بررسی نوکیا 9 پیورویو

نوکیا 9 پیورویو اولین گوشی هوشمند نوکیا بعد از غیبت در سیستم عامل های ویندوز و سیمبین می باشد که تمرکز ویژه ای روی دوربین دارد و شاید به نوعی جانشین Nokia 808 PureView به شمار بیاید. پرچمدار جدید نوکیا در سری Pureview، اینبار از 6 دوربین استفاده می کند که 5 مورد از آن ها در قسمت پشتی قرار گرفته و به لطف همکاری با HMD، شاهد تولد این شاهزاده در دنیای اندرویدی هستیم. گذشته از دوربین، نوکیا 9 از کیفیت ساخت بالا و قابلیت هایی مثل بدنه مقاوم در برابر آب برخوردار می شود که نشان می دهد با گران ترین ساخته این کمپانی بعد از همکاری با HMD رو به رو هستیم. در ادامه با بررسی نوکیا 9 پیورویو همراه سایمان دیجیتال باشید تا به طور مفصل تری با این محصول جذاب آشنا شویم.

جعبه گشایی از Nokia 9 PureView

تعداد سیم کارتدوسیم کارت
ابعاد۱۵۵x۷۵x۸ میلی‌متر
وزن۱۷۲ گرم
ساختار بدنهشیشه و فلز
تراشهQualcomm SDM845 Snapdragon 845 (10 nm)
پردازنده ‌ی مرکزیهشت هسته‌ای (4×2.8 گیگا‌هرتز Kryo 385 Gold & 4×1.7 گیگا‌هرتز Kryo 385 Silver)
پردازنده ‌ی گرافیکیAdreno 630
نوع صفحه نمایشP-OLED capacitive touchscreen, 16M colors
اندازه صفحه نمایش۵٫۹۹ اینچ
رزولوشن صفحه نمایش۱۴۴۰x۲۸۸۰ پیکسل
تراکم پیکسلی صفحه نمایش534 پیکسل بر اینچ
تعداد رنگ صفحه نمایش۱۶ میلیون رنگ
محافظت صفحه نمایشگوریلا گلس ۵
سایر قابلیت‌ها صفحه نمایش
حافظه داخلی۱۲۸گیگابایت
مقدار RAM۶گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه جانبیNo
شبکه های ارتباطی2G / 3G / 4G
شبکه 2GGSM 850 / 900 / 1800 / 1900 – SIM 1 & SIM 2 (dual-SIM model only)
شبکه 3GHSDPA 850 / 900 / 1700(AWS) / 1900 / 2100
شبکه 4GLTE band 1(2100), 2(1900), 3(1800), 4(1700/2100), 5(850), 7(2600), 8(900), 12(700), 13(700), 17(700), 20(800), 28(700), 32(1500), 38(2600), 39(1900), 40(2300), 41(2500), 66(1700/2100) – TA-1082
فن‌آوری‌های ارتباطیGPRS,EDGE,Wi-Fi,Bluetooth,NFC
WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, hotspot
bluetooth5.0, A2DP, LE, aptX
GPSYes, with A-GPS, GLONASS, BDS
RadioNo
درگاه ارتباطی3.1, Type-C 1.0 reversible connector
دوربیندوربین پنج‌گانه 12 مگاپیکسل (f/1.8)
1 سنسور تشخیص عمق تصویر
فلشفلاش دوگانه‌ی LED
فیلمبرداری2160p@30fps, 1080p@30fps, HDR
دوربین سلفی12 مگاپیکسل
صدا– صدای 24 بیت/ 192 کیلوهرتز
– Nokia OZO audio
– لغو کننده‌ی نویز صدا از طریق میکروفون اختصاصی
سیستم عاملاندروید ۹٫۰ (Pie); اندروید One
قابلیت‌های نرم‌افزاری– شارژ سریع باتری (Quick Charge 3.0)
– پخش‌کننده‌ی MP4/H.264
– پخش‌کننده‌ی MP3/WAV/eAAC+/FLAC
– پشتیبانی از +ANT
– ویراستار عکس و فیلم- نمایش‌دهنده‌ی اسناد
حس‌گرهاحسگر اثرانگشت (زیر نمایشگر)، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، سنسور مجاورت، قطب‌نما
مشخصات باتریباتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت 3320 میلی آمپر ساعت

طراحی

به طور کلی طراحی نوکیا 9 مشابه گوشی های امروزی می باشد. بدنه این گوشی از ساختار ساندویچی شیشه و فلز استفاده می کند که کیفیت ساخت بالایی به آن بخشیده است. نوکیا برای فریم دور این گوشی از آلومینیوم سری 6000 استفاده کرده است که هنگام در دست گرفتن، حس و حال کالای مرغوب را منتقل می کند. همچنین برای این فریم فلزی، ظاهر کاملا براقی در نظر گرفته شده است که هماهنگی بالایی با پنل های شیشه ای براق دارد و گوشه های این فریم فلزی به صورت گرد طراحی شده است که باعث بهبود ارگونومی می شود. تمام کلید های فیزیکی نیز در سمت راست قرار داده شده اند که جنس آن ها نیز از آلومینیوم سری 6000 بوده و از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

پنل پشت و جلویی اما از شیشه کورنینگ گوریلا گلس 5 استفاده می کنند. قسمت جلویی برخلاف چیزی که در نوکیا 8 سیروکو دیده بودیم، طراحی کاملا تختی دارد، ولی پنل پشتی در قسمت لبه ها، دارای خمیدگی می باشد که در دست گرفتن گوشی را آسان تر می کند.

نوکیا 9

در قسمت پشتی موردی که بیش از هر چیز دیگر به چشم می آید، دوربین 5 گانه و یا بهتر است بگوییم 7سوراخ می باشد که به شکل شش ضلعی کنار هم چیده شده اند. در حقیقت همانطور که شما هم متوجه شده اید، تنها 5 مورد از 7 سوراخ موجود در پنل پشتی مربوط به دوربین ها می باشد و دو سوراخ دیگر متعلق به سیستم تشخیص عمق و فلاش LED دوگانه می باشد. گذشته از این موارد، این 7 سوراخ با نظم خوبی کنار هم چیده شده اند که تا حد امکان ظاهر قسمت پشتی را تحت تاثیر قرار ندهند و اصلی ترین نکته مثبت در مورد پنل پشتی نوکیا 9، عدم برآمدگی دوربین ها و هم سطح بودن آن ها با پنل شیشه ای می باشد که باعث می شود استفاده از گوشی روی سطوح صاف، به صورت پایدار ممکن شود.

نوکیا 9

بد نیست بدانید که HMD نوکیا 9 پیورویو را در فقط در رنگ آبی تیره روانه بازار کرده است. این رنگ با ظاهر براق خود، تمام قسمت های گوشی از جمله پنل پشتی، فریم فلزی و پنل جلویی را فرا گرفته و در مجموع می توان گفت که ظاهر لوکسی به دستگاه بخشیده است.

در بخش جلویی دستگاه، نمایشگر 5.99 اولد با نسبت تصویر 18:9 قرار دارد که بر خلاف روند امروزی بازار، فاقد هر گونه بریدگی، سوراخ و یا ناچ می باشد و سنسور اثر انگشت به زیر آن منتقل شده است. در مورد حاشیه های اطراف نمایشگر نوکیا 9 باید بگوییم که این حاشیه ها نسبتا باریک هستند اما در سال 2019 و در مقابل رقبا، این گوشی حرفی برای گفتن نخواهد داشت.

نوکیا 9

در حاشیه بالایی نمایشگر، شاهد قرار گیری دوربین سلفی، اسپیکر مکالمه و سنسور های متعدد مانند سنسور نور و سنسور مجاورت هستیم. حاشیه پایینی اما خالی از هر گونه نوشته و یا ماژول فیزیکی می باشد، اما وجود آن به استفاده راحت تر از گوشی، کمک می کند.

نوکیا 9

در مورد سایر اجزای نوکیا 9 نیز باید بگوییم که روی لبه بالایی آن، درگاه سیمکارت دوگانه به همراه میکروفون حذف نویز قرار گرفته است و روی لبه پایینی نیز شاهد قرار گیری خروجی اسپیکر تک گانه و پورت USB Type-C به همراه میکروفون مکاله هستیم. جالب است بدانید که نوکیا همانند چیزی که در نوکیا 8 سیروکو دیده بودیم، جک هدفون را از این محصول حذف کرده و متاسفانه این گوشی فاقد درگاه کارت حافظه جانبی برای ارتقای حافظه داخلی می باشد.

سنسور اثر انگشت و تشخیص چهره

با توجه به تعدد سنسور های دوربین در پنل پشتی و همچنین در راستای حرکت با ترند امروزی بازار، نوکیا سنسور اثر انگشت 9 را به زیر نمایشگر منتقل کرده است. این سنسور مشابه نمونه بکار رفته در گوشی های هواوی میت 20 پرو و وان پلاس 6T از نوع اوپتیکال می باشد که به وسیله تصویر 2 بعدی، اقدام به شناسایی انگشت می کند.

در زمینه عملکرد سنسور اثر انگشت Nokia 9 PureView باید گفت که یکی از ضعیف ترین نمونه های بکار رفته در گوشی های هوشمند می باشد و عملکرد آن یاد آور نسخه های اولیه سنسور های اوپتیکال می باشد. فرآیند شناساندن انگشت در این گوشی بسیار طولانی تر از سایر گوشی ها مانند میت 20 پرو و گلکسی اس 10 می باشد و سرعت شناسایی آن نیز تعریف چندانی ندارد. لازم است بدانید که بعد از بروزرسانی نوکیا به آخرین نرم افزار موجود، از تعداد دفعات عدم موفقیت شناسایی سنسور اثر انگشت کاسته می شود و عملکرد کلی آن بهبود پیدا می کند؛ اما همچنان سرعت بازگشایی آن آهسته تر از رقبا می باشد و برای شناسایی انگشت، حتما لازم است که انگشت خود را روی سنسور فشار دهید؛ چرا که در غیر اینصورت قفل گوشی باز نخواهد شد.

یکی از روش های دیگر احراز هویت در نوکیا 9 ، استفاده از قابلیت تشخیص چهره می باشد که از طریق دوربین سلفی انجام می گیرد. این قابلیت در پرچمدار نوکیا از دقت بالایی برخوردار است و با عکس یا فیلم، موفق به فریب آن نشدیم، اما در زمینه سرعت، تعریف چندانی ندارد و آهسته تر از سایر پرچمداران بازار عمل می کند.

نمایشگر

مطمئنا یکی از برترین ویژگی های گوشی نوکیا 9 پیورویو، نمایشگر آن می باشد. این گوشی از نمایشگر 5.99 اینچی با پنل P-OLED (پلاستیک-اولد) استفاده می کند که به لطف رزولوشن 2880×1440 تصاویر فوق العاده شارپی را با تراکم پیکسلی 538 پیکسل در هر اینچ در اختیار می گذارد. نوکیا برای این نمایشگر، اسم PureView را در نظر گرفته است و بر این باور است که این نمایشگر به خوبی می تواند کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین 5 گانه را به نمایش بگذارد.

نمایشگر Nokia 9 PureView در زمینه روشنایی عملکرد بسیار خوبی دارد و با توجه به اولد بودن پنل، ارقام خوبی از خود بر جای می گذارد. حداکثر روشنایی پنل این گوشی در حالت دستی به بیش از 500 نیت می رسد که این رقم در حالت خودکار تا بیش از 700 نیز افزایش پیدا می کند و این اعداد نشان می دهند که برای استفاده از این گوشی در فضاهای باز و محیط های روشن، مشکلی وجود نخواهد داشت. حداقل نور نمایشگر نیز 2.1 نیت می باشد که در کنار قابلیت Night Light برای فیلتر نور آبی، استفاده آسان در محیط های تاریک را در پی خواهد داشت.

نوکیا 9

گذشته از این موارد، به لطف اولد بودن پنل و روشن شدن تک تک پیکسل ها به تنهایی، نسبت کنتراست پنل، بی نهایت می باشد و رنگ مشکی در آن با دقت بسیار بالایی به نمایش گذاشته می شود.

نوکیا در قسمت تنظیمات نمایشگر، 4 پروفایل رنگی مختلف قرار داده است که عبارت اند از: Basic، Cinema، Vivid و Dynamic. در حالت Basic نمایشگر این گوشی فضای رنگی sRGB را پوشش می دهد و زمانی که پروفایل رنگی را به Cinema تغییر دهید، نمایشگر فضای رنگی DCI-P3 را پوشش خواهد داد. حالت Vivid اما شادابی رنگ ها را تقویت می کند و به نوعی آن ها را به شکل مصنوعی و غیر طبیعی به نمایش می گذارد که در باور برخی افراد، باعث جذابیت نمایشگر می شود. حالت Dynamic نیز که قابلیت جدیدی در نوکیا 9 می باشد، میزان اشباع شدن رنگ ها و کنتراست آن ها را بر اساس نور محیط و محتوایی که در حال نمایش است، تنظیم خواهد کرد.

صدا

نوکیا 9 پیورویو از داشتن یکی از ویژگی های محصولات پرچمدار که اسپیکر های استریو می باشد، محروم مانده است. این گوشی از اسپیکر مونو استفاده می کند که روی لبه پایینی قرار گرفته است و هنگام پخش موسیقی، این اسپیکر توانست رقم میانگین 72 دسی بل را به ثبت برساند که رقم مناسبی برای حجم صدای اسپیکر مونو، محسوب می شود. در زمینه کیفیت اما اسپیکر نوکیا 9 عملکرد متوسطی دارد و در برابر رقبای قدرتمند، حرفی برای گفتن نخواهد داشت. اسپیکر این گوشی در فرکانس های بالا و پایین از وضوح و شفافیت چندان خوبی برخوردار نمی باشد و در زمینه عمق بیس نیز تعریف چندانی ندارد.

نوکیا 9

همانطور که در قسمت طراحی اشاره کردیم، نوکیا 9 پیورویو فاقد جک 3.5 میلی متری هدفون می باشد؛ بنابراین برای استفاده از هدفون های سیمی، استفاده از تبدیل Type-C به جک هدفون وجود خواهد داشت که خوشبختانه نوکیا در داخل جعبه محصول قرار داده است. جالب است بدانید که با وجود نبود جک هدفون در این گوشی، نوکیا هدفون هایی با جک 3.5 میلی متری در داخل جعبه قرار داده و شاهد هدفون هایی با سری Type-C نیستیم؛ بنابراین برای استفاده از هدفون های داخل جعبه نیز باید از تبدیل مخصوص استفاده نمایید. در زمینه کیفیت صدای اسپیکر مکالمه هم باید بگوییم که حین مکالمه، صدای افراد با وضوح و شفافیت بسیار خوبی به گوش می رسد و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

دوربین

اما برسیم به جذاب ترین بخش نوکیا 9 پیورویو که دوربین آن می باشد. در حالی که پیشرفته ترین گوشی های امروزی، حداکثر از 4 دوربین در قسمت پشتی استفاده می کنند، گوشی Nokia 9 PureView از شش دوربین در قسمت پشتی بهره می برد و همین موضوع باعث افزایش جذابیت این محصول شده است.

در قسمت پشتی این گوشی، 5 دوربین با سنسور های 12 مگاپیکسلی وجود دارد که در پس لنز های ساخت شرکت آلمانی زایس با گشودگی دهانه دیافراگم f/1.8 قرار گرفته اند. جالب است بدانید که از این 5 سنسور، فقط 2 مورد از آن ها رنگی بوده و 3 مورد دیگر از نوع مونوکروم می باشند. دوربین ششم اما که در سوراخ مشکی رنگ قرار گرفته است، از نوع ToF بوده و برای جمع آوری اطلاعات مربوط به عمق صحنه کاربرد خواهد داشت. در نهایت نوبت به فلاش LED دوگانه می رسد که در محیط های کم نور این 5 سنسور را تغذیه خواهد کرد.

نوکیا 9

جالب است بدانید که هر 5 دوربین نوکیا 9 از لنز هایی با فاصله کانونی ثابت 28 میلی متری استفاده می کنند و این گوشی با وجود استفاده از 5 دورربین در قسمت پشتی، قابلیت های امروزی مثل زوم 2 برابر اوپتیکال یا زاویه دید فوق عریض را در اختیار می گذارد. بنابراین احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده است که استفاده از 5 دوربین در نوکیا 9 پیورویو چه مزیت و کاربردی خواهد داشت؟! در واقع به گفته نوکیا نسل جدید PureView با استفاده از 5 دوربین سعی در افزایش هر چه بیشتر کیفیت تصاویر دارد. اما اینکه استفاده از این دوربین ها چکونه باعث افزایش کیفیت خواهد می شود، سوال بعدی است که ناخودآگاه در ذهن کاربران ایجاد می شود.

نوکیا 9 علاوه بر استفاده از قابلیت مولتی فریم (ثبت چند فریم با یک دوربین و ترکیب آن ها) تصاویر ثبت شده از هر دوربین 12 مگاپیکسلی را با نوردهی های بسیار مختلف ترکیب می کند تا نوید بخش رنج داینامیکی فوق العاده وسیع در عکس های ثبت شده باشد. با استفاده از این ترفند، 5 سنسور Nokia 9 PureView همانند یک سنسور بزرگ در دوربین های حرفه ای عمل خواهد کرد و به گفته نوکیا، این موضوع محدوده پویایی تماشایی و عمق میدان بسیار بهتری را در اختیار خواهد گذاشت.

نوکیا 9

علاوه بر این، همکاری نزدیک نوکیا با گوگل در این گوشی، پشتیبانی بهتر اپلیکیشن Google Photos از امکانات دوربین 5 گانه را در اختیار خواهد گذاشت. بدین ترتیب، اپلکیشن فوتوز امکان تغییر نقطه فوکوس، امکان تغییر میزان بلور شدن پس زمینه و سایر قابلیت ها مثل نمایش تصاویر RAW در اندازه کامل را در اختیار خواهد گذاشت تا نیازی به نصب اپلیکیشن گالری جداگانه، وجود نداشته باشد.

گذشته از این موارد، به گفته HMD، گوشی نوکیا 9 پیورویو یک گزینه ایده آل برای علاقه مندان به ویرایش عکس می باشد؛ چرا که این گوشی علاوه بر خروجی JPG می تواند فایل خام تصاویر را با فرمت RAW در اختیار بگذارد و کاربران می توانند بر اساس سلیقه خود در نرم افزار های مختلف به ویراش تصاویر و تنظیم مواردی مانند نور، رنگ، سایه ها، جزئیات، شارپی و … بپردازند.

نوکیا معتقد است ویرایش تصاویر خام در اپلیکیشن Adobe Lightroom بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت. از این رو همکاری این کمپانی با Adobe باعث شده تا نسخه رایگان اپلیکیشن لایتروم به طور پیش فرض روی این گوشی وجود داشته باشد و هنگام راه اندازی دستگاه می توان به صورت دستی آن را نصب کرد.

نوکیا 9

بد نیست بدانید که نوکیا 9 پیورویو به لطف استفاده از سنسور های متعدد می تواند داده های بیشتری از عمق صحنه را جمع آوری کند و این موضوع با استفاده از سنسور ToF، پیشرفته تر نیز خواهد بود. از این رو، نوکیا 9 با استفاده از 5 دوربین و دوربین ToF می تواند بیش از 1200 لایه از داده های مربوط به عمق صحنه را تا فاصله 40 متری از دوربین، جمع آوری کند و این موضوع به معنی افکت بوکه طبیعی تر و بلور غلیظ تر می باشد.

رابط کاربری دوربین در مقایسه با گوشی های قبلی نوکیا با بهبود های خوبی همراه شده است اما همچنان استفاده از آن را نمی توان برای تمام افراد، ساده دانست. حالت های مختلف دوربین مانند بوکه، عکس، پاناروما، Pro، صحنه آهسته و … روی نواری در بالای کلید شاتر چیده شده اند که با سوایپ به سمت راست و چپ می توان بین آن ها جا به جا شد. اما باید این موضوع را در نظر داشته باشید که رابط کاربری دوربین نوکیا 9 سرعت پاسخگویی مناسبی ندارد و جا به جایی بین حالت های مختلف آن، چند ثانیه زمان می برد. ناگفته نماند که حالت Pro در رابط کاربری دوربین، امکانات نسبتا کاملی در اختیار می گذارد و به وسیله آن می توان، دمای رنگ ها، سرعت شاتر، نور سفید و ایزو را به دلخواه تنظیم کرد.

نوکیا 9

همانطور که گفتیم نوکیا 9 پیورویو هنگام عکاسی می تواند هر دو خروجی JPG و RAW را در اختیار بگذارد؛ اما باید در نظر داشته باشید که داشتن خروجی در دو حالت، زمان پردازش را در حد قابل توجهی افزایش می دهد. در حقیقت پردازش عکس ها در حالت JPG+RAW بیشتر از 20 ثانیه طول می کشد و اگر چند تصویر به صورت متوالی ثبت کنید، برای مشاهده آن ها باید مدت زمان قابل توجهی را صبر کنید.

نکته منفی دیگر در مورد پردازش تصاویر این است که با وجود اینکه پردازش بلافاصله بعد از ثبت عکس در پس زمینه اتفاق می افتد، اما با قفل شدن گوشی، پردازش تصاویر متوقف می شود و برای پردازش عکس ها، بایستی قفل گوشی باز باشد. همچنین هنگام پردازش تصاویر، دمای گوشی به طور محسوسی افزایش پیدا می کند و استفاده طولانی از دوربین، باعث افزایش سرعت در مصرف باتری می شود.

نوکیا 9

مورد بعدی که در مورد عکاسی در این حالت باید در نظر داشته باشید، میزان حجم تصاویر می باشد. بد نیست بدانید که هر عکس RAW در این گوشی حدود 24 مگابایت حجم دارد و و حجم تصاویر JPG در برخی مواقع به بیش از 12 مگابایت نیز می رسد. بنابراین باید در نظر داشته باشید که بعد از ثبت حدود 200 عکس، تقریبا 10 گیگابایت از حافظه داخلی اشغال خواهد شد و با توجه به حافظه داخلی 128 گیگابایتی و نبود درگاه کارت حافظه، این موضوع خبر خوشایندی نخواهد بود.

کیفیت تصاویر

نتایج خروجی از تصاویر JPG که پردازش و ویرایش آن ها بر عهده نرم افزار گوشی می باشد، چندان شگفت آور نمی باشد. در واقع گوشی نوکیا 9 در محیط هایی با نور کافی، تصاویری با رنگ ها و کنتراست دقیق به ثبت می رساند که به علت شارپی بیش از حد در برخی موارد، جزئیات حالت طبیعی شان را از دست می دهند. رنج داینامیکی تصاویر نیز عالی بوده و گسترده تر از میانگین گوشی های امروزی می باشد؛ با این حال چیزی فراتر از سایر پرچمداران بازار مانند گلکسی اس 10 یا هواوی P30 پرو در آن نمی بینیم.

رابط کاربری دوربین در نوکیا 9 امکان زوم 2 برابر و 5 برابری را در اختیار می گذارد که البته همان زوم دیجیتالی می باشد و به همین دلیل تصاویر ثبت شده در این حالت، از نظر کیفیت عملکرد ضعیف تری نسبت به حالت عادی دارند.

همانطور که گفتیم 3 دوربین از 5 دوربین نوکیا 9 از نوع مونوکروم می باشد. از این رو، یک حالت عکاسی سیاه و سفید در رابط کاربری این گوشی گنجانده شده است که تصاویر ثبت شده در آن حالت، از کیفیت بسیار خوبی برخوردار می باشند.

اما همانطور که گفتیم، یک خروجی دیگر با فرمت RAW DNG وجود دارد که می توان به صورت دستی آن ها را ویرایش کرد. ز این رو، طبق گفته نوکیا اقدام به ویرایش تصاویر خام ثبت شده با این گوشی در نرم افزار Adobe Lightroom کردیم و می توان گفت که نتیجه خروجی در مجموع بهتر از تصاویر JPG ادیت شده توسط گوشی می باشد.

اپلیکیشن ادوبی لایتروم امکانات کاملی برای ویرایش تصاویر خام، از جمله تنظیم سایه ها، نور سفید، دمای رنگ ها، اشباع رنگ ها، کنتراست، شفافیت، شارپی و … را در اختیار می گذارد که برای علاقه مندان به عکاسی، بسیار کاربردی خواهد بود. گذشته از این موارد، یک حالت خودکار نیز برای ویرایش وجود دارد که در اغلب موارد پردازش های آن، بهتر از پردازش های خود گوشی می باشد.

تصاویر خام ویرایش شده در نرم افزار لایتروم، از نظر رنگ، کنتراست، جزئیات و گستره داینامیکی عملکرد بهتری نسبت به عکس های معمولی دارد، اما به نظر می رسد که الگوریتم های پردازشی برای کاهش نویز باعث می شوند که این تصاویر کمی نرم تر از واقعیت به نظر بیایند.

تصویر سمت راست مربوط به عکس RAW و ویرایش آن در لایتروم می باشد و تصویر سمت چپ خروجی عادی از نرم افزار دوربین نوکیا 9 است.

در مورد عکاسی در محیط های کم نور شاهد داستان مشابهی برای Nokia 9 PureView هستیم. تصاویر ثبت شده با این گوشی در حالت عادی از کیفیت چندان خوبی برخوردار نیستند و عملکرد نوکیا 9 در این زمینه، شایسته لقب پرچمدار نمی باشد. جالب است بدانید که نوکیا هیچ حالت شبی برای عکاسی در محیط های کم نور در نظر نگرفته و این گوشی از همان ترکیب چند فریم با 5 دوربین استفاده می کند که خروجی آن، چندان شگفت انگیز نیست.

عکس های گرفته شده با نوکیا 9 در هنگام شب، دارای نویز بالا، محدوده دینامیکی نه چندان وسیع و جزئیات معمولی می باشد که افزایش شارپی در آن ها باعث افزایش نویز می شود. با این حال اگر از خروجی RAW استفاده کنید و بعدا به ویرایش آن ها بپردازید، کیفیت تصاویر تا حدودی بهتر خواهد شد؛ اما کیفیت این تصاویر نیز قابل مقایسه با بهترین های بازار نمی باشد.

نوکیا 9 برای عکاسی پرتره، نیازه به 6 دوربین ندارد و برای این مورد، از یک دوربین رنگی و دوربین TOF استفاده می کند. کیفیت عکس های پرتره ثبت شده با این گوشی، در سطح بسیار خوبی قرار می گیرد؛ به طوری که تشخیص لبه های سوژه در آن از دقت بالایی برخوردار بوده و جلوه بوکه نیز حالتی طبیعی دارد. نوکیا در هنگام ثبت تصاویر پرتره از HDR استفاده می کند که باعث گسترده شدن رنج داینامیکی در عین حفظ کیفیت می شود. همچنین به لطف استفاده از دوربین عمق سنج سه بعدی، اطلاعت مربوط به عمق صحنه ذخیره می شود که امکان تغییر میزان بلور شدن صحنه و همچینن تغییر محل فوکوس بعد از ثبت عکس را در اختیار می گذارد.

نوکیا 9 پیورویو برای ثبت عکس های سلفی، از سنسور 20 مگاپیکسلی در قسمت جلو استفاده می کند که روی آن لنزی با گشودگی دهانه دیافراگم f/2.0 قرار گرفته است. تصاویر ثبت شده با این دوربین، به لطف استفاده از HDR خودکار، دارای رنج داینامیکی وسیع می باشد. همچنین جزئیات خوبی در تصاویر به چشم می خورد و رنگ ها نیز طبیعی به نظر می رسند. نا گفته نماند که قابلیت عکاسی پرتره با دوربین سلفی وجود دارد که دقت آن در زمینه تشخیص لبه های سوژه، قابل قبول ارزیابی می شود.

Nokia 9 PureView در هنگام فیلمبرداری، تنها از دوربین RGB قرار گرفته در قسمت میانی استفاده می کند. این گوشی قادر به فیلمبرداری در رزولوشن های 4K و 1080P با نرخ فریم 30 می باشد و متاسفانه امکان فیلمبرداری با نرخ فریم 60 در هیچ رزولوشنی برای آن در نظر گرفته نشده است. با این حال، یک حالت فیلمبرداری HDR وجود دارد که با توجه به نمایشگر پیورویو در این گوشی،قابلیتی کاربردی خواهد بود.

نکته بعدی که باید در زمینه فیلمبرداری این گوشی به یاد داشته باشید، این است که نوکیا 9 به دلیل نبود لرزشگیر اوپتیکال، برای کاهش اثرات لرزش دست هنگام فیملبرداری، از لرزشگیر دیجیتالی استفاده می کند که تنها در رزولوشن فول اچ دی در دسترس می باشد.

در زمینه کیفیت ویدئوهای ضبط شده با این گوشی، باید گفت که میزان جزئیات آن ها در هر دو رزولوشن 4K و 1080P در حد معمولی می باشد و دقت رنگ ها نیز تعریف چندانی ندارند. با این حال رنج داینامیکی این ویدئو ها در سطح گسترده ای قرار می گیرد. گذشته از این موارد، نوکیا 9 به لطف استفاده از 3 میکروفون، از قابلیت OZO در بخش صدابرداری استفاده می کند که امکان ضبط صدا با نرخ بیت 256 KBps را در اختیار می گذارد و همچینین می توان حالت صدابرداری را بین 3 گزینه مختلف front، Rear و Surround تغییر داد.

سخت افزار

با وجود عرضه گوشی نوکیا 9 در سال 2019، این گوشی در کمال تعجب از تراشه سال قبل کوالکام یعنی اسنپدراگون 845 استفاده می کند. جالب است بدانید که تراشه اسنپدراگون 845 به طور رسمی از 5 دوربین پشتیبانی نمی کند و به نظر می رسد نوکیا برای سرعت بخشدن به پردازش تصاویر ثبت شده با 5 دوربین، با چالش جدی رو به رو بوده است.

همانطور که می دانید، شایعات مربوط به گوشی نوکیا 9 ، ماه ها قبل از معرفی رسمی آن وجود داشت و این موضوع نشان می داد که شرکت نوکیا در حال آزمایش دوربین 5 گانه خود می باشد. در حقیقت این کمپانی با توسعه الگوریتم های پردازشی برای تراشه اسنپدراگون 845 که تمامی بخش ها از جمله پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی، پردازنده دیجیتالی تصاویر و پردازنده سیگنال تصاویر را شامل می شود، سعی در بهینه کردن عملکرد این تراشه برای نوکیا 9 داشت.

از این رو بعد از معرفی شدن اسنپدراگون 855 حین آماده سازی نوکیا، امکان تغییر سریع الگوریتم ها برای سازگار بودن با تراشه جدید وجود نداشته است. از سوی دیگر، گوشی نوکیا 9 در مقایسه با برخی از پرچمداران دیگر، قیمت پایین تری دارد؛ بنابراین شاید برای استفاده از تراشه قدیمی تر، نتوان خرده زیادی به نوکیا گرفت.

تراشه اسنپدراگون 845، از پردازنده مرکزی 8 هسته ای کرایو 385 استفاده می کند که 4 هسته طلایی آن، در فرکانس کاری 2.8 گیگاهرتز و 4 هسته کم مصرف نیز در فرکانس کاری 1.77 گیگاهرتز به فعالیت می پردازند. در کنار این پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی آدرنو 630 و 6 گیگابایت حافظه رم قرار گرفته است و جالب است بدانید که نوکیا 9 پیورویو تنها در یک نسخه با حافظه داخلی 128 گیگابایتی و 6 گیگابایت حافظه رم، روانه بازار خواهد شد.

بنچمارک های گرفته شده از نوکیا 9 نشان می دهند که این گوشی در زمینه پردازش چند هسته ای، عملکردی تقریبا نزدیک به کرین 980 و اگزینوس 9810 دارد؛ اما در زمینه پردازش تک هسته ای، دو پردازنده دیگر امتیاز بیشتری کسب می کنند. بنچمارک های گرافیکی نیز نشان می دهند که پردازنده آدرنو 630 همچنان یک پردازنده گرافیکی پرچمدار بوده و بازی ها را کیفیت بالایی به اجرا در می آورد. با این حال، استفاده از نمایشگر فول اچ دی می توانست کارایی این پردازنده را به طور بهتری نشان دهد.

نوکیا 9

بنچمارک آنتوتو گرفته شده نیز نشان می دهند که عملکرد سخت افزاری نوکیا 9 پیورویو، تقریبا در سطحی برابر با گوشی هایی مثل هواوی پی 30 پرو بوده و امتیاز آن حتی کمی بهتر از گلکسی نوت 9 می باشد با این حال باید در نظر داشته باشید که Nokia 9 PureView با اسنپدراگون 845، از بهترین های بازار مانند گلکسی نوت 10 با تراشه اگزینوس 9820 و سایر پرچمداران با تراشه اسنپدراگون 855، فاصله دارد.

نرم افزار

گوشی نوکیا 9 همانند بیشتر گوشی های این شرکت بعد از همکاری با HMD، از سیستم عامل اندروید وان استفاده می کند که نوید بخش آپدیت های نرم افزاری و پچ های امنیتی به موقع می باشد. رابط کاربری نوکیا 9 مطابق انتظار، ظاهری ساده و مینیمال دارد که تمامی بخش ها در آن طراحی یکپارچه و هماهنگی دارند. علاوه بر این، سخت افزار قدرتمند نوکیا 9 در کنار اندروید وان باعث می شود که رابط کاربری این گوشی عملکرد نرم و روانی داشته باشد و شاهد لگ و تاخیر در آن نباشیم. با این حال باید در نظر داشته باشید که وجود باگ هایی در نرم افزارهایی مثل نرم افزار دوربین، در برخی موارد باعث بسته شدن اپلیکیشن و یا آهسته شدن آن ها می شود.

نوکیا 9

منوی برنامه ها همانند گوشی های پیکسل، با کشیدن انگشت از پایین نمایشگر به سمت بالا در دسترس خواهد بود و با تکرار همین عمل به سمت راست، منوی Google NOW در اختیار خواهد بود. با نگه داشتن انگشت روی صفحه ی اصلی، دسترسی به تنظیمات، ویجت ها و تصاویر پس زمینه ایجاد می شود که از بخش تصاویر پس زمینه می توان به تصاویر زیبای موجود در نرم افزار آنلاین Google Wallpapers  دست یافت. دستیار صوتی Google assistant نیز مطابق انتظار وجود دارد و با نگه داشتن دکمه ی هوم اجرا خواهد شد. با نگه داشتن انگشت روی برخی از برنامه ها هم می توان از میانبر های موجود استفاده کرد تا انجام امور سریع تر صورت گیرد. (مشابه فناوری 3D Touch در گوشی های اپل). به عنوان مثال با نگه داشتن انگشت روی اپلیکیشن تلفن می توان به سرعت مخاطب جدیدی اضافه کرد.

نوکیا 9

تعداد اپلیکیشن هایی که به طور پیش فرض روی گوشی نصب شده اند، چندان زیاد نمی باشند و به عنوان مثال حتی برای انجام کار ساده ای چون ضبط صدا، باید به سراغ دانلود برنامه از پلی استور یا سایر فروشگاه ها بروید. اما ویژگی مثبتی که اپلیکیشن های پیش فرض نوکیا 9 دارند، این است که تقریبا تمامی آن ها (به جز اپلیکیشن دوربین) توسط گوگل توسعه داده شده اند که باعث می شود عملکرد قابل اطمینان تری داشته باشند.

باتری

گوشی نوکیا 9 انرژی مورد نیاز خود را از باتری 3320 میلی آمپر ساعتی تامین می کند که در مقایسه با پرچمداران امروزی، رقم چندان بزرگی به شمار نمی آید. این گوشی در تست پخش مداوم ویدئو، نزدیک به 13 ساعت دوام می آورد که رکورد متوسطی بوده و نشان می دهد که تقریبا بیشتر افراد در استفاده نیمه سنگین، می توانند تا 1 ورز روی آن حساب باز کنند.

در زمینه شارژ باتری نیز باید گفت که خوشبختانه نوکیا 9 پیورویو از شارژ سریع و شارژ بی سیم پشتیبانی می کند و در داخل جعبه آن، شارژر 18 واتی قرار گرفته است که به وسیله آن می توان در عرض نیم ساعت، حدود 50 درصد باتری را شارژ کرد. شارژ کامل دستگاه نیز با استفاده تجهیزات قرار گرفته در داخل جعبه، حدود 2 ساعت به طول می انجامد.

7.9
نوکیا 9 در یک نگاه
طراحی
7.6
نمایشگر
8.2
دوربین
7.8
سخت افزار
7.5
نرم افزار
8.6
باتری
8
ارزش خرید
7.7
مزایا
  • کیفیت ساخت بالا
  • قیمت
  • نمایشگر چشم نواز
  • کیفیت مناسب تصاویر (هنگام استفاده از فرمت RAW و ویرایش آنها)
  • دوربین سلفی با کیفیت
معایب
  • اسپیکر ضعیف
  • استفاده از تراشه قدیمی نسبت به رقبا
  • نبود جک هدفون و درگاه کارت حافظه
  • عملکرد نه چندان خوب سنسور اثر انگشت
  • فیلمبرداری ضعیف
21
7
6
3
2

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰