معرفی و رونمایی سیستم عامل جدید هواوی با نام هارمونی

انتظارات به سر رسید؛ به هارمونی، سیستم عامل جدید هوآوی سلام کنید

الوعده وفا! پس از تبعید هوآوی (اژدهای خاور دور که داشت به سرعت کره خاکی را زیر پا می‌گذاشت) توسط گوگل، این شرکت به فکر راه چاره افتاد. اواسط سال گذشته هوآوی از هدف خود برای توسعه سیستم عامل جدید رونمایی کرد. در آن زمان هوآوی سال 2021 را نقطه گذار این شرکت چینی از اندروید به سیستم عامل هارمونی دانسته بود. حال روز موعود رسیده است. دوم ژوئن را به خاطر بسپار سوندار پیچای!

هوآوی امروز در مراسمی از سیستم عامل جدید خود با نام هارمونی رونمایی کرد. هرچند این اولین نسخه از هارمونی نیست و درواقع HarmonyOS 2.0 بود که معرفی شد.

اما این سیستم عامل بسیار با نسخه قبلی که فقط در تلویزیون‌های هوشمند هوآوی استفاده می‌شد فرق دارد. نسخه دوم هارمونی استفاده گسترده‌تری دارد و قرار است تمام محصولات هوآوی از این نقطه به بعد را همراهی کند. البته قرار نیست هارمونی در انحصار هوآوی بماند.

چینی‌ها خودِ گوگل را هدف قرار داده‌اند و قصد رقابت با اندروید را در سطح جهانی دارند. اهداف این شرکت بزرگ است و قصد دارد تا پایان سال میلادی جاری، بیش از 300 میلیون دستگاه از سیستم عامل جدید خود تغذیه کنند.

از همین رو همراه با HarmonyOS، شاهد معرفی اولین محصولاتی که با هارمونی به عنوان روح خود عرضه می‌شوند بودیم. یا همانطور که هوآوی دوست دارد عنوان کند، دنیای نامحدودی از اَبَر-دستگاه‌ها (Super Device) تحت HarmonyOS در این مراسم نمایش داده شد.

هوآوی اولین شرکتی نیست که رویای گسترش یک پلتفرم بر مبنای کرنل واحد را در سر بپروراند. مایکروسافت هم سال‌ها پیش با ویندوز فون دست به چنین ماجراجویی زده بود. امروزه ویندوز فون کجاست؟

البته هوآوی می‌تواند جایی که ردموندی‌ها شکست خوردند موفق شود. چرا که این بار هارمونی برعکس ویندوز فون به کتابخانه عظیم اپلیکیشن‌های اندروید دسترسی دارد. در ادامه خواهیم دید هوآوی چه برنامه‌هایی برای سیستم عامل جدید خود دارد و باید منتظر چه چیزی باشیم.

رابط کاربری

در حالی که مشخص بود هدف اصلی مراسم و معرفی هارمونی، نمایش اکوسیستم قدرتمند و علمی-تخیلی-طور آن است، تا حدودی با ظاهر رابط کاربری آن روی گوشی و تبلت آشنا شدیم. به طور خلاصه، ظاهر رابط کاربری نوآوری قابل توجهی ندارد و شباهت غیر قابل انکاری با همه رابط کاربری‌های دیگر شرکت‌های چینی دارد؛ که همگی کپی واضحی از iOS هستند. با این وجود می‌توانیم هوآوی را برای انبوه امکانات کاربردی جدید تعبیه شده در این سیستم عامل تحسین کنیم.

در قسمت Control Centre ویجت Super Device افزوده شده تا فرایند انتقال یک‌پارچه میان خانه هارمونی به شهودی‌ترین حالت ممکن برسد. برای مثال می‌خواهید به هدفون فریبادز پرو خود متصل شوید. کافی‌ست آیکون آن را از فضای ابر مانند به سمت آیکون گوشی بکشید. ترکیبات گوناگونی را می‌توان به این شکل نتیجه داد. تلویزیون هوشمند هوآوی خود را هم به معادله اضافه کنید و به به! فیلم از تلویزیون پخش می‌شود و صدا از هدفون.

سیستم عامل هارمونی ویجت‌ها را هم به لِول بعدی می‌برد. با نگه‌ داشتن روی آیکون یک اپلیکیشن و بالا کشیدن می‌توانید مهم‌ترین اطلاعات آن برنامه را مشاهده کنید. این چیز جدیدی نیست و بارها نمونه آن را در رابط کاربری‌های دیگر دیده‌ایم.

برای مثال روی آیکون اسپاتیفای در تقریباً هر رابط کاربری مدرنی نگه دارید تا آخرین آهنگ‌های پخش شده نمایان شوند. چیزی که هوآوی به این ویژگی اضافه می‌کند آسان کردن داشتن همیشگی این اطلاعات روی صفحه هست. به راحتی می‌توانید این اطلاعات را به حالت ویجت در بیاورید، اندازه آن را ویرایش کنید و در صفحه خانه نگه دارید.

سیستم عامل هارمونی
زیبا. آشنا.

البته سیستم عامل جدید هوآوی تنها برای گوشی‌های هوشمند این شرکت نیست. بدون اغراق روح تازه‌ای در جسم تبلت‌های این برند دمیده شده است. شما را نمی‌دانم ولی نمی‌توانم یاد رونمایی iPadOS نیفتم. اینکه تبلت‌های پرچمدار جدید هوآوی به شدت شبیه آیپد‌ها هستند بی‌تأثیر نیست.

شباهت حتی بیشتر رابط کاربری هارمونی روی تبلت به آیپد‌ها هم کمکی نمی‌کند. ولی اگر تجربه این سال‌ها چیزی به ما یاد داده باشد این است که گاهی به جای نقد کردن کپی الهام از یک برند ثابت شده، بهتر است از آن استفاده ببریم! و اینجا بدون شک تبلت‌های جدید هوآوی خوش می‌درخشند.

به لطف طراحی یک پارچه هارمونی OS، استفاده از تبلت‌های هوآوی در کنار گوشی و لپ‌تاپ همین شرکت تجربه خوشایندی خواهد بود. همانطور که در معرفی دیدم، به راحتی می‌توان ادامه کاری را که روی گوشی انجام می‌دادید روی تبلت دنبال کنید و بالعکس. انتقال فایل‌ها و اطلاعات هم به آسانی کشیدن از یک پنجره به پنجره دیگر است.

تصویر بالا نشان‌دهنده زمان انتشار سیستم عامل هارمونی برای محصولات هوآوی است. ستون اول گوشی و تبلت‌هایی هستند که از همین امروز یا به‌زودی (در یک چهارم سال میلادی جاری) منتشر می‌شوند. دستگاه‌های ستون دوم در بازه زمانی 10م تیر ماه تا 8 مهر 1400، ستون سوم از 9 مهر تا 10 دی و ستون چهارم اوایل سال 2022 میلادی بروزرسانی هارمونی را دریافت خواهند کرد.

از گوشی گرفته تا تلویزیون و یخچال، یک ابر-دستگاه

طبق ادعای هوآوی سیستم عامل جدید این شرکت می‌تواند روی دستگاه‌هایی با حداقل حافظه رَم 128 کیلوبایتی اجرا شود. این حافظه معادل 0.000016 برابر رَم پرچمدار این شرکت P40 Pro است. همانطور که هوآوی بسیار مشتاق بود اشاره کند، این موضوع به معنای گستردگی فراوان استفاده از HarmonyOS است. در ادامه نمونه‌هایی از یک پارچگی و استفاده اکوسیستم جدید هوآوی که با سیستم عامل هارمونی ممکن شده است نمایش داده شدند.

برخی از موارد نمایش داده شده چیزهایی بودند که عادت داریم در فیلم‌های علمی-تخیلی به عنوان زندگی روزمره مشاهده کنیم. انتقال تماس تصویری از ساعت به خودرو، از خودرو به گوشی و در خانه، به تلویزیون. یا گرفتن گوشی کنار یخچال و مشاهده دمای ایده‌آل برای نگه داشتن مواد غذایی داخل آن. یا انتقال اطلاعات سلامتی خود به دستگاه نوشیدنی ساز برای گرفتن آب غلات آن‌طور که بدن‌تان نیاز دارد!

اینکه در حال حاضر این موارد تا چه حد واقع‌گرایانه هستند و اینکه اصلاً نیازی به آن‌ها هست یا زرق و برق اضافه هستند را زمان و البته جیب پر یا خالی هوآوی در آخر سال مالی مشخص خواهد کرد. فعلاً تنها می‌توانیم انگشت به دهان بمانیم و آینده‌نگری هوآوی را تحسین کنیم.

نظر شما در رابطه با آینده سیستم عامل جدید هوآوی چیست؟ آیا هارمونی می‌تواند نبود خدمات گوگل را برای هوآوی جبران کند؟ یا حتی بلندپروازانه‌تر رقیب جدی‌ای برای سیستم عامل گوگل شود؟

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید گوشی ‌های هواوی به ترتیب قیمت

همه‌ی ما زمانی که تصمیم به خرید گوشی هوشمند می‌گیریم این سوال در ذهنمان نقش می‌بندد که کدام...

ثنا جهاندار time-alt ۱۸ اسفند ۱۴۰۰

چرا ساعت هوشمند Watch GT3 هوآوی را بخریم؟

ساعت‌های هوشمند روز به روز در حال تکامل و پیشرفت چشم‌گیری هستند و در هر مدل جدیدی که معرفی...

ثنا جهاندار time-alt ۸ اسفند ۱۴۰۰

بررسی گلکسی M52 5G سامسونگ + [ویدئو]

بررسی گوشی سامسونگ گلکسی M52 فایوجی را در ادامه‌ی این مطلب، از نظر طراحی، نمایشگر، اسپیکر،...

مهدی حیدری time-alt ۲ دی ۱۴۰۰

نقد و بررسی شیائومی 11 تی + [ویدئو]

در نقد و بررسی گوشی شیائومی 11 تی به جوانب مختلف این گوشی خواهیم پرداخت و مشخصات جذاب روی کاغذ...

مهدی حیدری time-alt ۲۱ آذر ۱۴۰۰

نقد و بررسی نوا 8 (ویدئویی)

نقد و بررسی گوشی نوا 8 هواوی را به‌صورت ویدئویی در این مطلب می‌توانید مشاهده کنید؛ اما سوال...

مهدی حیدری time-alt ۱۰ آذر ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی واچ سری۴؛ آیا بالاخره رقیب اندرویدی اپل واچ از راه رسیده است؟

در بررسی گلکسی واچ ۴ و گلکسی واچ 4 کلاسیک به‌وضوح می‌توان دید که یک رقیب جدی برای اپل واچ پیدا...

مهدی حیدری time-alt ۲۹ مهر ۱۴۰۰

تست مقاومت آیفون ۱۳ پرو مکس

آیفون ۱۳ پرو مکس جدیدترین و قوی‌ترین گوشی کوپرتینویی‌ها به شمار می‌آید که حدوداً سه هفته پیش...

صدرا علی‌پور time-alt ۱۶ مهر ۱۴۰۰

مقایسه iOS 15 با iOS 14؛ به iOS 15 سوییچ کنیم یا نه؟

آیا حتماً باید گوشی خود را به آی او اس 15 به‌روزرسانی کنیم؟ اگر همچنان از آی او اس 14 استفاده...

مهدی حیدری time-alt ۷ مهر ۱۴۰۰