یو 11 آیز

نقد و بررسی اچ تی سی یو 11 آیز

شرکت اچ تی سی بعد از رونمایی پرچم‌دار خود با نمایشگر کشیده، یعنی اچ تی سی یو 11 پلاس، برای اینکه در بازار میان رده‌ها نیز محصول به‌روزی را عرضه کند، نسخه ارزان‌قیمت یو 11 پلاس را با نام یو 11 آیز معرفی نمود که از نمایشگر جدید بهره‌ مند‌ است. در ادامه با نقد و بررسی این محصول با سایمان دیجیتال همراه باشید.

طراحی

بدون شک طراحی این گوشی در اکثر زمینه‌ها مشابه یو 11 پلاس می‌باشد و تفاوت‌های جزئی در ظاهر این دوگوشی به چشم می‌خورد. اچ تی سی این محصول خود را نیز همانند تمام محصولات سری یو 11، از جنس فلز و شیشه ساخته است. همچنین پنل پشتی این گوشی دارای مواد معدنی خاص می‌باشد که جلوه بصری بسیار زیبایی به آن بخشیده است. استفاده از این ترکیب باعث شده است که یو 11 آیز در زوایای مختلف، انعکاس نور متفاوتی منتشر نماید و این موضوع از خسته شدن چشم انسان جلوگیری می‌کند.

اما این زیبایی دردسرهایی هم دارد. میان رده جدید شرکت تایوانی به شدت لغزنده است و بدنه آن به‌شدت جاذب لکه اثرانگشت می‌باشد. به همین دلیل توصیه می‌گردد از کاور های محافظ برای استفاده از آن به کار گرفته شود. ابعاد و وزن یو 11 آیز نیز بسیار مشابه یو 11 پلاس می‌باشد و تفاوت محسوسی در این دو زمینه به چشم نمی‌خورد.

در قسمت جلو، دوربین دوگانه سلفی، نمایشگر کشیده 18:9 و اسپیکر مکالمه به همراه سنسورهای نور قرار دارد. تفاوتی که یو 11 آیز با یو 11 پلاس با یکدیگر دارند، به این دو نکته برمی‌گردد که گوشه‌ های نمایشگر یو 11 آیز گرد است و حاشیه پایین نمایشگر آن نیز بزرگ‌تر از نسخه پلاس می‌باشد.

پشت دوگوشی نام‌برده بسیار مشابه هم است و تفاوت چندان زیادی به چشم نمی‌خورد. در پشت یو 11 آیز دوربین تک گانه، فلاش LED و سنسور اثرانگشت قرار دارد. این حس‌گر از سرعت و دقت بسیار خوبی برخوردار است و دسترسی به آن نیز آسان می‌باشد. یو 11 آیز موفق به دریافت استاندارد IP67 شده و در سه رنگ قرمز، آبی و مشکی موجود می‌باشد.

 

نمایشگر

صفحه نمایش یکی از ویژگی های اصلی یو 11 آیز به حساب می آید؛ چرا که از نسبت تصویر جدید 18:9 استفاده می کند. درست است که حاشیه های اطراف نمایشگر این گوشی به کوچکی گلکسی اس 9 یا آیفون 10 نمی باشد، اما نسبت تصویر 18:9 باعث شده است که عرض گوشی کمتر شده و ارگونومی آن بهبود یابد.

یو 11 آیز به نمایشگر 6 اینچی از نوع super LCD3 مجهز شده است که رزولوشن آن 2160×1080 می باشد. نمایشگر این گوشی حدود 78.5 درصد مساحت قسمت جلو را به خود اختصاص داده  که رقم کاملا معقولی برای میان رده تولید شده در سال 2017 به شمار می آید. رزولوشن فول اچ دی پلاس تراکم پیکسلی 402 ppi را در اختیار می گذارد و اچ تی سی برای محافظت از نمایشگر این گوشی، از شیشه گوریلا گلس 3 استفاده کرده است که لبه های آن برخلاف یو 11 پلاس، تراش خورده می باشد.

سوپر ال سی دی در واقع پنل مخصوص موبایلی است که عمدتا شرکت اچ تی سی از آن استفاده می کند. سازنده اصلی این نمایشگر، شرکت S-LCD می باشد که زیر مجموعه ای از شرکت سامسونگ دیسپلی می باشد. تفاوت اصلی سوپر ال سی دی با ال سی دی های معمولی در این است که در این نوع نمایشگر ها، فاصله بین شیشه و پنل به حداقل رسیده و همین موضوع باعث شفافیت بیشتر آن شده است.

از این رو، نمایشگر یو 11 آیز، از شفافیت و کیفیت مناسبی برخوردار است و رنگ ها در آن از شادابی خوبی بهره مند می باشد. اما عمق رنگ مشکی و کنتراست ، در حد و اندازه های پنل های اولد نیست. جالب است بدانید که حداکثر روشنایی نمایشگر یو 11 آیز، بیشتر از نمایشگر پیشرفته تر یو 11 پلاس می باشد که نکته عجیبی به نظر می رسد. همین موضوع باعث شده است که استفاده از این گوشی در زیر نور آفتاب، راحت تر از یو 11 پلاس باشد.

دوربین

یو 11 آیز از همان دوربین 12 مگاپیکسلی استفاده می کند که در یو 11 نیز بکار رفته بود. این دوربین از تگنولوژی های اولترا پیکسل 3 و HDR boost استفاده می کند که به گفته اچ تی سی، به ثبت عکس هایی با رنگ های شاداب تر، کمک خواهد کرد. همچنین این شرکت ادعا می کند که ترکیب لرزشگیر اوپتیکال و الکترونیکی به همراه فوکوس خودکار ultra speed، باعث ثبت عکس هایی با جزئیات واضح تر خواهد شد.نا گفته نماند که دوربین 12 مگاپیکسلی یو 11 آیز از گشودگی دهانه دیافراگم f/1.7 بهره مند است که می تواند برای ثبت عکس های بهتر در محیط های کم نور، مفید واقع شود.

رابط کاربری دوربین اچ تی سی یو 11 آیز، همانند گوشی های اخیر اچ تی سی می باشد و تغییری نسبت به گذشته نداشته است. همانند قبل، حالت های مختلف عکاسی و فیلم برداری در قسمت کشویی بالای رابط کاربری قرار دارند که از میان آن ها می توان به هایپر لپس، صحنه آهسته، پاناروما، سلفی پرتره و … اشاره کرد.

 

همانند تمام گوشی های سری یو 11، یو 11 آیز نیز فاقد دوربین دوگانه در قسمت پشتی می باشد؛ بنابریان نباید انتظار امکانات اضافی چون حالت پرتره یا زوم اوپتیکال را از آن داشته باشیم. عکس های ثبت شده با این گوشی، در مجموع کیفیت بسیار خوبی دارند. رنگ های ثبت شده در عکس ها از شادابی مناسبی برخوردار هستند و اشباع شدگی بیش از حد، در آن ها دیده نمی شود. البته در برخی مواقع مانند عکسی در پایین مشاهده می کنید، رنگ آسمان بیش از حد، آبی شده است. میزان جزئیات هم با توجه به میان رده بودن گوشی، در سطح بسیار خوبی قرار می گیرد؛ اما وضوح آن ها به خوبی یو 11 پلاس نمی باشد.

میزان نویز تصاویر هم چندان مطلوب نیست و با زوم کردن می توان به این موضوع پی برد. یو 11 آیز در محیط های کم نور، عکس های روشنی ثبت می کند که البته میزان نویز در آن ها افزایش می یابد. همچنین سطح جزئیات هم کاهش پیدا می کند که البته امری کاملا طبیعی برای محصول میان رده به شمار می آید.

اما برسیم به دوربین سلفی که یکی از جذابیت های اصلی این گوشی می باشد. شرکت تایوانی برای اولین بار در یک محصول خود، از دوربین دوگانه بهره برده است. حتی اسم این گوشی هم که یو 11 آیز می باشد، در واقع اشاره مستقیمی به دوربین دوگانه سلفی آن دارد. دوربین سلفی یو 11 آیز از دو سنسور 5 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 شکل گرفته است که مطمئنا برای ثبت تصاویر پرتره کاربرد خواهد داشت. از کاربرد های دیگر این دوربین، امکان استفاده از تشخیص چهره برای بازگشایی قفل دستگاه می باشد. دوربین سلفی یو 11 آیز در مجموع عکس های باکیفیتی ثبت می کند؛ اما حالت پرتره آن نیازمند توسعه بیشتری است تا عملکرد بهتری در تشخیص لبه های سوژه داشته باشد.

 

سخت افزار

اچ تی سی در گوشی یو 11 آیز از تراشه اسنپدراگون 652 استفاده کرده است. این تراشه کوالکام در واقع همان تراشه اسنپدراگون 620 است که در سال 2015 معرفی شد و اکنون تغییر نام داده است. قدرت پردازشی این تراشه در رده ای بین متوسط و قدرتمند قرار می گیرد. این چیپست دارای پردازنده مرکزی هست هسته ای می باشد که از 4 هسته پردازشی قدرتمند با فرکانس 1.8 گیگاهرتز و 4 هسته کم مصرف با حداکثر توان 1.4 گیگاهرتز تشکیل شده است. معماری این پردازنده 64 بیتی بوده و با لیتوگرافی 28 نانومتری ساخته شده است و اچ تی سی از 4 گیگابایت حافظه رم LDDR3 در آن استفاده کرده است. پردازنده گرافیکی هم از نوع آدرنو 510 می باشد که از استاندارد های به روزی مانند Vulkan 1.0 پشتیبانی می کند.

 

استفاده از این ترکیب، سخت افزار مناسبی را برای یو 11 آیز فراهم نموده است. این گوشی در انجام وظایف روزانه معمولی مانند وبگردی، استفاده از شبکه های اجتماعی و … به خوبی عمل می کند و تقریبا تمام بازی های اندرویدی با کیفیت مناسبی در آن اجرا می شوند. البته کاملا طبیعی است که نرخ فریم ریت این گوشی در هنگام اجرای بازی در حد و اندازه های گوشی های پرچمدار نخواهد بود.

نرم افزار

بر خلاف بازار یابی، نرم افزار معمولا یکی از نقاط قوط اچ تی سی بوده است. اچ تی سی یو 11 آیز با اندروید 7.1.2 روانه بازار شده است و متاسفانه خبری از اندروید اوریو در کار نیست. تجربه نرم افزاری، مشابه گوشی های قبلی اچ تی سی می باشد که از رابط کاربری سنس استفاده می کرند، با این تفاوت که چند ویژگی جدید به آن اضافه شده و تغییراتی جزئی در ظاهر آن به وجود آمده است.

ژست های حرکتی که در این رابط کاربری قرار داده شده، باعث شده است که استفاده از گوشی آسان تر شود. به عنوان مثال در هر قسمت از نمایشگر، صفحه را که به بالا بکشید، منوی برنامه ها در اختیار خواهد بود و با پایین کشیدن انگشت نیز، نوار اعلان نمایش داده می شود. رابط کاربری عمدتا سریع و روان می باشد و علت آن هم این است این رابط کاربری فاقد انیمیشن می باشد؛ یا به طور دقیق تر باید بگوییم که انیمیشن های آن، به قدری سریع هستند که گویا وجود ندارند. البته برخی اوقات لگ ها و تاخیراتی هم در آن به چشم می خورد که می تواند با دریافت آپدیتی، حل شود.

 

این رابط کاربری قابلیت شخصی سازی خوبی داشته و می توان از بخش تم ها، پوسته های متفاوتی برای آن در نظر گرفت. اما اگر به دنبال ویژگی های پیشرفته ای هستید که برخی از رقبا از آن ها استفاده می کنند، باید بگوییم که رابط کاربری اچ تی سی یو 11 آیز، فاقد آن ها است. ویژگی های مانند برنامه های دوگانه که امکان استفاده از یک اپلیکیشن با دو حساب کاربری را فراهم می کند.

اچ تی سی با قرار دادن سنسور های حساس به فشار در لبه راست و چپ دستگاه، تکنولوژی اج سنس را برای اولین بار در یو 11 معرفی کرد. همانطور که می دانید، با این ویژگی، بدون لمس نمایشگر می توانید برنامه یا دستوراتی را اجرا کنید.
ابتدا با فشار دلخواه خود اج سنس را راه اندازی می کنید سپس می توانید دستورات دلخواه خود را برای آن تعریف کنید. به عنوان مثال فشار برای مدت کوتاه برای اجرای دوربین و فشار طولانی برای اجرای روشن کردن چرا قوه. اج سنس در برنامه های ثانویه نیز کار می کند و می توانید بر اساس سلیقه ی خود آن را شخصی سازی کنید. .ویژگی جدیدی که به این قسمت اضافه شده، اج لانچر می باشد که از طریق آن می توان به تقویم و همچنین برنامه های دلخواه، دسترسی داشت.

باتری

اچ تی سی یو 11 آیز به باتری نسبتا بزرگ 3930 میلی آمپر ساعتی مجهز شده است که ظرفیت آن از بسیاری از پرچمداران امروزی بیشتر است. اما شارژدهی آن چندان شگفت انگیز نمی باشد. این گوشی در استفاده ی معمولی تا یک روز را دوام می آورد، ولی در استفاده ی سنگین نیاز به شارژ در میان روز خواهید داشت. خوشبختانه این گوشی از شارژ سریع پشتیبانی می کند و شارژ کامل در زمانی کمتر از 2 ساعت انجام می گیرد. متاسفانه علی رغم استفاده از بدنه شیشه ای، این گوشی از شارژ بی سیم پشتیبانی نمی کند.

نقاط مثبت

دوربین بسیار خوب

طراحی زیبا و کیفیت ساخت بالا

عملکرد بسیار خوب در زمینه صدا

نرم افزار سریع و روان در بیشتر مواقع

لبه های حساس به فشار کاربردی

نقاط منفی

× شارژدهی معمولی

× نبود جک هدفون

× نبود شارژ بی سیم

× قیمت نسبتا زیاد

نظر شما در مورد گوشی اچ تی سی یو 11 آیز چیست؟

لینک خرید

تعداد سیم کارت دوسیم کارت
ابعاد ۱۵۷٫۹x۷۵x۸٫۵ میلی‌متر
وزن ۱۸۵ گرم
ساختار بدنه
تراشه Qualcomm MSM8976 Snapdragon 652
پردازنده ‌ی مرکزی هشت هسته‌ای
پردازنده ‌ی گرافیکی Adreno 510
نوع صفحه نمایش Super LCD3 capacitive touchscreen, 16M colors
اندازه صفحه نمایش ۶٫۰ اینچ
رزولوشن صفحه نمایش ۱۰۸۰x۲۱۶۰ پیکسل
تراکم پیکسلی صفحه نمایش 402 پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش ۱۶ میلیون رنگ
محافظت صفحه نمایش گوریلا گلس ۳
سایر قابلیت‌ها صفحه نمایش
حافظه داخلی ۶۴ گیگابایت
مقدار RAM ۴ گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه جانبی حافظه جانبی میکرو اس‌دی، تا 400 گیگابایت (استفاده از جایگاه سیم کارت دوم)
شبکه های ارتباطی 2G / 3G / 4G
شبکه 2G GSM 850 / 900 / 1800 / 1900 – SIM 1 & SIM 2
شبکه 3G HSDPA 850 / 900 / 1900 / 2100
شبکه 4G LTE band 1(2100), 2(1900), 3(1800), 4(1700/2100), 5(850), 7(2600), 8(900), 12(700), 17(700), 20(800), 28(700), 32(1500)
فن‌آوری‌های ارتباطی GPRS,EDGE,Wi-Fi,Bluetooth,NFC
WLAN Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, WiFi Direct, DLNA, hotspot
bluetooth 4.2, A2DP, LE
GPS Yes, with A-GPS, GLONASS, BDS
Radio No
درگاه ارتباطی 2.0, Type-C 1.0 reversible connector
دوربین 12 مگاپیکسل
قابلیت ثبت موقعیت جغرافیایی عکس‌ها و فیلم‌ها (Geo-Tagging)قابلیت فوکوس با اشاره روی سوژه (Touch Focus )قابلیت تشخیص چهره ( Face Detection )قابلیت عکاسی پانوراما ( Panorama )قابلیت عکاسی HDR اتوماتیک
فلش dual-LED dual-tone
فیلمبرداری 2160p@30fps, 1080p@120fps
دوربین سلفی دوربین دوگانه Dual: 5 MP
f/2.2, 1080p
صدا Alert types: Vibration; MP3, WAV ringtones
Loudspeaker:دارد
3.5mm jack:دارد
سیستم عامل اندروید ۸٫۰ (Oreo)
قابلیت‌های نرم‌افزاری – Fast battery charging (Quick Charge 3.0)
– XviD/MP4/H.264/WMV player
– MP3/eAAC+/WMA/WAV/FLAC player
– Document editor
– Photo/video editor
حس‌گرها حسگر اثر انگشت(در بخش پشتی)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما
مشخصات باتری – Fast battery charging (Quick Charge 3.0)
– XviD/MP4/H.264/WMV player
– MP3/eAAC+/WMA/WAV/FLAC player
– Document editor
– Photo/video editor
Non-removable Li-Ion 3930 mAh battery
رنگ آبی

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰