چرا گوگل اسنپدراگون 765G را برای پیکسل ۵ انتخاب کرده است؟

حدود ۱۰ روز پیش بود که شرکت گوگل از آخرین پرچمدار خود به نام پیکسل ۵ رونمایی کرد. نکته‌ی قابل توجهی که در مورد این گوشی وجود دارد این است که از قوی‌ترین چیپست کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸۶۵ یا ۸۶۵ پلاس بی‌بهره بوده و به سراغ چیپستی میان‌رده، اما قدرتمند به نام اسنپدراگون ۷۶۵ رفته است. در این مطلب قصد داریم به بررسی دلایل استفاده گوگل از این چیپست میان‌رده بپردازیم و ببینیم این اقدام تا چه حد می‌تواند درست باشد. پس با ما در ادامه همراه شوید.

استفاده از 5G بدون صرف هزینه زیاد

استفاده از فناوری 5G در گوشی‌های هوشمند هزینه‌ی زیادی داشته و تا حدی یکی از دلایل قیمت بالای ۱۰۰۰ دلاری آن‌ها به حساب می‌آید، زیرا برای استفاده از این فناوری باید تجهیزات به مراتب بیشتری در گوشی استفاده شود که به خصوص در پرچمداران به دلیل پیچیدگی بیشتر فناوری 5G در آن‌ها این فرآیند پر هزینه‌تر دنبال می‌شود.

اسنپدراگون 765G در گوگل پیکسل ۵
استفاده از فناوری 5G

بخش دیگر مشکل به این برمی‌گردد که اسنپدراگون ۸۶۵ مودم یکپارچه نداشته و سازنده مجبور است تا مودم 5G X55 را به طور جداگانه تهیه کند که این کار موجب افزایش هزینه می‌شود، این در حالی است که اسنپدراگون 765G به کار رفته در پیکسل ۵ از مودم یکپارچه بهره می‌برد که باعث کاهش هزینه و افزایش فضای شده ولی مقداری در سرعت و قابلیت ‌ها پایین تر قرار می‌گیرد که البته با توجه به این که 5G در مراحل ابتدایی است بروی تجربه کاربری تاثیر منفی نخواهد گذاشت.

عملکرد و قابلیت به حد کافی

درست است که این چیپست قوی ترین نسخه موجود در بازار گوشی های هوشمند نیست ولی خوشبختانه قابلیت های خوبی مانند پشتیبانی از نمایشگر ۹۰ هرتزی Full hd، شارژ سریع، HDR Gaming، ضبط ویدئو 4K 60fps و فناوری 5G را از سری ۸۰۰ به ارث برده است.

اسنپدراگون 765G در گوگل پیکسل ۵
قدرت اسنپدراگون 765G کافی است؟

شرکت گوگل در استفاده از قابلیت یادگیری ماشینی تبحر داشته و آن را برای پردازش تصویر و دستیار صوتی گوگل استفاده می‌کند. اسنپدراگون 765G از قابلیت CV-ISP موجود در اسنپدراگون ۸۶۵ استفاده کرده که باعث می‌شود کار پردازش تصویر با سرعت بالا و مصرف شارژ کم انجام شود.

در حالت کلی مسئله‌این است که شما نیازی به آخرین و قوی‌ترین چیپست بازار ندارید تا بتوانید تجربه کاربری لذت بخشی را تجربه کنید و پردازنده‌ گوشی های هوشمند به نقطه‌ای رسیده‌اند که به راحتی توان انجام کارهای روزمره را دارند. در واقع چند سالی می‌شود که برنامه ها به راحتی و بدون کندی اجرا شده و کار می‌کنند که البته چیپست های خیلی ارزان به کار رفته در گوشی‌های پایین رده‌ از این قاعده مستثنی هستند.

اسنپدراگون 765G
اسنپدراگون 765G

چیپست اسنپدراگون 765G با وجود این که بالاترین رتبه‌ در بنچمارک های مختلف را ندارد ولی در مقابل مبلغی که برای آن هزینه می‌کنید جایگاه و قدرت بسیار خوبی در اختیار می‌گذارد. قدرت این چیپست برای تقریبا همه‌ی برنامه ها، بازی های معمول، هوش مصنوعی و الگوریتم های عکاسی کافی بنظر می‌رسد و این سوال به وجود می‌آید که چرا باید از پردازنده ای استفاده کرد که آنقدر قوی باشد که حتی نتوان از تمام قدرت سخت افزاری آن بهره برد.

عمر باتری طولانی‌تر

اگر همه‌ی دلایل بالا کافی بنظر نرسد شاید گوگل قصد داشته یکی از بزرگترین مشکلات پیکسل های خود یعنی عمر باتری را حل کند. پیکسل ۵ از قابلیت ذخیره باتری شدید (Extreme Battery Saver) بهره می‌برد که این موضوع نشان دهنده‌ی این است که شارژدهی بیشتر قطعا یکی از نکات مورد توجه گوگل در تولید این گوشی بوده است.

مصرف کمتر شارژ با اسنپدراگون 765G
مصرف بهینه‌تر باتری

با وجود حذف ۲ هسته پردازشی قدرتمند و فضای کمتر سیلیکونی اختصاص داده شده به گرافیک اسنپدراگون 765G در اکثر کارها شارژ کمتری استفاده کرده و به شارژدهی بیشتر باتری کمک می‌کند، هرچند که این مصرف کمتر شارژ به معنای قدرت و سرعت کمتر این پردازنده است ولی در هر صورت با توجه به این که پردازنده توان تولید قدرت کافی را داراست شاید عمر طولانی‌تر باتری مسئله مهم‌تری به حساب بیاید.

اسنپدراگون 765G مانند اسنپدراگون 865 ۷ نانو متری بوده و از قابلیت مصرف بهینه این پردازنده برخوردار است و زمانی که همه‌ی این گفته ها را درکنار ظرفیت ۴۰۸۰ میلی آمپری باتری پیکسل ۵ در نظر بگیریم شاید بالاخره پرچمدار جدید گوگل بتواند تا یک روز کامل شارژدهی کند.

موضوع مهم دیگری که وجود دارد این است که این پردازنده کمتر از نسخه قوی‌تر گرم می‌شود و این به شما اجازه می‌دهد که مدت بیشتری با دمای عادی به انجام بازی و کارهای سنگین بپردازید و از آنجایی که گرم شدن قاتل باتری می‌باشد این نکته در طولانی مدت قطعا آسیب کمتری به باتری وارد می‌کند و از نقات مثبت استفاده از این چیپست به شمار می‌رود.

آیا اسنپدراگون 765G در پیکسل ۵ انتخاب مناسبی است؟

اسنپدراگون 765G در گوگل پیکسل ۵
تصمیم گوگل صحیح است؟

پیکسل ۵ برای همیشه در بین سری پیکسل های گوگل یک گوشی عجیب می‌ماند چون که از یک طرف ویژگی‌ های پرچمداران مانند گواهی ضد آب بودن (IP68 rating) و شارژ بی‌سیم (wireless charging) را داراست و از طرف دیگر با چیپست میان‌رده و قیمت پایین‌تر روانه‌ی بازار شده است.

در واقع استفاده از اسنپدراگون 765G به جای اسنپدراگون 865 فقط به موضوع تعادل برمی‌گردد یعنی گوگل تلاش کرده که گوشی با قدرت، قابلیت و قیمت متعادل تولید کند و در کنار آن به عمر باتری بیشتر و قیمت کمتر نسبت به دیگر پرچمداران داری 5G دست یابد.

البته که این سیاست برای همه‌ی تولید کنندگان قابل اجرا نیست چون که استفاده از چیپست قوی‌تر می‌تواند برای انجام کارهای سنگین مانند بازی مناسب‌تر باشد ولی موضوع مهمی که در این میان مطرح می‌شود بحث قیمت نهایی محصول است.

ولی در نهایت شما به این پرسش پاسخ دهید که آیا این که استفاده از اسنپدراگون 765G بسیاری از مشکلات پیکسل ۵ را حل کرده دلیل مناسبی برای بهره بردن از این چیپست است؟ یا گوشی پرچمدار مطابق انتظار باید از قوی‌ترین سخت افزار موجود بهره ببرد؟

منبع: androidauthority

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

راهنمای خرید هولدر موبایل برای ماشین در تمامی رده‌های قیمتی (دی 1401)

"از هر چهار تصادف رانندگی یکی از آن‌ها به دلیل استفاده از گوشی هوشمند توسط راننده است." این...

پویا علیمی time-alt ۳۰ آذر ۱۴۰۱

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

بهترین گوشی ها با عمر بالای باتری و شارژدهی طولانی – دی ۱۴۰۱

گوشی‌های هوشمند هم مثل دیگر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل از باتری نیروی خود را دریافت...

محمد ملکان time-alt ۵ مهر ۱۴۰۱

راهنمای خرید اسپیکر ارزان قیمت تا ۱ میلیون تومان (دی 1401)

از گذشته گوش دادن به موسیقی یکی از کارهای مورد علاقه انسان‌ها بوده که برای پر کردن اوقات فراغت...

محمد ملکان time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

بهترین گوشی های اقتصادی تا ۵ میلیون تومان (دی ۱۴۰۱)

بهترین گوشی های اقتصادی بازار تا ۵ میلیون تومان از شرکت‌های نوکیا، سامسونگ و شیائومی در این...

پویا علیمی time-alt ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین هدفون و هندزفری‌ بازار در تمام رده‌های قیمتی

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین هدفون و هندزفری‌ها را در بازی قیمتی 100 هزار تومان تا 10...

محمد ملکان time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین گوشی میان رده از ۵ تا ۱۰ میلیون (دی ۱۴۰۱)

میانرده های جدید شهریور ۱۴۰۱ (بهترین گوشی های ۵ تا ۱۰ میلیون) در این مطلب معرفی شده‌اند و نقاط...

محمد ملکان time-alt ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱