اسپیکر بلوتوثی شیائومیMi-Smart Speaker L09G 3

معرفی اسپیکر شیائومی می اسمارت ؛ دستیار خانگی هوشمند شما

به بیان ساده، Xiaomi Mi Smart Speaker L09G تلاش کمپانی شیائومی برای ورود به میدان رقابت در حوزه‌ی اسپیکرهای هوشمند خانگی خصوصا رقابت با Amazon Echo و Google Nest است (گوگل نِست جانشین گوگل هوم است). در اکثر نقاط جهان، بازار اسپیکرهای هوشمند توسط گوگل و آمازون تصاحب شده است و گزینه‌های جایگزین در بازار غالبا ویژگی‌های برتر صوتی را در ازای قیمت بیشتر ارائه می‌کنند.

اما با معرفی اسپیکر شیائومی می اسمارت، شرکت شیائومی محصولی مشابه اسپیکرهای Amazon Echo و Google Nest در این زمینه تولید و عرضه کرده است؛ یعنی با قیمت منصفانه (حتی کمتر از اسپیکرهای آمازون و گوگل!) اما کیفیت بالا و درخور نام شرکت شیائومی.

توجه داشته باشید که این یک اسپیکر سیار نیست، بلکه خانگی است و باید در یک نقطه ثابت و متصل به برق قرار بگیرد. شیائومی طبق معمول قصد ارائه کالایی باکیفیت بالا و با قیمت منصفانه را دارد، پس با معرفی اسپیکر شیائومی می اسمارت و مقایسه آن با محصولات مشابه، همراه ما باشید.

معرفی ویژگی‌های اسپیکر می اسمارت

حلقه نورانی به رنگ شفق قطبی
۱۶ میلیون رنگ که با ریتم موسیقی
تغییر کرده و فضاسازی می‌کنند
بدنه فلزی با توری‌ سبک
۱۰۵۳۱ حفره برای عبور صدا و منع ورود گرد و غبار
دکمه‌های لمسی
صدای استریو
امکان استفاده از دو بلندگوی هوشمند شیائومی
برای پخش استریو موسیقی
کوک حرفه‌ای و هوشمند
سه حالت صدا برای بهترین تجربه کاربری
مناسب برای گوش انسان
نسل سوم هوش مصنوعی شیائومی
مدیریت خانه هوشمند از طریق فرمان‌های صوتی
صدای توسعه یافته با احساسات
بلندگوی قدرتمند
بلندگو فول فرکانس ۲.۵ اینچ
دریچه دیافراگم کاغذ-پشمی
معرفی اسپیکر شیائومی می اسمارت

کاربرد اسپیکرهای هوشمند را به طور کلی می‌توان به دو دسته تقسیم کرد؛ اولاً پخش محتوای صوتی مثلا موسیقی یا صدای یک فیلم (که البته تصویر ویدیو جای دیگر نمایش داده می‌شود) و ثانیاً یاری رساندن به کاربر در انجام برخی امور خانه. برای دسترسی به هر کدام، باید قبل از هر چیز، اسپیکر را به گوشی و اکانت گوگل هوم خود وصل کنید و بعد از آن استفاده بسیار آسان و بدون دغدغه است.

خوشبختانه اسپیکر هوشمند شیائومی می اسمارت نیاز به هیچ گونه نرم افزار ترد پارتی ندارد و با همان گوگل هوم سازگاری کامل دارد، چرا که این اسپیکر را به سرعت و سهولت شناسایی و متصل می‌کند. اپلیکیشن Google Home برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS کاملاً رایگان در دسترس است و جهت ساخت اکانت مربوطه تنها نیاز به یک حساب کاربری عادی گوگل دارید. برای اتصال گوشی به اسپیکر می اسمارت نیاز به اندروید ۴.۴ به بالا یا iOS 9 به بالا خواهید داشت.

طراحی

معرفی اسپیکر شیائومی می اسمارت

بدنه‌ی این اسپیکرِ نیمه استوانه‌ای توسط صفحه توری فلزی و ضخیم با ۱۰۵۳۱ سوراخ 0.7 میلی‌متری احاطه شده است. به گفته شیائومی هدف از این طراحی، پرهیز از ورود گرد و غبار به داخل اسپیکر در عین اجازه به خروج صدای شفاف است. با وزن 853 گرم و ابعاد 13.1*10.4*15.1 سانتی‌متر، در حمل و نقل اسپیکر از اتاق به اتاق دیگر با چالش مواجه نخواهید شد. فقط به یاد داشته باشید که این اسپیکر باتری ندارد و نیاز به اتصال به برق دائمی‌ست.

بالا و پایین اسپیکر از روکش‌های پلاستیکی استفاده شده است. قسمت بالایی بلندگو چهار دکمه برای اعمال تنظیمات اسپیکر (کاهش یا افزایش صدا، ادامه یا توقف پخش، فعال یا غیرفعال شدن میکروفون تشخیص صدا) به‌علاوه دو عدد میکروفون پر وسعت دیده می‌شود. میکروفون‌ها وظیفه شنیدن و اجرای فرمان‌های صوتی را دارند. یک حلقه نور نیز به دور پنل پلاستیکی دیده می‌شود که با تغییر رنگ، وضعیت فعالیت اسپیکر را روایت می‌کند.

در جلوی دستگاه لوگوی شیائومی (Mi) دیده می‌شود و پشت اسپیکر نیز محل اتصال به برق قرار گرفته است. شاید استفاده از درگاه USB، از هر نوعی، گزینه بهتری بود. اما کابل قرارداده شده در جعبه، کار را به خوبی انجام می‌دهد. روکش پلاستیکی زیر اسپیکر هم به لغو لرزش ناشی از صدا کمک می‌کند. کیفیت پلاستیک‌ها فدای کاهش هزینه‌ها شده و با جنس معمولی روبه‌رو هستیم.

کیفیت صدا

معرفی اسپیکر شیائومی می اسمارت

همانطور که از شیائومی انتظار داریم، موارد کلیدی مانند کیفیت صدا نه تنها فدای قیمت نشده‌اند، بلکه با محصولات گران‌تر هم رقابت می‌کنند. اسپیکر ۲.۵ اینچی آن از ۲ اینچ گوگل هوم بزرگ‌تر و از ۳ اینچ آمازون اکو کوچک‌تر است. توان صوتی ۱۲ وات برای خروجی صدا کاملا مناسب است. اگر قصد استفاده از این اسپیکر به عنوان سیستم صوتی خانگی را دارید، نکاتی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

امکان تولید صدای استریو با استفاده از دو اسپیکر هوشمند شیائومی وجود دارد. یکی از بلندگوها به عنوان کانال صدای راست و دیگری چپ عمل خواهند کرد. جالب‌تر اینکه دو اسپیکر هوشمند شیائومی ارزان‌تر از یک اسپیکر هوشمند گوگل نست خواهند بود. شاید بخواهید این نکته را هنگام خرید در ذهن داشته باشید.

کیفیت صدا و بلندی صدا کاملا رضایت بخش است. میدهای صوتی که گستره ۱۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ هرتز را در بر می‌گیرند، تشدید می‌شوند تا صدای وُکال ‌(صدای خواننده) و صداهای آکوستیک بسیار شفاف به گوش برسند. از طرفی فرکانس‌های بالا نه حذف بلکه کنترل می‌شوند تا صداهای خیلی ریز آزاردهنده نباشند. بِیس برای بلندگویی با این اندازه مناسب است. تنها جایی که اسپیکر کم می‌آورد هنگام پخش آهنگ‌های دارای بیس زیاد با صدای زیاد است.

آموزش قدم به قدم استفاده از می اسمارت

  • طبیعتاً باید ابتدا از اتصال می اسمارت به منبع برق اطمینان حاصل کنید.
  • سپس بلوتوث و اینترنت گوشی خود را روشن، نرم افزار گوگل هوم که از گوگل پلی استور اندروید یا اپ استور آی‌او‌اس نصب کرده‌اید را اجرا و حساب کاربری شخصی خود را ایجاد کنید. در اولین استفاده، بسته به ورژن اندروید یا iOS، ممکن است از شما درخواست اجازه برای دسترسی به قسمت‌های مشخصی از گوشی کند. این نرم افزار توسط خود گوگل توسعه داده شده است. پس ارائه مجوز به آن کاملا مطمئن است و خطری ایجاد نخواهد کرد.
  • آخرین مرحله راه اندازی زمانی آغاز می‌شود که گوگل هوم اجرا و اسپیکر شناسایی شده باشد. بعد از آن چند صفحه راهنمایی استفاده و میانبر به رایج‌ترین تنظیمات نمایش داده می‌شود که در صورت تمایل می‌توانید بدون توجه همه را رد کنید؛ مثلا از شما می‌پرسد اسپیکر در کدام قسمت از خانه قرار دارد (مانند آشپزخانه و اتاق کار) تا بهتر بتواند در مدیریت خانه شما را همراهی کند.

فرمان‌های صوتی و دستیار گوگل

استفاده از اسپیکر یا به صورت لمسی یا از طریق فرمان‌های صوتی صورت می‌گیرد. همانطور که قبل‌تر توضیح دادیم چهار دکمه لمسی کنترل اسپیکر روی قسمت بالایی دستگاه نهاده شده‌اند. یک دکمه برای افزایش صدا، یک دکمه برای کاهش صدا، یک دکمه برای توقف یا ادامه پخش صدا و یک دکمه برای فعال یا غیرفعال شدن میکروفون تشخیص صدای کاربر.

در صورت لمس دکمه آخر، رنگ نوار می اسمارت قرمز می‌شود و دیگر به مکالمات شما گوش نمی‌دهد پس فرمان‌های صوتی از کار می‌افتند.

دو میکروفون شیائومی می اسمارت دقیق هستند. یعنی فرمان‌ها سر دیگر اتاق شنیده و اجرا می‌شوند. هوش مصنوعی اسپیکر همان دستیار هوشمند گوگل به کار رفته در Google Nest است. بنابراین فرمان‌هایی که از گوشی اندرویدی خود به یاد دارید اجرا می‌شوند.

برای مثال، دو فرمان آشنای OK Google و Hey Google برای آغاز به کار اسپیکر استفاده می‌شوند. از دیگر فرمان‌ها می‌توان به خاموش کردن چراغ‌ها در خانه‌های هوشمند، فرمان پخش موسیقی دلخواه، جست و جو در اینترنت و تنظیمات اسپیکر اشاره کرد. برای مثال فرمان How do you say Hello in farsi معادل واژه Hello در زبان فارسی را بیان می‌کند.

جمع بندی

در معرفی اسپیکر شیائومی می اسمارت آنچه باید در رابطه با این محصول دوست داشتنی بدانید گفتیم. در نهایت باید ببینید تا چه اندازه به یک دستیار صوتی هوشمند نیاز دارید. جهان به صورت لحظه‌ای درحال پیشرفت و هوشمند شدن است. این اسپیکر شیائومی می‌تواند دروازه ارزان‌قیمت ورود شما به خانه‌های هوشمند باشد. کیفیت صدای خوب و توانایی بالای آن در پخش موسیقی را هم از یاد نبرید.

نظر شما چیست؟ آیا اسپیکر شیائومی می اسمارت را به عنوان دستیار صوتی هوشمند خود انتخاب خواهید کرد؟ اگر نه چرا؟ و آینده خانه‌های هوشمند در ایران را چگونه می‌بینید؟

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

راهنمای خرید هولدر موبایل برای ماشین در تمامی رده‌های قیمتی (دی 1401)

"از هر چهار تصادف رانندگی یکی از آن‌ها به دلیل استفاده از گوشی هوشمند توسط راننده است." این...

پویا علیمی time-alt ۳۰ آذر ۱۴۰۱

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

بهترین گوشی ها با عمر بالای باتری و شارژدهی طولانی – دی ۱۴۰۱

گوشی‌های هوشمند هم مثل دیگر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل از باتری نیروی خود را دریافت...

محمد ملکان time-alt ۵ مهر ۱۴۰۱

راهنمای خرید اسپیکر ارزان قیمت تا ۱ میلیون تومان (دی 1401)

از گذشته گوش دادن به موسیقی یکی از کارهای مورد علاقه انسان‌ها بوده که برای پر کردن اوقات فراغت...

محمد ملکان time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

بهترین گوشی های اقتصادی تا ۵ میلیون تومان (دی ۱۴۰۱)

بهترین گوشی های اقتصادی بازار تا ۵ میلیون تومان از شرکت‌های نوکیا، سامسونگ و شیائومی در این...

پویا علیمی time-alt ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین هدفون و هندزفری‌ بازار در تمام رده‌های قیمتی

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین هدفون و هندزفری‌ها را در بازی قیمتی 100 هزار تومان تا 10...

محمد ملکان time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین گوشی میان رده از ۵ تا ۱۰ میلیون (دی ۱۴۰۱)

میانرده های جدید شهریور ۱۴۰۱ (بهترین گوشی های ۵ تا ۱۰ میلیون) در این مطلب معرفی شده‌اند و نقاط...

محمد ملکان time-alt ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱