راهنمای استفاده از گوگل مپ

قابلیت‌ های جالب و کاربردی گوگل مپ

چند سال قبل اگر به شما آدرسی نا آشنا داده می‌شد، مجبور می‌شدید به نزدیکی محل مورد نظر بروید و آنجا با پرسش‌های پی در پی از افراد مختلف مسیر نهایی را بیابید. با پیشرفت تکنولوژی این مشکل به طور کلی حل شده و شما حتی زمانی که به شهر و یا حتی کشور جدید وارد می‌شوید قادر خواهید بود تا انواع مغازه‌ها، مکان‌های تفریحی، بانک‌ها، پمپ بنزین‌ها، مراکز درمانی و … را به روی گوگل مپ جستجو کنید.

گذشته از این شما می‌توانید با وارد کردن مبدأ و مقصد به کمک گوگل مپ و با راهنمایی‌های آن و بدون داشتن هیچگونه اطلاعاتی در مورد مقصد و یا محل مورد نظر از جایی به جای دیگر جابجا شوید. همه‌ی این‌ها ارمغان‌هایی است که پیشرفت تکنولوژی برای ما به وجود آورده، اما آیا واقعا ما با تمام قابلیت‌های گوگل مپ آشنا هستیم؟ در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا پاسخ این سوال را بیابید.

۱) وارد کردن توقف‌های در طول مسیر

زمانی که شما قصد دارید از جایی به جای دیگر بروید، کافیست در گوگل مپ مبدأ و مقصد خود را مشخص کنید تا این برنامه به شما راهنمایی کند. اما تکلیف زمانی که در حین سفر از مبدا به مقصد قصد توقف در جایی خاص در میانه‌های راه را دارید چه می‌شود؟

خوشبختانه برای این موضوع راهکاری وجود دارد، به این صورت که هنگامی که مبدأ و مقصد مورد نظر را انتخاب کردید، از سه نقطه‌ی بالای صفحه گزینه Add stop را انتخاب کنید و سپس با وارد کردن نام مقصد دیگر و یا انتخاب آن به صورت دستی مقصد دوم و یا توقف بین مسیر را مشخص کنید.

مراحل اضافه کردن توقف در راهنمای استفاده از گوگل مپ
مراحل اضافه کردن توقف در راهنمای استفاده از گوگل مپ

توجه داشته باشد که این اضافه کردن توقف‌های مسیر محدودیتی نداشته و شما می‌توانید چندین توقف برای مسیر خود درنظر بگیرید، و حتی می‌توانید بعد از انتخاب این توقف‌ها، به کمک سه خط موازی کوچک سمت راست آن‌ها را به ترتیب دلخواه مرتب کنید.

۲) کمک گرفتن از دستیار صوتی گوگل

دستیار صوتی گوگل قابلیت‌های بسیار زیادی دارد و که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، اما مسئله اینجاست که باید بتوانید به زبان انگلیسی با آن صحبت کنید و همین موضوع باعث می‌شود تا دسته‌ی زیادی از کاربران داخل کشور هیچ استفاده‌ای از این دستیار صوتی هوشمند نکنند.

اما اگر شما قادر هستید به زبان انگلیسی صحبت کنید، در گوگل مپ نیز می‌توانید بدون انجام کار خاصی و تنها با گفتن “Ok Google” این دستیار صوتی را فعال کرده و مثلا از آن بخواهید که شما را به سمت نزدیک‌ترین پمپ بنزین در مسیر هدایت کند.

این ویژگی از آن جهت کاربرد فراوان دارد که حواس شما را از رانندگی پرت نمی‌کند و می‌توانید بدون نگاه کردن به صفحه نمایش گوشی و تنها با گفتن خواسته‌ی خود به مقصود دست پیدا کنید. به غیر از گفتن “Ok Google” می‌توانید با انتخاب کردن گزینه میکروفون بالای صفحه شروع به صحبت کردن کنید.

مراحل استفاده از دستیار صوتی در راهنمای استفاده از گوگل مپ
مراحل استفاده از دستیار صوتی در راهنمای استفاده از گوگل مپ

۳) دسترسی به گوگل مپ در حالت آفلاین

گوگل مپ و نرم‌افزار‌های مشابه به قدری دقیق هستند که بتوان از آن‌ها استفاده کرد و بدون هیچ نگرانی به مقصد رسید، اما همان طور که می‌دانید این فرآیند به اینترنت وابسته است و سوالی که در اینجا در ذهن به وجود می‌آید این است که تکلیف زمانی که به طور اتفاقی در منطقه جغرافیایی قرار می‌گیریم که اینترنت در دسترس نیست چه می‌شود؟

پاسخ ساده است، خوشبختانه گوگل مپ از قابلیت دانلود پشتیبانی می‌کند و به لطف این موضوع شما می‌توانید مپ منطقه‌ای دلخواه را دانلود کرده و در مواقع نبود اینترنت از آن استفاده کنید. برای انجام این کار کافیست ابتدا نام شهری که قصد دانلود نقشه آن‌ را دارید وارد کنید، سپس به روی دکمه دانلود نشان داده شده در تصویر کلیک کنید تا تصویر سمت راست ظاهر شود.

مراحل دانلود نقشه در راهنمای استفاده از گوگل مپ
مراحل دانلود نقشه در راهنمای استفاده از گوگل مپ

در این مرحله گوگل مپ از شما می‌خواهد که با بزرگ و یا کوچک کردن مقیاس نقشه، منقطه‌ای که قصد دانلود نقشه آن را دارید مشخص کنید. زمانی که این منطقه را انتخاب کردید، حجمی که نیاز به دانلود دارد در پایین صفحه نمایش داده می‌شود. توجه داشته باشید که هرچه مقیاس بزرگ‌تری از نقشه را انتخاب کنید، حجم فایل دانلود سنگین‌تر می‌شود.

۴) دسترسی به موقعیت دقیق جغرافیایی

احتمالا کم و بیش با این ویژگی آشنا باشید، اما به هر روی گفتن آن خالی از لطف نیست، چون ممکن است دسته‌ای از کاربران با این ویژگی آشنایی نداشته باشند. زمانی که در گوگل مپ هستید اگر برای مدتی دست خود را به روی منطقه‌ای از نقشه نگه دارید یک نقطه قرمز به روی آن نقطه ثبت می‌شود.

اول از همه گوگل مپ به شما موقعیت جغرافیایی دقیق این نقطه از نقشه را می‌گوید که می‌‌تواند در موارد خاصی قابلیت فراوانی داشته باشد. در ادامه نیز فرض کنید در یک محل زندگی می‌کنید، اما سوپرمارکت و یا داروخانه محل زندگی شما به روی نقشه ثبت نشده است، شما به کمک این قابلیت می‌توانید به گوگل در کامل کردن مپ خود کمک کنید.

دسترسی‌ به موقعیت جغرافیایی دقیق و همچنین اضافه کردن مکان‌ها به گوگل مپ
دسترسی‌ به موقعیت جغرافیایی دقیق و همچنین اضافه کردن مکان‌ها به گوگل مپ

گذشته از این ممکن است خود شما به تازگی یک مغازه گل فروشی در یک محل باز کرده باشید، با کمک این کار می‌توانید کسب و کار خود را در نقشه گوگل ثبت کنید، تا اگر کسی برای مثال در نقشه گل فروشی را جستجو کرد، مغازه شما به عنوان یکی از پیشنهادها به کاربران ارائه شود.

۵) اندازه‌گیری فواصل مختلف

احتمالا برای شما هم پیش آمده که بخواهید فاصله‌ی محل زندگب خود تا مکانی مشخص را بدانید، یا به طور کلی‌تر برایتان سوال شود که دو نقطه از منطقه، شهر، کشور و یا قاره چه فاصله‌‌ای از هم دارند. در گوگل مپ به راحتی شما می‌توانید به این امکان کاربردی دسترسی داشته باشید.

در ابتدا مانند حالت قبل باید دست خود را برای مدت کوتاهی به روی نقشه نگه دارید تا نقطه قرمز رنگ مشخص شود و در ادامه مانند تصویر گزینه Measure Distance را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه مبدا شما همان نقطه قرمز رنگ تلقی می‌شود و نقطه‌ی بعدی را هر کجا مشخص کنید، فاصله دقیق مبدأ تا آن نقطه مقصد به شما گفته می‌شود.

تعیین فاصله‌ی دو یا چند نقطه در راهنمای استفاده از گوگل مپ
تعیین فاصله‌ی دو یا چند نقطه در راهنمای استفاده از گوگل مپ

این پایان کار نیست و شما می‌توانید فاصله‌ی چندین نقطه از مبدأ را بسنجید، یعنی به عنوان مثال تصور کنید که شما روزانه از محل کار خود به خرید می‌روید و سپس راهی منزل می‌شوید، شما می‌توانید با این قابلیت کل مسافتی که از محل کار تا خانه طی می‌کنید (به اضافه‌ی مسیرهای جانبی که طی کرده‌اید) را متوجه شوید، که قابلیتی بسیار جذاب و کاربردی به حساب می‌آید.

۶) Street view یا دید خیابانی

قابلیت بسیار جذابی که در گوگل مپ وجود دارد و می‌توان به وسیله‌ی آن خیلی از مکان‌های دنیا را بدون سفر مشاهده کرد و مهم‌تر از آن حس نزدیکی به آن محیط داشت Street View نام دارد که عملا به شما این احساس را منتقل می‌کند که در یک مکان در گوشه‌ای از جهان هستید، بدون این که به آنجا سفر کرده باشید.

این قابلیت به این شکل است که تصاویری سه بعدی از آن محیط مورد نظر به شما نشان داده می‌شود و شما می‌توانید با سه نشانگر مستقیم،چپ و راست عملا حس قدم زدن در آن محیط را تجربه کرده و با جابجا شدم دید متفاوتی از جهات مختلف آن محیط داشته باشید.

استفاده از قابلیت Street View در راهنمای استفاده از گوگل مپ

برای انجام این کار کافیست طبق مراحل موجود در عکس (از چپ به راست) عمل کنید. زمانی که حالت Street View را انتخاب کردید، به روی نقشه هر شهر یا کشوری که هستید نقاطی کوچک و آبی رنگ نمایان می‌شوند که به روی هرکدام از آن‌ها که کلیک کنید تصویر سه بعدی آن نقطه به همراه امکان راه رفتن در محیط برای شما محیا می‌شود.

توجه داشته باشید که نقاط پر طرفدار جهان مانند برج ایفل چندین نقطه Street View دارند و این یعنی شما می‌توانید این مکان‌های مشهور را از چندین نما تماشا کنید و در آن‌ها قدم بزنید. این امکان برای کشور خودمان و بیشتر آثار مشهور و همچنین برخی نقاط شهرها وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید.

استفاده از حالت ماهواره‌ای در گوگل مپ

گذشته از این قابلیت شما می‌توانید نوع نقشه خود را مطابق تصویر به حالت ماهواره‌ای دربیاورید و یا این که حالت ترافیک در گوگل مپ را روشن کنید تا مسیرهای شلوغ و پر ترافیک به رنگ نارنجی و قرمز دربیاید و شما بتوانید با انتخاب مسیرهای جایگزین سریع‌تر به خانه برسید.

۷) جستجو در حالت ناشناس

حریم شخصی یکی از اصل‌های اساسی زندگی همه‌ی ما به حساب می‌آید و همواره تلاش می‌کنیم از حریم خصوصی خود دفاع کنیم. گوگل مپ نیز با در نظر گرفتن این موضوع قابلیتی به وجود آورده که بدون ثبت شدن اطلاعات جستجو در این برنامه به جستجوی مکان‌های مختلف پرداخته و مسیریابی کنید.

جستجو در حالت ناشناس در راهنمای استفاده از گوگل مپ

برای دستیابی به این قابلیت کافیست طبق تصویر بالا عمل کنید و در نظر داشته باشید که تا زمانی که علامت مشخص شده در عکس سمت راست نمایش داده نشود، شما وارد این حالت ناشناس نشده‌اید.

۸) به اشتراک گذاشتن مکان خود

گوگل مپ قابلیتی را فراهم آورده که شما بتوانید لوکیشن خود را به صورت زنده با فردی برای مدتی مشخص به اشتراک بگذارید. مثلا تصور کنید شما لوکیشن خود را به مدت یک ساعت با دوست خود به اشتراک می‌گذارید، در این حین دوست شما می‌تواند لحظه به لحظه مکان فعلی شما و حتی درصد شارژ گوشی هوشمند شما را مشاهده کند.

به اشتراک گذاشتن لوکیشن در راهنمای استفاده از گوگل مپ
به اشتراک گذاشتن لوکیشن در راهنمای استفاده از گوگل مپ

این قابلیت می‌تواند در موقعیت‌های مختلف کاربرد فراوان داشته باشد، اما به طور کلی باید درنظر داشته باشید که با چه کسی مکان لحظه به لحظه خود را به اشتراک می‌گذارید. در تصویر بالا مراحل انجام این کار نمایش داده شده که می‌توانید مطابق آن عمل کرده و از این ویژگی‌ استفاده کنید.

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

گواهی MFi اپل در لوازم جانبی چیست و چه اهمیتی دارد؟

اگر صاحب محصولات اپل مثل آیفون یا آیپد باشید، مهم است که از چه لوازم جانبی روی آن‌ها استفاده...

معین کریمی time-alt ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

فناوری های PowerIQ و VoltageBoost در پاوربانک‌های برند انکر چه کاربردی دارند؟

با پیشرفت سریع توسعه گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ تاپ‌ها، مشتریان به دنبال راه‌هایی سریع‌تر و...

معین کریمی time-alt ۲۷ فروردین ۱۴۰۱

فست شارژ چیست؟ معرفی استانداردها و تجهیزات لازم برای فست شارژ

همین سه چهار سال گذشته بود که باتری‌های کم ظرفیت گوشی‌های هوشمند با سرعت کمی شارژ شده و صد در...

پویا علیمی time-alt ۲۰ فروردین ۱۴۰۱

استاندارد USB پاور دلیوری چیست و چگونه کار می‌کند؟ تمام آنچه که از یو اس بی پاور دلیوری باید بدانید

فناوری شارژ USB پاور دلیوری تبدیل به یکی از پرکاربردترین و بهترین استانداردهای شارژ گوشی‌های...

مهدی حیدری time-alt ۲ آبان ۱۴۰۰

شارژ وایرلس چیست و چگونه عمل می‌کند؟

استفاده از فناوری شارژ بی سیم بسیار گسترده‌تر از سالیان گذشته شده است و تولیدکنندگان گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲۴ مهر ۱۴۰۰

بهترین گوشی‌های قاتل پرچمدار تا ۱۶ میلیون تومان (مهر ۱۴۰۰)

با توجه به قیمت بسیار بالای محصولات دیجیتال و به‌ویژه گوشی‌های هوشمند، دیگر امکان خرید...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۱ مهر ۱۴۰۰

جاروبرقی رباتیک چه مزایا و معایبی دارد؟

جاروبرقی‌‌‌ها سال‌هاست که به جزئی جدایی‌ناپذیر از لوازم خانه و محل کار ما تبدیل شده‌اند....

آریا مقدم time-alt ۱۹ مهر ۱۴۰۰

مقایسه iOS 15 با iOS 14؛ به iOS 15 سوییچ کنیم یا نه؟

آیا حتماً باید گوشی خود را به آی او اس 15 به‌روزرسانی کنیم؟ اگر همچنان از آی او اس 14 استفاده...

مهدی حیدری time-alt ۷ مهر ۱۴۰۰

HFR به چه معناست و چه تاثیری بر گیمینگ دارد؟

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی در سال‌های اخیر، تحولات عظیمی در زمینه‌ی کیفیت تصویر رخ داده است....

آریا مقدم time-alt ۲۲ شهریور ۱۴۰۰