چگونه با دوربین گوشی، برای سوژه‌های آتش‌بازی عکاسی کنیم

امروزه در اکثر مراسمات عروسی و یا سایر جشن‌های ملی مانند چهارشنبه‌سوری، اعیاد و… شاهد نمایش آتش‌بازی هستیم. تماشای این نمایش نه‌تنها از هیجان بسیار بالایی برای همه افراد برخوردار است، بلکه افراد سعی خواهند کرد که این لحظات را ثبت کنند تا به خاطره آن‌ها تبدیل شود. واضح است که عکاسی با دوربین گوشی و یا دوربین حرفه‌ای اولین ابزار مورد نیاز برای ثبت عکس نمایش آتش‌بازی خواهند بود؛ اما بحث ما در این مقاله به دوربین گوشی اختصاص پیدا کرده است.

برای ثبت چنین لحظاتی اگر دوربین از نوع حرفه‌ای (DSLR) باشد بدون شک می‌توانید با تنظیمات دستی بهترین لحظات را به ثبت برسانید؛ اما اگر دوربین گوشی خود را برای عکاسی انتخاب کنید، ما شما را با راهکارهایی آشنا خواهیم کرد که کمک می‌کند از این سوژه‌های بهترین خاطره را برای خود به ثبت برسانید و در شبکه‌های اجتماعی تصویر جذاب را به اشتراک بگذارید.

قبل از اینکه بخواهیم وارد مباحث اصلی عکاسی با دوربین گوشی برای سوژه‌های آتش‌بازی بپردازیم، لازم است بدانید که برای عکاسی در شرایط نوری کم، باید اطلاعات اولیه درباره مثلث نوری داشته باشید که در ادامه به شما توضیح خواهیم داد.

مثلث نوردهی

گشادگی دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو سه عنصر مهم در میزان نورگیری هستند.

گشادگی دیافراگم دو عملکرد عمده دارد: به کنترل نور کمک می‌‌کند؛ عمق میدان را تنظیم می‌کند.

شاتر دو هدف عمده دارد که در تعادل با گشادگی دیافراگم و ایزو است: به کنترل نور (اکسپوژر) کمک می‌کند؛ مدت‌زمان دریافت نور را تعیین می‌کند.

ایزو تنها یک کارکرد دارد: افزایش حساسیت حسگر دوربین نسبت به نور.

شروع عکاسی با دوربین گوشی برای سوژه آتش‌بازی

انتخاب موقعیت مناسب برای عکاسی

قبل از اینکه هوا کاملاً تاریک گردد، باید موقعیت مناسبی برای عکاسی خود پیدا کنید. البته لازم است بدانید که اگر می‌خواهید از فاصله دور از نمایش آتش‌بازی عکس‌برداری کنید، بهتر است از لنز اولترا واید گوشی استفاده کنید تا کادر شما هم شامل نمایش آتش‌بازی باشد و هم سایر المان‌های دیگر.

از طرف دیگر اگر می‌خواهید از زاویه نزدیک به عکاسی بپردازید، پیشنهاد می‌شود که نقاطی را انتخاب کنید که آتش‌بازی در آن نقطه خاموش می‌گردد و حتماً توجه کنید که در مکان امن قرارگرفته باشید تا از آسیب‌های احتمالی انفجار به دورباشید.

در پایان این قسمت از عکاسی با دوربین گوشی از شما می‌خواهیم که اگر در نزدیکی نورهای مصنوعی مانند تیر چراغ‌برق عکس‌برداری می‌کنید، حتماً عکس‌هایی را برای آزمودن بگیرید تا مطمئن شوید که نور محیط در عکس‌های نهایی شما تأثیر خواهد گذاشت یا خیر.

استفاده از تری پاد

ازآنجایی‌که شرایط نوری بسیار کم می‌باشد و سرعت شاتر در طولانی‌ترین حالت ممکن تنظیم‌شده است، بایستی به‌هیچ‌عنوان دوربین لرزش نداشته باشد؛ بنابراین برای اینکه بهترین عکس بدون لرزش از صحنه آتش‌بازی به ثبت برسانید، پیشنهاد می‌شود از تری پاد استفاده کنید.

سایر تجهیزات دیگری که شاید برای گوشی شما نیاز باشد، استفاده از لنزهای چندگانه است. البته این لنزها برای گوشی‌هایی قدیمی‌تر مناسب خواهد بود که مجهز به لنزهای مختلف نیستند.

شناسایی نوع آتش‌بازی

ازآنجایی‌که منورهای آتش‌بازی به اشکال مختلفی در آسمان منفجر می‌شوند، بهتر است از قبل اطلاعاتی را درباره نحوه انفجار مدت‌زمان و شکل شعله آن‌ها داشته باشید تا بتوانید بهترین حالت ممکن به‌عکس برداری از آن‌ها بپردازید. اگر زمان دقیق را بتوانید محاسبه کنید، دوربین گوشی قادر به ثبت لحظه آتش‌بازی خواهد شد. می‌توانید با گوش دادن به صدای پرتاب راکت آتش‌بازی و دنبال کردن آن تا نقطه اوج، لحظه انفجار را تخمین بزنید. علاوه براین موارد درصورتی‌که بخواهید از حالت night mode دوربین گوشی استفاده کنید، بایستی مدت‌زمان سرعت شاتر را محاسبه کنید.

استفاده از حالت پرو یا تنظیم دستی

دوربین گوشی‌ها برای نورهای طبیعی و عکاسی سریع طراحی‌شده‌اند، می‌توان گفت، سوژه‌هایی مانند آتش‌بازی یک از موضوعات چالش‌برانگیز برای آن‌ها به‌حساب بیاید. ازاین‌رو نمی‌توان انتظار بسیار بالایی از آن‌ها داشت؛ اما اگر گوشی شما از پرچم‌داران و یا میانرده های اخیر باشد، حتماً در این زمینه توانمند خواهند بود.

حالت پرو به شما این امکان را می‌دهد که تنظیمات مربوط به دوربین گوشی را مانند دوربین‌های حرفه‌ای DSLR به‌صورت دستی تنظیم کنید. یکی از مواردی که باید عکس‌برداری از سوژه‌های آتش‌بازی در حالت پرو انجام دهید، ISO را در کمترین مقدار قرار دهید و سرعت شاتر را به‌اندازه کافی بر روی عدد پایین‌تر تنظیم کنید. البته توجه کنید این عدد می‌تواند برای گوشی‌های مختلف متفاوت باشد و باید مقدار درست را تا زمانی که آسمان و صحنه آتش‌بازی در داخل کادر شما مشخص شوند، بالا و پایین کنید.

حتماً توجه داشته باشید که تنظیمات گشادگی دیافراگم و سرعت شاتر در اولویت قرار دهید و در آخر ایزو را تنظیم کنید.

استفاده از حالت Landscape

دوربین گوشی شما آماده می‌باشد تا سوژه موردنظر برای عکاسی را فوکوس کند؛ اما اگر سوژه‌ای که در اختیار دارد، آسمان یکدست سیاه باشد، آن‌طور که باید از عملکرد خود بازمی‌ماند؛ بنابراین برای اینکه دوربین گوشی بتواند تمامی نقاط دور و نزدیک را فوکوس کند، بایستی حالت LandScape را از تنظیمات دوربین فعال کنیم و مقدار آن را بر بی‌نهایت بگذارید. یا اگر دوربین گوشی مجهز به این قابلیت نباشد، با نصب اپلیکیشن های تنظیم دستی دوربین می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد.

استفاده از حالت Brust

سوژه آتش‌بازی ازجمله سوژه‌هایی می‌باشد که ممکن برای ثبت تک‌به‌تک لحظات، دیگر تصاویر ناب را از دست بدهید. ازاین‌رو شما می‌توانید با فعال کردن این قابلیت به عکاسی پشت سرم هم بپردازید و با در اختیار داشتن عکس‌های بیشتر، بهترین عکس خود را انتخاب کنید.

خاموش کردن فلاش گوشی

حتماً توجه داشته باشید که فلاش دوربین خاموش باشد. لذا با این کار، دوربین به مدت طولانی شاتر را باز نگه خواهد داشت تا از نمایش آتش‌بازی تصویربرداری کند. از دیگر امکانات دوربین گوشی که باید آن‌ها را هنگام عکس‌برداری از صحنه آتش‌بازی امتحان کنید، حالت night mode، پاناروما و HDR می‌باشد.

اپلیکیشن های مربوط به تنظیمات دستی و ویرایش

شما می‌توانید اپلیکیشن هایی را برای دسترسی به تنظیمات حرفه‌ای دوربین بروی گوشی خود نصب کنید. برای مثال برای سیستم‌عامل اندروید، نرم‌افزار Camera FV-5 (دانلود) یکی از اپلیکیشن های دوربین معروف در این زمینه می‌باشد که می‌تواند نوردهی طولانی تا 30 ثانیه را در اختیار بگذارد. همچنین برای iOS نیز می‌توانید نرم‌افزار Slow Shutter Cam (دانلود) استفاده کنید.

البته پیشنهاد می‌شود بعد از نصب این برنامه‌ها و عکاسی از سوژه‌های آتش‌بازی، حتماً از نرم‌افزار ویرایش عکس نیز استفاده کنید که از نمونه‌های آن‌ها می‌توان به Adobe، lightroom و VSCO اشاره کرد. در ضمن این برنامه با هردو سیستم‌عامل اندروید و iOS سازگار می‌باشد.

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

راهنمای خرید هولدر موبایل برای ماشین در تمامی رده‌های قیمتی (دی 1401)

"از هر چهار تصادف رانندگی یکی از آن‌ها به دلیل استفاده از گوشی هوشمند توسط راننده است." این...

پویا علیمی time-alt ۳۰ آذر ۱۴۰۱

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

بهترین گوشی ها با عمر بالای باتری و شارژدهی طولانی – دی ۱۴۰۱

گوشی‌های هوشمند هم مثل دیگر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل از باتری نیروی خود را دریافت...

محمد ملکان time-alt ۵ مهر ۱۴۰۱

راهنمای خرید اسپیکر ارزان قیمت تا ۱ میلیون تومان (دی 1401)

از گذشته گوش دادن به موسیقی یکی از کارهای مورد علاقه انسان‌ها بوده که برای پر کردن اوقات فراغت...

محمد ملکان time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

بهترین گوشی های اقتصادی تا ۵ میلیون تومان (دی ۱۴۰۱)

بهترین گوشی های اقتصادی بازار تا ۵ میلیون تومان از شرکت‌های نوکیا، سامسونگ و شیائومی در این...

پویا علیمی time-alt ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین هدفون و هندزفری‌ بازار در تمام رده‌های قیمتی

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین هدفون و هندزفری‌ها را در بازی قیمتی 100 هزار تومان تا 10...

محمد ملکان time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین گوشی میان رده از ۵ تا ۱۰ میلیون (دی ۱۴۰۱)

میانرده های جدید شهریور ۱۴۰۱ (بهترین گوشی های ۵ تا ۱۰ میلیون) در این مطلب معرفی شده‌اند و نقاط...

محمد ملکان time-alt ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱