بررسی گلکسی اس 20 اولترا

ترفندهای عکاسی با گوشی

اگر به خاطر داشته باشید، قبل از اینکه گوشی‌های هوشمند زندگی ما را متحول کنند، برای عکاسی بایستی، راه پر مشفتی را طی می کردیم؛ اما به لطف گوشی‌های هوشمند، این راه بسیار آسان شده است و شما می‌توانید با حمل این دستگاه‌های کوچک در جیب به راحتی در لحظه به عکاسی با گوشی بپردازید و عکس خود را ویرایش کنید. اکنون در این مطلب می‌خواهیم شما را با برخی از ترفندها آشنا کنیم که در صورت انجام دادن آن‌ها، تجربه متفاوتی از عکاسی با موبایل را خواهید داشت.

استفاده از خطوط راهنما

یکی از ساده‌ترین و بهترین راهکارهایی که می‌توانید حین عکاسی با گوشی انجام دهید، فعال کردن خطوط راهنما در دوربین گوشی است. خطوطی افقی و عمودی که در نمایشگر به نمایش گذاشته می‌شود و صفحه گوشی را به 9 قسمت مساوی تقسیم می‌کند. بد نیست بدانید که این حالت را در عکاسی اصل یک سوم می‌نامند که امکان ترکیب‌بندی عکس را برای عکاس فراهم می‌کند و محل برخورد این خطوط، بهترین مکان برای سوژه اصلی است.

برای روشن کردن این قابلیت در تنظیمات دوربین گوشی ، گزینه “Grid” را فعال کنید.

تنظیم کردن فوکوس دوربین گوشی

امروزه گوشی‌های هوشمند به طور خودکار بر روی سوژه مورد نظر فوکوس می‌کنند؛ اما اگر قادر به تشخیص نباشد، مجبور هستنید که با زدن انگشت بر روی مکان مورد نظر، دوربین گوشی را مجبور به فوکوس به آن نقطه کنید. شاید این سوال برای شما پیش بیاید در چه مواردی دوربین گوشی نمی‌تواند فوکوس را به صورت اتوماتیک انجام دهد.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که اگر سوژه شما در حال حرکت باشد، شاید دوربین بعضی از گوشی‌ها برای دنبال کردن سوژه به مشکل برخورد کند و فوکوس را به درستی انجام ندهد. بنابراین قبل از گرفتن عکس بر روی نمایشگر گوشی ضربه بزنید تا متحرک بودن سوژه مشخص شود و دوربین گوشی بتواند فوکوس را با بالاترین دقت داشته باشد.

فوکوس بر روی سوژه

توجه داشته باشید، اگر می‌خواهید از یک شخص و یا اشیا عکاسی کنید، نباید تمامی کادر شما به آن شخص اختصاص پیدا کند. در واقع ⅔ از کادر شما را باید فضای منفی (فضای منفی به ناحیه بین و اطراف اشیا در یک عکس گفته می شود) تشکیل دهد. اگر شما بتوانید هنگام عکاسی با گوشی، فضای خالی زیادی را در تصویر قرار دهید، سوژه شما بیشتر به چشم می‌آید و عکس گرفته شده بازخورد قوی‌تری از بیننده دریافت می‌کنید. فضای منفی می‌تواند، آسمان، آب، میدان خالی یا یک دیوار بزرگ باشد.

پیدا کردن پرسپکتیوهای متفاوت

هنگام عکاسی با گوشی، حتما سعی کنید که زاویه منحصر به فرد و غیر منتظره را برای ثبت عکس خود پیدا کنید. چراکه زاویه دید متفاوت می‌تواند عکس شما را به یادماندنی کند. ازآنجایی‌که همه افراد هنگام عکاسی با گوشی، با دید مستقیم و یا چشم پرنده به عکس‌برداری می‌پردازند، اگر شما بتوانید ترکیب عمق و ارتفاع را در عکس خلق کنید، متمایز بودن عکس‌ها برای شما ملموس خواهد بود.

استفاده از تکنیک انعکاسی

منعکس شدن تصویر آسمان بر روی آب، نه تنها از صحنه‌های ناب محسوب می‌شود؛ بلکه حتما ما را جذب خود خواهد کرد. بنابراین باید هنگام عکاسی با گوشی بدنبال چنین فرصتی باشید تا تصاویر بسیار زیبا را به ثبت برسانید. از جمله مکان‌هایی که می‌توانید به عکاسی انعکاسی بپردازید، آینه‌ها، گودال‌های آب، عینک دودی، لیوان شیشه‌‌ای، سطوح براق و… هستند.

استفاده از خطوط هدایت‌گر

خطوط هدایت‌گر خطوطی هستند که نگاه شما را در تصویر از یک نقطه به نقطه دیگر هدایت می‌کند. خطوط هدایت‌گر، به تصویرشما حس عمیق بودن می‌بخشد و باعث می شود عکس معنا پیدا کند، حتی اگر به صورت اتفاقی آن را ثبت کرده باشید. این خطوط می‌توانند خطوط صاف، دایره‌ای شکل همچون ریل قطار، جاده، مسیر جنگل و… باشند.

تقارن را دنبال کنید

هنگام عکاسی با گوشی، حتما تقارن را برای عکس خود لحاظ کنید. تصاویر دارای تقارن نه تنها برای چشم بیننده بسیار لذت‌بخش است؛ بلکه آسان‌ترین و ساده ترین روش در عکاسی به شمار می‌آید. جالب است بدانید که در عکاسی، تقارن معمولا به معنای ایجاد تصویری است که می‌تواند به دو قسمت مساوی تقسیم شود و این دو قسمت ایجاد شده، آینه‌ای از یکدیگر هستند. حتما توجه داشته باشید که برای خلق عکس دارای تقارن حتما از خطوط راهنما استفاده کنید.

به الگوهای تکراری حتما توجه داشته باشید

الگوهای تکراری یکدیگر از ترفندهای عکاسی با گوشی است که دید بصری جذابی را برای بیننده فراهم می‌کند. این الگوها با تکرار المان‌های گرافیکی مانند خطوط، اشکال هندسی، فرم‌ها و رنگ‌ها ظاهر می‌شوند. همچنین این الگوها از تاثیر بصری قدرتمند برخوردار هستند و به راحتی می‌توان با عکاسی از کف کاشی‌کاری شده، تصویری بسیار زیبا ثبت کرد.

برجسته کردن رنگ یک سوژه با استفاده از نرم افزار

حتما تصاویری را مشاهده کرده‌اید که کاملا سیاه وسفید هستند به جز یک سوژه. برای عکاسی با گوشی به این صورت می‌توان از نرم افزارهایی استفاده کرد که به صورت خودکار تصویر را سیاه و سفید می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند که قسمت‌های مورد نظر را با رنگ دلخواه پر کنید.

از زوم کردن بر روی سوژه خودداری کنید

زمانی‌که می‌خواهید از فاصله دور از سوژه، عکس بگیرید، ناخودآگاه می‌خواهید بر روی آن زوم کنید؛ اما در اینجا می‌خواهیم به شما بگوییم از این روش استفاده نکنید؛ چراکه دراین روش، کیفیت و جزئیات تصویر را از دست خواهید داد. شما می‌توانید به سوژه مورد نظر نزدیک شوید و از فاصله نزدیک به عکاسی با گوشی خود بپردازید. یا می‌توانید از فاصله دور از سوژه مورد نظر عکاسی کنید و بعدا آن را کراپ (بُرِش) کنید. در این روش کیفیت تصویر حفظ می‌شود.

عکاسی از جزئیات کوچک

خوشبختانه در ساختمان دوربین گوشی‌های جدید، لنز ماکرو برای عکاسی از فاصله نزدیک تعبیه شده است و این امکان را به شما می‌دهد به راحتی از سوژهای کوچک بدون داشتن مشکل فوکوس، عکاسی کنید. عکاسی نزدیک از گل و گیاه، حشرات و… تجربه‌ای متفاوتی را در اختیار شما می‌گذارد و جذابیت عکس را برای بیننده بیشتر می‌کند.

استفاده از نور طبیعی

عموما عکس‌های گرفته شده با فلاش، چنگی به دل نمی‌زند و اکثرا از نوردهی بسیار بالا، دقت رنگ پایین بهره می‌برند و اگر سوژه انسانی باشد، رنگ پوست صورت افراد بسیار غیرطبیعی جلوه داده می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود در عکاسی با گوشی حدالامکان، از نور طبیعی برای ثبت عکس‌ها استفاده کنید. حتی اگرشرایط نوری کم باشد. البته دوربین گوشی‌ها با مجهز شدن به قابلیت حالت شب، عکس‌برداری در این شرایط را بسیار بهبود می‌بخشند و به لطق این قابلیت می‌توان تصاویری با جزئیات خوب به ثبت رساند.

استفاده از تری‌پاد

اگرچه به لطف فناوری‌های استفاده شده در تلفن‌همراه‌های امروزی ، می‌توان به ثبت عکس‌های در حال حرکت نیز پرداخت. اما با این وجود استفاده از تری‌پادها به شما کمک می‌کند، به عکاسی بدون لرزش دست با گوشی بپردازید و عکس‌های شفاف را ثبت کنید.

میزان نوردهی را به صورت دستی تنظیم کنید

یکدیگر از ترفندهای عکاسی با گوشی تغییر میزان نوردهی به صورت دستی است که با ضربه زدن بروی نمایشگر گوشی در برنامه دوربین، فعال می‌گردد. البته با ضربه زدن بر روی نمایشگر گوشی در برنامه دوربین، نه تنها لنز بر روی سوژه فوکوس می‌کند؛ بلکه به صورت خودکار میزان نوری را که قرار است به لنز وارد شود را تنظیم می‌کند. البته این روش همیشه به خوبی عمل نمی‌کند و بهتر است به صورت دستی تنظیم شود.

برای تنظیم دستی میزان نوردهی، کافی است که برنامه دوربین را باز کنید و بر روی نمایشگر ضربه بزنید. بعد از فوکوس کردن بر روی سوژه، نواری را در صفحه‌نمایش مشاهده خواهید کرد که آیکون‌های مثبت و منفی بالا و پایین آن قرار دارد. با کشیدن انگشت به سمت بالا و پایین می‌توان میزان نوردهی را به صورت دستی تنظیم کرد.

استفاده از تکنیک عکاسی انتزاعی

عکاسی انتزاعی شاخه ای از عکاسی است که با حذف برخی از ویژگی‌های سوژه و پررنگ کردن برخی دیگر، به بیان انتزاعی دست می‌یابد. این نوع نگاه عکاسی می‌تواند با برش بخش‌های غیر ضروری یک عکس معمولی و ثبت تصاویر بسیار نزدیک از سوژه بدست بیاید و بیننده را به وجد بیاورد. موضوعات طرح دار، الگوهای تکرار از بهترین سوژه‌هایی هستند که می‌توان برای خلق عکس‌های انتزاعی استفاده کرد.

بی‌هوا عکاسی کنید

عکس‌های دارای پوزیشن برای یادآوری خاطرات عالی هستند. برای مثال ثبت لحظات شاد با خانواده، دوستان و یا مناسبت‌های عروسی همگی از نوع عکاسی پوزیشن هستند؛ عکاسی بی‌هوا در مقابل با عکاسی پوزیشن قرار دارد؛ یعنی می توان از افرادی که مشغول به کاری هستند و یا با یکدیگر صحبت می‌کنند، عکاسی کرد.

یکی از بهترین راهکارهای این نوع عکاسی با گوشی، ثبت عکس‌های بیشتر است تا از حق انتخاب بالاتری برخوردار باشید. نقطه عطف عکاسی بی‌هوا در لحظه باید ثبت گردد. برای مثال برای عکاسی از جمعی دوستانه، همه از پوزیشن یکسانی برخوردار هستند؛ اما در میان آن‌ها یک نفر پوزیشن متفاوتی را به خود گرفته است که می‌توان با زوم کردن عکسی متمایز به ثبت رساند.

لنز گوشی را قبل از عکاسی تمیز کنید

زمانی‌که بیرون از خانه هستیم، گوشی را در جیب و کیف خود قرار میدهیم که باعث میشود لنز آن کثیف شود. بنابراین حتما قبل از گرفتن عکس، لنز دوربین گوشی را تمیز کنید تا مجبور نباشید زمان زیادی را صرف ویرایش عکس خود کنید.

حتما و حتما عکس‌های خود را ویرایش کنید

بعد از اینکه همه نکات گفته شده در عکاسی با گوشی لحاظ کردید، حتما به ویرایش عکس خود بپردازید؛ چراکه ویرایش عکس یکی از مهم‌ترین گام‌ها در ترفندهای عکاسی با گوشی به حساب می‌آید. فیلترهای استفاده شده هنگام ویرایش عکس از دو جهت ارزش عکس شما را بیشتر می‌کند، اولا تمامی نویزها را پاک می‌کند و دوما جلوه بصری بسیار زیبایی به آن‌ها می‌بخشد.

برای مثال، برای ویرایش عکس‌های خود با موضوع غذا پیشنهاد می‌کنیم، اپلیکیشن Foodie (اندروید/ iOS) دانلود کنید. امکانات و فیلترهای این اپلیکیشن، به عکس‌های شما جذابیت بسیار زیادی خواهد بخشید.

۰ دیدگاه


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مطالب بیشتر

چگونه تنظیمات VPN را از آیفون خود حذف کنیم؟

درحالی که سرویس های VPN راهکارهای راحتی را برای تنظیم کردن پروفایل بر روی آیفون ارائه می کنند،...

سارا صباح پور time-alt ۱ آبان ۱۴۰۱

گواهی MFi اپل در لوازم جانبی چیست و چه اهمیتی دارد؟

اگر صاحب محصولات اپل مثل آیفون یا آیپد باشید، مهم است که از چه لوازم جانبی روی آن‌ها استفاده...

معین کریمی time-alt ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

فناوری های PowerIQ و VoltageBoost در پاوربانک‌های برند انکر چه کاربردی دارند؟

با پیشرفت سریع توسعه گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ تاپ‌ها، مشتریان به دنبال راه‌هایی سریع‌تر و...

معین کریمی time-alt ۲۷ فروردین ۱۴۰۱

فست شارژ چیست؟ معرفی استانداردها و تجهیزات لازم برای فست شارژ

همین سه چهار سال گذشته بود که باتری‌های کم ظرفیت گوشی‌های هوشمند با سرعت کمی شارژ شده و صد در...

پویا علیمی time-alt ۲۰ فروردین ۱۴۰۱

بهترین گوشی های حال حاضر از لحاظ دوربین به ترتیب قیمت و نمونه تصاویر گرفته‌شده

با پیشرفت‌های تکنولوژیکی تلفن‌های همراه، دوربین این محصولات نیز به طور گسترده‌ای پیشرفت...

معین کریمی time-alt ۴ بهمن ۱۴۰۰

استاندارد USB پاور دلیوری چیست و چگونه کار می‌کند؟ تمام آنچه که از یو اس بی پاور دلیوری باید بدانید

فناوری شارژ USB پاور دلیوری تبدیل به یکی از پرکاربردترین و بهترین استانداردهای شارژ گوشی‌های...

مهدی حیدری time-alt ۲ آبان ۱۴۰۰

شارژ وایرلس چیست و چگونه عمل می‌کند؟

استفاده از فناوری شارژ بی سیم بسیار گسترده‌تر از سالیان گذشته شده است و تولیدکنندگان گوشی...

مهدی حیدری time-alt ۲۴ مهر ۱۴۰۰

بهترین گوشی‌های قاتل پرچمدار تا ۱۶ میلیون تومان (مهر ۱۴۰۰)

با توجه به قیمت بسیار بالای محصولات دیجیتال و به‌ویژه گوشی‌های هوشمند، دیگر امکان خرید...

صدرا علی‌پور time-alt ۲۱ مهر ۱۴۰۰

جاروبرقی رباتیک چه مزایا و معایبی دارد؟

جاروبرقی‌‌‌ها سال‌هاست که به جزئی جدایی‌ناپذیر از لوازم خانه و محل کار ما تبدیل شده‌اند....

آریا مقدم time-alt ۱۹ مهر ۱۴۰۰

مقایسه iOS 15 با iOS 14؛ به iOS 15 سوییچ کنیم یا نه؟

آیا حتماً باید گوشی خود را به آی او اس 15 به‌روزرسانی کنیم؟ اگر همچنان از آی او اس 14 استفاده...

مهدی حیدری time-alt ۷ مهر ۱۴۰۰