جدایی آنر از هواوی

جدایی آنر از هواوی، تنها راه بقای آنر

بعد از سالیان متمادی، شرکت آنر، به عنوان یک برند اقتصادی، توسط شرکت مادر خود، هواوی، فروخته شد. همچنین در اوایل ماه میلادی جدید، آنر، اولین گوشی مستقل خود را با نام آنر View 40 فقط برای بازار چین عرضه کرد. اما آیا این جدایی، منجر به بازگشت گوگل به رابط‌کاربری آنر خواهد شد؟

بیشتر بخوانید: تمام آنچه که از چیپست Whitechapel، تراشه اختصاصی گوگل می‌دانیم

آنر، پتانسیل پُر کردن جای خالی هواوی را در بازار دارد. بعد از تحریم‌های آمریکا، این شرکت می‌تواند سهم فروش قابل توجه هواوی را مال خود کند. گفتنی است که سهم فروش هواوی از بازار رو به کاهش است. این سهم در حال حاضر از %16+ به %21- رسیده است. اما تصاحب این مقدار از بازار، به نظر ارزش جنگیدن را برای آنر داشته باشد. حتی آنر می‌تواند این درصد را به جایگاه قبلی‌اش یا حتی بیشتر از آن برساند. گرچه این اتفاق آسان نخواهد بود، اما بیایید چرایی و چگونگی آن را با هم بررسی کنیم.

بازگشت گوگل

آنر، مستقل از هواوی، درحال معامله با سازندگان عمده تراشه‌ها و تامین‌کنندگان قطعات از جمله مایکروسافت، اینتل، سامسونگ و کوالکام است، که یک گام مهم در نوع خود محسوب می‌شود. هرچند که قدم مهم‌تر برای بازارهای غیر چینی، بازگشت گوگل و خدماتش به گوشی‌های آنر است. زمانی که شما طرفدار متعصب اپل نباشید، داشتن یک گوشی اندرویدی برایتان ضروری است. اما درحال حاضر خدمات موبایلی هواوی نیز جایگزین مناسبی برای خدمات گوگل به نظر نمی‌رسد.

با بازگشت گوگل پلی استور به گوشی‌های آنر، مانعی که در سال‌های اخیر، مصرف‌کنندگان را از خرید گوشی‌های هواوی و آنر منصرف می‌کرد، برداشته می‌شود. چنین بازگشتی هنوز از سمت آنر و یا مالکان جدیدش (شرکت Shenzhen Zhixin) تایید نشده است. این یک سرمایه گذاری مشترک است که توسط یک نهاد متعلق به دولت شنژن و معامله‌گران فناوری تأسیس شده است. اما واقعیتی که می‌تواند بازگشت گوگل را به گوشی‌های آنر با مشکل مواجه کند، اصطکاک مداوم بین چین و ایالات متحده است.

جرج ژائو، رئیس شرکت آنر اخیرا اعلام کرده که “هیچ دلیلی برای اعمال محدودیت در یک شرکت الکترونیکی مصرفی بسیار عادی وجود ندارد”. یک خبرگزاری روسی، همچنین مدعی شده است که آنر بر روی خط تولید گوشی‌هایی با پشتیبانی از خدمات گوگل کار می‌کند.

ایستادن در بخش میانی بازار

باوجود از دست رفتن دسترسی هواوی و آنر به خدمات گوگل، هردو، همچنان میان‌رده‌های قدرتمندی روانه بازار می‌کنند. اما فروش این گوشی‌ها با عرضه گوشی‌های زیر 400 دلار برندهایی مثل ریلمی، کاهش یافته است. همچنین با عرضه‌ گوشی‌هایی مانند گلکسی S20 FE و گوگل پیکسل 5 به بازار کار سخت‌تر از گذشته شده.

پیشنهاد برای مطالعه: بررسی گلکسی S20 FE

آنر باید یک استراتژی برای مقابله با رقبایش برگزیند، آنر مانند دیگر برندهای کمتر شناخته شده، چندان مشکل عدم شناخت نام تجاری خود را در بازار ندارد. به گفته یکی از محققین بازار موبایل به نام “نیل شاه”، کار آنر راحت نخواهد بود. به خصوص این رقابت با وجود رقبای سرسختی مثل شیائومی، اوپو و ریلمی، بسیار سخت‌تر از گذشته شده است. بخش مهم صحبت‌های “نیل شاه” اما چیز دیگری است. او به این نکته اشاره دارد که، نبود استراتژی‌های موازی با هواوی، پیدا کردن زنجیره‌ای از تامین کنندگان و سرمایه‌گذاری بر روی شناساندن بیشتر نام تجاری خود در بازارهای جهانی، چالش‌های بزرگ آنر به حساب می‌آیند.

چالش بعدی آنر، ساختن محصولی است که در شرایط فعلی بازار، وجه تمایزی با محصولات سایر برندها داشته باشد. در کنار عرضه گوشی View 40 ، آنر اعلام کرد که بیش از 50 درصد نیروی کار 8000 نفری خود را به تحقیق و توسعه در بیش از 100 آزمایشگاه نوآوری در سراسر جهان متعهد خواهد کرد. ظاهرا یکی از زمینه‌های اصلی برای سرمایه‌گذاری آنر این موضوع خواهد بود. اما این سرمایه‌گذاری و هزینه گزاف، زمانی نتیجه‌بخش است که ما شاهد محصولات متفاوتی از آنر باشیم.

Honor View 40

آنر برای الهام گرفتن در تولید محصولات جدیدش، می‌تواند نگاهی به گذشته مشترک خود با هواوی بیاندازد. این دو کمپانی برای داشتن کیفیت بالای عکاسی گوشی‌هایشان، مورد تمجید همگان بودند و می‌توانستند با رقبای سرسختی مثل اپل، گوگل و سامسونگ رقابت کرده و گاهی حتی، بهتر از آن‌ها ظاهر شوند. در حال حاضر نیز نقطه ضعف گوشی‌های میان‌رده بازار، کیفیت عکاسی آنهاست. به خصوص دوربین‌های ماکرو که تبدیل به عرف بازار شده‌اند و کیفیت پایینی دارند. در میانه بازار، شاید تنها نماینده‌ای که در بخش عکاسی، شایسته باشد را، بتوان پیکسل 4A دانست.

مشکل بزرگ آنر: شیائومی!

نباید چالش‌های بازار بزرگ میان‌رده‌ها را دست کم گرفت. اما بزرگ‌ترین مشکل شرکت آنر در این بخش، می‌تواند فقط یک کمپانی باشد، شیائومی! زمانی که آنر با ویژگی‌های پیشرفته‌ای همچون دوربین فوق‌العاده، عرضه می‌شد، می‌توانست امیدوار باشد که برگ برنده‌ای در مقابل شیائومی دارد. اما حالا در غیاب هواوی و امتیازاتش، جایگاهش در بازار غرب کمی متزلزل شده است.

زمانی که سهم بازار مشترک هواوی و آنر رو به کاهش بود، از طرف دیگر، شیائومی در جهت مخالف آن‌ها حرکت می‌کرد. شیائومی توانست با گوشی‌هایی چون ردمی 9، ردمی 9A و ردمی 10X رشد بی‌نظیری را در فروش اروپا تجربه کند. با این محصولات، سهم فروش بازار جهانی شیائومی 3 درصد افزایش پیدا کرد. البته فروش سالانه آن‌ها در بازار جهانی از 5 درصد در 2019 به 17 درصد در 2020 جهش داشته است.

خرید گوشی‌های شیائومی

آنر به شدت مشتاق سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه خود است. اما شیائومی نیز در این بخش بسیار رشد کرده است. در انتهای سال 2020، شیائومی اعلام کرد که تعداد مهندسین‌اش را در یکی از واحدهای تحقیق و توسعه خود واقع در ژاپن، دوبرابر خواهد کرد. با این کار، شیائومی به عنوان چهارمین شرکت بزرگ تولید کننده گوشی‌هوشمند، قصد دارد فاصله خود را با هواوی و اپل کمتر از گذشته بکند.

پیروی از سیاست‌های MagicBook

اگرچه داشتن مجموعه‌ای کامل از گوشی‌ها، مانند شیائومی، ممکن است منجر به اعتبار و وجهه خوبی شود، اما آنر با پشتیبانی هواوی، در حال حاضر موفقیتی بیشتر هدفمند شده را کسب کرده است. Honor حین نگاه به گذشته‌ی خود در بخش گوشی‌هوشمند، به عنوان یک منبع الهام برای آینده، همچنین می‌تواند دلخوش به موفقیت لپ‌تاپ‌های خود، یعنی MagicBook ها باشد و از آن بخش الگوبرداری کند.

میزان منطقی بودن خرید یک گوشی آنر یا هواوی، فعلا در هاله‌ای از ابهام است. اما لپ‌تاپ‌های این دو شرکت با قدرت به کار خود ادامه می‌دهند. میت‌بوک D14 هواوی و مجیک‌بوک 14 آنر، بسیار مشابه یکدیگر هستند و محدودیت عملکردی هنگام اجرای ویندوز 10 ندارند. همچنین مشابه لپ‌تاپ‌های ویندوزی دیگر عمل می‌کنند و هردوی آن‌ها قیمتی کم‌تر از 600 پوند دارند.

MagicBook 14

برخلاف لپ‌تاپ‌های میان‌رده دیگر، مجیک‌بوک 14 بسیار عالی عمل می‌کند. این لپ‌تاپ یادآور مک‌بوک‌های اپل است، اما با قیمتی منطقی‌تر. کیبورد عالی، صفحه‌نمایش بسیار خوب و پردازنده‌های AMD رایزن، همه باهم عملکردی در حد بالا ارائه می‌دهند. درواقع آنر به جای عرضه طیف وسیعی از محصولات، یک لپ‌تاپ عالی عرضه کرده. پس برای آنر، تکرار این ترفند در تولید گوشی‌هوشمند، چندان سخت نخواهد بود.

درحالی که هواوی تعداد زیادی از لپ‌تاپ‌ها را عرضه کرده است، مجیک‌بوک 14 در میانه محصولات آنر قرار می‌گیرد و فقط تغییرات اندکی مانند نسخه بزرگ‌تر 15 اینچی و یک نسخه پرو، بعدها عرضه شد. تمامی محصولات تقریبا شبیه هم هستند اما تمرکز آنر در این بخش قیمتی، بر طراحی محصول با حفظ عملکرد خوب است.

در بحث گوشی، لپ‌تاپ و لوازم‌جانبی مثل ایربادز، آنر باید به دنبال یک نقطه منحصربه‌فرد در فروش باشد و از آنجا وارد شود.

تمیزکاری Magic UI بعد از بازگشت گوگل

اگر گوگل به آنر بازگردد، فرصت مناسبی برای این شرکت پیش می‌آید تا کمی تجربه کاربری خود را بهبود دهد. آنر بسته به وضعیت مالی خود و مطابق با برخی از روندهای ناخوشایند صنعت، ممکن است بخواهد یک سود آسان بدست آورد.

مثلا سامسونگ، اخیرا در گلکسی S21، خسته‌کننده به نظر می‎رسد و مقداری تبلیغات در رابط‌کاربری‌اش گنجانده است. البته پیش‌تر به مدت زیادی شاهد این کار از جانب شیائومی بوده‌ایم. کمپانی‌های دیگری نیز نرم‌افزارهایی را از پیش روی رابط کاربری نصب می‌کنند. مثل وانپلاس 8T که با اپلیکیشن از پیش نصب شده‌ی فیسبوک عرضه می‌شود. این طرز عمل کردن برای آنر، می‌تواند هم خطرناک باشد و هم مفید. البته آنر می‌تواند، یک نسخه‌ی تر و تمیز و همچنین قابل تنظیم از اندروید را ارائه دهد، درست مانند اکسیژن OS روی گوشی‌های وانپلاس.

فعلا رابط‌کاربری آنر همان Magic UI سابق است. رابط کاربری آنر بر پایه اندروید و با پوسته‌ای که مناسب عرضه برای اروپا نیز بود ارائه می‌شد. در گوشی آنر View 40 از همین رابط کاربری استفاده شده است. Magic UI آنقدرها هم بد به نظر نمی‌رسد. تغییرات ظاهری اندروید در آن، حداقل کم‌تر از بعضی تولید‌کننده‌ها است. اما Magic UI به همراه نرم‌افزارهای ناخواسته‌ی از پیش نصب شده موسوم به “بلوت‌وئر”، عرضه می‌شود.

آنر View 40 از تراشه شرکت مدیاتک استفاده می‌کند. مدیاتک، بیشتر یک تامین‌کننده بومی پردازنده‌ گوشی‌های میان‌رده است. ذکر این نکته لازم است که، با گریز از تبلیغات و پرهیز از بلوت‌وئرها می‌توان کاری کرد که گوشی آنر، حتی با وجود امکانات میانی، حسی سریع و بدون لگ را به کاربر ارائه دهد.

آنر می‌تواند ازین فرصت استفاده کرده و متفاوت عمل کند و برای خود آینده خوبی رقم بزند، یا هم در قالب برندهای دیگر به روند خود ادامه دهد. درنهایت، برنامه‌های شرکت توسط استراتژی‌های مالی آن تعیین خواهد شد. بازگشت گوگل و همچنین پس گرفتن تسلط بر بازار میان‌رده‌ها، بسیار برای خریداران هیجان‌اگیز خواهد بود. اما آیا چنین جسارتی بدون حمایت و پشتوانه هواوی امکان پذیر است؟ یا آنر را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد؟ نظر شما کاربران گرامی در این‌باره چیست؟

منبع: Wired

یک دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تخر نفهمیدیم برای گوشی های هوشمند هواوی خدمات گوگل عرضه میشه یا نه

مطالب بیشتر

در رویداد اپل ۲۰۲۱ چه گذشت؟ معرفی آیفون ۱۳، اپل واچ سری ۷ و آیپدها

امروز، سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰، رأس ساعت ۲۱:۳۰ اپل مهم‌ترین رویداد سال ۲۰۲۱ خود را با نام...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۴ شهریور ۱۴۰۰

اسپیکر JBL Flip 6 معرفی شد؛ جدیدترین اسپیکر قابل‌حمل JBL با صدایی فراگیر و قدرتمند

JBL Flip 6 از نوآوری‌هایی در طراحی ظاهری و چینش داخلی بهره می‌برد، درحالی‌که همچنان به‌خوبی...

مهدی حیدری time-alt ۱۳ شهریور ۱۴۰۰

سامسونگ پای دوربین 200 مگاپیکسلی را به گوشی‌ها باز کرد؛ معرفی دو سنسور دوربین جدید ایزوسل HP1 و GN5

دوربین 200 مگاپیکسلی سامسونگ سرانجام رونمایی شد. این سنسور ایزوسل HP1 اولین سنسور 200...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ شهریور ۱۴۰۰

اپل، آیفون ۱۳ را اواسط شهریور معرفی خواهد کرد؛ وجود نسخه 1 ترابایتی در مدل‌های پرو و لایدار برای همه مدل‌ها

ظاهراً اپل قصد دارد پرچمداران جدیدش، سری آیفون 13 را در هفته سوم سپتامبر، یعنی اواسط تا اواخر...

مهدی حیدری time-alt ۳۰ مرداد ۱۴۰۰

مشخصات گلکسی A52s فاش شدند؛ مشخصات کامل به همراه رندر و رنگ‌بندی

ماه گذشته طبق گزارشی، افشا شد که سامسونگ در حال کار بر روی نسخه‌ی جدیدی از گلکسی A52 5G است که...

مهدی حیدری time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۰

گوشی های جدید ایسوس (گیمینگ) با پردازنده اسنپدراگون 888 پلاس معرفی شدند

اوایل سال 2021 میلادی ایسوس از گوشی گیمینگ راگ فون 5 خود پرده برداشت که دارای مشخصات شاخصی...

حسین هاشمی time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۰

بلومبرگ گزارش می‌دهد: تغییرات جالب توجه اپل واچ سری 7؛ بیشترین تغییرات در طراحی و نمایشگر

تنها چندین هفته تا رویداد رونمایی اپل از آیفون 13 و اپل واچ 7 باقی مانده است. پیش‌تر در مورد...

مهدی حیدری time-alt ۲۵ مرداد ۱۴۰۰

رونمایی از محصولات جدید سامسونگ در رویداد Galaxy UNPACKED 2021

امروز، چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۰، رأس ساعت ۱۸:۳۰ شاهد برگزاري رويداد Galaxy UNPACKED 2021 بوديم....

صدرا علی‌پور time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۰

اولین گوشی شیائومی با دوربین زیر نمایشگر به همراه تبلت‌های پرچمدارش معرفی شدند

یکی از بزرگ‌ترین مراسم‌های 2021 شیائومی امروز در چین برگزار شد که طی آن این شرکت از گوشی Mi...

مهدی حیدری time-alt ۱۹ مرداد ۱۴۰۰

مشخصات ردمی 10 شیائومی فاش شدند؛ بهبودهای قابل توجه نسبت به ردمی 9؟

مشخصات ردمی 10 شیائومی به صورت آنلاین فاش شده است که نشان از دو ارتقای خوب در بخش سخت‌افزاری...

مهدی حیدری time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۰