تنظیمات امنیتی آیفون

۱۱ موردی که باید در تنظیمات امنیتی آیفون خود فعال کنید

اگر در دنیا شخصی باشد که شما را بیشتر از خودتان بشناسد، قطعا تلفن همراه‌تان است. تلفن همراه شما تنها حای اطلاعات مخاطبین هدف شما و تصاویرتان نیست، بلکه معیارهای بی شمار دیگری از سوابق مالی گرفته تا داده‌های بهداشتی و ارتباطات بی‌شمار شما با هر کسی که می‌شناسید، در داخل آن ثبت شده‌اند.

تلفن هوشمند شما هم‌چنین حاوی اطلاعات مربوط به مکان‌هایی است که می‌روید (مسیری که تا به آن‌جا طی کرده‌اید)، جستجوهایی که انجام می‌دهید، وب‌سایت‌هایی که مطالعه می‌کنید و به لطف شبکه‌های اجتماعی آرزوها و رویاهای شما را هم می‌دانند.
تلفن هوشمند این اطلاعات را صرفا برای جمع‌آوری و نگهداری ذخیره نمی‌کند، بلکه این داده‌ها را در اختیار شرکت‌های ثالث قرار می‌دهد تا از آن‌ها در حل مسائل گوناگون بهره بگیرند.

به همین دلیل بسیار مهم است که بدانید چگونه باید از حریم خصوصی خود محافظت کنید. اگر از کاربران اپل و آیفون هستید، در ادامه درباره‌ی تنظیمات امنیتی آیفون صحبت خواهیم کرد که باید در مورد آن‌ها بدانید و آن‌ها را در تلفن همراه خود فعال کنید.

۱) تکمیل خودکار کد امنیتی

بسیاری از وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی – از گوگل گرفته تا فیسبوک و برنامه‌های مرتبط با خدمات مالی- برای تائید اعتبار از کد دو مرحله‌ای یا 2FA استفاده می‌کنند. با فعال کردن این کد، ورود شما به یک وب‌سایت علاوه بر رمز عبور به یک کد منحصر به فرد دیگر نیاز خواهد داشت که این کد به شماره تلفن همراه شما ارسال می‌شود یا از طریق برنامه‌هایی هم‌چون Google Authenticator در دسترس شما قرار می‌گیرد.

برای دسترسی به حساب کاربری خود باید این کد را وارد کنید. حتی اگر شخص دیگری رمز عبور شما را داشته باشد، چون به این کد دسترسی نخواهد داشت، نمی‌تواند وارد حساب کاربری‌تان شود.

چرا مهم است:

اما مشکل این بود که بسیاری از افراد کد تائید دو مرحله‌ای را فعال نمی‌کردند، چون نمی‌خواستند کار اضافی انجام دهند. در واقع، بعد از فعال کردن این کد، نیاز بود که کاربران برای دریافت کد یک مرحله به عقب بروند و متن کد را کپی کرده و در جای مناسب قرار دهند. بنابراین، اپل در ios۱۲ و نسخه‌های بعدی کد امنیتی خودکار را معرفی خواهد کرد که دیگر نیازی به بازیابی پیام‌ها ندارد و به محض دریافت کد آن را به سمت صفحه کلید آیفون هدایت می‌کند و فقط با ضربه زدن روی آن می‌توانید آن را به صورت خودکار به قسمت امنیتی یک وب‌سایت یا برنامه هدایت کنید.

چگونه آن را فعال کنید:

برای این‌که ویژگی 2FA را در آیفون خود فعال کنید، نیاز نیست کاری انجام دهید، چون به صورت پیش فرض فعال است. اما باید 2FA را برای هر برنامه یا وب‌سایتی فعال کنید. خصوصا در رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های مالی.

۲) ارزیابی استفاده مجدد از پسوردها

iOS مدت‌هاست که از keychain برای مدیریت پسوردها استفاده می‌کند و نام کاربری و کلمه‌ی عبور شما را ذخیره می‌کند تا در برنامه‌ها و وب‌سایت‌هایی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، به صورت خودکار وارد شود.
اما در سیستم عامل ios۱۲ و بالاتر، keychain استفاده‌ی مجدد از پسوردها را ارزیابی می‌کند و به شما اجازه‌ی این کار را نمی‌دهد.

چرا این مورد مهم است:

استفاده‌ی مجدد از رمز عبور یک مشکل امنیتی بزرگ محسوب می‌شود. قبل از ios۱۲ اگر به دلیل تنبلی از یک رمز عبور در چندین سایت و برنامه استفاده می‌کردید، در صورت هک شدن آن سایت یا برنامه، اطلاعات شما در معرض خطر قرار می‌گرفت و رمز تمامی حساب‌های کاربری شما فاش می‌شد.

دو نظرسنجی اخیر نشان می‌دهند که ۵۹٪ افراد معمولا از یک رمز عبور برای مدیریت تمامی حساب‌های کاربری خود استفاده می‌کنند و ۸۳٪ افراد نیز از یک رمز عبور برای مدیریت حساب‌کاربری خود در وب‌سایت‌های مختلف استفاده می‌کنند.

اما اکنون به لطف ویژگی ارزیابی استفاده مجدد از گذرواژه‌ها از پسوردها در ios، دیگر بهانه‌ای برای تنبل بودن ندارید. می‌توانید رمزهای عبور منحصر به فردی برای هر یک از حساب‌های کاربری خود انتخاب کنید، بدون آن‌که نیاز باشد، آن‌ها را به خاطر بسپارید.

چگونه این ویژگی را فعال کنیم؟

ارزیابی استفاده مجدد از گذرواژه‌های ios یک ویژگی داخلی در ios۱۲ و بالاتر است. برای این‌که این ویژگی را به صورت کامل و در عمل ببینید، به بخش تنظیمات امنیتی آیفون مراجعه کنید، به سمت پایین اسکرول کنید و روی Passwords & Accounts کلیک کنید. سپس به بخش Website & App Passwords بروید. keychain شما در این بخش واقع شده است، باید با استفاده از Face id یا Touch id خود به آیفون نشان دهید که این گوشی خودتان است و تائید اعتبار را انجام دهید. سپس لیستی از گذرواژه‌های اپلیکیشن و حساب‌های کاربری وب‌سایت‌های مختلف را مشاهده خواهید کرد.

۳) بروزرسانی خودکار رمزهای عبور انتخاب شده

Ios۱۲ و نسخه‌های جدیدتر از آن از این ویژگی برخوردار هستند که به صورت خودکار رمزهای عبور پیچیده و منحصر به فردی را برای وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها ایجاد می‌کنند. این رمزهای عبور بسیار پیچیده هستند و احتمال این‌که کسی بتواند آن‌ها را حدس بزند، بسیار کم است.

از طرف دیگر، نیاز نیست که این رمزهای عبور را به خاطر بسپارید، ios به صورت خودکار تمامی این رمزهای عبور را در keychain ذخیره می‌کند و در تمامی دستگاه‌های ios و mac شما همگام‌سازی شده و در صورت نیاز به صورت خودکار پر می‌شوند.

چرا مهم است:

همان‌طور که در مورد قبلی اشاره کردیم، حتی اگر رمز عبور کاملا قدرتمندی انتخاب کنید، اما آن را در چندین سایت مختلف به کار ببرید، آن را در خطر قرار داده‌اید.

اما بسیاری از ما حتی رمزهای عبور خیلی قوی نداریم. بسیاری از افراد از رمزهای عبور ضعیف استفاده می‌کنند، زیرا به خاطر سپردن آن‌ها ساده‌تر است.

ابزارهای مدیریت رمزهای عبور تا حدود زیادی، این مشکل را حل کرده بود. اما این مسئله هم‌چنان برقرار بود و بسیار ی از افراد هم‌چنان تمایل نداشتند، رمزهای عبور مناسب و منحصر به فردی ایجاد کنند. بعد از آن ios تصمیم گرفت تا این کار را برای شما انجام دهد.

چگونه آن را فعال کنیم؟

با فعال شدن این ویژگی، زمانی که می‌خواهید یک حساب کاربری در یک وب‌سایت یا برنامه‌ ایجاد کنید، زمانی‌که شما عبارت Create Password را مشاهده می‌کنید، ios به صورت خودکار پسورد منحصربه‌فردی را در بخش مشخص شده وارد می‌کند.
روی دکمه‌ی use strong password کلیک کنید تا iOS به صورت خودکار آن را وارد کرده و در بخش keychain ذخیره کند. ios هیچ‌گاه یک رمز عبور مشابه را برای دو بار انتخاب نمی‌کند.

۴) حذف خودکار پیام‌های رمزگذاری شده

Ios از یک روش رمزگذاری سرتاسری در مسنجر خود استفاده می‌کند. این رمزگذاری بدین معناست که هیچ کسی، حتی اپل نمی‌تواند پیام‌های شما را بخواند. بنابراین، این پیام بعد از ارسال تا مدت زمان معینی در گوشی شما نگه داشته می‌شود و سپس حذف می‌شود. در رمزگذاری سرتاسری به خاطر این‌که هیچ نهاد سومی امکان دسترسی به پیام‌ها را ندارد، دستکاری داده‌ها امکان‌پذیر نیست. شرکت‌هایی که از چنین شیوه‌ی رمزگذاری استفاده می‌کنند، در صورت درخواست‌های دولتی نیز نمی‌توانند کمکی ارائه کنند.

چرا مهم است:

Ios به صورت پیش‌فرض تمامی پیام‌های iMessages را بر روی تلفن همراه شما ذخیره می‌کند و هنگامی‌که شما تلفن جدیدی خریدید، تمامی آن‌ها به تلفن جدید شما منتقل می‌شوند. این پیام‌ها حاوی ارتباطات شخصی شما با اعضای خانواده و دوستان‌تان است و در برخی از موارد ممکن است حاوی اطلاعات بسیار مهمی باشد.

فراتر از مسائل مربوط به حریم خصوصی، پیامک‌های متنی فضای بسیار زیادی را از آیفون شما می‌گیرند و بعد از مدتی آن را به صورت کامل اشغال می‌کنند.

چطور آن را فعال کنیم:

بخش تنظیمات امنیتی آیفون مراجعه کنید، سپس به قسمت پیام‌ها مراجعه کنید، و در نهایت به بخش نگهداری پیام‌ها یا Keep Message بروید. در این صفحه می‌توانید انتخاب کنید که آیفون تا چند روز پیام‌های شما را داخل گوشی نگه دارد. شما می‌توانند پاک کردن هفتگی، ماهانه یا سالانه را انتخاب کنید تا پیام‌ها به صورت خودکار پاک شوند.
Settings>Messages>Keep Messages

۵) از سافاری استفاده کنید

سافاری مرورگر مخصوص اپل است که به حریم خصوصی کاربرانش اهمیت بسیاری می‌دهد.

چرا مهم است:

اپل ویژگی‌های حریم خصوصی را در سافاری بسیار جدی گرفته است که سایر مرورگرها هم‌چون گوگل کروم حتی در رویای آن هم نیستند.
جدیدترین نسخه‌ی سافاری تبلیغ‌کنندگان را از ردیابی شما در سراسر وب متوقف می‌کند، مانع از ردیابی شما توسط فیسبوک، گوگل و … می‌شود و هم‌چنین به شما این امکان را می‌دهد که دسترسی وب‌سایت‌ها به دوربین و میکروفن لپ‌تاپ‌تان را کنترل کنید.

چطور فعال کنیم:

سافاری مرورگر پیش‌فرض ios است، برای استفاده از ویژگی‌های حریم خصوصی آن، تنها کافیست از آن استفاده کنید.

۶) ارزیابی و مسدود کردن برنامه‌هایی که به دوربین، میکروفن و مکان شما دسترسی پیدا می‌کنند

ios به شما این امکان را می‌دهد که برنامه‌هایی را که از شما اجازه‌ی دسترسی به دوربین، میکروفن، مخاطبین، مکان، یادآورها، عکس‌ها و … گرفته‌اند، مشاهده کرده و دسترسی را از آن‌ها بگیرید.

چرا مهم است:

با استفاده از این ویژگی، شما متوجه می‌شوید که شما چه دسترسی‌هایی را به هر برنامه ارائه کرده‌اید. البته باید در نظر داشته باشید که برخی از برنامه‌ها باید به برخی از داده‌های شما دسترسی داشته باشند تا بتوانند به درستی کار کنند.

اما در هر زمانی از خود بپرسید که آیا ویژگی‌ها و امکاناتی که از یک برنامه‌ی خاص دریافت می‌کنید، به دسترسی‌هایی که از شما گرفته‌اند، مرتبط است یا نه؟

به عنوان مثال، اگر نمی‌خواهید فیسبوک به داده‌های مکانی شما دسترسی داشته باشد و هیچ نیازی به آن ندارید، می‌توانید دسترسی فیسبوک به داده‌های مکانی خود را لغو کنید.

چطور آن را فعال کنیم:

به تنظیمات امنیتی آیفون و بخش حریم خصوصی مراجعه کنید. در این بخش لیستی از انواع داده‌هایی که آیفون در اختیار شما قرار می‌دهد، مشاهده خواهید کرد. با ضربه زدن روی هر یک از موارد موجود در لیست، داده‌های مختلف نمایش داده می‌شود و برای محدود کردن می‌توانید به سادگی دکمه‌ی خاموش کردن آن دسترسی را کلیک کنید.

۷) دسترسی برنامه‌های مختلف به بلوتوث را لغو کنید

ios به شما این امکان را می‌دهد که برنامه‌هایی را که هیچ دلیل موجهی برای استفاده از بلوتوث ندارند، مسدود کنید.

چرا مهم است:

بلوتوث یکی از فوق‌العاده‌ترین فناوری‌ها است که به ما کمک می‌کند، لوازم جانبی مختلف‌ خود را به آیفون وصل کنیم. اما، با گذشت زمان برنامه‌های مختلف متوجه شدند که با استفاده از بلوتوث می‌توانند موقعیت مکانی شما را تشخیص داده و به صورت فیزیکی شما را ردیابی کنند. بعد از آن نیز، هشدارهای مبتنی بر موقعیت مکانی به تلفن شما ارسال کنند.

نحوه فعال کردن آن:

برای فعال کردن این ویژگی می‌توانید به تنظیمات امنیتی آیفون یا بخش حریم خصوصی مراجعه کنید. سپس بخش مرتبط با بلوتوث را باز کنید و لیستی از برنامه‌هایی را که به بلوتوث شما دسترسی دارند، مشاهده نمایید.
سوئیچ کنار برنامه را خاموش کنید تا دسترسی برنامه‌ی موردنظر به بلوتوث لغو شود.

۸) موتور جستجوی پیش‌فرض خود را تغییر دهید و به صورت خصوصی جستجو کنید

موتورجستجوی پیش‌فرض سافاری، گوگل است. در واقع، گوگل سال‌ها با اپل قرارداد دارد که گوگل را به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض خود نمایش دهد. گوگل سالانه میلیاردها دلار به اپل پرداخت می‌کند تا موتور جستجوی پیش‌فرض باشد. اما شما می‌توانید از بخش تنظیمات امنیتی آیفون ، موتور جستجوی متفاوتی را انتخاب کنید که بیشتر به حریم خصوصی شما احترام قائل است.

چرا مهم است:

گوگل تمامی جستجوهای شما را ذخیره کرده و از آن‌ها برای ردیابی حرکات شما در سراسر وب استفاده می‌کنند. شما می‌توانید انواع موتورهای جستجو را بررسی کنید و آن موتوری را انتخاب کنید که مدل کسب‌وکاری آن مبتنی بر جمع‌آوری داده‌های شما نیست. داک‌داک‌گو یکی از پیشنهاداتی است که اکثر کارشناسان پیشنهاد می‌کنند.

چگونه آن را فعال کنیم:

به تنظیمات امنیتی آیفون خود مراجعه کنید، به بخش سافاری وارد شوید، سپس روی موتور جستجو کلیک کنید و موتور جستجوی مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنید.
Settings>Safari>Search Engine and tap DuckDuckGo

۹) حذف تماس‌های اسپم

در حال حاضر ios ویژگی‌ای را ارائه می‌دهد که بسیار به درد بخور است. این ویژگی که با عنوان حذف ناشناس‌ها شناخته می‌شود، تماس‌هایی را که از شماره‌های ناشناس و ربات‌ها برقرار می‌شود، به صورت خودکار رد می‌کند.
هدف این ویژگی کاهش آزار تماس‌های اسپم است.

چرا مهم است

تماس‌های اسپم و رباتیک در کشورهایی مثل آمریکا یک مشکل بسیار مهم است. در ایران نیز ما تعداد کمی از این تماس‌ها نداریم.

در حالی‌که دولت‌ها و ایالت‌ها برای کاهش این تماس‌های اسپم در حال تلاش و برنامه‌ریزی هستند، اما اپل منتظر آن‌ها نمانده و تلاش می‌کند تا اقداماتی را انجام دهد.

در ios13 و نسخه‌های بعدی ویژگی رد تماس گیرندگان ناشناس معرفی شده است که با فعال کردن آن تماس‌های ناشناس و اسپم شما به صندوق پیام صوتی شما ارسال می‌شوند و آن تماس‌ها به صورت مداوم، شما را اذیت نمی‌کنند.

چطور این گزینه را فعال کنیم:

به بخش تنظیمات تلفن خود بروید، به سمت پایین اسکرول کنید تا این که عبارت Silence Unknown Callers را ببینید. روی آن کلیک کنید تا فعال شود. از این پس، تمامی تماس‌های ناشناس شما (کسانی که جزو مخاطبین شما نیستند) به صندوق پیام صوتی شما منتقل می‌شوند.

۱۰) تاچ آیدی و فیس آیدی خود را غیرفعال کنید

بسته به نوع آیفون‌تان ممکن است از تاچ آیدی یا فیس آیدی برای باز کردن قفل تلفن همراه خود استفاده کنید. این‌ها بسیار ارزشمند هستند، اما امنیتی که رمزهای عبور دارند را ارائه نمی‌کنند. به همین دلیل، ios این امکان را برای کاربران فراهم کرده است تا بتوانند تاچ آیدی یا فیس آیدی خود را غیرفعال کنند.

چرا مهم است:

اگرچه از سال ۲۰۱۹ به بعد قانون از این آیدی‌ها حمایت می‌کند و بنابراین از لحاظ قانونی هیچ نهادی نمی‌تواند شما را مجبور به باز کردن آن‌ها کند. اما این روش‌ها آسیب‌پذیر هستند، به عنوان مثال، ممکن است زمانی که در خواب هستید، کسی با استفاده از اثر انگشت شما قفل گوشی‌تان را بدون اجازه باز کند.

چگونه آن را فعال کنیم:

به بخش تنظیمات امنیتی آیفون خود مراجعه کنید، به قسمت Emergency SOS بروید و Call with Side Button را فعال (سبز) کنید.

اکنون ، هر زمان که می خواهید Face ID یا Touch ID را سریعا غیرفعال کنید، پنج بار دکمه Side iPhone را فشار دهید. صفحه نمایشی ظاهر می‌شود که حاوی سه کشو است: خاموش کردن، شناسه پزشکی و SOS اضطراری. در زیر آن‌ها یک دکمه لغو وجود دارد. پس از ظاهر شدن این صفحه، Face ID و Touch ID به طور خودکار غیرفعال می‌شوند و فقط می‌توانید تلفن خود را با رمز عبور خود قفل کنید (این را بخاطر بسپارید، به محض باز کردن قفل با یک رمز عبور، Face ID و Touch ID دوباره فعال شوند).

۱۱) از داده‌های خود در صورت ورود رمز اشتباه مراقبت کنید

Ios دارای یک ویژگی بسیار محبوب است، بدین صورت که اگر کدعبوری را ۱۰ بار اشتباه وارد کنید، تمام داده‌های موجود در آیفون شما حذف می‌شود.

چرا مهم است:

محتواها و داده‌های موجود در آیفون شما حاوی جزئیات و اطلاعات شخصی شماست که شاید دوست نداشته باشید، برخی از آن‌ها را هیچ کسی بداند. با استفاده از ویژگی ذکر شده، سارقان نخواهند توانست رمز عبور شما را حدس بزنند. اگر برای دهمین بار اشتباه کنند، تمام داده‌های موجود در آیفون شما پاک خواهد شد و بازیابی هم نمی‌شود.

چطور فعال کنیم:
برای این منظور کافیست به بخش تنظیمات امنیتی آیفون خود مراجعه کنید. Face ID & Passcode را کلیک کنید و به انتهای صفحه بروید. دکمه‌ی Erase Data را روشن نگه دارید.

منبع: Fastcompany

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

فست شارژ چیست؟ معرفی استانداردها و تجهیزات لازم برای فست شارژ

همین سه چهار سال گذشته بود که باتری‌های کم ظرفیت گوشی‌های هوشمند با سرعت کمی شارژ شده و صد در...

پویا علیمی time-alt ۲۰ فروردین ۱۴۰۱

بهترین گوشی های حال حاضر از لحاظ دوربین به ترتیب قیمت و نمونه تصاویر گرفته‌شده

با پیشرفت‌های تکنولوژیکی تلفن‌های همراه، دوربین این محصولات نیز به طور گسترده‌ای پیشرفت...

معین کریمی time-alt ۴ بهمن ۱۴۰۰

راهنمای کامل خرید گلس یا محافظ صفحه نمایش گوشی

افتادن خراش روی نمایشگر گوشی، مثل به خارش افتادن مغز سر است که نمی‌توانید به آن دسترسی پیدا...

معین کریمی time-alt ۳۰ دی ۱۴۰۰

مقایسه بنچمارک آیفون ۱۳ پرو مکس با گلکسی زد فولد ۳؛ بنچمارک های انتاتو، گیک بنچ و 3D مارک به‌همراه تست دما

زمانی که بهترین گوشی های اپل و سامسونگ رونمایی می‌شوند، کاربران علاقه دارند تا علاوه‌بر  انجام...

مهدی حیدری time-alt ۱۱ آبان ۱۴۰۰

استاندارد USB پاور دلیوری چیست و چگونه کار می‌کند؟ تمام آنچه که از یو اس بی پاور دلیوری باید بدانید

فناوری شارژ USB پاور دلیوری تبدیل به یکی از پرکاربردترین و بهترین استانداردهای شارژ گوشی‌های...

مهدی حیدری time-alt ۲ آبان ۱۴۰۰

شارژ وایرلس چیست و چگونه عمل می‌کند؟

استفاده از فناوری شارژ بی سیم بسیار گسترده‌تر از سالیان گذشته شده است و تولیدکنندگان گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲۴ مهر ۱۴۰۰

بهترین گوشی‌های قاتل پرچمدار تا ۱۶ میلیون تومان (مهر ۱۴۰۰)

با توجه به قیمت بسیار بالای محصولات دیجیتال و به‌ویژه گوشی‌های هوشمند، دیگر امکان خرید...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۱ مهر ۱۴۰۰

تست مقاومت آیفون ۱۳ پرو مکس

آیفون ۱۳ پرو مکس جدیدترین و قوی‌ترین گوشی کوپرتینویی‌ها به شمار می‌آید که حدوداً سه هفته پیش...

صدرا علی‌پور time-alt ۱۶ مهر ۱۴۰۰

مقایسه iOS 15 با iOS 14؛ به iOS 15 سوییچ کنیم یا نه؟

آیا حتماً باید گوشی خود را به آی او اس 15 به‌روزرسانی کنیم؟ اگر همچنان از آی او اس 14 استفاده...

مهدی حیدری time-alt ۷ مهر ۱۴۰۰

کدام اپل واچ را بخریم: توصیه‌هایی برای خرید اپل واچ در سال ۲۰۲۱

بین ساعت‌های هوشمند بسیار متنوع بازار، یکی از محصولاتی که همواره علاقه کاربران را به خود جلب...

فرهاد سعادت time-alt ۲۵ شهریور ۱۴۰۰