بررسی شیائومی می 10 لایت 5G

نسخه لایت پرچمداران شیائومی، جزو محصولات مهم این کمپانی می‌باشد و چینی‌ها معمولا تمرکز خوبی روی آن‌ها دارند. در دو سال قبل، پرچمدار سری می شیائومی، خانواده پرجمعیتی داشت که در آن علاوه بر نسخه پرو، لایت و تی، شاهد یک نسخه دیگر با پسوند SE بودیم. امسال اما شاهد عرضه نسخه SE نیستیم و به نظر می‌رسد Xiaomi، می 10 لایت را به قدری قدرتمند می‌داند که از عرضه نسخه SE صرف نظر کند. بد نیست بدانید که نسخه SE معمولا کمی قدرتمند تر از نسخه لایت پرچمداران شیائومی می‌باشد و برخی از اولین‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. به عنوان مثال گوشی Mi 9 SE اولین گوشی دنیا بود که با پردازنده اسنپدراگون 712 روانه بازار شد.

گوشی می 10 لایت هم تقریبا در این مسیر حرکت کرده و جا را برای نسخه SE تنگ‌تر کرده است. در واقع این گوشی جزو اولین میان‌رده‌های بازار می‌باشد که به تراشه جدید کوالکام، یعنی اسنپدراگون 765G مجهز شده است و به همین دلیل، اهمیت بالایی در بازار میان‌رده‌ها دارد. چرا که به وسیله این تراشه، Mi 10 Lite اتصال 5G را به ارمغان می‌آورد و شیائومی با عرضه این گوشی، نشان می‌دهد که اتصال 5G تا چه اندازه مهم است و برای استفاده از آن، لزوما نباید گوشی‌ها پرچم‌دار تهیه کرد.

در ادامه این مقاله، به بررسی شیائومی می 10 لایت 5G خواهیم پرداخت و به طور مفصل‌تری با بخش‌های مختلف آن آشنا خواهیم شد؛ اما پیش از هر چیز بد نیست نگاهی به مشخصات کلی و ویدئوی جعبه گشایی آن داشته باشیم.

تعداد سیم کارتدو سیم کارت
ابعاد۱۶۳.۷x ۷۴.۸ x ۷.۹ میلی‌متر
وزن۱۹۲ گرم
ساختار بدنه
تراشهQualcomm SDM765 Snapdragon 765G
پردازنده ‌ی مرکزیهشت هسته‌ای (1×2.84یک هسته‌ی 2.4 گیگاهرتز Kryo 475 Prime و یک هسته‌ی 2.2 گیگاهرتز Kryo 475 طلایی و شش هسته‌ی 1.8 گیگاهرتز Kryo 475 نقره‌ای)
پردازنده ‌ی گرافیکیAdreno 620
نوع صفحه نمایشSuper AMOLED capacitive touchscreen, 16M colors
اندازه صفحه نمایش۶.۵۷ اینچ
رزولوشن صفحه نمایش۱۰۸۰x۲۴۰۰ پیکسل
تراکم پیکسلی صفحه نمایش۴۰۱ پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش۱۶ میلیون رنگ
محافظت صفحه نمایشگوریلا گلس ۵
سایر قابلیت‌ها صفحه نمایشHDR10
حافظه داخلی۱۲۸ گیگابایت
مقدار RAM۶ گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه جانبیخیر
شبکه های ارتباطی2G / 3G / 4G/5G
شبکه 2GGSM 850 / 900 / 1800 / 1900 – SIM 1 & SIM 2 (dual-SIM model only)
شبکه 3GHSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100
شبکه 4G1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 20, 28, 38, 40, 41
فن‌آوری‌های ارتباطیوای فای،بلوتوث نسل 5.1، NFC، اینفرارد
WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, hotspot
bluetooth5.1, A2DP, LE, aptX HD, aptX Adaptive
GPSdual-band A-GPS, GLONASS, BDS, GALILEO, QZSS
Radio
درگاه ارتباطی2.0 Type-C
دوربین۴۸ مگاپیکسل (۰.۸ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۲.۰ اینچ سایز سنسور، لنز واید ۲۶ میلی‌متری، f/1.8، فوکوس خودکار با تشخیص فاز)، ۸ مگاپیکسل (لنز ۱۳ میلی‌متری فوق‌عریض ۱/۴ اینچ سایز سنسور، ۱.۱۲ میکرومتر سایز پیکسل، f/2.2)،2 مگاپیکسل (۱.۱۲ میکرومتر سایز پیکسل، لنز ماکرو، f/2.4)،۲ مگاپیکسل (سنسور تشخیص عمق تصویر، f/2.4)
سایر قابلیت‌های دوربینپاناروما،HDR، فلاش LED
فیلمبرداری4320p@30fps، 2160p@30/60fps، 1080p@30/60/120/240/960fps; لرزشگیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
دوربین سلفی۱۶ مگاپیکسل (لنز واید، ۱/۰ میکرومتر سایز پیکسل، ۱/۳.۰۶ اینچ سایز سنسور، f/2.5)
جک ۳.۵ میلی‌متریدارد
سیستم عاملاندروید ۱۰
حس‌گرهاحسگر اثر انگشت(اپتیکال،زیر نمایشگر)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما، فشارسنج
مشخصات باتریباتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۴۱۶۰ میلی آمپر ساعت،شارژ سریع ۲۰ وات

طراحی

می 10 لایت شاید عضوی از خانواده می 10 باشد؛ اما در زمینه طراحی شباهت کمی به سایر اعضای این خانواده دارد. همانند نسل قبل، یعنی می 9 لایت، شیائومی برای این گوشی فریم پلاستیکی در نظر گرفته است که همین موضوع یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های می 10 لایت، با می 10، می 10 پرو و می 10 اولترا را رقم می‌زند. البته این گوشی برای پنل پشت و جلو، از محافظ گوریلا گلس 5 استفاده می‌کند که باعث می‌شود همچنان در مقایسه با برخی رقبا مانند گلکسی A71، بدنه باکیفیت‌تری داشته باشد.

می 10 لایت ابعادی برابر با ۱۶۳.۷x ۷۴.۸ x ۷.۹ میلی‌متر و وزنی معادل 192 گرم دارد که نشان می‌دهد در مقایسه با نسل قبلی، حدود 1 میلی‌متر نازک‌تر شده و حدود 16 گرم سبک‌تر از Mi 10 5G می‌باشد. از این رو Mi 10 Lite 5G عنوان خوش دست‌ترین گوشی خانواده می 10 را به خود اختصاص می‌دهد و در زمینه ارگونومی نمره بالایی کسب می‌کند.

بررسی شیائومی می 10 لایت 5G

شیائومی در قسمت جلوی می 10 لایت، از نمایشگر 6.57 اینچی با بریدگی قطره‌ای استفاده کرده است که باعث می‌شود این گوشی ظاهر نسبتا قدیمی داشته باشد. حاشیه‌های اطراف این نمایشگر، نسبتا باریک هستند، اما این حاشیه‌ها در قسمت پایین و بالا، ضخیم‌تر می‌شود که باعث می‌شود می 10 لایت در این زمینه جزو بهترین‌ها نباشد.

همانند نسل قبلی، اسپیکر مکالمه در قسمت بالای بریدگی قرار گرفته است و در کنار آن، سنسورهای متعددی مانند سنسور نور و سنسور مجاورت، وجود دارند. علاوه بر این، به لطف استفاده نمایشگر اولد، شیائومی در این گوشی از سنسور اثر انگشت اپتیکال بهره برده است که در نیمه پایینی نمایشگر قرار گرفته و عملکرد رضایت بخشی به نمایش می‌گذارد.

بررسی شیائومی می 10 لایت 5G

در قسمت پشتی، شاهد دوربین چهارگانه هستیم که کمی بر آمده از بدنه می باشد، اما این بر آمدگی در حدی نیست که استفاده از گوشی در سطوح صاف را تحت تاثیر قرار دهد. شیائومی بر خلاف چیزی که در می 10 و می 10 پرو دیده بودیم، دوربین چهارگانه این محصول را درون قاب مربع شکل قرار داده است که همین موضوع باعث تفاوت طراحی می 10 لایت با سایر اعضا شده است. علاوه بر این، برخلاف چیزی که در Mi 10 5G دیده بودیم، لوگوی شیائومی به همراه سایر نشان‌‌ها و نوشته‌ها به صورت عمودی در سمت راست پنل پشتی دیده می‌شود که پیش از این نمونه آن را در برخی گوشی‌های هواوی دیده بودیم.

بررسی شیائومی می 10 لایت 5G

در نهایت بد نیست نگاهی به فریم پلاستیکی این گوشی داشته باشیم که ظاهری کاملا براق و نزدیک به فریم‌های آلومینیومی دارد. تمام کلید‌های مکانیکی این گوشی، روی سمت راست این فریم قرار داده شده و روی لبه پایین هم مواردی مثل، پورت USB C، اسپیکر و میکروفون اصلی به همراه درگاه سیمکارت مشاهده می‌شود که نشان می‌دهد این گوشی از کارت حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند. روی لبه بالایی هم جک 3.5 متری هدفون وجود دارد که در کنار آن، میکروفون ثانویه و فرستنده اینفرارد برای کنترل برخی لوازم خانگی قرار دارد.

نمایشگر

گوشی می 10 لایت 5G، از نمایشگری با اندازه 6.57 اینچ استفاده می‌کند که در مقایسه با نمایشگر می 9 لایت، حدود 0.2 اینچ بزرگ‌تر شده است. این نمایشگر شاید از نظر شکل و شمایل شباهتی به نمونه بکار رفته در سایر اعضای می 10 نداشته باشد، اما خوشبختانه شیائومی برای آن، پنل آمولد در نظر گرفته است که البته نرخ نوسازی تصویر آن، همچنان 60 هرتز می‌باشد.

رزولوشن این پنل، 1080×2400 پیکسل است که در نسبت تصویر 20:9، تراکم پیکسلی 401 ppi را در اختیار می‌گذارد. در زمینه روشنایی، پنل آمولد می 10 لایت ، مشابه اکثر پنل‌های اولد عمل می‌کند، به طوری که در حالت دستی، حداکثر روشنایی آن حدود 440 نیت بوده و در حالت خودکار، این رقم به 600 نیت افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، استفاده از این گوشی در محیط‌های روشن، بدون مشکل، میسر خواهد بود.

بررسی شیائومی می 10 لایت 5G

در قسمت تنظیمات نمایشگر، امکانات کاملی برای شخصی‌سازی رنگ‌ها در نظر گرفته‌شده است. به‌طورکلی سه پروفایل برای رنگ‌ها وجود دارد که خودکار، اشباع و اورجینال نام دارند. شیائومی به‌صورت پیش‌فرض حالت نمایشگر را روی حالت خودکار قرار داده است که در این حالت، رنگ‌ها بر اساس نور محیط تغییر خواهد کرد. گذشته از این موارد، در این حالت می‌توان دمای رنگ‌ها را نیز به‌دلخواه تغییر داد.

در حالت بعدی یعنی اشباع، مطابق انتظار رنگ‌ها به‌صورت اغراق‌شده‌ای به نمایش گذاشته می‌شوند تا احساس اولد بودن پنل به‌صورت بیشتری منتقل شود. اما اگر خواستار رنگ‌های دقیق هستید، با قرار دادن حالت نمایشگر روی اورجینال، می‌توانید رنگ‌های بسیار دقیقی را دریافت کنید. در این حالت، فضای رنگی نمایشگر Mi 10 Lite 5G به DCI-P3 تغییر می‌کند و خطای رنگی آن، بسیار کمتر از دو حالت قبلی می‌باشد.

بررسی شیائومی می 10 لایت 5G

گذشته از این موارد، یک منوی پیشرفته نیز برای تنظیم رنگ‌ها در نظر گرفته شده است که در آن می‌توان مواردی مثل فضای رنگی؛ دمای رنگ‌ها، اشباع‌شدگی، کنتراست، Hue و … را به‌صورت دستی تنظیم کرد؛ بااین‌حال همچنان می‌توان گفت که دقیق‌ترین رنگ‌ها متعلق به حالت اورجینال می‌باشد.

از دیگر قابلیت‌های نمایشگر می 10 لایت می‌توان به پشتیبانی از استاندارد HDR10 اشاره کرد که خوشبختانه امکان استریم محتوای مربوط از سه سرویس یوتیوب، آمازون و نتفلیکس را در اختیار می‌گذارد.

مشابه 99% گوشی‌های میان‌رده شیائومی، می 10 لایت نیز از اسپیکر تک‌گانه روی لبه پایینی استفاده می‌کند. این اسپیکر صدایی با حجم و وضوح مناسب در اختیار می‌گذارد؛ اما در زمینه عمق بیس، نمی‌توان عملکرد آن‌را به خوبی اسپیکر‌های بکار رفته در گوشی‌های پرچم‌دار دانست.

دوربین می 10 لایت 5G

دوربین جزو موارد مهمی است که می 10 لایت را در مقایسه با پرچم‌داران سری می 10، ارزان‌تر می‌کند. این گوشی به یک مجموعه دوربین استاندارد برای گوشی میان‌رده در سال 2020 مجهز شده و شاهد اعداد و ارقام عجیب و غریب در این قسمت نیستیم.

دوربین اصلی این گوشی از سنسور 48 مگاپیکسلی استفاده می‌کند که با فیلتر بِیِر 4 به 1، تصاویر 12 مگاپیکسلی ثبت می‌کند. این سنسور که پیش از این شاهد استفاده از آن در بسیاری از گوشی‌های ردمی بوده‌ایم، در پس لنز26 میلی‌متری با گشودگی دهانه دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و فاقد لرزشگیر اوپتیکال است.

بعد از دوربین اصلی، مهم‌ترین دوربین Mi 10 Lite 5G، دوربین فوق عریض آن می‌باشد که به سنسور 8 مگاپیکسلی مجهز شده و در کنار لنز 15 میلی‌‌متری با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.2، زاویه دید 120 درجه‌ای را پوشش می‌دهد. دو دوربین دیگر از سیستم دوربین چهارگانه این گوشی به ترتیب برای سنجش عمق و ثبت تصاویر ماکرو کاربرد دارد که هریک از آن‌ها به سنسور 2 مگاپیکسلی و لنزی با دهانه دیافراگم f/2.4 مجهز هستند.

بررسی شیائومی می 10 لایت 5G

وظیه ثبت تصاویر سلفی هم بر عهده یک سنسور 16 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت است که در پس لنزی با دیافراگم f/2.5 قرار دارد و پیش از این نمونه آن را در گوشی‌هایی مثل می نوت 10 لایت دیده بودیم.

رابط کاربری دوربین مشابه چیزی است که در گوشی های اخیر شیائومی دیده‌ایم، با این تفاوت که در MIUI 12 از نظر بصری، شاهد تغییرات مثبتی هستیم. حالت های مختلف دوربین مثل پرتره، فیلمبرداری و … روی نواری در بالای دکمه شاتر چیده شده اند که با سوایپ به سمت چپ یا راست، می توان بین آن ها جا به جا شد. در بالای این نوار حالت ها دکمه هایی برای جابه جایی بین دوربین های مختلف قرار داده شده است که در واقع زاویه دیدهای متنوع را در اختیار می گذارد. از قسمت بالای رابط کاربری هم می توان به مواردی مثل هوش مصنوعی، فیلتر ها، فلاش، HDR و … دسترسی داشت.

بررسی شیائومی می 10 لایت 5G

دوربین اصلی می 10 لایت 5G، مطابق انتظار در محیط‌های روشن عکس‌های با کیفیتی ثبت می‌کند. این تصاویر دارای جزئیات و وضوح مناسبی هستند که در اکثر موارد، نویز آن‌ها به خوبی کنترل می‌شود. رنج داینامیکی هم در بیشتر موارد وسیع است؛ اما کمی روشنایی بیشتر در قسمت سایه می‌توانست بهتر باشد.

در زمینه رنگ‌ها هم باید بگوییم که دوربین MI 10 Lite 5G رنگ‌ها را کمی اشباع شده‌تر از چیزی که در واقعیت وجود دارد، رندر می‌کند که این مورد برای برخی افراد خوشایند است. علاوه بر این روشن کردن حالت AI، به تولید تصاویری با رنگ‌های اشباع شده و کنتراست بیشتر سبب می‌شود که در حالت کلی استفاده از آن را برای عکاسان حرفه‌ای‌تر توصیه نمی‌کنیم.

همانند اکثر دوربین‌های با رزولوشن بالا در اسمارتفون‌ها، امکان عکاسی در رزلوشن کامل 48 مگاپیکسل برای دوربین اصلی می 10 لایت نیز در نظر گرفته شده است. به طور کلی تصاویر گرفته شده در این حالت (در محیط‌های روشن) دارای جزئیات بیشتری می‌باشد که البته نویز بیشتری هم در آن‌ها مشاهده می‌شود.

سیستم دوربین چهارگانه می 10 لایت، فاقد لنز تله فوتو می‌باشد؛ اما با توجه به استفاده از سنسور 48 مگاپیکسلی، شیائومی قابلیت زوم 2 برابری را در رابط کاربری قرار داده است که در واقع همان زوم دیجیتالی می‌باشد. تصاویر ثبت شده در این حالت، جزئیات خوبی دارند؛ اما این جزئیات را نباید به خوبی حالت عادی بدانیم. با این حال، کیفیت این تصاویر در حدی است که در برخی موارد می‌توان روی آن‌ها حساب کرد.

دوربین فوق عریض اما به دلیل استفاده از سنسور کوچک‌تر، در زمینه جزئیات و وضوح به خوبی دوربین اصلی عمل نمی‌کند؛ اما خوشبختانه رندر رنگ‌های آن، مشابه دوربین اصلی است. بعد از دوربین فوق عریض، نوبت به دوربین ماکرو می‌رسد که مشابه بیشتر نمونه‌های بکار رفته در گوشی‌های میان‌رده، نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید. به طور کلی این دوربین با فوکوس خودکار می‌تواند خلاقیت شما را در عکاسی افزایش دهد؛ اما رسالت دوربین ماکرو که ثبت جزئیات واضح از فاصله نزدیک است، برای این نمونه به خوبی تعریف نشده است. علاوه بر این، این دوربین در زمینه رنج داینامیکی هم عملکرد چندان خوبی ندارد و رندر رنگ‌ها در آن، متفاوت‌تر از دوربین اصلی و فوق عریض است.

برای ارزیابی عملکرد دوربین چهارم عمق سنج، باید سراغ تصاویر پرتره برویم که به کمک این دوربین و دوربین اصلی ثبت می‌شوند. عملکرد می 10 لایت در زمینه تشخیص لبه‌های سوژه، روی هم رفته بسیار خوب است و این موضوع برای هر دو سوژه انسانی و غیر انسانی صدق می‌کند. با این حال جزئیات این تصاویر کمی نرم‌تر به نظر می‌رسند و قابلیت HDR با وجود روشن کردن چهره، در زمینه کنترل هایلایت‌ها عملکرد خوبی از خود نشان نمی‌دهد.

در محیط‌های کم‌نور، دوربین اصلی می 10 لایت عکس‌هایی با رنگ‌های زنده ثبت می‌کند که البته جزئیات آن‌ها نسبت به تصاویر روز کم‌تر بوده و رنج داینامیکی آن‌ها نیز محدود‌تر است. با این حال، روشن کردن نایت مود، در تولید تصاویر بهتر، با جزئیات بیشتر و رنج داینامیکی وسیع‌تر، کاملا موثر است. تصاویر ثبت شده در زوم 2 برابر نیز کیفیت قابل قبولی دارند و خوشبختانه امکان استفاده از حالت شب برای آن وجود دارد.

اما برای عکاسی در نور کم، بهتر است سراغ دوربین فوق عریض نروید! این دوربین به دلیل استفاده از سنسور کوچک و لنزی با دهانه دیافراگم تاریک‌تر نسبت به دوربین اصلی، از قدرت کافی برای جذب نور برخوردار نیست که نتیجه آن تصاویری با نوردهی پایین، نویز زیاد و جزئیات نا واضح است. در ضمن بد نیست بدانید که این دوربین از Night Mode پشتیبانی نمی‌کند.

در بخش فیلم‌برداری، دوربین اصلی می 10 لایت قادر به ضبط ویدئو با کیفیت 4K 30fps بوده و دوربین فوق عریض هم در کیفیت full HD 30fps فیلمبرداری می‌کند. هر دو دوربین در نرخ فریم 30 از لرزشگیر دیجیتالی پشتیبانی می‌کنند که عملکرد آن بسیار خوب ارزیابی می‌شود؛ اما در نرخ فریم 60، لرزشگیر دیجیتالی غیر فعال خواهد شد. در زمینه کیفیت هم باید بگوییم که ویدئوهای 4K ضبط شده با این گوشی، جزئیات خوبی و نگ‌های زنده‌ای دارند که کمی نویز در آن‌ها مشاهده می‌شود و کنتراست آن‌ها کمی بیشتر از حالت طبیعی است.

در نهایت نوبت به دوربین سلفی می‌رسد که می 10 لایت از سخت‌افزار مشابه با نمونه بکار رفته در می نوت 10 لایت در آن استفاده می‌کند. این دوربین عکس‌هایی با جزئیات و رنگ‌های خوب ثبت می‌کند که در برخی موارد، شارپنس بیش از حد باعث مصنوعی شدن جلوه تصاویر می‌شود. در زمینه تصاویر پرتره هم این دوربین توانایی قابل قبولی در تشخیص لبه‎‌‌ها دارد؛ اما همچنان مشکل رنج داینامیکی محدود در آن‌ها دیده می‌شود.

سخت‌افزار می 10 لایت 5G

گوشی می 10 لایت از تراشه اسنپدراگون 765G استفاده می‌کند که جزو تراشه‌های میان‌رده کوالکام با پشتیبانی از 5G است. در کنار این تراشه، برای گوشی Mi 10 Lite 5G دو نسخه حافظه رم با ظرفیت 6 و 8 گیگابایت در نظر گرفته شده است که در سه ظرفیت 64،128 و 256 گیگ به بازار عرضه می‌شود.

تراشه اسنپدراگون 765G یکی از سریع‌ترین تراشه‌های موجود در بازار میان‌رده‌ها می‌باشد که مبتنی بر SoC آرم بوده و با فرآیند 7 نانومتری به تولید انبوه رسیده است. پردازنده مرکزی این تراشه از 8 هسته پردازشی شکلی گرفته است که در دو کلاستر پر قدرت و کم مصرف هستند. کلاستر اول از دو هسته با معماری Cortex-A76 استفاده می‌کند که هسته طلایی آن دارای فرکانس 2.4 گیگاهرتز بوده و هسته نقره‌ای، حداکثر فرکانس 2.2 گیگاهرتزی دارد. کلاستر بعدی اما از 6 هسته پردازشی با معماری Cortex-A55 شکل گرفته است که فرکانس کاری آن‌ها 1.8 گیگاهرتز می‌باشد.

اسنپدراگون 765G در مقایسه با 765، دارای پردازنده گرافیکی با فرکانس کاری بیشتر می‌باشد که آن را برای اجرای بازی‌های مختلف، مناسب‌تر می‌کند. علاوه بر این، این تراشه برتری‌های نرم‌افزاری هم دارد که از بین آن‌ها می‌توان به پشتیبانی از Game Smoother، Game Fast Loader و Game Network Latency Manager اشاره کرد.

بررسی شیائومی می 10 لایت 5G

پردازنده این تراشه تقریبا مشابه چیزی است که در اسنپدراگون 730G دیده بودیم؛ با این تفاوت که احتمالا به دلیل استفاده از هسته اصلی با فرکانس بیشتر، شاهد عملکرد بهتر در پردازش تک هسته‌ای خواهیم بود. اما تراشه اسنپدراگون 765G جزو اولین SoCهای میان‌رده می‌باشد که از اتصال 5G پشتیبانی می‌کند. این تراشه به مودم کوالکام X52 مجهز شده است که حداکثر سرعت آپلود و دانلود آن به ترتیب 3.7 و 1.6 Mbps بوده و از دو باند sub-6 و mmWave نیز پشتیبانی می‌کند.

در نهایت بد نیست به موتور هوش مصنوعی این تراشه اشاره کنیم که از پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی و هسته‌های اختصاصی استفاده می‌کند تا حد‌اکثر عملکرد خود را به نمایش بگذارد.

بنچمارک‌های گرفته شده از می 10 لایت 5G نشان می‌دهند که پردازنده مرکزی اسنپدراگون 765G، یکی از قدرتمندترین‌های موجود در بازار می‌باشد که رقیب اصلی اگزینوس 980 سامسونگ و کرین 810 هواوی به شمار می‌آید. به لطف استفاده از هسته اصلی سریع‌تر، عملکرد تراشه اسنپدراگون 765G در هر دو زمینه تک‌ هسته‌ای و چند هسته‌ای، بهتر از اسنپدراگون 720 و 730 می‌باشد؛ با این حال در بخش تک هسته‌ای، امتیاز این پردازنده کمی پایین‌تر از اگزینوس 980 است.

در زمینه گرافیکی اما، مطابق انتظار تراشه کوالکام با پردازنده گرافیکی آدرنو 620 ،عملکرد بسیار بهتری در مقایسه با رقبایی مثل اگزینوس 980 دارد که تا حدودی آن را برای اجرای بازی‌ها مناسب‌تر می‌کند. بنچمارک آنتوتو هم که دید کلی از توان دستگاه در اختیار می‌گذارد، نشان می‌دهد که می 10 لایت یکی از قدرتمندترین میان‌رده‌ها در رده قیمتی خود می‌باشد و رقیب اصلی Galaxy A51 5G و هواوی nova 7i محسوب می‌شود.

نرم افزار

می 10 لایت 5G همانند 99% گوشی‌های اخیر شیائومی، با اندروید 10 روانه بازار شده است که رابط کاربری MIUI 11 روی آن نصب می‌باشد. پیش از این بارها در مورد رابط‌کاربری شیائومی صحبت کرده‌ایم و در این مقاله به تکرار مکررات نخواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که در زمان بررسی، آپدیت MIUI 12 برای این گوشی عرضه شده بود که برای آشنایی با آن می‌توانید به لینک زیر مراجعه نمایید.

آشنایی با MIUI 12

بررسی شیائومی می 10 لایت 5G

به صورت خلاصه می‌توان گفت که در این رابط کاربری شما می‌توانید همه چیز را تغییر دهید، از شکل و شمایل آیکون ها و نحوه جابجایی بین صفحات اصلی گرفته تا شکل حسگر درون صفحه و خیلی بخش های دیگر. Miui 12 امکانات بسیار زیاد و کاربردی ارائه می‌دهد که از جمله‌ی آن ها می‌توان به پنجره شناور، دونیم کردن صفحه، سوپر والپیپر، قابلیت همیشه روشن(Always on) با شخصی سازی بالا، برنامه دوتایی، ژست های حرکتی و … اشاره کرد.

باتری می 10 لایت 5G

Mi 10 Lite 5G به باتری 4160 میلی‌آمپر ساعتی لیتیوم پلیمری مجهز شده است که در بین گوشی‌های میان‌رده با قابلیت 5G، ظرفیت چندان بزرگی به شمار نمی‌آید. با این حال این گوشی در زمینه شارژدهی عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش می‌گذارد که مطمئنا بیشتر کاربران را راضی خواهد کرد. (البته این شارژدهی مربوط به زمانی است که اتصال 5G دخالتی در شارژدهی نداشته است.)

بررسی شیائومی می 10 لایت 5G

این گوشی در آزمایش پخش مداوم ویدئو، حدود 19 ساعت دوام می‌آورد که آن را در بین بهترین‌ها قرار می‌دهد و انتظار می‌رود در استفاده نیمه سنگین، بتوان تا 1 روز روی شارژدهی آن حساب باز کرد. این گوشی از شارژ سریع با توان 20 وات پشتیبانی می‌کند که به وسیله آن می‌توان در 30 دقیقه حدود 55 درصد باتری را شارژ کرد. شارژ کامل دستگاه هم حدود 75 دقیقه زمان نیاز دارد که برای یک میان‌رده، کاملا راضی کننده است.

8.1
می 10 لایت 5G در یک نگاه

ترکیب نمایشگر باکیفیت، با تراشه اسنپدراگون 765G و باتری با شارژدهی بسیار خوب، باعث شده تا می 10 لایت یکی از بهترین میان‌رده‌ها در رده قیمتی خودش باشد. علاوه بر این، این گوشی دوربینی چهارگانه با عملکرد مناسب دارد که بیشتر کاربران را راضی خواهد کرد و رابط کاربری شیائومی، امکانات متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که در کنار قیمت مناسب، باعث می‌شود این گوشی ارزش خرید بالایی داشته باشد.

طراحی
7.8
نمایشگر
8.2
دوربین
8
سخت افزار
8.2
نرم افزار
7.6
باتری
8.7
ارزش خرید
8.5
مزایا
  • نمایشگر باکیفیت
  • پشتیبانی از 5G
  • شارژدهی بسیار خوب باتری و پشتیبانی از شارژ سریع
  • کیفیت خوب دوربین در نور روز
  • عملکرد مناسب پردازشی
معایب
  • نبود درگاه کارت حافظه
  • استفاده از فریم پلاستیکی
  • عملکرد دوربین سلفی می‌توانست بهتر باشد
50
11
4
2
2

۹ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سلام من از همین گوشی دارم یه چیزش رو من قم کردم وقتی وارد تنظیمات ک میشی یکم پایین تر تو بخش ستین ک میشم اونجا گذینه های توسعه دهنده هست که واردش ک میشد اون پایین هم یه گذینه هست که نوشته کوچک ترین عرض من اون عدد اصلیش رو قم کردم شما میدونید چه عددی وارد کنم ک اندازه درست در بیاد🤔

سلام من از همین گوشی دارم یه چیزش رو من قم کردم وقتی وارد تنظیمات ک میشی یکم پایین تر تو بخش ستین ک میشم اونجا گذینه های توسعه دهنده هست که واردش ک میشد اون پایین هم یه گذینه هست که نوشته کوچک ترین عرض من اون عدد اصلیش رو قم کردم شما میدونید چه عددی وارد کنم ک اندازه درست در بیاد🤔

زودداغ می‌کنه
۱۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۹:۰۵

سریع داغ می‌کنه و در مورد مپ و فیلمبرداری زود باطری خالی می‌کنه

آیا دمای بالای این گوشی در حالت استفاده معمول از آن منطقی است؟

ممنون ولی بررسی تون افت کرده
عکسی از گیمینگ گوشی قرار ندادید !
عکس از گوشی با سایت سایمان دیجیتال قرار ندادید !
لطفا مخفی کردن ناچ این گوشی رو هم با یک عکس نشون بدید ببینیم چطور میشه قابل تحمل هست یا نه
با تشکر

المیرا رضازاده
۲۵ آبان ۱۳۹۹ در ۱۵:۵۶

خیلی ممنون از این گزارش کاملتون.من میخواستم سامنوگ a71 بخرم . ولی بهد از خوندن این مطلب.به این نتیجه رسیدم که ارزش خریدن هواوی mi10 از اون بیشتره

ببخشید می ۹ لایت فریمش از حنس فلزه نوشیتید پلاستیکی !

کامل ترین بررسی هارو دارید مثل همیشه عالی ، فقط کاش یه بخش بررسی گیمینگ هم اضافه کنید

گوشی خیلی عالی ای هست فقط زمانی ارزش خرید داره که هزینه ریجستری روش نباشه واقعا هزینه سنگینی بهش اضافه میشه وگرنه قیمت خودش خیلی خوبه

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰