مقایسه دوربین رینو ۲ اوپو با گلکسی نوت ۱۰ لایت

رینو ۲ گوشی میان‌رده‌ی برند چینی اوپو است و از آن‌جایی که ویژگی‌های دوربینش به عنوان یک مزیت رقابتی برای آن در نظر گرفته شده، می‌تواند یک رقیب خوب برای میان‌رده‌ی متمایل به پرچم‌دار سامسونگی‌ها باشد. در ادامه‌ی این متن به مقایسه‌ی دوربین این دو گوشی و کیفیت تصاویری که هر یک ارائه می‌دهند، خواهیم پرداخت.

مشخصات/ گوشیرینو ۲ اوپوگلکسی نوت ۱۰ لایت
صفحه‌ی نمایشآمولد لمسی خازنی با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰سوپرآمولد لمسی خازنی با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰
تراشهاسنپدراگون ۷۳۰ جیاسنپدراگون ۷۳۰ جی
حافظه داخلی۲۵۶ گیگابایت۱۲۸ گیگابایت
رم۸ گیگابایت۸ گیگابایت
سیستم عاملاندروید پای ۹، اندروید ۱۰اندروید ۱۰

رینو ۲ اوپو

اوپو یکی از محبوب‌ترین برندهای چینی سال‌های اخیر بوده و در تولید گوشی رینو ۲ تمرکز اصلی خود را بر بهبود دوربین و کیفیت تصاویر آن نهاده است. دوربین چهارگانه‌ی رینو ۲ در یک ساختار جذاب استوانه‌ای در بخش پشتی و میانه‌ی گوشی قرار گرفته است و هیچ برآمدگی ندارد، در ادامه‌ی آن نیز لوگوی اوپو قرار گرفته است.

به طور کلی، دوربین ۴ گانه‌ی رینو ۲ از یک سنسور ۴۸ مگاپیکسلی برای دوربین اصلی، یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی برای دوربین تله‌فوتو، سنسور ۸ مگاپیکسلی برای دوربین اولتراواید و یک سنسور ۲ مگاپیکسل برای تصاویر سیاه‌وسفید پرتره تشکیل شده است.

گلکسی نوت ۱۰ لایت

گلکسی نوت ۱۰ لایت میان‌رده‌ی سری نوت سامسونگی‌ها است و با این‌که در رنج قیمتی بالاتری رینو ۲ قرار گرفته است، اما در بخش دوربین می‌تواند رقیب خوبی برای رینو ۲ اوپو محسوب شود. دوربین ۳گانه‌ی این گوشی در یک قاب مستطیلی شکل در پشت قسمت و در بالا قرار دارد. از لحاظ ساختار، دوربین این گوشی نیز هیچ برآمدگی ندارد و از همین رو استفاده از آن بسیار ساده‌ است.

دوربین سه‌گانه‌ی گلکسی نوت ۱۰ لایت دارای لنزهای عریض، فوق عریض و تله فوتو است که هر یک از‌ آن‌ها به اندازه‌ی ۱۲ مگاپیکسل هستند.

مشخصات رینو ۲ اوپوگلکسی نوت ۱۰ لایت
رزولوشن۴۸ مگاپیکسل (اصلی)، ۱۳ مگاپیکسل (تله فوتو)، ۸ مگاپیکسل (فوق عریض)، ۲ مگاپیکسل (ماکرو)۱۲ مگاپیکسل (اصلی)، ۱۲ مگاپیکسل (تله فوتو)، ۱۲ مگاپیکسل (فوق عریض)
گشودگی دیافراگملنز اصلی (f/1.7)، لنز تله فوتو (f/2.4)، لنز فوق عریض (f/2.2)، لنز ماکرو (f/2.4)لنز اصلی (f/1.7)، لنز تله فوتو (f/2.4)، لنز فوق عریض (f/2.2)
لرزش‌گیر اپتیکال
فیلم‌برداری2160p@30fps, 1080p@30/60fps2160p@30fps, 1080p@30/60fps
سایر ویژگی‌هافلاش دوگانه‌ی LED، HDR، پانورامافلاش LED، HDR، پانوراما

عکاسی در محیط‌های روشن

همان‌طور که اشاره کردیم رینو ۲ از دوربین ۴گانه و گلکسی نوت ۱۰ لایت از دوربین ۳گانه بهره می‌گیرند. از آن‌جایی که سنسورهای مختلفی در این گوشی‌ها به کار رفته و هر کدام الگوریتم پردازشی مخصوص به خود را دارند، بنابراین می‌توان از جنبه‌های گوناگونی هم‌چون جزئیات تصاویر اخذ شده، رنگ‌ها و رنج داینامیکی این گوشی‌ها را با هم مقایسه کرد.

در دوربین اصلی، هر دو گوشی عملکردی شبیه به هم دارند و هر دو در دقت رنگی، کنتراست و ارائه‌ی جزئیات عملکرد مناسبی دارند. اما رنج داینامیکی نوت ۱۰ لایت وسیع‌تر از رینو ۲ است و در این بخش بهتر عمل می‌کند.

رینو ۲ اوپو- دوربین اصلینوت ۱۰ لایت - دوربین اصلی
رینو ۲- تصویر اصلیگلکسی نوت ۱۰ - تصویر اصلی

دوربین فوق عریض

اصلی‌ترین تفاوت‌ دوربین فوق‌عریض رینو ۲ و گلکسی نوت ۱۰ لایت در میدان دید آن‌ها است. نوت ۱۰ لایت با زاویه‌ی دید ۱۲۳ درجه‌ای در مقایسه با زاویه‌ی دید ۱۱۶ درجه‌ای رینو ۲ فضای دید بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با این حال، تصویر ارائه شده توسط رینو۲ از وضوح بیشتری برخوردار است، اما رنگ‌ها را به صورت اشباع شده نمایش می‌دهد.

رینو ۲ اوپو- اولتراوایدرینو ۲ اوپو- نوت ۱۰ لایت
رینو ۲- اولترا وایدگلکسی نوت ۱۰ لایت- اولترا واید

پرتره

در عکاسی پرتره هر دو گوشی عملکرد بسیار خوبی از لحاظ تشخیص جزئیات ارائه می‌کنند. رینو ۲ در تشخیص سوژه از بک‌گراند عملکرد بهتری دارد. از دیگر مزیت‌های رینو ۲ در این بخش بهره‌گیری از حسگر سیاه و سفید است که باعث می‌شود فیلترهای رنگی متنوع و جذاب‌تری نیز در این بخش موجود باشد. با این حال، رینو ۲ هم‌چنان در رنگ‌ها اغراق دارد.

نکته‌ی دیگری که گفتن آن خالی از لطف نیست، اینست که عکاسی پرتره در گلکسی نوت ۱۰ پرو با هر دو دوربین اصلی و تله فوتو امکان‌پذیر است، اما رینو ۲ فقط از دوربین اصلی خود برای گرفتن تصویر پرتره استفاده می‌کند.

رینو ۲ اوپو- پرترهنوت ۱۰ لایت- پرتره
رینو ۲ اوپو- پرترهنوت ۱۰ لایت- پرتره

سلفی

در تصاویر سلفی دوربین هر دو هم‌چنان عملکرد و کیفیت خود را حفظ می‌کنند. خصوصا خروجی گلکسی نوت ۱۰ از جزئیات بیشتر و روشنایی مناسب‌تری برخوردار است.

عکاسی در محیط‌های کم‌نور

عکس‌هایی که در محیط‌های تاریک ثبت می‌شوند، نسبت به عکس‌های گرفته شده در محیط‌هایی با نور مناسب به تجهیزات و تکنیک‌های خاص‌تری نیاز دارند. هر دوی این دوربین‌ها از حالت شب برای دوربین اصلی بهره می‌برند و از این لحاظ مزیتی نسبت به هم ندارند.

دوربین اصلی (حالت شب خاموش)

عکس‌های محیط‌های تاریک به دو حالت شب خاموش و حالت شب روشن تقسیم می‌شوند. تصویر زیر مربوط به تصاویر دوربین اصلی گوشی هستند که در حالت شب خاموش گرفته شده‌اند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید دوربین گلکسی نوت ۱۰ لایت در کنترل نور عملکرد بهتری دارد. علاوه بر این از رنج داینامیکی وسیع‌تری برخوردار است. در دوربین گلکسی نوت ۱۰ لایت نویزها کمتر است، روشنایی مناسبی به تصویر اضافه شده و این گوشی به خوبی توانسته رنگ‌ها را تشخیص دهد.

محیط تاریک- اصلی رینومحیط تاریک- اصلی نوت ۱۰

دوربین اصلی حالت شب روشن

بعد از روشن کردن حالت شب در هر دو گوشی، شاهد روشنایی بیشتر در تصاویر هستیم. با این حال، تصویر گرفته شده با گلکسی نوت ۱۰ لایت دارای جزئیات بیشتری بوده و هم‌چنین طبیعی‌تر از تصویر گرفته شده توسط رینو ۲ است.

حالت شب روشن - رینوحالت شب خاموش- نوت ۱۰

زوم ۲ برابر (حالت شب خاموش)

در زوم ۲ برابر نیز هر دوی گوشی‌های دارای حالت شب هستند، تصویر ارائه شده توسط گلکسی نوت ۱۰ لایت دارای نویز بسیار زیادی است. در تصویر ارائه شده توسط رینو ۲ نیز در میزان رنگ‌ها کمی اغراق وجود دارد و غیرطبیعی به نظر می‌رسد. گلکسی نوت ۱۰ لایت در کنترل نور چراغ عملکرد بهتری دارد.

زوم ۲ برابر - رینوزوم ۲ برابر - نوت ۱۰

زوم ۲ برابر (حالت شب روشن)

بعد از روشن کردن حالت شب، کمی روشنایی به تصاویر اضافه می‌شود که تصویر رینو ۲ بیش از اندازه تحت تاثیر این نور قرار می‌گیرد، به طوری که به نظر می‌رسد یک فیلتر رنگی روی تصویر اعمال شده که آن را از حالت طبیعی خارج کرده است. میزان نویز نیز در تصویر ارائه شده توسط گلکسی نوت ۱۰ لایت افزایش پیدا می‌کند، با این حال، بسیار بهتر از تصویر ارائه شده توسط رینو ۲ است.

زوم ۲ برابر - فلاش رینوزوم ۲ برابر گلکسی نوت ۱۰

دوربین فوق عریض (حالت شب خاموش)

در دوربین فوق عریض بدون حالت شب، نورپردازی در دوربین گلکسی نوت ۱۰ لایت مناسب‌تر است. اما به خاطر فوق عریض بودن تصویر و برخورد غیرمستقیم نور با لنز شاهد پدیده‌ی لنز فلیر هستیم که شبیه یک لکه روی تصویر است. هر دو تصویر نرم بوده و جزئیات در آن‌ها بسیار پایین است.

دوربین فوق عریض رینو - بدون فلاشدوربین فوق عریض نوت ۱۰- بدون فلاش
فوق عریض رینو-فوق عریض نوت ۱۰

دوربین فوق عریض (حالت شب روشن)

با روشن کردن حالت شب در دوربین فوق عریض، تصاویر بدون هیچ تغییر دیگری اندکی روشن‌تر می‌شوند. با این‌که تصاویر فوق‌عریض گلکسی نوت ۱۰ لایت از زاویه‌ی دید گسترده‌تر و روشنایی مناسب‌تری برخوردارند، اما هم‌چنان شاهد پدیده لنز فلیر هستیم.

فوق عریض رینو- فلاشفوق عریض - فلاش نوت ۱۰

سلفی (فلاش خاموش)

گلکسی نوت ۱۰ لایت تصویر روشن‌تری از سوژه و پس‌زمینه‌ی تصویر ارائه کرده و جزئیات نیز بهتر از تصویر رینو ۲ است، علاوه بر این، رنگ‌ها در گلکسی نوت ۱۰ لایت به واقعیت نزدیک‌تر است.

گلکسی نوت ۱۰ لایت هم‌چنین دارای یک حالت تاریک است که با روشن کردن آن یک فیلتر روشنایی به تصویر اضافه می‌شود. با اضافه شدن این فیلتر، جزئیات بیشتری از تصویر نمایان می‌شود، اما رنگ‌ها حالت طبیعی خود را از دست می‌دهند.

سلفی (فلاش روشن )

با روشن کردن فلاش نیز، مقداری روشنایی به تصاویر اضافه می‌شود تا تصاویر واضح‌تر به نطر برسند. در سلفی گلکسی نوت ۱۰ لایت با فلاش روشن رنگ‌ها به واقعیت نزدیک‌تر هستند، اما یک فیلتر سفید رنگ روی تصویر ظاهر می‌شود. روی تصویر سلفی رینو ۲ هم به نظر می‌رسد یک فیلتر زرد رنگ اضافه شده است.

به نظر شما کدام‌یک از گوشی‌های مذکور عملکرد بهتری را در زمینه‌ی تصویربرداری ارائه کرده است؟

۲ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با تشکر بابت بررسی عالی
لطفا دوربین های گوشی های میان رده A51 رو با همرده مقایسه کنید .
چون دیگه پولمون به این گوشی ها نمیرسه در نتیجه بررسیش هم افاقه ای نمیکنه .

سامان جلیلی
۲۷ تیر ۱۳۹۹ در ۱۳:۳۸

درود ، گوشیهای خیلی خوب انتخاب شده بودن

مطالب بیشتر

راهنمای خرید هولدر موبایل برای ماشین در تمامی رده‌های قیمتی (دی 1401)

"از هر چهار تصادف رانندگی یکی از آن‌ها به دلیل استفاده از گوشی هوشمند توسط راننده است." این...

پویا علیمی time-alt ۳۰ آذر ۱۴۰۱

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

بهترین گوشی ها با عمر بالای باتری و شارژدهی طولانی – دی ۱۴۰۱

گوشی‌های هوشمند هم مثل دیگر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل از باتری نیروی خود را دریافت...

محمد ملکان time-alt ۵ مهر ۱۴۰۱

راهنمای خرید اسپیکر ارزان قیمت تا ۱ میلیون تومان (دی 1401)

از گذشته گوش دادن به موسیقی یکی از کارهای مورد علاقه انسان‌ها بوده که برای پر کردن اوقات فراغت...

محمد ملکان time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

بهترین گوشی های اقتصادی تا ۵ میلیون تومان (دی ۱۴۰۱)

بهترین گوشی های اقتصادی بازار تا ۵ میلیون تومان از شرکت‌های نوکیا، سامسونگ و شیائومی در این...

پویا علیمی time-alt ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین هدفون و هندزفری‌ بازار در تمام رده‌های قیمتی

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین هدفون و هندزفری‌ها را در بازی قیمتی 100 هزار تومان تا 10...

محمد ملکان time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین گوشی میان رده از ۵ تا ۱۰ میلیون (دی ۱۴۰۱)

میانرده های جدید شهریور ۱۴۰۱ (بهترین گوشی های ۵ تا ۱۰ میلیون) در این مطلب معرفی شده‌اند و نقاط...

محمد ملکان time-alt ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱