بررسی موتورولا وان

برند قدیمی و آشنای موتورولا نیازی به توضیح ندارد؛ چراکه با قدمت 30 ساله، این شرکت یک پیش کسوت در زمینه تولید گوشی می باشد. هر چند این شرکت پیشرفت چندانی در مقایسه با سایر برند ها نداشته است اما عملکرد این شرکت مصداق آهسته و پیوسته رفتن است. شرکت موتورولا را نمی توان یک شرکت قدرتمند در زمینه تولید گوشی دانست (به دلیل مشکلات مالی) ولی هم اکنون زیر سایه شرکت لنوو این شرکت نیز توانسته به تولید گوشی های با کیفیت بپردازد. موتورولا وان و وان پاور میان رده های جدید این شرکت می باشد که در سایمان دیجیتال به نقد و بررسی موتورولا وان می پردازیم.

طراحی

طراحی موتورولا وان به دلیل استفاده از شیشه در پنل جو و عقب گوشی بسیار چشم نواز است و کار موتورولا در به کار بردن شیشه در پنل پشتی قابل تحسین است چراکه سایر برند های تولید کننده گوشی موبایل در این رنج قیمت از پلاستیک برای پنل پشتی استفاده می کنند و موتورولا با این ترفند گوی سبقت را از رقبا ربوده است. فریم این گوشی از جنس پلاستیک می باشد که کیفیت قابل قبولی دارد.

موتورولا وان با صفحه نمایش 5.9 اینچی، بدنه نه چندان بزرگی دارد، همچین ارگونومی این گوشی به دلیل استفاده از لبه های گرد در سطح قابل قبولی قرار می گیرد. و در دست گرفتن این گوشی حس خوبی به کاربر القا می کند.

در بخش جلو، شاهد بریدگی نسبتا بزرگی هستیم که بستگی به سلیقه کاربر می تواند از نقاط مثبت یا منفی گوشی باشد. متاسفانه این گوشی تنظیماتی برای غیر فعال کردن بریدگی در اختیار کاربر قرار نمی دهد که ترجیح می دادیم این قابلیت وجود داشت. در لبه پایینی لوگوی موتورولا به چشم می خورد که حضور آن ضروری نبود و این شرکت می توانست با یکپارچه کردن قسمت جلویی گوشی، جلوی خوبی به این اسمارتفون ببخشد.

در لبه بالایی گوشی جک 3.5 میلی متری هدفون به چشم می خورد و لبه پایینی نیز میزبان درگاه USB Type-C و میکرون اصلی به همراه اسپیکر تک کاناله می باشد. کلید های فیزیکی پاور و کنترل صدا نیز در طرف راست گوشی و درگاه سیم کارت در سمت مقابل گنجانده شده است.

در پنل پشتی دوربین های دو گانه بصورت عمودی چیده شده اند و لوگوی موتورولا که همان حسگر اثر انگشت می باشد، در قسمت میانی این پنل به چشم می خورد که طراحی این گوشی را بسیار نزدیک به آیفون 10 می کند. در مجموع، طراحی این محصول در سطح مناسبی ارزیابی شد.

نمایشگر

در برخورد اول، انتظار زیادی از صفحه نمایش گوشی های میان رده موتورولا نمی توان داشت ولی به نسبت قیمت خود قابل قبول می باشند و کاربر را راضی نگه می دارد. این گوشی از یک صفحه نمایش 5.9 اینچی از نوع IPS LCD با رزولوشن 1520*720 استفاده می کند که تراکم پیکسلی 287 پیکسل بر هر اینچ را در اختیار می گذارد. موتورولا وان از نسبت تصویر 19:9 استفاده می کند که بریدگی نیز دارد و 79.2 درصد مساحت گوشی را به خود اختصاص می دهد.

نمایشگر این گوشی از کنتراست قابل قبولی برخوردار است. دقت رنگ ها حیرت انگیز نیست ولی در حد قاابل قبولی قرار می گیرد و همچنین به طور پیش فرض دمای رنگ ها کمی سرد در نظر گرفته شده است که خوشبختانه از منوی تنظیمات می توان آن را تغییر داد. این گوشی به دلیل استفاده از رزولوشن +720، از دقت کمی در مقایسه با نمایشگر بزرگ برخوردار است و پیکسل های آن قابل تشخیص هستند که برای گوشی با این سطح قیمت، انتظار استفاده از رزولوشن 1080 داشتیم؛ چراکه اکثر گوشی های در این رنج قیمت از رزولوشن 1080 در صفحه نمایش خود بهره می گیرند.

حداکثر روشنایی پنل بکار رفته در موتورولا وان به حدود 477 نیت می رسد که رقم چندان بالایی محسوب نمی شود و متاسفانه هیچ حالتی برا تنظیم خودکار حداکثر روشنایی برای استفاده در فضاهای باز در نظر گرفته نشده است. نسبت کنتراست 1:1229 استفاده شده در این نمایشگر قابل مقایسه با پنل های OLED نیست و رنگ مشکی از دقت کمی در این نمایشگر برخوردار می باشد.

در استفاده این گوشی در فضاهای باز عملکرد این گوشی راضی کننده بود و حسگر نور کارایی مناسبی از خود نشان می دهد و عمدتا نور صفحه نمایش را به خوبی تنظیم می کند. از لحاظ زاویه دید، اگر به گوشی از زوایای مختلف نگاه کنید متوجه تفاوت روشنایی خواهید شد که شرکت موتورولا می توانست بهتر از این عمل کند. با این توصیف ها نمی توان صفحه نمایش این گوشی را عیب به شمار آورد، ولی می توانست عملکردی خیلی بهتر ارایه دهد و در کل در این رنج قیمت بسیار خوب ارزیابی می شود.

دوربین

موتورولا وان در مقایسه با Moto G6 پیشرفتی در زمینه سخت افزار دوربین داشته است. دوربین اصلی به سنسور 13 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.4 مجهز شده است و همچنین دوربین ثانیویه 2 مگاپیکسلی که کاربرد مجزا ندارد و فقط برای تشخیص عمق و کمک کردن به عکاسی پرتره استفاده می شود.

عکس های ثبت شده با این دوربین از جزئیات مناسبی برخوردار بوده و شارپ هستند. خوشبختانه قابلیت HDR به طور خودکار فعال می شود و رنج داینامیکی تصاویر را بهبود می بخشد و عملکرد مناسبی از خود نشان می دهد و بهتر است همیشه در حالت خودکار باقی بماند. جای تقدیر است که موتورولا به الگوریتم عکس هایی با رنگ طبیعی معتقد است و تلاش نمی کند که برای بهبود جزئیات از پردازش بیش از حد تصویر استفاده کند.

در بررسی های انجام شده از دوربین موتورولا وان در محیط های کم نور، همانند سایر میان رده ها این گوشی نیز عملکرد مناسبی از خود نشان نداد و نتایج به دست آمده به غیر از انتظار ما نبود و عکس های گرفته شده از جزئیات کم و نویز زیادی برخوردار بودند.

رابط کاربری دوربین موتورولا وان بسیار ساده طراحی شده است و استفاده از آن برای عموم کاربران ساده خواهد بود. قابلیت عکاسی دستی یا همان پرو نیز در این دستگاه وجود دارد که تمامی ویژگی ها از جمله ISO، سرعت شاتر و فوکوس دستی و… را دارا می باشد. همچنین موتورولا وان از قابلیت Spot Color پشتیبانی می کند که در این حالت وقتی سوژه خاصی را لمس می کنید، رنگ آن سوژه را نگه داشته و بقیه عکس را سیاه و سفید می کند. عملکرد این قابلیت مناسب ارزیابی نشده و در برخی موارد علی رغم انتخاب رنگ مورد نظر، سایر رنگ ها را به خوبی تشخیص نمی داد.

قابلیت جذاب دیگر Cinemagraph به این گوشی افزوده شده است که با استفاده از آن به تعداد 100 عدد عکس از محیط ثبت می کند و با قلمی که در اختیار کاربر قرار می دهد، می توانید مشخص کنید کدام قسمت متحرک شود و بعد از آن یک انیمشن از سوژه مورد نظر ارایه می دهد.

علاوه بر ویژگی های فوق، فیلم برداری با کیفیت 4K واقعا شگفت انگیز است؛ چراکه پردازنده قدیمی و نه چندان قدرتمند Snapdragon 625 این قابلیت را برای این میان رده فراهم می کند. علاوه بر فیلم برداری 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه، این گوشی قابلیت EIS نیز دارد که اثرات ناشی از لرزش دست را هنگام فیلم برداری با کیفیت 1080 کاهش می دهد.

در مورد عکاسی پرتره موتورولا وان می توان گفت که این گوشی عملکرد مناسبی در تشخیص لبه سوژه دارد و همچنین می توان شدت اثر را تنظیم کرد. در کل می توان عملکرد موتورولا وان را در این زمینه در حد قابل قبولی قرار داد.

موتورولا وان از سنسور 8 میگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.2 برای دوربین سلفی استفاده می کند که با فلاش LED اختصاصی همراه شده است و فوکوس خودکار ندارد. همچنین قابلیت HDR نیز برای دوربین سلفی در نظر گرفته شده است که می تواند به صورت خودکار فعال شود. قابلیت دیگر Beauty نیز وجود دارد که موجب زیبایی چهره می شود و در سه حالت خودکار، دستی و خاموش می تواند باشد. نکته جالب این است که موتورولا برای دوربین سلفی این میان رده خود عکاسی دستی یا پرو نیز در نظر گرفته است که تنظیماتی همانند آنچه در مورد دوربین اصلی گفته شد در اختیار می گذارد.

عکاسی پرتره نیز برای دوربین سلفی در نظر گرفته شده است که عملکرد مناسبی در تشخیص لبه از خود نشان می دهد و میزان بلور نیز می تواند به طور دلخواه تنظیم شود. قابلیت دیگر گروپ سلفی نیز در این دستگاه وجود دارد که امکان ثبت تصاویر سلفی واید تری را در اختیار می گذارد. همچنین ویژگی Cinemagraph همانند آنچه در دوربین اصلی دیدیم، در دوربین سلفی هم استفاده شده است. از سایر ویژگی های دوربین سلفی می توان به فیلم برداری آهسته، timelapse و youtube live اشاره کرد.

سخت افزار

کمپانی موتورولا از چیپ قدیمی Qualcomm به نام Snapdragon 625 با هشت هسته Cortex-A53 با فرکانس 2 گیگاهرتز در این دستگاه خود استفاده کرده است که کمی عجیب به نظر می رسد؛ چراکه تاریخ تولید این چیپ به سه سال قبل بر می گردد. همچنین این چیپ با پردازنده گرافیکی Adreno 506 تولید شده در سال 2015 همراه شده است که همان طور که انتظار می رود برای بازی های جدید بهینه سازی نشده است. البته جای تقدیر است که موتورولا وان به 4 گیگابایت رم مجهز شده و بهبود عمکرد دستگاه کمک می کند.

موتورولا وان از وای فای با استاندارد 802.11 پشتیبانی می کند و مودم LTE این این گوشی 12 باند مختلف را پوشش می دهد که به این دلیل در اکثر کشور ها عملکرد مناسبی خواهد داشت. در مورد سرعت اینترنت، این گوشی همانند Moto G6 عمل کرده و سرعت 110 گیگابیت بر ثانیه را در اختیار قرار می دهد که برای یک گوشی میان رده رقم بسیار خوبی محسوب می شود.

علاوه بر سن زیاد این پردازنده، هنوز یکی از بهینه ترین پردازنده ها با لیتوگرافی 14 نانومتری می باشد. موتورولا وان از تکنولوژی eMMC برای حافظه خود استفاده می کند در حالی که اسمارتفون های جدید تر مثل آنر پلی و پوکوفون F1 از تکنولوژی UFS بهره می گیرند که نرخ انتقال بهتری نسبت به eMMC دارند با این حال نرخ انتقال موتورولا وان در سطح استانداردی قرا می گیرد.

در مورد اجرای بازی، عملکرد موتورولا وان خوب ارزیابی می شود ولی در اجرای برخی بازی ها مثل آسفالت 9 به مشکل بر می خورد و دلیل آن احتمالا قدیمی بود پردازنده گرافیکی این گوشی می باشد ولی در بازی هایی مثل shadow fight3 توانست 50 الی 60 فریم در ثانیه در اختیار بگذارد.

از مقایسه نتایج بنچ مارک موتورولا وان با سایر برند های موجود، زیاد راضی نیستیم. با این حال به راحتی از پس کار های روزمره کاربران بر می آید و رابط کاربری روان و بدون لگ را فراهم می کند.

نرم افزار

بنا به سنت همیشگی گوشی های موتورولا، موتورولا وان نیز همانند گوشی های گوگل از اندروید خالص استفاده می کنند که برای این گوشی نسخه 8.1 اندروید در نظر گرفته شده است که به گفته شرکت موتورولا به زودی به اندروید جدید تر اپدیت خواهد شد. طراحی رابط کاربری موتورولا وان بسیار ساده بوده و تقریبا بدون هیچ گونه افکت اضافی می باشد که به روانی هر چه بیشتر گوشی کمک می کند.

اپلیکیشن های پیش فرض نصب شده بر روی موتورولا وان، همان اپلیکیشن های گوگل می باشند و همچنین در کنار این ها، اپلیکیشن moto به چشم می خورد که قبلا هم در گوشی های موتورولا شاهد آن بودیم. با استفاده از این اپلیکیشن می توان از قابلیت های ویژه این دستگاه استفاده کرد. این اسشمارتفون قابلیتی شبیه به Always on display دارد که وقتی در گوشی تکانی داده می شود، در نمایشگر آن اطلاعاتی از قبیل ساعت و تاریخ و درصد باتری نمایش داده می شود.

همچنین این گوشی از عملگر های حرکتی ویژه ای نیز استفاده می کند که بطور خلاصه می توان به روشن و خاموش کرد چراغ قوه و باز کردن دوربین با حرکت دادن گوشی اشاره کرد.

البته شایان ذکر است که، موتورولا اعلام کرده است، این گوشی تا دو نسخه دیگر اندروید یعنی تا ورژن 10 را دریافت خواهد کرد که نگرانی کاربران را از موضوع به روز رسانی بر طرف می کند.

باتری

کمپانی موتورولا برای این میان رده خود باتری با ظرفیت 3000 میلی آمپر ساعتی در نظر گرفته است. این ظرفیت برای موتورولا وان بسیار مناسب می باشد چراکه این گوشی به پردازنده کم مصرف snapdragon 625 مجهز شده است. این باتری عملکرد خوبی از خود به نمایش می گذارد و در استفاده نیمه سنگین می تواند یک روز کامل را همراهی کند. این گوشی از قابلیت +quick charge 4 نیز پشتیبانی می کند که به همراه شارژر 15 واتی داخل جعبه توانایی شارژ کردن سریع این گوشی را در اختیار می گذارد.

7.8
موتورولا وان

گوشی میان رده موتورولا وان توانسته اکثر امکانات گوشی های امروزی اعم از عکاسی پرتره، اینترنت پر سرعت، اثر انگشت، دوربین نسبتا با کیفیت، باتری مناسب و… با قیمت نه چندان زیاد در اختیار کاربران قرار دهد و کاملا مقرون به صرفه می باشد. در کل عمکرد گوشی موتورولا وان را در سطح خوبی ارزیابی کردیم و می تواند رضایت کاربران را جلب کند.

طراحی
8.5
صفحه نمایشگر
7.5
دوربین
7.7
سخت افزار
6
نرم افزار
7.9
باتری
9.4
ارزش خرید
7.5
مزایا
  • عملکرد مناسب باتری
  • پشتیبانی نرم افزاری تا اندروید 10
  • استفاده از USB Type-C
  • طراحی امروزی
  • کیفیت دوربین مناسب
  • پشتیبانی از شارژ سریع
معایب
  • رزولوشن کم صفحه نمایش
  • استفاده از پردازنده قدیمی
  • قیمت نه چندان مناسب در مقایسه با سایر رقبا
15
8
3
3
3

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جعبه گشایی و نقد و بررسی ویدیویی گوشی P50 Pro / پرچمدار فضایی هواوی

سری P هواوی محبوب‌ترین گوشی های این برند شناخته می‌شوند که در این ویدئو آخرین و بهترین مدل آن...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ تیر ۱۴۰۱

نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A33 / یک میان‌رده خوب برای چند سال استفاده

امسال هم مثل سالیان اخیر، گوشی‌های سری A سامسونگ بروز شدند و نسل جدید آن‌ها نیز مدتی است که...

معین کریمی time-alt ۲۱ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A23 سامسونگ به همراه ویدیو

سامسونگ با هر بودجه‌ای که داشته باشید برای شما یک مدل گوشی دارد. اگر در هزینه کردن مشکلی...

معین کریمی time-alt ۹ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی نوکیا G21 / چشیدن طعم اندروید خام با یک گوشی ارزان قیمت

نوکیا که با ظهور گوشی‌های هوشمند مدت‌ها از بازار موبایل فاصله گرفته بود، حالا چند سالی است که...

معین کریمی time-alt ۲ خرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی گلکسی A13 سامسونگ / یک محصول اقتصادی همه‌کاره

گلکسی ‌A13 یکی از جدیدترین گوشی‌های رده ابتدایی و ارزان قیمت سری A سامسونگ است. البته این گوشی...

معین کریمی time-alt ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ پرو 5G به همراه ویدیو؛ فرمانروای جدید گوشی‌های میان‌رده

شیائومی مدت‌هاست ثابت کرده که یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های مقرون به صرفه است و امکانات...

معین کریمی time-alt ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی همه‌جانبه گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ به همراه ویدیو

گوشی اس ۲۲ اولترا، یک پرچمدار اندرویدی بزرگ، قدرتمند و تأثیرگذار است که از یک قلم هوشمند...

معین کریمی time-alt ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

نقد و بررسی جامع گلکسی A53 5G سامسونگ

گلکسی A53 یکی از جدیدترین گوشی‌های میان‌رده خانواده A سامسونگ است که با یک نمایشگر بزرگ، باتری...

معین کریمی time-alt ۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نقد و بررسی ردمی نوت ۱۱ و نوت ۱۱ اس شیائومی

شیائومی با گوشی‌های دو برند Redmi و Poco می‌خواهد به ما یادآوری کند که لزوماً نیازی نیست همه...

معین کریمی time-alt ۲۵ اسفند ۱۴۰۰