بررسی مک بوک پرو M1 اپل: انقلابی درونی!

به رسم هر سال مک بوک‌های جدید اپل معرفی شدند، با این تفاوت که امسال نسخه‌ای جدید با تراشه‌ی M1 را شاهد هستیم که در ادامه قصد داریم به بررسی همین نسخه بپردازیم و ببینیم که این لپ تاپ تا چه حد در زمینه سخت‌افزاری پیشرفت داشته و به گفته‌ی شرکت آمریکایی آیا واقعا عمر باتری دو برابری دارد؟ در طول متن به همه‌ی این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد.

پیش از پرداختن به متن توصیه می‌کنیم نگاهی به ویدئو جعبه گشایی از مک بوک پرو M1 در وبلاگ سایمان دیجیتال داشته باشید.

طراحی و پورت‌ها: تکرار پس از تکرار!

به طور کلی شرکت اپل همیشه به سختی از یک طراحی خاص دست می‌کشد و آن را دچار تغییر می‌کند که این موضوع را به راحتی می‌توان از طراحی تکراری تبلت‌ها، گوشی‌ها، لپ تاپ‌ها و دیگر محصولات این سازنده مشاهده کرد. مک بوک پرو جدید اپل هم دقیقا مطابق همین امر ساخته شده و عملا هیچ تغییری نسبت به نسل قبل به خود ندیده که این نکته باعث می‌شود حس جدید بودن به این لپ تاپ نداشته باشیم.

طراحی مک بوک پرو M1 اپل
طراحی مک بوک پرو M1 اپل

مک بوک پرو همچنان تماما از جنس آلومینیوم ساخته شده و به محض لمس کردن آن، حس باکیفیت بودن و ظرافت همیشگی سازنده آمریکایی را منتقل می‌کند. این لپ تاپ 15.6 میلی متر ضخامت، حدود 30 سانتی متر طول و حدود 21 سانتی متر عرض دارد و همه‌ی این‌ها باعث شده تا 1.4 کیلوگرم وزن داشته باشد و این یعنی با محصولی کوچک، ظرفیت و سبک برای حمل و نقل مواجه هستیم.

ضخامت کم مک بوک پرو
ضخامت کم مک بوک پرو

اطراف لپ تاپ جدید اپل تنها دو پورت تاندربولت (USB 4) در لبه‌ی سمت چپ و یک جک 3.5 میلی متری صدا در سمت راست دیده می‌شود.

جک 3.5 میلی متری صدا در سمت راست
جک 3.5 میلی متری صدا در سمت راست

از این دو پورت می‌‌توان برای شارژ کردن لپ تاپ، خروجی به تلویزیون و … استفاده کرد و زمانی به کم بودن تعداد آن‌ها پی می‌برید که یکی از پورت‌ها صرف شارژ کردن مک بوک شود و این یعنی تنها یک پورت برای اتصال همه‌ی وسایل ممکن باقی می‌ماند و قطعا می‌‌توان از اپل بابت این موضوع خرده گرفت.

دو درگاه تاندربولت در سمت چپ
دو درگاه تاندربولت در سمت چپ

زمانی که مک بوک باز باشد با یک فضای خالی نسبتا بزرگ برای تاچ پد روبرو می‌شوید و پس از آن کیبورد و بالاتر تاچ بار قرار گرفته که در بخش مرتبط به توضیح عملکرد آن‌ها خواهیم پرداخت. ناگفته نماند که در اطراف کیبورد این محصول دو ردیف اسپیکر برای تولید صدای استریو و باکیفیت دیده می‌شود که از نظر محل قرارگیری مکان کاملا مناسبی دارند.

طراحی مک بوک پرو M1 اپل
طراحی مک بوک پرو M1 اپل

یکی از ایرادات دیگری که می‌‌توان به اپل در بخش طراحی این لپ تاپ گرفت به حاشیه‌های نسبتاً زیاد اطراف نمایشگر برمی‌گردد. درست است که این طراحی همچنان بسیار زیباست و حاشیه‌های اطراف نمایشگر کاربر را آزار نمی‌دهد، ولی خب طبیعتاً همه از کمی تغییر و جذاب‌تر شدن صفحه نمایش با کاهش حاشیه‌ها استقبال خواهند کرد.

نمایشگر و امنیت: رتینای دوست داشتنی

این لپ تاپ از یک نمایشگر 13.3 اینچی از نوع IPS استفاده می‌کند که اپل برای آن رزولوشن 2560×1600 را در نظر گرفته است. این رزولوشن باعث می‌شود شاهد تراکم پیکسلی 227 ppi در هر اینچ از این صفحه نمایش باشیم.

نمایشگر مک بوک پرو M1
نمایشگر مک بوک پرو M1

کیفیت‌ این نمایشگر بسیار خوب است و رنگ‌ها کاملا زنده، شاداب و جذاب در آن به نمایش درمی‌آیند که بخش زیادی از این کیفیت به لطف استفاده از تکنولوژی True Tone و Wide color به دست آمده است. مک بوک پرو از حداکثر روشنایی 500 نیت برخوردار می‌باشد که این عدد عملکرد کاملا خوب و مناسب آن را در محیط‌های باز تضمین می‌کند.

نمایشگر مک بوک پرو M1 اپل
نمایشگر مک بوک پرو M1 اپل

اتفاقی که دسته‌ی زیادی از کاربران انتظارش را می‌کشیدند، اضافه شدن نمایشگر لمسی به این نسل از مک بوک پرو بود که اپل همچنان ترجیح داده از این ویژگی‌ استفاده نکند و شاید آن را برای آینده‌ای نزدیک نگه دارد.

در زمینه امنیت اپل برای این محصول Touch ID در نظر گرفته و آن را با دکمه پاور ادغام کرده است تا راه کاملا ایمن، سریع و راحتی برای باز کردن قفل صفحه این لپ تاپ پدید بیاورد.

کیبورد، تاچ بار و تاچ پد

مک بوک پرو از مجیک کیبورد استفاده می‌کند، کیبوردی که سازنده آمریکایی آن را به گونه‌ای طراحی کرده که به بتوان به راحتی با آن تایپ کرد و در حین در این حس خیلی خوبی را هم انتقال دهد. واکنش دکمه‌های این کیبورد به فشار بسیار خوب بوده و همچنین محل قرارگیری و فاصله آن‌ها از هم کاملا مناسب ارزیابی می‌شود.

کیبورد مک بوک پرو M1
کیبورد مک بوک پرو M1

این کیبورد همچنین به نور پس‌زمینه مجهز شده تا در هنگام کار در شب یا نور کم با مشاهده‌ی کلید‌ها به مشکل برنخورید. از کیبورد که بگذریم، تاچ‌ پد این لپ تاپ هم مطابق انتظار عملکرد بسیار خوبی دارد و به سرعت به لمس واکنش نشان می‌دهد. زوم کردن، اسکرول کردن بین منو‌ها و همچنین انجام ژست‌های حرکتی مختلف با این تاچ پد به راحتی انجام می‌شود و مهم‌تر این که فضای کافی برای حرکت دست در مک بوک پرو وجود دارد.

تایپ کردن با مک بوک پرو اپل
تایپ کردن با مک بوک پرو اپل

در نهایت به تاچ بار می‌رسیم، ایده‌ای که اپل با اجرایی کردن آن قصد داشت کار را برای کابران راحت‌تر کند و به آن‌ها اجازه دسترسی سریع‌تر به میان‌برهای مختلف در برنامه‌های متفاوت را بدهد (تاچ بار قسمتی لمسی بالای کیبورد این لپ تاپ است که در هر برنامه به شما میان‌برهای کاربری را پیشنهاد می‌دهد).

اما برخلاف آنچه سازنده آمریکایی در سر می‌پروراند این تکنولوژی خیلی مورد استقبال کاربران قرار نگرفت و بیشتر افراد آن‌ را بلااستفاده و غیر مفید می‌دانند. هرچند توجه داشته باشید که این بخش بنا به استفاده هر کاربر می‌تواند کاربری و یا غیر کاربردی تلقی شود.

عملکرد سخت افزاری: قدرت نمایی M1

شرکت اپل امسال برای اولین بار مک بوک پرو و مک بوک ایر را در دو نسخه intel و M1 روانه‌ی بازار کرد که در مطلب M1 یا اینتل؟ کدام‌ لپ تاپ اپل بهتر است؟ به طور مفصل به آن پرداخته‌ایم‌. تراشه‌ی M1 اولین تلاش اپل در ساخت تراشه‌هایی با معماری Arm به طور اختصاصی برای مک بوک‌ها می‌باشد.

به گفته‌ی سازنده آمریکایی این تراشه به نوعی طراحی شده تا بسیار کم مصرف و در عین حال قدرتمند باشد و بتواند با صرف کمترین میزان انرژی به بهترین و سریع‌ترین شکل ممکن به نیازهای کاربران پاسخ داده و تجربه جدیدی را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد.

این تراشه 5 نانومتری که از هشت هسته پردازنده مرکزی (شامل چهار هسته پرقدرت و چهار هسته کم مصرف)، هشت هسته پردازنده گرافیکی و شانزده هسته موتور عصبی میزبانی می‌کند با 8 گیگابایت حافظه رم و 256 حافظه SSD (در نسخه پایه‌ای) همراه شده تا قدرتی تحسین برانگیز برای لپ تاپ جدید اپل به وجود بیاورد.

این تراشه که توانسته در تست‌های مختلف اعداد بسیار بالایی کسب کند در عمل و در استفاده روزمره و سنگین هم عملکرد خوب و سریعی دارد و لپ تاپی همه فن حریف را نوید می‌دهد. برای این که بهتر قدرت مک بوک پرو M1 را درک کنید باید بگوییم که ویرایش یک ویدئو یکسان که به روی این لپ تاپ 7 دقیقه و 46 ثانیه زمان می‌برد برای لپ تاپی مثل Zenbook 13 به حدود 18 دقیقه می‌رسد.

نکته‌ی بسیار مثبت دیگری که این تراشه برای مک بوک جدید به ارمغان آورده به بحث داغ شدن برمی‌گردد، چرا که پس از انجام کارهای بسیار سنگین هم داغ نمی‌شود و جالب‌تر اینکه عملا از این لپ تاپ و فن آن صدایی به گوش نمی‌رسد و کاملا بی‌صدا کار می‌کند.

اجرای برنامه‌ها
اجرای برنامه‌ها

حال به سراغ یکی از بخش‌های M1 برویم که در حال حاضر زیاد دلچسب نیست و احتمالا برای حل آن توسعه دهندگان و همچنین خود اپل به وقت بیشتری نیاز داشته باشند. پیش از هر چیز باید بدانید که چون این تراشه با معماری Arm ساخته شده، برنامه‌های قبلی که برای نسخه intel وجود داشتند، به دلیل اختلاف معماری ساخت به روی این لپ تاپ اجرا نمی‌شوند. شرکت اپل برای حل این مشکل از الگوریتمی به نام Rosetta 2 استفاده می‌کند، این الگوریتم به سرعت برنامه‌های ساخته شده برای intel را به فرمتی قابل درک برای M1 در می‌آورد.

حالا که با این موضوع M1 و intel و تفاوت برنامه‌های آن‌ها آشنا شدید، باید بگوییم که درواقع به روی مک بوک پرو M1 می‌‌توان سه نوع برنامه نصب کرد. دسته‌ی اول برنامه‌هایی هستند که به طور مستقیم برای تراشه‌ی M1 توسعه داده شده‌اند و با سرعت بسیار بالا اجرا شده و به خوبی کار می‌کنند.

دسته دوم برنامه‌های توسعه داده شده برای intel می‌باشد که شما قادر به نصب و استفاده از آن‌ها هستید، ولی اولا سرعت اجرای آن‌ها کمی کند است (به خاطر همان فرآیند Rosetta 2) و دوم این که ممکن است با باگ‌هایی در برخی از مواقع مواجه شوید.

مک بوک پرو M1 اپل
مک بوک پرو M1 اپل

دسته‌ی سوم هم برنامه‌های آیپد و آیفون می‌باشد که حالا به لطف M1 قادر خواهید بود آن‌ها را به روی مک بوک خود نصب کنید. این دسته از برنامه‌ها هنوز زیاد نیستند و برای اضافه شدن عناوین مشهوری چون اینستاگرام و اسنپ چپ و … باید کمی صبر کنید.

در نهایت برای جمع بندی این قسمت باید بگوییم که M1 از نظر عملکرد، پایداری، داغ شدن و … عملکرد خیره‌ کننده‌ای دارد و واقعا باید اپل را بابت ساخت آن تحسین کنیم. تنها مشکل این تراشه همان برنامه‌های intel است که باید با الگوریتم به فرم Arm دربیاید که احتمالا با گذشت زمان همه‌ی برنامه‌ها توسط توسعه دهندگان به نسخه Arm مجهز شوند و این مشکل هم به طور کلی حل شود.

نرم افزارهای بهینه شده برای مک بوک پرو 2020 نسخه M1

اسپیکر و وب‌کم

همان طور که پیش‌تر در قسمت طراحی اشاره کردیم، مک بوک پرو از دو ردیف اسپیکر در سمت چپ و راست کیبورد با توانایی تولید صدای استریو بهره می‌برد. این اسپیکرها می‌توانند صدای بلند با وضوح بسیار بالا تولید کنند و همچنین صدای خواننده به خوبی از موزیک پس‌زمینه تفکیک شده و بیس هم در سطح کاملا مناسبی قرار می‌گیرد.

هرچند که کیفیت صدای این اسپیکرها نسبت به نسل قبل پیشرفت قابل توجهی نداشته، اما قطعا اگر برای اولین بار با آن‌ها به موسیقی گوش دهید، تحت تاثیر کیفیت صدای عالی آن‌ها قرار خواهید گرفت.

اسپیکر و عملکرد بسیار خوب آن
اسپیکر و عملکرد بسیار خوب آن

برای وب‌کم اپل همچنان دست از دوربین HD همیشگی برنداشته و قطعا این بخش یکی از نقاط ضعف اصلی این لپ تاپ به حساب می‌آید، چرا که از محصولی با این برچسب قیمتی انتظار می‌رود از دوربین وب‌کم بهتری استفاده کند و گذشته از این در حال حاضر همه‌ی ما در دنیای امروز تماس‌های تصویری کاری و دوستانه زیادی در طول روز برقرار می‌کنیم و قطعا برای دستیابی به این مهم کیفیت وب‌کم لپ تاپ اهمیت دارد.

البته ناگفته نماند که این دوربین با وجود داشتن کیفیت یکسان با مدل intel از شفافیت بیشتر و بهتری برخوردار است که این بهتر بودن به الگوریتم‌های پیشرفته و هوشمندانه تراشه‌ی M1 برمی‌گردد، ولی همچنان هم می‌توان از کیفیت نه چندان خوب آن خرده گرفت.

باتری: اوج هنر اپل

یکی از سیاست‌های کلی شرکت اپل این است که خیلی اطلاعات دقیقی از بخش‌های مختلف یک محصول منتشر نمی‌کند ولی در عوض اعداد و ارقامی از دنیای واقعی و استفاده روزمره در اختیار قرار می‌دهد، به عنوان مثال سازنده آمریکایی معمولا حجم باتری محصولات خود را به صورت مستقیم مشخص نمی‌کند، بلکه مدت زمان پخش مداوم ویدئو و یا مدت وب‌گردی را در اختیار می‌گذارد.

در مک بوک پرو M1 اپل مدعی شده که بدون افزایش ظرفیت باتری و تنها به لطف بهینه بودن تراشه‌‌ی جدید توانسته به شارژدهی دو برابری نسبت به نسل قبلی و همچنین نسخه intel مک بوک 2020 دست پیدا کند. طبق گفته‌ی این شرکت این دستگاه قادر است تا 17 ساعت به وب‌گردی مداوم و یا تا 20 ساعت مداوم به پخش ویدئو در نرم افزار اپل تی وی بپردازد.

شارژدهی بسیار عالی مک بوک پرو
شارژدهی بسیار عالی مک بوک پرو

اما آیا واقعا این ادعای اپل صحت دارد؟ بله! کاملا حقیقت دارد و این سازنده بزرگ به لطف بهینه‌سازی تراشه و کم مصرف بودن آن توانسته شارژدهی بسیار خوبی را برای مک بوک پرو M1 رقم بزند، به طوری که با استفاده عادی و روزمره قادر خواهید بود 2 تا 3 روز با یک بار شارژ از آن استفاده کنید. حقیقتا قابل ستایش است!

البته مانند همیشه باید بگوییم که این اعداد بنا به استفاده‌ی هر شخص ممکن است متفاوت باشد و نمی‌توان به طور قطعی به روی آن حساب باز کرد.

در آخر شایان ذکر است که این لپ تاپ از شارژ سریع 61 واتی پشتیبانی می‌کند.

جمع بندی: شروع راهی به بینهایت!

اپل با تولید تراشه‌‌ی M1 گام در مسیری به سمت بی‌نهایت گذاشته است و به احتمال بسیار قوی در آینده‌ای نزدیک شاهد تراشه‌هایی به مراتب قوی‌تر و بهینه‌تر از این سازنده به روی مک بوک‌ها خواهیم بود.

مک بوک پرو M1 اپل
مک بوک پرو M1 اپل

در طول بررسی این لپ تاپ را از جنبه‌های مختلف زیر ذره‌بین قرار دادیم و به نقاط مثبت و منفی آن اشاره کردیم و در نهایت شما باید بنا به نیازهای خود تصمیم به خرید مک بوک پرو M1 بگیرید. این محصول صفحه نمایش باکیفیت و پر نوری دارد و از نظر شارژدهی و قدرت سخت افزاری قطعا شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باید به این‌ها اسپیکر باکیفیت، کیبورد خوب و … را هم اضافه کنید.

نگاه کلی به مک بوک پرو M1 اپل

مک بوک پرو M1 یک لپ‌ تاپ زیبا، خوش ساخت و سبک از شرکت اپل است که حالا به لطف تراشه‌ی M1 قدرتی مثال زدنی داشته و عمر باتری آن هر کاربری را به وجود می‌آورد. همه‌ی این‌ها را در کنار صفحه نمایش جذاب، کیبورد و تاچ پد خوب، اسپیکر باکیفیت و اکوسیستم جذاب اپل در نظر بگیرید تا بهتر متوجه ارزش خرید بالای این محصول شوید.

8.9
طراحی
8.5
نمایشگر
8.5
نرم افزار
8.2
سخت افزار
9.6
باتری
9.6
ارزش خرید
8.8
مزایا
  • کیفیت بالای ساخت
  • وزن و ضخامت مناسب
  • نمایشگر باکیفیت و پر نور
  • اسپیکر دوگانه استریو با کیفیت بالا
  • قدرت سخت‌افزاری بسیار عالی
  • کیبورد و تاچ پد مناسب
  • شارژدهی تحسین برانگیز
  • بی‌صدا بودن و عدم داغ شدن
  • برخورداری از Touch ID
  • پشتیبانی از برنامه‌های آیفون و آیپد
معایب
  • طراحی تکراری
  • حاشیه‌های اطراف نمایشگر می‌توانست کمتر باشد
  • وب‌کم HD با کیفیت نه چندان خوب
  • تعداد کم پورت‌ها
  • تعداد کم برنامه‌ها با معماری Arm در حال حاضر
15
1
1
0
1

یک دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یه سوال دارم. آیا این لپ تاپ برای گرافیک مناسبه؟

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰