۱۰ نکته برای بهبود عکاسی در شب با تلفن همراه

شاید برای شما هم پیش آمده که از تصاویر گرفته‌شده‌تان در شب‌ها ناراضی باشید. این اتفاق طبیعی است. چرا که دوربین‌های گوشی‌ها برای تصویربرداری در روز و در شرایط دارای نور مناسب طراحی شده‌اند و اگر نور مناسبی وجود نداشته باشد، تصویر گرفته‌شده نیز، به اندازه تصاویر گرفته‌شده در روز مناسب نخواهد بود. با استفاده از تکنیک‌های خاص، می‌توانید به این مشکل در تصاویر گرفته‌شده در شب با موبایل پایان دهید. 

۱) استفاده از برنامه‌های مناسب برای عکاسی

استفاده از برنامه‌های مناسب برای عکاسی
استفاده از برنامه‌های مناسب برای عکاسی

یکی از مسائل مهم عکاسی در شب، نور کم و به طبع آن، کیفیت پایین تصاویر است. برای همین منظور، اگر از دوربین‌های حرفه‌ای استفاده می‌کنید، می‌توانید سرعت شاتر دوربین را کاهش دهید تا در فاصله زمانی بین فشردن دکمه شاتر و ثبت تصویر، بیشترین مقدار نور داخل لنز برود و عکسی به خوبی عکس‌های گرفته شده در روز ثبت شود. به این حالت نوردهی طولانی‌مدت می‌گویند.

ولی وقتی از تلفن همراه برای عکاسی در شب استفاده می‌کنید، چه‌کاری باید انجام دهید؟ اغلب نرم‌افزارهای دوربین موبایل که به طور پیش‌فرض در تلفن همراه نصب شده‌اند، این قابلیت را دارند که سرعت شاتر دوربین را توسط کاربران تغییر دهند؛ اما برای گوشی‌هایی که چنین قابلیتی ندارند، تنها راه ممکن استفاده از نرم‌افزارهای جانبی دوربین است. با نصب این نرم‌افزارها روی گوشی، می‌توانید سرعت شاتر را تغییر داده و با دریافت میزان نور بیشتر از حالت عادی، تصاویر روشن‌تر و در نتیجه بهتری را ثبت نمایید.

برای این منظور، نرم‌افزاری اندرویدی تحت عنوان Manual Camera و نرم‌افزاری مناسب برای iOS که دارای نام Manual است را معرفی می‌کنیم.

۲) نگه‌داشتن ثابت تلفن همراه

نگه‌داشتن ثابت تلفن همراه
نگه‌داشتن ثابت تلفن همراه

شاید مهم‌ترین عامل بعد از نور، برای کیفیت تصاویر دوربین، ثابت‌بودن دوربین گوشی است. هر چقدر تلفن همراه و به‌طبع آن، دوربین گوشی، ثابت‌تر باشد، تصاویر ثبت‌شده با موبایل بهتر خواهند بود. این حالت برای عکاسی در شب نیز صادق است.

۳) ثبت حرکات

ثبت حرکات در تصاویر گرفته‌شده در شب
ثبت حرکات در تصاویر گرفته‌شده در شب

ممکن است شما هم تجربه تصویربرداری از اجسام متحرک دارای نور را در حین شب داشته باشید. این نوع عکاسی، حالتی سخت برای تصویربرداری مخصوصا با دوربین موبایل است، اما چگونه می‌شود این کار را ممکن کرد؟

این موضوع را به راحتی می‌توان با استفاده از نوردهی طولانی‌مدت به لنز دوربین و انتخاب جاده و خیابان به عنوان فریم و قاب عکس حل کرد.

ثبت حرکات در تصاویر گرفته‌شده در شب
ثبت حرکات در تصاویر گرفته‌شده در شب

این حالت در شرایط گوناگونی قابل انجام است. به عنوان مثال، برای ثبت تصاویر ماشین‌های متحرک در شب‌هنگام، کشتی‌های در حال حرکت در شب یا هواپیماهای در حال گذر از بالای سر ما در زمان شب نیز می‌توان از این تکنیک عکاسی استفاده کرد.

۴) از ثبت تصاویر سورئال نترسید!

ثبت تصاویر سورئال و استفاده از تضادهای رنگی
ثبت تصاویر سورئال و استفاده از تضادهای رنگی

عکاسی در شب چالش‌های مخصوص به خود را دارد، ولی با انجام تکنیک‌هایی خاص، می‌تون این نوع از عکاسی را راحت‌تر انجام داد. یکی از این تکنیک‌ها، ثبت تصاویر سورئال با استفاده از تضادهای رنگی محیطی است.

برای راحت‌تر کردن فهم این موضوع، بهتر است محیط شب را در نظر بگیرید. برای این‌که تجربه مناسبی از عکاسی در شب داشته باشید، بهتر است از محیط تیره شب، به عنوان پس‌زمینه تصویر استفاده کنید. شاید با خود بگویید که این حالت، در تمام شرایط عکاسی در شب مطرح است.

این گفته تا حدی صحیح است؛ اما باید دقت داشته باشید که هدف از این کار ثبت تصاویر سورئال و دارای تضاد است. شما می‌توانید از پس‌زمنیه تاریک استفاده کنید و به عنوان سوژه، لامپ‌ها و نورهای رنگی محیط را در نظر بگیرید. در چنین حالتی، هم نور تصویرتان را تامین می‌کنید و هم تصاویر تضادی جذاب به خود می‌گیرید.

۵) از فلاش گوشی خود بهترین استفاده را بکنید

در حالت کلی، فلاش تعبیه‌شده در تلفن همراه به وسیله شرکت سازنده تلفن همراه، به‌خاطر بهبود تصاویر گرفته‌شده در هنگام شب و نور کم است. بنابراین، می‌توانید از آن فلاش، در شرایط کم‌نور شب (البته نه برای هر شرایطی) استفاده کنید.

فلاش گوشی، در اغلب حالات دارای نوری تند و شدید است و سبب ثبت تصاویر با نور غیرعادی می‌شود. برای فرار از این مشکل، می‌توانید کاغذ یا دستمال کاغذی را نزدیک فلاش دوربین بگیرید تا از شدت نور آن بکاهید و نور مطلوب‌تری را از آن دریافت کنید. به عنوان راه حلی دیگر، می‌توانید از فیلتر‌های عکاسی گوناگون استفاده کنید تا میزان نور شدید و غیرطبیعی فلاش را در تصاویر عادی جلوه دهید.

۶) از عناصر نورانی محیط استفاده کنید

عناصر نورانی محیط و تاثیر آن‌ها در بهبود تصاویر گرفته‌شده در شب
عناصر نورانی محیط و تاثیر آن‌ها در بهبود تصاویر گرفته‌شده در شب

محیطی که در آن در حال تصویربرداری هستیم، دارای اجسامی است که از خود نور متساعد می‌کنند. به عنوان مثال، چراغ‌هایی که در پیاده‌رو خیابان‌ها قرار دارند می‌توانند از خود نور منتشرکرده و باعث افزایش نور و بهبود کیفیت تصاویر حین شب شما شوند.

علاوه بر این عوامل محیطی، می‌توانید از عناصر نورانی جانبی مناسب برای عکاسی در شب استفاده کنید. این ابزارها (مانند فلاش‌های جانبی) می‌توانند کارایی بهتری به نسبت فلاش تعبیه‌شده در تلفن همراه شما داشته باشند.

۷) از نرم‌افزارهای ادیت عکس غافل نشوید!

استفاده از نرم‌افزارهای ادیت عکس
استفاده از نرم‌افزارهای ادیت عکس

گاهی اوقات پیش می‌آید که تصاویر مناسب و قابل قبولی را ثبت می‌کنیم، اما به‌خاطر وجود مشکلی جزئی، از نگهداری آن در حافظه گوشی خود خودداری می‌کنیم. این حالت برای عکاسی در شب نیز مطرح است. این مشکلات جزئی ( مانند لک‌های موجود در صورت ) می‌توانند به راحتی توسط نرم‌افزارهای ادیت عکس حذف شوند و تصاویر  ثبت‌شده توسط شما در شب را زیبا‌تر کنند.

۸) عکس‌های خود را با عناصر سیاه و سفید زیباتر کنید

عناصر سیاه و سفید در عکاسی در شب
عناصر سیاه و سفید در عکاسی در شب

شب‌ها، معمولا عناصر محیطی بیشتر به رنگ‌های سیاه و سفید دیده می‌شوند. از این حالت می‌توانید برای تصویربرداری نیز استفاده کنید. تضاد بین رنگ سیاه و سفید، باعث زیبایی تصویر می‌شود که می‌توان از آن در عکاسی در شب نیز استفاده کرد.

علاوه بر آن، می‌توانید از فیلتر سیاه و سفید برای عکاسی در شب استفاده کنید تا این تصاویر جلوه بهتری به خود بگیرند.

۹) غافل‌نشدن از نورهای پس‌زمینه

غافل‌نشدن از نورهای پس‌زمینه
غافل‌نشدن از نورهای پس‌زمینه

در حین عکاسی، علاوه بر نورپردازی سوژه (که بسیار مهم است)، باید به نورهایی پشت سوژه نیز اهمیت قائل شد. به طور مثال، اگر پشت سوژه دارای نور متوسطی است، می‌توان در عکاسی در شب، از آن استفاده کرد. به این صورت که سوژه به شکل کم‌نور‌تر نمایان می‌شود و نورهای پس‌زمینه، در تصویر بیشتر دیده ‌شوند.

۱۰) استفاده از نورهای مخصوص به شب

ستفاده از نورهای مخصوص به شب
ستفاده از نورهای مخصوص به شب

برخی از عناصر محیطی مانند نورهای خاص، فقط در موقع شب پدیدار می‌شوند. به عنوان مثالی برای این موضوع، می‌توانیم به نورهای نئون استفاده‌شده در مغازه‌ها و نور ستاره‌ها اشاره کنیم. این نورها فقط در زمان شب موجود هستند و از این موضوع می‌توان در عکاسی در شب استفاده بهینه‌ای کرد. 

به طور اختصاصی، نور لامپ‌های نئون مغازه‌ها را در نظر بگیرید. این لامپ‌ها می‌توانند برای خلق تصاویر خلاقانه در شب استفاده شوند و جذابیت خاصی به عکس‌ها بدهند.

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

بهترین گوشی های حال حاضر از لحاظ دوربین به ترتیب قیمت و نمونه تصاویر گرفته‌شده

با پیشرفت‌های تکنولوژیکی تلفن‌های همراه، دوربین این محصولات نیز به طور گسترده‌ای پیشرفت...

معین کریمی time-alt ۴ بهمن ۱۴۰۰

لنز تله‌ فوتو چیست؟ : معرفی 11 گوشی مجهز به لنز تله‌ فوتو

احتمالا برای شما هم سوال شده است که برخی از عکس‌های حیات وحش چگونه گرفته می‌شود؟ یعنی در واقع...

احسان نیک‌پی time-alt ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

عکاسی با دوربین آیفون 12 پرو مکس ؛ از غول سه چشم بهترین نتیجه را بگیریم

دوربین‌های گوشی‌های کوپرتینویی‌ها همواره زبان‌زد و استاندارد عکاسی گوشی‌های هوشمند در بازار...

پارسا جهانبانی time-alt ۵ فروردین ۱۴۰۰

مروری بر اولین‌ تحولات بزرگ در دوربین گوشی‌های موبایل

در سال‌های گذشته شاهد این بوده‌ایم که پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند از تک هسته به ده هسته ارتقا...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

چگونه از پت ها عکس بگیریم؛ نکاتی برای عکاسی از پت ها با گوشی

عکاسی از پت همیشه آسان نیست چرا که دوستان کوچکمان اغلب نمی‌دانند چه می‌کنیم و برای دوربین ژست...

پارسا جهانبانی time-alt ۹ آذر ۱۳۹۹

عکاسی حرفه ای با گوشی‌های ارزان اندرویدی

یکی از مسائلی که همیشه ذهن کاربران موبایلی را به خود درگیر می‌کند، عکاسی حرفه ‌ای با گوشی...

فرهاد سعادت time-alt ۲۲ شهریور ۱۳۹۹

با رعایت این نکات بهترین عکس‌های پرتره را با گوشی بگیرید

امروزه کمتر کسی برای عکس‌برداری و حتی فیلم‌برداری سراغ دوربین‌های حرفه‌ای با لنزهای بزرگ و...

فرهاد سعادت time-alt ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

چگونه با گوشی تصاویر ماکروی جذابی بگیریم؟

با توسعه‌ی لنزهای دوربین تلفن‌های همراه، استفاده از آن‌ها برای تصویربرداری حرفه‌ای نیز بیش از...

فرهاد سعادت time-alt ۱۹ تیر ۱۳۹۹

معرفی اپلیکیشن های ادیت عکس : ۱۴ اپلیکیشنی که باید بشناسید

با پیشرفت دوربین‌های تلفن‌های همراه، عکاسی برای کاربران نیز ساده‌تر از گذشته شده است. اما برای...

فرهاد سعادت time-alt ۱۱ تیر ۱۳۹۹

ترفندهای عکاسی با گوشی

اگر به خاطر داشته باشید، قبل از اینکه گوشی‌های هوشمند زندگی ما را متحول کنند، برای عکاسی...

سارا صباح پور time-alt ۱۷ خرداد ۱۳۹۹