نقد وبررسی وان پلاس 5

نقد وبررسی وان پلاس 5

وان پلاس شرکت چینی بود که حدود سه سال پیش با عرضه ی گوشی وان پلاس وان در صدر اخبار قرار گرفت. وان پلاس وان به دلیل داشتن سخت افزار پرچمداران و قیمت میان رده ها معروف شد و نامش بر سر زبان ها افتاد. اکنون پس از گذشت مدتی، وان پلاس دیگر استارتاپ کوچک چینی محسوب نمی شود و با تولید انبوه وان پلاس 5 وارد صنعت عظیم موبایل شده است. شکی نیست که وان پلاس 5 یکی از قدرتمندترین گوشی های اندرویدی می باشد ولی قیمت آن نسبت به گذشته با افزایش رو به رو شده است بنابراین باید ویژگی های متمایزی داشته باشد تا بتواند به صورت پایا پای با سایر پرچمداران بازار به رقابت بپردازد. در ادامه با بررسی وان پلاس 5 از سایمان دیجیتال همراه باشید.

طراحی:

قبل از هرچیزی اجازه دهید به مشخصات ظاهری وان پلاس 5 بپردازیم. بدنه ی فلزی وان پلاس 5 ابعادی معادل 154.2 × 74.1 × 7.3 دارد که نمایشگر 5.5 اینچی را در دل خود جای داده است؛ بنابراین با دستگاه نسبتا بزرگ و باریکی رو به رو هستیم. صحبت از اندازه شد پس بد نیست به این نکته اشاره کنیم که اندازه ی این گوشی هوشمند با داشتن نمایشگر 5.5 تقریبا با آیفون 7 پلاس برابر می باشد؛ اما صبر کنید این پایان ماجرا نیست؛ محل قرار گیری دوربین دوگانه و خطوط آنتن دهی وان پلاس 5 به گونه ای است که در اولین نگاه، نا خود آگاه شما را یاد آیفون 7 پلاس می اندازد؛ اما خوشبختانه شرکت چینی همانند اپل جک هدفون را ناکار آمد نمی داند و همچنان آن را در بدنه ی خود حفظ کرده است. در قسمت پشت شاهد دوربین دوگانه و لوگوی وان پلاس هستیم و در قسمت جلو نیز دوربین سلفی به همراه نمایشگر و سنسور اثر انگشت قرار دارد. سنسور اثر انگشت بکار رفته در این محصول دقت و سرعت بسیار بالایی دارد و در کسری از ثانیه انگشت را شناسایی می کند.

در سمت راست اما کلید پاور قرار دارد که محل مناسبی دارد و به راحتی زیر انگشت قرار می گیرد. در قسمت چپ شاهد حضور کلید های تنظیم صدا و یک کلید دیگر هستیم که وظیفه ی آن انتخاب حالت صدای گوشی می باشد؛ بنابراین از طریق این کلید می توانید به راحتی صدای گوشی را در سه حالت فعال، بی صدا و ویبره قرار دهید. در قسمت پائین نیز درگاه یو اس بی Type_C به همراه جک هدفون و اسپیکر به چشم می خورد. لازم به ذکر است که این محصول از دو سیم کارت پشتیبانی می کند و فاقد درگاه مخصوص برای کارت حافظه ی خارجی می باشد. در کل وان پلاس 5 نسبت به گذشته از ظاهری ساده و یکپارچه تری برخوردار است و گوشه های دستگاه نیز کمی گرد تر شده است که به زیبایی دستگاه می افزاید.

نمایشگر:

برخلاف اکثر پرچمداران که نمایشگر آن ها رزولوشنی QHD دارد، شرکت وان پلاس نمایشگر فول اچ دی را برای پرچمدار خود در نظر گرفته است. البته با چشم غیر مسلح به سختی می توان فرق بین نمایشگر های فول اچ دی و QHD را تشخیص داد. از طرفی استفاده از صفحه نمایش فول اچ دی باعث می شود تا فشار کمتری روی پردازنده وارد شود. هر چند که پردازنده های اخیر کاملا با نمایشگر های QHD و حتی 4K سازگار است و از نظر پردازش، مشکلی برای تلفن های هوشمند پیش نمی آید. اما برسیم به نمایشگر وان پلاس 5؛ جایی که شرکت چینی از نمایشگر اپتیک امولد بهره گرفته است.

اپتیک امولد در واقع همان سوپر امولد می باشد که با تغییرات کمی رو به رو شده است. محافظت از نمایشگر هم بر عهده ی نسل پنجم شیشه ی گوریلا گلس گذاشته شده است تا از مقاومت خوبی در برابر خط و خش و ضربه برخوردار باشد. همانطور که از نمایشگر های امولد انتظار می رود، نمایشگر وان پلاس 5 نیز رنگ مشکی را بسیار عمیق به نمایش می گذارد و سایر رنگ ها نیز از شادابی خوبی برخوردارند. رزولوشن 1080P هم برای استفاده های معمولی روزانه مانند تماشای فیلم، خواندن متون و وبگردی مناسب به نظر می رسد اما برای استفاده از واقعیت مجازی کافی نمی باشد. صفحه نمایش وان پلاس 5 حدود 73 درصد از مساحت قسمت جلو را به خود اختصاص داده و حداکثر روشنایی آن به قدری می باشد که در استفاده زیر نور مستقیم آفتاب با مشکل مواجه نشد. حد اقل روشنایی نیز در سطح خوبی بوده و برای استفاده در نور کم مناسب می باشد.

دوربین:

دوربین دوگانه، کلمه ای است که این روزها به دفعات به گوش می رسد. وان پلاس 5 نیز به دوربین دوگانه در پشت مجهز شده است که عملکرد آن همانند آیفون 7 پلاس است؛ یعنی دو دوربین با فصله های کانونی متفاوت که زوم 2 برابر و عکاسی در حالت پرتره را به ارمغان می آورد. دوربین اصلی این محصول 16 مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f/1.7 و دوربین دوم نیز با لنز تله فوتو و رزولوشون 20 مگاپیکسلی می باشد که دریچه ی دیافراگم آن f/2.6 می باشد. از ویژگی های این دوربین می توان به عکاسی در حالت HDR، پاناروما، زوم اوپتیکال 2 برابری و فیلمبرداری 4K با 30 فریم در ثانیه اشاره کرد.

رابط کاربری دوربین بسیار ساده طراحی شده است و دسترس به امکانات آن بسیار آسان می باشد. با کشیدن انگشت به سمت چپ حالت پرتره فعال می شود و با تکرار همین عمل به سمت راست، دوربین در حالت فیلمبرداری قرار می گیرد. بالای دکمه ی شاتر نیز کلید سویچ بین دو دوربین قرار دارد. از قسمت بالای سمت چپ نیز می توان به بخش حالت های مختلف عکاسی مانند تنظیم دستی و پاناروما مراجعه کرد. دوربین سلفی نیز 16 مگاپیکسل با دیافراگم f/2.0 می باشد که عکس هایی با جزئیات بالا در نور مناسب ثبت می کند اما در محیط های کم نور به دلیل پردازش های ثانویه، نویز تصاویر افزایش پیدا می کند.

وان پلاس 3 و 3تی از دوربین معمولی برخوردار بودند و کیفیت تصاویر آن ها در حد پائینی قرار داشت؛ اما وان پلاس 5 دوربین با کیفیتی دارد و تصاویر ثبت شده در محیط هایی با نور مناسب، شارپ و با رنگ های شاداب می باشد. البته با کمی دقت می توان نویز در تصاویر را متوجه شد که در محیط های کم نور، بیشتر جلوه می کند. دوربین دوم هم عکس های پرتره ی جذاب ثبت می کند اما به دلیل داشتن گشودگی دیافراگم کوچکتر، عملکرد آن در نور کم تحت تاثیر قرار می گیرد. در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که دوربین وان پلاس 5 نسبت به گذشته، بهبود های زیادی به خود دیده است و اکنون یکی از نقاط قوت آن محسوب می شود اما سطح نویز تصاویر بالاتر از رقبایی چون گلکسی اس 8 و اچ تی سی یو 11 می باشد.

نمونه تصاویر ثبت شده با وان پلاس 5:

سخت افزار:

رسیدیم به جذاب ترین بخش وان پلاس 5 یعنی سخت افزار. قبل از رفتن سراغ آمار و ارقام در ابتدا به شما یاد آور شویم که شرکت چینی در این زمینه چیزی کم نگذاشته است و وان پلاس 5 غولی در دنیای گوشی های اندرویدی می باشد. پردازنده این محصول اسنپدراگون 835 می باشد که از هشت هسته پردازشی تشکیل شده است. 4 هسته ی قدرتمند آن که مامور انجام وظایف سنگین می باشد، دارای فرکانس 2.4 گیگاهرتز هستند و 4 هسته ی ضعیف تر فرکانسی معادل 1.9 گیگاهرتز دارند. پردازنده ی گرافیکی نیز از نوع ADRENO 540 می باشد. حافظه ی داخلی این محصول 64 و 128 گیگ از نوع UFS می باشد؛ اما چیزی که وان پلاس 5 را از سایر پرچمداران متمایز می کند، حافظه ی رم آن می باشد. شرکت چینی برای این محصول حافظه ی رم 6 و 8 گیگابایتی در نظر گرفته است که نسخه ی 64 گیگی دارای حافظه ی رم 6 گیگابایتی و نسخه ی 128 گیگ نیز رم 8 گیگابایتی دارد. این مقدار از حافظه ی رم در صنعت موبایل فوق العاده بوده و حتی از بسیاری از کامپیوتر های شخصی هم بیشتر می باشد.

 

همانطور که در تصاویر مربوط به بنچمارک مشاهده می کنید، قدرت سخت افزاری این محصول در سطح بسیار بالایی قرار دارد و به راحتی از پس اجرای سنگین ترین بازی ها بر می آید و با حافظه ی رم بالایی که در اختیار دارد، اجرای چند برنامه به طور همزمان بدون هیچ مشکلی انجام می گیرد. در تجربه ی شخصی که ما از نسخه ی 128 گیگابایتی به دست آوردیم، وان پلاس 5 دستگاه بسیار سریعی بوده و جا به جایی در بخش های مختلف آن بدون هیچ لگ و تاخیری صورت می گیرد.

نرم افزار:

وان پلاس 5 به نسخه ی جدید سیستم عامل اکسیژن اواس مجهز شده است. سیستم عامل اکسیژن او اس بر پایه ی اندروید 7.1.1 طراحی و ساخته شده است و امکانات آن، کمی بیشتر از اندروید خالص می باشد. رابط کاربری وان پلاس لانچر هم بسیار شبیه به پیکسل های گوگل طراحی شده و اکنون دکمه ی اپ دراور حذف شده و برای دسترسی به منوی برنامه ها باید از پایین صفحه به سمت بالا سوایپ کرد.

از ویژگی های نرم افزاری وان پلاس 5 می توان به reading mode یا حالت خواندن اشاره کرد که شرکت چینی در تبلیغات خود روی این ویژگی مانور زیادی داده است. با فعال کردن این ویژگی، نمایشگر به حالت سیاه و سفید در آمده و فیلتر نور آبی نیز فعال می شود؛ بنابراین، امکان مطالعه ی متون برای مدت طولانی و بدون خستگی چشم فراهم می شود.

ویژگی بعدی secure box نام دارد که مشابه secure folder گوشی های سامسونگ می باشد. با استفاده از این قابلیت می توانید فایل های شخصی خود را از دسترس خاج کرده و رمز گذاری کنید. ویژگی بعدی حالت DND نام دارد که مخصوص گیمر ها می باشد. با فعال کردن این ویژگی، تمامی اعلان های گوشی غیر فعال شده و کلید های ناوبری نیز قفل می شود تا با خیال راحت به بازی کردن پرداخت.

نا گفته نماند که اکسیژن اواس از زبان فارسی پشتیبانی می کند و می توانید ظاهر آن را نسبت به سلیقه ی خود شخصی سازی کنید.

باتری:

وان پلاس 5 به باتری 3300 میلی آمپر ساعتی مجهز شده است که نسبت به گذشته ظرفیت آن 100 میلی آمپر کاهش یافته است. به لطف فناوری DASH charge وان پلاس، باتری این گوشی به سرعت به طور کامل شارژ می شود. برای مثال بیش از 50 درصد ظرفیت باتری در کمتر از نیم ساعت شارژ می شود؛ بنابراین سرعت شارژ شدن آن از سایر پرچمداران بیشتر می باشد. به لطف استفاده از پردازنده ی 10 نانومتری بهبود یافته و نمایشگر 1080P و البته نسخه ی آخر اندروید یعنی 7.1.1، باتری وان پلاس 5 در استفاده ی سنگین می تواند تا 1 روز را دوام بیاورد و در استفاده ی نیمه سنگین نیز تا 2 روز پاسخگوی نیاز کاربران خواهد بود.

نقاط مثبت:

  • کیفیت ساخت بالا
  • باتری با عمر خوب
  • نمایشگر باکیفیت
  • سنسور اثر انگشت سریع و دقیق
  • تجربه کاربری سریع و روان
  • شارژ سریع DASH charge
  • دوربین دوگانه ی با کیفیت

نقاط منفی:

  • نمایشگر با رزولوشن کمتر (در مقایسه با رقبا)
  • عدم مقاومت در برابر نفوذ آب و گردوغبار
  • پشتیبانی نکردن از کارت حافظه ی خارجی

جمع بندی:

وان پلاس دیگر استارتاپ کوچک چینی نیست که گوشی های آن برای رقابت با سایر پرچمداران از قیمت بسیار کمتری برخوردار باشد. اکنون وان پلاس 5 از شهرت کافی برخوردار است و قیمت آن نیز نسبت به گذشته افزایش داشته است؛ اما با وجود این افزایش قیمت، قیمت این محصول کمتر از رقبایی چون گلکسی اس 8 و اچ تی سی یو 11 می باشد. با وجود قیمت مناسب، این محصول تجربه ی بسیار نرم و روان در اختیار می گذارد، نمایشگر آن از کیفیت خوبی برخوردار است و دوربین آن عکس های رضایت بخشی ثبت می کند. از طرف دیگر باتری این محصول از دوام خوبی برخوردار است و همانطور که گفتیم در استفاده ی نیمه سنگین می تواند تا دو روز شما را همراهی کند.

علاقه مندان به خرید این محصول می توانند از طریق لینک های زیر اقدام نمایند:

خرید Oneplus 5 64GB   /   خرید Oneplus 5 128 GB

نظر شما در مورد این محصول چیست؟

 

 

 

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰