عکاسی حرفه ای با گوشی‌های ارزان اندرویدی

یکی از مسائلی که همیشه ذهن کاربران موبایلی را به خود درگیر می‌کند، عکاسی حرفه ‌ای با گوشی اندرویدی است. با سرعتی که این محصولات پیشرفت می‌کنند، داشتن تلفن‌های همراه اندرویدی بالارده خیلی ممکن به نظر نمی‌رسد، چون در یک ماه گوشی‌های متنوعی به بازار عرضه می‌شوند و هر کدام تکنولوژی‌های جذابی برای عکاسی و فیلم‌برداری در اختیار کاربر قرار می‌دهد. برای همین دلیل هم، تصمیم بر آن گرفتیم که متنی برای کاربران گوشی‌های اندرویدی نه چندان بالارده منتشر کنیم، تا در آن مواردی را که تصاویر مطلوب گرفته‌شده به وسیله عکاسی حرفه‌ ای با دوربین اندرویدی را از تصاویر گرفته‌شده به صورت آماتور جدا می‌کند را ذکر کنیم.

لازم به ذکر است که این متن، ترجمه‌شده متن نوشته‌شده توسط عکاس سایت Android authority است که در بخش عکاسی از محصولات فعالیت می‌کند.

عکاس

شاید یکی از مهم‌ترین عناصری که باعث بهبود کیفیت عکس می‌شود، خود عکاس باشد. اگر عکاس توانایی و دانش مناسب عکاسی را نداشته باشد، حتی با بهترین دوربین و گوشی نیز نخواهد توانست عکس مناسبی بگیرد. در نکته مقابل، اگر او دانش کافی را در این زمینه داشته باشد، می‌تواند حتی با گوشی نه چندان مناسب نیز، عکس‌های باکیفیتی بگیرد.

تکنیک یا تکنولوژی

با اینکه تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر نمی‌توانند تصاویر شما را خارق‌العاده کنند، این توانایی را دارند که تصاویر جذاب شما را به مراحل بالاتری از کیفیت ببرند.

Edgar Cervantes

این عکاس است که می‌تواند از تکنیک‌های مناسب عکاسی مانند نورپردازی و قاب‌بندی به درستی استفاهد کند و عکس را به بهترین شکل ثبت کند. دقت کنید که در اینجا بحثی از اندازه لنز، برند آن و یا لوازم جانبی دوربین گوشی به میان نیاوردیم. بحث‌هایی از این قبیل، مواردی هستند که عکاس‌های حرفه ای در مرحله دوم به آن‌ها دقت می‌کنند.

البته باید به خاطر داشته باشید که آن‌ها هم به نوبه خود اهمیت بسیار بالایی در کیفیت عکاسی دارند و هیچ کسی نمی‌تواند ارزش آن‌ها در عکاسی را نادیده بگیرد. نکته‌ای که مهم است این است که تجهیزات باکیفیت و به‌طور اختصاصی، گوشی با دوربین باکیفیت، به طور اتوماتیک و خودکار تصاویر جذاب خلق نمی‌کند. این عکاس است که باید بتواند از تجهیزات بهترین استفاده را داشته باشد تا تصاویر جذابی خلق شوند، ولی نباید نقش تجهیزات کارا را در عکاسی دست کم گرفت.

نظر آقای جوی لارنس، یکی از مطرح‌ترین عکاس‌های حال حاضر را در مورد تجهیزات عکاسی و ارتباط آن‌ها با بهینه‌کردن عکاسی را بخوانید. از او پرسیده شده است که با هزینه ۱۰۰ دلار چگونه می‌توانید تصاویر خود مطلوب بکنید؟

به نظر من، همه چیز با نورپردازی مناسب آغاز می‌شود. با اینکه من در عکاسی‌هایم از تجهیزات گران‌قیمت برای نورپردازی استفاده می‌کنم، اما برای دستیابی به نور مناسب در تصویربرداری، نیازی به تجهیزات گران‌قیمت نیست. من می‌توانم با پیداکردن یک تکه مقوا در یک سطل زباله و خرج‌کردن ۲ دلار برای یک رول فویل قلع و در نهایت تشکیل یک بازتابنده نقره‌ای به وسیله مقوا و قلع، به تصاویر جذابی دست یابم. در نهایت می‌توانم سوژه‌ام را محیطی فوتوژنیک مانند پشت بام یا دیواره‌ای متناسب با سوژه‌ام ببرم. سپس در حین غروب آفتاب، مقداری نور به چشم سوژه‌ام منعکس می‌کنم یا با استفاده از بازتابنده نقره‌ای، شرایط نوری را متناسب با آنچه در نظر دارم می‌کنم. با این کار می‌توانم بقیه پول را برای شام خودم و همکارانم خرج کنم!

Joey Lawrence

تلفن همراه و جزئیات تست‌های آن

تلفن همراهی که ما در متن عکاسی حرفه ای با گوشی اندرویدی میان‌رده از آن برای عکاسی استفاده کردیم، گوشی میان‌رده و ارزان قیمت موتو ای ۵ پلاس (Motorola Moto E5 Plus) است.

گوشی موتورولا موتو ای ۵ پلاس
گوشی موتورولا موتو ای ۵ پلاس

این تلفن همراه دوربینی ۱۲ مگاپیکسلی با فاصله کانونی f/2.0 و اندازه پیکسل ۱.۲۵ دارد. این دوربین به وسیله فلاشی LED در محیط‌های کم‌نور کمک‌حال کاربران است و حالت‌هایی مانند فوکوس خودکار با شناسایی فاز و فوکوس خودکار لیزری دارد. لازم به ذکر است که محصول تصویری که با عکاسی به وسیله این گوشی به دست می‌آید فایل خام (RAW) نیست و به همین دلیل هم ما با تصاویر با فرمت JPEG در این تست سروکار داشتیم. به عبارت دیگر، فایل‌های خام تصویری که امکان بهینه‌کردن بهتر تصویر را به کاربر می‌دهند، در این تست در دسترس نبودند.

این گوشی در بر دارنده حالت دستی در دوربین نیز هست که در این تست، به طور عمده از آن استفاده کردیم.

تست تصویربرداری از محصولات

به عنوان نخستین تست، نویسنده این متن (عکاس سایت اندروید اوتوریتی)، پروژه تصویربرداری اخیرشان از اندروید Q را ذکر کرده است. در این تست، تصاویری که ثبت‌شده‌اند، تصاویری از محصولات در محیطی کنترل‌شده هستند. یکی از این تصاویر با دوربین حرفه ای نیکون D610 DSLR و دیگری با دوربین موتو ای ۵ پلاس گرفته شده‌اند.

در واقع، اگر بخواهیم تفاوت‌های بین عکاسی با این دو محصول را در این شرایط بگوییم، تفاوت چندانی وجود ندارد و در مقابل چشمان افراد غیر حرفه ای در عکاسی، تصاویر ثبت‌شده با دو محصول تقریبا یکی هستند.

از جمله تفاوت‌های تصاویر در این تست، باید به سفید‌تر بودن تصاویر در تصاویر موتو ای ۵ و تیره‌تر بودن سایر رنگ‌ها اشاره کنیم. این موضوع به این دلیل است که نرم‌افزار تلفن همراه، با تغییراتی که در تصاویر اعمال می‌کند، تصاویر مقداری از حالت عادی خود خارج می‌شوند.

تفاوت دیگری که در این دو عکس قابل مشاهده است، حالت بوکه‌بودن تصویر است. طبیعتا تصاویر ثبت‌شده با لنز نیکون (که قیمتی بسیار بالاتر از ای ۵ پلاس دارد) حالت بوکه‌بودن بهترین دارند.

البته باید دقت کنید که این تفاوت‌هایی که ذکر می‌کنیم در حالت سخت‌گیرانه مشخص می‌شوند و در نظر افراد غیرحرفه ای در عکاسی، چندان مشخص نمی‌شوند.

تست تصویربرداری پرتره

شاید یکی از آزاردهنده‌ترین مواردی که در عکاسی حرفه ای با گوشی اندرویدی با آن مواجه می‌شوید، تصویربرداری پرتره باشد. دلیل این مطلب هم لزوم استفاده از تکنیک‌های خاص برای بهبود این نوع از تصاویر است.

تصویربرداری پرتره با دوربین گوشی
تصویربرداری پرتره با دوربین گوشی

در این تصویر که با موتو ای ۵ پلاس گرفته شده است، تصویر مقداری دارای وضوح بیش از اندازه است. لازم به ذکر است که این حالت در اکثر گوشی‌های هوشمند وجود دارد. موضوع دیگر در عکاسی پرتره با این گوشی اندرویدی، نبود دامنه پویا است. برای واضح‌شدن این موضوع، به سایه‌های حاصل از موهای سوژه نگاه کنید. سیاهی که ناشی از سایه است، خیلی بیشتر از چیزی است که در تصاویر گرفته‌شده با دوربین‌های حرفه ای نمایان می‌شود.

تست دامنه پویا وسیع تلفن همراه و دامنه پویا وسیع واقعی

اغلب تلفن‌های همراه امروزی، دارای دامنه وسیع گسترده یا HDR هستند، اما این حالت در دوربین گوشی‌ها، به هیچ وجه مانند این تکنیک عمل نمی‌کند و هنوز خیلی راه برای تکامل دارد. اساسا این حالت باعث نوردپردازی مناسب و متعادل در کل قاب تصویر می‌شود. این حالت با عکاسی از سوژه با سرعت شاتر متنوع انجام می‌شود. به عبارت دیگر، عکس‌های زیادی از سوژه با سرعت شاتر متنوع گرفته می‌شود و در عکس نهایی، بهترین حالت نورپردازی برای تصویر با ادغام تصاویر گرفته‌شده، در نظر گرفته می‌شود.

همان‌طور که گفتیم، اغلب گوشی‌ها از این حالت پشتیبانی می‌کنند، اما چیزی که به عنوان نتیجه به کاربر نمایش داده می‌شود، با چیزی که در واقعیت باید باشد متفاوت است.

برای تست این موضوع، در گوشی موتورولا موتو ای ۵ پلاس، با استفاده از حالت HDR تصاویری را ثبت کردیم و در نهایت با استفاده از نرم‌افزار ادوبی لایت روم (Adobe Lightroom) آن‌ها را با هم ادغام کردیم. بهتر است به مقایسه نتایج بپردازیم.  

با مشاهده تصاویر، می‌توان نتیجه گرفت که تصاویری که با استفاده از حالت HDR تلفن همراه گرفته شده‌اند، در مقایسه با تصاویر گرفته‌شده با HDR دستی، از جرئیات کم‌تری برخوردارند و بیشتر شبیه تصاویر ساختگی هستند. با مقایسه تصاویر، می‌توان به بهینه‌بودن تصاویر گرفته شده با HDR دستی پی برد. با آموزش تکنیک‌های HDR می‌توانید از تصاویر با رنگ و نور مناسب حتی در عکاسی حرفه ای با گوشی اندرویدی لذت ببرید.

تست تصویربرداری از غذا

تصویربرداری از غذا با دوربین گوشی
تصویربرداری از غذا با دوربین گوشی

تصویربرداری از غذا یکی از شاخه‌های پرطرفدار عکاسی حرفه ای با گوشی اندرویدی و در حالت کلی عکاسی است؛ اما نکته‌ای که مهم است، این است که اینترنت از تصاویر گرفته‌شده از غذا که اتفاقا به طور نامناسبی هم گرفته‌شده‌اند، پر است.

در این عکس ما از نور فلاش LED برای متمرکز کردن نور روی کیک استفاده کردیم. این کار باعث می‌شود رنگ کیک در مقایسه با محیط اطراف جذاب‌تر به نظر برسد.

جزئیات قابل قبولی در بخش زیرین و کرمی کیک در این عکس وجود دارد. البته اگر قسمت بالایی این کیک که از شکلات و بیسکوییت تشکیل شده است، جزئیات بیشتری هم داشت، قابل قبول‌تر می‌شد. این جا دقیقا همان جایی است که ضعف دوربین گوشی خود را نشان می‌دهد. با استفاده از ادیت عکس خواستیم این مشکل را برطرف کنیم، ولی نه تنها مشکل برطرف نشد، بلکه تصویر خراب‌تر نیز شد. در نهایت تصمیم بر آن گرفتیم که از خیر جزئیات قسمت بالایی کیک بگذریم و تصویر را نامناسب‌تر نکنیم.

عکاسی دستی

منظور از عکاسی دستی، عکاسی است که بدون استفاده از سه‌پایه یا ابزارآلات مشابه باشد. بیایید به چند عکس در این حوزه نگاهی بیاندازیم. 

عکسی حرفه‌ای با دوربین اندرویدی
عکسی حرفه ای با دوربین اندرویدی

بافت تصویر تقریبا مهم‌ترین عنصر تصویر است و بدون آن، هر چقدر هم تجهیزات پیشرفته‌ای استفاده کنید، نتیجه مورد نظر به دست نخواهد آمد. 

همه این تصاویر که با موتو ای ۵ پلاس گرفته شده‌اند، تصاویر مطلوبی هستند و کیفیت قابل قبولی دارند. اما در تصویر آخر، در صورت داشتن سه‌پایه، می‌توانستیم از عکاسی حرفه ای با دوربین اندرویدی به وسیله نوردهی مناسب روی موج‌ها، لذت ببریم.

نتیجه نهایی

همه تصاویری که از عکاسی حرفه ای با دوربین اندرویدی مشاهده کردید، تصاویری قابل قبول بودند و می‌توانستند کاربر را راضی کنند. اما باید توجه کنید که این تصاویر با یک گوشی میان‌رده گرفته شده‌اند و نباید انتظار تصویربرداری با دوربین حرفه ای گران‌قیمت را از آن داشته باشیم. تصاویر با این کیفیت، نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر تکنولوژی دوربین گوشی‌ها هستند.

کلام آخر: به احتمال قوی، کیفیت نامناسب دوربین گوشی‌تان، دلیل زشت بودن تصاویر گرفته‌شده‌تان نیست!

Edgar Cervantes

در نهایت باید بگوییم که عاملی که باعث نامناسب‌شدن تصاویر می‌شود، تنها دوربین نیست. این شما هستید که باید تکنیک‌های مناسب عکاسی حرفه ای با گوشی اندرویدی را بشناسید و با استفاده از آن‌ها، تصاویر خیره‌کننده‌ای خلق کنید.

برخی از دوربین گوشی‌ها، پیشرفته‌تر و برخی قدیمی‌تر هستند، اما می‌شود با همه آن‌ها، تصاویری زیبایی گرفت. تنها چیزی که نیاز است، عشق به عکاسی و آشنایی با تکنیک‌ها است.

به نظر شما چه تکنیک‌هایی باعث بهبود عکاسی حرفه ای با گوشی اندرویدی می‌شوند؟

منبع: Androidauthority

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

راهنمای خرید هولدر موبایل برای ماشین در تمامی رده‌های قیمتی (دی 1401)

"از هر چهار تصادف رانندگی یکی از آن‌ها به دلیل استفاده از گوشی هوشمند توسط راننده است." این...

پویا علیمی time-alt ۳۰ آذر ۱۴۰۱

بهترین گوشی های حال حاضر از لحاظ دوربین به ترتیب قیمت و نمونه تصاویر گرفته‌شده

با پیشرفت‌های تکنولوژیکی تلفن‌های همراه، دوربین این محصولات نیز به طور گسترده‌ای پیشرفت...

معین کریمی time-alt ۴ بهمن ۱۴۰۰

رویداد MWC 2021 سامسونگ به زودی برگزار می‌شود

رویداد MWC 2021 سامسونگ در ماه فوریه یعنی حدود 4 ماه پیش اتفاق نیفتاد. باید خاطر نشان کرد که...

مهدی حیدری time-alt ۱ تیر ۱۴۰۰

اپلیکیشن‌ Good Lock سامسونگ و افزونه های آن

اپلیکیشن‌ Good Lock یک برنامه بسیار کاربردی از سامسونگ برای کهکشانی‌های خود است که به شما این...

احسان نیک‌پی time-alt ۲۶ خرداد ۱۴۰۰

لنز تله‌ فوتو چیست؟ : معرفی 11 گوشی مجهز به لنز تله‌ فوتو

احتمالا برای شما هم سوال شده است که برخی از عکس‌های حیات وحش چگونه گرفته می‌شود؟ یعنی در واقع...

احسان نیک‌پی time-alt ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰

عکاسی با دوربین آیفون 12 پرو مکس ؛ از غول سه چشم بهترین نتیجه را بگیریم

دوربین‌های گوشی‌های کوپرتینویی‌ها همواره زبان‌زد و استاندارد عکاسی گوشی‌های هوشمند در بازار...

پارسا جهانبانی time-alt ۵ فروردین ۱۴۰۰

مروری بر اولین‌ تحولات بزرگ در دوربین گوشی‌های موبایل

در سال‌های گذشته شاهد این بوده‌ایم که پردازنده‌های گوشی‌های هوشمند از تک هسته به ده هسته ارتقا...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

چگونه از پت ها عکس بگیریم؛ نکاتی برای عکاسی از پت ها با گوشی

عکاسی از پت همیشه آسان نیست چرا که دوستان کوچکمان اغلب نمی‌دانند چه می‌کنیم و برای دوربین ژست...

پارسا جهانبانی time-alt ۹ آذر ۱۳۹۹

شارژر بی سیم ۳گانه و پاوربانک ۲۰۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی سامسونگ در کره جنوبی رونمایی شدند

سامسونگ جدیدا از دو دستگاه شارژر خود در کره جنوبی رونمایی کرده است. این دو دستگاه عبارتند از...

فرهاد سعادت time-alt ۵ مهر ۱۳۹۹

بهترین بازی های اندروید ۲۰۲۰ + لینک دانلود (شهریور ۹۹)

بازی‌های اندرویدی که در گوگل پلی قابل دانلود هستند تنوع بسیار زیادی دارند و نوع بازی‌ها نیز به...

فرهاد سعادت time-alt ۱۰ شهریور ۱۳۹۹