فناوری LTPO

فناوری LTPO چیست و چگونه باعث شارژدهی بییشتر باتری می‌شود؟

اگر از طرفداران و دنبال کنندگان پر و پا قرص موبایل‌ها و تکنولوژی‌های جدید باشید، حتماً اسمی از فناوری LTPO را شنیده‌اید. این فناوری را به نوعی می‌توان جدیدترین مشخصه برای صفحه نمایش موبایل های پرچمدار آینده دانست. اصطلاح LTPO مخفف پلی‌کریستالین اکسید کم دما است که از جدیدترین فناوری‌ها برای استفاده در بخش پشتی صفحه نمایش‌های اولد (OLED) است.

با وجود این فناوری در صفحه نمایش محصولات مختلف، امکان استفاده از نرخ نوسازی متغیر برای کاربران ممکن می‌شود. مهم‌ترین نکته در رابطه با این فناوری این است که حتی موبایل‌هایی با نرخ نوسازی صفحه نمایش ۱۲۰ هرتزی هم می‌توانند با تغییر به موقع نرخ نوسازی تصاویر، در مصرف انرژی باتری صرفه‌جویی کنند و زمان شارژدهی مناسبی داشته باشند.

 هم اکنون هم این نوع صفحه نمایش‌ها در برخی مدل‌ها مانند گلکسی اس ۲۱ اولترا و وان پلاس ۹ پرو موجود هستند و در بازار عرضه شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود در پرچمدارهای جدید اپل و سامسونگ، آیفون ۱۳ پرو و گلکسی اس ۲۲ اولترا، هم شاهد استفاده از فناوری LTPO باشیم. همانطور که اشاره شد، این ویژگی هنوز فقط برای پرچمدارهای گران‌قیمت شرکت‌ها موجود خواهد بود و یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های مورد بحث در مقایسه بین این پرچمدارها، صفحه نمایش با فناوری LTPO خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: بررسی گلکسی اس ۲۱ اولترا، معرفی وان پلاس سری ۹، آنچه که از گلکسی اس ۲۲ اولترا می‌دانیم، آن‌چه که تاکنون از آیفون ۱۳ می‌دانیم

فناوری LTPO چیست و چه کاربردی دارد؟

قبل از شروع به بررسی تخصصی، بهتر است یک دورنمای کلی از این فناوری داشته باشیم. فناوری LTPO یک صفحه نمایش با جنس سلیکون-اکسیدی است که امکان پشتیبانی از نرخ نوسازی بالا و همچنین نرخ نوسازی متغیر (VRR) را دارد و در عین حال مصرف انرژی بسیار بهینه و کمی را به باتری تحمیل خواهد کرد و حتی با وجود استفاده از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی، آسیب چندانی به باتری موبایل‌ها وارد نخواهد کرد.

محبوبیت این فناوری در بین عموم برای اولین بار توسط شرکت اپل رقم خورد، اما در سال ۲۰۲۱ و در حال حاضر سامسونگ را می‌توان به عنوان رهبر و پادشاه اصلی فناوری LTPO دانست. با توجه به همین ماجرا، گفته می‌شود سامسونگ در حال تولید حدود ۱۱۰ میلیون صفحه نمایش LTPO برای شرکت اپل است تا از این صفحه نمایش‌ها در سری آیفون ۱۳ که اواخر امسال باید منتظر رونمایی آن‌ها باشیم، استفاده شود.

حالا بهتر است به بررسی جزئی‌تر این فناوری بپردازیم و ببینیم چه چیزی پشت این صفحه نمایش‌های حیرت‌انگیز است.

بیشتر مردم صفحه نمایش موبایل‌ها را فقط یک لایه شیشه‌ای تصور می‌کنند که در پشت آن‌ها یک نمایشگر قرار گرفته است. اما این باور غلط است و صفحه نمایش‌ها از لایه‌هایی مجزا با عملکردهای اختصاصی ساخته شده‌اند که در همکاری با یکدیگر تصاویر را برای شما به نمایش می‌گذارند. به عنوان مثال، صفحه نمایش‌های اولد از شش لایه مجزا تشکیل شده‌اند که بعضی‌ با بار مثبت و برخی دیگر با بار منفی‌ای که دارند به انتشار نور کمک می‌کنند.

در بین این لایه‌های صفحه نمایش، یک لایه از ترانزیستورها با غشا نازک (TFT) وجود دارد که از سیلیکون پلی‌کریستالی با دما پایین ساخته شده است و در اصطلاح LTPS نامیده می‌شود. صفحه نمایش موبایل‌ها بدون وجود این لایه نمی‌توانند کار کنند و وجود این لایه به عنوان یک نیمه‌رسانا حیاتی است و به همین دلیل در اکثر موبایل‌های بازار، لایه‌های TFT ساخته شده از LTPS وجود دارند که تا حدود کمی می‌توانند در مصرف انرژی باعث صرفه‌جویی شوند. اما مشکل اصلی LTPS ناتوانی آن در پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر است.

برای عملی شدن امکان پشتیبانی از نرخ نوسازی متغیر در صفحات TFT، باید یک ترکیب از لایه LTPS با نیمه‌رسانایی از جنس اکسید روی، اینیدیوم و گالیم (IGZO) ساخته بشود. لایه سیلیکون-اکسیدی حاصل شده از این ترکیب، همان فناوری LTPO مورد بحث ما است که با حداقل انرژی الکتریکی مصرفی، امکان تغییر متناوب نرخ نوسازی تصویر را به صفحه نمایش می‌دهد. با وجود این فناوری، شاهد افزایش طول عمر باتری موبایل‌ها خواهیم بود و هم عملکرد خوبی را در به نمایش گذاشتن تصاویر و کیفیت آن‌ها خواهیم داشت.

آیا این فناوری چاره‌ای برای بهینه‌سازی مصرف باتری موبایل‌ها خواهد بود؟

همانطور که در ابتدا مطلب هم اشاره کردیم در برخی مدل‌های موجود در بازار از این صفحه نمایش‌ها استفاده شده است و با بررسی آن‌ها می‌توانیم دید بهتری به عملکرد فناوری LTPO داشته باشیم.

به عنوان مثال در گلکسی اس ۲۱ اولترا در حالت ۱۲۰ هرتزی و با رزولوشن تصویر QHD، کاربران اصلاً از عملکرد باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری آن رضایت نداشتند و زمان شارژدهی در این حالت به کمتر از یک روز می‌رسید. اما با رزولوشن 1080p و فعال بودن نرخ نوسازی متغیر، مدت زمان شارژدهی آن به حدود یک روز کامل می‌رسد که گواهی بر عملکرد خوب فناوری LTPO است.

همچنین در مقالات نقد و بررسی‌ وان پلاس ۹ پرو هم شاهد تعریف و تمجید کاربران از عملکرد این فناوری هستیم. البته در این مدل نباید انتظار چندانی از باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپری آن داشته باشیم و باید بیشتر تمرکزمان در بررسی نحوه تغییر نرخ نوسازی باشد و اینکه آیا این تغییرها محسوس و قابل تشخیص هستند یا خیر؟ که البته با وجود فناوری LTPO، پاسخ این سوال خیر است و تغییرات ایجاد شده در نرخ نوسازی صفحه نمایش اصلاً قابل تشخیص و اذیت‌کننده نیستند.

به عنوان یک بررسی کلی می‌توان گفت اگر بیشتر زمان استفاده شما از موبایلتان به بازی کردن و استفاده از برنامه‌هایی با نرخ نوسازی بالا اختصاص دارد، این فناوری نمی‌تواند در مصرف باتری موبایل شما اثر زیادی را داشته باشد و هیچ معجزه‌ای در این رابطه در کار نخواهد بود. اما در استفاده‌ روزمره و معمولی، فناوری LTPO می‌تواند با کاهش نرخ نوسازی در مواقع لزوم، اثری بسیار قابل توجه را در مصرف باتری موبایل شما داشته باشد و شما را کمتر با معضل اتمام شارژ باتری موبایل روبه‌رو کند.

صفحه نمایش‌هایی با فناوری LTPO را در چه محصولاتی خواهیم داشت؟

شایعاتی زیادی در رابطه با استفاده از این فناوری در دو مدل از موبایل‌های جدید اپل، آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرومکس، شنیده می‌شود. محصولات جدیدی هم مانند مدل‌های زیر نیز وجود دارند که امسال باید منتظر رونمایی یا عرضه آن‌ها باشیم.

  • هواوی میت ۵۰ پرو
  • شیائومی می ۱۲

در وان پلاس ۹ تی هم احتمال می‌رود همانند وان پلاس ۹ پرو شاهد حضور یک صفحه نمایش با فناوری LTPO باشیم.

البته باید توجه داشته باشیم که فناوری LTPO فقط مختص به گوشی‌های موبایل با نرخ نوسازی بالا نیست. استفاده از این فناوری به راحتی در اپل واچ‌های سری ۶ که از نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی بهره‌ می‌برند هم می‌توانید ببینید.

به این صورت که در هنگام فعال بودن ویژگی Always-On-Display نرخ نوسازی تصاویر به ۱ هرتز می‌رسد تا از هدر رفتن انرژی باتری جلوگیری شود و مدت زمان شارژدهی بیشتری را داشته باشد و به محض استفاده از ساعت و لمس صفحه نمایش آن هم نرخ نوسازی به همان ۶۰ هرتز تغییر پیدا می‌کند تا اختلالی در استفاده از ساعت ایجاد نشود.

منبع: Techradar

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

گواهی MFi اپل در لوازم جانبی چیست و چه اهمیتی دارد؟

اگر صاحب محصولات اپل مثل آیفون یا آیپد باشید، مهم است که از چه لوازم جانبی روی آن‌ها استفاده...

معین کریمی time-alt ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

فناوری های PowerIQ و VoltageBoost در پاوربانک‌های برند انکر چه کاربردی دارند؟

با پیشرفت سریع توسعه گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ تاپ‌ها، مشتریان به دنبال راه‌هایی سریع‌تر و...

معین کریمی time-alt ۲۷ فروردین ۱۴۰۱

فست شارژ چیست؟ معرفی استانداردها و تجهیزات لازم برای فست شارژ

همین سه چهار سال گذشته بود که باتری‌های کم ظرفیت گوشی‌های هوشمند با سرعت کمی شارژ شده و صد در...

پویا علیمی time-alt ۲۰ فروردین ۱۴۰۱

استاندارد USB پاور دلیوری چیست و چگونه کار می‌کند؟ تمام آنچه که از یو اس بی پاور دلیوری باید بدانید

فناوری شارژ USB پاور دلیوری تبدیل به یکی از پرکاربردترین و بهترین استانداردهای شارژ گوشی‌های...

مهدی حیدری time-alt ۲ آبان ۱۴۰۰

شارژ وایرلس چیست و چگونه عمل می‌کند؟

استفاده از فناوری شارژ بی سیم بسیار گسترده‌تر از سالیان گذشته شده است و تولیدکنندگان گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲۴ مهر ۱۴۰۰

بهترین گوشی‌های قاتل پرچمدار تا ۱۶ میلیون تومان (مهر ۱۴۰۰)

با توجه به قیمت بسیار بالای محصولات دیجیتال و به‌ویژه گوشی‌های هوشمند، دیگر امکان خرید...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۱ مهر ۱۴۰۰

جاروبرقی رباتیک چه مزایا و معایبی دارد؟

جاروبرقی‌‌‌ها سال‌هاست که به جزئی جدایی‌ناپذیر از لوازم خانه و محل کار ما تبدیل شده‌اند....

آریا مقدم time-alt ۱۹ مهر ۱۴۰۰

مقایسه iOS 15 با iOS 14؛ به iOS 15 سوییچ کنیم یا نه؟

آیا حتماً باید گوشی خود را به آی او اس 15 به‌روزرسانی کنیم؟ اگر همچنان از آی او اس 14 استفاده...

مهدی حیدری time-alt ۷ مهر ۱۴۰۰

HFR به چه معناست و چه تاثیری بر گیمینگ دارد؟

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی در سال‌های اخیر، تحولات عظیمی در زمینه‌ی کیفیت تصویر رخ داده است....

آریا مقدم time-alt ۲۲ شهریور ۱۴۰۰