بررسی اولیه ی آیفون X

بررسی اولیه ی آیفون X

در سال 2007 بود که استیو جابز در یک مراسم طولانی 100 دقیقه ای از تلفن هوشمندی رونمایی کرد که آینده ی صنعت موبایل را رقم زد. دستگاه دست ساز اپل انقلابی در دنیای موبایل بود که به راحتی از طریق آن امکان وبگردی و ویژگی های چند وظیفگی فراهم شد. اپل نام این دستگاه هوشمند را آیفون نامید. اکنون در دهمین سال از معرفی آیفون، اپل در جشن 10 سالگی این محصول از قدرتمندترین پرچمدار خود یعنی آیفون x رونمایی کرد.

طراحی و نمایشگر: ساده و خیره کننده

همانطور که از ماه ها گذشته در تصاویر رندر مشاهده کرده بودیم، آیفون X بالاخره با طراحی جذاب و نمایشگر بدون حاشیه رونمایی شد. بر خلاف نسل های گذشته، اکنون نمایشگر فضای بسیار بیشتری از جلوی دستگاه را به خود اختصاص داده و همین امر باعث زیبایی تلفن های هوشمند امروزی شده است. همانطور که پیش بینی می شد، آیفون 10 یا آیفون X اولین دستگاه اپل می باشد که از نمایشگر آمولد ساخت سامسونگ استفاده می کند و از مزایای این پنل ها چون کنتراست بی نهایت و نمایش عمیق رنگ مشکی برخوردار است. اپل برای این نمایشگر به اصطلاح از نام Super Retina Display استفاده کرده است. از سایر مشخصات این نمایشگر می توان به رزولوشن 2436×1125 و اندازه ی 5.8 اینچی اشاره کرد.

همانند آیپد پرو 10.5، اپل از تکنولوژی true tone در آیفون X استفده کرده است تا درجه حرارت رنگ های نمایشگر بر اساس محیطی که دستگاه در آن قرار دارد تنظیم شود. ناگفته نماند که این نمایشگر از HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می کند و تماشای محتواهای موجود در این زمینه (HDR) بسیار لذت بخش خواهد بود چرا که تصاویر ذکر شده بسیار شفاف بوده و از دامنه ی پویایی بسیار بالایی برخوردار هستند.

همانند آیفون 8 و 8 پلاس، آیفون 10 (X) نیز از بدنه ای با جنس فولاد ضد زنگ و شیشه برخوردار است و به گفته ی اپل؛ شیشه ی به کار رفته در این محصول محکمترین شیشه در بین تمام گوشی های هوشمند است. به لطف استفاده از شیشه در بدنه ی آیفون جدید، این محصول اکنون برای نخستین بار در بین محصولات اپل از شارژ بی سیم پشتیبانی می کند. علاوه بر این بدنه ی آیفون X همانند گذشته در برابر آب و گردوغبارمقاوم است و گواهی نامه ی IP67 را دریافت کرده است. در قسمت راست دکمه ی پاور وجود دارد که نسبت به گذشته بزرگتر شده است و با دوبار فشار دادن آن سرویس Apple Pay و از طریق نگه داشتن آن دستیار صوتی سیری اجرا می شود. تعجب آور نیست که همچنان خبری از جک هدفون نیست و شما برای استفاده از هدفون های شخصی خود به تبدیل مخصوص نیاز خواهید داشت. نا گفته نماند که همچنان شاهد حضور اسپیکر های استریو در آیفون 10 هستیم.

آیفون X در دو رنگ خاکستری و نقره ای به بازار عرضه خواهد شد و احتمالا شاهد رنگ های بیشتری از این محصول در آینده خواهیم بود.

تشخیص چهره: نسل جدید احراز هویت

استفاده از نمایشگر بدون حاشیه به بهای حذف دکمه ی هوم و به دنبال آن حذف سنسور اثر انگشت تمام شده است و اپل برای احراز هویت این بار از تشخیص چهره استفاده کرده است که با سیستم TrueDepth دوربین جلو عملکرد آن بسیار دقیق است و به گفته ی اپل از هر 1 میلیون نفر، یک نفر شانس باز کردن تلفن شما را دارد. چهره افراد در تکنولوژی Face ID به صورت سه بعدی اسکن می شود بنابراین فریب دادن آن از طریق عکس کار بسیار دشواری است. به گفته ی اپل در صورت ایجاد تغییر در چهره مانند تغییر مدل مو یا گذاشتن کلاه و عینک مشکلی برای این فناوری به وجود نخواهد آمد و همچنین این فناوری جایگزین Touch ID در سرویس Apple pay شده است.

نرم افزار و رابط کاربری: به اموجی های متحرک سلام کنید

با حذف شدن دکمه هوم، اپل از ژست های حرکتی برای این منظور استفاده کرده است. اکنون یک خط راست در پایین نمایشگر قرار دارد که با بالا کشیدن آن، قفل نمایشگر باز می شود همچنین؛ با تکرار همین عمل در درون برنامه ها می توان به منوی اصلی بازگشت. امیدواریم روش جدید اپل مطمئن باشد و مثلا هنگام اسکرول ساده ی صفحه ی وب، به اشتباه به صفحه اصلی باز نگردد. همانطور که گفتیم؛ بعد از شناسایی چهره باید انگشت را از سمت پایین به سمت بالا کشید تا قفل نمایشگر باز شود و در کل کمی طول خواهد کشید تا کاربران قدیمی آیفون به ژست های جدید آیفون X عادت کنند.

یکی از ویژگی های برجسته ی نرم افزاری جدید در آیفون 10، اموجی های متحرک می باشد. به لطف المان های اسکن سه بعدی صورت، اموجی ها با توجه به حرکت های صورت و دهان شما متحرک می شوند و شما می توانید از این ویژگی سرگرم کننده در imessage استفاده کنید و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

سخت افزار و پردازنده: قدرتمند ترین اپل تا کنون

همانطور که انتظار می رفت، اپل از پردازنده ی جدید خود به نام A11 bionic در آیفون های جدید استفاده کرده است. پردازنده ی ذکر شده از 6 هسته ی پردازشی شکل گرفته است که 2 هسته ی آن قدرتمند بوده و 4 هسته ی دیگر از قدرت کمتری به منظور کاهش مصرف باتری برخوردار است. به گفته ی اپل این پردازنده 25 درصد از نسل قبلی قدرتمند تر بوده و مصرف انرژی آن 70 درصد بهبود یافته است. پردازنده ی گرافیکی نیز 30 درصد سریع تر شده و تجربه ی گیمینگ لذت بخشی را فراهم خواهد کرد. پردازنده ی A11 قدرتمنترین پردازنده ی بکار رفته در میان تمام موبایل ها می باشد و به راحتی از پس اجرای سنگین ترین برنامه ها بر می آید و علاوه بر این از هوش مصنوعی و واقعیت افزوده نیز پشتیبانی می کند.

همانند سایر شرکت ها مانند سامسونگ و ال جی، حافظه ی ذخیره سازی پرچمدار جدید اپل نیز از 64 گیگابایت شروع می شود و برای کسانی که خواهان حافظه ی ذخیره سازی بیشتر هستند، نسخه ی 256 گیگابایتی در نظر گرفته شده است. نکته ی جالب در این بخش نبود نسخه ی 128 گیگابایتی می باشد که به طرز عجیبی حذف شده است.

دوربین: دو دوربین با جلوه های نوری

یکی از ویژگی های برجسته ی آیفون، دوربین آن می باشد. آیفون X نیز از این قاعده پیروی می کند و همانند آیفون 8 پلاس به یک دوربین دو گانه در پشت مجهز شده است. هر دو دوربین رزولوشن 12 مگاپیکسلی دارند و اکنون برای هر دو دوربین، همانند آنچه در گلکسی نوت 8 دیده بودیم، لرزشگیر اوپتیکال در نظر گرفته شده است تا نگران لرزش دست نباشید و در محیط های تاریک، با هر دو دوربین عکس هاس شفاف تری بگیرید. لنز اصلی از گشودگی دیافراگم f/1.8 برخوردار است و لنز دوم تله فوتو بوده و گشودگی دیافراگم آن f/2.4 می باشد. همانند گذشته به لطف وجود دوربین دوم، امکان زوم 2 برابر و تصویر برداری در حالت پرتره وجود دارد و حالت پرتره با تغییراتی همراه شده و اکنون می توان همانند گلکسی نوت 8 قبل و بعد از ثبت عکس آن را شخصی سازی کرد.

همچنین سنسورها نسبت به نسل های گذشته ی آیفون سریعتر و بزرگتر شده و اکنون قابلیت فیلم برداری 4K با 60 فریم در ثانیه فراهم شده است که در صنعت موبایل برای نخستین بار اتفاق افتاده است. ویژگی دیگر اضافه شده مربوط به حالت پرتره می باشد که اکنون هم در دوربین سلفی و هم دوربین اصلی وجود دارد و می توانید جلوه های نوری متفاوتی به آن اضافه کنید.

باتری: شارژ بی سیم و شارژ سریع

اپل در مراسم رونمایی از آیفون های جدید اشاره ای به ظرفیت باتری آن ها نکرد و فقط به ذکر این نکته که عمر باتری آیفون جدید 2 ساعت بیشتر از آیفون 7 است، بسنده کرد.

اما دو ویژگی که پس از مدت زیاد بالاخره به آیفون اضافه شد، پشتیبانی از شارژ سریع و شارژ بی سیم می باشد. اکنون به لطف شارژ سریع در عرض 30 دقیقه آیفون شما تا 50 درصد شارژ می شود. شارژ بی سیم از نوع عام Qi می باشد؛ بنابراین می توانید از اکثر پد های شارژ بی سیم به راحتی استفاده کنید. اپل در جریان معرفی محصولات جدید، از پد شارژر جدید خود به نام Airpower نیز رونمایی کرد که به وسیله آن می توان به طور همزمان سه دستگاه مختلف مانند آیفون، اپل واچ و ایرپاد را شارژ کرد.

قیمت و زمان عرضه:

آیفون X گرانترین آیفون تاریخ اپل می باشد و قیمت نسخه ی 64 گیگ آن 999 دلار یعنی 300 دلار گران تر از آیفون 8 می باشد. قیمت مدل 256 گیگابایتی نیز 1149 دلار در نظر گرفته شده است. پیش فروش این محصول از 23 اکتبر شروع می شود و تنها چند روز بعد یعنی در روز سوم ماه نوامبر به بازار عرضه خواهد شد.

نظر شما در مورد آیفون های جدید چیست؟ آیا آیفون های جدید ارزش پرداخت هزینه ی سنگین را دارند؟

منبع: PhoneArena

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱