بررسی گلکسی A02s

بررسی گلکسی A02s: کهکشانی ارزان قیمت!

در بازار گوشی‌های هوشمند، محصولات میانرده از نظر کمیت راه پرچمداران را طی می‌کنند و تنها در زمینه کیفیت است که تفاوت قیمتی آن‌ها معنا پیدا می‌کند. به عنوان مثال یک گوشی پرچمدار و میانرده هر دو از چهار دوربین استفاده می‌کنند، اما قطعا کیفیت دوربین‌های آن‌ها قابل مقایسه نخواهد بود.

هرچه قیمت گوشی‌ها کمتر شود و به اصطلاح با محصول ارزان‌تری روبرو باشیم، طبیعی است که سازنده به غیر از کیفیت، کمیت را هم کاهش دهد تا بتواند دستگاهی با برچسب قیمتی پایین را روانه‌ی بازار کند. در این مطلب قصد داریم به بررسی یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های سامسونگ یعنی A02s بپردازیم که ساخته شده تا بخش پایینی بازار موبایل را به اختیار سامسونگ درآورد.

طراحی

به طور کلی هر شرکتی زبان طراحی خاص خودش را دارد، به گونه‌ای که زمانی که به آن محصول نگاه می‌کنید به سرعت متوجه سازنده‌ی آن شوید. این گوشی 196 گرمی هم دقیقا از طراحی خانواده خود یعنی سری A شرکت کره‌ای پیروی کرده و در قاب پلاستیکی پشتی شاهد سه دوربین‌ درون یک فریم مستطیلی به چینش زیرهم و لوگوی سامسونگ هستیم‌.

طراحی قالب پشتی گلکسی A02s
طراحی قالب پشتی گلکسی A02s

این قاب، طراحی ساده‌ای نداشته و خطوطی انتزاعی را شامل می‌شود که باعث شده در نگاه اول جذب طراحی این محصول ارزان قیمت شوید. گلکسی A02s در قاب جلویی از یک نمایشگر 6.5 اینچی میزبانی می‌کند که حدود 82 درصد از این پنل را به خود اختصاص داده و در بالای آن دوربین سلفی درون یک ناچ قطره‌ای مشاهده می‌شود. حاشیه‌های اطراف نمایشگر کم نیستند ولی نمی‌توان از محصولی در این بازه قیمتی برای حاشیه‌های زیاد اطراف صفحه نمایش ایراد گرفت.

خطوط انتزاعی قاب پشتی
خطوط انتزاعی قاب پشتی

با نگاهی دقیق‌تر به فریم پلاستیکی 9.1 میلی متری به دکمه‌های ولوم و پاور در سمت راست، میکروفون دوم در بالا، درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی در سمت چپ و اسپیکر تکی، میکروفون اصلی، درگاه Type C و جک 3.5 میلی متری صدا در لبه‌ی پایینی پی می‌بریم.

گلکسی A02S
گلکسی A02S

به طور کلی و به عنوان جمع بندی این بخش باید بگوییم که گلکسی A02s به نسبت بازه قیمتی از طراحی جدید و زیبایی برخوردار است و کم و کاستی‌های آن را هم می‌توان به خاطر قیمت کم آن نادیده گرفت.

نمایشگر

این گوشی از یک نمایشگر 6.5 اینچی از نوع IPS با رزولوشن HD+ و تراکم پیکسلی 270 ppi برخوردار است. کیفیت این صفحه نمایش با توجه به بازه‌ی قیمتی آن‌ مناسب ارزیابی می‌شود و با توجه به ابعاد بزرگی که دارد برای اعمالی نظیر مطالعه، تماشای فیلم و گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی کاملا رضایت بخش خواهد بود.

صفحه نمایش گلکسی A02s
صفحه نمایش گلکسی A02s

طبیعتاً از گلکسی A02s نباید انتظار روشنایی خیلی زیادی داشت و در واقعیت هم روشنایی در حد متوسط می‌باشد ولی در حالت کلی در محیط باز و زیر نور مستقیم خورشید با مشکل خاصی مواجه نخواهید شد، هرچند که از خوانایی محتوای مختلف کاسته می‌شود.

اسپیکر

گلکسی A02s از یک اسپیکر تکی در لبه‌ی پایینی استفاده می‌کند که همانند انتظار حجم و بلندی صدای خیلی زیادی ندارد و همچنین از نظر کیفیت هم در سطح معمول می‌باشد. از نظر بیس صدا هم عملا چیزی تحت این عنوان شنیده نمی‌شود و بهتر است بگوییم این اسپیکر قطعا مناسب گوش کردن به موزیک نبوده و صرفا می‌‌توان از آن برای آگاهی نسبت به فرد تماس گیرنده استفاده کرد.

لبه‌ی پایینی گوشی
لبه‌ی پایینی گوشی و اسپیکر تکی

دوربین

این گوشی مقرون به صرفه از سه دوربین در قاب پشتی میزبانی می‌کند، یکی دوربین اصلی با سنسور 13 مگاپیکسلی، دیافراگم f/2.2 و قابلیت فوکوس خودکار، یکی عمق میدان 2 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 و یکی هم ماکرو 2 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4.

چیدمان دوربین‌ها
چیدمان دوربین‌ها

دوربین اصلی

عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی A02s در نور روز از جزئیات، رنج دینامیکی، کنتراست و شارپنس قابل قبولی برخوردار هستند و می‌توان با توجه به بازه‌ی قیمتی محصول نمره مناسبی به آن اختصاص داد. این گوشی از دوربین تله فوتو بهره‌مند نیست، اما سامسونگ برای آن حالت عکاسی با زوم دو برابری در نظر گرفته است که درواقع زوم دیجیتال بوده و برشی از عکس اصلی می‌باشد.

درست است که این برش باعث کاهش جزئیات و شارپنس تصاویر می‌شود، اما همچنان عکس‌ها برای یک گوشی ارزان قیمت (به قیمت جهانی البته!) کاملا مناسب به نظر می‌رسند. توجه داشته باشید که این گفته به معنای توانمند بودن این گوشی در گرفتن عکس‌هایی خیلی خوب نیست، بلکه در مقایسه با قیمت خود و همچنین رقبای هم قیمت تصاویر مناسبی به ثبت می‌رساند.

پرتره و ماکرو

در عکس‌های پرتره مطابق انتظار برش سوژه از پس‌زمینه با دقت خیلی بالایی انجام نمی‌شود و این یعنی برخی قسمت‌های سوژه ممکن است به اشتباه تار شود. در نهایت اما کیفیت این تصاویر با توجه به جزئیات کافی آن‌ها و شارپنس مناسب، خوب به نظر می‌رسد و نمی‌توان ایراد خاصی از آن گرفت.

دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی همان طور که از کیفیت آن مشخص است، نمی‌تواند تصاویری با جزئیات بالا به ثبت برساند و شارپنس و رنج دینامیکی هم در سطح خیلی خوبی نیست. در عکس‌های ماکرو برخی قسمت‌ها نرم به ثبت می‌رسد و وجود نویز هم غیر قابل انکار می‌باشد.

سلفی

دوربین سلفی این دستگاه سنسوری 5 مگاپیکسلی دارد و می‌تواند در نور روز تصاویر قابل قبولی بگیرد. هرچند این عکس‌ها شارپنس خیلی خوبی ندارند و ثبت جزئیات پشت سوژه هم خیلی خوب انجام نمی‌شود، اما خب طبیعتا نمی‌توان کیفیت یک گوشی پرچمدار را از یک گوشی اقتصادی انتظار داشت.

درمورد سلفی‌های پرتره نیز برش سوژه از پس‌زمینه خوب انجام نمی‌شود و همین به پایین آمدن کیفیت کلی این نوع تصاویر می‌انجامد.

سخت افزار

سامسونگ برای محصول ارزان قیمت خود به سراغ تراشه‌ی 14 نانومتری اسنپدراگون 450 شرکت کوالکام رفته است. این تراشه از هشت هسته پردازنده مرکزی (1.8 گیگاهرتزی Cortex-A53) و پردازنده گرافیکی آدرنو 506 میزبانی کرده و 3 یا 4 گیگابایت حافظه رم این مجموعه سخت افزاری را همراهی می‌کند.

قدرت سخت افزاری
قدرت سخت افزاری

قدرت سخت افزاری این گوشی برای انجام امور روزمره شامل وب‌گردی، چک کردن شبکه‌های اجتماعی و … کافی به نظر می‌رسد، هرچند که باید برای اجرای این برنامه‌ها و جابجایی بین منوها بیشتر از گوشی‌های میانرده منتظر بمانید. اما زمانی که بحث بازی‌ها به میان بیاید باید به بازی‌های ساده و معمول رضایت دهید و اگر بخواهید به سراغ عناوین معروفی مانند کال آف دیوتی موبایل یا آسفالت 9 بروید با افت فریم و لگ‌های نسبتا زیاد مواجه خواهید شد، تازه این گفته مربوط به زمانیست که تنظیمات گرافیکی این بازی‌ها را به روی پایین‌ترین حالت ممکن قرار داده باشید.

البته این موضوع عجیبی نیست، چرا که گوشی ارزان قیمتی مثل گلکسی A02s با هدف اجرای بازی‌های سنگین ساخته نشده و برای انجام کارهای روزانه می‌باشد که از پس آن هم برمی‌آید. در انتها هم به نتایج چند تست مشهور نگاهی داشته باشیم تا با قدرت این محصول بهتر آشنا شوید.

نرم افزار و امنیت

این کهکشانی ارزان قیمت به صورت پیش فرض از رابط کاربری اختصاصی سامسونگ One Ui 2.5 بر مبنای اندروید 10 بهره می‌برد. در بررسی گلکسی A12 به طور مفصل در مورد این بخش توضیح دادیم و برای اطلاعات بیشتر شما را به مطالعه‌ی این مطلب دعوت می‌کنیم.

رابط کاربری اختصاصی سامسونگ
رابط کاربری اختصاصی سامسونگ

در زمینه‌‌ی امنیت هم متاسفانه حسگر اثرانگشت قربانی کاهش هزینه‌ها شده و تنها شاهد روش‌های تشخیص چهره دو بعدی به کمک دوربین سلفی و همچنین راه‌های قدیمی‌‌تر الگو و پین هستیم. عملکرد تشخیص چهره این گوشی کم و بیش قابل قبول می‌باشد، اما اگر امنیت برایتان اهمیت دارد شاید بهتر باشد به این روش تکیه نکنید. به غیر از این زمانی که نور محیط کاهش پیدا کند هم باز این روش کارایی خود را از دست می‌دهد.

باتری

گلکسی A02s به یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع 15 وات مجهز شده است. این ظرفیت بالا در کنار رزولوشن HD نمایشگر و قدرت نه چندان زیاد سخت افزار باعث می‌شود تا این گوشی شارژدهی کاملا رضایت بخشی داشته باشد و در استفاده عادی بتواند بین 1.5 تا 2 روز شما را همراهی کند.

بخش باتری
بخش باتری

در مورد سرعت شارژ شدن هم این محصول به حدود 2 ساعت زمان برای رسیدن از شارژ 0 به 100 نیاز دارد که برای دستگاهی با این قیمت کاملا معقول به حساب می‌آید. گذشته از این به کارگیری درگاه Type C در گلکسی A02s نیز قطعا یک نکته مثبت ارزیابی می‌شود.

جمع بندی

اگر به دنبال خرید یک گوشی ارزان قیمت هستید که صفحه نمایشی بزرگ داشته باشد و بتواند با یک بار شارژ و استفاده عادی تا دو روز شما را همراهی کند و گذشته از این طراحی به روز و دوربین با کیفیت مناسب هم از دیگر ویژگی‌های آن باشند، قطعا باید نگاهی ویژه به گلکسی A02S سامسونگ داشته باشید.

7.7
نگاه کلی به گلکسی A02S

گلکسی A02s یک صفحه نمایش بزرگ 6.5 اینچی دارد که از یک باتری پرظرفیت 5000 میلی آمپر ساعتی تغذیه می‌کند و همین باعث می‌شود تا شارژدهی رضایت بخش و خوبی را از این محصول ارزان قیمت شاهد باشیم. طراحی به روز و همچنین دوربین با کیفیت مناسب را هم به این مجموعه اضافه کنید تا گلکسی A02S به یک گزینه جدی برای خرید در بازه قیمتی خود تبدیل شود.

طراحی
7.7
نمایشگر
7
نرم‌ افزار
8
سخت افزار
7
دوربین
8
باتری
8.5
ارزش خرید
8
مزایا
  • صفحه نمایش بزرگ 6.5 اینچی
  • طراحی به روز
  • شارژدهی بسیار خوب باتری
  • دوربین اصلی با کیفیت مناسب
  • پشتیبانی از شارژ سریع 15 واتی
معایب
  • نبود حسگر اثرانگشت
  • دوربین ماکرو بی‌کیفیت
  • قدرت سخت افزاری نه چندان خوب
13
10
4
0
2

یک دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لطفا بررسی تخصصی m51 و a42 5g رو قرار بدین.

مطالب بیشتر

راهنمای خرید هولدر موبایل برای ماشین در تمامی رده‌های قیمتی (دی 1401)

"از هر چهار تصادف رانندگی یکی از آن‌ها به دلیل استفاده از گوشی هوشمند توسط راننده است." این...

پویا علیمی time-alt ۳۰ آذر ۱۴۰۱

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

بهترین گوشی ها با عمر بالای باتری و شارژدهی طولانی – دی ۱۴۰۱

گوشی‌های هوشمند هم مثل دیگر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل از باتری نیروی خود را دریافت...

محمد ملکان time-alt ۵ مهر ۱۴۰۱

راهنمای خرید اسپیکر ارزان قیمت تا ۱ میلیون تومان (دی 1401)

از گذشته گوش دادن به موسیقی یکی از کارهای مورد علاقه انسان‌ها بوده که برای پر کردن اوقات فراغت...

محمد ملکان time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

بهترین گوشی های اقتصادی تا ۵ میلیون تومان (دی ۱۴۰۱)

بهترین گوشی های اقتصادی بازار تا ۵ میلیون تومان از شرکت‌های نوکیا، سامسونگ و شیائومی در این...

پویا علیمی time-alt ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین هدفون و هندزفری‌ بازار در تمام رده‌های قیمتی

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین هدفون و هندزفری‌ها را در بازی قیمتی 100 هزار تومان تا 10...

محمد ملکان time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین گوشی میان رده از ۵ تا ۱۰ میلیون (دی ۱۴۰۱)

میانرده های جدید شهریور ۱۴۰۱ (بهترین گوشی های ۵ تا ۱۰ میلیون) در این مطلب معرفی شده‌اند و نقاط...

محمد ملکان time-alt ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱