگر تجربه‌ی استفاده از این فناوری نو را دارید، آن را در بخش نظرات، با ما در میان بگذارید.

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

راهنمای خرید هولدر موبایل برای ماشین در تمامی رده‌های قیمتی (دی 1401)

"از هر چهار تصادف رانندگی یکی از آن‌ها به دلیل استفاده از گوشی هوشمند توسط راننده است." این...

پویا علیمی time-alt ۳۰ آذر ۱۴۰۱

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

بهترین گوشی ها با عمر بالای باتری و شارژدهی طولانی – دی ۱۴۰۱

گوشی‌های هوشمند هم مثل دیگر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل از باتری نیروی خود را دریافت...

محمد ملکان time-alt ۵ مهر ۱۴۰۱

راهنمای خرید اسپیکر ارزان قیمت تا ۱ میلیون تومان (دی 1401)

از گذشته گوش دادن به موسیقی یکی از کارهای مورد علاقه انسان‌ها بوده که برای پر کردن اوقات فراغت...

محمد ملکان time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

بهترین گوشی های اقتصادی تا ۵ میلیون تومان (دی ۱۴۰۱)

بهترین گوشی های اقتصادی بازار تا ۵ میلیون تومان از شرکت‌های نوکیا، سامسونگ و شیائومی در این...

پویا علیمی time-alt ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین هدفون و هندزفری‌ بازار در تمام رده‌های قیمتی

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین هدفون و هندزفری‌ها را در بازی قیمتی 100 هزار تومان تا 10...

محمد ملکان time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین گوشی میان رده از ۵ تا ۱۰ میلیون (دی ۱۴۰۱)

میانرده های جدید شهریور ۱۴۰۱ (بهترین گوشی های ۵ تا ۱۰ میلیون) در این مطلب معرفی شده‌اند و نقاط...

محمد ملکان time-alt ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱