بررسی گلکسی فولد

نمایشگر های خمیده، یکی از جذابترین رویاهایی بود که به لطف پیشرفت تکنولوژی به واقعیت پیوست. سامسونگ به عنوان یکی از غول های دنیای فناوری، نقش چشمگیری در توسعه چنین نمایشگر هایی داشته و پیش از هر کمپانی دیگری، اینگونه نمایشگر ها را در دسترس عموم قرار داده است. برای مثال، شاهد استفاده این کمپانی از نمایشگر هایی با لبه های خمیده در اسمارتفون ها بودیم که حاصل آن، چیزی جز افزایش زیبایی و کاهش حداکثری حاشیه ها، نبود. نمایشگر های منعطف اما رویایی مشتق شده از نمایشگر های خمیده می باشد که به واقعیت پیوستن آن با دستگاه هایی مثل گلکسی فولد بسیار جذاب تر و کاربردی تر به نظر می رسد.

Galaxy Fold به عنوان اولین محصولی شناخته می شود که با استفاده از نمایشگر منعطف، به صورت جهانی و گسترده، روانه بازار ها شده و در دسترس عموم قرار گرفته است. این محصول از دو نمایشگر مجزا بهره می برد که باعث می شود بتوان از آن هم به عنوان گوشی هوشمند و هم به عنوان تبلت استفاده کرد. پس می توان گفت که گلکسی فولد با استفاده از نمایشگر منعطف، رویای قرار دادن دستگاهی با نمایشگر 7 اینچ در داخل جیب را به واقعیت تبدیل کرده است که البته دستیابی به این واقعیت، در حال حاضر هزینه بسیار بالایی دارد. در ادامه با بررسی گلکسی فولد، یکی از جذابترین و خلاقانه ترین محصولات 2019، با سایمان دیجیتال همراه باشید.

جعبه گشایی از گلکسی فولد

طراحی

حتما شما هم با دیدن گلکسی فولد، متوجه خواهید شد که نمایشگر های منعطف بر خلاف نمایشگر های خمیده، می توانند بسیار کاربردی باشند. در دست گرفتن گلکسی فولد و استفاده از آن، یک حس جدید و لذت بخشی دارد که بازار گوشی های هوشمند مدت هاست منتظر آن بوده و این محصول، به جرات آینده نگرانه ترین محصول سال 2019 شناخته می شود. از نمایشگر 7.3 اینچی که تماشای فیلم، اجرای بازی ها، ویرایش تصاویر، وبگردی و … را لذت بخش تر می کند، تا نمایشگر 4.6 اینچی که با اندازه کوچکش، شما را به استفاده کوتاه مدت از گوشی و انجام کارهای ساده مثل برقرای تماس و مشاهده اعلان ها، عادت می دهد، همگی باعث می شوند که گلکسی فولد حس و حالی متفاوت تر از تمام اسمارت فون ها داشته باشد.

گلکسی فولد

اما برای این که به طور جزئی تر وارد بحث طراحی این محصول شویم، بد نیست در مورد مشکلات به وجود آمده برای نسخه اولیه و تاخیر 5 ماهه در عرضه آن صحبت کنیم. همانطور که می دانید، گلکسی فولد در مراسم دهمین سالگرد پرچمدار سری اس رونمایی شد و در معرض دید عموم قرار گرفت. بعد از گذشت مدت کوتاهی، سامسونگ در ماه فروردین این محصول را در اختیار کارشناسان مختلف قرار داد تا مورد بررسی قرار بگیرد. اما بعد از چند روز، اخبار غیر منتظره ای از خرابی نمایشگر گلکسی فولد منتشر شد که ناخود آگاه کاربران را به یاد اتفاقات پیش آمده برای گلسی نوت 7 می انداخت.

گلکسی فولد

برخی کارشناسان به این موضوع اشاره داشتند که بعد از کندن لایه قرار گرفته به روی نمایشگر (که به گفته سامسونگ بخشی از اجزای اصلی نمایشگر می باشد) دستگاه آن ها دچار مشکل شده و برخی دیگر بعد از استفاده معمولی با این موضوع مواجه شده بودند که مشخص شد مشکلاتی در داخل لولا و فاصله آن با نمایشگر وجود دارد. به همین دلیل سامسونگ بلافاصله بیانیه ای مربوط به بازگردانی واحد های ارسال شده، منتشر کرد و عرضه گلکسی فولد را تا رفع ایرادات آن، به تاخیر انداخت.

بعد از گذشت چند ماه، سامسونگ در ماه تیر اعلام کرد که نسخه اصلاح شده گلکسی فولد در ماه شهریور، روانه بازار خواهد شد. در نسخه اصلاح شده این محصول، لایه محافظ نمایشگر، تا زیر لبه ها کشیده شده است که امکان جداسازی آن را از بین می برد. همچنین اصلاحاتی در داخل لولا صورت گرفته و در زیر نمایشگر، لایه های فلزی قرار داده شده است تا هنگام باز و سته شدن، مشکلی برای آن به وجود نیاید. گذشته از این موارد، از قسمت بالا و پایین دستگاه، بین لولا و نمایشگر، قطعه پلاستیکی قرار داده شده است که از ورود گرد و غبار به داخل دستگاه، جلوگیری خواهد کرد. فاصله بین دو قسمت گلکسی فولد در هنگام بسته شدن نیز تا حد محسوسی، کاهش یافته تا علاوه بر زیبایی، از ورود اجسام ریز جلو گیری کند.

گلکسی فولد

اکنون که نگاهی اجمالی به سرگذشت گلکسی فولد داشتیم، بد نیست نگاه کلی تری به طراحی آن داشته باشیم. زمانی که گلکسی فولد در حالت بسته یا اصطلاحا در حالت گوشی قرار دارد، ضخامت آن تقریبا به دو برابر اسمارتون های امروزی می رسد و با توجه به وزن 263 گرمی، این محصول در دسته سنگین وزن ها قرار می گیرد؛ اما به دلیل عرض بسیار کم بدنه، استفاده از آن با یک دست، بسیار آسان است.

پنل پشتی دستگاه، ظاهری شبیه به پنل پشتی سایر گوشی های سامسونگ، مانند گلکسی نوت 10 دارد. در این قسمت از شیشه ای با جلوه براق استفاده شده است و سامسونگ تصمیم گرفته تا لوگوی خود را که در زوایای مختلف، بازتاب های نوری متفاوتی را به نمایش می گذارد، روی لولا قرار دهد. بنابراین، تنها اجزایی که در این قسمت به چشم می خورند، دوربین سه گانه به همراه فلاش LED تک گانه می باشد.

گلکسی فولد

سامسونگ برای بسته نگه داشتن گلکسی فولد، از دو آهنربای نئودیومی استفاده می کند که داخل لبه های قسمت کشیده قرار داده شده است و این دو آهن ربا، پس از استفاده طولانی مدت، خاصیتی مشابه با روز اول خواهند داشت. همچنین این آهن رباها از قدرت بالایی برخوردار هستند که از باز شدن اتفاقی فولد، جلوگیری می کنند و هنگام باز و بسته کردن گلکس فولد، یک صدای کلیک مانندی به گوشی می رسد که، حس رضایت بخشی دارد.

همانطور که در قسمت بالا نیز اشاره کردیم، تغییراتی هم در داخل لولا صورت گرفته است. به گفته سامسونگ، این لولا با دقت مهندسی بالا و با الهام از ساعت های مکانیکی، طراحی شده است که حرکت نرم و یکنواخت را در اختیار می گذارد و هنگام باز کردن گلکسی فولد، به صورت مستحکمی قفل خواهد شد تا از بسته شدن اتفاقی آن، جلوگیری کند. همچنین سامسونگ مدعی شده است که این لولا در قسمت خط تولید، بیش از 200 هزار دفعه، تست شده و بعد از این آزمایش، به عملکرد عادی خود، ادامه داده است.

در حالت گوشی، شما در قسمت جلوی گلکسی فولد با نمایشگر 4.6 اینچی سر و کار خواهید داشت که حاشیه های ضخیمی در اطراف آن به چشم می خورد و همین موضوع باعث شده تا ظاهری شبیه به اسمارتفون های قدیمی داشته باشد. اما زمانی که گلکسی فولد را باز می کنید، وارد آینده خواهید شد؛ جایی که نمایشگر 7.3 اینچی، همانند کتاب از قسمت میانی تا می شود. حاشیه های اطراف نمایشگر 7.3 اینچی، به مراتب باریک تر بوده و در قسمت راست آن، یک بریدگی به چشم می خورد که محل قرار گیری دوربین سلفی دوگانه و حسگر نور می باشد. البته در قسمت بالایی نمایشگر 4.6 اینچی نیز یک دوربین سلفی تعبیه شده است و در کنار آن، اسپیکر مکالمه به چشم می خورد که نشان می دهد برای برقرای تماس تلفنی، باید گلکسی فولد را در حالت گوشی قرار دهید.

گلکسی فولد

نمایشگر بیرونی، همانند سایر اسمارتون های امروزی، از محافظ شیشه ای گوریلا گلس استفاده می کند که مقاومت بالایی در برابر خط و خش دارد. اما کره ای ها برای نمایشگر منعطف، مجبور به استفاده از محافظی با متریال پلیمری شده اند که در برابر خط و خش مقاومت پایینی دارد. به همین دلیل سامسونگ توصیه می کند آن را دور از اجسام تیز و گرد و خاک، نگه دارید و در استفاده از آن احتیاط بیشتری داشته باشید؛ تا جایی که حتی از برخورد ناخن با آن نیز جلوگیری کنید. البته باید در نظر داشته باشید که با توجه به اینکه نمایشگر گلکسی فولد به سمت داخل، تا می شود، به طور کلی احتمال آسیب دیدن آن، کمتر از نمونه بکار رفته در هواوی میت ایکس خواهد بود؛ اما همچنان خطی در قسمت میانی به چشم می خورد که البته هنگام روشن بودن نمایشگر، از محسوس بودن آن کاسته می شود و به مرور زمان می توان به آن عادت کرد.

گلکسی فولد

در نهایت بد نیست نگاهی به فریم آلومینیومی Galaxy Fold داشته باشیم. در قسمت پایینی این فریم، اسپیکر به همراه پورت Type-C و میکروفون مکالمه حضور دارد. روی لبه سمت راست اما کلید های پاور و تنظیم حجم صدا به چشم می خورند که پایین تر از آن ها، سنسور اثر انشگت قرار گرفته است. لازم به ذکر است که محل قرار گیری این سنسور، مناسب ارزیابی می شود و سرعت شناسایی آن، در سطح عالی قرار می گیرد.

روی لبه سمت چپ اما فقط درگاه سیمکارت به چشم میخورد که با باز کردن آن متوجه می شویم گلکسی فولد (5G) تنها از یک سیمکارت پشتیبانی می کند و خبری از درگاه کارت حافظه نیز در کار نمی باشد. روی قسمت بالایی فریم نیز اسپیکر دوم به همراه میکروفون حذف نویز قرار گرفته است.

گلکسی فولد

نمایشگر ها

همانطور که می دانید، گلکسی فولد از 2 نمایشگر مجزا استفاده می کند؛ نمایشگر بیرونی از نوع سوپر آمولد با اندازه 4.6 اینچی می باشد و نمایشگر منعطف، از نوع داینامیک آمولد با اندازه 7.3 اینچی است. بد نیست بدانید با وجود اینکه این دو نمایشگر تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند، اما پنل هر دوی آن ها از نوع اولد بوده و هر دوی آن ها از چینش پیکسلی الماسی استفاده می کنند.

سامسونگ برای نمایشگر پیشرفته خود که قابلیت انعطاف دارد، اسم infinity Flex را در نظر گرفته است و همانطور که اشاره کردیم، این نمایشگر از محافظ پلیمری استفاده می کند. این پنل داینامیک اولد دارای رزولوشن نا متعارف 2152×1536 پیکسل می باشد که در نسبت تصویر 4.2:3، تراکم پیکسلی 326 ppi را در اختیار می گذارد.

گلکسی فولد

همانطور که می دانید تفاوت اصلی پنل داینامیک آمولد با سوپر آمولد سابق، در پشتیبانی از استاندارد +HDR10 می باشد. اما ویژگی +HDR10 (اچ دی آر 10 پلاس) چه تغییری ایجاد می کند؟ در حقیقت حتی اگر پنل شما از نوع HDR باشد، نتیجه نهایی به نمایش گذاشته شده، داینامیک رنج کمتر از ایده آل را در اختیار خواهد گذاشت. محتواهای HDR10 دارای متادیتاهایی است که محدوده داینامیکی را از ابتدای پخش ویدئو مشخص می کند.

به طور مثال اگر محدوده داینامیکی نمایشگر را به 15 واحد دلخواه تقسیم کنیم و محدوده داینامیکی محتوای در حال پخش 20 واحد باشد، به طور اجبار در هنگام پخش محتوا، 5 واحد از محدوده داینامیکی از دست خواهد رفت؛ چرا که بهترین محدوده داینامیکی برای آن محتوا به طور میانگین روی 15 واحد تنظیم شده است. +HDR10 پلاس در واقع نسخه پیشرفته تر از HDR10 می باشد که به جای انتخاب واحد دلخواه رنج دینامیکی از ابتدای محتوا، امکان انتخاب جداگانه محدوده دینامیکی برای هر فریم را در اختیار می گذارد.

گلکسی فولد

حداکثر روشنایی پنل منعطف در حالت دستی به 370 نیت می رسد که در حالت خودکار تا 560 نیت می رسد و خوانایی بسیار خوبی در زیر تابش نور مستقیم، به آن می بخشد. حداقل نور این نمایشگر نیز به 1.6 نیت می رسد که در کنار فیلتر نور آبی، استفاده آسان در محیط های کم نور را در پی خواهد داشت. همچنین بد نیست بدانید که در این نمایشگر، مشابه چیزی که در گلکسی اس 10 و نوت 10 دیده بودیم، میزان نور آبی مضر تا 40 درصد کاهش یافته است که نشان می دهد این پنل، رفتار دوستانه تری با چشم کاربران خواهد داشت و کاهش نور آبی مضر، تاثیرات بد روی الگوی خواب افراد را نیز کاهش خواهد داد.

مشابه چیزی که در گوشی های اخیر سامسونگ دیده ایم، در قسمت تنظیمات نمایشگر، دو حالت رنگی قرار داده شده است که عبارت اند از Vivid و Natural. در حالت Natural، نمایشگر ها فضای رنگی sRGB را پوشش خواهند داد و در حالت Vivid که رنگ ها کمی اشباع شده تر هستند، فضای رنگی به DCI-P3 تغییر می کند.

گلکسی فولد

نمایشگر بیرونی 4.6 اینچی با پنل سوپر آمولد، دارای رزولوشن 1680×720 پیکسل می باشد که در نسبت تصویر 21:9، چگالی پیکسلی 399 را در اختیار می گذارد. شاید نسبت تصویر 21:9 برای تماشای فیلم مناسب تر باشد، اما به دلیل اندازه کوچک این نمایشگر، استفاده از آن برای کار هایی مثل اجرای بازی، عکاسی و فیلمبرداری، تماشای فیلم و وبگردی، چندان مناسب نخواهد بود.

در زمینه کیفیت اما این نمایشگر عملکردی عالی دارد. حداکثر روشنایی آن در حالت دستی به 380 نیت می رسد که این رقم در حالت خودکار تا 620 نیت نیز قابل افزایش است. حداقل روشنایی آن نیز به 1.9 نیت می رسد که نشان می دهد در مجموع عملکرد آن مشابه نمایشگر اصلی می باشد.

اسپیکر و هدفون

گلکسی فولد همانند سایر پرچمداران اخیر سامسونگ، از اسپیکر های استریو استفاده می کند. اما یک تفاوت در اسپیکر های این محصول با اسپیکر های بکار رفته در پرچمدارانی مثل گلکسی نوت 10 و اس 10 وجود دارد. گلکسی فولد از دو اسپیکر مجزا با قدرت یکسان استفاده می کند که یکی از آن ها روی لبه پایین و دیگری روی به بالایی قرار گرفته است. این درحالی است که سایر پرچمداران، از اسپکر مکالمه به عنوان اسپیکر دوم بهره می گرفتند که قدرت آن ها کمتر از اسپیکر اصلی بود.

همین موضوع باعث شده است که اسپیکر های گلکسی فولد، صدایی بلند تر از سایر اسمارتفون ها داشته باشد. همچنین صدای خروجی از این اسپیکر ها، دارای شفافیت بالا و بیس عمیق هستند که در کنار Dolby Atmos، می توانند یکی از بهترین تجربه های صوتی را در اختیار بگذارند.

گلکسی فولد

جالب است بدانید که سامسونگ در گلکسی فولد، جک 3.5 میلی متری هدفون را حذف کرده است که کاربران را مجبور به استفاده از تبدیل مخصوص و یا هدفون های بسیم خواهد کرد. اما نکته جالب تر این است که سامسونگ در داخل جعبه این محصول، آخرین نسخه از هدفون های بی سیم خود، یعنی گلکسی بادز را قرار داده است که می توانید از طریق لینک زیر، بررسی کامل آن را مطالعه فرمایید.

دوربین

شاید دلیل خرید گلکسی فولد، دوربین آن نباشد، اما این دستگاه با توجه به قیمت 1980 دلاری اش، مجبور به داشتن دوربینی با عملکرد بسیار خوب می باشد. از این رو، سامسونگ برای این محصول، ساختمان دوربینی مشابه با چیزی که در گلکسی اس 10 پلاس دیده بودیم، در نظر گرفته است؛ با این تفاوت که گلکسی فولد دارای سه دوربین سلفی می باشد که دو مورد از آن ها در داخل و یک مورد در بالای نمایشگر کوچک قرار گرفته است.

همچنین لازم است بدانید که هنگام عکاسی با دوربین سه گانه پشتی، امکان استفاده از هر دو نمایشگر بزرگ و کوچک وجود دارد؛ اما مطمئنا با توجه به وجود نمایشگر 7.3 اینچی، بیشتر کاربران ترجیح به عکاسی در حالت تبلت خواهند داد.

گلکسی فولد

دوربین اصلی Galaxy Fold از سنسور 12 مگاپیکسلی با پیکسل های بزرگ 1.4 میکرونی استفاده می کند که دهانه دیافراگم لنز آن، بین دو عدد f/2.4 و f/1.5 متغیر است. بنابراین هنگامی که در شرایط نوری کم به تصویر برداری می پردازید، دیافراگم دوربین در حالت بسیار وسیع f/1.5 قرار خواهد گرفت تا تاثیر مثبتی روی جذب نور توسط پیکسل های بزرگ سنسور داشته باشد و از طرف دیگر زمانی که شرایط نوری مناسب باشد، دیافراگم دوربین روی f/2.4 قرار خواهد گرفت که تصاویر به مراتب شارپ تری از f/1.5 در اختیار خواهد گذاشت. همچنین گفتنی است که این دوربین از فوکوس خودکار پیشرفته Dual-Pixel با تشخیص فاز پشتیبانی می کند و به لرزشگیر اوپتیکال نیز مجهز شده است.

دوربین فوق عریض بکار رفته در این گوشی، زاویه دید بسیار خوب 123 درجه ای را در اختیار می گذارد که در هنگام فیلمبرداری فاصله کانونی آن به 12mm در 35mm تبدیل می شود. بنابراین به طور خلاصه می توان گفت که این دوربین، یکی از عریض ترین نمونه های بکار رفته در اسمارتفون های امروزی می باشد. لنز بکار رفته روی آن نیز دارای دریچه دیافراگم f/2.2 می باشد و فوکوس آن، از نوع ثابت می باشد. (فوکوس خودکار برای آن در نظر گرفته نشده است) همچنین گفتنی است که این دوربین از سنسور 16 مگاپیکسلی استفاده می کند و فاقد لرزشگر اوپتیکال است.

گلکسی فولد

دوربین تله فوتو نیز به سنسور 12 مگاپیکسلی با پیکسل های 1.0 میکرونی مجهز می باشد. همانند چیزی که در گلکسی اس 9 پلاس و نوت 9 دیده بودیم، این دوربین هم دارای لرزشگیر اوپتیکال و فوکوس خودکار تشخیص فازی است و زوم 2 برابرِ اوپتیکال را در اختیار خواهد گذاشت.

رابط کاربری دوربین تفاوت خاصی با نمونه موجود در گوشی های اخیر سامسونگ ندارد؛ همچنان با سوایپ کردن به سمت راست و چپ، می توان بین حالت های مختلف جابه جا شد و در رابط کاربری جدید، حالت فیلم برداری نیز به عنوان حالتی جداگانه روی نوار بالایی دکمه شاتر قرار داده شده است. سوایپ به سمت بالا و پایین نیز جا به جایی بین دوربین سلفی و دوربین پشتی را در اختیار می گذارد و همانند گذشته، عکاسی پرتره با نام لایو فوکوس در این گوشی شناخته می شود که امکان تغییر میزان بلور شدن پس زمینه را قبل و بعد از ثبت تصویر در اختیار می گذارد. از دیگر حالت های دوربین هم می توان به سوپر اسلوموشن، غذا، هایپر لپس و … اشاره کرد.

گلکسی فولد

همانطور که در قسمت بالا اشاره کردیم، گلکسی فولد دارای سه دوربین سلفی می باشد. دو دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی وجود دارد که یکی از آن ها در قسمت بیرونی و دیگری در قسمت داخلی قرار گرفته است و هردوی آن ها از لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم F/2.2 بهره می برند. یک دوربین 8 مگاپیکسلی نیز دوربین قرار گرفته در قسمت داخلی را همراهی می کند که صرفا برای سنجش عمق هنگام عکاسی پرتره کاربرد دارد.

گلکسی فولد

کیفیت تصاویر در محیط هایی با نور کافی

دوربین اصلی و تله فوتوی گلکسی فولد در محیط هایی با شرایط نور مناسب، عملکردی نزدیک به هم از خود به نمایش می گذارند. این دو دوربین در چنین محیط هایی، تصاویری با جزئیات زیاد، رنگ های شاداب و رنج داینامیکی وسیع به ثبت می رسانند که نویز آن ها به خوبی کنترل می شود.

دوربین سوم فوق عریض هم در محیط های با شرایط نور کافی، تصاویری با جزئیات خوب، رنگ های شاداب، رنج داینامیکی گسترده و نویز بسیار کم به ثبت می رساند؛ با این حال وجود فوکوس خودکار و همچنین امکان عکاسی ماکرو با این دوربین، می توانست تجربه کامل تری را در اختیار بگذارد. همچنین در زمینه ثبت جزئیات، عملکرد این دوربین را نمی توان به خوبی دوربین اصلی و تله فوتو دانست. با این حال می توان گفت که عملکرد این دوربین در بین بهترین های موجود در بازار قرار می گیرد.

مشابه چیزی که در نوت 10 و اس 10 دیده بودیم، گلکسی فولد قادر به عکاسی پرتره با هر دو دوربین اصلی و تله فوتو می باشد و عملکرد آن در این زمینه، عالی می باشد. تصاویر پرتره ثبت شده با این محصول، دارای رنگ پوست دقیق و رنج داینامیکی مناسب هستند که تشخیص لبه ها در آن ها، با دقت بالایی صورت می گیرد. با این حال باید در نظر داشته باشید که جزئیات این تصاویر نسبت به حالت عادی، کمتر می باشد.

کیفیت تصاویر در محیط های کم نور

در محیط های کم نور، دوربین اصلی گلکسی فولد تصاویری با جزئیات خوب، نویز پایین و رنج داینامیکی وسیع به ثبت می رساند که البته میزان جزئیات را نمی توان به خوبی تصاویر ثبت شده در محیط های روشن دانست. دوربین تله فوتو نیز عملکردی نزدیک به دوربین اصلی دارد؛ اما به دلیل استفاده از دیافراگم تاریک تر در این دوربین، عکس های ثبت شده با آن دارای نویز بیشتری می باشند.

دوربین فوق عریض در بحث عکاسی در محیط های کم نور، شاید ضعیف ترین عملکرد بین سه دوربین را داشته باشد؛ اما کیفیت عکس های ثبت شده با آن، همچنان بسیار خوب تلقی می شود. گذشته از این موارد، یک حالت شب در منوی دوربین به چشم می خورد که با استفاده از آن می توان تصاویر به مراتب بهتری (با هرسه دوربین) در محیط های کم نور به ثبت رساند.

در نهایت نوبت به دوربین سلفی Galaxy Fold می رسد. هر دو دوربین 10 مگاپیکسلی این محصول، در محیط هایی با نور کافی، عکس هایی با کیفیت بسیار خوب به ثبت می رسانند که جزئیات زیادی در آن ها به چشم می خورد و رنگ پوست افراد نیز با دقت بالایی باز تولید می شوند. در زمینه عکاسی پرتره، دوربین سلفی دوگانه گلکسی فولد، دقتی مثال زدنی دارد و تشخیص لبه های سوژه در آن، به نحو احسن صورت می گیرد. دوربین تکی 10 مگاپیکسلی نیز قادر به عکاسی پرتره می باشد که دقت آن را نمی توان به خوبی دوربین دوگانه دانست.

فیلمبرداری

گلکسی فولد قادر به فیلمبرداری با نرخ فریم 30 و 60 در دو رزولوشن 4K و 1080P می باشد که ویدئوهای ضبط شده در این حالت، دارای جزئیات بالا، رنگ های شاداب و گستره داینامیکی وسیع است. ویدئوهای صحنه آهسته نیز مشابه سابق به دو دسته تقسیم می شود؛ ویدئوهای فوق آهسته با نرخ فریم 960 و رزولوشن 720P و ویدئوهای صحنه آهسته استاندارد که در رزولوشن فول اچ دی با نرخ فریم 480 ضبط می شوند.

در تمامی حالت ها به غیر از حالت فیلمبرداری 4K 60fps این گوشی از لرزشگیر دیجیتالی بهره می گیرد که عملکرد بسیار خوبی دارد. البته یک حالت Super Steady نیز وجود دارد که در رزولوشن فول اچ دی، ویدئوهایی با کمترین لرزش را در اختیار می گذارد.

سخت افزار

بر خلاف گلکسی اس 10 و نوت 10 که در دو نسخه با تراشه های اگزینوس و اسنپدراگون روانه بازار شده اند؛ سامسونگ تصمیم گرفته تا گلکسی فولد را تنها در یک نسخه آن هم با تراشه اسنپدراگون 855 عرضه کند. البته به طور کلی، گلکسی فولد در دو نسخه معرفی شده است که یکی از آن ها از اینترنت نسل 5 پشتیبانی می کند و دیگری نسخه LTE می باشد.

با توجه به قیمت بسیار بالای گلکسی فولد، سامسونگ در زمینه مشخصات سخت افزاری گلکسی فولد، سنگ تمام گذاشته است. به طوری که این محصول از حافظه داخلی 512 گیگابایتی استفاده می کند که 12 گیگابایت حافظه رم LDDR4X آن را همراهی می کند.

گلکسی فولد

گلکسی فولد قبل از گلکسی نوت 10 و نوت 10 پلاس، به عنوان اولین اسمارتفون سامسونگ شناخته می شود که از حافظه UFS 3.0 استفاده می کند. به گفته سامسونگ، سرعت خواندن متوالی این حافظه تا 2100 مگابایت بر ثانیه می رسد و حداکثر سرعت نوشتن متوالی آن نیز 410 مگابایت بر ثانیه اعلام شده است. از این رو می توان گفت که سرعت خواندن حافظه داخلی 512 گیگابایتی گلکسی فولد، 4 برابر SATA SSD ها است؛ اما سرعت نوشتن آن تا حدودی کم تر می باشد.

اکنون که با نوع حافظه بکار رفته در گلکسی فولد آشنا شدیم، بد نیست نگاهی به تراشه 7 نانومتری اسنپدراگون 855 داشته باشیم. پردازنده مرکزی (CPU) این تراشه همانند تراشه های بالا رده امروزی (اگزینوس 9820، کرین 990) از 8 هسته پردازشی در 3 کلاستر مختلف استفاده می کند. قدرتمند‌ترین کلاستر پردازشی در واقع از تک هسته Cortex-A76 بهره می برد که حداکثر فرکانس کاری آن، 2.84 گیگاهرتز می باشد. دومین کلاستر قدرتمند نیز از سه هسته مشابه با کلاستر اول استفاده می کند، با این تفاوت که حداکثر فرکانس کاری آن ها، 2.42 گیگاهرتز می باشد. در نهایت نوبت به کلاستر سوم می رسد که از 4 هسته پردازشی Cortex-A55 با حداکثر فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز استفاده می کند و مصرف بهینه تر را به همراه خواهد داشت.

گلکسی فولد

استفاده از معماری جدید باعث شده است که پردازنده مرکزی این تراشه در مقایسه با نسل قبلی، حدود 45 درصد بهبود داشته باشد و بنچمارک های مختلف نشان می دهد که عملکرد آن در زمینه پردازش تک هسته ای با تراشه کرین 980 در یک سطح بوده و در یک رده پایین تر اگزینوس 9820 سامسونگ و A12 اپل قرار می گیرد. اما در زمینه پردازش چند هسته ای، این تراشه قدرتمند تر از تراشه های سامسونگ و هواوی بوده و نزدیک ترین رقیب برای A12 اپل به شمار می آید.

بعد از پردازنده مرکزی، نوبت به پردازنده گرافیکی آدرنو 640 می رسد که از Vulkan 1.1 و گیمینگ HDR پشتیبانی می کند و تست های انجام گرفته نشان می دهد که این پردازنده گرافیکی در مقایسه با نسل قبلی تا 20 درصد قدرتمند تر شده و در حال حاضر قدرتمند ترین نسخه بین تمام تراشه های اندرویدی می باشد.

گلکسی فولد

یک پردازشگر بصری جدید هم برای اسنپدراگون 855 در نظر گرفته شده است که قادر به نقشه برداری عمیق در 60 فریم می باشد که عملکرد بهتر در هنگام اجرای اپلیکیشن های واقعیت افزوده را به همراه خواهد داشت. پردازشگر سیگنالی تصاویر هم بروز شده و قابلیت فیلمبرداری 4K HDR در 60 فریم را در اختیار می گذارد و مصرف انرژی آن تا 25 درصد بهبود داشته است.

مورد جدید دیگر در تراشه اسنپدراگون 855، نسل چهارم موتور هوش مصنوعی می باشد که تجربه استفاده از دستیار صوتی، دوربین، گیمینگ و … را به صورت سریع تر و هوشمند تر در اختیار خواهد گذاشت و عملیات مربوط به هوش مصنوعی تا 3 برابر سریع تر نسل قبلی صورت خواهد گرفت.

نرم افزار

درست است که گلکسی فولد از نظر سخت افزاری، یک محصول کاملا متفاوت می باشد؛ اما این سخت افزار متفاوت بدون نرم افزاری کار آمد، بی معنی خواهد بود. از این رو سامسونگ با همکاری گوگل، سعی داشته تا رابط کاربری خود را متناسب با این سخت افزار، باز طراحی کند و امکانات ویژه ای برای آن در نظر بگیرد. همچنین گوگل اعلام کرده است که سیستم عامل اندروید در نسخه دهم، پشتیبانی بسیار بهتری از دستگاه های منعطف خواهد داشت.

گلکسی فولد، همانند گلکسی اس 10 و نوت 10، از نسخه نهم اندروید استفاده می کند که رابط کاربری One Ui روی آن نصب شده است. به طور کلی رابط کاربری این محصول، تفاوتی با نسخه های بکار رفته در سایر گوشی های اخیر سامسونگ ندارد و اصلی ترین تفاوت آن به برخی امکانات بیشتر، باز می گردد.

گلکسی فولد

یکی از قابلیت های نرم افزاری جدید در گلکسی فولد، App Continuity نام دارد. این قابلیت در واقع به کاربر اجازه می دهد تا اپلیکیشنی را که در نمایشگر کوچک استفاده می کند، بلافاصله و بدون کوچکترین تغییر در نمایشگر بزرگ داشته باشد. به طور مثال، فرض کنید در حال قدم زدن و استفاده از اپلیکیشن Google Maps هستید و به جزئیات بیشتر از این نرم افزار احتیاج دارید، در این صورت می توانید با باز کردن گلکسی فولد، نقشه را به صورت بزرگتری مشاهده کنید. البته باید در نظر داشته باشید که این قابلیت در حال حاضر بیشترین سازگاری را با نرم افزار های سامسونگ و گوگل دارد و کره ای ها قول پشتیبانی از اپلیکیشن های بیشتر را در آپدیت های بعدی داده اند.

قابلیت جدید و بسیار کاربردی دیگر که برای بخش نرم افزاری گلکسی فولد در نظر گرفته شده است، Multi Active Windows نام دارد. به وسیله این قابلیت می توان از سه اپلیکیشن به طور همزمان در نمایشگر بزرگ استفاده کرد. همچنین امکان تعیین اندازه آن ها به صورت دلخواه در اختیار کاربر قرار داده شده است. جالب است بدانید که قدرت مولتی تسکینگ گلکسی فولد به این موارد ختم نمی شود و به لطف حافظه رم 12 گیگابایتی، می توان بیش از 3 اپلیکیشن را به صورت همزمان در اختیار داشت. با این تفاوت که باید بدانید بعد از اپلکییشن سوم، سایر اپلیکیشن ها به صورت پاپ آپ به نمایش گذاشته خواهند شد.

گلکسی فولد

تفاوت دیگر رابط کاربری گلکسی فولد با سایر گوشی های سامسونگ، به کیبورد اختصاصی آن ها باز می گردد. در واقع سامسونگ یک حالت متفاوت برای این کیبورد در نظر گرفته است که در آن حروف چیده شده به دو قسمت مجزا تقسیم شده اند و کاربران هنگام تایپ دو دستی، احساس راحتی بیشتری خواهند داشت. در سایر زمینه ها اما، رابط کاربری گلکسی فولد تفاوت چندانی با سایر گوشی های اخیر سامسونگ ندارد و تجربه مشابهی را در اختیار می گذارد.

گلکسی فولد

باتری

گلکسی فولد نسخه 5G از باتری 4235 میلی آمپر ساعتی استفاده می کند که در واقع مجموع ظرفیت دو باتری قرار گرفته در دو طرف این محصول می باشد. همچنین تاکید بر نسخه 5G به این موضوع اشاره دارد که این نسخه به دلیل استفاده از مودم مجزا، فضای کوچکتری برای باتری دارد و به همین دلیل ظرفیت آن حدود 145 میلی آمپر ساعت، کوچک تر از نسخه LTE می باشد.

این محصول در تست پخش مداوم ویدئو در نمایشگر بزرگ، توانست نزدیک به 15 ساعت دوام بیاورد که نشان از شارژدهی بسیار خوب آن دارد. بنابراین انتظار می رود که در استفاده ترکیبی از هر دو نمایشگر و انجام کارهای روز مره، گلکسی فولد بتواند به راحتی 1 روز و یا حتی بیشتر را همراه کاربر باشد.

گلکسی فولد

در زمینه سرعت شارژ اما سامسونگ تصمیم عجیبی برای گلکسی فولد اتخاذ کرده است. این محصول با وجود قیمت بالاتر از دستگاه هایی مثل گلکسی اس 10 5G و گلکسی نوت 10، از شارژ سریع 25 واتی پشتیبانی نمی کند و کره ای ها از همان فناوری شارژ سریع تطبیقی خود با حداکثر توان 15 وات، برای آن استفاده کرده اند که به وسیله آن می توان در مدت تقریبی 2 ساعت، باتری گلکسی فولد را از صفر تا صد شارژ کرد.

گذشته از این موارد، بد نیست بدانید که گلکسی فولد از شارژ بی سیم و شارژ بی سیم معکوس پشتیبانی می کند که به وسیله آن می توان دستگاه هایی مثل ساعت هوشمند و برخی هدفون های بی سیم را شارژ کرد.

نظر شما در مورد گلکسی فولد چیست؟

8.6
گلکسی فولد در یک نگاه

اگر به دنبال خرید بهترین گوشی با برند سامسونگ باشید، احتمالا بیشتر افراد گلکسی نوت 10 پلاس را به شما پیشنهاد خواهند داد و اگر به دنبال خرید بهترین تبلت از این برند باشید، اولین گزینه شما گلکسی تب اس 6 خواهد بود. اما گلکسی فولد دستگاهی است که با نمایشگر منحصر به فرد خود، می تواند تجربه ی ترکیبی از گوشی و تبلت را با سخت افزار قدرتمند، دوربین عالی، اسپیکر های با کیفیت و مهمتر از همه با حس و حالی کاملا جدید در اختیار بگذارد.

طراحی
8.5
نمایشگر ها
9
دوربین
9
سخت افزار
9
نرم افزار
8.8
باتری
8.5
ارزش خرید
7.5
مزایا
  • نوآوری و حس و حال کاملا متفاوت
  • نمایشگر های باکیفیت
  • اسپیکر های قدرتمند
  • شارژدهی بسیار خوب باتری
  • اینترنت نسل 5
  • ترکیب سخت افزاری قدرتمند
  • رابط کاربری با امکانات کاربردری
  • دوربین با کیفیت
معایب
  • قیمت بالا
  • نبود جک هدفون
  • فقدان استاندارد لازم برای مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار
  • حاشیه بزرگ اطراف نمایشگر 4.6 اینچی
7
7
0
0
0

یک دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با سلام میخواستم یه پیشنهاد بدم که یه قسمتی تو سایت بزارین و والپیپر های که جدید و با کیفیتن بزارید سایتتون خیلی باحاله

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰