گوگل چه اطلاعاتی از ما دارد

گوگل چه اطلاعاتی از ما دارد؟

بخش عظیمی از درآمد گوگل به بخش تبلیغات این شرکت باز می‌گردد. این شرکت برای این‌که تبلیغات موفقی داشته باشد؛ نیاز به حجم زیادی از اطلاعات دارد. اما ما تا چه اندازه از این‌که گوگل چه اطلاعاتی از ما دارد، می‌دانیم؟ چگونه می‌توانیم حریم شخصی خود را حفظ کنیم؟

سخت‌ترین قسمت تبلیغ کردن شاید پیدا کردن گروه مورد نظر باشد. اگر کفش‌های ورزشی می‌فروشید، چه چیز راحت‌تر از این‌که هرکسی در رابطه با کفش‌های ورزشی حرف می‌زند یا جستجو می‌کند به طور جادویی با شما آشنا شود؟

گوگل سال‌هاست که از قوی‌ترین قطب‌های تبلیغاتی به شمار می‌رود. در این سال‌ها به طور ویژه‌ای از زیر بار افشا کردن اطلاعاتی که از کاربر جمع ‌آوری می‌کند شانه خالی کرده است. اما این شرکت آمریکایی اخیراً وادار به شفاف سازی در این رابطه شده است. چرا؟ اپل.

اطلاعات گوگل از ما

اپل همواره در خصوص امنیت و حریم شخصی کاربران خود حساسیت نشان داده است. ماه دسامبر سال گذشته (آذر ماه) سیاست‌های جدید اپل در خصوص اپلیکیشن‌های شخص ثالث اجرایی شد. طبق آن، همه برنامه‌ها باید جزئیات کامل اطلاعاتی که از کاربر جمع آوری می‌کنند را در معرض دید قرار دهند. با وجود کمی تاخیر، بالاخره گوگل برنامه‌های خود را بروزرسانی کرد و حال دید بهتری از این‌که گوگل از ما چه می‌داند داریم.

اپلیکیشن Google

اپلیکیشن گوگل نسخه‌ای در دسترس و شخصی‌سازی شده از موتور جستجوی گوگل است که می‌توانید روی گوشی ‌هوشمند خود استفاده کنید. این اپ هر چه ممکن است بخواهید از اخبار ورزشی، اطلاعات فیلم و سریال یا کتاب و اشخاص، همه را به خوبی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. خیلی اوقات به صورت مرموزی پیش از خودتان می‌داند دنبال چه چیزی می‌گردید. این موضوع به اطلاعاتی که گوگل از ما دارد مربوط است.

اطلاعاتی که به مبلغان غیر از گوگل ارسال می‌شود: موقعیت مکانی، تاریخچه جستجو، تاریخچه مرورگر، Usage Data (در اینجا زمان صرف شده در یک سایت. این داده به موتور جستجوی گوگل کمک می‌کند تشخیص دهد وب‌سایت تا چه اندازه مفید بوده است.)

اطلاعاتی که به گوگل برای تبلیغات و بازاریابی ارسال می‌شود: موقعیت مکانی، اطلاعات مخاطبین (اعم از آدرس، ایمیل و نام)، تاریخچه جستجو، تاریخچه مرورگر، شناسه کاربر و دستگاه، usage data (تعامل با محصولات)

اطلاعات مورد استفاده برای آنالیز: موقعیت مکانی، اطلاعات مخاطبین، داده‌های صوتی، تاریخچه جستجو، تاریخچه مرورگر، شناسه کاربر و دستگاه، usage data، عیب‌یابی و سایر اطلاعات.

اطلاعات گوگل از ما برای شخصی‌سازی: موقعیت مکانی، اطلاعات مخاطبین، داده‌های صوتی، تصاویر و ویدیو، تاریخچه جستجو، تاریخچه مرورگر، شناسه کاربر و دستگاه، usage data، عیب‌یابی، اطلاعات تبلیغاتی.

اطلاعات جمع‌آوری شده برای کارکرد برنامه: داده‌های خرید و پرداخت، موقعیت مکانی، اطلاعات مخاطبین (شامل آدرس، نام، ایمیل و شماره تلفن)، محتوای کاربر(شامل تصاویر، ویدیوها و فایل‌های صوتی و جزئیات سرویس مشتری)، تاریخچه جستجو، تاریخچه مرورگر، شناسه کاربر و دستگاه، usage data، عیب‌یابی، اطلاعات دیگر مشخص نشده.

اپلیکیشن Gmail

جیمیل سال‌های زیادی‌ست که از محبوب‌ترین سرویس‌های ایمیل به شمار می‌رود. با وجود این‌که می‌توان تحت وب به آن دسترسی داشت (مانند تمام سرویس‌های دیگر گوگل)، اپلیکیشن جیمیل بسیار محبوب است. این محبوبیت پیدا کردن جایگزین برای آن را دشوار می‌کند.

اطلاعاتی که به مبلغان غیر از گوگل ارسال می‌شود: موقعیت مکانی، شناسه‌های کاربر و داده‌های تبلیغاتی.

اطلاعات مورد استفاده برای آنالیز: تاریخچه خرید، موقعیت مکانی، آدرس ایمیل، محتوای کاربر(شامل تصاویر، ویدیوها و فایل‌های صوتی، جزئیات سرویس مشتری و داده‌های دیگر)، تاریخچه جستجو، شناسه‌های کاربر، usage data (تعامل با محصولات، داده‌های تبلیغاتی، عیب‌یابی و داده‌های دیگر).

اطلاعات گوگل از ما برای شخصی‌سازی: آدرس ایمیل، مخاطبین، ایمیل‌ها و پیام‌ها، فایل‌های صوتی، تاریخچه جستجو، شناسه‌های کاربر و usage data.

اطلاعات جمع‌آوری شده برای کارکرد برنامه: تاریخچه خرید، موقعیت مکانی، ایمیل‌ها و پیام‌ها، فایل‌های صوتی، سرویس مشتری، محتوای دیگر کاربر، تاریخچه جستجو، شناسه‌های کاربر، تعامل با محصول و usage data.

اپلیکیشن کروم

گوگل کروم در حال حاضر %64.08 سهم بازار جهانی مرورگرها را در اختیار دارد. تنها رقیب این مرورگر، سافاریِ اپل است که %19.40 بازار جهانی را در دست دارد. یعنی نزدیک به %45 کمتر. کروم و سافاری در ایالات متحده آمریکا به دلیل قدرت اپل رقابت نزدیک‌تری دارند. به هر حال می‌توان به طور کلی گفت که کروم محبوب‌ترین مرورگر وب حال حاضر است. اکنون می‌خواهیم ببینیم گوگل کروم چه اطلاعاتی از ما دارد.

اطلاعات مورد استفاده برای آنالیز: موقعیت مکانی، اطلاعات صوتی، سرویس مشتری، تاریخچه مرورگری، شناسه‌های کاربر، داده‌های تعامل با محصولات، عیب یابی و اطلاعات دیگر.

اطلاعات گوگل از ما برای شخصی‌سازی: موقعیت مکانی، تاریخچه مرورگر، شناسه‌های کاربر و داده‌های تعامل با محصولات

اطلاعات جمع‌آوری شده برای کارکرد برنامه: اطلاعات پرداخت و خرید، موقعیت مکانی، داده‌های صوتی، داده‌های سرویس مشتری، تاریخچه مرورگر، شناسه‌های کاربر، عیب‌یابی، تعامل با محصول و داده‌های دیگر

این اطلاعات چه معنایی دارد و چه کاری باید بکنیم

اگر دقت کنید عبارت شناسه‌های کاربر را در تمام اطلاعاتی که گوگل از ما دارد مشاهده می‌کنید. این بدین معنا است که اطلاعات جمع آوری شده به شما لینک شده‌اند و قابل ردیابی هستند. یعنی گوگل و همکارانش می‌دانند هر داده مربوط به چه کسی است و به همین شکل تبلیغات خود را انجام می‌دهند. از طرف دیگر، بخش زیادی از داده‌ها برای کار کردن اپلیکیشن‌های گوگل ضروری هستند. برای مثال گوگل بدون اطلاع شما مشکلات برنامه‌هایش را دریافت می‌کند. این داده‌ها کمک می‌کنند تا مشکلات برنامه‌ها زودتر رفع شوند.

رقیبان گوگل، مانند موتور جستجوی DuckDuck Go، به این مسئله که شناسه کاربر را دریافت نمی‌کنند تاکید خاصی دارند. اگر جزئیات امنیتی DuckDuck Go در اپ استور را نگاه کنید، عبارت «اطلاعات به شما لینک نمی‌شوند» را خواهید دید.

از طریق Activity Controls بیشترین مدیریت را روی اطلاعاتی که گوگل از شما جمع می‌کند خواهید داشت. از اینجا می‌توانید دسترسی گوگل به موقعیت مکانی، فعالیت وب و یوتیوب را محدود کنید. حتی با این کار، به یاد داشته باشید که خدمات گوگل رایگان هستند. استفاده از خدمات رایگان گوگل که در اکثر موارد غنی‌ترین و بهترین گزینه نیز هستند، هزینه‌ای به اسم داده‌های شما دارد. اگر می‌خواهید به استفاده از گوگل ادامه دهید، باید این شرایط آن‌ها را هم بپذیرید. البته این موضوع تقریبا برای تمام سرویس‌های رایگان برقرار است.

اما تاثیر گذارترین کاری که می‌توانید برای حفظ داده‌های خود انجام دهید، جایگزین کردن سرویس‌های گوگل با موارد دیگر هستند. با این کار منابع بسیار گوگل را از دست می‌دهید اما در نتیجه، حریم شخصی و امنیت بیشتری خواهید داشت. اگر می‌خواهید موتور جستجوی خود را از گوگل تغییر دهید، بهترین گزینه DuckDuckGo خواهد بود.

شاید آسان‌ترین برنامه برای جایگزین کردن، مرورگر کروم باشد. مرورگرهای زیادی وجود دارند که از اطلاعات شما محافظت می‌کنند. در میان بهترین‌های آن‌ها می‌توان به DuckDuckGo, Tor, Brave و Firefox Focus اشاره کرد. پیدا کردن جایگزین برای جیمیل کمی سخت‌تر است. شاید بهترین سرویس ایمیل ایمن ProtonMail باشد.

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

گواهی MFi اپل در لوازم جانبی چیست و چه اهمیتی دارد؟

اگر صاحب محصولات اپل مثل آیفون یا آیپد باشید، مهم است که از چه لوازم جانبی روی آن‌ها استفاده...

معین کریمی time-alt ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

فناوری های PowerIQ و VoltageBoost در پاوربانک‌های برند انکر چه کاربردی دارند؟

با پیشرفت سریع توسعه گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ تاپ‌ها، مشتریان به دنبال راه‌هایی سریع‌تر و...

معین کریمی time-alt ۲۷ فروردین ۱۴۰۱

فست شارژ چیست؟ معرفی استانداردها و تجهیزات لازم برای فست شارژ

همین سه چهار سال گذشته بود که باتری‌های کم ظرفیت گوشی‌های هوشمند با سرعت کمی شارژ شده و صد در...

پویا علیمی time-alt ۲۰ فروردین ۱۴۰۱

استاندارد USB پاور دلیوری چیست و چگونه کار می‌کند؟ تمام آنچه که از یو اس بی پاور دلیوری باید بدانید

فناوری شارژ USB پاور دلیوری تبدیل به یکی از پرکاربردترین و بهترین استانداردهای شارژ گوشی‌های...

مهدی حیدری time-alt ۲ آبان ۱۴۰۰

شارژ وایرلس چیست و چگونه عمل می‌کند؟

استفاده از فناوری شارژ بی سیم بسیار گسترده‌تر از سالیان گذشته شده است و تولیدکنندگان گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲۴ مهر ۱۴۰۰

بهترین گوشی‌های قاتل پرچمدار تا ۱۶ میلیون تومان (مهر ۱۴۰۰)

با توجه به قیمت بسیار بالای محصولات دیجیتال و به‌ویژه گوشی‌های هوشمند، دیگر امکان خرید...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۱ مهر ۱۴۰۰

جاروبرقی رباتیک چه مزایا و معایبی دارد؟

جاروبرقی‌‌‌ها سال‌هاست که به جزئی جدایی‌ناپذیر از لوازم خانه و محل کار ما تبدیل شده‌اند....

آریا مقدم time-alt ۱۹ مهر ۱۴۰۰

مقایسه iOS 15 با iOS 14؛ به iOS 15 سوییچ کنیم یا نه؟

آیا حتماً باید گوشی خود را به آی او اس 15 به‌روزرسانی کنیم؟ اگر همچنان از آی او اس 14 استفاده...

مهدی حیدری time-alt ۷ مهر ۱۴۰۰

HFR به چه معناست و چه تاثیری بر گیمینگ دارد؟

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی در سال‌های اخیر، تحولات عظیمی در زمینه‌ی کیفیت تصویر رخ داده است....

آریا مقدم time-alt ۲۲ شهریور ۱۴۰۰