نوکیا 8

نقد و بررسی نوکیا 8

نوکیا 8 را می توان قدرتمندترین گوشی اندرویدی نوکیا دانست که تا به امروز ساخته شده است. حتما مطلع هستید که شرکت نوکیا پس از کنار گذاشتن کسب و کار موبایل، امتیازش توسط مایکروسافت خریداری شد و پس از آن با همکاری این دو شرکت، گوشی های نوکیا با سیستم عامل ویندوز راهی بازار شدند. گوشی های ویندوزی نوکیا علی رغم داشتن امکانات بسیار خوب، به دلیل نامناسب بودن سیستم عامل ویندوز فون و به نوعی امکانات کم آن در مقابل سایر سیستم عامل ها مانند اندروید، با استقبال خوبی مواجه نشدند که باعث شد همکاری دو شرکت نوکیا و مایکروسافت به نتیجه ی مطلوبی دست نیابد. پس از مایکروسافت نوبت به شرکت HMD رسیده است که با همکاری نوکیا گوشی های اندرویدی تولید کرده و روانه ی بازار کنند. مطمئنا نوکیا پس از شکست های سال های اخیر تجربه ی خوبی کسب کرده است و سعی دارد گوشی های جدید را با کیفیت در خور برند نوکیا تولید کند. نوکیا 8 را می توان جدی ترین تلاش نوکیا برای ساخت تلفن اندرویدی دانست که در ساخت آن از همکاری شرکت زایس برای بخش دوربین و شرکت گوگل برای بخش نرم افزار گوشی استفاده شده است. در ادامه با نقد و بررسی این محصول از سایمان دیجیتال با ما همراه باشید.

طراحی:

گوشی های جدیدی نوکیا همگی از یک زبان طراحی پیروی می کنند و پرجمدار این شرکت نیز از قاعده مستثنی نمی باشد. بدنه ی محصول از جنس آلومینیوم سری 6000 می باشد که زیبایی و مقاومت خوبی به دستگاه بخشیده است. البته مقاومت آلومینیوم 6000 در برابر خط و خش در سطح پایین تری از آلومینیوم 7000 قرار می گیرد که در برخی از محصولات دیگر به کار گرفته شده است. این بدنه ی آلومینیومی به طور یکپارچه تا لبه های سمت راست و چپ دستگاه کشیده شده است اما در لبه های بالا و پایینی دستگاه، خطوط آنتن قرار داده شده اند که به گفته‌ی HMD با عث بهبود آنتن دهی محصول خواهد شد. پشت دستگاه همانند اکثر گوشی های امروزی دارای خمیدگی هایی است که علاوه بر زیبا تر کردن ظاهر پشتی دستگاه، باعث خوش دست شدن آن نیز می شود. شاید در نگاه اول به رنگ آبی و آجری این محصول به اشتباه فکر کنیم که بدنه ی نوکیا 8 از جنس پلاستیک یا سرامیک می باشد؛ اما حقیقت این است که جنس بدنه از آلومینیوم می باشد و نوکیا با صیقل دادن آن به مدت زیاد، باعث شده است که محصول رنگ براقی داشته باشد.

نوکیا 8

در قسمت جلو اما نمایشگر 5.3 اینچی به چشم می خورد که حاشیه های اطراف آن، بزرگ می باشد و مطمئنا این موضوع مورد پسند برخی از افراد نخواهد بود؛ اما خوشبختانه شیشه ی محافظ بکار رفته روی نمایشگر از جنس گوریلا گلس 5 می باشد که مقاومت خوبی در برابر خط و خش و ضربه دارد و علاوه بر این لبه های تراش‌خورده و خمیده‌ی آن زیبایی خوبی به ظاهر جلوی دستگاه بخشیده است. در قسمت بالای نمایشگر، دوربین سلفی به همراه اسپیکر مکالمه و برند نوکیا قرار دارد (نبود برند در این قسمت می توانست ظاهر آرام تر و یکپارچه تری به  قسمت جلوی دستگاه ببخشد) و در قسمت پایین آن کلید هوم و کلید های خازنی ناوبری قرار داده شده است. سنسور اثر انگشت با دکمه هوم یکپارچه شده است که از سرعت و دقت خوبی برخوردار می باشد؛ اما اندازه آن کمی کوچک در نظر گرفته شده است که کمی بزرگ بودن آن می توانست دسترسی به آن را آسان‌تر کرده و البته ظاهر بهتری به آن قسمت ببخشد.

در لبه بالای دستگاه جک 3.5 میلی متری هدفون قرار دارد که بابت حذف نشدن آن از سوی نوکیا باید تشکر ویژه ای داشت. در لبه پایینی نیز پورت USB Type-C به همراه اسپیکر و میکروفون قرار دارد.
لبه ی سمت راست نوکیا 8 میزبان حضور کلید پاور و کلید های تنظیم صدا می باشد. دسترسی به دکمه ی پاور در کل آسان می باشد اما کمی بزرگ بودن سایز آن می توانست دسترسی را آسان تر نماید. کلید های تنظیم صدا هم که در بالای دکمه ی پاور قرار داده شده اند، محل مناسبی ندارند و بهتر بود نوکیا محل دیگری برای آن ها در نظر بگیرد. (نظر شخصی نویسنده) لبه ی سمت چپ اما خلوت ترین ظاهر را دارد که فقط شاهد حضور درگاه سمکارت و کارت حافظه ی خارجی روی آن هستیم.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که نوکیا 8 با داشتن ضخامت 7.9 میلی متری و بدنه ی فلزی، محصول زیبایی محسوب می شود که طراحی آن به نوعی کلاسیک می باشد؛ اما با داشتن حاشیه های کمتر در اطراف نمایشگر و بدنه ی مقاوم در برابر آب، می توانست عملکرد بسیار بهتری در این زمینه از خود به نمایش بگذارد.

صفحه نمایش:

نوکیا 8 به یک نمایشگر 5.3 اینچی از نوع IPS LCD مجهز شده است که رزولوشن آن 1440 در 2560 پیکسل می باشد و تراکم پیکسلی عالی 554  را در اختیار می گذارد. نسبت تصویر این نمایشگر 16:9 می باشد و همانطور که در بخش طراحی اشاره کردیم، حاشیه های اطراف نمایشگر بزرگ است. شاید استفاده از نسبت تصویر 16:9 در نمایشگر محصولات پرچمدار رفته رفته قدیمی شده است، اما در هر حال این نوع نمایشگر ها نسبت استانداردی دارند که تمام محتواها با آن سازگار می باشد و به طور مثال در هنگام تماشای فیلم، دو نوار مشکی در بالا و پایین صفحه ایجاد نخواهد شد.

نوکیا 8

حداکثر روشنایی صفحه نمایش به 700 نیت می رسد که استفاده از آن در محیط های روشن را تضمین می کند. کنتراست نمایشگر نیز در سطح مطلوبی قرار دارد که باعث نمایش رنگ مشکی با دقت بالا می شود اما همچنان در برابر نمایشگر های امولد حرفی برای گفتن نخواهد داشت. باز تولید رنگ ها نیز به خوبی انجام می گیرد که باعث نمایش اکثر رنگ ها با دقت بالا می شود اما رنگ ها به شادابی نمایشگر های امولد نخواهد بود و هیچگونه تنظیماتی برای نوع نمایش رنگ ها در نظر نگرفته شده است. زاویه‌ی دید نمایشگر هم بسیار وسیع می باشد که در هنگام مشاهده از زوایای مختلف، تغییر اندکی در دقت رنگ ها صورت می گیرد.
این نمایشگر در حالت خاموش، ساعت و اعلاناتی از جمله تماس های از دست رفته و پیام ها را به نمایش می گذارد که البته نور پس زمینه ی این قسمت به دلیل مصرف بهینه تر باتری در سطح بسیار پایینی قرار دارد که مشاهده ی آن در محیط های روشن را عملا غیر ممکن می کند.

در کل باید به این نکته اشاره داشته باشیم که نمایشگر نوکیا 8 با کیفیت ترین نمایشگر بکار رفته در محصولات نوکیا می باشد و مطمئنا بیشتر کاربران را راضی خواهد کرد.

دوربین:

امروزه دوربین گوشی ها به یکی از عوامل مهم در انتخاب آن ها تبدیل شده است تا جایی که می تواند عامل شکست یا موفقیت یک محصول باشد. نوکیا در ساخت دوربین پرچمدار خود از همکاری شرکت زایس بهره گرفته است؛ بنابراین انتظارات کاربران از دوربین آن بالا می باشد. نوکیا 8 به دوربین اصلی دوگانه در پشت مجهز شده است. کاربرد این دوربین دوگانه متفاوت تر از آنچه می باشد که در محصولات اپل و سامسونگ مشاهده کرده ایم. این دوربین دوگانه از دو سنسور رنگی و مونوکروم (سیاه سفید) تشکیل شده است که ترکیب آن ها باعث می شود عکس های ثبت شده دقت رنگ بالایی داشته باشند. هر دو دوربین به لنز ساخت زایس مجهز شده است که رزولوشن آن ها 13 مگاپیکسل بوده و گشودگی دیافراگم آن ها f/2.0 می باشد. از دیگر ویژگی های دوربین نوکیا 8 باید به لرزشگیر اوپتیکال، فوکوس خودکار لیزری به همراه تشخیص فاز و فلاش ال ای دی دوگانه اشاره کرد.

نوکیا 8

قبل از رفتن به سراف کیفیت عکس ها، نگاهی داشته باشیم به رابط کاربری دوربین. رابط کاربری در کل ساده می باشد و بعد از کمی استفاده از آن و آشنایی به آن، دسترسی به بخش های مختلف آن آسان خواهد بود. در کنار دکمه ی شاتر آیکون دوربین وجود دارد که با زدن آن حالت های مختلف تصویر برداری از جمله پاناروما و بوکه دیده می شود. در سمت بالا نیز گزینه هایی مانند انتخاب لنز (رنگی،مونوکروم یا ترکیب هردو)، انتخاب تایمر و تنظیمات مربوط به فلاش ال ای دی و HDR به چشم می خورد. ایرادی که رابط کاربری دوربین می توان به آن اشاره کرد این است که طراحی آن با بخش های دیگر نرم افزار تفاوت زیادی دارد که هماهنگی بخش های مختلف نرم افزاری نوکیا 8 را پایین می آورد.

کیفیت تصاویر ثبت شده در محیط هایی با نور کافی، بسیار خوب می باشد و رنگ ها با دقت بالایی ثبت می شود. جزئیات تصاویر نیز در سطح مطلوبی قرار دارد اما پایین تر از رقبایی چون گلکسی اس 8 و اچ تی سی یو 11 می باشد. گستره ی دامنه ی پویایی نیز وسیع می باشد اما همانند بخش قبلی عملکرد ضعیف تری در مقایسه با برخی از رقبا در اختیار می گذارد. نویز تصاویر هم در سطح پایینی قرار دارد.

دوربین نوکیا 8 به لطف داشتن لرزشگیر اوپتیکال، عکس هایی با دقت رنگ مناسب و جزئیات خوب در محیط های کم نور ثبت می کند اما دقت و سرعت فوکوس خودکار تحت تاثیر قرار می‌گیرد و عملکرد نا مناسبی بر جای می گذارد. نکته ای که در هنگام استفاده از ترکیب دو لنز وجود دارد این است که این حالت تغییر چندانی در کیفیت عکس ها به وجود نمی آورد و به دلیل پردازش های ثانویه ی بالا در این حالت، سرعت شاتر بسیار کاهش می یابد؛ طوری که ثبت هر عکس در حدود 3 الی 5 ثانیه طول می کشد.

همانطور که اشاره کردیم عملکرد دوربین دوگانه ی نوکیا 8 متفاوت تر از پرچمداران اپل و سامسونگ می باشد بنابراین دوربین دومی وجود ندارد که عکس های پرتره یا زوم 2 برابر بدون افت کیفیت را در اختیار بگذارد؛ اما حالت live bokeh وجود دارد که عملکردی مشابه حالت پرتره ی گوشی های اپل و سامسونگ دارد. این حالت در محیط هایی با نور کافی عملکرد خوبی از خود به نمایش می گذارد و عموما لبه های سوژه را با دقت شناسایی می کند.

در بخش سلفی این گوشی، از همان سنسور رنگی که در پشت دستگاه وجود دارد، استفاده شده است. این سنسور نیز ساخت شرکت زایس می باشد و با فوکوس خودکار دارای تشخیص فاز همراه شده است که البته فاقد لرزشگیر اوپتیکال می باشد. کیفیت تصاویر ثبت شده با این دوربین بسیار بالا می باشد و عکس های ثبت شده دارای جزئیات بالا، رنگ های زیبا و محدوده ی داینامیکی خوب می باشد.

سخت افزار:

زمانی که صحبت از یک محصول پرچمدار در میان باشد، سخت افزار محصول باید در خور نام پرچمدار بودن باشد و به بروزترین سخت افزار موجود مجهز شده باشد. نوکیا و اچ ام دی نیز از این موضوع به خوبی آگاه هستند و گوشی نوکیا 8 را به جدیدترین ترکیب سخت افزاری مجهز کرده اند. این گوشی به پردازنده ی هشت هسته ای اسنپدراگون 835 مجهز شده است که چهار هسته ی قدرتمند آن مامور انجام وظایف سنگین همچون اجرای بازی ها است و چهار هسته ی دیگر وظیفه انجام امور رایج روزانه را دارند. پردازنده ی گرافیکی نیز ADRENO 540 می باشد که به خوبی از پس اجرای تمام بازی هایی که در حال حاضر برای اکو سیستم اندروید وجود دارد بر خواهد آمد. نوکیا برای این گوشی حافظه ی رم 4 گیگابایتی در نظر گرفته است که هرچند کمتر از برخی رقبا می باشد که به حافظه ی رم 6 گیگ مجهز شده اند اما رم 4 گیگابایتی در حال حاضر به خوبی پاسخگوی تمام نیاز ها خواهد بود. حافظه ی داخلی نیز در نسخه ی پایه 64 گیگابایت می باشد که البته از طریق کارت حافظه ی خارجی، قابل ارتقا است.

همانطور که در تصاویر مربوط به بنچمارک مشاهده می کنید، نوکیا 8 عملکردی مشابه سایر پرچمداران سال 2017 دارد و انتظار می رود در کنار آپدیت های ماهانه ی HMD، عملکرد بسیار خوبی از حود به نمایش بگذارد.

نرم افزار:

نوکیا 8 همانند نوکیا 3،5 و 6 به سیستم عامل اندروید 7.1.1 مجهز شده است. به جز اپلیکیشن دوربین، تمام قسمت های نرم افزاری توسط گوگل طراحی و توسعه داده شده است که عملکرد سریع و روان نرم افزاری در کنار سخت افزار قدرتمند را نوید می دهد. این رابط کاربری در کنار سرعت بالا از امنیت بالایی نیز برخوردار خواهد بود چرا که HMD قول عرضه ی آپدیت های امنیتی ماهانه ی گوگل را برای تمام گوشی های جدید خود داده است.

صفحه ی قفل رابط کاربری همانی است که در اندروید خالص نیز شاهد آن بوده ایم. در صفحه ی اصلی این رابط کاربری برنامه های اختصاصی نوکیا به چشم می خوردند که رنگ آیکون همه ی آن ها آبی می باشد و این موضوعی کمی خسته کننده به نظر می رسد چرا که هیچگونه تم و پوسته ای برای تغییر ظاهر آن ها وجود ندارد. نکته ی منفی دیگری که در رابط کاربری به چشم می خورد، عدم گزینه ی مربوط به نمایش درصد باتری می باشد که کمی عجیب به نظر می رسد. سایر قسمت های رابط کاربری تقریبا مشابه آن چیزی است که در گوشی های پیکسل نیز مشاهده کرده بودیم. منوی برنامه ها از طریق سوایپ به سمت بالا در اختیار قرار می گیرد و با نگه داشتن انگشت روی برخی برنامه ها، می توان میانبر های مربوط به آن را مشاهده کرد. با نگه داشتن انگشت روی صفحه اصلی می توان به گزینه های شخصی سازی از جمله اضافه کردن ویجت و تغییر تصویر پس زمینه دست یافت. در بخش تصاویر پس زمینه، علاوه بر تصاویر اختصاصی نوکیا، برنامه wallpapers گوگل به طور پیش فرض وجود دارد که تصاویر بسیار با کیفیت و جدیدی در اختیار می گذارد. در زمینه ی ژست های حرکتی هم می توان به دوبار ضربه زدن روی نمایشگر برای روشن شدن آن و دوبار فشار دادن دکمه ی پاور برای راه اندازی دوربین اشاره کرد.

کیفیت صدا:

نوکیا 8 به یک اسپیکر تک کاناله در لبه ی پایینی مجهز شده است که محل آن کمی نامناسب است. حجم صدای خروجی از این اسپیکر بسیار بالا می باشد و صدای خروجی واضح و شفاف است اما عمق صدا می توانست بهتر از این باشد. از طرف دیگر نوکیا 8 به بلوتوث 5.0 مجهز شده است که کیفیت بالا در هنگام پخش صدا از هدفون های بی سیم را نوید می دهد.

باتری:

نوکیا 8 به باتری 3090 میلی آمپری مجهز شده است. این باتری در کنار پردازنده ی بهینه و رابط کاربری ساده، عملکردی مشابه گوشی های گلکسی اس 8 و آیفون 8 از خود به نمایش می گذارد؛ بنابراین در استفاده ی نیمه سنگین می توان 1 تا یک و نیم روز از گوشی استفاده کرد. این گوشی از شارژ سریع Quick Charge 3.0 کوالکام پشتیبانی می کند که با آدابتور داخل جعبه، در مدت 30 دقیقه می توان حدود 50 درصد از باتری را شارژ کرد و زمان شارژ کامل آن در حدود 2 ساعت خواهد بود.

 

نقاط مثبت

  • دوربین سلفی با کیفیت
  • شارژدهی مناسب باتری در کنار پشتیبانی از شارژ سریع
  • عملکرد سریع و روان
  • نمایشگر با حداکثر روشنایی مناسب
  • آپدیت های ماهانه ی امنیتی برای نرم افزار

 

 

نقاط منفی

  • حاشیه های بزرگ اطراف نمایشگر
  • مقاومت بسیار کم در برابر نفوذ آب IP54
  • عملکرد دوربین اصلی می توانست بهتر باشد
  • عملکرد نامناسب نمایشگر همیشه روشن

 

 

خرید نوکیا 8

نظر شما در مورد گوشی نوکیا 8 چیست؟

یک دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درود
هنگام مکالمه اغلب افراد شکایت دارند که صدا با خش وقطع وصل مداوم همراه است ایا این مشگل سخت افزاریست یا مربوط به نرم افزار گوشیست؟البته من این گوشی را مدت دوسال است که دارم واز ه هامکاناتش راضی بود م ،تا اخیرا با این مشگل مواجه شدم

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

فست شارژ چیست؟ معرفی استانداردها و تجهیزات لازم برای فست شارژ

همین سه چهار سال گذشته بود که باتری‌های کم ظرفیت گوشی‌های هوشمند با سرعت کمی شارژ شده و صد در...

پویا علیمی time-alt ۲۰ فروردین ۱۴۰۱