جک هدفون چیست

دلیل اصلی حذف جک هدفون از تلفن‌های همراه چیست؟

امروزه با افزایش استفاده از موبایل‌های هوشمند و تلفن‌های همراه، اکثر تفریحات نیز با تلفن‌های همراه انجام می‌شود. یکی از این تفریحات که توسط موبایل‌ها انجام می‌شود، گوش دادن به موسیقی و حتی رادیو است. با استناد به تحقیقات انجام یافته، بیش از ۶۸ درصد افرادی که از تلفن‌های همراه استفاده می‌کنند، روزانه به پخش موسیقی و شنیدن آن می‌پردازند.

اما این فعالیت، هم با استفاده از بلندگوی تلفن همراه انجام می‌شود و هم با استفاده از هندزفری. یکی از راه‌های اتصال هندزفری به تلفن همراه هوشمند، جک ۳/۵ میلیمتری هدفون یا همان جک هدفون است. نکته‌ی قابل ذکر، حذف این تکنولوژی از برخی از گوشی‌های جدید است. در این متن، به سوال “جک هدفون چیست” پاسخ خواهیم داد و دلایل حذف آن را بررسی خواهیم کرد.

جک هدفون چیست؟

جک هدفون چیست
جک هدفون چیست

برای بررسی دلایل حذف جک هدفون، ابتدا باید بدانیم که جک هدفون چیست؟ جک هدفون که جک ۳/۵ میلیمتری نیز نامیده می‌شود، حفره‌ یا پورتی است که کابل هندزفری از طریق آن با تلفن همراه یا تبلت ارتباط برقرار می‌کند و می‌تواند موسیقی‌های مد نظر شما را به گوش شما برساند.

این پورت، از جمله پورت‌هایی است که حین انتقال صدا، کیفیت آن را دچار مشکل نمی‌کند و صدا را به صورت استریو منتقل می‌کند. جک ۳/۵ میلیمتری از دیرباز توسط شرکت‌های سازنده‌ی تبلت و تلفن همراه استفاده می‌شد و همچنان هم استفاده می‌شود.

اما جدیدا به خاطر وجود سیاست‌هایی در برخی از شرکت‌ها، این پورت، از تلفن‌های همراه هوشمند آن شرکت‌ها حذف شده است. در زیر علل اصلی حذف شدن جک هدفون از اسمارت فون‌‌ها را بررسی خواهیم کرد.

۱) فناوری بی‌سیم اختصاصی

جک‌های ۳/۵ میلیمتری هدفون و هندزفری، از دیرباز توسط شرکت‌های سازنده‌ی تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما جدیدا تعدادی از شرکت‌ها مثل اپل، تصمیم به حذف این تکنولوژی از محصولات خود کرده اند. یکی از دلایل اصلی این اتفاق، خلق فناوری بی‌سیم مختص به خود است. با استفاده از مثالی این مورد را واضح خواهیم کرد.

دو شرکت گوگل و اپل را در نظر بگیرید که هر دو اقدام به تولید هندزفری‌های بی‌سیم کرده‌اند. هندزفری بی‌سیم گوگلPixel Buds نامیده می‌شود و قابلیت استفاده در گوشی‌های اپل را دارد. همچنین هندزفری‌های بی‌سیم اپل که AirPods نامیده می‌شوند، روی گوشی‌های گوگل مورد استفاده هستند. اما نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، این است که هر دوی این محصول‌ها با این‌که توانایی پخش موسیقی در گوشی‌های ساخته شده توسط شرکت رقیب را دارند، اما نمی‌توانند توانایی‌های خود را به طور کامل در اختیار کاربر قرار دهند.

بنابراین، اگر می‌خواهید از تمام قابلیت‌های هدفون‌های بی‌سیم استفاده کنید، باید تلفن همراه همان شرکت را بخرید. وقتی شرکتی جک هدفون موجود در تلفن‌های همراه خود را حذف می‌کند، یکی از دلایل عمده‌ی این ‌کار، ترغیب کابران به استفاده از محصولات منحصر بفرد خود است.

در نظر داشته باشید که در زمان‌های نه چندان گذشته، با پرداخت هزینه‌ا‌ی خاص، هم تلفن همراه را صاحب می‌شدید و هم از تمام امکانات هدفون آن گوشی می‌توانستید استفاده کنید. اما در حال حاضر، برای بهر‌مندی از یک سری از امکانات خاص هدفون‌های بی‌سیم شرکت‌هایی خاص، باید گوشی همان شرکت را هم تهیه نمائید.

علاوه بر پرداخت هزینه‌ی اضافی توسط مشتری برای هدفون و گوشی مخصوص، شرکت‌هایی مثل اپل  و گوگل تکنولوژی هدفون بی‌سیم خود را هم می‌فروشند و از این طریق هم سودآوری می‌کنند.

۲) کاهش ضخامت اسمارت فون‌ها با حذف جک ۳/۵ میلیمتری هدفون

کم ضخامت بودن گوشی، یکی از فاکتورهای اساسی انتخاب تلفن‌های همراه است. هر کسی دوست دارد تلفن همراهی که تهیه می‌کند، نازک باشد تا استفاده از آن برای او راحت‌تر باشد. به همین خاطر، شرکت‌های سازنده‌ی موبایل‌ها و تبلت‌ها، از هر تصمیمی برای کاهش ضخامت محصولات خود استقبال کردند. یکی از این ایده‌ها و تصمیمات، حذف جک ۳/۵ میلیمتری بود. با حذف این پورت از محصولات، ضخامت آن‌ها به میزان قابل قبولی کاهش می‌یافت و استفاده از آن‌ها برای کاربران دلچسب‌تر می‌شد.

اما این دیدگاه فقط برای یک سری از مشتریان خاص قابل قبول بود. همان مشتریانی که دوست داشتند بخاطر داشتن تلفن همراهی باریک، خرید یک دانگل اضافی جک 3.5 میلیمتری را تجربه کنند. راه حل دیگری برای آن‌ها استفاده از هدفون‌های بی‌سیم بود که بخاطر باریک‌تر شدن گوشیشان، برایشان معقول است.

دانگل جک هدفون
دانگل جک هدفون

جک هدفون چیست؟ اصلا چرا باید را روی هر تلفن همراهی داشته باشیم؟ با استفاده از سخت افزاری ارزان، نیازی به جک هندزفری نخواهیم داشت. دانگل جک 3.5 میلیمتری، یک سخت افزار خارجی است که به پورت‌های موجود در تلفن همراه متصل شده و جک هدفون را برای کاربر به ارمغان می‌آورد. در اغلب حالت‌ها، این دانگل‌ها از سمتی به پورت USB-C یا پورت لایتنینگ قابل استفاده در گوشی‌های شرکت اپل وصل می‌شوند و از سمت دیگر، جک 3.5 میلیمتری را به تلفن همراه اضافه می‌کنند.

۳) ضد آب کردن تلفن‌های همراه

این دیدگاه به عنوان علت حذف جک هدفون، غیر معقول به نظر می‌رسد. چرا که در زمان‌های قبل‌تر از حذف این جک از تلفن‌های همراه نیز، بسیاری از تلفن‌های همراه با داشتن جک هدفون، ضد آب بودند. به عنوان مثال، Sony Xperia Z3 را در نظر بگیرید. این گوشی، با اینکه ضد آب به شمار می‌رفت، دارای جک هدفون هم بود. بنابراین، با داشتن جک هدفون هم می‌شود تلفن‌های همراه هوشمند را ضد آب کرد.

۴) افزایش فضای روی تلفن همراه

بنا به ادعای شرکت‌های سازنده‌ی تلفن همراه که جک هدفون را از محصولات خود حذف کرده‌اند، یکی از دلایل حذف جک هدفون، افزایش فضا برای بزرگ‌تر کردن باطری‌های تلفن همراه بود. در حالی که این اتفاق اصلا رخ نداد. به طور مثال، ظرفیت باطری در آیفون ۷، ۲۹۰۰ است. اما ظرفیت باطری در آیفون ۶، ۲۹۱۵ بود. این موضوع نشان‌دهنده‌ی این است که حتی با حذف جک هدفون، ظرفیت باطری افزایش نیافت.

علاوه بر موضوع ذکر شده، اسمارت فون‌ها از مواد گران قیمتی ساخته می‌شوند و شرکت‌های سازنده سعی در صرفه جویی این مواد و هزینه‌های خود دارد. اگر ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی تلفن‌های همراه هوشمند را یک منبع برای شرکت سازنده در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم که این منبع نباید توسط پورت‌هایی که به سادگی و با هزینه‌ی کم قابلیت جایگزینی دارند، اشغال شود.

از جمله موادی که شرکت‌های سازنده از آن‌ها برای ساخت اسمارت فون‌ها استفاده می‌کنند می‌توان به شیشه و پلاستیک با کیفیت و ضد خش اشاره کرد. لازم به ذکر است که اولین شرکتی که جک هدفون را از اسمارت فون خود حذف کرد، شرکت اپل بود و این محصول، iPhone7 نام داشت.

۵) خودداری از افزودن پورت‌های اضافی روی اسمارت فون

خودداری از افزودن پورت‌های اضافی روی اسمارت فون
خودداری از افزودن پورت‌های اضافی روی اسمارت فون

همان طور که اشاره کردیم، می‌توان از طریق پورت‌های لایتنینگ یا USB-C هم از محتوای صوتی داخل تلفن همراه و تبلت استفاده کرد. تنها کاری که باید انجام دهید، استفاده از یک دانگل جک ۳/۵ میلیمتری است. با توجه به این، نگه داشتن یک پورت مضاعف روی اسمارت فون‌ها، اتفاق چندان معقولی به نظر نمی‌رسد.

نتیجه گیری

همان طور که در متن اشاره کردیم، علل مختلفی برای حذف جک ۳/۵ میلیمتری هدفون از اسمارت فون‌ها وجود دارد. تعدادی از آن‌ها به سود مشتری و تعدادی از آن‌ها به سود شرکت‌های سازنده‌ی تلفن همراه و تبلت است. اما علت اصلی حذف جک هدفون چیست؟

با توجه به دلایلی که ذکر کردیم، تنها دلیل معقول و قابل قبول برای این کار، افزایش سود مالی برای شرکت‌های سازنده است. با این کار هم از طریق فروش تلفن‌های همراه سود خواهند کرد و هم از طریق فروش تکنولوژی هدفون‌های بی‌سیم، و هم از طریق مجبور کردن کاربر به استفاده از هدفون‌ها و اسمارت فون‌های همان شرکت.

به عنوان نکته‌ی آخر باید بگوییم که حذف جک هدفون، اتفاقی نیست که استفاده از تلفن همراه را به شکل غیر قابل باوری تحت تاثیر قرار دهد. این مشکل با استفاده از یک دانگل نه چندان گران قیمت، حل می‌شود.

۱۱ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

میگن حذف باتری به علت حفاظت از محیط زیست بوده و حذف سوراخ هندزفری بخاطر حمایت از زادولد حیوانات

فقط و فقط و فقط دزدی بیشتر از جیب مردم. نمونه اش A34 سامسونگ. نه آداپتور داره و نه جک 3.5 میلی متری. باید 1 و خرده ای پول‌ اضافه بدیم تازه جنس اورجینال باشه یا نه. شیایومی هم که پر باگ و تبلیغات و آپدیت کم و دیر. هواوی هم که تحریم گوگل پلی و کلی مشکل‌ دیگه. نوکیا و موتورولا هم که حرفشون نزن. رسما گوشی خوب نیست یا به قیمت پول‌ خون بابای طرف.

بابا دانگل مانگل چیه بزرگش کردین سامسونگ برای این هم یه فکری کرده هنزفری ساخته که مستقیم به پورت شارژر متصل میشه با همون کیفیت یا حتی هم بیشتر،دیگه با این باتری های حجیم گوشی ها نیازی نیست هنگام گوش دادن با هنزفری،گوشی هم تو شارژ باشه،البته روی گوشی های با برند دیگه هم کار میکنه

مرسی دیدگاه اول درسته ولی به بهانه باریک کردن گوشی، جیبهای خودشون رو ‌کلفت میکنند خونخوارهای پول پرست! ۹۹۹.۹۹ دلار هم میفروشند تا گوسفندان آمریکایی و کانادایی که یکیش خود من بگن خدا رو شکر زیر هزار دلاره! همشون یه وجه مشترک دارند نگم بهتره

مرسی دیدگاه اول درسته ولی به بهانه باریک کردن گوشی، جیبهای خودشون رو ‌کلفت میکنند خونخوارهای پول پرست! ۹۹۹.۹۹ دلار هم میفروشند تا گوسفندان آمریکایی و کانادایی که یکیش خود من بگن خدا رو شکر زیر هزار دلاره! همشون یه وجه مشترک دارند نگم بهتره

مطالب ارایه شده خوب و مفید بود سپاس

dsdhc thgd dhfh kzhgfhbj
تشکر بابت مطالب اموزنده .
شاد باشید.

بله همانطور که دوستمان گفت ، هدفون های حرفه ای همچنان وابسته به سیم هستند و این یک ضعف هست برای موزیک گوش دادن

به عنوان کسی که کارش در استودیو و ساخت موزیک خلاصه میشه به نظرم حذف این پورت بزرگترین اشتباه می تونه باشه و مجبور کردن خریدار به استفاده از دانگل برای تبدیل، هدفن های بی سیم هرچقدر هم پیشرفت کنن هیچوقت نمی تونن هم کیفیت هدفن سیم مستقیم بشن و کسایی که به دلیل کارشون یا علاقشون به موزیک همیشه هدفن سیمی استفاده می کنن امکان نداره سراغ اینجور گوشی ها برن، با یه سرچ ساده میشه متوجه شد که با کیفیت ترین و گران ترین هدفن ها همچنان با تکنواوژی سیم برای انتقال صدا ساخته میشن و حذف این پورت یک دردسر بزرگ برای کسانیست که کیفیت صدا جزو الویت هاشونه، مرسی از مطلب مفیدتون

احسنت

سلام. من بعد دز کلی بالا و پایین زدن و به نوعی بررسی مشخصات گوشی ها، گالاکسی A54 رو انتخاب کردم تا ۲۰ یا ۲۵ هم می تونم هزینه کنم برای گوشی. تازه به استفاده های کاربردی هدفون سیمی رو گوشی قبلیم عادت کرده بودم با کیفیت صدای عالی. آیا می تونید گوشی ای رو پیشنهاد کنید بهم؟ A54 جک هدفون رو حذف کرده ظاهرا.

مطالب بیشتر

راهنمای خرید هولدر موبایل برای ماشین در تمامی رده‌های قیمتی (دی 1401)

"از هر چهار تصادف رانندگی یکی از آن‌ها به دلیل استفاده از گوشی هوشمند توسط راننده است." این...

پویا علیمی time-alt ۳۰ آذر ۱۴۰۱

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

بهترین گوشی ها با عمر بالای باتری و شارژدهی طولانی – دی ۱۴۰۱

گوشی‌های هوشمند هم مثل دیگر دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل از باتری نیروی خود را دریافت...

محمد ملکان time-alt ۵ مهر ۱۴۰۱

راهنمای خرید اسپیکر ارزان قیمت تا ۱ میلیون تومان (دی 1401)

از گذشته گوش دادن به موسیقی یکی از کارهای مورد علاقه انسان‌ها بوده که برای پر کردن اوقات فراغت...

محمد ملکان time-alt ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

بهترین گوشی های اقتصادی تا ۵ میلیون تومان (دی ۱۴۰۱)

بهترین گوشی های اقتصادی بازار تا ۵ میلیون تومان از شرکت‌های نوکیا، سامسونگ و شیائومی در این...

پویا علیمی time-alt ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

نقد و بررسی ویدیویی مچ بند سلامتی شیائومی Smart Band 7

 سری می‌بند به دلیل ارائه امکانات بی‌شمار در کنار قیمتی مناسب طرفداران بسیاری در سراسر جهان و...

ثنا جهاندار time-alt ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین هدفون و هندزفری‌ بازار در تمام رده‌های قیمتی

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین هدفون و هندزفری‌ها را در بازی قیمتی 100 هزار تومان تا 10...

محمد ملکان time-alt ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

راهنمای خرید بهترین گوشی میان رده از ۵ تا ۱۰ میلیون (دی ۱۴۰۱)

میانرده های جدید شهریور ۱۴۰۱ (بهترین گوشی های ۵ تا ۱۰ میلیون) در این مطلب معرفی شده‌اند و نقاط...

محمد ملکان time-alt ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

مقایسه دوربین سامسونگ گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرومکس و P50 هواوی

کیفیت دوربین یکی از ویژگی‌های مهم گوشی‌های هوشمند است و برای بعضی‌ها مهمترین معیار برای خرید...

پویا علیمی time-alt ۸ مرداد ۱۴۰۱

معرفی بهترین گوشی‌های شیائومی به ترتیب قیمت (دی ۱۴۰۱)

در بازار امروز گوشی های هوشمند یکی از ارکان اساسی خرید کاربران ارزش خرید محصولات است و در این...

محمد ملکان time-alt ۱ مرداد ۱۴۰۱