معرفی وای فای 6 و تفاوت آن با نسل‌های قبلی

وای فای 6 اینجاست و قرار است به زودی نسل بعدی اینترنت بی‌سیم را تجربه کنیم. مانند هر فناوری دیگری که وارد نسل بعدی خود می‌شود، خوب است آن را بشناسیم. دانستن این که وای فای 6 چه چیزهای جدیدی به میدان می‌آورد و چه تاثیری در استفاده‌‌مان از روترها خواهد داشت کمک می‌کند تا آماده‌ی تغییر و ارتقاء نسل شویم. پس با ما همراه باشید.

تاریخچه‌ای از وای فای و پیدایش وای فای 6

اولین صورت‌های اینترنت بی‌سیم چندان موفق نبودند و از مشکلات هم‌خوانی و نبود استاندارد رنج می‌بردند. به همین خاطر گروهی از شرکت‌های مطرح آن زمان دست به کار شدند تا اتحادیه وای فای‌ای که امروزه می‌شناسیم به وجود بیاید. جالب است بدانید هیچ یک از این شرکت‌ها دیگر با اسمی که آن زمان داشتند شناخته نمی‌شوند، اما نام وای فای ، آزمون سال‌ها را پشت سر گذاشته و شاید تا هستیم به همین نام باقی بماند.

امروزه کار اتحادیه وای فای دادن گواهی و اجازه استفاده از نام Wi-Fi است. هر دستگاهی که می‌شناسید و از وای فای استفاده می‌کند، آزمون‌های لازم را پشت سر گذاشته تا گواهی و علامت وای فای را دریافت کند. بزرگترین حامیان و اسپانسرهای Wi-Fi در حال حاضر نام‌های بزرگی مانند مایکروسافت، اپل، سونی، سامسونگ و … را در بر می‌گیرند.

در سال 2018 میلادی اتحادیه Wi-Fi نسل جدیدتر و سریع‌تری از اینترنت بی‌سیم را اعلام کرد و آن را وای فای 6 نامید! این نام‌گذاری برای وای فای چیز جدیدی به شمار می‌آید، چرا که بیشتر نسل‌های مختلف وای فای با شماره شناخته نمی‌شدند. جدول زیر را مشاهده کنید.

شماره گذاریWi-Fi 6Wi-Fi 5Wi-Fi 4Wi-Fi 3Wi-Fi 2Wi-Fi 1
نام اصلیوای فای 6
یا
802.11ax
802.11ac802.11n802.11g802.11a802.11b
سال عرضه201920142009200319991999

برای تولید کنندگان روترها اجباری نیست که از روش شماره گذاری جدید پیروی کنند، هرچند به این کار تشویق می‌شوند. پس اگر قصد تهیه روتر جدید دارید، نام دیگر وای فای 6 یعنی 802.11ax را به خاطر بسپارید.

روترهای وای فای 6 مدتی است راه خود را به بازار باز کرده‌اند و هر روز به تعدادشان افزوده می‌شود. یکی از گزینه‌های پرچمدار و قدرتمندی که می‌توانید تهیه کنید روتر شیائومی Mi AIoT AX3600 است. معرفی آن را از اینجا می‌توانید مطالعه کنید.

عملکرد بهتر در شبکه‌های شلوغ

براساس تجربه شخصی و خانگی می‌دانیم که با افزایش تعداد دستگاه‌های متصل به شبکه، سرعت اینترنت کاهش پیدا می‌کند. وای فای نسل ششم از فناوری‌های متعددی برای مقابله با این مشکل بهره می‌برد. تا جایی که شرکت اینتل، یکی از ارائه دهندگان وای فای 6، ادعا می‌کند میانگین سرعت هر کاربر تا 4 برابر افزایش خواهد یافت! این یکی از مهم‌ترین ارتقاء‌هایی است که در نسل جدید اتصال بی‌سیم شاهد خواهیم بود که استفاده فراگیری خواهد داشت. از استادیوم ها تا سینماها و خانه‌ها، همه می‌توانند انتظار سرعت بیشتری از اینترنت خود داشته باشند.

با بهره‌گیری از ویژگی‌های اثبات شده وای فای و نوآوری‌های شبکه همراه (LTE)، وای فای 6 طراحی شده تا همراه با بهبود بهینگی و ارائه اتصال بهتر در محدوده وسیع‌تر، ظرفیت را تا 4 برابر بالا ببرد تا هر دو باندهای 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز در انواع محیط‌ها شامل خانه، مدرسه، فرودگاه‌ها و ادارات بهبود یابند.

شرکت کوالکام در رابطه با وای فای 6

از همین رو می‌توان وای فای ۶ را نسل اینترنت اشیاء و خانه‌های هوشمند دانست و تصویر تبلیغاتی شرکت اینتل که در پایین مشاهده می‌کنید نیز اثباتی بر این موضوع است. در حقیقت نسل قبل دیگر پاسخگوی نیاز‌های دنیای پیچیده و هوشمند جدید نیست. جهانی که در آن از تلویزیون و یخچال و جاروبرقی متصل به شبکه جهانی هستند، نیاز به روترهایی که نحو احسن به مدیریت این دستگاه‌ها بپردازند حس می‌شود.

وای فای 6

در ادامه هم خواهیم دید که دیگر تفاوت‌های نسل جدید با استاندارد 802.11ac سابق (وای فای 5) در همین جهت هستند و آینده در دستان خوبی قرار دارد. اگر علاقه‌مند هستید، در آخر این مطلب به فناوری‌های جدید مورد استفاده در وای فای 6 و اینکه چگونه عملکرد آن در شبکه‌های شلوغ بهبود یافته است خواهیم پرداخت.

وای فای سریع‌تر

شاید این بحث را هم مرتبط با مورد قبل بدانید یا زیر مجموعه‌ای از آن. اما روشی که روترهای جدید با آن به این مهم دست پیدا می‌کنند با عملکرد بهتر آن‌ها در شبکه‌های شلوغ‌تر متفاوت است. کدگذاری بهینه‌تر اطلاعات باعث می‌شود اطلاعات بیشتری در هر سیگنال تبادل شود. از نظر سخت افزاری هم تراشه‌هایی که وظیفه انجام این کدگذاری را برعهده دارند، سریع‌تر شده‌اند و در نهایت شاهد افزایش 40 درصدی حداکثر سرعت اینترنت از نسل پنجم هستیم.

تراشه‌های کوالکام از قدرتمندترین‌های بازار

این استاندارد جدید سرعت باند‌های 2.4 گیگاهرتزی را هم افزایش می‌دهد. باندهایی که نفوذ بهتری در مقابل اجسام جامد مانند دیوارها دارند و در اکثر روتر‌های قدرتمند همچنان دیده می‌شوند. البته پیشتر هم به بهبود محدوده اتصال اشاره کردیم، خوب است در اینجا این ارتقاء وای فای 6 را یادآوری کنیم.

کاهش مصرف برق و افزایش عمر باتری

ویژگی‌ جدید TWT یا target wake time باعث می‌شود لپ‌تاپ، گوشی و هر وسیله دیگری که به وای فای متصل می‌کنید، شارژدهی بیشتری داشته باشد. علاوه بر آن، احتمالا وای فای 6 به زیادتر شدن اینترنت اشیاء کم مصرف نیز کمک کند.

این ویژگی به این صورت کار می‌کند که با گیرنده، مثلاً لپ‌تاپ، هماهنگ می‌کند که چه زمان و هر چند وقت به اصطلاح بیدار شوند. یعنی سیگنال وای فای را خاموش یا روشن کنند. در نتیجه نسبت به نسل پیش، شاهد استراحت بیشتر سیگنال‌های وای فای هستیم که در عوض به افزایش شارژدهی و کاهش مصرف برق دستگاه‌ها ختم می‌شود.

وای فای 6 چگونه سرعت خود را با جمعیت زیاد حفظ می‌کند؟

اکنون به معرفی بخشی از فناوری‌های جدید مورد استفاده در وای فای 6 که باعث این تفاوت‌ها با وای فای 5 می‌شوند می‌پردازیم. دانستن آن‌ها درک بهتری از نحوه رسیدن به این نتایج و میزان تاثیر آن‌ها می‌دهد.

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

گواهی MFi اپل در لوازم جانبی چیست و چه اهمیتی دارد؟

اگر صاحب محصولات اپل مثل آیفون یا آیپد باشید، مهم است که از چه لوازم جانبی روی آن‌ها استفاده...

معین کریمی time-alt ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

فناوری های PowerIQ و VoltageBoost در پاوربانک‌های برند انکر چه کاربردی دارند؟

با پیشرفت سریع توسعه گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ تاپ‌ها، مشتریان به دنبال راه‌هایی سریع‌تر و...

معین کریمی time-alt ۲۷ فروردین ۱۴۰۱

فست شارژ چیست؟ معرفی استانداردها و تجهیزات لازم برای فست شارژ

همین سه چهار سال گذشته بود که باتری‌های کم ظرفیت گوشی‌های هوشمند با سرعت کمی شارژ شده و صد در...

پویا علیمی time-alt ۲۰ فروردین ۱۴۰۱

استاندارد USB پاور دلیوری چیست و چگونه کار می‌کند؟ تمام آنچه که از یو اس بی پاور دلیوری باید بدانید

فناوری شارژ USB پاور دلیوری تبدیل به یکی از پرکاربردترین و بهترین استانداردهای شارژ گوشی‌های...

مهدی حیدری time-alt ۲ آبان ۱۴۰۰

شارژ وایرلس چیست و چگونه عمل می‌کند؟

استفاده از فناوری شارژ بی سیم بسیار گسترده‌تر از سالیان گذشته شده است و تولیدکنندگان گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲۴ مهر ۱۴۰۰

بهترین گوشی‌های قاتل پرچمدار تا ۱۶ میلیون تومان (مهر ۱۴۰۰)

با توجه به قیمت بسیار بالای محصولات دیجیتال و به‌ویژه گوشی‌های هوشمند، دیگر امکان خرید...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۱ مهر ۱۴۰۰

جاروبرقی رباتیک چه مزایا و معایبی دارد؟

جاروبرقی‌‌‌ها سال‌هاست که به جزئی جدایی‌ناپذیر از لوازم خانه و محل کار ما تبدیل شده‌اند....

آریا مقدم time-alt ۱۹ مهر ۱۴۰۰

مقایسه iOS 15 با iOS 14؛ به iOS 15 سوییچ کنیم یا نه؟

آیا حتماً باید گوشی خود را به آی او اس 15 به‌روزرسانی کنیم؟ اگر همچنان از آی او اس 14 استفاده...

مهدی حیدری time-alt ۷ مهر ۱۴۰۰

HFR به چه معناست و چه تاثیری بر گیمینگ دارد؟

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی در سال‌های اخیر، تحولات عظیمی در زمینه‌ی کیفیت تصویر رخ داده است....

آریا مقدم time-alt ۲۲ شهریور ۱۴۰۰