مقایسه دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس با گلکسی s21 اولترا

مقایسه دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس با گلکسی s21 اولترا

با معرفی پرچمدار جدید به خصوص از دو شرکت سامسونگ و اپل، بحث بر سر محصول بهتر بالا می‌گیرد و در مطالب مختلفی به بخش‌های مختلف این دو پرچمدار پرداخته می‌شود تا مشخص شود کدام سازنده در آن سال دست بالاتر را دارد.

با معرفی گلکسی S21 Ultra، طبق معمول این بحث ایجاد شد و این گوشی برای مقایسه‌های مختلف در کنار آیفون 12 پرو مکس قرار گرفت. پیش‌تر به مقایسه‌ی باتری آیفون 12 پرو مکس و گلکسی S21 Ultra پرداختیم، اما در این مطلب قصد داریم به ویدئو مقایسه‌ی دوربین دو پرچمدار بزرگ دنیای گوشی‌های هوشمند بپردازیم تا مشخص شود کدام سازنده در این بخش بهتر عمل کرده است.

چند در برابر چند؟

پیش از هرچیز به دوربین‌های موجود بر قاب پشتی هر دو پرچمدار گران قیمت می‌پردازیم و سپس به سراغ توضیحاتی در مورد کیفیت عکس و فیلم‌های گرفته شده با آن‌ها می‌رویم (مطابق ویدئو بالا و گفته‌های آن).

دوربین اصلی آیفون 12 پرو مکس سنسور 12 مگاپیکسلی داشته و در پس یک لنز 26 میلی متری با گشودگی دیافراگم f/1.6 قرار گرفته است. فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر سنسور متحرک از دیگر ویژگی‌های کلیدی آن هستند. دوربین‌های فوق عریض و تله فوتو این گوشی نیز سنسورهای 12 مگاپیکسلی دارند و آخرین سنسور را هم LiDAR تشکیل می‌دهد که برای سنجش عمق میدان و همچنین فرکوس بهتر و سریع‌تر کاربرد دارد. ناگفته نماند که دوربین سلفی آیفون 12 پرو مکس هم 12 مگاپیکسلی می‌باشد که در مورد همه‌ی این‌ها و دیگر بخش‌های این دستگاه در مطلب بررسی آیفون 12 پرو مکس به طور مفصل پرداخته‌ایم.

چیدمان دوربین‌های آیفون 12 پرو مکس
چیدمان دوربین‌های آیفون 12 پرو مکس

در طرف مقابل دوربین اصلی گلکسی S21 Ultra از سنسور 108 مگاپیکسلی برخوردار است که در پس یک لنز 24 میلی متری با دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. این دوربین‌ از فوکوس خودکار تشخیص فاز، فوکوس خودکار لیزری و لرزشگیر اپتیکال تصویر نیز پشتیبانی می‌کند. دو دوربین تله فوتو 10 مگاپیکسلی با زوم اپتیکال 3 و 10 برابری و همچنین یک دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض این دوربین اصلی را همراهی می‌کنند. سنسور فوکوس لیزری نیز با این مجموعه همراه می‌شود تا گلکسی S21 Ultra در ثبت تمام سوژه‌ها تواناتر باشد. دوربین سلفی این کهکشانی هم 40 مگاپیکسلی می‌باشد.

چیدمان دوربین‌های گلکسی S21 Ultra
چیدمان دوربین‌های گلکسی S21 Ultra

کیفیت فیلم‌برداری

در طول ویدئو بالا دو گوشی در کنار هم قرار می‌گیرند و در شرایط نوری مختلف و در حالت‌های ایستاده، در حرکت و همچنین هنگام دویدن کیفیت آن‌ها سنجیده می‌شود. این اتفاق در ابتدا برای دوربین سلفی رخ می‌دهد، که هر دو محصول کیفیت بسیار مناسبی دارند و قطعا کاربران را کامل راضی خواهند کرد، اما از نظر لرزش ویدئو دوربین سلفی گلکسی S21 Ultra عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

در ادامه نوبت دوربین اصلی می‌رسد، جایی که باز هم هر دو پرچمدار در حد و اندازه‌های نامشان عمل می‌کنند و کیفیت بسیار بالایی را شاهد هستیم، اما این بار فیلم گرفته شده با دوربین اصلی آیفون 12 پرو مکس لرزش کمتری دارد و برتر به نظر می‌رسد.

نکته‌ی دیگری که قطعا متوجه آن شده‌اید تفاوت ثبت رنگ‌ها در این دو گوشی می‌باشد، که نماینده سامسونگ رنگ‌ها را غلیظ‌تر به ثبت می‌رساند، در حالی که ثبت رنگ‌ها در نمایند اپل واقعی‌تر به نظر می‌رسد. البته این موضوع تا حد زیادی سلیقه‌ای می‌باشد و نمی‌توان بهتر و بدتر بودن را تعریف کرد.

در ادامه هم به دوربین فوق عریض در حالت فیلم‌برداری و همچنین دوربین اصلی با روشن بودن قابلیت HDR پرداخته می‌شود تا در نهایت به شب و فیلم‌برداری در نور کم برسیم، جایی که از نظر رنج دینامیکی آیفون 12 پرو مکس به لطف داشتن دیافراگم گشوده‌تر و جذب نور بیشتر عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

در ادامه به موضوع مهم تغییر فوکوس و سرعت عملکرد هر دو پرچمدار از این منظر پرداخته می‌شود. در نور روز هر دو گوشی به سرعت می‌توانند فوکوس را از سوژه‌ای به سوژه دیگر تغییر بدهند و از این بابت نمی‌توان برای یک محصول برتری خاصی قائل شد. اما در نور کم آیفون 12 پرو مکس به لطف عملکرد عالی سنسور LiDAR همچنان عملکرد خوب خود را حفظ می‌کند درصورتی که این فرآیند در گلکسی S21 Ultra کندتر انجام شده و به همین سبب باید آیفون 12 پرو مکس را برنده این قسمت بدانیم.

کیفیت تصاویر

در نور روز و شرایط نوری مناسب هر دو پرچمدار تصاویر تحسین برانگیز‌ی به ثبت می‌رسانند. عکس گرفته شده با هر دو گوشی از شارپنس، جزئیات و رنج دینامیکی بسیار خوبی برخوردار هستند. البته در مورد رنج دینامیکی نکته‌ی جالبی که وجود دارد این است که در برخی تصاویر رنج دینامیکی آیفون 12 پرو مکس بهتر بوده و سایه‌ها و منابع نور بهتر به ثبت می‌رسد و در برخی مواقع گلکسی S21 Ultra دست بالاتر را در اختیار دارد.

دوربین‌های فوق عریض هر دو دستگاه بسیار توانمند به نظر می‌رسند و با آن‌ها می‌توان تصاویری بسیار خوب در نور روز به ثبت رساند، اما در مقام مقایسه عکس گرفته شده با دوربین فوق عریض آیفون 12 پرو مکس دقت رنگ بهتری دارد و همچنین جزئیات سوژه‌های شلوغ مانند درختان و یا چمن‌ها را نیز بهتر به ثبت می‌رساند.

بحث زوم که در میان باشد قطعا باید نماینده سامسونگ را تمام و کمال برنده درنظر بگیریم، چرا که اولا شما می‌توانید تا 10 برابر به صورت اپتیکال زوم کنید، درحالی که این عدد برای آیفون 12 پرو مکس 2.5 برابر می‌باشد، ثانیا زوم دیجیتالی تا 100 برابر برای گلکسی S21 Ultra امکان پذیر می‌باشد، درحالی که این عدد برای گوشی رقیب به 12 برابر محدود شده است.

هر دو پرچمدار توانایی بالایی در ثبت پرتره‌ها دارند (هرچند به گفته‌ی ویدئو برش سوژه از پس‌زمینه بدون نقص انجام نمی‌شود). با نگاهی به تصاویر پرتره درمی‌یابیم که گلکسی S21 Ultra پس‌زمینه را بیشتر مات می‌کند، اما در این کار دقت خیلی مناسبی ندارد و برخی قسمت‌های تصویر کمتر و برخی بیشتر مات می‌شود.

به لطف داشتن دوربین تله فوتو شما می‌توانید به کمک آن‌ها پرتره‌های نزدیک‌تر و با زوم به ثبت برسانید که در اینجا برتری تمام و کمال ازآن آیفون 12 پرو مکس می‌باشد، چرا که سامسونگ در مورد پرتره‌های با زوم گلکسی S21 Ultra تصمیم بسیار عجیبی اتخاذ کرده است و به جای استفاده از دوربین تله فوتو از دوربین اصلی و برشی از ان استفاده می‌کند که این کار سبب کاهش جزئیات و همچنین نرم شدن سوژه‌ها در مقایسه با گوشی رقیب می‌شود.

در مورد پرتره‌های در شب هم باز نماینده اپل به لطف برخورداری از LiDAR اسکنر پرتره‌های بسیار بهتری به ثبت می‌رساند و در تشخیص عمق تصاویر و برش سوژه از پس‌زمینه دقت بالاتری دارد.

در آخر نوبت به دوربین‌های سلفی می‌رسد، جایی که هر دو عملکرد خوب و نزدیکی دارند اما سلفی‌های گلکسی S21 Ultra به دلیل داشتن رنج دینامیکی بهتر و همچنین دقت رنگ بیشتر محصول برتر انتخاب می‌شود. این موضوع دقیقا برای سلفی‌های در نور کم هم صادق است و آیفون 12 پرو مکس تنها در حالت روشن بودن فلش در سلفی‌های شب عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذارد.

در توضیحات تلاش شد تا به مهم‌ترین نکات موجود در ویدئو اشاره شود اما قطعا برای توضیحات کامل و همچنین دیدن عکس‌ها و ویدئو‌های گرفته شده با دو پرچمدار پیشنهاد می‌کنیم، ویدئو اول مطلب را به طور کامل تماشا کنید.

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی گوشی S21 FE 5G

دو سال پیش سامسونگ در رویکردی متفاوت، نسخه اقتصادی‌تر پرچمداران سری S خودش را با پسوند جدید FE...

معین کریمی time-alt ۲۶ دی ۱۴۰۰

معرفی و بررسی پاوربانک ۶۵ وات بیسوس مدل AMBLIGHT با ظرفیت ۳۰ هزار mAh

در معرفی و بررسی پاوربانک ۳۰ هزار میلی‌آمپرساعت بیسوس مدل ۶۵ وات AMBLIGHT به مزایا و معایب آن...

مهدی حیدری time-alt ۲۷ آذر ۱۴۰۰

جعبه گشایی شیائومی ۱۱ تی

با جعبه گشایی گوشی شیائومی ۱۱ تی در ادامه‌ی این مطلب، با شما همراه خواهیم بود تا بیشتر با ظاهر...

مهدی حیدری time-alt ۱۶ آذر ۱۴۰۰

نقد و بررسی نوا 8 (ویدئویی)

نقد و بررسی گوشی نوا 8 هواوی را به‌صورت ویدئویی در این مطلب می‌توانید مشاهده کنید؛ اما سوال...

مهدی حیدری time-alt ۱۰ آذر ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

بررسی ویدئویی گلکسی زد فلیپ ۳؛ جذاب‌ترین گوشی سامسونگ، آیا ارزش خرید دارد؟

بررسی گلکسی زد فلیپ ۳ نشان می‌دهد که گوشی‌های تاشو پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند و می‌توان به...

مهدی حیدری time-alt ۱ آبان ۱۴۰۰

تست سقوط آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی اس ۲۱ اولترا

آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی اس ۲۱ اولترا، دو پرچمدار قدرتمند اپل و سامسونگ که همیشه از لحاظ...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۱ مهر ۱۴۰۰

تست مقاومت گلکسی زد فلیپ ۳

از همان ابتدای کار، مقاومت و دوام گوشی‌های هوشمند تاشو همیشه مورد بحث بوده‌ است و بسیاری از...

صدرا علی‌پور time-alt ۱۸ مهر ۱۴۰۰

تست مقاومت آیفون ۱۳ پرو مکس

آیفون ۱۳ پرو مکس جدیدترین و قوی‌ترین گوشی کوپرتینویی‌ها به شمار می‌آید که حدوداً سه هفته پیش...

صدرا علی‌پور time-alt ۱۶ مهر ۱۴۰۰