نقد و بررسی هواوی نوا 3

سال 2018 تا به اینجای کار، یکی از شلوغ ترین سال ها برای هواوی بوده است؛ چرا که گوشی های زیادی در رده های مختلف قیمتی تحت برند هوآوی و برند زیرمجموعه آنر روانه بازار شده است. گوشی های هوآوی پی 20 پرو و honor 10 از موفق ترین محصولات هوآوی در سال 2018 می باشد و برخی از کاربران گوشی پی 20 پرو را از نظر دوربین، قدرتمند ترین می دانند.

در میان گوشی های پرطرفدار هواوی، سری نوا نیز دیده می شود که در طبقه بندی محصولات میان رده قرار می گیرد. هوآوی بعد از گوشی محبوب nova 3e، اکنون دو نسخه جدید از سری نوا را معرفی کرده است که نوا 3 و نوا 3i نام دارد. گوشی نوا 3 که در ادامه به نقد و بررسی آن خواهیم پرداخت، مشخصاتی نزدیک به گوشی های پرچمدار دارد و شاید به نوعی بتوان آن را در دسته محصولات پرچمدار ارزان قیمت قرار داد. بر خلاف وان پلاس که محصولات خود را پرچمدار تلقی می کند، هواوی، گوشی نوا 3 را یک محول پرچمدار نمی داند و همچنان پرچمدار اصلی خود را پی 20 پرو یاد می کند. با این حال، این دو گوشی از نظر سخت افزاری شباهت های زیادی با یکدیگر دارند و تفاوت اصلی آن ها به نمایشگر، باتری و سیستم فوق العاده دوربین سه گانه بکار رفته در پی 20 پرو بر می گردد.

خرید گوشی huawei nova 3 با بهترین قیمت

جعبه گشایی از هواوی نوا 3

طراحی

به نظر می رسد که طراحی اکثر گوشی های معرفی شده در سال 2018 از چند دستورالعمل مشترک استفاده می کند که عبار است از؛ باریک کردن حاشیه های اطراف نمایشگر، استفاده از نسبت تصویر کشیده، بدنه شیشه و فلزی و اضافه کردن بریدگی به قسمت بالای نمایشگر. گوشی نوا 3 نیز از تمامی این دستور العمل ها استفاده می کند که طرفداران و مخالفان خاص خود را دارد. هواوی همانند گوشی پی 20 پرو، یک نسخه گرادیانی نیز برای این محصول در نظر گرفته است که پنل پشتی آن در قسمت بالا رنگ آبی داشته و قسمت پایین آن، بنفش می باشد. نسخه ای که برای بررسی در اختیار ما قرار داشت، رنگ مشکی نوا 3 بود که پنل پشتی آن ظاهری شبیه به جیوه دارد و همین موضوع باعث زیبایی دو چندان آن شده است. البته این زیبابی زمانی بیشتر جلب توجه می کند که پنل پشتی نوا 3 تمیز باشد؛ چرا که این گوشی به شدت جاذب لکه اثر انگشت بوده و احتمالا مجبور به استفاده از کاور های محافظ برای آن خواهید بود.

گوشی هواوی نوا 3 از کیفیت ساخت بسیار خوبی برخوردار بوده و فریم فلزی آن از عرض مناسبی بهره می برد که استفاده از گوشی را آسان می کند. با این حال پنل پشتی بسیار لغزنده است که مراقبت بیشتری را می طلبد. در سمت راست دستگاه، کلید های تنظیم حجم صدا و پاور قرار دارند که دکمه پاور توسط بافتی متفاوت، از کلیدهای تنظیم صدا، جدا شده است. درگاه سیمکارت نیز در سمت چپ دستگاه قرار دارد و می توان از جایگاه سمیکارت دوم این گوشی، به عنوان جایگاه کارت حافظه خارجی نیز استفاده کرد و امکان استفاده از دوسیمکارت و کارت حافظه جانبی به صورت همزمان در نوا 3 وجود ندارد. لبه پایینی nova 3 هم میزبان حضور اسپیکر، میکروفون مکالمه، پورت USB type-C و البته جک 3.5 میلی متری هدفون می باشد!!!

نمایشگر

نوا 3 دارای نمایشگر 6.3 اینچی از نوع IPS LCD می باشد که رزولوشن آن 2340×1080 می باشد. عدد 2340 نشان می دهد که نمایشگر این گوشی کشیده تر از نسخه های بکار رفته در پی 20 پرو و آنر 10 بوده و نسبت تصویر آن، 19:5:9 می باشد. این نمایشگر، دارای ویژگی یا برتری خاصی نمی باشد و فقط کیفیتی بسیار خوب و متناسب با رده قیمتی محصول در اختیار می گذارد. تراکم پیکسلی در این نمایشگر به 409 پیکسل در هر اینچ می رسد که برای استفاده روزمره کاملا کافی به نظر می رسد. به نظر می رسد صفحه نمایش نوا 3 رنگ آبی را به صورت سرد تری به نمایش می گذارد که البته با قرار دادن حالت نمایشگر روی گزینه نرمال، دقت رنگ ها افزایش یافته و به استاندارد sRGB نزدیک تر می شود. البته امکان تنظیم دستی دمای رنگ ها هم وجود دارد و کاربران می توانند براساس سلیقه خود نوع نمایش رنگ ها را انتخاب نمایند.

نوا 3

خوشبختانه هوآوی حالتی نرم افزاری در نوا 3 قرار داده است که می توان بریدگی نمایشگر را پنهان کرد. این گزینه در واقع با مشکی کردن دو سمت بریدگی، سعی در متقارن نشان دادن ظاهر قسمت جلو دارد؛ اما از آنجایی که رنگ مشکی و کنتراست این نمایشگر به خوبی نمایشگر های اولد نمی باشد، بریدگی نمایشگر این گوشی چندان هم پنهان نخواهد شد. اما با این حال، وجود این ویژگی برای کسانی که مخالف بریدگی هستند، بسیار مفید و کاربردی خواهد بود. حداکثر روشنایی پنل بکار رفته در نوا 3، در سطح مطلوبی قرار دارد اما حداکثر روشنایی آن را نمی توان به خوبی رقبایی چون وان پلاس 6 دانست. حداقل نور نمایشگر نیز میزان خوبی دارد و با روشن کردن حالت EYE comfort که فیلتر کننده نور آبی است، می توان به راحتی از این گوشی در محیط های کم نور استفاده کرد.

نوا 3

حاشیه های اطراف نمایشگر و بریدگی بالای نمایشگر باعث شده است که این گوشی بی شباهت به گوشی آیفون 10 نباشد. همچنین نوا 3 جزو معدود گوشی های اندرویدی با بریدگی نمایشگر می باشد که حاشیه پایین آن، چندان بزرگ نمی باشد. در قسمت بریدگی، دوربین دوگانه سلفی، اسپیکر مکالمه، چراغ اعلان و فرستنده مادون قرمز قرار دارد که برای تشخیص چهره در محیط های تاریک کاربرد خواهد داشت. عملکرد ویژگی تشخیص چهره نوا 3 در محیط های روشن و تاریک، بسیار خوب و سریع می باشد؛ با این حال در برخی مواقع پیش می آید که نوا 3 درمحیط های تاریک، عاجز از تشخیص چهره می شود. به غیر از این مورد، نوا 3 دارای سنسور اثر انگشت نیز می باشد که در قسمت پشتی قرار داشته و محل بسیار مناسبی دارد. استفاده از این سنسور، بسیار آسان بوده و دقت و سرعت آن در سطح بالایی قرار می گیرد.

دوربین

هواوی نوا 3 دارای سیستم دوربین دوگانه هم در قسمت جلو و هم در قسمت عقب می باشد. در قسمت پشتی، دوربین اصلی با سنسور 16 مگاپیکسلی وجود دارد که در پس لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/1.8 قرار گرفته است. دوربین دوم هم از سنسور 24 مگاپیکسلی تک رنگ یا مونوکروم استفاده می کند که گشودگی دهانه لنز آن نیز f/1.8 می باشد. در قسمت جلو از دوربین اصلی 24 مگاپیکسلی با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.0 استفاده شده است که یک دوربین 2 مگاپیکسلی جهت سنجش عمق، آن را همراهی می کند. از این رو مشخصات دوربین نوا 3 را  تقریبا می توان مشابه گوشی آنر 10 دانست.

نوا 3

رابط کاربری دوربین، حالت های متنوعی را در اختیار می گذارد که در قسمت بالای دکمه شاتر، چیده شده اند. تغییر بین حالت های مختلف، از طریق سوایپ کردن به سمت راست یا چپ انجام می گیرد که یاد آور رابط کاربری دوربین ios می باشد. از حالت های مختلف دوربین می توان به حالت های اصلی چون فیلم و عکس و سایر ویژگی ها مانند حالت پرتره؛ حالت دیافراگم و AR lens اشاره کرد. در انتهای نوای ویژگی ها، گزینه بیشتر وجود دارد که ویژگی کاربردی HDR و سایر ویژگی ها همچون حالت Pro، صحنه آهسته، پاناروما و عکاسی در حالت مونوکروم را در دل خود جای داده است. مشکلی که در این قسمت وجود دارد، این است که هواوی دستری به ویژگی های اصلی دوربین را دشوار تر کرده در حالی که ویژگی های نه چندان کاربردی مانند AR lens به راحتی قابل دسترس هستند. علاوه بر این، هیچ حالت خودکاری برای HDR در نظر گرفته نشده و دسترسی به حالت HDR نیز از قسمت More امکان پذیر می باشد.

در زمینه کیفیت تصاویر، باید گفت که با یک گوشی هواوی گونه رو به رو هستیم؛ چرا که پردازش های ثانویه بسیار زیادی روی تصاویر انجام می گیرد. حالت هوش مصنوعی به طور پیش فرض روشن است که بار پردازش های ثانویه را بیش از پیش کرده است. بیشترین تاثیری که هوش مصنوعی گوشی نوا 3 به وجود می آورد، مربوط به رنگ ها می باشد. این ویژگی وظیفه تشخیص خودکار صحنه ها را برعهده دارد که عملکرد آن در تمامی مواقع صحیح نمی باشد. گذشته از این موارد، هوش مصنوعی باعث شادابی بیش از حد رنگ ها و غیر طبیعی شدن آن ها و همچنین شارپ شدن بیش از حد تصاویر می شود. البته در برخی مواقع، روشن بودن هوش مصنوعی، باعث بهبود گستره داینامیکی نیز می شود؛ با این حال خاموش بودن گزینه هوش مصنوعی، به احتمال زیاد گزینه بهتری خواهد بود.

نوا 3

در زمان خاموش بودن ویژگی هوش مصنوعی نیز، شاهد نتایج قابل پیش بینی هستیم. هنوز هم تصاویرثبت شده، بیش از حد شارپ می شوند، اما جزئیات خوبی در آن ها به چشم می خورد. رنگ سفید (وایت بالانس) کمی مایل به دمای سرد تر می باشد، با این حال و به طور کلی، رنگ ها و کنتراست تصاویر را می توان در سطح بسیار خوب قرار داد. از این رو کیفیت تصاویر در مجموع برای اشتراک در شبکه های اجتماعی و … قابل قبول می باشد. گستره پویایی تصاویر در حالت استاندارد، در سطح قابل قبولی قرار می گیرد، با این حال استفاده از حالت HDR در روشن تر شدن قسمت های سایه، موثر واقع می شود.

دوربین سلفی 24 مگاپیکسلی، تصاویری با جزئیات بالا و رنگ های شاداب به ثبت می رساند که از ویژگی هوش مصنوعی نیز پشتیبانی می کند. این دوربین دارای یک حالت HDR Pro می باشد که نقش بسزایی در بهبود محدوده پویایی تصاویر دارد.

سخت افزار و عملکرد

از لحاظ عملکرد سخت افزاری، گوشی نوا 3 قابل پیش بینی است. چرا که این گوشی از این تراشه کیرین 970 استفاده می کند که پیش از این در تعدادی از گوشی های هوآوی شاهد عملکرد آن بوده ایم. حدود یک سال پیش، هوآوی برای اولین بار از این پردازنده در گوشی های پرچمدار خود یعنی میت 10 و میت 10 پرو استفاده کرد و این تراشه همچنان نیز تراشه پرچمدار هواوی به شمار می آید. درست است که این پردازنده، از نمونه بکار رفته در رقبایی چون وان پلاس 6 و ایسوس زنفون 5Z ضعیف تر است، اما با توجه به رده قیمتی نوا 3، استفاده از پردازنده کیرین 970 را می توان راضی کننده دانست. نا گفته نماند که این گوشی به 128 گیگابایت حافظه داخلی مجهز بوده و از 4 گیگابایت حافظه رم بهره می برد.

نوا 3

بنچمارک های گرفته شده از این گوشی نشان می دهد که قدرت سخت افزاری آن برای انجام بیشتر امور، کاملا کافی است. در مدت زمان استفاده ما، این گوشی عملکرد سریع و در بیشتر موارد عملکرد نرم و روانی از خود به نمایش می گذاشت، با این حال گوشی نوا 3 را در این زمینه نمی توان به خوبی وان پلاس 6 دانست.

این گوشی در زمینه اجرای بازی های موبایل نیز عملکرد مناسبی دارد. بازی های سنگین به خوبی در این گوشی قابل اجرا هستند و نوا 3 از قدرت سخت افزاری مناسب برای اجرای بازی هایی چون آسفالت 9 و PUBG برخوردار است. این گوشی از ویژگی GPU Turbo هواوی بهره می برد که به گفته هوآوی باعث بهبود عملکرد و کارایی بیشتر گوشی در هنگام اجرای بازی ها خواهد شد؛ با این حال، این ویژگی در حال حاضر برای دو بازی محبوب PUBG و Mobile legends در دسترس بوده و سایر بازی ها از آن پشتیبانی نمی کنند.

نرم افزار

هواوی نوا 3 به سیستم عامل نسخه 8.1 اندروید مجهز شده و رابط کاربری EMUI 8.2 روی آن نصب می باشد. EMUI 8.2 جدید ترین نسخه از پوسته اندرویدی هوآوی می باشد که فاصله زیادی با اندروید خالص دارد، با این وجود، هوآوی در سال های اخیر سعی در بهبود طراحی و عملکرد آن داشته تا کمتر مورد انتقاد کاربران قرار گیرد.

صفحه اصلی رابط کاربری، ظاهر ساده ای دارد و به طور پیش فرض، تمامی اپلیکیشن ها همانند ios در این چیده شده اند؛ اما یک گزینه دیگر برای فعال کردن منوی اپلیکیشن ها وجود دارد. منوی اپلیکیشن های این رابط کاربری کمی قدیمی به نظر می رسد و همچنان ژست معروف بالا کشیدن صفحه برای دسترسی به این منو، در دسترس نبوده که باعث می شود برای استفاده از آن، مجبور به زدن دکمه اپلیکیشن ها باشیم.

هواوی نوا 3

رابط کاربری هواوی، هیچگونه فریمی برای یکنواخت شدن ظاهر آیکون ها در نظر نمی گیرد که می تواند طرفداران و مخالفان خاص خود را داشته باشد. همچنین با نگه داشتن طولانی مدت انگشت روی آیکون برخی اپلیکیشن ها، می توان از میانبرهای مفیدی استفاده کرد. پنل اعلانات به صورت پیش فرض، ظاهر سفیدی دارد، با این حال در برخی تم های دیگر، ظاهری تیره تر به خود می گیرد. با کشیدن انگشت به سمت پایین، منوی جست و جو در اختیار گذاشته می شود و برای دسترسی آسان تر به پنل نوتیفیکیشن ها، هواوی از ژست های حرکتی برای سنسور اثر انگشت استفاده کرده است.

تعداد اپلیکیشن های پیش فرض نصب شده روی نوا 3 ، چندان زیاد نیستند و طراحی آن ها در مجموع خوب می باشد. در برخی موارد مانند اپلیکیشن پیام ها و مرورگر، هواوی تصمیم به استفاده از اپلیکیشن های گوگل گرفته است. اما همچنان اپلیکیشن های زیادی مانند موسیقی، گالری، ایمیل، مدیریت فیل و … وجود دارد که توسط هوآوی توسعه داده شده اند و در کنار اپلیکیشن های مشابه گوگل قرار گرفته اند. انتظار می رود هواوی با گذشت زمان، تعداد اپلیکیشن های پیش فرض خود را به صفر برساند؛ چرا که به نظر می رسد گوگل مشکلی با وجود اپلیکیشن هایی با کاربرد یکسان، مشکلی ندارد.

در مجموع می توان گفت که رابط کاربری هواوی از تکرار فاصله گرفته و ظاهر بروزتری به خود گرفته است؛ اما این رابط کاربری همچنان هم نیاز به بهبود دارد و هواوی باید برای بروزرسانی های آهسته خود، برنامه های ویژه تری داشته باشد.

هواوی نوا 3

باتری

گوشی هواوی نوا 3 به باتری نسبتا بزرگ  3750 میلی آمپر ساعتی مجهز شده است که در استفاده نیمه سنگین مانند استفاده از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی، استفاده از دوربین، استریم موزیک، و اجرای بازی به مدت کم، می تواند به راحتی تا یک روز کاری را دوام بیاورد. این گوشی از شارژ سریع 18 واتی هواوی پشتیبانی می کند که البته سرعت آن را چندان هم نمی توان زیاد دانست. با استفاده از تجهیزات درون جعبه محصول، گوشی نوا 3 در عرض 1 ساعت، حدود 50 درصد شارژ می شود و شارژ کامل آن کمی بیشتر از 2 ساعت زمان نیاز دارد.

نوا 3

نقاط مثبت

  • نمایشگر با کیفیت
  • کیفیت ساخت بالا و طراحی زیبا
  • دوربین با امکانات فراوان
  • شارژدهی خوب باتری
  • سخت افزار با قدرت قابل قبول
  • تشخیص چهره و سنسور اثر انگشت سریع

نقاط منفی

  • نبود لرزشگیر اوپتیکال و عملکرد ضعیف دوربین در محیط های کم نور
  • فاقد NFC
  • فاقد بدنه مقاوم در برابر آب
  • بدنه لک پذیر
  • نبود اسپیکر استریو

نظر شما در مورد گوشی هواوی نوا 3 چیست؟

۳ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سلام.چند تا سوال داشتم.من یک گوشی برای بازی به مدت طولانی میخوام.دوربین هم تا حدودی برام مهمه. بنظرتون huawei nova 3 بهتره یا honor play.میخوام گوشی توی بازار هم گیر بیاد.قیمتش کمتر از 4 میلیون باشه بهتره.

سلام
از این اسکیت مینیاتوری هم تو سایت برای فروش دارید ؟ من حتما یکی میخوام
https://saymandigital.com/wp-content/uploads/2018/09/20180926_134934.jpg

احسان ناموری
۸ مهر ۱۳۹۷ در ۱۶:۴۲

سلام و درود
با تشکر از بررسی خوبتون . اول در باره بررسی بگم : ای کاش ودیو بررسی رو قرار بدین . نکات رو به صورت نوشتار روی فیلم بیان کنید / اگر امکان داره لطف کنید در بررسی هاتون یکم بیشتر روی گیمینگ مانور بدین . مثلا حداقل 4 عکس از گیمینگ قرار بدین برای بازی های معروف . / در کل عکس های بیشتری از محصول قرار بدین . اگه بتونید صفحه نمایش رو با گوشی همرده در تاریکی در 3 عکس مقایسه کنید دیگه فوق العاده میشه .
درباره گوشی : نمیدونم چرا با گوشی های هوآوی حال نمیکنم اصلا حس خوبی بهشون ندارم . نمیتونم خودمو قانع کنم که برای گوشی هوآوی پول بدم .
اگر قرار باشه هزینه کنم ترجیح میدم چند برابر بیشتر قیمت هوآوی رو برای گوشی های درجه یک چینی شیائومی و OppO و Vivo هزینه کنم. این دو برند خاص ترین برند چین هستند (امیدوارم سایمان دیجیتال این گوشی های اپو و ویو رو برای فروش بیاره . حالا که گوشی ها با ارز آزاد وارد می شوند . پس چرا گوشی های خوب وارد نشن )
با تشکر

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰