اگزینوس 2100

همه چیز درمورد اگزینوس 2100

امروز قصد داریم به معرفی اگزینوس 2100 بپردازیم؛ جدیدترین و بهترین پردازنده‌ی موبایل ساخت شرکت سامسونگ. این پردازنده همراه جدیدترین گوشی‌های پرچمدار سامسونگ معرفی شد و فعلا در سه گوشی گلکسی s21 ٬ گلکسی s21 plus و گلکسی s21 ultra به عنوان پردازنده مرکزی به کار رفته ‌است.

چندین سال است که شرکت سامسونگ گوشی­‌های پرچمدار خودش را در دو نسخه جهانی و یا نسخه­‌ی آمریکا/چین عرضه می­‌کند. تفاوت اصلی این دو نسخه در پردازنده­‌های به کار رفته در آن‌هاست. نسخه­‌ی آمریکا/چین با پردازنده­‌های ساخت شرکت کوآلکام یعنی اسنپ­‌دراگون و نسخه­‌ی جهانی با پردازنده­‌های ساخت خود شرکت سامسونگ یعنی اگزینوس عرضه می‌شوند.

هر ساله بین این دو نوع پردازنده‌­ شاهد اختلاف عملکرد قابل ملاحظه­‌ای در انواع تست‌ها و بنچ مارک‌ها بوده‌­ایم. با این‌که در بلند مدت و در استفاده‌های سنگین هم شاهد اُفت عملکرد و داغی بیش از حد در اغلب پردازنده­‌های اگزینوس هستیم، اما شرکت سامسونگ پا پس نکشیده و هم‌چنان اکثر گوشی‌های خود را با این پردازنده‌ها عرضه می‌کند.

سری پرچمدار پردازنده­‌های اگزینوس که طی سال‌های قبلی آن‌ها را با شماره گذاری سه رقمی که با عدد ۹ آغاز می‌شد به خاطر داشتیم، امسال تغییر رویه داده و با شماره گذاری عجیب چهار رقمی به بازار عرضه شده­‌اند. یعنی دقیقا پردازنده مورد بحث ما اگزینوس 2100. به نظر می‌رسد سامسونگ با این تغییر در نام‌گذاری هدفی را دنبال می‌کند و این نشان از تغییری بزرگ در این پردازنده‌ها دارد. بیایید ببینیم واقعا همین‌طور است یا نه؟

ساختار کلی اگزینوس 2100

ما با یک پردازنده­‌ی 5 نانومتری به همراه مودم  5G داخلی با حداکثر سرعت دانلود ۷.۳۵ گیگ­‌بر­ثانیه طرف هستیم. ابتدا به ساختار هسته­‌های به کار رفته در این پردازنده نگاهی می‌­اندازیم. سریع‌­ترین و اصلی­‌ترین هسته‌­ی پردازشی این تراشه، Coretx-X1 است که سرعت ۲.۹ گیگاهرتز را ارائه می‌­دهد.

هم‌چنین در کنار آن سه هسته‌ی Cortex-A78 با فرکانس ۲.۸ گیگاهرتز و چهار هسته­‌ی Cortex-A55 با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز تعبیه شده ‌است. به گفته‌ی سامسونگ این پردازنده نسبت به پردازنده‌ی نسل قبلی یعنی اگزینوس 990 بهبود یافته است. در عملکرد تک هسته­‌ای تا ۱۹ درصد و در عملکرد چند هسته­‌ای تا ۳۳ درصد شاهد بهبود هستیم. هم‌چنین ۲۰ درصد مصرف انرژی کمتری دارد که به معماری 5 نانومتری این پردازنده هم بی‌ربط نیست.

گرافیک و صفحه نمایش

این تراشه همچنین در بخش پردازش گرافیکی از Mali-G78 به عنوان پردازنده گرافیکی بهره می­‌برد که به گفته‌ی سامسونگ تا ۴۶ درصد نسبت به نسل قبلی خود عملکرد بهتری دارد. همچنین به لطف استفاده از تکنولوژی جدید AMIGO شاهد اُفت فرِیم‌­رِیت در استفاده طولانی مدت هنگام بازی­‌ها نخواهیم بود.

در بخش نمایشگر که همواره برگ برنده‌ی این کمپانی کُره­‌ای بوده است نیز شاهد پیشرفت‌هایی هستیم که همگی به لطف این پردازنده جدید فراهم آمده است. از جمله قابلیت نرخ تازه‌سازی نمایشگر تا ۱۴۴ هرتز و پشتیبانی از +HDR10  با رزولوشن 4k که برخلاف نسل قبلی این‌بار همگی به طور همزمان اتفاق می‌­افتند.

عکاسی و ویدیو

اگزینوس 2100 قابلیت پشتیبانی از یک دوربین با حداکثر رزولوشن ۲۰۰ مگاپیکسلی و یا دو دوربین ۳۲ مگاپیکسلی را دارد. هم‌چنین به طور هم­زمان می‌تواند با ۶ دوربین در ارتباط باشد و در آن­ِ‌واحد اطلاعات مربوط به ۴ دوربین را پردازش کند. هم‌چنین در بخش دوربین شاهد جزئیات بالاتر درعکس‌ها و زوم نرم‌­تر و حرفه‌­ای‌تر هستیم.

این پردازنده امکان ضبط و پخش ویدیو با رزولوشن 8K را نیز فراهم کرده و همچنین قابلیت ضبط تصاویر +HDR10  را دارد که به کمک این ویژگی ویدیوهایی با رنگ‌های زنده‌تر و دامنه پویایی یا همان داینامیک رِنج بیشتر به ارمغان می­‌آورد.

هوش‌مصنوعی و بخش‌امنیتی

در معرفی اگزینوس 2100 باید به بخش جالب توجه امنیت هم اشاره کنیم. یک پردازنده‌­ی عصبی سه هسته‌ای هم در واحد پردازشی هوش مصنوعی این تراشه قرار دارد. این واحد پردازشی می­‌تواند ۲۶ تریلیون عملیات محاسباتی را در یک ثانیه انجام دهد.

این پردازنده در بخش امنیتی هم راهکارهای جدیدی ارائه می­‌کند. واحد حفاظت مِموری نامی است که سامسونگ برای این قسمت انتخاب کرده‌­است. عنصر جدید امنیتی جاسازی شده در این تراشه اطلاعات شخصی کاربر را از محیط سیستم عامل جدا می‌­کند. به گفته‌ی سامسونگ با این کار پردازش امن­‌تر و هم‌چنین سریع و قابل اطمینانی را ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی اگزینوس 2100

همه­‌ی این اعداد و ارقام و قابلیت­‌ها گویای علت تغییر نام‌گذاری این نسل از پردازنده­‌های سامسونگ است. البته تمامی این آمار بر اساس آزمایش­‌های داخلی شرکت سازنده هستند. باید ببینیم آیا در عمل هم خبری از این پیشرفت‌­های چشم گیر هست یا خیر؟ و آیا امسال سامسونگ این شکاف عملکردی همیشگی بین پردازنده­‌های “اسنپ­‌دراگون” و “اگزینوس” را توانسته کمتر بکند؟ نظر شما چیست؟

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

راهنمای خرید هولدر موبایل برای ماشین در تمامی رده‌های قیمتی (دی 1401)

"از هر چهار تصادف رانندگی یکی از آن‌ها به دلیل استفاده از گوشی هوشمند توسط راننده است." این...

پویا علیمی time-alt ۳۰ آذر ۱۴۰۱

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

بهترین گوشی ها با عمر بالای باتری و شارژدهی طولانی – دی ۱۴۰۱

گوشی‌های هوشمند هم مثل دیگر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل از باتری نیروی خود را دریافت...

محمد ملکان time-alt ۵ مهر ۱۴۰۱

راهنمای خرید اسپیکر ارزان قیمت تا ۱ میلیون تومان (دی 1401)

از گذشته گوش دادن به موسیقی یکی از کارهای مورد علاقه انسان‌ها بوده که برای پر کردن اوقات فراغت...

محمد ملکان time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

بهترین گوشی های اقتصادی تا ۵ میلیون تومان (دی ۱۴۰۱)

بهترین گوشی های اقتصادی بازار تا ۵ میلیون تومان از شرکت‌های نوکیا، سامسونگ و شیائومی در این...

پویا علیمی time-alt ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین هدفون و هندزفری‌ بازار در تمام رده‌های قیمتی

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین هدفون و هندزفری‌ها را در بازی قیمتی 100 هزار تومان تا 10...

محمد ملکان time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین گوشی میان رده از ۵ تا ۱۰ میلیون (دی ۱۴۰۱)

میانرده های جدید شهریور ۱۴۰۱ (بهترین گوشی های ۵ تا ۱۰ میلیون) در این مطلب معرفی شده‌اند و نقاط...

محمد ملکان time-alt ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱