بهترین

انتظارات از دوربین اسمارت فون‌ها در سال 2021

زمانی که برای اولین بار پای دوربین به موبایل باز شد، واقعا برای همه‌ی کاربران اتفاق بسیار جذابی بود، چرا که حالا می‌توانستند دیگر با یک محصول، هم عکس بگیرند و هم به تماس‌های دریافتی پاسخ دهند و … . البته بماند که کیفیت آن دوربین‌ها درواقع خیلی ارزش عکاسی کردن نداشت، اما خب برای زمان خود قطعا بسیار جذاب و دوست داشتنی ارزیابی می‌شد.

با گذشت زمان و پیشرفت همه جانبه‌ی تکنولوژی و ورود پر قدرت گوشی‌های هوشمند به جهان امروز کیفیت دوربین‌ها به مرور بهتر شد و به نقطه‌ای رسید که گوشی‌ها می‌توانستند به کمک دوربین دوم عمق میدان تصاویر پرتره ثبت کنند. این اتفاق به نوعی تحول بزرگی به حساب می‌آمد و زمان گذشت تا به امروز رسیدیم، نقطه‌ای که حالا گوشی‌های اقتصادی نیز حتی از ترکیب چهار دوربین استفاده کرده و می‌توانند شما را در شرایط مختلف عکاسی همراهی کنند.

اما حالا سوال اصلی و مهمی که پیش می‌آید این است که آیا همچنان باید منتظر اتفاقات جذاب در حوزه دوربین‌های اسمارت فون‌ها باشیم؟ یا در حال حاضر این دوربین‌ها به بلوغ رسیده‌اند؟ در ادامه مطلب به مواردی می‌پردازیم که انتظار می‌رود در بخش دوربین گوشی های 2021 آن‌ها را مشاهده کنیم.

پیشنهاد مطالعه: مقایسه دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس با گلکسی s21 اولترا

مرسوم‌تر شدن فیلم برداری 8k

فیلم برداری با کیفیت 4k حالا دیگر به اکثر گوشی‌های میانرده بازار هم اضافه شده ولی فیلم برداری 8k در سال 2020 فقط برای دسته‌ای اندک وجود داشت. انتظار می‌رود در دوربین گوشی های 2021 بیشتر شاهد اضافه شدن این کیفیت باشیم.

گلکسی Note 20 Ultra
گلکسی Note 20 Ultra

البته باید در نظر داشت که فیلم برداری 8k فضای بسیار زیادی را اشغال می‌کند و همچنین به سخت افزار قدرتمندی برای ضبط این رزولوشن نیاز دارد و در آخر و مهم‌تر از همه این که نمایشگرها و تلویزیون‌های 8k در حال حاضر در جهان فراگیر نشده‌اند و این یعنی حتی در صورت ضبط با این رزولوشن قادر نخواهید بود به راحتی آن را با کیفیت اصلی در نمایشگری مشاهده کنید.

اضافه شدن لرزشگیر گیمبال داخلی

به دلیل محبوبیت بسیار زیاد شبکه‌های اجتماعی، افراد ترجیح می‌دهند تا با گوشی موبایل عکس‌ و فیلم ثبت کنند تا این که به سراغ دوربین‌های حرفه‌ای بروند. دوربین‌های گوشی‌های هوشمند در حال حاضر برای کاهش لرزش دست و تکان‌های گاه و بیگاه از لرزشگیر اپتیکال استفاده می‌کنند، اما تولیدکنندگان محتوا برای حل این مشکل از گیمبال استفاده می‌کنند که عملکرد به مراتب بهتری دارد.

گوشی X50 pro از Vivo
گوشی X50 pro از Vivo

سال 2020 گوشی X50 pro از Vivo اولین محصولی بود که دوربین آن به گیمبال داخلی مجهز شده بود که این موضوع به مراتب عملکرد این دوربین را از نظر لرزش بهبود بخشیده بود. احتمالا در سال 2021 بیشتر شاهد اضافه شدن لرزشگیر گیمبال داخلی به گوشی‌های هوشمند باشیم (گیمبال کمک می‌کند که لرزش‌ها و تکان‌ها بی اثر شوند، به این ترتیب که روی سوژه‌ی مورد نظر قفل شده و شما اگر حتی گوشی را برعکس هم کنید سوژه کاملا ثابت می‌ماند).

سنسورهایی با رزولوشن بالاتر

زمانی یک دوربین با سنسور 5 مگاپیکسلی بسیار زیاد به حساب می‌آمد، چرا که پیش از آن شاهد سنسورهای 2 مگاپیکسلی و 3.2 مگاپیکسلی بودیم. در حال حاضر اما همه‌ چیز عوض شده و گوشی‌های میانرده نیز از سنسورهای 64 مگاپیکسلی بهره می‌برند.

گلکسی S21 Ultra
گلکسی S21 Ultra

البته باید توجه داشت که بخشی از این موضوع به لزوم افزایش رزولوشن سنسور برای قابلیت‌های جدید بازمی‌گردد. مثلا برای ضبط ویدئو 8k سنسور دوربین حتما باید رزولوشن 33 مگاپیکسل یا بالاتر داشته باشد و این یعنی شرکت‌هایی مانند گوگل و اپل که به استفاده از سنسورهای 12 مگاپیکسلی اصرار دارند، مجبور خواهند شد تا به سراغ سنسورهایی با رزولوشن بالاتر بروند.

دوربین سلفی زیر نمایشگر‌

زمانی بخش زیادی از بالا و پایین نمایشگر یک گوشی هوشمند را حاشیه‌های سیاه در برمی‌گرفتند که دوربین سلفی، اسپیکر مکالمه، چراغ نوتیفیکیشن و … درون آن قرار می‌گرفت. شرکت‌های سازنده اما برای این که بتوانند صفحه نمایش بزرگ‌تری را در همان اندازه‌ی گوشی‌های قبل جای دهند مجبور به حذف این حاشیه‌ها شدند.

ZTE Axon 20 5G اولین گوشی جهان با سلفی زیر نمایشگر
ZTE Axon 20 5G اولین گوشی جهان با سلفی زیر نمایشگر

با حذف این حاشیه‌ها، شاهد انواع ناچ و بریدگی در گوشی‌های هوشمند بودیم، از ناچ قطره‌ای بالای نمایشگر گرفته، تا حفره کوچک سمت چپ، راست یا بالا و حتی دوربین سلفی پاپ آپ موجود در لبه‌ی بالایی. اما همه‌ی این‌ها (به جز سلفی پاپ آپ البته، که آن هم مشکلات خاص خودش را دارد) باعث می‌شوند تا لذت مشاهده‌ی محتوا در یک نمایشگر بزرگ و بدون بریدگی از بین برود.

یکی از بهترین راه‌ حل‌ها استفاده از دوربین سلفی زیر نمایشگر است که در سال 2020 اوپو و شیائومی تلاش‌هایی در این زمینه انجام دادند و انتظار می‌رود در گوشی های 2021 بیشتر شاهد استفاده از سلفی زیر نمایشگر باشیم.

ضبط همزمان با چند دوربین

اولین پرچمداران سال 2021 به همراه تراشه‌ی اسنپدراگون 888 روانه‌ی بازار شده‌اند‍، و یکی از اصلی‌ترین بهبودهای اتفاق افتاده در این تراشه افرایش تعداد ISP ها به سه عدد می‌باشد (ISP یا همان image signal processor، پردازنده سیگنال تصویر هستند که وظیفه‌ی پردازش داده‌های تصویری را بر عهده دارند).

با افزایش این ISP ها به سه عدد، حالا شما قادر خواهید بود تا با سه دوربین متفاوت به صورت همزمان به ثبت عکس و یا ضبط ویدئو بپردازید. یعنی به عنوان مثال شما می‌توانید با سه دوربین مختلف و به صورت همزمان به ضبط ویدئوهای 4k اقدام کنید که در نوع خود قابلیت جذاب و کاربردی به نظر می‌رسد و انتظار می‌رود در گوشی های 2021 شاهد این قابلیت باشیم.

منبع: Indiatoday

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

راهنمای خرید هولدر موبایل برای ماشین در تمامی رده‌های قیمتی (دی 1401)

"از هر چهار تصادف رانندگی یکی از آن‌ها به دلیل استفاده از گوشی هوشمند توسط راننده است." این...

پویا علیمی time-alt ۳۰ آذر ۱۴۰۱

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

بهترین گوشی ها با عمر بالای باتری و شارژدهی طولانی – دی ۱۴۰۱

گوشی‌های هوشمند هم مثل دیگر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل از باتری نیروی خود را دریافت...

محمد ملکان time-alt ۵ مهر ۱۴۰۱

راهنمای خرید اسپیکر ارزان قیمت تا ۱ میلیون تومان (دی 1401)

از گذشته گوش دادن به موسیقی یکی از کارهای مورد علاقه انسان‌ها بوده که برای پر کردن اوقات فراغت...

محمد ملکان time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

بهترین گوشی های اقتصادی تا ۵ میلیون تومان (دی ۱۴۰۱)

بهترین گوشی های اقتصادی بازار تا ۵ میلیون تومان از شرکت‌های نوکیا، سامسونگ و شیائومی در این...

پویا علیمی time-alt ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین هدفون و هندزفری‌ بازار در تمام رده‌های قیمتی

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین هدفون و هندزفری‌ها را در بازی قیمتی 100 هزار تومان تا 10...

محمد ملکان time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین گوشی میان رده از ۵ تا ۱۰ میلیون (دی ۱۴۰۱)

میانرده های جدید شهریور ۱۴۰۱ (بهترین گوشی های ۵ تا ۱۰ میلیون) در این مطلب معرفی شده‌اند و نقاط...

محمد ملکان time-alt ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱